Toekomst kerk intrigeert deelnemers Kerkendag Gereformeerde Kerken verdragen kapitteling vanuit GOR niet langer GEESTELIJK LEVEN OPINIE Carey: RK Kerk moet standpunt over anti-conceptie herzien '"♦TT 7 nr: iï! COMMENTAAR De VN heeft zich teruggetrokken uit de Bosnische stad Sarajevo. De opdracht van de VN-troepen in 1 komt in het gedrang. De Serviërs gaan gewoon voort i s veroveringsoorlog alsof er geen VN, geen EG en geen e bestond. Hoe kan dat? Gewoon omdat niemand in staal ai einde te maken aan die wrede agressie-oorlog. De Sei leiding in Belgrado weet dat. En buit dat koelbloedigi n VS hebben duidelijk laten weten dat Joegoslavië h( bleem van de Europeanen is. Europa moet dat maar sen. Maar geen enkele instantie in Europa is opgewas >t gen situaties zoals in Joegoslavië: de EG niet, en eveni p CVSE, de WEU of de NAVO. Trouwens niemand in Eu bereid te sterven voor Sarajevo, net zo min als men i!r bereid was te sterven voor Dantzig. I- Opus Dei-leden brengen paus aubade Christian Science verkoopt tv-zender r5* fieidóeSoMo/nt £4*dóeQowiaA\t Bond tegen Vloeken in gelijk gesteld VEENENDAAL - De Reclame Code Commissie heeft de Bond tegen het Vloeken in het gelijk gesteld wat betreft zijn verzet tegen de reclameborden met een speelse uit beelding van de zondeval en de spreuk: Waar laat de dui vel het drukken? Volgens de Reclame Code Commissie is het reclamebord in strijd met de artikelen 2 en 4 van de Nederlandse Reclame Code. Volgens deze artikelen mag reclame niet in strijd zijn met de goede smaak en fatsoen en ook niet nodeloos kwetsend zijn. De gewraakte posters waren in januari en februari in ons land te zien. Het betrof een campagne van een Belgische drukkerij. De Bond te gen het Vloeken vond dat de afbeelding op de poster kwet send was voor gelovige mensen. Door deze uitspraak van de Reclame Code Commissie voelt de Bond tegen het Vloeken zich bemoedigd. Het werd volgens de Bond ook hoog tijd dat er eens een duidelijk signaal werd afgegeven naar de reclamewereld dat men serieus dient rekening te houden met de godsdienstige gevoelens van mensen. DINSDAG 19 MEI 1 Die 't lijden lijdt lijdt 't minst; die lijden doet lijdtt meest. LONDEN - De aartsbisschop van Canterbury, George Carey, heeft de RK Kerk opgeroepen haar afwijzing van kunstmatige voorbehoedmiddelen te herzien. In een interview met de Engelse krant Daily Telegraph zegt Carey, geestelijk leider van de 70 miljoen anglicanen in de wereld, dat de bevol kingsexplosie heeft bijgedragen tot de armoede in de wereld en de verwoesting van het milieu. Carey brengt volgende week een bezoek aan paus Johan nes Paulus II en wil deze kwestie dan met het hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk bespreken. Carey zegt dat hij het standpunt van de RK Kerk over anti-conceptie probeert te begrijpen, maar dat hij daar niet geheel in slaagt. Hij meent dat de an glicanen een bredere visie hebben. Zij zien ge slachtsverkeer als een gave van God. „Het is een uitdrukking van een relatie, een gave van de liefde. AMERSFOORT - De deelnemers aan de tweede landelijke Kerkendag op 19 september in Amers foort houden zich vooral bezig met de vraag naai de toekomst van de kerk. Daarnaast is er grote inte resse voor de wijze waarop maatschappelijke betrok kenheid vanuit het geloof onderbouwd kan worden. Dit blijkt uit een onder zoek onder duizend men sen die zich tot nu toe heb ben aangemeld voor de kerkendag. Dit schrijft het secretariaat van de Kerkendag. Uit de enquete komt een voor lopige top vier van kerkendag- programma's naar voren. Op vallend groot is de aandacht voor het programma Kerken op weg naar 2000, een debat over de vraag wat voor kerken heeft de samenleving nodig? Daarnaast scoort het program ma „Op weg naar een leefbare samenleving", over de moge lijke samenwerking van ker ken, maatschappelijke organi saties en de politiek, hoog. Hierin komen de problemen waarvoor de politiek een oplos sing moet aandragen naar vo ren, zoals de sociale zekerheid, het milieu en de positie van minderheden. De andere twee programma's van de top vier gaan over de samenhang tus sen spiritualiteit en engage ment, en over liturgie en liede ren rond het concliair proces. Van elke tien deelnemers schrijven zes zich in voor èen van deze vier programma's. Volgens het secretariaat van de Kerkendag is er meer dan in 1989 toen de eerste Kerken dag werd gehouden behoefte aan heroriëntatie en bezieling. Daardoor is er een zeker even wicht ontstaan tussen interes se voor dieper gravende vra gen en voor de meer concrete deelthema's van het conciliair proces voor gerechtigheid, vrede en heelheid van de schepping. Voor deze laatste programma's schrijven zich vijf van de tien deelnemers in. Gerechtigheidsvragen hebben hier de voorkeur. De program ma's die staan voor solidariteit met de Derde Wereld trekken het meest. In vergelijking met de Kerkendag '89 is de belang stelling voor bestrijding van racisme in Nederland het meest gestegen. Ook de pro gramma's rond machtsonge lijkheid tussen mannen en vrouwen en de arme kant van Nederland kunnen op veel deelnemers rekenen. Onder de aanmeldingen bevinden zich relatief veel gereformeerden en weinig rooms-katholieken. Dit beeld is een herhaling van het patroon van aanmeldingen van 1989. Aanmeldingen uit katholieke hoek kwamen pas goed op gang na de Acht Mei manifestatie. *pr |r r Synode Oekraïns-Katholieke Kerk voor het eerst sinds 1946 bijeen Mgr. Bar betreurt verdwijning Het Binnenhof DELFT „Zeer verdrie tig dat het zo is gelopen", aldus becommentarieerde mgr. R. Ph. Bar gister avond in de Diocesane Pastorale Raad van het Bisdom Rotterdam het nieuws dat het Haagse dagblad Het Binnenhof gaat ophouden te bestaan als zelfstandige krant. „De redactie, aldus de bis schop, heeft de afgelopen jaren een reuze strijd gele verd door met betrekke lijk weinig mensen een krant te maken die de toets der kritiek goed kon doorstaan en tenslotte.een gevecht geleverd om hun krant te behouden. Het heeft helaas niet zo mo gen zijn." Het verdwijnen binnen enkele maanden van Het Binnenhof als zelfstandige krant be schouwde de bisschop als een teken aan de wand. Als een waarschuwing tevens aan het adres van die mensen, die het lieten afweten de krant en haar redactie overeind te houden door zich massaal te abonne ren. „Wat bij Het Binnenhof gebeurd is speelt ongeveer ook op andere gebieden, zoals het onderwijs: katholieke bestuur ders doen in de gegeven om standigheden hun best - de re dactie maakte een krant waar men zich waarlijk niet aan be kocht behoefde te voelen - maar de achterban had er on voldoende oog voor. Katholie ke bestuurders moeten ook worden gedragen en ge steund". „Wat verdwijnt is niet zomaar terug. Het Binnenhof gaat op in een nieuwe constellatie. La ten we hopen dat er iets in over blijft van wat de redacteuren in hun werk op het gebied van waarden en normen in de be richtgeving", aldus de bis schop. Het Binnenhof kwam aan de orde aan het eind van de verga dering die grotendeels handel de over de migranten in het bisdom. Besproken daarbij werd de notitie „Bij elkaar te gast zijn, mensen op door tocht, allemaal vreemdeling" die werd geschreven door een werkgroep van de Diocesane Beleidscommissie Diakonie. LVOV - Met een feestelijke en goed bezochte kerkdienst, rechtstreeks uitgezonden op televisie, is zondag in Lvov in het westen van de Oekraïne de synode van de Oekraïns-Ka tholieke Kerk geopend. De grootaartsbisschop van de kerk, kardinaal Miroslav Ivan Loebatsjivski, noemde de sy node, die tot 31 mei duurt, „be slissend" voor de toekomst van zijn kerk en een onafhan kelijk Oekraïne. De 30 bisschoppen zijn voor het eerst in de Oekraïne bijeen sinds Stalin hun kerk, die een orthodoxe liturgie viert maar het primaatschap van de paus erkent, in 1946 verbood en dwong op te gaan in de Rus- sisch-Orthodoxe Kerk. De bisschoppensynode is het hoogste wetgevende orgaan van de kerk. De vraag is vol gens Loebatsjivski echter over welke gebieden zij precies zeg genschap heeft. De kerk. die oorspronkelijk alleen in het westen van de Oekraïne verte genwoordigd was, overweegt om in de Oekraïnse hoofdstad Kiev een metropoliet te benoe men. De Oekraïnse regering heeft zich achter dit idee ge steld. Ook over Oekraïnse ge meenten in de Baltische staten en Wit-Rusland wil Lvov zeg genschap krijgen. Het is ech ter maar de vraag of het Vati- caan hiermee zal instemmen, omdat Rome alles wil vermij den wat tot een grotere onaf hankelijkheid van de kerk ten opzichte van het Vaticaan leidt. Loebatsjivski sprak zich in zijn preek uit voor de op richting van nieuwe bisdom men. Verder herhaalde hij de oude wens van zijn kerk dat haar de status van een patriar chaat wordt verleend. Tot dus ver heeft het Vaticaan gewei gerd aan Loebatsjivski en diens voorganger kardinaal Jo- sif Slipyj de rechten van een patriarch te geven. Loebats jivski ging niet in op de con flicten met de orthodoxe kerk in de Oekraïne over het bezit van kerkgebouwen. De ortho doxen waren niet altijd bereid kerken die tot 1946 werden ge bruikt voor de Oekraïns-ka- tholieke eredienst, zonder slag of stoot terug te geven. VATICAANSTAD - Opus Dei pelgrims hebben gisteren de jarige paus Johannes Paulus II op het St. Pietersplein toege zongen. In de taal van hun land zengen zij de paus een lang leven toe. Ook de leider van Opus Dei, mgr. Alvaro del Portillo. die maandagmorgen op het plein voor meer dan 100.000 pelgrims de mis op droeg, feliciteerde de paus met zijn verjaardag, zij het dat hij dat niet deed in zijn moeder taal Spaans, maar in het Latijn (ad muitos annos - nog vele ja ren). Na de mis reed de paus in zijn pausmobiel het St. Pie tersplein op om de pelgrims, die voor de zaligverklaring van Opus Dei-oprichter Jose Maria Escriva de Balaguer naar Rome zijn gekomen, te groe ten. De paus, die 72 jaar is gewor den, viert zijn verjaardag giste ren niet officieel. Naar goed kerkelijk gebruik viert hij zijn veijaardag op de feestdag van de heilige naar wie hij is ge noemd. Voor Karol Woytila is dat 4 november, de feestdag van de H. Carolus Borromeus. De fnedewerkers van het Vati caan kunnen dan genieten van een vrije dag. DEN HAAG - De afgevaardig den van de Gereformeerde Kerken zullen de Gerefor meerde Oecumenische Raad (GOR) in Athene verlaten, als lidkerken van de raad opnieuw hun standpunt over homosek sualiteit ter discussie stellen. „Wij willen binnen de GOR niet aan zijden draadje blijven bungelen", zegt dr. L.J. Koffe- mafi, functionaris oecumene van de Gereformeerde Ker ken. „Een nieuwe oproep van de GOR om ons pastoraal ad vies aan de gemeenten in te trekken, is pastoraal onaan vaardbaar, gelet op de plaats die de homoseksuele kerkle den in onze kerk hebben ge vonden. De GOR kan het ook zelf niet verdragen, dat er tel kens over het lidmaatschap van één kerk wordt gespro ken", meent Koffeman. „Laten we ophouden met haar kloverijen en eindelijk eens onderzoeken, wat we als ker ken voor elkaar kunnen bete kenen", voegt de voorzitter van de gereformeerde synode, ds. P. Boomsma, eraan toe. De delegatie zal erop aandringen dat er zo snel mogelijk een be sluit over het lidmaatschap van de Gereformeerde Kerken wordt genomen. De GOR, waarbij 27 gerefor meerde en presbyteriaanse kerken zijn aangesloten, ver gadert van 25 mei tot en met 5 juni in Athene, waar hij te gast is bij de Evangelische Kerk van Griekenland. De organisa tie, die in 1946 is opgericht door onder meer de Gerefor meerde Kerken en de Neder duitse Gereformeerde Kerk in Zuid-Afrika en elke vier jaar plenair bijeenkomt, vertegen woordigt ongeveer drie mil joen christenen. Het pastoraal advies uit 1979 van de gereformeerde synode aan de plaatselijke kerken om de homofiele naaste te aan vaarden en toe te laten tot het avondmaal en de kerkelijke ambten, wordt al sinds de GOR-vergadering van 1980 aangevallen. Nadat in 1984 een voorstel om de gereformeerden uit de orga nisatie te stoten het net niet had gehaald, riep de GOR in 1988 in de Zimbabwaanse hoofdstad Harare de Gerefor meerde Kerken op hun stand punt over homoseksualiteit te herzien. Maar een voorstel om dit advies van een ultimatum te voorzien, werd met onver wacht grote meerderheid ver worpen. Voor drie behoudende kerken, waaronder de Christe lijke Gereformeerde Kerken in Nederland, was dit laatste be sluit reden uit de GOR te stap pen. De christelijke gereformeer den zullen geen gehoor geven aan de uitnodiging van het GOR-bestuur om een waarne mer naar Athene te sturen. „De GOR is voor ons een afge sloten hoofdstuk", aldus ds. J. Westerink, die als deskundige op het gebied van de oecume ne de christelijk gereformeer den vertegenwoordigde in Ha rare. Hoewel de gereformeerde sy node kort na Harare het drin gende verzoek van de GOR om een andere houding tegenover homoseksualiteit in te nemen naast zich neerlegde, adviseert het interim committee (be stuur) de lidkerken de Gere formeerde Kerken niet uit de GOR te zetten. De motivering voor dit advies was weinig ruimhartig. „Er zijn onvol- Ds. P. Boomsma. foto: pers unie doende gronden om aan het lidmaatschap een einde te ma ken". oordeelde het bestuur, dat zich „diep verontrust" toonde over de opvattingen van de Gereformeerde Kerken over homoseksualiteit en het gezag van de bijbel. Het GOR-bestuur bleek ont vankelijk voor de kritiek van Nederlandse zijde dat de Gere formeerde Kerken telkens de wind van voren krijgen, zon der dat er ooit in GOR-verband een studie is gewijd aan homo seksualiteit en de manier waarop met de bijbelteksten daarover moet worden omge- Inhoud Koffeman en Boomsma hopen op een uitgebreide discussie over het rapport 'Hermeneu tiek en ethiek', dat de discus sie over het gezag van de bijbel binnen de GOR inhoud moet geven. Diverse GORrkerken hebben het de Gereformeerde Kerken kwalijk genomen dat zij in 1983 het rapport 'God met ons' over het gezag van de bij bel als „confessioneel verant woord" naar de plaatselijke kerken hebben gestuurd. In het rapport 'Hermeneutiek en ethiek' wordt vastgesteld dat de bijbel in ethische zaken een belangrijke rol speelt, maar niet de enige factor bij beslissingen op dit terrein is. Ook de culturele, sociale en historische context behoort bij een oordeel over ethische kwesties een rol te spelen. De gereformeerde synode was het in grote lijnen eens met het rapport, al wordt er volgens haar te weinig recht gedaan aan de eigen aard van het Oude Testament en wordt ten onrechte de indruk gewekt dat homoseksualiteit per definitie samenhangt met asociaal ge drag, aids en promiscuïteit. Boomsma verwacht een bij zonder boeiende, maar geen gemakkelijke discussie over het onderwerp. Voor hem staat de vraag centraal, hoe de kerk in deze tijd gestalte kan geven aan haar kerk-zijn. Voor Koffeman staat voorop dat er rekening moet worden gehouden met de Culturele be paaldheid van het denken van de mens. Hij wil graag over het gezag van de bijbel praten, maar dan niet toegespitst op homoseksualiteit. De bespre king is volgens Koffeman van groot belang voor de toekomst van de raad. In plaats van el kaar met bijbelteksten om de oren te slaan zouden de lidker ken zich moeten afvragen, hoe 2ij het evangelie in hun situa tie kunnen verkondigen. Hij noemt als voorbeeld de Indo nesische lidkerken die werken in een door de islam gedomi neerde omgeving. II Daarom moet ervan genoten kunnen worden, niet ten eigen bate of om zichzelf te verheerlijken, maar als een gift aan een ander". Volgens de aartsbis schop van Canterbury hebben de anglicanen geen enkele probleem met anti-conceptie. Het is onjuist dat de vrouw de last van een groot aantal kinderen zou moeten dragen, aldus Carey. De rooms-katho- lieke aartsbisschop van Westminster, kardinaal Ba sil Hume, heeft in een verklaring het standpunt van zijn kerk verdedigd. De Rooms-Katholieke Kerk streeft naar een verantwoord ouderschap door steun te geven aan natuurlijke methoden om de omvang van het gezin te beperken, schrijft Hume. Hij meent dat Carey oorzaak en gevolg ver wisselt. De bevolkingsgroei is niet zozeer oorzaak van de armoede in de wereld, maar juist een gevolg daarvan. Wie brengt Servië tot red De pogingen van de eg om de problemen in JoegcP rond de onderhandelingstafel op te lossen waren al o* hand tot mislukken gedoemd omdat zij van start ginl totale dubbelzinnigheid. De eg wilde in de allereerste) het uiteenvallen van de Joegoslavische staat voorkom aangezien slechts één partij Servië en zijn ingtrumi federale Joegoslavische leger opkwam voor het b van het Joegoslavië van Tito, kreeg Belgrado implic groene licht. De manier waarop de Servische leider Slo Milosevic de aimabele Britse gepensioneerde diploma Carrington bij de neus heeft genomen, is een sterk van Byzantijnse misleiding. MILOSEVIC wist al lang dat Joegoslavië niet te redde Maar onder het mom van strijd voor het behoud van slavië, zocht hij zijn eigen doel te verwezenlijken: dei vai^ Groot-Servië, het samenbrengen van alle Serviërsr staat, de verovering van zo veel mogelijk land waai niet-Servische bewoners moesten worden verjaagd, vic speelde in op de historische voorkeur van Brit^ Fransen voor Servië, hij bewerkte hun angsten en 1 sterkte de verdeeldheid in de rangen van de EG, waa e een eensgezind standpunt over de Joegoslavische k a heeft bestaan. Nu trouwens nog niet. Griekenland st; ,'a mers de facto aan de zijde van Servië. Slechts door de ning van Slovenië en Kroatië, en later van Bosnië-Hen rc na, moest Milosevic zijn masker laten vallen. En pas t< 1 kende men in Parijs, Londen en Washington dae' schaamteloos om de tuin was geleid. PAS nu begint men goed te beseffen dat Joegoslavië maar een lokaal conflictje uit voorhistorische tijden is n zal Servië stoppen? Wanneer zullen de ambities il Groot-Serviërs vervuld zijn? Wie zal na Slovenië, Kro P Bosnië-Herzegovina het volgende slachtoffer zijn? K ls dat, volgens de theorieen van de puur Servische staal worden gezuiverd van de Kosovaren? Macedonië, dat staatje van 2,5 miljoen inwoners, dat internationaal j, schermd werd achtergelaten en een gemakkelijke i vormt? De oorlogen van Servië tegen Slovenië, Kro. ïi Bosnië-Herzegovina hebben gezorgd voor de grootste e verhuizing sinds het einde van de Tweede Wereldoo Europa. Waar zouden de honderdduizenden vluchte la ontheemden en verdrevenen uit Kosovo naar toe m Naar Albanië, Macedconië, Griekenland? Geen land kan zo veel vluchtelingen opnemen. Hoe kan Servië worden? Niemand heeft een remedie, niemand ziet e weg. Het enige wat indruk zou kunnen maken, is milil weid. Maar iedereen schrikt daar voor terug. Behalve En bijgevolg kan Milosevic zonder veel tegenstand gaan op zijn waanzinnige weg. Ook gisteren was het een drukte van belang op het Sint Pietersplein in Rome waar naar schatting 120.000 leden van Opus Dei de audiëntie bij de paus bijwoonden. foto. epa BOSTON Christian Scien ce, eeq klein, maar door haar media invloedrijk religieus genootschap in de Verenigde Sfaten, ziet zich door finan ciële problemen genood zaakt haar verliesgevende te levisiezender in Boston te verkopen. De tv-programma's bereiken de kijker via het kabelnetwerk van de kerk, dat nog maar een jaar bestaat en afgelopen maart te koop werd aangebo den. Hiermee komt een einde aan een prijzig televisie-experi ment, dat zes jaar geleden be gon toen de kerk de zender in Boston opkocht. Het experi ment maakte deel uit van de intensieve pr-activiteiten van het genootschap, dat ook een radiozender bezit en het dag blad Christian Science Moni tor uitgeeft. Christian Science Monitor, dat in 1908 werd op gericht, heeft sinds 1961 geen winst meer gemaakt. Het ver lies is opgelopen tot 250 mil joen dollar (een kleine 500 mil joen gulden). Christian Science heeft 150.000 leden, maar dat aantal loopt terug. Het kerkgenoot schap heeft onder meer schade opgelopen door processen waarin leden wegens kinder mishandeling werden veroor deeld. Zij hadden hun kind niet naar een arts gestuurd, omdat volgens de leer van Christian Science ziekten en dood alleen met geestelijke middelen te overwinnen zijn. De beweging heeft in Neder land drie kerken (in Den Haag, Amsterdam en Haarlem) en negen plaatselijke verenigin gen. I Wij geloven. Maar niet in: "eigen schuld dikke bult." Uitgave: Westerpers bv (maakt deel u Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden. Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling Stationsweg 37, Leiden Telefoon: Postadres: Hoofdkantoi Telefoon. Postadres: 071 -122 244 071 -134 941 Postbus 112300 AA Leiden. Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijs 070 - 3190 933 070-3906 717 Postbus 9. 2501 CA Den Haag Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08 30 tot 17.00 uur Directeur/hoofdredacteur J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808) L. van Koot Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815) A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. R. Edens, drs Chr van der Hoff, A Holstein, E. Huisman, H Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij. R. de Roo. Kunst/rtv (tel 070 3190 834): G Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piet l Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka (chef) en S. Evenhuis Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: L - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; C' - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie,«' dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nedertfj België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs K. Suf M van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R in 'tT1 (chef), H Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D van Rietschoten en K. vanll - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus, jn - de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D J van den Bergh f (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), R Hasselerharm (Johannesburg), drs A Heering (Rome), B van Huët (Londen), M de K (Washington). F. Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel), W V (Londen), drs R. Vunderink (Moskou), W Werkman (Jeruzalem), G (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vi publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertaalstij M de Cocq Nabezorging Telefoon 071 -122 248 op ma t/m vr van 18.00 tot 19 00 uur, op 15.00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand 27.00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand 28,20 per kwartaal 82,80 per jaar 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 141 905 Voor uitsluitend N geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2