Jubilerende arts brengt cultuurgoed India terug Is elektriek ook al niet te vertrouwen? faid6c(3otvuMitLEVEN WELZIJN woensdag 13 MEI 1992 17 Reacties Motorrijden niet ongezond Rama Polderman, ver breider van de natuurlij ke geneeswijze en yoga in ons land, vierde afgelo pen weekend in zijn woonplaats Baarn zijn veertig-jarig jubileum. Deze mijlpaal luidt voor Pol dermans Centrum voor Ge zondheid en Bezinning een nieuw tijdperk in. De 68-jarige arts gaat niet alleen Neder landse collega-artsen begelei den om zijn kennis door te ge ven. Hij zal ook naar India gaan om daar de Vedanta-filo- sofie terug te brengen. De Baarnaar heeft in ons land en ver daar buiten grote be- 9rtjj kendheid gekregen door zijn kennis en toepassingen van 'nieuwe ontwikkelingen in de (geneeskunst. Sinds 1985 heeft Polderman een praktijk in het Centrum voor Gezondheid en Bezinning. Daarbij richt hij zich op homeopathie, laser- acupunctuur, natuurgenees wijze en diverse therapieën. Zoals chakra-healing en kleur-therapie, waarbij ge bruik wordt gemaakt van de positieve krachten van edel stenen en kleuren. In het centrum worden verder ver ll klassieke yogalessen gege ven, maar ook gerichte thera pieën voor mensen met speci fieke klachten als stress, hy perventilatie, migraine, ast slapeloosheid, hoge bloeddruk en voor mensen met rugklachten. Er zijn dis cussie-ochtenden, themada- ;en en weekend-seminars. Bovendien geeft Polderman Cl '^zingen, is auteur van diver- ise boeken (ondermeer 'De Vi tale mens', 'Doe zelf yoga' en Yoga en stress') en presen teerde twee jaar lang voor het late NOS-programma 'Met het oog op morgen' korte slaapoe- feningen. Ook is de Baarnaar oprichter van de Stichting Yoga en Vedanta en betrok ken bij de opleiding voor yo- galeraren. Werkkapitaal Voor de natuurgeneeswijze heeft Polderman de Vendan- ta-filosofie als achtergrond. Essentie hiervan is de studie van het wezen van de mens in de diepte. Daar komen allerlei zaken van het dagelijks leven bij. Hoe psychische proble men ontstaan. Welke invloed ze hebben op het lichaam en hoe problemen benaderd kun nen worden. Polderman: „Bij de Vendanta- filofosie gaat het er om dat je helder leert waarnemen in het nu. De meeste mensen han gen zo aan dingen van vroeger of zitten vast aan plannen voor de toekomst. Maar ze ver geten dat ze nu leven. Het nu is het enige werkkapitaal". Polderman werd als kind van Hollandse ouders in 1924 ge boren in Java. Zijn vader, eën groot kenner van de Wayang- cultuur, noemde hem naar de hoofdpersoon van het Indiase heldendicht 'Ramayana'. Zijn lot leek hiermee beslist. Als student medicijnen overleef de hij in Indonesië het jappen kamp en trok naar India. Daar ontmoette hij de Vendanta-fï- losoof Ramana Mahasi, wiens leerling hij werd. Mahasi stuurde hem terug naar Nederland, waar Polder man in 1952 zijn bul haalde en zich verder specialiseerde. Daarbij stond de jonge arts aan de wieg van de ontwikke lingen van homeopathie en natuurgeneeswijze in ons land. Om de geneeskunde in zijn totaliteit te leren kennen, reisde hij van Heidelberg naar Singapore en van Oostenrijk se academies naar Ameri kaanse deskundigen. Zo leerde hij van dr. Nogier de finesses van laser-acupunc tuur en van dr. Randolf Stone een subtiele vorm van manue le therapie. Polderman. „Ik probeerde al deze zaken eigen te maken, zodat ik mensen in hun totaal kan helpen. Ie mand die bij voorbeeld bij me komt met een scheve wervel, is niet geholpen met homeo pathie. Dan moet de wervel gewoon even recht worden ge zet. Er zijn natuurlijk gren zen. Wanneer er chirurgische ingrepen nodig zijn, stuur ik mensen vanzelfsprekend Polderman heeft in de loop der jaren voor zijn geneeswij ze veel erkenning gekregen. Hij blijft er nuchter onder: „In het begin vind je het geweldig om succes te hebben. Maar je wordt rijper. Dat zit hem ook in mijn achtergrond, de India se filosofie. Ik ben niet de gro te genezer, alleen maar een in strument. In wezen moet je blij en dankbaar zijn datje dit kunt en mag doen. Dat je mensen kunt helpen helen. Veel mensen krijgen van de medische wereld te horen dat zij maar met hun ziekte moeten leren leven. Ik kan wat aangeven. Meer is het niet, want genezen is een kwestie van samenspel. Dat kan ik niet voor mensen doen. Samen moeten we een oplos sing vinden, waarmee de pa tiënt verder kan. Hij moet in zicht hebben in zijn eigen si tuatie. Als een patiënt alleen maar doet wat ik zeg en alle pilletjes braaf slikt, verdwij nen de klachten misschien even. Maar omdat de achter gronden niet zijn aangepakt, is er goede kans dat hij na ver loop van tijd weer in hetzelfde schuitje zit". Vehikel Om patiënten zijn visie op ge nezen te laten begrijpen, ver gelijkt Polderman zich vaak met een garagehouder: „Die kan geen auto garanderen als de chauffeur niet wil meewer ken. De patiënt is de chauf feur van een vehikel dat wij li chaam noemen. Als je daar service van verwacht, dan moetje het ook service geven. Anders moetje niet gek op kij ken wanneer het lichaam zegt: doe het zelf maar". Polderman en zijn vrouw Kit ty Polderman-Knappert lei den in hun centrum diverse trainingen om mensen inzicht te geven in hun wezen. Zo'n cursus is 'het leren omgaan met tegenstellingen.' Polder man: „Tegenstellingen vor men een essentieel onderdeel van de mens. Vreugde en smart kunnen niet los van el kaar worden gezien. Maar mensen wentelen soms zo in smart, dat ze niet door hebben dat de vreugde om de hoek ligt. De zwarte bril wordt ge woontepatroon. Ze zijn er aan gewend, maar meestal niet ge lukkig. Dan moeten mensen leren om de energie weer vrij te maken die ze hebben ge blokkeerd. De Vedanta-filosi- fe practisch in het leven toe passen. Elke dag is immers een nieuwe geboorte. Als je mensen dat laat voelen, kun nen ze er wat mee". Volgens Polderman is het vastroesten in gewoontepatro nen voor de meeste Westerlin gen de grootste bottleneck. „Alles heet tegenwoordig maar stress. Maar mensen zit ten gewoon in zichzelf vast. Daar kun je vanaf. Ook zonder diepgaande therapieen die ja ren duren. Kitty doet dat bij voorbeeld met toneel. Zij laat als regisseur mensen de rol van hun leven spelen. Laat hen zien dat het ook anders kan". Op een leeftijd waarop ande ren allang met pensioen zijn, studeert Polderman nog dage lijks. Steeds op zoek naar nieuwe uitdagingen, nieuwe mogelijkheden die de genees kunst kunnen vervolmaken. Zoals hij, naast de drukke art senpraktijk, ook het komende halfjaar zich met cursussen en trainingen zal bezig houden. Lachtertje Wel is de tijd voor hem geko men om zijn kennis aan ande ren door te geven. Natuurart- sen, fysiotherapeuten, yoga- docenten en andere behande laars kunnen het komende jaar bij Polderman diverse se minars en lezingen volgen. Ook in India staan een aantal activiteiten op het program ma. „Dat ze mij daarvoor heb ben gevraagd, is opmerke lijk", zegt Polderman. „Toen mijn goeroe Mahasi mij naar Nederland stuurde om hier de yoga en filosofie te brengen, vertelde hij dat ze mij later in India weer nodig zouden heb ben om hen in de Vedanta te onderwijzen. Dat vond ik toen een lachertje, want het is een puur Indiase filosofie. Maar hij heeft het bij het juiste eind gehad. In India is de medi sche wereld zich steeds meer op het westen gaan richten. Terwijl wij vast liepen in onze welvaart en ons, juist anders om, meer met het spirituele zijn gaan bezig houden. Nu is het dus de tijd dat ik India haar oude erfgoed weer terug ga brengen". Economie is een godsdienst geworden. Studentenpastor Jan de Jongh Af en toe krijg ik zeer verontwaardigde reacties op mijn columns. Hoewel niet zo boos bedoeld als het aanvankelijk leek, kwam vorige week in een brief toch ongezouten de suggestie naar voren dat ik voor het schrijven van zo'n column wel zal worden betaald. Ik meld derhalve het volgende: met veel plezier schrijf ik wekelijks in onze krant en het doet me deugd daarvoor ook te worden gehonoreerd. Gelukkig, dan kan ik ook weer eens vrijgevig zijn. Door de omstandigheden in mijn gezin heb ik meer dan twintig jaar niet of nauwelijks mijn vak Nederlands kunnen uitoefenen. Daar heb ik nooit spijt van gehad. Er is zoveel ten goede gekeerd in mijn leven, waarvoor ik uiterst dankbaar ben. Meer dan ik heb verdiend, ben ik 'beloond' voor mijn inspanningen thuis. Maar nu geniet ik er bijzonder van dat ik mijn wekelijks zegje in de krant kan doen. En mijn honorarium is me erg dierbaar. In het woord honorarium zit het begrip 'honor' eer. Ik voel me geëerd als ik het ontvang. Vereerd bovendien. In mijn vak wordt een mens trouwens heel dikwijls geacht zijn werk 'ter ere Gods' te verrichten. Zo ben ik al meer dan tien jaar redacteur van 'Samen Kerk', maandblad van het bisdom Haarlem. Elke maand schrijf ik daa rin. Belangeloos - pour le bon Dieu. Begrijpt u. En nu de aanleiding van de kritiek, die 1500 gulden die we in ons zak zouden houden als we niet zouden gaan winkelen en die we eigenlijk zouden moeten gireren. Natuurlijk was het voorzichtiger geweest als ik over 1.50 gulden had geschreven. Maar dan had ik vermoedelijk nauwelijks iemand wakker geschud. Zegt u nu eens eerlijk, wat begint een mens daarmee, als hij op zijn paasbest, pinksterbest, zomerbest, of welk best ook, voor de dag wil komen. Een vrouw gaat inkopen doen: een rok, een blouse, een jasje. Misschien ook nog maar bijpassende schoenen. Een nieuwe tasOf niet. Een ketting, een sjaal.. Nee, natuurlijk wilde ik geen 1500 gulden uit de zak van bijstandsmoeders kloppen. Niet van werkelozen, mensen met een uitkering, of anderen die het pensioen niet krijgen waarop zij menen recht te hebben. Misschien wel (vooral) van de velen (jongeren ook) die met Pasen een extra vakantie hadden geboekt. Ik heb gelezen van de geloofsbrief over de economie van Jan de Jongh, studentenpastor aan de Universiteit van Twente. Hij adresseert die aan gewone gelovigen. Met de mededeling dat er in de kerken een brede beweging op gang moet komen van mensen die zich kritisch opstellen tegenover de huidige economische orde. Natuurlijk was mijn 1500,- maar een suggestie. En iedereen moet laten wat hij niet doen kan. Maar we dienen wel te bedenken dat de tijd van geven van aalmoezen allang voorbij is. Wij moeten ons erop bezinnen, wat nu eigenlijk délen is. Is het zo gek idee dat ieder mens die een behoorlijk inkomen geniet 10% daarvan zou afstaanPast dat niet in een wereld waarin een bevoorrechte minderheid verdrinkt in luxe, maar onnoemelijk velen het meest elementaire missenWeet iemand onderons uit ervaring wat het betekent honger te lijden en een minstens acceptabel dak boven zijn hoofd te hebben. Boven zijn hoofd en dat van zijn kinderen? Vraag: mijn dochtertje wil gaan motorrij den. Ze hoort niet in dat motorwereldje thuis. Kunt u haar duidelijk maken dat dit heel gevaarlijk en heel ongezond is? Antwoord: Echt een vraag om aan een dokter te stellen. Geen wonder dat ze al lemaal opgebrand raken. U hebt pech. Ik ben een groot liefhebber. Ik heb al heel Europa op de motor doorkruist en ik ben nog steeds gezond: geen verzakte nieren, geen longontstekingen, geen reuma. Is motorrijden ongezond? Nee. Vroeger konden er wel wat problemen ontstaan: de machines trilden hevig, de vering was matig, het wegdek slecht. Vandaar de brede gordels die men droeg om het zaakje bij elkaar te houden. Ik zie ze nog wel eens, maar hun functie hebben ze verloren. Mooi zijn ze wel. Verder kon den er vroeger misschien nog wel eens luchtweg- of gewrichtsproblemen ont staan, door langdurige en extreme afkoe ling. Maar tegenwoordig is een motor fiets een vrijetijds-objet, dat bij slecht weer in de garage blijft staan. Is motorrijden gevaarlijk? Ja, ongetwij feld. Maar wat heet gevaarlijk? Dat hangt voor het grootste deel van de berijder af. Deze is kwestsbaar. Wanneer je als mo torrijder iets overkomt, heb je beslist meer kans op letsel. Dus wat hoort een motorrijder te doen. Hij moet koste wat het wil voorkomen dat er wat gebeurt en er altijd van uitgaan dat anderen de fou ten maken, meestal is dat ook zo. Erva ren motorrijders gedragen zich zo en ho ren beslist tot de beste weggebruikers. Eigenlijk zou iedereen die in een auto wil leren rijden, eerst een tijdje motor moeten rijden. Omdat er toch altijd wat kan gebeuren, moet een motorrijder voor een optimale uitrusting zorgen. In een kort broekje en een T-shirt op een motor rijden is gek kenwerk. Leken denken dat je hand schoenen in de zomer nodig hebt voor de kou. Wielrenners die weieens met blote handen bij 50 kilometer per uur van hun fiets zijn gevallen, weten waar hand schoenen dan wel voor dienen. Er zijn veel redenen om wel motor te rijden. De opwinding die je voelt met zo'n brullen de machine tussen je benen. En de vrij heid die je ervaart, als je door een be sneeuwd Alpenlandschap rijdt, of door een hete woestijn. Allemaal uitzinnige vreugde, ontberingen, romantiek en lief de voor de techniek. Niet te vergelijken met wat u in uw Kadett voelt, lijkt me. Prachtig wordt het beschreven in de ro man 'Zen en de kunst van het motoron- derhoud', van Robert M. Pirsig. Mis schien iets voor u om uw blik te verrui men. Van oudsher is motorrijden een Engelse sport, ook fanatiek bedreven door de high society daar. En uw dochter zou in dat wereldje niet thuishoren? U kunt een schoonzoon uit mindere milieus treffen. Er bestaat ook een club van motormin nende artsen, las ik onlangs, onder de naam 'Health Angels'. Sommigen over drijven misschien: een vriend van mij heeft een grammofoonplaat met daarop alleen motorgeluiden. Hij is inmiddels gescheiden. En ik heb wel eens iemand horen zeggen dat je niet echt hebt ge leefd als je nooit hebt motorgereden. Dus: als uw dochter een halve wilde is, onbeheerst, onvoorzichtig, hoort ze niet op een motorfiets thuis. Maar als het een verstandige meid is die gewoon wat avontuur zoekt, moet u het haar niet ont houden. Wees maar blij met zo'n dochter. Ze is welkom bij de club. Vanuit de elektriciteits centrales waaiert 4000 ki lometer hoogspannings kabel majestueus uit over Neêrlands landschap, duikt de grond in en dringt huis en bedrijf bin nen om onze elektrische slaafjes de broodroos ters, mixers, waterbed den, scheerapparaten en koffiemolens aan te drijven. Energie uit de muur. Handiger kan het al niet, schoner ook niet, rpaar is het ook veilig? In 1979 publiceerden de Ame rikaanse onderzoekers Nancy Wertheim en Ed Leeper een opzienbarend rapport. Kinde ren die dicht in de buurt van hoogspanningsleidingen wo nen, zo concludeerde het tweetal, hebben een twee keer zo grotere kans op het krijgen van leukemie dan andere kin deren. Daarmee was in Amerika de boot aan. Er volgde onderzoek op onderzoek naar de moge lijk schadelijke werking van elektro-magnetische straling op onze gezondheid. In 1990 schijnt het Amerikaanse Mi lieubureau (EPA) zelfs op het punt te hebben gestaan om deze straling te classificeren als „potentieel kankerverwek kend". Niet mis. In 1991 vroeg de minister van VROM „gelet op de groeiende ongerust heid" de Gezondheidsraad om rapport. Dit rapport is net uit en de belangrijkste conclusie is dat niets er op wijst dat dit soort straling in huis of bedrijf „een nadelige invloed op de gezondheid heeft." Is daar mee de kous af? Niet hele maal. Twee velden Wanneer elektrische stroom door een draadje loopt, dan worden rond die draad twee velden opgewekt: een elek trisch veld èn een magnetisch veld. Omdat we overal om ringd zijn door elektrische lei dingen staan we dus voortdu rend aan beide velden bloot. Daar is op zich niks onnatuur lijks aan. Elektriciteit is een gewone natuurkracht (denk aan de bliksem) en zonder het aardmagnetisch veld zouden we bij gebrek aan kompas nooit Amerika hebben ont dekt. Maar sinds honderd jaar zijn daar ook nog de elektro-mag netische velden bijgekomen die we opwekken om onze elektrische slaafjes te laten draaien. Al die apparaatjes werken op wisselstroom met als gevolg dat de 'technische', door mensen opgewekte elek tro-magnetische velden 50 keer per seconde aanzwellen en afnemen. Dat is nieuw, want in de natuur bestaat voornamelijk gelijkstroom. Wisselstroom wekt, zoals dat heet, Extreem Laag Frequen te Elektro Magnetische vel den op, ELF EM velden, waar je eigenlijk nooit helemaal aan kunt ontsnappen. Nu kan men elektrische vel den nog redelijk afschermen, maar dat lukt met magneti sche velden stukken minder. Iemand die dertig meter van een hoogspanningskabel woont staat voortdurend aan een magnetisch veld van 5 mi cro Tesla bloot. Bij scheren kan die waarde variëren van 5 tot 1000 micro Tesla, een elek trische deken is goed voor 0,5 tot 2,5 micro Tesla en een kleuren-tv stelt je op twee me ter afstand bloot aan 0,01 tot 0,1 micro Tesla. Hoe dichter bij de bron hoe meer magne tisch veld, verwijder je je van de bron dan neemt het veld pijlsnel in sterkte af. Te weinig energie Nu zijn er grofweg drie manie ren waarop wetenschappers vast kunnen stellen of iets schadelijk is. Handig, maar niet per se noodzakelijk, is een theoretische verklaring. Dus: hoe zouden elektro-mag netische velden kanker kun nen veroorzaken? Dat weet men niet. De velden hebben in elk geval te weinig energie om ons erfelijk materiaal kan kerverwekkend te laten ver anderen. Wel is vastgesteld dat vooral het magnetische veld van enige invloed is op het transport van Calcium-io- nen in de zenuwcellen, maar ook dat zou een eventueel ver hoogde kans op kanker niet kunnen verklaren. Dan heb je de proeven 'in vitro', de labo ratoriumproeven waarbij men losse lichaamscellen bloot stelt aan fikse elektrische dan wel magnetische velden. Deze proeven spreken elkaar zo te gen (dan vindt men wel iets, en de volgende wetenschap per vindt in het geheel niets) dat die geen enkele uitspraak rechtvaardigen. Bovendien hebben laboratoriumproeven een beperkte waarde. Blijft over het epidemiologische on derzoek. Dat gaat zo. Men neemt een groep mensen die in de buurt van hoogspanningsleidingen wonen, en vervolgens gaat men na of bij deze mensen in derdaad ziekte, en dan vooral kanker, vaker voorkomt. Nan cy Wertheim en Ed Leeper vonden in 1979 zo'n verband: kinderen zouden als gevolg van die velden vaker leuke mie krijgen. Bij volwassenen stelden ze in 1982 ook al een verband tussen EM-straling en kanker vast, en in Zweden kwam men in dat jaar tot de zelfde conclusie. Uit een koker Maar het geeft te denken dat vrijwel al het enge onderzoek uit één koker (die van Wert heim dus) komt. Daarbij is haar onderzoek zeer bekriti seerd. Zo rekende de onder zoeker Savitz haar cijfers nog eens door en kon weinig ver band vinden tussen hoog spanning en leukemie bij kin deren. Hij vond wel een veel sterkere relatie met rokende ouders en in de buurt van die' kinderen rondrazend verkeer. Bovendien kon onderzoek op onderzoek Wertheims bevin dingen niet bevestigen. Ene Fulton kon in 1980 geen enke le relatie vinden, de Nederlan der G. Schreiber van de Rijks- - universiteit Limburg lukte dat in 1990 ook niet, net zo min als Engelse onderzoekers in 1991. Elektrische dekens, die een niet gering magnetisch veld opwekken en dat zolang de slaap duurt, zijn in 1989 vrij gesproken van het veroorza ken van leukemie, testiscarci- noom en borstkanker. Die te gensprekende resultaten zijn niet zo vreemd. Het gaat om een minieme kans, en zelfs als die twee keer zo groot zou zijn door elektro-magnetische straling (wat niemand nu ge looft) gaat het nog steeds om twee keer een minieme, nau welijks op te sporen kans.' Twee keer bijna niets blijft bijna niets. De Gezondheidsraad conclu deerde uit dat alles dat derge- lijke straling geen nadelige in vloed heeft op de gezondheid. Wel is verder onderzoek nood zakelijk. Want al is elektro magnetische straling niet merkbaar schadelijk, men zou toch graag willen weten wat die straling precies in het li chaam teweeg brengt. Niet alleen Nederland staat daarin niet al leen. Ook Amerika (waar men twee jaar terug het publiek nog afraadde om op elektri sche dekens te slapen) is men nu om. En vorige maand liet sir Richard Doll vermaard epidemioloog en voorzitter van de Engelse Adviesraad voor Niet-ioniserende Stra ling - weten dat er geen rela tie is tussen elektrische appa raten en kanker. „Het bewijs daarvoor is te zwak en laat." geen enkele conclusie toe", al dus sir Richard in de Engelse krant The Independent van een paar weken geleden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 17