leidóeQowumt LEVEN WELZIJN
Aristocratische
riorgetti komt met
slimme ontwerpen
Alison Beauchamp ontwerpt koninklijke en draagbare hoeden
Indianen maken
vrolijke, trendy meubels
Idoor
IDA BROMBERG
Zowel de winkel in Amsterdam als de spullen uit de
Amerikaanse staat New Mexico die er worden
verkocht mogen uniek worden genoemd. Een winkel
als de Turn Pike Santa Fe Store kent zijn gelijke niet
in Nederland. De Santa Fe stijl zelf is zeer
oorspronkelijk, herkenbaar en niet te vergelijken met
iets anders.
Uniek is het zeker", zegt eigenaar Simon Spier, die de
deuren van zijn store in de Amsterdamse
Waterloopleinbuurt kort geleden opende. De winkel
heeft een hoofdingang aan de Jodenbreestraat en één
aan het Waterlooplein, waar voornamelijk kleine
artikelen worden verkocht.
De Turn Pike Santa Fe Store verkoopt van alles: van
kopjes tot bedden en alles wat daartussen zit. „Kleden,
stoelen, tafels en lampen, maar ook t-shirts, sieraden
en spullen voor in de keuken", noemt Simon Spier op.
„Je kunt het zo gek niet verzinnen of het is er in Santa
Fe stijl".
Santa Fe kenmerkt zich door warmte, kleuren en
afbeeldingen van bijvoorbeeld dieren als bizons,
vogels en prairie-wolven en voorstellingen uit de
dagelijkse belevingswereld van de kunstenaars
voornamelijk Indianen die de meubels
beschilderen. „Het is een vrij primitieve manier van
interpreteren, maar waanzinnig mooi en heel
betaalbaar", stelt Spier, die zijn winkel duidelijk
toegankelijk voor een breed publiek wil houden.
Kopjes kosten bij voorbeeld een tientje, de duurste en
grootste kast tweeëneenhalf duizend gulden. Spier
moet alles wat hij verkoopt zelf vanuit New Mexico
naar Nederland laten verschepen.
Materialen
De spullen zijn gemaakt van natuurlijke materialen.
Ze worden voornamelijk van hout gemaakt, maar er
wordt ook veel met wol en leer gewerkt. Kunststof komt
er niet aan te pas. „En de warme kleuren staan in
schril contrast met de kilte die uit Italië komt", zegt
Spier. „Je ziet fel turquoise en roze maar ook meer
afgezwakte kleuren". Hoewel Santa Fe in ons land een
nog tamelijk onbekend begrip is, worden bijvoorbeeld
de felbeschilderde kasten die nu in de Amsterdamse
store zijn te zien, al eeuwenlang gemaakt. In Santa Fe
zitten verschillende cultuurelementen. De
belangrijkste invloed is die van de Navajo-indianen,
maar ook Spaanse kolonisten, Mexicanen en
Amerikanen zoals de Pueblo-indianen laten hun
sporen na sinds men in 1928 in New Mexico begon
handel te drijven.
Simon Spier zegt nu al te weten dat Santa Fe potentie
heeft om een trend te worden. „Dat merk ik aan de
reacties van klanten. Iedereen vindt het waanzinnig".
Bovendien komen kleur en warmte terug in de
interieur-mode en daar sluit Santa Fe natuurlijk mooi
bij aan. „Zelfs Jan des Bouvrie is ervan overtuigd dat
invloeden uit regionen als New Mexico en India steeds
meer hun weg naar de Europese woonkamers vinden",
weet Spier. Ook zijn vader, de architect Edo Spier,
merkt aan de opdrachten die hij krijgt dat kleur en
warmte het binnenkort helemaal zijn.
Andere trendy artikelen die binnenkort naar de Turn
Pike Santa Fe Store komen zijn uitgevoerd in de
Lodge-stijl, zoals te zien in de tv-serie Twin Peaks. Het
zijn meubelen waarvan het hout zo is verwerkt dat de
bast er omheen kan blijven zitten. De leuningen van
de stoelen lijken zó uit het bos te komen.
WOENSDAG 20 MEI 1992
Sportieve en kleurrijke badmode
Carnavaleske, tropische kleuren
staan mooi bij een zongebruine
huid. Heldere, frisse sterren, stre
pen en kleurblokken in combina
tie met stralend wit geven een
sportieve uitstraling. Een voor
beeld daarvan is een zwart-wit-
rood badpak gesigneerd door Pa
loma Picasso. Je zou het mis
schien niet verwachten, maar dit
zijn de basis-ingrediënten van de
badmode-collectie van de van
huis klassieke, degelijke fabri
kant van ondermode Schiesser.
Het bedrijf heeft haar produktlijn
de laatste jaren aanzienlijk uitge
breid. Het gaat allang niet meer
Paloma Picasso, dochter van de be
roemde Spaanse schilder, heeft zich
nu ook op het ontwerpen van bad
pakken gestort. Eerder bracht ze
een geur en make-up uit.
om witte ondermode en klassieke
pyama's voor heren.
Behalve badmode voor dames is
er nu-ook een complete kindermo
delijn. die vrolijk en fris aandoet.
De fabrikant profiteert tevens van
de geleidelijke overgang van on
dermode in bovenmode. Stretch
body's, eigenlijk ook ondergoed,
wordt onder een colbertje een ge
woon kledingstuk. Ook de man
wordt door Schiesser bij alle ver
nieuwingen niet vergeten. Zo is er
een nieuw model bedacht, de zo
genaamde shortama. Deze nieuwe
shorts voor mannen zijn geschikt
als onderbroek, als vrijetijds-
short, als zwembroek en ook nog
als pyama. Voor elk model is een
bijpassend hemd en shirt. Voor de
'body-bewuste' heren zijn er ver
der halftransparante stoffen en
zelfs ingeweven, glanzend lurex.
iMsÉi.
Kleding voor
jeugdige
intellectuelen
Wie denkt dat populaire
strips en trendy kleding
niets met elkaar te maken
hebben vergist zich. Uitge
verij C.I.C van stripteke
naars Eric Schreurs Joop
Klepzeiker) en Hein de
Kort (Eikels) laat sinds
kort ook strips afdrukken
op trendy kleding.
Deze collectie 'voor jeugdi
ge intellectuelen' bestaat
voornamelijk uit sportkle-
ding en is te bestellen bij
C.I.C in Amsterdam. Al
leen de strip-t-shirts zijn
ook te verkrijgen in ver
schillende kledingzaken in
Nederland.
vreemde personen zoals
mode-ontwerpers storten zich
tegenwoordig op het ontwer
pen van meubels. Met zijn
ontwerpen moet Scolaro een
intellectualistische uitstraling
toevoegen aan de doorgaans
klassieke Giorgetti-meubel-
loot: de meubels moeten net
even iets slimmer in elkaar
zitten. Een van de twee nieu
we ontwerpen heet Aladino.
Het gaat hier niet om één stoel
of lamp, maar om een installa
tie van twee sofa's. Elke sofa
zit met een messing scharnier
vast aan een kielvormig ele
ment, dat weer de basis vormt
voor een tafel en een flexibele
lamp. Door deze constructie
kan de plaats van de sofa's ge
makkelijk worden veranderd.
De basis en de poten van de
sofa's zijn van kersehout ge
maakt. Zelf beschrijft Scolari
de Aladino als 'een kompas,
om een ruimte mee te vor
men'. Daar moet je dan wel
een bedrag van 25.000 voor
neertellen.
Het andere, voor de consu
ment beter te betalen 2650)
ontwerp van de hand van Sco
lari is een armstoel. 'Spring'
heet hij, en hij garandeert het
'absolute zitcomfort'. Spring
staat voor veer, vering, elasti
citeit en comfort. De armleu
ningen zijn onzichtbaar ver
end verbonden met de voorste
poten. Door dit mechanisme
stelt de stoel zich automatisch
in op de meest comfortabele
positie. De rugleuning is door
twee draaipunten verbonden
met de armleuningen. Daar
door wordt de rug in alle mo
gelijke zitposities onder
steund. Als ie de stoel van de
zijkant bekijkt lijken de arm
leuningen - oneerbiedig ge
zegd op beenderen. De
Spring is gemaakt van mas
sief gepolijst kersehout met
ebbehouten inlegwerk.
Gevoel
Heeft Scolari geen moeite met
het kappen van bomen voor
het uitvoeren van zijn ontwer
pen? „Welnee. Hout heeft le
ven, is warm. Metaal is ver
schrikkelijk koel en voelt on
aangenaam aan. Het grote
verschil tussen architectuur
en meubels is, dat je je bij
meubels steeds moet realise-
De Aladino, een van de twee nieuwste ontwerpen van de Italiaanse meubelfabrikant Giorgetti. De so
fa's kunnen naar elkaar toegedraaid wprden.
ren dat er sprake is van licha
melijk contact. Plastic voelt
onaangenaam aan, heeft ook
een onplezierig geluid. Ik ge
loof niet zo in het idee dat jc
de natuur spaart als je geen
bomen kapt, maar andere ma
terialen als plastic gebruikt.
Bij dat proces spelen zich an
dere milieu-onvriendelijke
processen af'.
Met originele ontwerpen, zo
als de twee nieuwe meubels,
heeft Giorgetti altijd al aan de
weg getimmerd. „We hebben
ons altijd gericht op het ont
wikkelen van geheel nieuwe
ontwerpconcepten. We maken
niet alleen wat de markt
vraagt.
En voor die vernieuwing heb
ben wel een groep architecten
ingeschakeld, die niet gehin
derd wordt door enige kennis
van meubelproduktie", ver
telt commercieel-directeur Gi
useppe Maraschi. „En het
markt is gebracht, wordt het
gekopieerd. Wij maken ons
daar niet druk om, beschou
wen het meer als een compli
ment".
Ambachtelijk
Naast de vernieuwende ont
wikkelingen in de meubel
branche. waarmee het bedrijf
pas vier jaar bezig is, wordt de
produktie van de klassieke
modellen gewoon voortgezet.
„De kwaliteit van het produkt
staat daarbij voorop. Dat is al
zo sinds de familie Giorgetti
in 1898 in de buurt van Milaan
met het bedrijf begon", zegt
Maraschi. „Alle meubels wor
den door vakmensen in eigen
huis en voor een groot deel
met de hand gemaakt. Daar
door kun je ingewikkelde
houtverbindingen uitvoeren,
waardoor de meubelen bijzon
der sterk zijn. Meubels van
Giorgetti zijn daardoor onver
slijtbaar. en inderdaad niet
goedkoop".
Als je naar de trends op inte
rieurgebied kijkt, krijgt het
Italiaanse familiebedrijf
steeds meer de wind mee. Ita
lië is op 'design-gebied nog'
steeds toonaangevend. Maar
wat er nu bijkomt is de 'eco-
trend': steeds meer mensen
willen af van hun zwart-grijs-
witte, met veel aluminium in
gerichte high-tech huis. Hout
rukt op, en we kiezen weer
voor kwaliteit. En dat is nu
precies het sterke punt van
Giorgetti.
Giorgetti-meubelen zijn ver
krijgbaar bij de betere inte
rieurzaken.
CHRISTA VAN DER H0FF
e Haagse Pleingarage
as helemaal afgehuurd.
Italiaanse ambassa-
eur was opgetrommeld,
et Mauritshuis, was eer
steren even privéter-
»in van de familie Gior-
>tti. Er is de Italiaanse
t* eubelfabrikant dan ook
iel aan gelegen om Ne
erland kennis te laten
laken met het nieuwe
ederland moet weer weten
it ergens in Italië een fabri-
int zit, die klassieke, bijna
istocratisch aandoen ie
meubelen verkoopt die op am
bachtelijke manier gemaakt
worden. En hoe maak je de
mensen wakker? Laat wat
modellen ontwikkelen, die
misschien commercieel ge
zien niet zo interessant zijn,
maar die wel vernieuwend en
spraakmakend zijn. En omdat
er in Nederland geen grote
meubelbeurs is zoals in Mi
laan of Keulen, werd er voor
de Benelux een aparte presen
tatie gehouden.
Aladino
Giorgetti liet twee nieuwe zit
meubelen en een lamp ont
wikkelen door een ontwerper,
die van huis uit architect is: de
zeker in Italië bekende Massi
mo Scolari. Een niet zo erg on
gebruikelijk verzoek: veel ar
chitecten en andere branche-
Ruimteveer Herntes
vrijwel zeker geschrapt
20
Klassiek
wandelen
in
Oostenrijks
Ötztal
21
Hoteliersliep naast deur
om vierde ster te houden
LOCHEM - Hotel 't Hof van Gelre in Lochem moet
haar vierde ster terugkrijgen. Dat zegt het College
van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB) uit Den
Haag. Het hotel zakte twee jaar geleden van vier
naar drie sterren, omdat er 's nachts geen wakkere
portier aanwezig was. Het Bedrijfsschap voor het
Hotelwezen stelde vanaf oktober 1990 een wakkere
nachtportier verplicht voor alle vier sterren-hotels
met meer dan vijftien bedden. Om aan deze eis te
voldoen was de hotelier van 't Hof al naast de
toegangsdeur gaan slapen. Maar volgens het
bedrijfsschap voldeed het hotel hiermee nog niet
aan de door haar gehanteerde normen, 't Hof van
Gelre stapte daarop naar het CBB en eiste haar
vierde ster terug. Het hotel, dat plaats biedt aan 55
overnachtenden. voerde aan dat zij te laat op de
hoogte was gesteld van de aanscherping van de
normen. Bovendien zou het grote onduidelijkheid
scheppen voor de toeristen. Omdat de hotels met
minder dan vijftien bedden zonder nachtportier
mogen werken, weten de bezoekers niet meer wat zij
precies in een viersterren hotel kunnen verwachten,
meende 't Hof. Het CBB vindt het ook vreemd dat de
kleinere hotels niet aan de nieuwe eis hoeven te
voldoen. Daarom werd 't Hof van Gelre ten onrechte
een ster afgenomen zijn.
door
GWEN VAN LOON
„Mijn liefde voor hoeden
komt voort uit mijn jeugd. Ik
zat als klein meisje in Enge
land op school en het was ver
plicht om in uniform naar
school te gaan. Bij het tenue
hoorde ook een zomer- en een
winterhoedje. Bovendien
vond ik als klein kind de ver
kleedpartijen» bij mijn oma al
tijd erg interessant. Met de
'juwelen' en de hoeden van
oma kon ik uren voor de spie
gel staan".
Aan het woord is de Rotter
damse ontwerpster Alison
Beauchamp (27). Het was een
tijdje stil rond de bekende
ontwerpster, maar nu werkt
ze aan haar 'come-back'. Ze
rolde min of meer bij toeval in
het hoedenmakersvak. Na
een jaar kunstacademie in
Rotterdam was ze de school
een beetje zat. Een vriend
bracht haar op het idee om
hoeden te gaan ontwerpen,
omdat ze in haar tekeningen
op de academie de modellen
altijd voorzag van een hoed.
Ze zocht contact met Marie-
Eugénie die twintig jaar gele
den een eigen hoedenzaak in
Rotterdam had. Anderhalf
jaar was ze bij haar in de leer,
voordat ze in 1988 haar eerste
eigen hoeden op de markt
bracht. Ze etaleerde haar hoe
den in de etalage van een kle
dingzaak en in korte tijd wa
ren ze allemaal verkocht. Ze
kan anderhalve dag kosten,
maar soms weet ze binnen
tien seconden precies weet
wat ze gaat maken. Het ma
ken van een hoed kan Alison
een dik uur kosten, maar ook
een dag. Hoe ze precies te
werk gaat wil ze niet verklap
pen, want haar atelier is voor
iedereen verboden terrein.
Particulieren
Hoewel Alison voorheen voor
namelijk aan sjieke modewin
kels en jeugdige kledingza
ken leverde, heeft ze tegen
woordig steeds vaker recht
streeks contact met particu
lieren.
„Dat is eigenlijk leuker. Om
dat je weet wie de hoed gaat
dragen, kun je het ontwerp
precies aanpassen aan die per
soon. Zo had ik een keer een
kale jongen aan de telefoon.
Die benaderde me heel direct:
'Hallo, je spreekt met Jurri-
aan. Ik heb een kaal hoofd en
daarom wil ik graag een mooie
hoed. Kan dat?'. "Dat vond ik
zo leuk, zo spontaan".
Omdat een hoed vrij prijkig is
- een hoed van Alison is te
koop vanaf 69 gulden en kost
gemiddeld 180 gulden - ko
pen de meeste mensen er een
tje die je met veel dingen kunt
combineren en die niet te op
vallend is. „Nederlanders dra
gen vaak zwarte hoeden. Ik
zou graag willen dat daar eens
verandering in komt, want die
kleur ben ik ontzettend beu
Niet dat zwart niet mooi is
maar een rode of een groene
hoed, bij mijzelf favoriet, kun
je net zo goed vaak opzetten.
Vaak staat een zwarte hoed
niet. Vooral in de winter. Vee)
mensen zien dan bleek en
zo'n zwarte hoed versterkt
dat".
„Ik maak geen hoedjes voor
mensen die naar de kerk
gaan, maar richt me op een
modieus publiek. Daarom ga
ik v.aak naar concerten, kroe
gen en dansgelegenheden en
geef ik mijn ogen voortdurend
de kost. Vooral op zaterdag en
koopavond kun je veel inspi
ratie opdoen, want dan lopen
er veel mensen op straat en
zie je de meest aparte creaties.
Er is een duidelijk verschil
tussen de diverse steden. Rot
terdammers zijn bijvoorbeeld
veel meer recht-toe-recht-aan
- doe maar gewoon, dan doe
je gek genoeg - dan Hage
naars, die vaak sjieker ge
kleed gaan. Dat verschil is
duidelijk merkbaar. Daarom
zou ik voor een Rotterdam
mer een ander soort hoed ont
werpen. Hoewel generalise
ren natuurlijk lang niet altijd
op gaat".
De koninklijke hoedencollec-
tie van ontwerpster Alison
Beauchamp is tot 25 oktober te
zien in een vitrine van het
Schielandshuis, Korte Hoog
straat 31 in Rotterdam. Voor
meer informatie of het bestel
len van een hoed kunt u te
recht bij Alison zelf: 010 - 414
8151.
e Spring, een armstoel met verende arm- en rugleuning, ontwor-
in voor een 'maximaal zitcomfort'. FOTO'S: PR
kreeg daarna verzoeken van
modebladen als Elle en Marie-
Claire om hoeden te ontwer
pen bij de modereportages. Zo
verwierf ze landelijke bekend
heid.
Gekkenhuis
Ruim een jaar geleden zette
Alison het ontwerpen op een
laag pitje om alle adpdacht te
kunnen richten op haar pas
geboren zoontje. „Het was
echt een gekkenhuis. Tot vlak
voor de geboorte was ik vier
entwintig uur per dag met
mijn gedachten bij de hoeden
en op drukke dagen maakte ik
acht hoofddeksels per dag.
Toen ben ik bewust de anoni
miteit in gedoken. Maar in het
modewereldje word je verge
ten als je niet voortdurend iets
van jezelf laat horen".
In het Schielandshuis in Rot
terdam is nu een vitrine met
de hoeden uit haar koninklij
ke collectie ingericht, die be
staat uit hoeden met namen
als 'Queen going hunting',
'Queen Mum' en 'King Fred
dy'. Daarmee kreeg ze meer
publiciteit dan ze haql ver
wacht.
De ontwerpster wil vooral
draagbare hoeden maken. „Er
is in Nederland vrijwel geen
belangstelling voor uitbundi
ge exemplaren", legt Alison
uit. Ze werkt het liefst met
vilt, maar ook materialen als
stro en stof verwerkt ze in
haar creaties. „Iedere hoede-
nontwerpster vindt het het
makkelijkste om met vilt te
werken. Bovendien is er naar
dat soort hoeden de meeste
vraag". In haar collectie heeft
ze ook hoeden die op meer
manieren te dragen zijn.
Haar hoeden geeft ze namen
van mensen die ze voor zich
ziet bij het ontwerpen en bij
wie de hoed goed zou staan
Zo noemde ze een zomerhoed
met rozenknopjes Rosie.
waarbij ze een landelijk type
met lang krullend, rossig haai
voor zich zag. Het ontwerpen
Twee hoeden
uit de
koninklijke
collectie van
Alison
Beauchamp.
De hoed op de
voorgrond
heeft geen
naam, de hoed
met de veren
en het kroontje
heet Alison
Queen the
Opera'
genoemd.
FOTO: PR