„Humanisering is hoogste doel" „Kleinere wereldbevolking geen oplossing milievraagstuk" CeidócSotruMit GEESTELIJK LEVEN OPINIE i Orthodoxe Kerk eist aftreden Milosevic COMMENTAAR Ierse bisschoppen willen referendum over abortus Filaret laat zich niet afzetten Mgr. Ratzinger: kerk mag geen partij worden zaterdag 30 mei 1992 VATICAANSTAD Kardinaal Ratzinger heeft ervoor gewaar schuwd de Rooms-Katholieke Kerk als een partij te zien die een oud programma door een nieuw vervangt. Pij een feestrede ter gelegen heid van het 20-jarig jubileum van het internationale rk theolo gisch tijdschrift Communio zei Ratzinger dat de Kerk alleen de mogelijkheid heeft haar traditie „zonder die te vervalsen" in een ryeuwe context kan uiteenzet ten. Het hoofd van de Vaticaanse congregatie voor de geloofsleer keerde zich met nadruk tegen een bepaalde interpretatie van de term 'volk Gods'. De progres sieve theologie gebruikt deze term van het Tweede Vaticaans Concilie om de souvereiniteit van de leken en van de demo cratie in de kerk te rechtvaardi gen. Mgr. Ratzinger had veel lof voor het tijdschrift, dat volgens hem ten doel heeft de zin en de sa menhang tussen alle delen van de kerkelijke 'communio' (ge meenschap) uiteen te zetten. De Zwitserse theoloog Hans Urs von Balthasar (1905-1988) nam indertijd het initiatief voor dit tijdschrift. Communio telt twaalf edities (Arabisch, Brazili aans, Chileens, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Kroatisch, Pools, Portugees, Spaans en Ne derlands) met in totaal 25.000 abonnees. De Nederlands- Vlaamse editie telt ongeveer 1.200 abonnees. Het tijdschrift wil niet m opposi tie tegen het leergezag zijn, zei de hoofdredacteur van de Ne derlandse editie, prof. dr. J.H.Th.G. Ambaum (Rolduc en MEDO) eind 1990 bij het 15-jarig bestaan van de Nederlandse edi tie. Dit maakt de doorstroming naar hogere kerkelijke functies mogelijk: de vroegere redactie leden dr. J.F. Lescrauwaet en dr. J. de kok zijn hulpbisschop in Haarlem en Utrecht geworden. Tot de huidige redactie behoren vicaris-generaal drs. J.B.F. Schroder van het bisdom Den Bosch en dr. G.Th.A. Wilkens sj, docent aan Rolduc. Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment. Methodisten: God als vader en als moeder LONDEN Christenen moeten worden aangemoedigd God moeder te noemen. Dat staat in een rapport van de Methodis- tenkerk in Engeland, waarin een patriarchale, op de man ge richte samenleving als een grove zonde wordt veroordeeld. Het rapport beveelt de kerk aan God zo te omschrijven dat zowel mannelijke als vrouwelijke beelden op hem van toe passing zijn. „Als we het beeld van God als vader met al zijn problemen en onvolkomenheden mogen gebruiken om uit te drukken dat God een ideale ouder is, is het ook juist om van God als moeder te spreken." De Methodistenkerk heeft ongeveer 500.000 leden in Groot- Brittannië. Als de algemene vergadering van de kerk volgen de maand met het rapport akkoord gaat, zullen in het debat over de positie van vrouwen in de kerk de Methodisten een grote voorsprong nemen op de veel grotere Anglicaanse Kerk. Het rapport vergelijkt het bijbelse scheppingsverhaal met het ter wereld brengen van een kind. Voor God is de schep ping „niet de mannelijke, in een keer afgedane handeling. Ze lijkt meer op handelingen die we met het vrouwelijke as sociëren zoals zwanger zijn, een kind ter wereld brengen en het voeden, verzorgen en onderhouden." Kind vriendelijk Kardinaal Danneels bij P^x Christi: door MARINUS V.D BERG „Ik kan haast niet voor mezelf vechten. Het lijkt voor mij te laat te zijn. Maar niet voor tere kinderrechten. Voor kinderen die er nog niet eens zijn". Dit zijn wborden van Ingrid Blom. Ze werd maar 29 jaar. Toen maakte ze een eind aan haar leven. Vijftien jaar lang heeft ze te kampen gehad met zware, chronische psychiese problemen. Toen ik vijftien was", schrijft zij, „ik zat in 4-havo begonnen de problemen eigenlijk pas echt vorm te krijgen. Op school en in de klas voelde ik me heel eenzaam en ik had geen vriendinnen". Ingrid is meerdere keren opgenomen geweest in een psychiatrische kliniek. Zij heeft daar verschrikkelijke dingen meegemaakt. Met name in de isoleercellen. Ze geeft de schuld niet aan de psychiaters en de verpleging maar aan de overheid die alleen geld geeft aan dure nieuwbouwprojecten. Ingrid Blom heeft een kleine, tere bundel gedichten nagelaten. Ik zou ze willen beschrijven als het kostbare roepen van een kwetsbaar mens. Denkend aan de woorden van Okke Jager: „Hoe kostbaar is een kwetsbaar mens". Ingrid spreekt tot ons mensen in een samenleving die nauwelijks nog de stilte en de rust kent om het zachte huilen en roepen te horen van de kwetsbaren. Ingrid ziet een verband tussen psychische problemen en problemen met betrekking tot milieu, scholing, moraal, economische ontwikkelingen, de invloed van tv en reclame en dergelijke. Ze vertelt in haar levensbeschrijving: „Ik denk: waar zijn de rechten van het kind? Ik denk dat het recht van een kind om te bestaan en om oud te worden zonder angst en pijnen, groter is dan het recht van de ouders om een kind te nemen". Ingrid duidt niet op een leven zonder pijn en zonder angst. Zo een leven bestaat niet. Maar sommige mensen lijden zo een geestelijke pijn en worden getart door zulke beklemmende innerlijke angsten, omdat ze geen liefde, geen waardering, geen bevestiging ontmoeten. Ze ontvangen geen vertrouwen en kunnen zo geen vertrouwen in het leven krijgen. Het appel van Ingrid Blom sluit nauw aan bij het appèl dat ik voel in de brief van de Nederlandse bisschoppen. In hun brief 'een kindvriendelijke samenleving' signaleren zij dat kinderen en jongeren opgroeien avondlucht aanwezig was, onzichtbaar maar wel voelbaar. Ik ervaarde het ook als een mysterie: het leven van een kostbaar mens is niet zomaar voorbij. De pijn van het afscheid verandert in een nieuwe verbondenheid. Je moet eerst loslaten om weer te weten hoe warm en rijk leven kan worden. In de dagen dat je de zon met kunt verdragen en je verlangen machteloos teneer ligt, is het goed dat er mensen zijn die weinig zeggen, maar wel verstaan. De trouw van geduldige en lieve mensen. Zij maken contact met je machteloze verlangen, zodat je verlangen weer vrij wordt en op kan stijgen. In die mensen werkt de Geest, de Liefdesvogel, die aan je verlangen nieuwe kracht geeft. FATIMA Een baaierd van onderwerpen domi neert de tweejaarlijkse in ternationale vergadering, steevast de 'conseil' ge naamd, van de rooms-ka- tholieke vredesbeweging Pax Christi, die deze week vergadert in het hypermo derne Portugese bede vaart- en vakantieoord Fa- tima. Geen wonder, want het thema van de bijeenkomst is niet wei nig pretentieus: Ontmoeting van vijf continenten, die hun verschillen willen overbrug gen en hun rijkdommen willen delen. Onderwerpen als ecolo gie, de rol van de Verenigde Naties, nationalisme en plura lisme, 500 jaar Amerika en dan ook nog eens de theologische fundamenten van de vredesbe weging, het uitgangspunt waarop alle andere activiteiten kunnen worden gebaseerd, kwamen ter sprake. Het is al met al erg veel. Pax Christi se cretaris Jan ter Laak, al sinds 1968 actief in de vredesbewe ging, geeft toe dat deze in een periode van heroriëntatie ver keert. „De koers voor de ko mende tijd is niét zo helder, maar dat geldt in feite net zo goed voor de politiek". De activiteiten van Pax Christi vormen in feite een getrouwe afspiegeling van wat de politici bezighoudt, alleen probeert de vredesbeweging de vele losse eindjes op te rapen waar de po litici zich niet om lijken te be kommeren. „Wat je hier ziet kun je ook een markt noe men", zegt een andere deelne mer, Victor Scheffers, „de wer kelijk belangrijke rapporten zijn vaak al in het internatio nale secretariaat doorgespro ken of afgehandeld. Landen- secties hebben allemaal hun eigen benadering, ze verschil len in kennisniveau over de onderwerpen die in zo'n inter nationale vergadering samen komen. Er is in het verleden wel geprobeerd wat meer structuur in het interesseveld aan te brengen, maar dat valt gewoon niet op te brengen", meent Scheffers. Opgeruimdheid Het is ook niet iets waar de deelnemers echt over inzitten. De conseil is niet op de laatste plaats ook een sociale aangele genheid, waarop de militanten elkaar treffen en kunnen bij praten. Over de hele bijeen komst hangt een sfeer van Roomse opgeruimdheid en ie dereen aanvaardt en verwel komt elkaar als gelijke. In één opzicht wordt de preten tie van het gekozen thema in ieder geval bewaarheid: de deelnemers komen inderdaad uit de vijf continenten. Nog maar twee jaar geleden heeft Pax Christi, van oorsprong een Europese vredesbeweging, zijn vleugels weten uit te slaan naar Azië en Australië. Welis waar is het aantal deelnemers daar vandaan op de vingers van één hand te tellen, niettemin beschouwt ze zich nu als mondiale beweging. Met Amerika en Afrika waren er al veel eerder contacten. Het zijn vooral de problemen van die contintenten waar in feite de meeste aandacht naar uitgaat. Haïti is vertegenwoordigd in de persoon van de ex-minister Claudette Werleigh, medestan der van de verdreven priester president Jean-Marie Aristide en uit Sudan is aanwezig Hen ri Akolawin, vertegenwoordi ger van het christelijke zuiden in Sudan, dat in een jarenlange burgeroorlog is gewikkeld met het Islamitische noorden. Vooral zijn getuigenis wordt aangrijpend gevonden, temeer daar er zo weinig aandacht is in de media voor de slachting in Sudan die die van Joegosla vië verre in de schaduw stelt. Verzoenend Er is één man op de conferen tie die al deze onderwerpen in een interessant betoog en een welluidende synthese aaneen weet te smeden, de Belgische kardinaal G. Danneels. In een gesprek vooraf ontkent hij dat hij een figuur van het midden zou zijn, „maar ik ben inder daad verzoenend van aard". Zondereer omheen te draaien wist hij in zijn openingsspeech de vinger op de zere plek te leggen. Over Spanje en 1492 merkt hij op, dat de verdrij ving van joden en Moren uit dat land tevens het einde bete kende van een eeuwenoude multi-culturele en multi-reli- gieuze samenleving. „Dit was geen triomf van het christen dom, maar het gedwongen op leggen van het geloof van de sterkste zonder respect voor andere overtuigingen". Daarom wijst hij met een zeke re trots op initiatieven van Pax Christi om nu te komen tot in terreligieuze dialoog, zoals vo rig jaar in Straatsburg tussen christenen en moslims. Over racisme, nationalisme en vreemdelingenhaat spreekt hij eindelijk met de zo gewenste duidelijkheid. Ook is racisme volgens hem uitdrukking van het groeiend individualisme, dat samengaat met het erop na houden van een eigen moraal los van de samenleving. In dat zelfde kader noemt hij huma nisering van de mensheid „niet iets eenvoudigs, maar het moet het uiteindelijke doel zijn voor ons". Hij meent verder dat kerken in de etnische conflicten belang rijk kunnen bijdragen aan to lerantie, dialogen en oecume nische gezindheid. De kerken moeten volgens hem laten zien dat religie ook een positieve rol kan spelen bij natievor ming en bij het ontwikkelen van tolerantie. Hij toont zich tenslotte in vragen gelukkig dat het 'monolitische denken', het denken vanuit een enkele groep of vanuit een enjcel be ginsel, na de Franse Revolutie overwonnen is. Iets is niet noodzakelijk goed omdat dit het etiket katholiek of christe lijk draagt, zo legt hij omstan dig uit. Moslims hebben hier recht op een goede behandej ling, maar christenen hebben er net zo goed recht op door de moslims goed behandeld te worden, aldus Danneels in ver wijzing naar de situatie in Su dan. Het Servische volk mag echter niet als schuldige voor het bloedvergieten in Bosnië wor den aangewezen, aldus de bis schoppen. De wreedheden worden begaan op bevel van de generaals aan beide zijden van het front en van de vroegere ideologen van Tito. „Zij zijn een oorlog begonnen tussen volkeren die pas kortgeleden van het communisme werden bevrijd." Radeloosheid in Kaukasu: na Joegoslavië is de Kaukasus momenteel de gevaarlij plek van Europa. De stafchef van de GOS-strijdkrachten geni Sjaposnkov heeft al gewaarschuwd voor het 'begin een Derde Wereldoorlog'. Zo'n vaart zal het niet lopen, r de ontwikkelingen beginnen daar een bijzonder gevaar! wending te nemen. De Russen zijn ten zeerste verontrust over wat er allei roert aan hun woelige zuiderflank. President Boris Je! stuurde vice-president Boerboelis en zijn minister van de sie generaal Gratsjev naar de Armeene hoofdstad Jerevai te trachten olie op de golven te gieten. Gratsjev verklaart Jerevan dat Rusland Armenië niet in de steek zal laten ii val de republiek wordt aangevallen. BEIDE Russen hadden overigens geen andere keuze dai revan. In Bakoe, de hoofdstad van Azerbajdzjan, zijn ze meer welkom. Volgens de nieuwe nationalistische leidir Bakoe zal de republiek zich zelfs terugtrekken uit het GO OVERIGENS hebben de Russen de gevaarlijke toestar in de Kaukasus voor een groot deel aan zichzelf te wijten wel het probleem Azerbajdzjan als dat van Nagorno-K bach is een erfenis van de Russische imperialistische tiek. AZERBAJDZJAN was voor de voormalige Sovjet-presic Gorbat^jov het oefenterrein voor de strijd tegen het oj mende nationalisme. In januari 1990 smoorde Gorbatsjov nationalistische opstand in het bloed en zette zijn vert wensman Moetalibov aan het hoofd van de republiek. de strijd tegen Moetalibov ondermijnde anderzijds de vechtskracht van het Azeri-leger, zodat het uiteindelijl strijd voor Nagorno-Karabach verloor. De nationalises opvolgers van Moetalibov slaan tegenover Moskou een andere toon aan. Zij verdenken er de Russen van de zijde Armenië gekozen te hebben. NAGORNO-Karabach waarover Armenië en Azerfc zjan nu al vier jaar vechten is een erfenis van de verc en-heerspolitiek van Stalin. Hij voegde het door Christel Armeniërs bewoonde gebied bij de Turkse en islamitisch publiek van de Azeri. Gezien de ingewortelde eeuwenc vijandschap tussen die twee volkeren zou Mpskou in g van nood altijd als scheidsrechter kunnen optreden. DAT werkte inderdaad zolang Moskou een grootmacht en zolang het Sovjet-leger de politieke orde desnoods mei weid kon handhaven. Na de val van het communisme ei ineenstorting van het Sovjet-rijk bleef er van de Sot macht in de Kaukasus niet veel meer over. Tijdens de re vier jaar aanslepende oorlog is Moskou niet in staat gewi ook maar enig gewicht in de schaal te leggen. een politiek vacuüm wordt noodzakelijkerwijze opgev Kandidaten om de plaats van Rusland in te nemen zijn r. kije, dat aansluiting zoekt bij de volkeren in de Kaukasu: Centraal-Azië waarmee de Turken een etnische, cultureli religieuze affiniteit hebben, en Iran, dat zijn traditionele van regionale grootmacht opnieuw wil opnemen. MET de steeds dreigender wordende situatie, veroorza door de militaire overwinning van Armenië, de verbittei van Azerbajdzjan tegenover de Russen en de openlijke en dekte dreigementen van Ankara, zijn de Russen eindfj wakker geschoten uit hun lethargie. Maar kunnen zij bressen dichten? Hun totaal irrealistisch voorstel om meï hulp van Europese, VN- en GOS-troepen de toestand te st liseren wijst eerder op radeloosheid. Anderzijds onderstre de crisis in de Kaukasus andermaal de totale machteloosl van de CVSE, een organisatie die nochtans werd opger ten behoeve van de veiligheid en de vrede in Europa. BELGRADO De Servisch- Orthodoxe Kerk heeft het af treden geëist van de Servische premier Slobodan Milosevic wegens zijn aandeel in de bur geroorlog. De servisch-ortho- doxe bisschoppen eisen in plaats van de huidige leiding een regering van nationale redding. Het is voor het eerst dat de kerk zich openlijk tegen de Servische nationalisten keert. Het Servische volk is slachtoffer van communisti sche tirannie, aldus een ver klaring van de Kerk. De Ser- visch-Orthodoxe Kerk distan tieert zich van de huidige lei ding. die niet bereid is mee te werken aan nationale verzoe ning. „Niemands politieke rol is belangrijker dan het lot en de vrijheid van het hele volk." De bisschoppen distantiëren zich verder van de „niet door het volk vastgestelde" grond wet en van de verkiezingen van dit weekeinde. Alleen de socialistische partij (de vroege re communisten) en de daar mee verbonden partijen ne men aan de verkiezingen deel. Bisschop Christiphor zei in een toelichting dat de verkla ring is uitgebracht ter onder steuning van de internationale druk op Milosevic om een eind te maken aan het Servische ge weld. 'VATICAANSTAD - Ver mindering van de wereld bevolking is volgens het Vaticaan geen bijdrage aan een oplossing van het milieuvraagstuk. Dit staat in een vertrouwelijk document dat de Rooms-Ka tholieke Kerk ter voorberei ding van de VN-conferentie ,over milieu en ontwikkeling UNCED onder diplomaten in Rome heeft verspreid. De bevolkingsgroei is zelden de belangrijkste oorzaak van het milieuvraagstuk, aldus het document. Meestal is er geen direct verband tussen de groot te van de bevolking en de ver nietiging van het milieu. „In feite dragen de landen in het Noorden, waar de bevol king niet spectaculair groeit, meer verantwoordelijkheid voor het milieuvraagstuk dan de ontwikkelingslanden. De oplossing ligt in een verant woorde economische planning en technologie en in een recht vaardige verdeling van de rijk dommen door het rijke noor den met het arme zuiden." De woordvoerder van het Vati caan heeft in dit verband sug gesties ontkend als zou de RK Kerk proberen het vraagstuk van de geboortenbeperking buiten de besprekingen op de UNCED te houden. De Vati caanse delegatie heeft niet ge probeerd dit onderwerp uit de voorberadende documenten te halen, maar om de passages daarover te verbeteren. Vorige week zei het hoofd van de Ang licaanse Kerk, aartsbisschop George Carey van Canterbury, dat het Vaticaans verbod van voorbehoedmiddelen een blokkade voor de besaprekin- gen op UNCED kan unnen zijn. CHARKOW - De afgezet te oekraïns-orthodoxe me tropoliet Filaret heeft de verkiezing van een opvol ger als „onreglementair" van de hand gewezen. In een brief aan patriarch Aleksej, het hoofd van de Russisch-Orthodoxe Kerk, heeft Filaret laten .weten dat hij zich niet door dit besluit van de Oekraïnse bisschoppen gebonden acht. De Heilige Synode van de Rus sisch-Orthodoxe Kerk heeft de afzetting van het hoofd van de Oekraïns-Orthodoxe Kerk, metropoliet Filaret, echter be krachtigd en de verkiezing van zijn opvolger, metropoliet Vla dimir, erkend. Filaret was woensdag door de bisschoppenconferentie van zijn kerk van zijn functie ont heven. Verder werd hem ver boden in kerkdiensten voor te gaan. Met de stemmen van zes tien van de achttien bisschop pen werd in zijn plaats de rus- sisch-orthodoxe metropoliet Metropoliet Filaret Vladimir van Rostov gekozen. Filaret, die twee jaar geleden werd benoemd, was niet op de vergadering aanwezig. Op de bisschoppenconferentie van begin april in Moskou had Filaret ervoor gepleit de Oek raïnse Kerk gheel los te maken van de Russisch-Orthodoxe Kerk. De meeste Oekraïnse geestelijken steunden dit on- afhankelijksstreven echter niet. Verder werd hem verwe ten onjuist tegenover de met Rome verbonden Oekraïns- Katholieke Kerk te zijn opge treden. Daarop kondigde hij zijn aftre den aan. Dit herriep hij later met de verklaring dat hij in Moskou onder druk was gezet. De Russisch-Orthodoxe Kerk stelde hem een ultimatum, dat op 15 mei afliep. Filaret, die in middels met hartklachten in een ziekenhuis is opgenomen, reageerde hier niet op. DUBLIN - De Ierse bisschop pen hebben voor een referen dum over abortus gepleit, dat tot een definitief verbod van abortus moet leiden. Daarmee zou de recente uitspraak van de Hoge Raad ongedaan wor den gemaakt waarbij onder be paalde voorwaarden abortus werd toegestaan. Dit zou vol gens hen een van de belang rijkste bijdragen van Ierland aan Europa zijn. Het referendum over het ver drag van Maastricht dat op 18 juni wordt gehouden, vormt een dillemma, aldus de bis schoppen. Door het verdrag te verwerpen, wordt ook het in een aparte clausule gegaran deerde recht van Ierland op een verbod van abortus ver worpen. Aanvaarden van het verdrag vormt een bedreiging voor het recht op leven van het ongeboren kind. De bisschop pen geven geen stemadvies. „Noch een ja noch een neen geven vormt een afcfbende ant woord op de vraag of het onge boren leven wordt be schermd." Dat is volgens de bisschoppen alleen mogelijk door een positieve uitslag van het door hen voorgestelde refe rendum. Dit zou moeten wor den gevolgd door een 'pro-life' amendement op de Ierse grondwet. 'Hervormde provincies' uiten zorgen over structuur SoW-kerk LEEUWARDEN - De provin ciale kerkvergaderingen in de Nederlandse Hervormde Kerk (PKVs) noemen het een „ern stig tekort" dat in het rapport over de structuur van de toe komstige Samen op Weg-kerk het 'tussenniveau' niet nader is omschreven. De bestaande praktijk met vier bestuursla gen (gemeente, classis, provin ciale en generale synode) moet kennelijk wijken voor een the- aretisch bestuursmodel. Dit schrijven de PKVs aan de commissie structuurvragen van de drie SoW-kerken in een reactie op het vorige maand gepubliceerde tussenrapport over de fusie van bovenplaat selijke organisaties in de nieu we kerk. Daarin is het nog on duidelijk hoe het tussenniveau wordt ingevuld. Wel wordt de classis het scharnierpunt ge noemd waarom de kerk draait. Of dit voor de provinciale orga nen onheilspellende gevolgen heeft, „weten we echt nog niet," aldus voorzitter J. Traas van bovengenoemde commis sie bij de presentatie van het rapport. Het opheffen van de classis of van de Provinciale Kerkvergadering zal volgens hem tot geweldige commotie leiden. De PKVs vinden het verder onaanvaardbaar dat de profes sionele organisatie wordt los gekoppeld van de kerkordelij - ke structuur. Daarmee wordt een belangrijk principe uit de kerkorde losgelaten. Functio narissen behoren onder een ambtelijke vergadering te wer ken. Het zijn de ambten die het beleid van de kerk bepa len. In het voorstel dreigt de ambtelijke vergadering te wor den gereduceerd tot een vrij- willigerscollege dat zich met wat kerkelijke huishoudelijke aangelegenheden bezig houdt. mST CetdócSouAotit Uitgave' Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Per; Kantoor redactie: Apothekersdijk 34. Leiden Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling: Stationsweg 37. Leiden 071 -122 244 071 -134 941 Postbus 112300 AA Leiden Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk 070 - 3190 933 070-3906 717 Postbus 9. 2501 CA Den Haag Telefoon Postadres: Hoofdkantoor Telefoon Telefax: Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08 30 tot 17.00 uur Directeur/hoofdredacteur J Leune Adjunct-hoofdredacteur J. Timmers Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815) A van Rijn (chef). W. Bunschoten, drs. R. Edens, drs. Chr van der Hoff, A Holstein, E Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo. Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834) G Ansems (coordinator), B Jansma, H. Piét. Geestelijk leven (tel. *070 - 3190 835) L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S. Evenhuis. Opmaak (tel 070 - 3190 831) Ch. Bels (chef), A. J. Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwmans, H. Sch Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819)' T Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K Swien M van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hou (chef), H Bijleveld, D. Hofland, P Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wa - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs. A Heering (Rome), B. van Huët (Londen), M. de Konind (Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel), W Voorda (Londen), drs. R. Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G van Wijla (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) n 08.30 tot 17 00 U t/m vr. van 18 00 tot 19.00 u Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op rr 15 00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart- per maand 28,20 per kwartaal 82,80 per jaar 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 141 905 Voor uitsluitend h geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2