„Cultureel besef bij
orthodoxe christenen
vaak onderontwikkeld"
Nigeria is gewend aan godsdienstrellen
Hervormde Kerk verwaarloost gemeente
GEESTELIJK LEVEN OPINIE
'Katholikentag' stelt
Drewermann ultimatum
Islamitische Raad veroordeelt
uitspraken Frits Bolkestein
COMMENTAAR
C^idócSouAorit
CcidócSouAcmt
WOENSDAG 20 MEI 1992
Euthanasie in VS steeds meer aanvaard
CHICAGO - Er is toenemende steun voor euthanasie in de Verenigde
Staten. Deze trend zal leiden tot nieuwe pogingen deze vorm van le
vensbeëindiging in enigerlei vorm een wettelijke basis te geven. Dit
staat in een gisteren gepubliceerd onderzoek. Onderzoekers van de
Harvard-School voor gezondheidszorg in Boston zeiden dat de trend
blijkt uit een recent gehouden peiling onder 1.004 mensen en uit het be
studeren van overzichten van de openbare mening in het jongste verle
den. „In 1950 vond maar 34 procent van de Amerikanen dat artsen toe
stemming moeten hebben om het leven te beëindigen van patiënten
met ongeneeslijke ziekten, als die en hun verwanten daar om vroegen",
aldus de onderzoekers. In 1991 was het aantal voorstanders van eutha
nasie gestegen tot 61 procent. „Gezien de grote mate van steun voor het
idee dat men terminaal zieke of onomkeerbaar comateuze patiënten of
hun verwanten toestaat een verzoek te doen het leven niet langer te ver
lengen en gezien de openbare mening ten gunste van enigerlei vorm
van gelegaliseerde euthanasie, kan men veilig voorspellen dat pogin
gen het overheidsbeleid op dit punt te veranderen zullen doorgaan en
vermoedelijk sterker zullen worden", aldus de onderzoekers.
Het onderzoek is afgedrukt in het jongste nummer van de Journal van
de American Medical Association.
Dat is het voordeel
van reizen: het
verruimt de blik en
scherpt ons in, hoe
verrukkelijk het
thuis is.
Slmon Carmiggelt
BONN Voor het Centraal Comité
van Duitse Katholieken (ZDK), orga
nisator van de Katholikentag in
Karlsruhe, is de maat vol. Als de om
streden theoloog Eugen Drewermann
niet voor vrijdag definitief laat weten
dat hij deelneemt, is hij niet welkom.
De theoloog, aan wie de afgelopen maanden
zowel de leerbevoegdheid als de uitoefening
van het priesterambt is verboden, is terug
gekomen van zijn toezegging tijdens de bij
eenkomst in discussie te gaan met Hanna-
Renate Laurien, voorzitter van het Huis van
Afgevaardigden van Berlijn. Drewermann is
tot de conclusie gekomen dat hij bij nader
inzien liever met een ander discussieert.
Eerder stond zijn deelneming al op losse
schroeven, toen hij van ZDK-voorzitter Rita
Waschbusch eiste dat zij voor opheffing van
de straffen tegen hem zou pleiten. Hoewel
Waschbusch deze eis naast zich neerlegde,
leek Drewermann, onlangs nog bij de mani
festatie van de Acht Mei Beweging in
Utrecht, toch bereid naar Karlsruhe te ko
men.
De 91e Katholikentag wordt van 17 tot 21
juni gehouden. Het thema is 'Onze geloofs
belijdenis het opdreunen van vaststaande
leerstellingen of getuigenis van een door
leefd geloof
DEN HAAG - „Wij voe
len ons deel van de chris
telijke gemeenschap, we
staan daar positief tegen
over. Wij willen stimule
rend en opvoedend wer
ken. In onze kring van
'bijbélgetrouwe christe
nen' is het cultureel besef
wel eens wat weinig ont
wikkeld".
Voorzitter Bert Hofman (60)
van Sehrijvenderwijs, Vereni
ging van Protestants-Christe
lijke auteurs, betreurt het ten
zeerste dat er de laatste 40 jaar
een uittocht van literair talent
in christelijk Nederland heeft
plaatsgevonden. Hij spreekt
van 'een enorme aderlating'.
Auteurs als Maarten 't Hart,
Jan Wolkers en Jan Siebelink
namen afscheid van de gere
formeerde mannenbroeders
en kijken met negatieve ge
voelens achterom. Hofman zet
zich er met zijn ongeveer 100
collega-auteurs van Sehrijven
derwijs voor in om jong talent
een honk te bieden, waar ze
zich kunnen thuisvoelen.
Naast de categorie schrijvers
die brak met het'christelijk ge
loof, heeft er een „nog grotere
ramp plaats gehad". Dat zijn,
aldus Hofman, de jongeren die
het orthodoxe geloof inwissel
den voor vrijzinnige waarhe
den. „Vooral deze vrijzinnige
christenen hebben ons van
culturele media beroofd en
hebben ons in het defensief ge
drongen. Wat over is, is niet
meer dan een rest".
Discussies over wat nu een
christelijk gedicht of een chris
telijke roman is. zijn niet van
vandaag of gisteren. Prote
stantse jongeren die zich ver
zameld hadden rondom het
tijdschrift Opwaartsche Wegen
(1922-1940), voerden er al felle
discussies over.
Midden in leven
Een christelijke auteur moet
midden in het leven staan,
vindt Hofman. Alleen maar
streven naar schoonheid is
zijns inziens uit den boze. De
voorzitter van Sehrijvender
wijs hekelt de formalistische
literatuurbeschouwing van cri
tici als Tom van Deel (Trouw)
die alleen het exclusief literai
re positief wil waarderen.
Over de inhoud van het werk
van christelijke auteurs merkt
Hofman verder op: „In het
werk speelt het godsdienstig
leven uiteraard een grote rol.
Het zijn de geloofswaarheden
zelf, de heilsfeiten, die vaak
van een verhaal de kern vor
men".
„Talrijke verhalen en gedich
ten zijn ontstaan uit de diepten
van het leven, in het donkere
dal waardoorheen het leven
van mensen vaak geleid wordt.
Het betreft dan: verlies van ou
ders en kinderen, gemis, de
dood, eenzaamheid en ziekte,
..stimulerend en opvoedend bezig zijn.
het eigen geestelijk bestaan,
communicatieproblematiek.
Daarover laten auteurs dan het
licht schijnen van Gods
Woord".
De leden van Sehrijvenderwijs
komen uit de Gereformeerde
Bond (de behoudende vleugel
van de Hervormde Kerk), de
Gereformeerde Kerken Vrijge
maakt, evangelische kringen
en ook wel uit de Gereformeer
de Kerken. De ledenlijst ver
meldt klinkende namen als
Nel Benschop en Co 't Hart.
Woordwerk
Hofman is ook redactielid van
het christelijk literaire tijd
schrift Woordwerk dat door
Sehrijvenderwijs uitgegeven
wordt. Het blad telt tussen de
900 en 950 abonnees. Het blad
probeert het hele veld van de
Nederlandse christelijke lite
ratuur te bestrijken. De redac
tie selecteert volgens literaire
maatstaven. Om een christe
lijk cultureel woordje mee te
spreken moet je topklasse bie
den. Christelijke auteurs als
Jaap Zijlstra die de doelstel
ling van Sehrijvenderwijs niet
kunnen onderschrijven, zijn
wel welkom in het blad.
Volgens Bert Hofman bestaat
FOTO-.SP
er voortdurend spanning tus
sen de literaire fantasie en de
gebondenheid aan de Schrift.
Hij signaleert dat er nogal wat
christen-auteurs zijn die vin
den dat een verhaal of gedicht
in de allereerste plaats aan lite
raire normen moet voldoen.
Het christelijke komt op de
tweede plaats. „Wat ons als
christenen voor in de mond
moest liggen, waarin de red
ding ook van de moderne
mensheid is gelegen - waar
onze traditionele poëzie zo
overtuigend van weet te getui
gen blijft in de moderne litera
tuur teveel onuitgesproken".
Frits Bolkestein
I FOTO: DIJKSTRA
DEN HAAG De uitlatin
gen van WD-fractieleider
Bolkestein over polyga
mie onder moslims zijn
gebaseerd op vooroorde
len en bestaan uit halve
waarheden en verdacht
makingen.
De Islamitische Raad vindt dat
Bolkestein niet alleen de gren
zen van politiek fatsoen over
schrijdt, maar ook sommigen
op de gedachte brengt van te
gen de moslims gerichte ac
ties. Dit kan leiden tot bedrei
gingen, vreemdelingenhaat en
aanslagen op moslims en mos
keeën, waarschuwt de raad in
een persverklaring, waarin
Turkse, Marokkaanse en Suri
naamse moslims samenwer
ken.
De raad nodigt Bolkestein, die
zelf heeft erkend geen kennis
te hebben van de islam, zich
over deze godsdienst te laten
informeren. Dan zou hij heb
ben geweten dat de islam in
principe monogamie voor
schrijft en dat het gehuwd zijn
met meer dan één vrouw in
Turkije, Tunesië en Suriname
verboden is. Vrijwel alle mos
lims in Nederland hebben
slechts één vrouw, houdt de
raad Bolkestein voor.
Bolkestein zei vorige week te
gruwen van de gedachte dat
polygame gezinshereniging
van allochtone minderheden
in ons land wordt toegestaan.
Een mogelijke uitspraak van
het Europees Hof voor de
Rechten van de Mens dat poly
game gezinshereniging moet
worden aanvaard, betekent
voor hem dat een grens in de
multiculturele samenleving
wordt overschreden.
DEN HAAG - De rellen
tussen moslims en chris
tenen in Kaduna in het
noorden van Nigeria, die
inmiddels aan ongeveer
300 mensen het leven heb
ben gekost, staan niet op
zichzelf. Het land, met 110
miljoen inwoners het
dichtstbevolkte land van
Afrika, heeft al diverse
uitbarstingen van reli
gieus geweld meege
maakt.
In maart dit jaar kwamen in de
noordoostelijke stad Jalingo
nog vijftien mensen bij rellen
om het leven. Vorig jaar okto
ber kwamen eveneens onge
veer 300 mensen om het leven
bij rellen in Kano, de grootste
stad in het noorden van het
land.
De rellen hebben vooral plaats
in het noorden van Nigeria,
waar de moslims in de meer
derheid zijn. De christenen,
die 35 procent van de bevol
king vertegenwoordigen, zijn
vooral in het zuiden te vinden.
Vaak leidt een kleinigheid tot
onlusten. In Kagunda ging het
om het bezit van een stuk
grond. De moslims in Kano wa
ren verontwaardigd door de
aankondiging dat de Duitse
fundamentalistische evange
list Reinhard Bonnke in de
stad zou preken. Enkele we
ken eerder hadden de autori
teiten van de stad de komst
van een Zuidafrikaanse imam
verhinderd.
Privé-zaak
Een groot deel van de Nigeri-
aanse moslims hangt de 'Afri
kaanse islam' aan die gods
dienst als een privé-zaak be
schouwt en tolerant is tegen
over andere godsdiensten. In
de noordelijke deelstaten Bau-
chi en Sokoto komt echter een
agressievere vorm van islam
voor, die, zo schreef het tijd
schrift 'West Africa', „de twin-
tigste-eeuwse problemen van
het land met de middeleeuwse
recepten wil oplossen die op
het Arabische schiereiland
werden ontwikkeld". Vorig
jaar ontstonden hevige ge
vechten in Bauchi, toen shi'iti-
sche moslims de invoering van
de islamitische wetgeving
(Sharia) wilden afdwingen.
Onder christenen zijn funda
mentalistische sekten actief
die in onverdraagzaamheid
niet onderdoen voor hun isla
mitische geestverwanten.
Eind dit jaar moet in Nigeria
een nieuwe grondwet van
kracht worden die een einde
moet maken aan het militaire
regime van president Ibrahim
Babangida. Dit door de militai
re leiding geregisseerde demo
cratiseringsproces verloopt
mede door de godsdienstige
twisten bepaald niet vlekke
loos. Aan de vooravond van de
verkiezingen voor de gouver
neurs en parlementen in de
dertig deelstaten ontvluchtten
in december 1991 honderden
christenen Kano uit angst voor
onlusten. Om rellen te voorko
men waren ongeveer 120.000
politieagenten op de been.
Compromis
Bij de voorbereiding van de
grondwet kwam het tot een
conflict tussen de moslims en
christenen. De moslims en
christenen accepteerden niet
langer het compromis over de
invoering van de Sharia uit
1978. Dit compromis hield in
dat de islamitische wetgeving
enkel van toepassing zou zijn
in de deelstaten die dit wen
sten, en uitsluitend op mos
lims die dit wilden. De mos
lims eisten echter later dat de
Sharia geldig zou zijn in ge
heel Nigeria. De christenen
kwamen terug van hun toezeg
ging dat er in sommige deel
staten volgens de islamitische
wet zou worden geregeerd.
Babangida besloot het debat
over de grondwet op te schor
ten. Hij verklaarde dat de reli
gieuze onverdraagzaamheid
„niet enkel een hinderpaal is
bij de overgang naar een bur
gerlijk bewind, maar ook een
gevaar betekent voor ons na
tionaal leven".
Ondanks de felheid van de ge
vechten, waarbij menige kerk
en moskee het moet ontgel
den, zijn de godsdienstrellen
nooit uitgelopen op een natio
nale opstand. Dat is een gevolg
van de uitgestrektheid van het
land en de grote verscheiden
heid aan godsdienstige groe
pen binnen zowel de islam als
het christendom. Deze groe
pen opereren onafhankelijk
van elkaar.
BEROEPINGEN
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Haatten (toez.) G. Was-
Sinkmaat te Oene. Aangenomen naar
's-Gravenhage J. van der Meijden te
Bleijswijk; naar Meteren en Est G.H. Nij-
land, I I zendingspredikant te Peru, wo
nende te Rijssen
Gereformeerde Kerken
Benoemd te Westbroek tot pastoraal
assistent M Schreuder te Zevenhoven
en Woerdense Verlaat Beroepen te
Rockanje H. Gilhuis te Curagao (Vere
nigde Protestantse Gemeente van Cu
rasao) die dit beroep heeft aangeno-
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Beroepen te Emmeloord H G. Gunmnk
te Schildwolde Bedankt voor Groote-
gast G. Treurniet te Waardhuizen
c a Aangenomen naar Alblasserdam
i.c.m Nieuw Lekkerland R van der
Wolf, kandidaat te Gees die bedankte
voor Deventer, voor Doesburg i.c.m.
Doetmchem, voor Drogeham, voor
Garrelsweer i.c.m. Ten Post, voor Gees,
voor Hoek, voor Siegerswoude-Frie-
schepalen, voor Sneek-Koudum, voor
Wetsinge-Sauwerd en voor Zevenber-
Vrije Evangelische Gemeenten
Beroepen te Amersfoort P. Vreugden-
hil, predikant in buitengewone dienst,
wonende te Zwolle, die dit beroep heeft
aangenomen.
Secretaris Gereformeerde Bond:
NIJKERK - De Neder
landse Hervormde Kerk
heeft de plaatselijke ge
meente verwaarloosd,
vindt de secretaris van de
Gereformeerde Bond, ir.
J. van der Graaf.
Er is iets grondig mis, als de
kerk zich op alle terreinen van
het leven openbaart als een
machtig bolwerk en zich over
van alles druk maakt, maar de
gemeente laat verkommeren
of wegkwijnen, zei Van der
Graaf vanmorgen tijdens de
jaarvergadering van de Bond
in Nijkerk
Van der Graaf ging uitvoerig in
op het boek 'Een huis om in te
wonen schetsen en bouwste
nen voor een Kerk en Kerkor
de van de toekomst' van dr.
G.J. Dingemans, hoogleraar
praktische theologie aan de
Rijksuniversiteit te Gronin
gen. Dingemans pleit voor een
herwaardering van de plaatse
lijke gemeente. De classis, pro
vinciale kerkvergadering en
synode nemen voor hem een
ondergeschikte plaats in. Zo
stelt Dingemans voor dat de
synode als een soort groot con
gres van bezinning slechts een
dag in het jaar bijeenkomt.
Hoewel Van de Graaf het met
de Groningse hoogleraar eens
is dat de nadruk binnen de
kerk moet liggen op de plaat
selijke gemeente, kan hij diens
visie niet onderschrijven. Din
gemans ziet de kerk vooral als
een beweging in wier gemeen
ten plaats is voor allerlei opvat
tingen. Hij gaat er bij voorbaat
van uit dat de gemeenteleden
één in Christus zijn.
Fundament
De Gereformeerde Bond stelt
daar haar opvatting tegenover
dat de kerk gebaseerd moet
zijn op het fundament van de
apostelen en de profeten. Het
eigene van de kerk ligt niet in
leerstellingen en belijdenissen
alleen, maar die zijn er wel een
onontbeerlijk onderdeel-van.
De kerk en de gemeente beho
ren bij elkaar, meent Van der
Graaf. Hij had kritiek op de
sterker wordende neiging in
kringen van de Bond om de ge
meente zoveel mogelijk los te
maken van het kerkverband.
De groep wint het dan van de
gemeente, wat de secretaris
van de Bond beschouwt als
puur modernisme.
De Gereformeerde Bond zal
zich ondanks het ongunstige
getij blijven inspannen voor de
ene ongedeelde gereformeer
de kerk, onderstreepte Van der
Graaf. Daarin is plaats voor
een gemeente die in vrijheid
kan functioneren en niet
voortdurend wordt geconfron
teerd met ingrepen van boven
af die onrust veroorzaken. Als
voorbeelden van dergelijke in
grepen noemde Van der Graaf
onder meer de dreigende
maatregelen tegen kerkeraden
die bij een kwestie als homo
seksuelen opzicht en tucht
naar bijbelse maatstaf willen
oefenen en het opdringen van
vrouwelijke consulenten aan
gemeenten die de vrouw van
de kerkelijke ambten uitslui
ten. De gemeente kan niet al
leen staan, betoogde Van der
Graaf. Zij ontmoeten elkaar in
de classis (regionale kerkver
gadering). Vooral de manier
waarop in het herenigingspro
ces van hervormden, gerefor
meerden en lutheranen de
structuur van de classis wordt
geregeld, is voor Van der Graaf
toetssteen voor het antwoord
op de vraag of er in de hereni
gde kerk nog een plaats is waar
de onderlinge gemeenschap
tussen de gemeenten kan
functioneren.
Vernieuwers
De tweede voorzitter van de
Bond, ds. A. van Brummelen,
keerde zich tegen de vernieu
wers binnen de kerk die ervan
lijken te gaan dat de mens au
tonoom is en niet gebonden
aan wetten die hem door God
zijn gegeven. Hij vergeleek de
noodlottige invloed van ver
nieuwers met die van muskus
ratten, die aanvankelijk klein
in aantal waren, maar nu zo
veel in onze streken voorko
men dat de rat de doodsvijand
van de dijken is geworden. Op
dezelfde manier sijpelt het
kwaad de gemeente binnen.
Er moet volgens Van Brumme
len niet worden gestreefd naar
verruiming van de grenzen
van het christen-zijn, maar
juist naar handhaving ervan.
Gezien het „gemakzuchtig le
venspatroon" van deze tijd is
het noodzakelijk de tien gebo
den stipt na te leven. „Wij
moeten ons leven, gedachten,
woorden en werken alzo schik
ken en richten dat Gods naam
om onzentwil niet gelasterd,
maar geëerd en geprezen
wordt", hield Van Brummelen
de leden van de Bond voor.
„Europa gaat ten
onder zonder joods-
christelijke
waarden"
UTRECHT - „De Europese
Gemeenschap (EG) heeft een
uitgesproken morele achter
grond. Zonder een gemeen
schappelijke, in joods-christe
lijke waarden gefundeerde
cultuur, zou het nooit tot die
EG zijn gekomen. En waar
schijnlijk is het met de EG af
gelopen als dat fundament aan
normen en waarden ver
dwijnt".
Dat zei drs. A.M. Oostlander
gisteren tijdens de algemene
ledenvergadering van de Ne
derlandse Christen Vrouwen
bond (NCVB) in Utrecht. Oost
lander is lid van het Europees
parlement voor het CDA.
Oostlander waarschuwde voor
het verdwijnen van joods-
christelijke waarden als ge
rechtigheid en solidariteit uit
de EG. Mede door het succes
van de EG dreigen de waarden
en normen van de markt alles
overheersend te worden.
„Als de economie niet is inge
bed in normen en waarden die
het economische leven te bo
ven gaan, verliest de maat
schappij zijn doel. Een maat
schappelijke orde die op het
streven naar het bekrompen
eigenbelang gericht is, zal
steeds meer het type mens
voortbrengen dat van bekrom
pen eigenbelang vervuld is",
aldus de Europarlementariër.
Als voorbeeld noemde hij het
buitenlands beleid van Neder
land. Vanwege het eigenbe
lang vecht Nederland wel voor
een „hoogst onsympathiek re
giem" in een ver weg gelegen
olieland, maar niet voor „een
dapper en constructief naar
vrede strevend landje dichtbij:
Bosnië-Hercegovina"
Tussen Rangoon en Manil
MET het bloedbad in Bangkok schaart de Thaise 'si
man', generaal Suchinda Krapayoon, zich in de rijen van
weinig eerbiedwaardige collega's die met harde hand d(
wegingen voor meer democratie in bloed smoorden. He
neel van soldaten die het vuur openen op betogers is aio
voerd in-Seoel in 1987, in Peking in 1989, in Rangoon in|
De strijd voor democratie in Azië is hard en pijnlijk. Dew
verandering van het volk botst met gevestigde ideologi
met clans die hardnekkig hun belangen verdedigen eni
taire kasten die niet bereid zijn zonder slag of stoot hum
verde posities op te geven. In de meeste Aziatische lai
zijn het generaals of als burgers vermomde generaals di
dienst uitmaken. Thailand maakt daar geen uitzonderin
Ook nadat eerste minister Kriangsak Chomanan in 19!
een bloedige staatsgreep ten val werd gebracht, hebben g
raals steeds, voor of achter de schermen, de eerste vioo
speeld in Bangkok.
SLECHTS een enkele keer is het volk erin geslaagd een
tator ten val te brengen, namelijk in 1986 op de Filipi
Maar de People's Power kon slechts de overhand krijgen
dat een aantal top-generaals van kamp verwisselde en di
de van het protesterende volk koos. In Rangoon, Sec
Bangkok was dat niet het geval. Het gevolg is een bloei
Ook de figuur van Chamlong Srimuang, generaal en
gouverneur van Bangkok, die het Aquino-recept in Thai
wilde uitproberen, kon het bloedbad niet verhinderen.'
land scheen toch goed op weg naar een open democra
zijn. De Thais zijn normalerwijze een vreedzaam, tol
volk dat kan leven met het feit dat 'sterke mannen' aan d
geringstouwtjes trekken, op voorwaarde dat zij in alle ru
kalmte hun eigen zaken kunnen beredderen. Bij de ve
zingen van 22 maart bijvoorbeeld gaven de kiezers hurq
'keuring aan de partijgangers van de militaire junta die
dien eerste minister Chatichai Choonhavan - alweei
oud-generaal definitief met pensioen stuurde. De nu
junta, met als sterke man generaal Suchinda Krapaj
kreeg het groene licht omdat hij had beloofd de corruptii
de leidende kringen in de eerste plaats de militaire!
dus - hard aan te pakken. Toen al spoedig bleek dat oo
chinda Krapayoon niet bereid of niet in staat was de tom
corruptie van zijn companen in te dijken, verloor hij zijn
go van man met de schone handen. En meteen zijn legi
teit.
De Thais zijn niet vies van zaakjes doen. Ze knijpen
oogje dicht wanneer ministers en ambtenaren hun p
monnee spekken, als het maar niet de spuigaten uitl
Eerste minister Suchinda had bovendien deze keer de
dat een man het ongenoegen en het protest in zich w
kristalliseren, de oud-gouverneur van Bangkok Chan
Srimuang. Zijn spectaculaire hongerstaking, in de kledi
een nederige burger, dreef het volk de straat op in een v
zaam protest. Maar door zijn eis dat de eerste ministei
verkozene zou zijn, lanceerde hij een directe uitdaginj
generaal Suchinda, waarbij geen compromis, alleen gezi
verlies mogelijk was. De afloop van het vreedzame pi
stond dus van te voren vast. Het bloedbad van Bangkok
geen goed aan de naam en faam van Thailand. De jongs
ren had het land zich ontwikkeld tot een 'jonge draak
van die landen in Zuidoost-Azië die pijlsnel de \fceg van i
dustrialisering zijn ingeslagen, een land waar investee
en toeristen met hele drommen naar toe trokken. Tha
speelde de laatste jaren een steeds grotere rol in de afw
ling van de conflicten die Zuidoost-Azië de decennia
hebben geteisterd. Dat staat nu allemaal op de helling. V
kant gaat Thailand op: de kant van Rangoon of de kan
Manila?
Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit
Kantoor redactie Apothekersdijk 34. Leiden
Kantoor advertentie- en
abonnementenafdeling Stationsweg 37, Leiden
Telefoon 071 -122 244
Telefax 071 -134 941
Postadres Postbus 112300 AA Leiden
Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk
070-3190 933
070-3906 717
Postbus 9, 2501 CA Den Haag
Hoofdkantoor
Telefoon:
Postadres
Alle kantoren zijn op
maandag tot en met
vrijdag geopend van
08.30 tot 17.00 uur
Directeur/hoofdredacteur J Leune.
Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers.
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808) L. v
Leiden en omgeving (tel. 071 - 144 046/047/48/49) G - J Onvlee (chef-redact
F Buurman, K. van Kesteren, R. Kleijn, drs R Koldenhof. M Kroft, T Pietersi
M Roso.
Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel 070 - 3190815):
A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs R. Edens, drs. Chr. van der Hoff, A. v
Holstem, E Huisman, H Jansen, drs J van Leeuwen - Voorbij. R de Roo.
Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834) G. Ansems (coördinator), B Jansma, H Piët,
Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven.
Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S. Evenhuis.
Redactie-!
(tel. 070-3190 819): T Kors.
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van:
- freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied,
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie,
dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederlan
België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs K Swii
M van de Ven en P Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R. in
(chef), H Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K.
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus:
- de volgende correspondenten in het buitenland: drs D J. van den Bergh
(Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm
(Johannesburg), drs A. Heering (Rome). B van Huet (Londen), M de Komr
(Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel), W Voon
(Londen), drs R Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem). G
(Belgrado), F Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel)
8 30 tot 17 00 uur.
Nabezorging
Telefoon: 071 -122 248 op ma. t/m vr van 18 00 tot 19.00 uur. op z
15.00 uur
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling:
per maand 27,00
per kwartaal 79,80
per jaar 312,65
Bij betaling per acceptgirokaart:
per maand
per kwartaal
per jaar
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 141 905 Voor uitsluitend hi
?even van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702.
elefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680
Bankiers
ABN/AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK 663 050
28,20
82,80
318,65