Inlia hekelt beleid justitie Franciscanessen van Münster na ruim een eeuw uit ons land Vier zaligverklaringen van pausen in voorbereiding CcidócSouAont GEESTELIJK LEVEN OPINIE Kardinaal Colombo overleden COMMENTAAR uT CcidöcSouratit DONDERDAG 21 MEI 1992 Correspondentie Buber in handen Raad Christenen en Joden HEPPENHEIM De Internationale Raad van Chris tenen en Joden (ICCJ) heeft de correspontie van de joodse godsdienstfilosoof Martin Buber op microfi che verworven. Het gaat om meer dan 50.000 brieven, die worden bewaard in de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem. De ICCJ, waarbij organisaties uit 23 landen zijn aangesloten, waaronder het Overlegor gaan van Joden en Christenen in Nederland, is ge vestigd in het Martin Buber-huis in de Duitse stad Heppenheim. De raad hoopt de correspondentie van Buber toegankelijk te maken voor mensen van de wetenschap die niet naar Jeruzalem kunnen reizen. Buber (1878-1965), lange tijd hoogleraar sociologie aan de Hebreeuwse Universiteit, is vooral bekend ge worden door zijn boek 'Ich und Du' (1923), waarin hij radicaal breekt met de opvatting dat de denkbeelden van de gelovige over God menselijke scheppingen zijn. Hij vertaalde verder het Oude Testament en vele geschriften van de chassidische joden. Alleen God bestaat. De mens is gezichtsbedrog. Jean-Paul Sartre Migrant moet vaker rol spelen in plaatselijke kerk DELFT - Katholieke migranten zouden in het kerkelijk leven van het bisdom Rotterdam vaker een rol moeten spelen. Niet alleen zou den er voor hen plaatsen moeten worden ingeruimd in de Diocesane Pastorale Raad, ook zouden de deelname van migranten in parochies en dekenaten verzekerd moeten worden. Dit werd gesteld in de deze week gehouden vergadering van de Diocesane Pastorale Raad van het bisdom Rotterdam. Daarnaast was de raad van oordeel, dat paro chies moeten proberen migranten die in hun omgeving wonen te la ten integreren. Overigens vond men het bestaan van migrantenparo chies, met name in Den Haag en Rotterdam, een goede zaak. Sugges ties werden verder gedaan voor het maken van een 'sociale kaart' van de parochie zoals in Gouda wordt gedaan, voor het uitnodigen van mi granten om te vertellen over hun culturele achtergronden en hun thuislanden enz. Kennis van cultuur en gebruiken is voorts zeer ge wenst op het terrein van de gezondheidszorg en het onderwijs. Behal ve in de DPR wordt de notitie ook besproken in de andere adviesorga nen van het bisdom. Op verzoek van het Diocesaan Bestuurskollege zal de werkgroep van de DBD daarna een werkplan opstellen. Vereniging Latijnse liturgie jubileert 'S-HERTOGENBOSCH - De Vere niging voor Latijnse Liturgie viert zaterdag 30 mei zijn 25-jarig bestaan met een pontificale Latijnse H Mis in de Sint Janskathedraal, 's Mid dags vinden er lezingen plaats van mgr. drs. R. Ph. Bar OSB, Dom N. de Wolf OSB, abt van de abdij van Vaals en van dr. Antoine Bodar. De Vereni ging voor Latijnse Liturgie is in 1967 uit een initiatief van leken ontstaan en stelt zich ten doel het latijn als li turgische taal naast de volkstaal in de vernieuwde liturgie te bewaren en de Latijnse kerkmuziek waaronder het gregoriaans, te bevorderen. In lichtingen deelname bij de vereni ging: 020-64185 86. LEEUWARDEN - Vol gende maand sluit het klooster van de Frances- canessen van Münster in Leeuwarden zijn poorten. Aan de permanente aan wezigheid van de nonnen in het voormalige Bonifa- tiusziekenhuis komt na meer dan 100 jaar een eind. Het vertrek uit Leeuwarden betekent het vertrek van de congrega tie uit Nederland. In 1878 kwam de orde voor het eerst naar Nederland. Ze zette in Arnhem een congregatie op, die in 1948 weer werd opgehe ven. De orde vestigde zich in 1883 in Leeuwarden en in 1921 in Lichtenvoorde. Die plaats werd in 1978 verlaten. De Fran ciscanessen verbleven korte tijd in het Friese plaatsje Rijs, waar gedurende de jaren 1926 tot 1941 een kindertehuis on der hun hoede stond. De zusters laten het 'Bonne hos' achter in een onzeker tijd perk. Wat ooit het Sint Bonifa- tius Hospitaal heette en via Bonifatius Hospitaal verander de in Medisch Centrum Leeu warden Noord, staat op de rol om te verhuizen naar de hyper moderne behuizing in een an der deel van de stad. De lots verbondenheid tussen het door de nonnen gestichte zie kenhuis en MCL-Noord wordt verbroken. Het Bonifatiuszie- kenhuis sterft een beetje. Het is een prachtig stukje Leeuwarden, de kloostertuin van het Bonifatiusziekenhuis. Eenvoudig en - belangrijker - volledig afgeschermd voor nieuwsgierige blikken van buitenaf. Het is duidelijk: Hier bevinden zich de geestelijke longen van het hospitaal. Hier is het ook waar zuster Gilla haar zaken aan de Heer voor legt. „Ik praat het liefst ge woon met Hem". Vroeger werd ze nog moeder overste genoemd. Nu laat zus- .ter Gilla zich graag de titel 'coördinatrice' welgevallen. De 65-jarige voormalige genees kundig directrice van het zie kenhuis behoort tot de nog zes overgebleven zusters in het klooster. Ze laat graag de kloosterruimten zien. die tot nog toe altijd verboden toegang zijn geweest voor pa tiënten en bezoekers. De vele kamers en gangen van het klooster maken meteen duide lijk waarom de zusters Gilla, Paulinette, Alkmunda, Dési- rée, Véronique en Francesca haar stee verlaten. Het is het vervreemdende effect van te veel oppervlakte voor te wei nig mensen. In een eetzaal van pakweg 15 bij 15 meter is één lange tafel met een capaciteit van 12 personen met zorg ge dekt voor zes. „Vroeger liepen hier 60 zusters rond. Dat was woekeren met de ruimte". Het klooster is verdeeld over drie verdiepingen van een vleugel van het ziekenhuis. De gemeenschapsruimte en de eetzaal bevinden zich op de be gane grond. Een verdieping hoger is de kapel, en daarbo ven zijn de slaapzalen. De ge meenschapszaal wemelt van de fauteuils, waarin in lang vervlogen tijden ongetwijfeld heel wat sokken zijn gestopt en kleding is versteld. „Je kunt wel weer veel geld steken in een verbouwing om de zaak aan te passen, maar als er voor het klooster geen toekomst is, moet je een besluit nemen", zegt zuster Gilla. Levenslang De Franciscanessen van Mün ster zijn vanaf het begin in 1883 verbonden geweest aan het Leeuwarder ziekenhuis. De in ziekenzorg gespeciali seerde orde werd naar Fries land gehaald, om in Leeuwar den de verpleging op een ho ger peil te brengen. Ook zuster Gilla vertrok in 1953 vanuit Duitsland naar de Troelstra- weg voor 'levenslang Leeuwar den'. „We moesten de ver pleegstersopleiding helemaal opnieuw doen", herinnert ze zich. „Want de opleiding die we in Münster hadden gekre gen, werd hier niet erkend". Door de vergrijzing is het eens bloeiende klooster van 60 zus ters gedaald naar zes bewo ners. Zuster Paulinette en zus ter Alkmunda keren met zus ter Gilla definitief terug naar Duitsland, naar het moeder huis in Münster. De overige drie gaan elders in de stad wo nen, maar blijven werken in het ziekenhuis. Vertrouwen Zuster Gilla antwoordt beves tigend op de vraag of de zus ters sneller in vertrouwen wor den genomen dan gewone ver plegers. „Ik denk wel dat dat zo is. Waar het precies aan ligt weet ik niet. Misschien is het de kledij» misschien de jaren lange ervaring". „Toch zijn wij absoluut niet be ter dan het overige personeel. Wij proberen vanuit onze reli gieuze overtuiging dienstbaar te zijn. Dat is het enige ver schil. De mens staat voor ons centraal. We willen ons open stellen voor de ander. Maar er zijn genoeg verpleegkundigen in het ziekenhuis die dat ook hebben. Wij kunnen de sfeer niet alleen maken. Als anderen niet meedoen, komt er niks van". Maar er zijn meer verschillen. Zuster Gilla heeft door de ja ren het ziekenhuis jachtiger zien worden. De werkdruk is enorm toegenomen. Veel ver pleegkundigen die wat van hun werk proberen te maken, vinden de tijd niet om even veel aandacht aan patiënten te geven als ze zouden willen. Wie zijn hele leven aan zijn of haar medemensen gewijd heeft, is daar beter tegen be stand. Zuster Gilla laat in de gangen van het klooster allerlei schil derijen en afbeeldingen zien. Zuster Gilla. De meeste zijn afkomstig uit landen waar de Franciscanes sen eveneens actief zijn: De Verenigde Staten, Japan, Duitsland, Polen. China, Tai wan en Indonesië. Een gipsen madonna-met-kaars comple teert het beeld. In de kapel blijft ze wat langer staan. Hier worden elke zon dag diensten gehouden voor patiënten. De ene keer is het een priester, de andere keer een predikant die voorgaat. Er staan drie rijen banken, met opvallend veel ruimte daar tussen in. Voor de bedden. Dat het klooster in het zieken huis hetzelfde lot ondergaat als tientallen andere congrega ties, stemt zuster Gilla niet tot vreugde. Maar ze is er ook nuchter onder. „De noden van de tijd lagen in 1844 bij de i foto frans andringa stichting van de orde anders dan nu. De verpleging en het onderwijs zaten in een diep dal. In die tijd bloeide de orde. De maatschappij heeft die taak echter overgenomen. Nu zijn er andere zaken. Een van onze zusters is actief in de Domini- cusparochie van Leeuwarden. Ze helpt bij het pastoraat aan verslaafden en staat aidspa- tiënten bij. Op dat soort nieu we problemen moeten we in springen en het is logisch dat we uit dit ziekenhuis verdwij- Zuster Gilla en haar zusters la ten het ziekenhuis „in ver trouwde handen" achter. Maar met weemoed. „Je hebt hier geleefd, vertrouwen genoten, mogelijkheden gehad, samen gewerkt. We hebben hier een fijne tijd gehad". MILAAN De vroegere aarts bisschop van Milaan, kardi naal Giovanni Colombo, is gis teren in Milaan overleden. Hij is 89 jaar geworden. Colombo was rector van het grootsemi narie van het aartsbisdom Mi laan, toen hij in 1960 werd be noemd tot hulpbisschop van dit aartsbisdom. Nadat kardi naal Giovanni Battista Montini in 1963 tot paus was gekozen, volgde Colombo hem op als aartsbisschop van Milaan. Hij ging in 1979 met emeritaat. Colombo was op sociaal gebied gematigd vooruitstrevend en huldigde op leerstellig terrein behoudende opvattingen. Hij gaf bijvoorbeeld herhaaldelijk blijk van zijn bezorgdheid over het lot van arbeiders die hun baan dreigden te verliezen. Colombo keerde zich tegen le galisering van abortus. Toen feministen en homoseksuelen in januari 1976 de kathedraal van Milaan waren binnenge drongen om te demonstreren tegen de houding van de RK Kerk tegenover abortus en niet-huwelijkse relaties, preekte Colombo tijdens een eucharistieviering van eerher stel voor de ontwijde kathe- Syrisch-orthodoxe vluchtelingen krijgen asiel in kerken Giovanni Colombo. draal. Hij keerde zich ook te gen het toestaan van abortus bij vrouwen die na de giframp bij Seveso een gehandicapt kind op de wereld zouden brengen. In 1970 publiceerden 40 priesters en 200 leken een brief van 215 bladzijden, waar in zij het „bureaucratische en autoritaire" gedrag van Colom bo veroordeelden. Dóór de dood van Colombo is het aantal kardinalen op 157 gekomen. Van hen zijn er 42 uitgesloten van deelname aan het conclaaf voor de keuze van een nieuwe paus omdat zij de leeftijd van 80 jaar hebben overschreden. DEN HAAG - De uitwijzing van Syrisch-orthodoxe vluch telingen uit Nederland is geba seerd op verouderd beleid van het ministerie van justitie van voor 1989. Vanaf dat jaar zijn aan deze vluchtelingen ver blijfsvergunningen gegeven. Zonder dat de situatie in Syrië is veranderd, is daar nu een einde aan gekomen. Dat zijn de eerste conclusies van een onderzoek van de stichting In ternationaal Netwerk van Lo kale Initiatieven voor Asiel zoekers (Inlia) uit Groningen. Aanleiding voor het onderzoek is het feit dat Justitie een twin tigtal Syrisch-orthodoxe vluchtelingen wil terugsturen naar Syrië. Inlia, dat zegt dat deze vluchtelingen in hun land vervolgd worden, heeft enke len van hen ondergebracht in kerken, in afwachting van een nader onderzoek. Zes van de vluchtelingen heb ben onderdak gevonden in de doopsgezinde kerk van Rotte- valle, waar zij door 80 vrijwilli gers verzorgd en beschermd worden. Bovendien zitten er Syriërs in een tweede kerk in Friesland. Om hen rust te gun nen, is besloten de verblijf plaats van deze Syriërs niet aan de pers mee te delen, aldus John van Tilborg van Inlia. Verder zitten er Syriërs in Oost-Souburg, en zijn er enke len ondergedoken. Van Tilborg noemt het „uiterst merkwaardig" dat de dreigen de uitzetting van de 20 Syriërs gebaseerd is op een ambtsbe richt uit 1988. In dit beleids stuk van het ministerie van justitie wordt 'geconcludeerd dat christenen in Syrië geen gevaar te duchten hebben. In 1989 bleek dit document achterhaald, toen twee Syri sche vrouwen na uitzetting uit Nederland prompt in Syrië ge arresteerd werden. Tientallen andere Syriërs in Nederland doken daarop onder in kerken, uit angst hetzelfde lot te ondër- gaan. Ook kerken in Burgum, Leeuwarden en Eastermar bo den Syriërs onderdak. Na eni ge tijd besloot Justitie de 300 vluchtelingen een verblijfsver gunning te verlenen of te gedo gen. Volgens Van Tilborg is dit be leid plotseling gewijzigd, zon der dat de situatie in Syrië ge wijzigd is. Daarbij wordt door het ministerie opnieuw verwe zen naar het ambtsbericht uit 1988, tot grote verbazing van Inlia. Volgens Inlia zijn de Syrisch- orthodoxe christenen een zwaar gediscrimineerde min derheid in Syrië. Velen van hen zijn lid van de Assyrische Democratische Organisatie (ADO), een beweging die streeft naar het behoud van taal en cultuur van de christe nen, en naar autonomie. Voor al om dat laatste worden ze door de Syrische overheid als oppositie beschouwd, aldus Van Tilborg. De Nederlandse justitie be schouwt de ADO echter als niet meer dan een culturele or ganisatie. Van Tilborg spreekt dit tegen. „De Syrische over heid ontkent het bestaan van de ADO. Syrisch-orthodoxe christenen zijn er bovendien als de dood voor met de ADO geassocieerd te worden. Dat al les wijst erop dat het wel dege lijk een oppositionele groepe ring is". De laatste tijd nemen geluiden over discriminatie van christe nen in Syrië toe. Inlia onder zoekt de komende weken de si tuatie in het land. Van Tilborg wil over de werkwijze geen me dedelingen doen. „We willen niet dat onze onderzoekers ge vaar lopen. Wie zich als buiten lander met dit soort zaken be zighoudt, wordt al snel door Syrië als spion beschouwd. Sy riërs zelf lopen de kans van staatsgevaarlijke activiteiten te worden beticht". Op grond van de resultaten van het vooronderzoek komt Inlia echter al tot de conclusie dat het "een hoogst merkwaar dige zaak zou zijn als deze vluchtelingen zouden worden uitgezet". De zes Syriërs in Rottevalle vormen een gezin. Ze zitten al enkele weken in de doopsge zinde kerk. De vier kinderen gaan naar de christelijke basis school De Finne. Volgens woordvoerder Henk Spoelstra worden de Rottevalster doops gezinden gesteund door de zustergemeenten in Drachten en Surhuisterveen. Bovendien helpen ook de gereformeerden en hervormden van Rottevalle mee. DEN HAAG - Wie uitslui tend let op het aantal hei lige pausen in de Rooms- Katholieke Kerk, zou tot de conclusie moeten ko men dat de kerk diep in verval is geraakt. Werden de eerste 35 pausen allen heilig verklaard, sinds het jaar 1000 zijn slechts 5 van ruim 120 pausen tot de eer der altaren verheven: Leo XI (1049-1054), Gregorius VII (1073-1085), Celesti- nus V (1294), Pius V (1566- 1572) en Pius X (1903- 1914). Een paus als Grego rius XIII heeft deze eer 'nooit bereikt, al gebruikt ook de felste atheïst de liaar hem genoemde Gre goriaanse kalender. Jiehalve de vijf heilige pausen zijn er in de loop der jaren ook zes pausen zalig verklaard. De laatste was paus Innocentius XI 1676-1689), die op 7 oktober 1956 tot de eer der altaren werd vprhpvpn Dp kans bestaat dat dit rijtje zalige pausen op de middellange termijn met 4 kan worden uitgebreid. Want van vier pausen uit de moderne tijd wordt de zaligverklaring voorbereid. Het verst gevorderd lijkt Pius IX (1846-1878), van wie de paus al heeft vastgesteld dat hij over een heldhaftige deugdzaam heid beschikte. Voordat hij za lig kan worden verklaard, moet er een wonder aan hem worden toegeschreven. Hef za ligverklaringsproces zou ech ter op dit moment stilliggen om protesten van Italië te voor komen. De paus verzette zich namelijk heftig tegen de Itali aanse eenwording en wierf on der anderen in Nederland zoe- aven om voor het behoud van de Vaticaanse staat te strijden. Naar aanleiding van de snelle zaligverklaring van Opus Dei stichter Jose Maria Escriva de Balaguer hebben velen zich af gevraagd of de paus van het Tweede Vaticaans Concilie, Jo hannes XXIII (1958-1963), niet eerder in aanmerking kwam Johannes XXIII. voor deze waardigheid. Renato Moretti, leider van een katho liek evangelisatiecentrum in Turijn, heeft het initiatief ge nomen. Hij heeft er in een brief bij paus Johannes Paulus II op aangedrongen meer vaart te zetten achter het proces, dat in 1974 is geopend. „Al 18 jaar liggen de acten in het archief van de congregatie voor de za lig- en heiligverklaringen zon der dat iemand ernaar kijkt", klaagt Moretti. Volgens de Spaanse francis caan Juan Folguera is er geen enkele reden tot ongerustheid. Als postulator moet hij trach ten te bewijzen dat Johannes XXIII voor een zaligverklaring in aanmerking komt. „Wij wer ken hard en zijn al behoorlijk ver gevorderd", verzekert hij. Het 'summarium', dat alle ge tuigenissen over de paus be vat, ligt bij de drukker. Dat zelfde geldt voor de 'informa- tio'. de bioprafïp rtip Ho Hmarii- zen voor de heldhaftige deugd zaamheid van de paus moet le veren. De laatste etappe is een won der dat aan Johannes XXIII moet worden toegeschreven. Al diverse mensen hebben ge meld dat zij op voorspraak van de paus zijn genezen. In Italië is zeer bekend het geval van zuster Capitani uit Potenza in het zuiden van het land, die van een ongeneeslijke ziekte genas, nadat zij Johannes om hulp had gevraagd. Ook bisschop Luis Capovilla, eens secretaris van Johannes, ziet de toekomst zonnig in. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Pius IX kunnen tegen Johan nes XXIII geen politieke be zwaren naar voren worden ge bracht. De waardering voor zijn activiteiten op het gebied van het concilie, de oecumene en de vrede in de wereld is al gemeen. De zaligverklaring zal op minder problemen stuiten dan die van Pius XII (1939- 1958), wie wordt verweten dat hij tijdens de Tweede Wereld oorlog te weinig voor de joden heeft gedaan. Kohl wil herkozen worden^ Moe van al de geruchten over het opstarten van een 'gra coalitie', heeft de Duitse bondskanselier Helmut Kohl ein !l lijk de puntjes op de i gezet: zolang als hij het voor het zegj heeft, komt er geen grote coalitie van christen-democra I en socialisten. De Christen Democratische Unie zou ge grotere fout kunnen begaan. En als klap op de vuurpijl Kohl kort en krachtig: in 1994 wil ik herkozen worden, het machtswoord van de kanselier is de politieke mist diefc maanden over het Duitse politieke landschap hing, op u klaard. Iedereen weet nu hoe de zaken ervoor staan. Kohl de coalitie met de liberale FDP voortzetten, ook na de paifei mentsverkiezingen van 1994. Allen die hoopten op een h verdeling van de kaarten, maken zich illusies. Na de absolute triomf van Kohl en de CDU in de pai mentsverkiezingen van 1990 gevolg van de geslaagde v eniging van de twee Duitse staten is het met de popul: en electorale gunst van Kohl en de zijnen snel berg. gegaan. Het absolute dieptepunt kwam met de laatste lan dagverkiezingen in Baden-Württemberg, de thuisstaat Kohl, waar de CDU zijn decennialange gevestigde absoli meerderheid moest prijsgeven. AL maandenlang wordt gespeculeerd over het einde van de regeringscoalitie CDU/CSU-FDP. De geruchten werden gevoed door de en h me kosten van de wederopbouw van Oost-Duitsland, de nomische recessie, de verhoging van de belastingen, de el torale terugslag daarvan zowel voor CDU als voor FDP, stakingen in de overheidssector, de problemen in verba met het asielrecht voor vreemdelingen, de buitenlandse pi tiek, de wijziging van de grondwet. De speculaties over een grote coalitie werden nog gevojp door het plotselinge aftreden van minister van Buitenlani Zaken Hans Dietrich Genscher. Officieel trad hij wel af gezondheidsredenen, maar hij had al lang problemen zijn gezondheid en waarom nam hij die zwaarwegende besl sing juist nu? Niet weinigen vermoedden een voorbereidi de manoeuvre van de oude vos om de FDP van de regerin coalitie los te haken en een alternatieve coalitie met de S op te zetten. Voorts was de CDU/CSU zelf verdeeld over toekomst van de coalitie. Een sterke fractie in de CDU plei voor een samengaan van CDU en SPD, juist om de enor politieke, economische en sociale problemen die op de re ring afkwamen, aan te pakken. Slechts een grote coalitie de nodige consensus kunnen samenbrengen om de prok men die vooral voortvloeiden uit de Duitse hereniging hoofd te bieden. Een andere fractie wilde daar niet van ten. De huidige coalitie was mans genoeg om alle problerr aan te kunnen. Men had daarvoor de SPD niet nodig. KANSELIER Kohl heeft lange tijd zwijgend geluisterd geaarzeld. Te lang wellicht, want uit verscheidene hoek werd er bij hem op aangedrongen eindelijk zijn stilzwijgen verbreken. Een regering die te lang de indruk geeft de jui koers verloren te hebben, verliest onvermijdelijk het vertri wen van de bevolking. Kohl heeft nu klare wijn geschonk Hij herinnert de christen-democraten eraan wat er gebeuri na het eerste grote coalitie-experiment van 1966. Het resul was dat de christen-democraten uiteindelijk in 1969 naar buiten werden gewerkt en dat ze tot bijna 1983 moesl wachten om terug in de regering te komen. Bijna veerti jaar lang moesten de christen-democraten langs de zijl blijven staan en zien hoe Willy Brandt en Helmut Schm met de pluimen gingen lopen. In CDU-rangen beschouwt men de grote coalitie van li nog steeds als de grootste politieke fout die de christen- mocraten hebben begaan. Die fout wil Kohl niet meer mak Daarom zei hij dat hij in 1994 herkozen wil worden, bondskanselier. Maar daarover beslist uiteraard in laatste stantie de kiezer. oorlog was voor de Nederland se joden in 1985 mede aanlei ding een ontmoeting met paus Johannes Paulus II tijdens diens bezoek aan Nederland uit de weg te gaan. Postulator Paolo Molinari erkent dat een zaligverklaring van Pius XII niet eenvoudig ligt. „Wij moeten vele ingewikkelde vra gen van historische aard on derzoeken die met het pontifi caat van Pius zijn verbonden. Toch zijn wij inmiddels op het zelfde punt als bij het zaligver klaringsproces van Johannes XXIII." Molinari wil voorkomen dat er tussen Pius XII en Johannes XXIII een wedstrijd ontstaat wie het eerst de finish van de zaligverklaring bereikt. Hij hoopt dat beide pausen tegelij kertijd tot de eer der altaren worden verheven. Het proces voor de zaligverkla ring van Paulus VI (1963-1978) moet nog beginnen. Maar het zal worden geopend, nu de Ita liaanse bisschoppenconferen tie vorige week zich unaniem voor het aanhangig maken van zo'n proces heeft uitgespro- Uitgave: Westerpers bv ('maakt deel u Kantoor redactie Apothekersdijk 34, Leiden. Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden Telefoon Telefax Postadres Hoofdkantoor Telefoon Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17.00 uur 071 -122 244. 071 - 134 941 Postbus 112300 AA Leiden. Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk 070-3190 933 070-3906 717 Postbus 9. 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J Leune. Adjunct-hoofdredacteur J. Timmers Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L van Koot Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel 070 - 3190815): A van Rijn (chef), W Bunschoten, drs R. Edens, drs Chr van der Hoff, A v Holstein, E. Huisman, H Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R de Roo Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B Jansma, H. Piet. Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S Evenhuis Opmaak (tel' 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A. J. Hofmeester, C. de Kier, H Nieuwmans, H. Scf Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, e dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs K Swiers M van de Ven en P Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef), H. Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs D J van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs. A. Heering (Rome), B van Huët (Londen), M de Koninck (Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel), W Voorde» (Londen), drs R Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G van Wijlan (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertaalster rt M de Cocq Nabezorging Telefoon 071 -122 248 op ma. t/m vi 15 00 uur n 08 30 tot 17.00 uur t 18 00 tot 19.00 uur. op za. van 14 00 Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand 27,00 per kwartaal 79.80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal per jaar 28,20 82,80 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 141 905. Voor uitsluitend het do< geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2