Toekomst van kerk en samenleving trekpleisters op tweede Kerkendag li TV-evangelist ziet „rol voor God" bij persbureau GEESTELIJK LEVEN OPINIE Basisvorming in 'Chambre de Réflexion' COMMENTAAR e Jubilerende Bijbelbond helpt bij bijbellezen fieidaeSouia/nt CcidócSouoaivt VRIJDAG 15 MEI 1992 SCHOOLWIJZER Blanke NG-Kerk wil gereformeerden voor GOR behouden door KLAAS DE JONG Veler ogen in het onderwijs zullen de komende dagen gericht zijn op de Eerste Kamer. Daar immers zal het laatste bedrijf worden gespeeld van het toneelstuk dat Basisvorming heet. Zal het een tragedie blijken te zijn, zal het slecht aflopen? Of zal er een tijdperk worden afgesloten van twintig jaar discussie over de eerste fase van het Voortgezet Onderwijs? Als je als bewindsman het Binnenhof oversteekt van de Tweede naar de Eerste Kamer, kom je in een totaal andere sfeer terecht. En dat betreft niet alleen de zaal: van een drukke rommelige .(iuiventil naar de stille statigheid van een historische omgeving. Je treft ook geheel andere omgangsvormen. Voorde aanvang van een vergadering loopt ieder langs de zetel van de poorzitterom hem een hand te geven en zo doet men het ook elkaar. De leden van de kamer zitten nietfractiegewijs, maar een beetje kris-kras door elkaar. Dames en heren met meestal achtbare f unkties in de samenleving die voor één dag in de week naar Den Haag komen. Om als 'medewetgever te fungeren. Dat laatste gebeurt, zoals bekend, op een heel andere manier als door de Tweede Kamer. De Eerste Kamer heeft geen recht van amendement, 'kan dus alleen maar ja of nee zeggen tegen een wetsontwerp. Maar daarbij vervult zij nog een iheel andere funktie, die vaak wordt aangeduid met de term 'Chambre de Réflexion', 'Kamer van Nadenken en Bezinning'. Er worden daarom door de senatoren regelmatig -zaken aan de orde gesteld die wat meer betrekking ■hebben op de lange termijnop de deugdelijkheid van de wetgeving ook. Maar hoe boeiend die 'verhalen ook zijn, tenslotte moeten de dames en heren toch ja of nee zeggen. Een heel bijzonder karakter hebben de besprekingen van de begrotingen van de verschillende departementen. De Tweede Kamer heeft dan al over het geld gedelibereerd, postje zus, postje zo. De Eerste Kamer kan daar niet meer aan komen en praat over bredere onderwerpen. Zo werd dit jaar bij de onderwijsbegroting in de Senaat grote aandacht besteed aan uitspraken lban minister Ritzen over normen en waarden in 'het onderwijs. Ook viel mij op een betoog van de 'CDA'er mevrouw Bot-Gijzen over de (besturingsfilosofie in het onderwijs: „Die wordt jiu in belangrijke mate bepaald door econo mische uitgangspunteneffectiviteit, efficiency, schaalvergroting, samenwerking en samenvoeging. Maar als de onderwijskundige, pedagogische en levensbeschouwelijke identiteit jot uitgangspunt genomen wordt, zouden kleinschaligheid, menselijke en persoonlijke aandacht voorde individuele leerling wel eens belangrijker kunnen zijn dan schaalvergroting". Prima verhaal. Ik hoop dat de collega's 'van de overkant' dat nog eens na zullen lezen. Want velen 'van hen laten zich, ondanks alle tegensputteren, toch vaak flink meeslepen door de waan van de dag op dit gebied. 'Van de basisvorming kun je veel zeggen, maar 'hiet dat zij behoort tot de waan van de dag. Zij is 'het sluitstuk van 20 jaar discussie onder allerlei hamen: de Middenschool, de Tweejarige 'Brugperiode, het Voortgezet Basisonderwijs. De inzet was wel steeds hetzelfde. Leerlingen die van de basisschool komen moeten eigenlijk te vroeg kiezen. Bovendien mislukken velen vah hen in die eerste jaren van het voortgezet onderwijs. Eerst wilde men ze nog een aantal jaren bij elkaar in dezelfde klas houden. Nu is dat afgezwakt tot: een aantal jaren voorde meesten dezelfde leerstof ■Er is echter bij dit streven naar inhoudelijke vernieuwing een belangrijke storende factor. En die is dat men tegelijk ook schaalvergroting wil. Die heeft een onderwijskundige kant: bredere scholengemeenschappen, iets nog van het oude ideaal van leerlingen langer bij elkaar in de klas. Maar ook een economische: goedkoper werken. Met alle gevolgen van fusies, ontscholing van het platteland, verleiding voor confessionele scholen om van kleur te verschieten. En als je nu als Eerste Kamer alleen maar ja of nee mag zeggen dan gaat bovengenoemde factor extra werken als je je als Chambre de Réflexion blijft afvragen of die onderwijskundige vernieuwing van de basisvorming nu nog wel zo jiodig is. Ik heb altijd veel moeite gehad met die vermenging van de onderwijskundige vernieuwing met de schaalvergroting. Als de zaak zich straks toespitst op de vraag of de opheffingsnorm 240 of 180 moet worden, dan geloof ik, dat de Eerste Kamer juist vanwege die vermenging het daar ook zo moeilijk mee heeft. ■Vooral omdat zij maar nauwelijks overtuigd is van het nut van de basisvorming. Mijn advies zou daarom zijn: haal die angel van de opheffingsnorm van 240 uit het wetsontwerp, dan zal denk ik, ook de Eerste Kamer, zij het met veel aarzelingen, over de streep gehaald kunnen ivorden. En dan zullen de scholen eindelijk weten, fvaarzij aan toe zijn. Het merkwaardige feit doet zich echter voor dat de regering eerder bereid is bij 'de basisvorming zelf wat concessies te doen dan )net betrekking tot de opheffingsnorm. De pconomie lijkt bij haar boven het onderwijskundige te gaan |Een wijziging in de wet, een novelle, betekent wel, iflat de zaak nog weer terug moet naar de Tweede fiamer. En dat zou vertraging betekenen, zal men ppmerken. Maar dat is helemaal niet erg. De Scholen zijn bepaald niet al te enthousiast over die basisvorming. De invoering ervan eist een zeer gedegen voorbereiding. Als het zo vlug moet als pommige beleidsmakers willen, dan krijgen we ïvaarschijnlijk later de grootste ontnuchtering: 20 yaar discussie, tenslotte de Basisvorming. En wat is er dan echt veranderd? Niets! Ooopleden als deputaten in GKN toegestaan LËUSDEN Doopleden mogen in de Gereformeerde Kerken volwaardig lid van deputaatschappen zijn. Het breed modera- rrjen (algemeen beswtuur) van dit kerkgenootschap heeft don derdag zijn instemming met deze praktijk betuigd. I Het gaat er niet om het instituut openbare belijdenis aan te tas- teji, maar om geschikte mensen bij ons werk in te schakelen, zo zef praeses ds. P. Boomsma. Tot dusver mochten doopleden offi cieel alleen als adviseur zonder stemrecht aan het werk van de- pijtaatschappen deelnemen. Maar door zich voor zulk vrijwilli gerswerk beschikbaar te stellen, laten deze mensen al weten dat zej meelevend lid zijn, aldus de opsteller van de notitie, dr. F.T. Bos. Bovendien gaat het hier om vrijwilligerswerk en niet om de functie van diaken of ouderling. Dat zijn ambten en die staan al leen open voor leden die belijdenis hebben gedaan. JOHANNESBURG - De blan ke Nederduits-Gereformeerde Kerk in Zuid-Afrika zal tegen uitstoting van de Gereformeer de Kerken in Nederland uit de Gereformeerde Oecumenische Raad stemmen. Dit heeft vice- voorzitter prof. Johan Heyns van de NGK in een vraagge sprek met het ANP gezegd. De algemene vergadering van de GOR neemt volgende maand in Athene een besluit over de vraag of de Gereformeerden wegens hun liberale opvatting ten opzichte van homoseksua liteit nog binnen de GOR ge handhaafd kunnen worden. „De Gereformeerden zijn al tijd in de. GOR gebleven toen wij er de apartheid verdedig den. Wij lopen er niet uit we gens verdediging van de ho moseksualiteit. Hoewel onze kerken op dit punt fundamen teel van mening verschillen, is het nodig om hierover in de GOR met elkaar in discussie te blijven." De NGK staat nog steeds op het standpunt dat homoseksualiteit zondig is. „God heeft een man en een vrouw geschapen. Die twee moet je niet door elkaar ha len," aldus de Zuidafrikaanse hoogleraar theologie. Kortge leden schreef een student van Heyns een scriptie over homo seksualiteit en de houding van de NGK. Vervolgens kwam hij ervoor uit zelf homoseksueel te zijn. De kerk gaf hem geen toestemming predikant te wor den. Heyuns verwacht niet dat de NGK tijdens de GOR-bij- eenkomst nog last van haar ja renlange steun aan apartheid zal ondervinden. „Onze kerk heeft alles gedaan wat van ons op de gezamenlijke conferen tie van de Zuidafrikaanse ker ken in Vereeniging in 1990 is gevraagd. Wij gaan met een schone lei naar Athene." De wereld is vol van uiterst bruikbare mensen, maar nergens iemand die de juiste man aanstelt. AMERSFOORT - De toe komst van kerk en samenle ving alsmede inspiratiebron nen voor maatschappelijke betrokkenheid blijken de grootste belangstelling te trekken bij de deelnemers aan de tweede Kerkendag op 19 september in Amersfoort. Dit is het resultaat van een en- quete van duizend mensen die zich al hebben opgegeven. Het onderzoek is overigens niet re presentatief. Zo hebben zich nog maar weinig rooms-katho- lieken gemeld. Ook in 1989 meldden de katholieken zich voor de Kerkendag nadat de manifestatie van de Acht Mei Beweging (die dit jaar op 9 mei werd gehouden) achter de rug was. De meeste aandacht be staat er voor het programma 'Kerken op weg naar 2000', een debat over de vraag wat voor kerk de mensen en de samen leving nodig hebben. Vervol gens komt het programma 'Op weg naar een leefbare samen leving' over de mogelijke sa menwerking van kerken, maatschappelijke (politieke) organisaties op terreinen als milieu, sociale zekerheid en minderheden. De behoefte aan heroriëntatie en bezieling blijkt ook uit de belangstelling voor program ma's over de samenhang tus sen spiritualiteit en engage ment en over liturgie en liede ren rond het conciliair proces. Ook is er veel belangstelling voor de thema's van het conci liair proces gerechtigheid, vrede en het behoud van de schepping. Vooral het eerste thema doet het goed, terwijl in vergelijking met 1989 de inte resse voor het milieuvraagstuk lijkt af te nemen. De belangstelling voor racisme in eigen land is duidelijk ge stegen. Ook de programma's 'machtsongelijkheid tussen mannen en vrouwen' en 'de arme kant van Nederland' kunnen op veel belangstellen den rekenen. DALFSEN - De Stichting In ternationale Bijbelbond (IBB) heeft een feestje te vieren. De bond, die zich inzet voor syste matisch en dagelijks lezen van de bijbel, is 125 jaar geworden en komt ter gelegenheid daar van volgende week bijeen in het conferentiecentrum De Bron in Dalfsen. Minstens 650 afgevaardigden uit 93 landen zullen zich in De Bron een week lang bezinnen en discussiëren over heden en toekomst van de IBB. Volgens Wim Beldman van de Neder landse IBB-afdeling in Culem- borg baart die toekomst weinig zorgen, want de belangstelling voor bijbellezen groeit lang zaam maar gestaag. „De Nederlandse afdeling van de Internationale Bijbelbond is opgericht in 1882", zegt Bel dman. „Maar het is ontstaan in Engeland. In 1867 kwam een evangelist uit Amerika naar Engeland om daar ook kinde ren het evangelie te brengen. Hen werd duidelijk gemaakt dat ook zij een persoonlijke re latie met Jezus Christus kon den opbouwen". Na een aantal jaren breidde de bond het werkterrein uit met het uitge ven van materiaal voor ge bruik op zondagsscholen en het samenstellen van bijbel- leesroosters, iets wat in die tijd geheel nieuw was. Leesgidsen In Nederland kreeg het initia tief in 1882 navolging en nu, al weer 110 jaar later, is de Neder landse Bijbelbond bijzonder actief en mag zich verheugen in een groeiende belangstel ling. De hoofdactiviteit van de De heer Beldman van de Bijbelbond bond in Nederland is het uitge ven van een scala aan bijbel- leesgidsen, die gericht zijn op verschillende leeftijdsgroe pen. De bekendste daarvan zijn Sleutel en Leidraad, bestemd voor respectievelijk de oudere jeugd en volwassenen, die als kwartaaluitgave verschijnen. In de leesgidsen wordt een aangegeven bijbelgedeelte toegelicht, zodat voor elke dag van het kwartaal een tekst ter overdenking gelezen kan wor den. De bladzijden zijn daar voor voorzien van verwijzin gen naar corresponderende bijbelpassages. Natuurlijk kan een volwassene ook zelfstandig de bijbel open slaan en erin gaan lezen en ook kinderen komen vaak al op jonge leeftijd, bijvoorbeeld op school, in aanraking met wat er in de bijbel geschreven staat. Maar of ze zich dan ook bewust worden wat de Heilige Schrift hun te vertellen heeft? Dat is maar de vraag. FOTO: COR DE KOCK Beldman: „De vraag is: Hoe ga je ermee om? Wij helpen men sen met het lezen van de bij bel. Wij proberen bijvoorbeeld daar aan te vullen, waar het Nederlands Bijbelgenootschap niet aan toekomt. Waar zij op houden gaan wij verder. Het Bijbelgenootschap geeft bij bels uit, zorgt voor de versprei ding, zorgt ervoor dat er bijbels zijn. Dan zeggen wij: Wij gaan proberen te bereiken dat het boek ook gelezen wordt'. Zon der hulpmiddel is dat nauwe lijks te doen en wij geloven dan ook dat die hulp erbij no dig is'. Stille tijd De sleutel van het succes tot het bewust en dagelijks lezen van de bijbel kan volgens Bel dman worden samengevat in het begrip Stille Tijd. Je zou elke dag enige tijd in stilte moeten doorbrengen met bij bellezen en gebed; een aanpak die op het volgende neerkomt. Bid dat God je helpt begrijpen wat je leest. Lees de in de lees- gids aangegeven tekst uit de bijbel en probeer je ervan te la ten doordringen wat God je met die tekst wil leren. „We hebben de hele dag al ge luid om ons heen, de radio staat aan of je hoort je familie leden", licht Beldman toe. „In de stille tijd is er even ruimte voor je eigen geestelijk leven. Het Woord van God kun je be schouwen als geestelijk brood en dat kun je in stilte tot je ne men. Vaak is er een stimulans voor nodig om iemand daartoe aan te zetten en die prikkels moet je elke dag ervaren. Die willen wij geven'. Interkerkelijk Eén van de belangrijkste ken merken van de IBB, is dat de stichting een interkerkelijk karakter heeft. Zo hebben de leden van het bestuur en de medewerkers aan de verschil lende bladen een verschillen de kerkelijke achtergrond. Beldman benadrukt dat de IBB zich sterk maakt voor het lezen van Gods Woord zonder, dogmatische of indoctrineren- de inkleuring. Daarbij gaat het er niet om of iemand van protestantse of katholieke of andere kerkelijke gezindte is. „Wij willen een vaste relatie opbouwen met christenen van alle mogelijke Kerken", aldus Beldman. „Vandaar dat het be stuur interkerkelijk is samen gesteld. De Bijbelbond kiest dan ook niet voor een bepaalde richting, maar is interkerke lijk bezig. We moeten ons oor immers te luisteren leggen bij wat er nu eigenlijk staat in die bijbel. Wij willen de persoonlij ke omgang met God stimule ren door het lezen van zijn Woord. Dan gaat het erom dat je in de eerste plaats zegt: ik ben christen en niet bijvoor beeld: ik ben gereformeerd". Idoor dirk visser WASHINGTON-DEN HAAG Jimmy Swag- gart, Jim Bakker, Jerry Falwell, Oral Roberts geplaagd door financiële of seksschandalen (of bei de) moesten deze tv-evan- gelisten allen een stapje terug doen of nog erger. Alleen Billy Graham en Pat Robertson bleven overeind. Dankzij een ui terst winstgevend kabel station beschikt laatstge noemde over zo veel geld dat hij deze week een bod uit kon brengen op het noodlijdend persbureau UPI. Marion Gordon 'Pat' Robert son kwam op 22 maart 1930 in Lexington, Virginia, als kind van gegoede ouders ter wereld. Zijn vader zat in totaal 34 jaar in het Huis van Afgevaardig den en de Senaat. Pat studeer de aan enkele prestigieuze in stellingen. Over die vroege periode laat zijn geheugen hem wel eens in de steek. In zijn autobiografie 'Schreeuw het van de daken' sjoemelt hij met zijn trouwda tum. Daarmee camoufleerde hij dat zijn echtgenote al zes maanden zwanger was toen zij in 1954 in het huwelijk traden. Later zou hij zeggen dat hij toen zijn leven nog niet aan God had gewijd. Verder moest hij de bewering intrekken dat hij in Londen had gestudeerd. Maar uit deze tegenstrijdigheden mocht „geen patroon van bedrog" worden afgeleid. Hij zou in het vervolg wat nauwkeuriger op zulke „onzorgvuldigheden" letten, zo zegde hij berouwvol toe. Toen hij in 1988 probeerde de kandidaat van de Republikein se Partij voor het Witte Huis te worden, stond hij al aan het hoofd van Christian Broadcas ting Network, dat dagelijks bij na 40 miljoen Amerikanen be reikte. Om onduidelijkheid te voorkomen legde hij tijdens de' verkiezingscampagne tijdelijk zijn functie van CBN-directeur neer. Na in de eerste voorverkiezin gen Bush het leven zuur te hebben gemaakt, moest Ro bertson uiteindelijk toch de vlag strijken. In mei 1988 staakte hij zijn campagne te gen het morele verval van zijn land nadat Bush het benodig de aantal kiesmannen had we ten te verzamelen. Het „on zichtbare leger" van funda mentalistische christenen, waarop Robertson prat ging, liet het afweten. In die jaren was Robertson ook actief in Nicaragua. Hij steun de met vele miljoenen dollars programma's van de Contra's, die hij 'Gods leger' noemde. Na de val van de Sandinisten was hij betrokken bij een evangeli satiecampagne onder het mot Pat Robertson temidden van UPI-journalisten to 'Het licht van Jezus'. In 1989 dwong de belastingin spectie hem om het op winst gerichte Family Channel los te maken van CBN. De inkom sten uit reclame van dit 'ge- zinskanaal' bedroeg vorig jaar ongeveer 100 miljoen gulden. Tijdens zijn verkiezingscam pagne klaagde Robertson er over dat hij hinder ondervond van het eerste grote seks schandaal van een collega evangelist. Hij zei te vermoe den dat het uitstapje van Jim my Swaggart met een prosti tuee naar buiten was gebracht om hem politiek nadeel te be rokkenen. Verder is de neerwaartse trend van de Amerikaanse tv-evan- gelisten grotendeels aan Ro bertson voorbij gegaan. Tot het eind van de jaren '80 groeide het aantal religieuze stations zonder ophouden. De val van Jim Bakker, Jimmy Swaggart en kleinere 'godheden' en ver der de financiële en belasting perikelen leidden tot een om slag bij het Amerikaanse pu bliek. 1989 werd een regelrecht rampjaar. Strategisch water In het kader van de multilaterale vredesgesprekken isfee Wenen een tweedaagse conferentie georganiseerd over) c water in het Midden-Oosten. De 'watergroep' is een van r'' vijf multilaterale gespreksgroepen die een algehele regel: voor het Midden-Oosten op het oog hebben. Ze bestaat uit( legaties van ruim dertig landen. Water is een branden i kwestie in het Midden-Oosten. Alle landen in het gebiedt Ie waken hun bronnen, rivieren, meren en onderaardse wab it» reservoirs als een kostbare schat. Het probleem is zo nijpe ia - en zal naar verwachting met de groei van de bevolking de industrialisering nog nijpender worden dat er niet vi11 zal nodig zijn om water tot inzet van nieuwe oorlogen te n j ken. TURKIJE controleert de bronnen van de Eufraat en de' gris en zou naar believen Syrië en Irak kunnen laten uitd gen. Israël zit op de Golanhoogte en controleert alle noori lijke bronnen die Israël van water voorzien. De rivieren i Jordanië van water voorzien, hebben hun oorsprong in Jord nië, Libanon, Syrië en Israël. Jordanië is dus ook afhankel; van de goede wil van de Israëliërs. Egypte van zijn ka vreest dat Sudan of Ethiopië op hetzelfde idee zouden kom I als Nasser destijds en een reusachtige dam zouden bouw op hun deel van de Nijl. Water kan een oorzaak van hete os logen worden, maar kan ook aanleiding zijn tot regionale» menwerking. Het tweede is uiteraard het doel van de conl rentie van de 'watergroep'. Het probleem is echter dat v« landen zich als water en vuur verhouden. Het feit dat Isra 2! niet wordt erkend door zijn Arabische buren blijft als ei e, zware hypotheek op heel het gebied liggen. ik Zo begonnen de Arabische buurstaten van Israël in 19 oi met een project om de bovenloop van de Jordaan te verlf ii gen en om op die manier Israël droog te leggen. Het projt ïi was een van de redenen van het uitbreken van de Zesdaag it Oorlog, waarin Israël in een slag de Golanhoogte en heel: westelijke Jordaanoever veroverde en zich de controle ven 1 kerde van de levensnoodzakelijke watervoorraden. Wal' blijft bovendien de verhoudingen tussen Israëliërs en Pak lf tijnen vergiftigen. Een van de vele redenen dat Israël weigf afstand te doen van de bezette gebieden is juist het wat< ac Ongeveer 20 procent van het zoetwater dat Israël verbruil komt uit onderaardse reservoirs in de bezette gebiedf it Nochtans hebben meer dan de helft van de Palestijnse di ia pen geen lopend water. De Israëlische bezettingsmacht he< J zich van de onderaardse reservoirs meester gemaakt. IS1 joodse kolonisten in de bezette gebieden worden ruii schoots van water voorzien, de Palestijnse inwoners moet f het met de overblijvende druppels stellen. j EEN vredesregeling die tot Palestijns bestuur over de eigi woongebieden zou leiden, zou ook het einde betekenen v K Israëls controle over de waterhoudende aardlaag die Isra rz van zoetwater voorziet. Volgens rechtse Israëlische kringi g mag de bezette westelijke Jordaanoever nooit in Palestijn handen komen omdat dan Yasser Arafat op elk gewer:e ogenblik de kraan van het drinkwater voor Israël zou kunm dichtdraaien. In de bezette Gazastrook is de toestand m3r veel dramatischer. In dit gebied werd er veel te veel grondw m ter opgepompt zodat de ondergrondse watervoorraad rn zout water verontreinigd is en dus onbruikbaar.Isreël dei er nu aan Egypte te betrekken bij de watervoorziening van Gazastrook. Waardoor nog eens aangetoond wordt dat een geling voor het waterverbruik moet kaderen in een alleso vattende vredesregeling voor het Midden-Oosten. Wij geloven. Maar niet in: "eigen schuld dikke bult!' Sindsdien gaat het althans in financieel opzicht bergaf met de tv-evangelisten. Billy Gra ham, in zijn jonge jaren eens door de mand gevallen na ont dekking van een geheim fondsje maar sindsdien de bes te klant van de accountant, en Pat Robertson overleefden de storm. Pat Robertson ziet in de over name van UPI een bescheiden „mogelijkheid voor God om de samenleving met Zijn liefde en waarheid aan te raken". Robertson zei ook dat hij van UPI weer het grote persbureau van weleer wil maken. En als Robertson zich aan zijn belofte houdt de redactionele onaf hankelijkheid van UPI niet te zullen aantasten, dan zou dit armlastige persbureau daar van kunnen profiteren. Maar Robertson's opmerking dat hij voor God een rol bij UPI ziet, zet menig redacteur aldaar aan het denken. United Press In ternational heet binnenkort United Praise International, zo werd er na Robertson's bod op het persbureau gegrapt. Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit v Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden. Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden 071 -122 244 071 -134 941 Postbus 112300 AA Leiden Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk 070-3190 933 070-3906 717 Postbus 9, 2501 CA Den Haag Telefoon: Telefax: Postadres: Hoofdkantoor: Telefoon: Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17.00 uur Directeur/hoofdredacteur: J Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L. van Koot. Leiden en omgeving (tel. 071 - 144 046/047/48/49): G.- J Onvlee (chef-redacteur), F. Buurman. K van Kesteren, R. Kleijn, drs. R. Koldenhof, M. Kroft, T. Pieters e M. Roso. Binnen- en buitenland, financién en economie (tel 070 - 3190815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. R. Edens, drs. Chr van der Hoff, A. var Holstein, E. Huisman, H Jansen, drs. J van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H Piët Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S. Evenhuis. O 831): Ch. Bels (chef), A. Ier, H. Nieuwmans, H Sch (tel. 070-3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een re dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland er r België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K Swiers, M. van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef). H. Bijleveld, D Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland' drs D. J. van den Bergh (Peking), drs. H Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs. A. Heering (Rome), B. van Huét (Londen). M. de Koninck (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel), W Voordouw (Londen), drs. R. Vunderink (Moskou). W Werkman (Jeruzalem), G. van Wijland (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster, drs M. de Cocq. n 08.30 tot 17.00 uur. Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 uur, op za van 14 00 tot 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand 28,20 per kwartaal 82,80 per jaar 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -141 905. Voor uitsluitend het door geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2