Geen stilstand in oecumene Geloof en zekerheid is (bijna) hetzelfde J GEESTELIJK LEVEN OPINIE Fundamentalistische CBN wint veiling van UPI „Mannen hebben achterstand in te halen in de kerk" Thomas Verbogt schrijft nieuwe tekst Passiespel COMMENTAAR £eidóeSou/ia/nt fteidóeQowiwnt WOENSDAG 13 MEI 1992 P Kerk van Kaalte wordt basiliek UTRECHT - Het Vaticaan heeft de kerk van de H. Kruisverheffing in Raalte verhe ven tot basiliek. De officiële feestelijkheden zullen op 10 en 11 oktober plaatshebben, als de parochie het honderdjarig bestaan her denkt. Kardinaal dr. A.J. Simonis zal dan in een filechtige eucharistieviering voorgaan De kerk van Raalte, waarvan de restauratie onlangs is voltooid, wordt de zestiende basi liek in Nederland en de vierde in het aarts bisdom Utrecht. De laatste kerk die deze eer werd verleend, was de St. Liduinakerk in Schiedam (1990). Andere kerken die tot basiliek zijn verheven, zijn de St. Jan in Den Bosch, de St. Servatius in Maastricht (tot basiliek verheven tijdens het bezoek van de paus aan Nederland in 1985) en de St. Walburgis in Arnhem. Wees even zorgvuldig in het kiezen van uw genoegens, als in het vermijden van ongelukken. Chinees gezegde RUTLAND - Het christelijke media-netwerk CBN van de evangelist Pat Robertson heeft gisteren de veiling gewon nen van het Amerikaanse internationale persbureau UPI. De Christian Broadcasting Nework was de enige bieder die United Press International in zijn geheel wilde over nemen. Andere bieders wilden alleen delen van UPI ko pen. Robertson heeft gisteren een eerste aanbetaling van 900.000 dollar bij een rechtbank gedaan, via de American Media Corp en moet tot 26 mei nog twee keer 150.000 dol lar storten (in totaal een aanbetaling van 2.160.000 gul den). Voor welke prijs het persbureau van de hand is ge gaan, was niet duidelijk. Vaststaat alleen dat Robertson heeft verklaard niet de totale schuld van 58 miljoen dollar van UPI over te nemen en dat hij een bod van zes miljoen dollar (10,8 miljoen gulden) heeft gedaan. De belangrijk ste schuldeisers zijn de telecommunicatie-multinational AT&T en het Amerikaanse ministerie van financiën. Om faillisement te voorkomen had UPI naar Amerikaans ge bruik via de rechter bescherming tegen schuldeisers ge vraagd. Het persbureau heeft na een serie massa-ontsla gen nog 500 werknemers in vaste dienst en 2.500 freelan cers. Evangelist Robertson voldeed bij de veiling aan de voorwaarde van een belofte dat hij niet zich met de jour nalistieke inhoud van"het persbureau zal bemoeien, maar welke harde garanties zijn CBN daarvoor gaf, bleef voorlo pig onbekend. Hij heeft verklaard niemand te zullen ont slaan en voor de toekomst te mikken op diversificatie van de activiteiten van UPI. CBN draagt een fundamentalis tisch, conservatief christendom uit. Via kabel kunnen CBN-programma's in 58 miljoen Amerikaanse huishou dens ontvangen worden. Robertson heeft in 1988 geprobeerd presidentskandidaat te worden voor de Republikeinse partij, maar verloor toen van George Bush. UPI is een van de grootste persbureaus ter wereld waarvan ook de meeste Nederlandse media ge bruik maken voor hun dagelijkse nieuwsvoorziening. ROTTERDAM - „Man nen hebben een achter stand opgelopen in de kerk. Het is heel slecht voor de kerk als zij die achterstand niet inlopen". Met deze woorden oogstte zie kenhuispastor ds. K.E. Bieze- veld gisteren het applaus van 2200 gereformeerde vrouwen, bijeen ter gelegenheid van het 55-jarig bestaan van de Gere formeerde Vrouwenbond (GVB) in Rotterdam. Veel vrouwen zijn actief in de vrouw- en geloofbeweging, in de breedste zin van het woord. „Het begon allemaal vanzelf en zonder veel structuur", al dus Biezeveld. Vrouwen von den elkaar omdat zij niet aan het woord kwamen in de kerk of omdat er niet naar hen werd geluisterd. „Ze begonnen el kaar hun levensverhaal te ver tellen en ontdekten veel, bij voorbeeld de mannelijke taal die in de kerk wordt gehan teerd." „Er is iets ontstaan wat 'vrou wenkerk' wordt genoemd", constateerde Biezeveld. In deze kerk is ruimte voor tra nen en vreugde, worden „be vrijdende ontdekkingen" ge deeld, voelen bijstandsvrou wen, zwarte en lesbische vrou wen zich thuis en worden nieu1 we gemeenschapsvormen in praktijk gebracht. „Daar ge beurt kerk" zei Biezeveld tij dens de bijeenkomst waarvoor twintig procent van alle leden van de vrouwenbond naar Rot terdam waren gekomen. De GVB heeft volgens Bieze veld „onnoemelijk veel" bijge dragen aan het gezicht van de kerk. Maar „worden de vruch ten van de inbreng van vrou wen in de kerk geplukt", vroeg zij zich af. Biezeveld hoopt dat mannen zullen schrikken van de ontdekkingen die vrouwen hebben gedaan en dat zij in „man- en geloofgroepen" bij een zullen komen. „Het ant woord op de vraag of de kerk van morgen daadwerkelijk een gemeenschap van vrouwen en mannen zal zijn, is aan de mannen", meende de zieken huispastor. Mevrouw drs. A. Westra, oecu- menisch consulente en lid van het centraal comité van de We reldraad van Kerken, riep op tot „eigenwijs geloven". Zij ziet gelovigen als vreemdelin gen, die elkaar niet moeten „negeren of bekeren" maar bij elkaar naar herkenning zou den moeten zoeken, „niet van standpunten, maar van mens zijn". Ook godsdienstsocioloog psof.dr. G. Dekker pleitte voor een vorm van „eigenwijs gelo- vën". „We moeten meer ver- trpuwen hebben in onze eigen opvattingen en ons nie^ te veel laten leiden door de traditie", alfclus Dekker. Hij benadrukte dat alle vormen die in de kerk géhanteerd worden, betrekke lijk zijn. „De kerk is bedoeld als verrijking van ons geloof', aldus Dekker. „Als de vormen daaraan niet dienstbaar zijn, moeten we ze afschaffen." Hij riep op „met gelijkgezin den samen te komen" en af te stappen van het idee dat de ge meente aan een bepaald ge bied gebonden moet zijn. Ook de kerkdienst moet worden aangepast aan deze tijd. De centrale plaats van de verkon diging is achterhaald, omdat in deze tijd allerlei andere vor men van communicatie be staan. Scheidende voorzitter Raad van Kerken: AMERSFOORT - Het streven naar een gemeen schappelijk en relevant getuigenis van het Evan gelie in de huidige samen leving en de dienst aan de mensen in nood zijn de twee belangrijkste op drachten van de oecume ne in de komende tijd. Dat zei dr. D.C. Mulder van middag in zijn afscheids rede als voorzitter van de Raad van Kerken in Ne derland. Mulder bestreed de stelling dat de oecumene tot stilstand is gekomen. Kerken van ver schillende confessie komen niet los meer van elkaar, ook al blijven er spanningen bestaan Prof. D.C. Mulder tussen bijvoorbeeld de ortho doxe kerken en de Rooms-Ka- tholieke Kerk en tussen deze kerk en de Wereldraad van Kerken. Mulder, die negen jadr voorzit ter is geweest, gaf toe dat de Raad van Kerken zijn doelstel ling dat de lidkerken samen moeten doen wat zij samen kunnen doen, bij lange na niet heeft bereikt. Maar de lidker ken van de raad waarschuwen niet meer voor elkaar, zoals vijftig jaar geleden nog ge beurde, en leggen hun ge schriften en uitspraken op de tafel van de Raad. Mulder verweerde zich tegen de kritiek van sommigen dat de raad zich met alles en nog wat bezighoudt maar juist niet met wat zijn eigenlijke taak zou zijn: het gesprek over het geloof en de bevordering van de eenheid tussen de kerken. Hij verwees naar de uitvoerige gesprekken binnen de raad over onder meer het Limarap port over doop, eucharistie en ambt, de relatie met andere godsdiensten en de positie van de vrouw in de kerk. Deze ge sprekken hebben echter de eenwording van kerken weinig vooruitgeholpen Mulder verwacht meer heil van samenwerking tussen de kerken op het gebied van de verkondiging van het evange lie en de dienst aan de samen leving. De kerken moeten nieuwe woorden en beelden vinden om de betekenis van het Evangelie in de moderne samenleving duidelijk te ma ken, nu steeds meer Nederlan ders geen boodschap aan dat Evangelie lijken te hebben. De scheidende voorzitter wees het verwijt van de hand dat de raad bij het doen van publieke uitspraken selectief is ge weest. De raad kan niet anders dan selectief zijn. Hij kan en moet zich niet met alle onrecht in de wereld bemoeien. De raad heeft misschien niet altijd het juiste woord gezegd, maar hij mag en kan niet zwijgen. Het is oer-bijbels om op te ko men voor weduwen en wezen, vreemdelingen en armen, zei Mulder. Mulder is als voorzitter van de Raad van Kerken opgevolgd door dr. R.W.G. Huysmans, hoogleraar kerkrecht aan de Katholieke Theologische Uni versiteit te Utrecht. Hij is de eerste rooms-katholieke voor zitter van de raad. Arjan (21): „Dankzij God heb ik structuur in m'n leven" DEN HAAG - Je bent jong en je wilt wat. Maar wat? En vooral, waarom? Een gesprek met 'reiziger' Arjen Jilsink (21). Twee woorden vergezellen hem, vaak, maar nog niet altijd synoniem zijn: zekerheid en geloof. Arjen (21) leidt momenteel een zwervend bestaan. Wekelijks reist hij heen en weer tussen zijn kamer in Zwolle, waar hij studeert, een paar adressen in Apeldoorn waar hij weeken den en vrije tijd doorbrengt, en de flat van zijn verloofde in Den Haag. Hij zoekt nu een ka mer in Apeldoorn, waar hij rus tig kan blijven wonen totdat hij getrouwd is en zich echt kan gaan vestigen. Een eigen, vaste plek. „Iedereen streeft zekerheid na". Arjen zegt het met de stel ligheid van een dominee. „Kijk alleen maar naar de hoe veelheid maatschappijen die mensen willen verzekeren. Al les willen ze voor je verzeke rende gezondheid, je relatie, je spullen, je hele leven. Op een of andere manier streeft ieder een naar zekerheid in z'n le ven. En ook naar zekerheid van leven na de dood ook al zijn veel mensen daar niet be wust mee bezig". Kleine bruine ogen achter en lichte metalen bril,, kort bruin haar, een klein gezicht dat on danks de warme voorjaarszon een beetje bleek ziet. Arjen Jil sink, 21 jaar, ziet zichzelf als ie mand die altijd probeert alles positief te bekijken. „En over het algemeen lukt dat wel", zegt hij, gemakkelijk pratend. „Ik ben wel een tevreden mens". Geen wonder, want de zekerheid die iedereen vol gens hem nastreeft heeft hij gevonden althans, hij ge looft dat hij die gevonden heeft en voor hem hebben geloof en zekerheid dezelfde waarde. Structuur Arjen houdt van structuur. Hij kan zonder nadenken een hel der antwoord geven op de vraag welke dingen voor hem op dit moment belangrijk zijn: zijn studie aan de christelijke academie voor lichamelijke opvoeding (calo), zijn werk als co-leider van de jongerenkring in zijn kerk, en zijn relatie met Esther. „De structuur in mijn leven heb ik aan volledig aan God te danken", zegt Arjen, zonder enige aarzeling. „Zon der God zou ik de jongeren kring niet doen, de verkering zou uit zijn, en ik zou waar schijnlijk van de calo afge haakt zijn". Arjen neemt dat laatste als voorbeeld. „Voordat ik ging studeren moest ik op één och tend beslissen: of de calo, of een opleiding tot leraar wis kunde. Ik wist het gewoon niet. Ik heb erover gebeden, en aan het einde van de ochtend wist ik 100% zeker dat ik naar de calo moest. Daarna heb ik in de eerste twee periodes niet één tentamen gehaald. Dan ga je je wel afvragen waarom... Maar ik ben niet gaan twijfe len. Ik had vertrouwd op Gods leiding, dus ik ben gewoon gaan staan in de zekerheid dat ik op de calo goed zat. dat het Gods wil was. Nu zit ik in 't derdejaar en heb ik m'n cijfers min of meer op peil gebracht. Hopelijk studeer ik volgend voorjaar af. Die zware periode ervaar ik gewoon als een be proeving waar ik doorheen moest. Mijn geloof in God moest op de proef worden ge steld". Na zijn studie verwacht Aijen op zoek te gaan naar een baan als gymleraar. Een vaste baan met een vast inkomen vindt hij wel belangrijk. Maar toch weer niet zo belangrijk als de wil van God. „Ik ben liever werk loos in Gods wil dan dat ik een goeie baan heb maar geen sta biele relatie met Hem". Liefdesleven God is niet alleen de baas over Arjen's carriere, maar ook over zijn liefdesleven. Sinds januari is hij verloofd met Esther. Ze hopen over een jaar te gaan trouwen. Als God het wil. „God is de vormer. Wij zijn twee brokken klei die Hij misschien tot één zal maken. Zonder God zou ik geen enkele zekerheid hebben over onze relatie. Ik kan niet zeggen dat een relatie zonder God waardeloos is sommigen lukt het best maar voor mijzelf geldt dat wel. Er zou veel minder diep gang zijn tussen Esther en mij. De kern zou ontbreken. Je gaat elkaar aanvoelen, begrijpen, je leert elkaar door en door ken nen - zeker naarmate je meer samen bidt, samen God zoekt, 't Is heel opvallend: als we een tijdlang niet samen bidden hebben we meer onenigheid. Zo werkt het nou eenmaal: als je in het belangrijkste van je leven op één lijn staat met el kaar, valt de rest makkelijker op z'n plaats". Arjen is er door zijn geloof van overtuigd dat het wel goed komt in zijn leven, wat de om standigheden ook mogen brengen. „Ik verlang ernaar om samen met Esther beteke nis te hebben voor God, Hem toegewijd te zijn. Dat betekent een voortzetting van de groei die nu plaats vindt: meer ver trouwen in God.' maar stabili teit in de manier waarop ik te gen mensen aan kijk. Ik wil ge woon meer en meer op Jezus lijken. En dat lukt ook wel ook al is het niet in dit leven". De toekomst die Arjen voorziet staat in schril contrast met het begin van zijn leven. Zijn ou ders scheidden toen hij zeven was. Enkele jaren bleef hij bij zijn moeder maar uiteindelijk belandde hij in een pleeggezin. Daar begon de. omwenteling. „In dat gezin zag ik hoe het is om met God te leven, om naar zijn wil te leven. Mijn moeder had ons het geloof in de Here Jezus wel geprobeerd, bij te brengen, maar ik zag er de be tekenis niet van in. In dat pleeggezin kwam ik erachter dat ieder mens voor zichzelf een keus moet maken: je geeft je leven aan Jezus of niet. Ik heb wel ontdekt dat als je het allemaal zelf probeert, dan lukt het nooit helemaal. Je moet telkens je eigen zwak heid erkennen en aan God overgeven. Ik zou niet zeggen dat niet-gelovigen geen in houd kunnen hebben, dat is onzin. Maar ik zie wel een be paalde leegte in de denktrant van mensen tegenwoordig. Ik geloof dat ik iets heb wat zij niet hebben. Iedereen zoekt naar een bepaalde invulling van zijn leven. In de studen- tenwerld bijvoorbeeld, zie je lui van alles uitproberen: uit gaan, stappen, house-parties, met iedereen naar bed gaan... Dat doen ze allemaal vanuit een diep verlangen naar blijd schap of vervulling ook al weten ze het zelf misschien niet. Ik kan ze niet veroorde len, want iedereen zoekt op zijn manier. Maar ik denk niet' dat ze in die dingen zullen vin den wat ze zoeken. Ik heb 't wel gevonden". Ups en downs Arjen lijkt opeens uitgepraat. alsof hij alles gezegd heeft wat er te zeggen valt. Dan lacht hij, een beetje verlegen. „Als je mij zo hoort praten klinkt het waarschijnlijk alsof ik een en al zekerheid ben... Ik heb aar dig wat ups en downs, hoor. Maar de downs zijn toch an ders dan als je zonder God leeft denk ik. Ze halen je niet echt finaal onderuit. Alleen al door Gods aanwezigheid is er meer stabiliteit". Gevoelsmatig en verstandelijk beschouwd ziet Arjen veel on zekerheden: geen vaste woon plek, een magere studiebeurs huwelijksplannen die nog in de lucht hangen, schommelen de studieresultaten, geen'ge weldige vooruitzichten op werk in zijn beroepsveld. Maar hoe meer onzekerheden, des te vaster wil hij zichzelf veranke ren in God. „Ook al zie je het niet, je weet toch dat Hij er is. Dat is de zekerheid van je ge loof. Leven vanuit het geloof is niet logisch, tenminste niet al tijd. Het gaat verder dan je ge voel en je verstand. Je merkt dat je ondanks omstandighe den toch iets ervaart van die blijdschap en liefde die er latei- bij God in de hemel zal zijn". Ai-jen grijnst weer, een en al optimisme. „Leven met God is een stukje paradijs op aarde". TEGELEN - De Stichting Passiespelen Tegelen heeft de auteur Thomas Verbogt op dracht gegeven een nieuwe tekst te schrijven voor het Pas siespel dat elke vijf jaar in het openluchttheater De Doolhof in Tegelen wordt opgevoerd. De nieuwe tekst zal in 1995 voor het eerst worden ge bruikt. Volgens W. Beurskens, voor zitter van de stichting, is de tekst van de priester-dichter Jacques Schreurs, die sinds de Tweede Wereldoorlog wordt gebruikt, „obsoleet" gewor den. „Het is mooie taal, maar geen taal die de moderne mens nog begrijpt". Verbogt, die vooral bekend heid heeft gekregen als toneel schrijver, is volgens Beurs kens uitverkoren, omdat hij „mooie, levende taal" schrijft. Hij zal als niet-theoloog wor den bijgestaan door een bege leidingscommissie en door de pastoraal-theoloog dr. E. He- nau, hoogleraar aan de Univer siteit voor Theologie en Pasto raat in Heerlen. Ook het aarts bisdom Utrecht en het bisdom Roermond hebben hun mede werking toegezegd. Verbogt en de stichting stre ven ernaar dat de tekst dit jaar gereed komt. De Passiespelen werden in 1990 voor het laatst uitgevoerd. De twintig voor stellingen werden toen door 51.000 mensen bijgewoond, ruim voldoende om uit de kos ten (800.000 gulden) te komen. Alle 350 tot 400 spelers zijn amateur. Volgend jaar wil de stichting de rollen voor de op voeringen van 1995 verdelen. Verbogt vindt het geen be zwaar dat hij niet katholiek is. „Het is een interessant ver haal, het is een uitdaging om een Passiespel te schrijven". De tekst van Schreurs is naar zijn mening geen theatertekst. „Alle figuren praten op precies dezelfde manier". Verbogt heeft veertien toneel stukken op zijn naam staan. Op dit moment voert het Thea ter van het Oosten zijn toneel stuk De tentoonstelling uit, onderdeel van het project In dringers. Verder heeft hij en kele romans en verhalenbun dels gepubliceerd, waaronder zijn debuut Feestavonden (1981) en Het laatste uur van de middag (1991). Eind dit jaar komt een nieuwe verhalen bundel van hem uit. Verbogt werkt op dit moment aan een toneelstuk voor het RO-thea- ter in Rotterdam. Europese koorts NlET langer gehinderd door het halsstarrige verzet v;PEr Margaret Thatcher, sprak de Britse koningin Elisabeth zit [*'nl gisteren uit voor een groter Brits engagement voor Eurof Groot-Brittannië bekent zich uiteindelijk dus toch onvot *jff waardelijk tot Europa. Londen neemt zich voor de uitbrt jlad ding van de EG ter harte te nemen. Dat is een verheugent )e vaststelling. Maar tegelijkertijd kan men zich afvragen well nee de echte intenties zijn van de Britse regering. De strijd tu iet,( sen de 'verdiepers' en de 'uitbreiders' van de EG, is nog laiPlo'j niet uitgewoed. Londen schijnt zich aan de kant van de u Jjjg breiders te scharen. Maar dat hoeft niet in tegenspraak te zi cjng met de eiland-houding van Thatcher. Uitbreiding van de l ,an" kan immers betekenen dat de EG verwatert tot een soort vr Leic handelszone zonder de echte innerlijke samenhang, zoals Europese aartsvaders voor ogen stond. l\ De uitbreiding van de EG stond gisteren ook op het pi gramma van de voltallige 17-koppige Europese Commissie Straatsburg. Het lijkt wel zeker dat de Gemeenschap roi 1995 zal uitgebreid worden met drie leden: Oostenrijk, Zu den en Finland, gevolgd op middellange termijn door Not wegen en Zwitserland. Volgens de 'uitbreiders' zullen er ror de eeuwwisseling nog zeker drie leden bijkomen: Pole Hongarije en Tsjechoslovakije. De vraag is natuurlijk hi^ een uitgebreide Gemeenschap met 20, 25 of zelfs 30 ledi k> moet gaan werken. Een versterking van de macht van de E( Commissie betekent noodzakelijkerwijze een verminderii van de macht van de afzonderlijke leden-staten. Maar ho Cl veel macht moeten de staten afstaan aan Brussel? Of bete hoeveel macht zijn de staten bereid af te staan? Voorts is h duidelijk dat met een gemeenschap van 20 of meer leden i in de Europese Raad van staatshoofden en regeringsleide en in de ministerraden niet langer kan worden gewerkt m de unanimiteitsregel en met het vetorecht voor ieder lid. H democratische meerderheidsprincipe zal de regel moetij zijn. fei( MAAR dat bergt natuurlijk het gevaar in zich dat de grotiei overstemd worden door de kleintjes, iets waartegen de gi ten Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland - zich uit< aard met alle kracht zullen verzetten. De democratische in{ steldheid van de groten is niet zo groot dat zij bereid zijn kleintjes als gelijkwaardige partners te beschouwen. De be digende behandeling die minister van buitenlandse zak e.. Hans van den Broek tijdens het Nederlandse EG-voorzitt schap vanwege Parijs, Londen, Bonn en Rome moest ondi e°r gaan, spreekt voor zichzelf. In Londen wordt nu minachte aar gesproken over de inefficiëntie van het Portugese voorzitti lp c schap. Volgens de groten genieten binnen het huidige ant steem de kleintjes te veel macht. Om daaraan paal en perk stellen denkt men er in Commissie-kringen aan het s van het roulerende voorzitterschap, waarbij elke lidstaat, h groot of hoe klein ook, zes maanden lang de dienst uitma: eer in de Gemeenschap, af te schaffen. BOVENDIEN zouden in een uitgebreide EG de kleine 1: Pec den niet langer automatisch vertegenwoordigd zijn in de I)l ropese Commissie, zoals nu het geval is. De kleine land )aaj moeten, volgens die denkwijze, maar regionale coalities sl u j. ten om een afgevaardigde in de Commissie te krijgen of an hun stem te doen horen in de Gemeenschap. Het gevaar et niet denkbeeldig dat de Gemeenschap op die manier gek eek wordt door een directoraat van de groten, waarbij de klei ei'| landen niets anders te doen staat dan zich te schikken n:lge de wensen van de groten. De verdeling van de Europese ndc stellingen de Europese Ontwikkelingsbank, de Europe erc Centrale bank - wijst in die richting. Voor de kleine lede eit landen zal het zaak zijn goed op hun tellen te passen, will ter ze niet in een hoek worden gezet door de Europese kolossei'et Arjen (21): „Als je mij zo hoort praten klinkt het waarschijnlijk alsof ik een en al zekerheid ben.. FOTO: TOM VAN DUKE). Casey stortte geld aan kerk terug DUBLIN Het bisdom Gal- way in Ierland heeft bevestigd dat bisschop Eamonn Casey aan de kerk het geld heeft te ruggestort dat hij gebruikte om de zoon van Ann Murphy te laten onderhouden. In een ver klaring die Casey maandag liet verspreiden zei hij dat hij het geld had betaald uit eigen pe- soonlijke reserves op een be drag van ruim twee ton na (115.00 dollar) waarvoor hij een lening met het bisdom had af gesloten. Het financiële aspect van de zaak heeft vragen opgeroepen over de boekhoudkundige praktijken van de kerk. De verblijfplaats van Casey is nog steeds een grootraadsel. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Reeuwijk H Harkema te Onstwedde;te Randwijk A. Beider te Nieuwe-Tonge; te Veenendaal (toez.) A.W. van der Plas te Urk; te Nieuwleu- sen (SOW) J. Beider te Loon op Zand. te Noordhorn en Niezijl en Saansum N. Noorlander te Elim. Aangenomen naar Buren H.J.D. Schaeffer, kandidaat te Arnhem. Gereformeerde Kerken Beroepen te Amerongen drs. P B. van Reenen te Amersfoort die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Dronten J Massierte Fijnaart c a. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Zuidhorn T.K. van Eerden te Enschede-Noord. Aangenomen naar Hardenberg G» Gunnink te Kralingseveer/Krimpen aan den IJsseldie bedankte voor Ommen. Christelijke Gereformeerde Kerken Bedankt voor Damwoude A. van Ek te Westzaan. Uitgave: Kantoor redactie Kantoor advertentie- e abonnementenafdeling- Stationsweg 37. Leiden 071 -122 244. 071 -134 941 Telefoon: Postadres Hoofdkantoor Telefoon: Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17.00 uur. Postbus 112300 AA Leiden Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk 070-3190 933. 070-3906 717 Postbus 9. 2501 CA Den Haag >V Directeur/hoofdredacteur J. Leune Adjunct-hoofdredacteur: J Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808): L. van Koot. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815) A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs R Edens, drs Chr van der Hoff. A Holstein, E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R de Roo Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834)- G Ansems (coordinator), B. Jansma, H Piet. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L Kooistra, drs P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka (chef) en S. Evenhuis. Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A. J Hofmeester, C de Kier, H Nieuwmans, H. Scf Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied, - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, r dactioneël samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederlands België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs K SwiersAl M van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout tyjrt (chef), H. Bijleveld, D. Hofland, P Koopman, D. van Rietschoten en K van V - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus, - de volgende correspondenten in het buitenland: drs D J van den Bergh (Peking), drs. H Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs A. Heering (Rome), B van Huèt (Londen), M de KoninckLu (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel), W. Voordoe fc (Londen), drs R Vunderink (Moskou), W Werkman (Jeruzalem), G. van WijlarAbv; (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- flen publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertaalster: d M. de Cocq. IA n 08.30 tot 17.00 uur. H 8 00 tot 19.00 uur. op zi 27,00 79,80 312,65 Nabezorging Telefoon 071 -122 248 op ma. t/m vr. var 15.00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per maand 28.20 per kwartaal 82,80 per jaar 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -141 905. Voor uitsluitend het d ?even van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 elefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050 4 oef

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2