Twee jongens terug naar Indië Geldwolf Dire Straits brengt yuppie-rock Geslaagd experiment 1 keicbe Cotvicwit KUNST/RTV 13 Uidi en Porcelijn krijgen jrijs Münchener Biennale >ire Straits: levende reclamezuil om tournee te kunnen betalen 'roede mamenten in Video's Eenakterfestival Aldo Ceccato als klanken-tovenaar ZATERDAG 30 MEI 1992 persoo -l slaaen IJ 079-3ft 071-2 015-61 VISTERDAM Pierre Audi i David Porcelijn van de Ne- irlandse Opera hebben tij- :ns de 3e Münchener Bienna- voor hun produktie 'Snat- ed by the Gods/Broken rings' de BMW Musikthea- rpreise toegekend gekregen, igisseur Audi ontving de s voor de beste enscenering dirigent Porcelijn voor de ste muzikale interpretatie, is gisteren tijdens een pers- iferentie in München be- ïndgemaakt. De twee uitge- erde werken zijn van de nd van de Indiase compo nist Param Vir en werden ge schreven in opdracht van de Münchener Biennale. Eerder deze maand beleefden zij in Amsterdam hun wereldpre mière. De produktie van de Nederlandse Opera werd door publiek en pers ontvangen als de beste produktie van deze festival-editie. De publieke waardering werd door de ze venkoppige jury omgezet in of ficiële erkenning. In totaal werden zes prijzen toegekend, waarmee in totaal 100.000 Duitse Marken aan prijzengeld te verdelen viel. Overzee. Concept en spel: Mike van Alfen en Peer van den Burg. Spel: Jasja Musatov. Begeleiding: Jeroen Kriek. Decor en kostuums: Carly Eve- raert. Gezien op 29 mei in Korzo, Den Haag. Herhaling: Vanavond. De Indische jongen is tenger, rustig en onverstoorbaar, de blonde Fries is beweeglijk, wantrouwend en staat onwen nig tegenover de nieuwe we reld waarnaar hij kennelijk op weg is. De twee jongens zijn op weg naar Indonesië, vertelt het programma, waar hun vaders hebben gevochten. Die wereld van vroeger kennen ze alleen uit verhalen en die hebben ze verwerkt in de bewegingsvoor stelling 'Overzee'. Herinnerin gen aan heldendom, schuld, roots en ontheemding zijn uit gangspunt voor het bewe gingsmateriaal in de voorstel ling. Gepraat wordt er nauwe lijks. De verhouding tussen de twee reizigers wordt duidelijk in een spel rond het bemachtigen van een hangmat. Van den Burg jongleert koortsachtig met zijn hutkoffer, waarin on der andere een kikker zit. Een stukje thuis mee op reis. Van Alfen blijft stoïcijns onder zijn gedoe, rookt een kretek en helpt hem als hij weer wat on handigs doet, wat uiteindelijk het ijs breekt. Er is nog een derde speler. Jas ja Musatov kreeg zijn theatero pleiding in Petersburg en woont al een paar jaar in Ne derland. Hij begint de voorstel ling met een dans met prachtig beweeglijke handen op game- lanmuziek. Hij speelt de rol van een mysterieuze derde, een soort stille-krachtfiguur. Het is boeiend om naar hem te kijken, maar wat zijn functie precies is, werd me niet echt duidelijk. De Nederlandse spelers van Overzee kennen elkaar van de mime-opleiding. Peer van den Burg is meestal te zien bij de interessante Friese mime- groep Suver Nuver. Hij werkte al eerder samen in 'Albert A' van Wouter Steenbergen. Sa men bedachten ze redelijk ori gineel bewegingsmateriaal voor 'Overzee', maar ik had graag wat meer lijn in de voor stelling gezien. Hoewel er mooie overgangen zijn, blijft 'Overzee' toch vooral een ver zameling flarden. Boeiende flarden over het algemeen, dat wel. Ontslag leidster Theater van het Oosten ARNHEM - Het bestuur van Theater van het Oosten heeft artis tiek leidster Agaath Witteman wegens diepgaande conflicten ontslagen. Dat blijkt uit een brief die aan alle medewerkers van het toneelgezelschap is verzonden. Formeel wordt het contract van Witteman per 1 augustus van dit jaar niet verlengd. Als reden daarvoor wordt „de wijze waarop Witteman intern inhoud geeft aan haar artistieke leiderschap" genoemd. Bekend is dat er al langere tijd conflicten zijn tussen Witteman en andere vrouwen die leidinggevende posities bij het toneelge zelschap hebben. Agaath Witteman heeft laten weten ontslag te zullen aanvechten. Zij heeft inmiddels een advocaat in de arm genomen. Cees Slinger krijgt de Duke of Duketown-award DEN BOSCH - Jazzpianist Cees Slinger (63) krijgt dit jaar de Duke of Duketown-award. De prijs bestaat uit een beeldje dat een saxofoonspelende hertog voorstelt. Dit heeft de Stichting Jazz in Duketown bekendgemaakt. De stichting noemt Slinger één van de meest vooraanstaande jazzpianisten van Europa. Het beeldje wordt op 5 juni uitgereikt. JETBELGRAVER Concert Dire Straits. De Kuip, Rotter dam. Gisteravond. Herhalingen: 30 mei en1 juni. Mag je iemand een geldwolf noemen als hij uit pure gemak zucht voor een voetbalstadion kiest, terwijl hij in een concert hal thuishoort? Dire Straits is zo'n geldwolf, want wie de met romantiek doorspekte muziek van de Engelse groep kent, weet dat het de intimiteit van een concertzaal verdient om tot zijn recht te komen. Gisteravond, tijdens de eerste van drie Nederlandse concer ten in de Rotterdamse Kuip, werd keer op keer bewezen, hoe zanger, gitarist Mark Knopfler co moedwillig de in wezen prachtige muziek ver krachtten omwille van de grootste gemene deler. Hoe de groep ook zijn best deed, alle schoonheid ging verloren in de wind. Het is trouwens frappant dat mensen nog steeds geld blijven uitgeven voor dit soort gebeurtenissen. Behalve het gebrek aan sfeer, moet je een verrekijker gebruiken of op de (te kleine) videoschermen tu ren om je favoriete gitarist aan het werk te zien. Dat zou toch verboden moeten worden. Welk plezier Dire Straits er precies aan beleeft, is ook niet helemaal duidelijk. Mark, nog altijd een fantastisch gitarist en solist (met dat typische Knopfler-duimpje) speelt het werk zoals hij het op de plaat heeft gezet. Niks geen ander arrangement, hoogstens een wat voorspelbare verlenging van de nummers door middel van een gitaar, saxofoon of pia nosolo. Dat moet toch ook hem gaan vervelen? Hij kreeg het in De Kuip in elk geval niet voor elkaar de aandacht blij vend vast te houden, hoewel hij een aardige balans had ge vonden tussen zijn meer swin gende en meer romantische werk met favorieten als 'Sul tans of Swing', 'Romeo and Julliet', 'Private Investiga tions' en 'Telegraph Road'. Het steeds rumoeriger wordende publiek, uiten zijn ingehouden onvrede op een gegeven mo ment in een massaal olé-ge- roep. Mark dacht deze uiting muzikaal te moeten onder steunen waarna het hek hele maal van de dam was. Daarna stond hij er bij en keek er naar. Het pleit voor Dire Straits dat ze de muziek niet verpakken in een theaterale show. Eigen lijk gebeurt er op het podium helemaal niets. Dat zou niet erg zijn al het op een of andere manier wordt gecompenseerd, maar dat gebeurt niet. Knopf ler houdt zijn mond, tenzij hij zingt. Dodelijk vervelend dus, dat in muzikale compensatie niet wordt vergoed. In het be gin zipgt hij zwak, zingzegt ei genlijk meer en hoewel de mu ziek soms wonderlijk mooi uit de luidsprekers komt, wordt niemand er echt door ver warmd. Mark blijft te netjes, te yuppie en als hij dan na ruim anderhalf uur echt uit de band begint te springen en iedereen op de stoelen krijgt, kiest hij voor de kleedkamer. Vreemd. De enige redding voor Dire Straits lijkt de concertzaal, of is dit gewoon de laatste tour nee? Dan was het een dodelijk vervelend afscheid van een groep, die na de schitterende elpee 'Making Movies' eigen lijk al op zijn retour was. De bewoners van 'nummer 28' met Ed van Thijn (r). De burgervader verwelkomde ze zeven maanden te rug op feestelijke wijze. FOTO: KRO uwhindHOVEN - Van de 2 nf'fl)gr0ePen °P toer" nie s gaan, is 95 procent be- m^t een sponsor in t te gaan. Zelfs een 15- 6brgewinterde tegen- 2Jnder als Prince zou nu zijn reclame te ma- 3h voor een bepaald pro- kt of bedrijf. De belang- pte reden daarvoor is norge!d te vergaren om de ïdgang rond de wereld kunnen betalen. Dat SFrank van Hoorn, be ielaar in zogenoemde rtainment marketing. Insoring van popgroepen taat sinds het einde van de !n zeventig en is uitge- eid tot een wereldwijde mil- jien-industrie. Een treffend (rbeeld van muziek en spon ing is de popgroep Dire aits die gisteren in de Rot- iamse Kuip aan haar serie vier Nederlandse concer ns begonnen. reeks is ook het startsein een nieuwe reclamecam- ine van Philips. Zes jaar ge- En ging Dire Straits met de Ittronica gigant in zee om re- me te maken voor de cee- d li. Nu is het de digitale com- Jt cassette (dcc) die door Ippfler en de zijnen onder de idacht wordt gebracht. Een idukt dat overigens pas in ttember op de markt komt. kende reclamezuilen e Straits wordt de komende maanden gevolgd door leven de reclamezuilen als Genesis (voor Volkswagen), Michael Jackson (voor Pepsi) en Elton John (voor Coca Cola Light). „De sponsoring grijpt om zich heen, bijna elke groep wil wel met een bedrijf in zee", zegt Van Hoorn. „Maar er zijn ook groepen die er niets van moeten hebben. U2, Sinead O'Cönner, Bruce Springsteen zijn daar treffende voorbeel den van" Volgens de 'makelaar' was het de Rolling Stones die zich in 1981 voor het eerst inlieten met sponsors. De toernee door de Verenigde Staten werd mede bekostigd door het par- fummerk Jovan. In Europa werd het vijftal in 1982 ge steund door TDK. Op zijn kan toor in Amsterdam krijgt Van Hoorn aan de lopende band verzoeken van bekende en minder bekende artiesten die een sponsor zoeken. Ze kun nen lang niet allemaal worden gehonoreerd. „Guns 'n Roses wilde bij voorbeeld per se een dranken- of sigarettenfabriek. Dat is mij niet gelukt en nu ko men ze met een wodkamerk uit de Verenigde Staten". Voor Philips is Dire Straits een uithangbord met een gouden randje gebleken. De compact disc is mede dankzij de Britse popgroep doorgebroken en ge meengoed geworden. Stefan Kok, als marketing communi cations manager bij Philips consumer electronics verant woordelijk voor de wereldwij de reclame-campagnes, ver wacht dat dit voor de dcc ook zal opgaan. „Het is hetzelfde scenario als vijf jaar geleden; alleen doen we er nog een schepje bovenop", zegt hij. Van cruciaal belang voor Phi lips is dat het beschikt over een eigen platenmaatschappij: Phonogram. Die ceedee's moeten tenslotte ook worden afgespeeld. Doelgroep Kok: „Wij zochten naar een ar tiest die muziek maakte die paste bij het imago dat wij voor de cd wilden ontwikkelen. Het werd Dire Straits. De groep was al wereldwijd bekend zo dat we aan één programma ge noeg hadden. De Britten had den veel fans in onze doel groep; mensen tussen de 20 en 40 jaar. Bovendien was de mu ziek kwalitatief bijzonder goed waarmee de kracht van de cee- dee kon worden benadrukt". De kwaliteit van de beide pro- dukten en niet de betaling voor de reclame hebben vol gens advertising manager Kok Mark Knopfler doen besluiten met de elektronica-gigant in zee te gaan. De groep heeft zelfs gekleed in witte fabrieks- jassen een bezoek gebracht aan een compact disc-fabriek van Philips. „Knopfler is niet zozeer een commercieel den kend mens", beweert Kok. „Een frisdrank-firma heeft de groep vier keer zoveel geboden als wij. Hij is geïnteresseerd in de technologie. Hij wil dat ie dereen zo goed mogelijk zijn muziek kan beluisteren". Frank van Hoorn zegt maar één reden te kunnen beden ken waarom artiesten met een sponsor in zee gaan: poen. „Up toernee gaan kost veel geld. Zelfs megasterren kunnen het zich niet permitteren op een concertserie miljoenen gul dens toe te leggen. De 'Glass Spider Tour' van David Bowie kon destijds alleen maar wor den uitgevoerd dankzij een sponsor". 35 pagina's Manager Kok van Philips wil niet zeggen hoeveel geld het concern in Dire Straits steekt maar volgens Van Hoorn loopt het in de miljoenen dollars. Het contract tussen Dire Straits en Philips telt 35 pagi na's. Daarin is vastgelegd wat de groep wel en niet wil doen. „Knopfler bepaalt", zegt Kok. „Hij heeft zelf de slogan be dacht die onder zijn foto's staat. Die prenten worden ge maakt door zijn favoriete foto grafen. De tv-commercial met 'Calling Elvis' is vervaardigd door Steve Barron die ook de clip voor het nummer maak te". Voor Nederlandse groepen be staat bij het bedrijfsleven slechts weinig belangstelling als het gaat om reclamemaken. Van Hoorn: „Ik word platge- beld door groepen die een sponsor zoeken pnaar er zijn geen Nederlandse musici met uitstraling, een goed imago of trekkracht. Candy Dulfer of Clousseau misschien, maar zeg nu zelf: als ik voor hetzelf de geld een internationale groep kan krijgen, wat moet ik dan met bij voorbeeld Henk Westbroek?". Nummer 28. Jeugdserie (laatste afle vering). KRO-televisie. Nederland 1 om 18.25 uur. Zondag. HILVERSUM - Soms had het veel weg van een soap en wie de moeite neemt de opnamen van de KRO-jongerenreeks 'Nummer 28' nog eens op zijn gemak terug te kij ken, krijgt zomaar de ba sis voor een langlopende serie aangeleverd: jonge ren voor het eerst op ka mers, een prachtig televi sie-onderwerp. De makers van 'Nummer 28' zullen dat bevestigen. Zij hiel den zich eenendertig weken lang bezig met zeven jongeren, die de eerste stappen zetten naar zelfstandigheid. Zij scho telden de kijker prachtige tele visie voor. En wie de moeite nam zijn avondeten op het rit me van de tv-beelden te verte ren, werd aanvankelijk gevan gen door de 'onschuld' en later door de 'soepelheid' waarmee de jongeren in hun interviews de kijker bespeelden. „Ik heb alle afleveringen op video op genomen. We kijken ze soms wel- eens met z'n allen terug. Wat mij dan vooral opvalt is, dat we heel snel volwassen zijn geworden", laat Rowena Kerk- hove (18) weten. We zullen ze missen. Kinderen, De reden dat Rówena de pro gramma's heeft vastgelegd, is doorspekt met een nostalgisch tintje. „Dan kan ik later mis schien tegen mijn kinderen zeggen: kijk dat deed ik zoveel jaar geleden". Jan Jaap Weidema (20), de corpsbal van het gezelschap, staat gezellig wat te keuvelen als hem door een medewerker van On Air TV, de maker van de reeks, wordt gevraagd de deur te openen als er wordt ge beld. „Al die weken hebben we niets in scène gezet en nu het bijna voorbij is, moet ik ineens 'spontaan' de deur gaan ope nen", zegt hij lachend. Bedenker Erik Latour heeft even eerder laten weten dat het voor On Air TV een ver schrikkelijk experiment was om te doen, maar wel heel leuk. Erik: „Wat ik ongeloof lijk vond, was dat ze het op ka mers wonen in Amsterdam binnen drie weken onder de knie hadden. Aan de andere kant gebeurde er precies waar we (stilletjes) op hadden ge hoopt. Ze maakten namelijk alle beginnersfouten van de doorsnee kamerbewoner. Wat we wel hebben gemerkt, en dat bevalt mij wel, is dat er geen camera is die het leven kan te genhouden". Cameraman Joost herinnert zich nog hoe hij moest toekij ken, terwijl het zevental een kapot kraantje ging repareren. „Ze waren vergeten het water af te sluiten, maar ondertussen wel met een grote sleutel aan de slag gegaan. Mijn handen jeukten en het liefst had ik ze een helpende hand toegesto ken, maar dat mocht ik. in ver band met de authenticiteit, niet. Het enige dat ik de came raman heb toegefluisterd is: het is beter als je wat stappen terug doet, het wordt hier straks een waterballet". Het zevental werd uit 37 men sen gekozen om hun openheid en verschil. Erik: „Het grote voordeel was ook dat ze geen van allen per se op televisie wilden. Nu ik terugkijk moet ik vaststellen dat Joris van Vuuren (20) minder alternatief was, dan ik eerst vermoedde". Niet vanzelf Het Filmen ging niet altijd van zelf. Erik: „Nadat de eerste feestvreugde was verdwenen, kregen we een moeilijke perio de. De vrolijke democratie werd weliswaar op de proef ge steld, maar ondertussen had den ze met de camera leren omgaan. In het begin ontston den er dankzij de camera con flicten, later wisten ze perfect hoe ze privé-zaken buiten beeld moesten houden. En dat was soms jammer. Ik had wel eens zo iets van: wat moet ik ze nu weer vragen. Daar kwam verandering in toen de serie zijn einde naderde en het ze-* vental bij voorbeeld op zoek moest naar een nieuwe kamer. Dan is zo'n tien minuten uit zending eigenlijk te kort". Wie het wel en wee van San- der, Joris, Jan Jaap, Rowena, Carolien, Deborah en Brenda heeft gevolgd, weet hoe zich voor de camera een paar knal lende ruzies afspeelden over bij voorbeeld het schoonmaak- rooster van Deborah (19), maar zag ook hoe (een steeds slape riger ogende) Jan Jaap verliefd werd op Carolien (18). De meeste brieven kwamen bij de KRO binnen na de uitzending over het stelen van fietsen in Amsterdam. Erik: „Wat mij is opgevallen na al die weken is. dat de televisie geen invloed heeft gehad op hun leven. Ze zijn zich niet als sterren gaan gedragen". Jan Jaap: „Ik werd wel eens herkend op straat, maar dat vond ik niet erg. De enige keer dat ik mij daaraan heb geër gerd, is op Koninginnedag toen wat dronken mensen er over begonnen". Dagboek Wat 'Nummer 28' heeft ge leerd, is dat het medium niet geschikt is voor een echt dag boek. Dat is simpelweg veel te tijdrovend. Erik: „'Nummer 28' is een leuke manier van te levisie maken, maar het is moeilijk om het gewone leven op deze manier te volgen". De tien minuten durende afle veringen lieten langzaam een verschuiving zien van gefilm de levensschetsen naar inter- viewfragementen. Erik: „Het moeilijkst elke week was het zoeken naar de vorm van het verhaal. Dat raamwerk ont stond eigenlijk pas op de mon tage-tafel. Sommige afleverin gen waren om die reden pas ze ven minuten voor uitzending klaar. In het begin is het heel erg aftasten. Zo hebben we van cameraman moeten wisselen omdat hij zijn commerciële klanten dreigde te verliezen. Hij moest altijd klaar staan voor als er iets gebeurde. Die eerste weken hadden we soms ook zeven uur aan materiaal, later was dat niet meer dan twee uur". „Na een aantal weken hadden we een systeem ontwikkeld om de opnamen wat gestroom- lijnder te laten verlopen. De mooie momenten in beelden vangen, is toch een kwestie van goed luisteren. En alle ze ven bleken het goede vertel lers te zijn. Dat heeft ook de vorm bepaald". Gabriël Maassen, eindredac teur jeugd van de KRO-televi sie vindt 'Nummer 28' een ge slaagd experiment. „Gebleken is datje weken lang enerveren de televisie kan maken, zo echt als het leven zelf'. Of er een vervolg komt, betwij felen zowel Gabriël als Erik. „Misschien doen we bet over vijftig jaar nog een keer over en laten we zien hoe het zeven tal zijn eerste weken in het be jaardenhuis slijt". (elgroep Video: Eenakterfestival. Kijkse Schouwburg, Rijswijk. van tière: gisteravond. Herhaling: rf. |lor *JGI IGELA VAN KLEEF leelgroep Video nam heb I zo nauw met de diverse Drs voor het eenakterfesti- dat gisteravond onder de »er Selvallige regie van Marga in première ging. Sum- re aanduidingen kunnen 4 sprekend zijn. Hier waren Voornamelijk onverzorgd. lr er waren wel goede mo lten in de vijf eenakters die vlot tempo werden ge- fcld. In 'Vingers aan de macht' van Kees Holierhoek wordt op klei ne schaal en op verschillende fronten strijd om macht ge voerd. Het ene meisje speelt treiterig de baas over het ande re. Zij wordt op haaf beurt weer overheerst door een inva lide jongen, die voorts zijn handicap gebruikt om de gunst van volwassenen te win nen. De spelers van deze een akter zorgden meteen voor een van de hoogtepunten van de avond. Vooral Sandra Krens was heel duidelijk aanwezig als de pesterige Lia. 'Norma' van Alun Owen, over een vrouw, die haar buitenechtelij ke relatie klakkeloos en onbe zorgd verbreekt, werd weinig overtuigend gebracht. Er was iets kinderachtigs in de sfeer, alsof de regisseur nog niet los was gekomen van het vorige spel. 'Rustplaats' van David Campton werd in het program ma 'terugkijkend op het leven' genoemd. Het bleek voorna melijk een vooruitzien op de dood te zijn. Met name de vrouw van het oudere echt paar, waar het hier om draait, wordt geobsedeerd door de plaats waar zij zal worden be graven. Hans Brink was volko men overtuigend als de oude man, die zich al dat gepraat liet aanleunen. Het gegeven is hier een man die bij een psychiater en diens assistente komt omdat hij on gelukkig is en verwacht dat daar wel even iets aan kan wor den gedaan. Hij ziet kans door zijn gedrag de beide hulpverle ners danig in verlegenheid en tot wanhoop te brengen. Brink speelde die man genuanceerd, onnadrukkelijk en duidelijk tot in de meest achteloze fluis tering. Theo Koers en Liesbeth Noorlander leverden heel goed tegenspel. Net als in de eerste eenakter had de regisseur hier het aanwezige talent uitste kend gebruikt en in een func tionele mise-en-scène gezet. Dit was het tweede hoogtepunt van de avond. Daarna ging het programma als een nachtkaars uit met 'Aftellen' van Alan Ayckbourn. In Aldo Ceccato, de Italiaanse maestro die gisteravond het Residentie Orkest leidde, kan met recht een oude rot in het vak worden genoemd. Hij stond voor tal van orkes ten waaronder het Ameri kaanse Detroit Symphony Orchestra, het Symfonie-or kest van het Noorse Bergen, gaf gestalte aan Hamburger Philharmoniker en hij is ver bonden aan Radio Italiano. door. In de afgelopen seizoe nen trad hij vele malen bij het orkest op als gastdirigent, ook maakte hij met het orkest een succesvolle tournee door Oos tenrijk en Zwitserland. Het waren César Franck en Robert Schumann die de ingrediën ten leverden voor het concert van gisteravond. Een program ma dat Ceccato de mogelijkhe den bood zijn gevoel voor orke strale kleuren, voor expressivi teit en voor muzikale levendig heid te demonstreren. Een zel den gehoord werk van Franck is Les Eolides naar het gelijk namige gedicht van Leconte de Lisle als uitgangspunt. Cec cato toverde met kleuren, hield de orkestklank transpa rant en tilde de compositie bo ven zich zelf uit. Van een ge heel ander kaliber is de vierde symfonie van Schumann. Deze, zijn laatste symfonie, schreef hij tussen de jaren 1841 en 1851. Schumann geeft in dit opus 120 alles wat hij te geven heeft op het gebied van romantiek en van melodieuze pracht, Ceccato onderstreepte deze elementen. Concertmees ter Jaring Walta liet zich op welluidende wijze horen in het solo-aandeel in het tweede deel, de Romanze. Als geheel een boeiende, pittige en ont spannen weergave. Solist op dit concert was de Franse pia nist Jean-Bernard Pommier. Hij vertolkte een tweetal wer ken: Konzertstück opus 29 van Schumann en de Variations symphoniques van Franck. Met zijn Konzertstück schreef Schumann een merkwaardige compositie. Het is een werk vol invallen, soms zelfs vondsten, maar aan de uitwerking komt hij onvoldoende toe. De Sym fonische variaties van Franck is een absoluut meesterwerk, een verrukkelijk tweegesprek tussen solist en orkest. De ver tolkingen slaagden niet opti maal. Op de één of andere ma nier spraken Pommier en Cec cato niet geheel en al dezelfde muzikale taal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 13