1 Clouseau wil niet preken Van zonnewijzer naar klok theater: Ockhams scheermessnijdt dubbel op Muziek: Klavervier is goed voor pure lol theater: Muz brengt 'Zucht' met orkaankracht Film -.Robin Willams als de volwassen Peter Pan 'Het buitenland bespelen is een logische stap voor ons. Waarom zouden mensen in de rest van Europa Koen z'n kop en onze liedjes ook niet leuk vinden va wn; DOOR HANSPIËT et de derde langspeler 'Doorgaan' toont Clouseau zijn groei naar volwassen heid. De Belgische groep ontrukt zich aan haar tie nerwortels zonder de jeugd het bos in te sturen. De grootste verandering is dat het materiaal een bre der publiek dan alleen de verliefde jeugd zal aanspreken. Voor de 'bele gen' dertiger of veertiger een hele opluchting waarschijnlijk. Hij mag nu gewoon hardop zeg gen dat Clouseau altijd al een van zijn favoriete groepen is geweest. In het nog altijd pakkende materiaal zijn de liefdesperikelen niet langer het centrale thema. Toetsenman Kris Wauters: ,,De nummers zijn veelal realistische verslagen en dat is nieuw voor ons. We zullen altijd over relaties blijven schrij ven, het klinkt alleen niet meer zo simpel als vijf jaar geleden. We durven nu meer. De teksten hebben andere dimensies gekregen. Zo gaat 'Jij Staat Alleen' over iemand die zwanger is, maar het kind niet wil en 'Alarm' over aids. De tekst van het laatste nummer is trouwens van Koen. |In eerste instantie had ik beschreven hoe een ian zijn relatie zag stuk lopen en alarm sloeg, aar niemand was er echt tevreden over. Koen heeft het nummer mee naar huis genomen en kwam terug met een nummer over aids. We wil len niet preken hoor, maar als je publiek bestaat uit veertien- tot twintigjarigen, die in hun zoek tocht naar echte liefde regelmatig met een ander in bed duiken, is een waarschuwing er een con doom omheen te trekken op zijn plaats". ROXETTE Hoezeer Clouseau's platenmaatschappij in de hitpotentie van de groep - ook buiten Nederland en België - gelooft, blijkt uit de aanbieding om het meest begeerde voorprogramma van deze zomer te vullen: Clouseau gaat met Roxette mee op tournee door Europa. Drummer Bob Saven- ,,Het is natuurlijk vreselijk leuk. Onder ling zeggen we tegen elkaar: we gaan een maand op schoolreis en dat lijkt ons een prettig erva ring om te mogeirmeemaken. Uiteindelijk zorgt de populariteit van Roxette ervoor dat Clouseau voor uitverkochte zalen zijn ding mag doen. Wij mogen de mensen ervan overtuigen dat wij zo slecht nog niet zijn. En dat is plezant". Kris Wauters: „Wij gebruiken die tournee om onze Engelstalige elpee 'Close Encounters' te promoten. In Duitsland hebben we inmiddels een bescheiden eerste hit binnen en dat succes willen we ook verder in Europa uitbouwen. Dat we het niet in het Nederlands proberen, heeft één heel simpele reden. In Zweden bij voorbeeld verstaan ze geen Nederlands, waarom zou de maatschappij er dan een Nederlandstalige elpee uitbrengen. We hadden het in het Frans kunnen proberen, maar Engels leek ons de enige echte internationale muziektaal. Onze Nederlandsta lige platen blijven we dus exclusief voor België en Nederland maken. De enige keer dat we voor de Nederlandse fans in het Engels zingen, is wanneer we op 28 juni met Roxette in de Bra banthallen van Den Bosch staan. Ook in de toe foto RopteRiet Zanger Koen Wauters van Clouseau, de groep die met Roxette mee op tournee gaat. komst is het niet de bedoeling een combinatie van de twee talen te brengen". Bob: „Wij werken dus aan twee carrières. In onze zucht naar avontuur zijn we altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Een ervan is dat we overal in Europa op een podium willen staan. Optreden doen we namelijk het liefst". Kris: „Het buitenland bespelen is een logische stap voor ons. Op het moment dat we in België en Nederland succes hadden, begonnen we ons af te vragen of dat elders ook zou lukken. Waarom zouden mensen in de rest van Euro pa Koen z'n kop en onze liedjes ook niet leuk vinden Er is maar een manier om daar ach ter te komen. En bang hoeven onze fans niet te zijn. Zolang de werkelijkheid ons niet dwingt tot andere sprongen, zijn België en Nederland de belangrijkste landen. Wij zijn tenslotte een Nederlandstalige groep. Maar zeg nooit nooit en zeg nooit altijd, want als we morgen in Europa twintig miljoen platen ver kopen dan denk ik dat het lastig wordt om als Nederlandstalige groep verder te gaan". Bob: „Wij zijn ook niet als dolle honden op die uitnodiging gesprongen toen hij kwam. Daar is wel even over nagedacht. Dat had ook met praktische zaken te maken. Er stonden ter promotie van de Nederlandstalige elpee na melijk al concerten geboekt. Bovendien heb ben we op voorhand even berekend wat die tournee ons zou gaan kosten en of het wel haalbaar was". Kris: „Dat lijkt wel effectief gedacht allemaal we maken een sommetje en dan beslissen we, maar zo werkt het niet. Het intuïtieve gevoel van 'verdomme we kunnen met een wereld- groep door gans Europa' heeft absoluut de rest verdrongen. Allez, die overpeinzingen zijn er wel geweest. Tenslotte zijn we geen be ginnend groepje dat overal zomaar blind in springt, maar dat gevoel van opwinding was er wel. Of vergis ik mij". NIET IN BRAND Bob: „Bij u misschien. Ik stond niet direct in brand, maar dat komt mogelijk omdat ik wat praktischer ben". Tijdens de Nederlandse concertserie staat het materiaal van 'Doorgaan', een soms wat som ber klinkende plaat, centraal. Bob: „Dat hij somber is, vind ik niet. Het beeld wordt wat vertroebeld omdat de sombere nummers echt heel somber zijn". Kris: „We hebben zeker geen depressieve plaat willen maken. Er is simpelweg gekozen voor het beste materiaal en daar hoort bij voorbeeld een nummer als 'Jij Staat Alleen' ook bij. En dan moetje niet verdoezelen dat het heel somber is. Ik hoop ook niet dat de mensen verregaande conclusies trekken als ze de teksten lezen. Ik schrijf nooit voor hon derd procent over eigen ervaringen, met als uitzondering misschien 'Ik wil niet datje weggaat', dat uit het hart gegrepen was. 'Doorgaan' is een schone staalkaart van wat we meemaken en voelen. Daarom is hij soms uitbundig dan weer depressief. Maar ik ben heel gelukkig in de liefde hoor. En dat nog wel met mijn eigen echtgenote". Bob: „Ik denk trouwens dat wie naar de lief desliedjes luistert tot de conclusie komt dat we alle drie heel gelukkig zijn. Dat spreekt er duidelijk uit. De sombere nummers gaan na melijk over heel andere zaken". Muziektheater, Den Haag: Clouseau met Koen Wauters (zang), Kris Wauters (toet sen, gitaar, zang), Bob Savenberg (drums), Karei Theys (bas), Paul Poelmans (toetsen) en Chris Peeters (gitaar). Voorprogramma: Pizza Quick Band. Op 17 mei (19 uur). FOTO HEMA Door een scharniermechanisme kan het ontwerp van Martin Scheepers worden gebruikt als wand- en als tafelklok. Een idee voor een tafel- of wandklok was het on derwerp van de vijfde ontwerpwedstrijd van de Hema, bestemd voor studenten (industriële en grafische) vormgeving aan academies of hoge scholen. Het warenhuis wil met deze wedstrijd bijdragen aan de praktijkervaring en daarnaast belangstelling kweken voor vormgeving in het algemeen. Nadat de juryleden een individuele keuze uit de 177 inzendingen hadden gemaakt, volgde een jurybijeenkomst waar uitgebreid over dertien inzendingen werd gesproken. Daaruit werden drie prijswinnaars entwee eer volle vermeldingen geselecteerd. De eerste prijs voor de Gnomon is volgens de jury een eenvoudig, goed doordracht en zorgvul dig uitgevoerd ontwerp. Winnaar Martin Schee pers, 27 jaar en vierdejaarsstudent aan de Aca demie voor Industriële Vormgeving Eindhoven richting mens en transport, bestudeerde voor dat hij aan het ontwerp begon een aantal 'tij daanduidingen' uit de oudheid: vuumurwerk, wateruurwerk, zandloper en zonnewijzer. De Gnomon is de oudste vorm van een zonnewijzer en werd door de astronomen uit de oudheid veel gebruikt. Een instrument bestaande uit een ver ticaal opgestelde staaf of cirkelkegel, waarmee de schaduwlengte op een horizontaal vlak werd gemeten om zo de hoogte van de zon te bepalen. Martin Scheepers wilde zijn ontwerp zo eenvoudig mogelijk houden en heeft daar om de secondewijzer weggelaten. Ook cij fers ontbreken. 'Een klok hoeft niet zo ge detailleerd te zijn', vindt de ontwerper. Wel voegde hij aan de bestaande ronde vorm een scharniermechanisme toe, waar door het als wand- en als tafelklok kan worden gebruikt. De wijzerplaat is uitgevoerd in kersehout en de diepzwarte wijzers zijn spuitgietpro- dukten. Daarnaast besteedde de ontwer per ook aandacht aan een mogelijke ver pakking. De Hema zal samen met Martin Scheepers de mogelijkheden onderzoeken om de Gnomon in produktie te nemen en op te nemen in het assortiment. Alle 177 inzendingen zijn tot 28 juni te be zichtigen in het Centraal Museum aan de Agnietenstraat 1 in Utrecht. Het museum is open van dinsdag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur en op zon- en feestdagen van 12 tot 17 uur. Han Römer brengt 'Ockhams scheermes' als een dubbeldialoog. Jack Spijkerman heeft als cabaretier voordeel van het radio-effect. VERDER OP DEZE PAGINA 'Afslag Dokkum blijft gevaarlijk', theater in een woning en de theateragenda voor Leiden en Den Haag. Michael Douglas als een politie-agent in de thriller 'Basic instinct'. VERDER OP DEZE PAGINA Het overzicht van de (nieuwe) films in de bioscopen en de exposities in de galeries EINDREDACTIE JAN KLINT VORMGEVING GlEL VAN DE KOP UITGAVE LEIDSECOURANT.TELEFOON«71-122244/DONDERDAG 14MEI 1992 JOU i Thijs van Leer: 'Ik denk dat ik zowel pop, klassiek als jazz kan spelen'. VERDER OP DEZE PAGINA Shakespear's Sister haalde in Engeland de buitbinnen.de verwachte popconcerten en de muziekagenda.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 17