uizend muzikanten op orth Sea Jazz Festival K Anna Prucnal moet het zonder stem stellen 10.000 Discussie over discipline in militaire dienst KUNST/RTV mm pantalons van jWvoor Pianos' voor van^i van^wuw" - *3T sST <v<^ fgr Ktr <yfr *3T WT^ .frT dïederlandse beurzen voor laamse auteurs mm 29 3829 29) I,} 1STERDAM Het Fonds voor de Letteren heeft voor het rst in zijn geschiedenis werkbeurzen toegekend aan vier lamse auteurs en vertalers. Het gaat. om de auteurs Paul Claes Pol Hoste, de jeugdboekenschrijfster Gil van der Heyden en 'dichter Leonard Nolens. In totaal hebben negentien Vlamin- i een werkbeurs aangevraagd. Het Fonds voor de Letteren ift dit gisteren bekendgemaakt. Volgens de directeur van het ids. Sylvia Dornseiffer, gaat het in principe om eenmalige kenningen, omdat de Vlamingen bij de Belgische evenknie Jr teten aankloppen voor een werkbeurs. Het is evenwel nog niet ljj^e delijk wat de werkbeursregelingen voor hen zullen inhouden. definitieve vaststelling van de hoogte van de werkbeurzen zal :rom worden uitgesteld totdat ook de Vlaamse werkbeurstoe- ïningen bekend zijn. Duidelijk moet nog worden hoe even- j-je el dubbele subsidiestromen vermeden kunnen worden. Anna Prucnal zingt chansons van on der meer Brei, Moussorgski, Mousta- ki, Musy, Poulenc en Weill, op teksten van Brecht, Fassbinder, Mailland, Pa- solini en anderen. Piano: Michel Tar- dieu. Gehoord gisteravond in de Leidse Schouwburg. Achttien jaar geleden moest zij Polen verlaten omdat de rege ring haar spraakmakende op treden in Sweet Movie' van Makavejev niet kon velen. Ze ging in Frankrijk leven, speelde toneel van Brecht, Io- nesco en Sobol, acteerde in films van regisseurs als Wajda en Fellini ('Vrouwenstad'), deed opera's en werd chanson- nière. Frankrijk liep warm voor haar doorleefde zang en Le Figaro prees haar als 'Le grand cri'. Drie jaar geleden keerde ze in het gezelschap van Mitterrand terug naar haar geboorteland en bij het staats banket kwam ze te zitten te genover de generaal die haar vijftien jaar eerder had uitge wezen. Anna Prucnal heeft veel meegemaakt, en de stem van Anna Prucnal heeft te veel meegemaakt: ergens in de laatste periode is voor Le grand cri de crisistijd aange broken. Gisteravond begon ze voor een mager gevulde Leidse Schouwburg met het zelfge maakte 'Ivre Vive', en het was een schok om haar te horen zingen: een stem die over de hele linie in het slijm zat en net boven het onderste octaaf al begon vast te lopen in een op geschroefd en machteloos ke- lig geluid. Maar ook met een kapotte stem valt mooi te zin gen, iemand als Marianne Faithfull heeft dat in een iets ander genre in het nabije ver leden zeer overtuigend bewe zen. Prucnal voelde zich echter aan haar stand verplicht om telkens weer de hyperexpres sie. explosies en hoge uithalen te zoeken die voor het chanson zo gebruikelijk zijn. Steeds beet ze daarbij in het zand, en af en toe ontkwam ze ook niet aan een nogal gelikte pathe tiek. Op de schaarse momenten dat ze gas terugnam en breekbaar, zeg maar gebroken, durfde te zingen was er muziek en geen medelijden. In het Poolse 'Ko- chanlowie z Kamiennej' bij voorbeeld, en bij 'Le Nègre Violet' dat ze eerst in gebro ken, maar treffend Nederlands voordroeg „lek hebb gedromd dat ien un boordeel in San Franciescoo een lhielhakleeu- riege neehger...". Ook in Weill's 'Alabama Song' („O we must have whisky or we will die") gedijde haar gekwetste geluid nog wel, maar chansons als 'Elizabeth' waren niet meer dan onthutsende illustraties van een stemprobleem. De geluidsman deed zijn best, kwam haar af en toe te hulp met wat echo op de laatste let tergrepen, Michel Tardieu zat gedegen, maar niet echt geïn spireerd piano te spelen, en Anna Prucnal worstelde zich door twee dozijn liedjes. Voor die worsteling kreeg ze een warm applaus, waarmee ze dolblij was. „Je vous aime. lek ou van juullie" verzekerde ze ons en verliet het toneel. disu HAAG De trom- tten kunnen weer letteren: ook dit jaar jgt Den Haag z'n North a Jazz Festival. Op 10, en 12 juli vindt voor de 'entiende maal het leke jazzgebeuren lats waarop heel wat we- dsteden jaloers zijn, en ditmaal duizend jazz- izikanten zal herbergen dertien podia in het lagse Nederlands Con- isgebouw. ig jaar experimenteerden organisatoren van North Jazz Festival met een vier- éstivaldag. Daarvan zijn ze uggekomen. Fred Racké, irdvoerder en voorzitter de stichting North Sea ïtivals: „Veel festival-gan- •3 bleken die vief dagen toch lang, te vermoeiend en te leilijk te vinden met het oog vrije dagen". Paul Acket f zei eerder: „Een heleboel ïnsen vonden zo'n rustige tra North Sea-donderdag achtig, maar er moest teveel ld bij". is het weer ouderwets drie gen lang volgepakt met alles met jazz te maken heeft, de toppers van toen, tot en de 'evergreens', de gehei- Roberta Flack komt met een ei gen band. de publiekstrekkers, de nieu we gezichten en de avant-gar de. Jazz en wat er tegen aan ligt. Kopstukken zangeres Roberta Flack met een eigen band en'Sergio Men- des en z'n Braziliaanse show voor het allereerst, Gerry Mul ligan, Lionel Hampton, de Ba- sie-band. Candy Dulfer, Geor ge Shearing en een 'tribute' aan de overleden Miles Davis, door de enigen die daar vol gens de erven van de trompet tist zelfstandig toe in staat zijn: en Tony Williams. Daarnaast zal de onverwoestbare Dizzie Gillespie z'n wangen vol bla zen om z'n 75ste verjaardag te vieren met een 'Celebration band' die er op papier erg mooi uitziet: Freddie Hubbard, Red Rodney, James Moody, Jimmy Heath, en Slide Hampton. Een stel pure en uitgelezen jazz muzikanten van wie je wat mag verwachten. Nog een paar 'highlights' voor de vuist weg uit het scala aan artiesten: de komst van de 80-jarige 'Godfa ther' van de Afro-Cuban jazz, Mario Bauza, met een orkest van twintig man dat in het kielzog van de hier nog niet verschenen succes film de 'Mambp Kings' heet. Big bands te over trouwens: naast die van Hampton en Basie, de big bands van Illinois Jacquet, Louie Bellson, Cab Calloway, McCoy Tyner, het Cubaanse Irakere en natuurlijk die on stuimige schare jonge Ameri kaanse universiteits-big bands en die van het Haagse Konink lijk Conservatorium.. En als het om veel rrioet gaan: wat dacht u van achttien drum mers uit Burundi die onder de naam Batimbo samen met saxofonist/fluitist Yusef Lateef zullen optreden. Hammondorgel terug Gerry Mulligan komt met 'Re birth of the cool', een van de hoogtepunten van de jazz van de jaren vijftig celebreren met topmusici als Art Farmer en Lee Konltz. Konitz zal ook te horen zijn met het trio van Ne derlander Rein de Graaff, Far mer met Frans Eisen: het belo ven stilistische hoogtepuntjes te worden. Terug van wegge weest is het Hammond-orgel: de twee keien van de zestiger jaren die toen voor diverse jazz-hits zorgden spelen er sa men op: Jimmy Smith en Jim my McGriff. Uit Japan komt de jazz-organist Toshihiko Kan- kawa. Carlo de Wijs en Herbert Noord komen met een 'organ ensemble', Barbara Denner- lein speelt er op (met die .unie ke trombonist Ray Anderson als gast) en ook Lester Bowie komt met een groep rond het orgel. North Sea Jazz afleve ring zeventien biedt weer een krantepagina vol namen, van wie enkelen via recente cd's de aandacht trokken: de Cubaan se meesterpianist Gonzalo Ru- balcaba, de zwarte Britse vi- brafonist Orphy Robinson, drummer Jack de Johnette, zangeres Diane Reeves. Herbie Hancock is eveneens van de partij Voorafgaand aan de drie dagen festival gaat het Midsummer Jazz Gala, ditmaal in het Tuin paviljoen. Met zanger Tony Bennett als de grote attractie en het stemwonder Rachelle Ferrell die vorig jaar haar North Sea-debuut maakte - naast hem. De goede, oude Skymasters verzorgen de Jazz Dance Party. Op 9 juli. Ook op die dag het jazz-festivalletje voor de kinderen 'Gigs for kids', nu in twee voorstellin gen omdat de toeloop de laat ste jaren steeds groter werd. In de bezuinigingsronde van WVC dreigt ook het North Sea Jazz er 150.000 gulden bij in te schieten. „Het geld zal de Ne derlandse jazz elders beter ten goede komen" zei de minister. „Nee", zegt het North Sea bij monde van Fred Racké: „De minister vergeet de beursfunc- tie van het North Sea voor Ne derlands jazztalent. Ben van der Dungen, Jarmo Hoogen- dijk. Candy Dulfer, de Houdi- ni's, Stochelo Rosenberg, ze hebben de internationale bla den en podia gehaald, mede dankzij hun optreden in Den Haag". Overigens hebben de bezuinigingsplannen (voor '93) geen effect op dit zeventiende North Sea Jazz Festival. Ook Grover Washington jr is te zien en te ho- Buddy Guy FOTO'S PR ren op het North Sea Jazz Festival Impact. Documentaire over de dienst plicht. VARA-televisie. Nederland 2 om 23.00 uur. Vanavond. HILVERSUM - Voor- en tegenstanders van de dienstplicht krijgen ruim baan in de documentaire die Cees Overgaauw voor de VARA televsie-rubriek 'Impact' maakte. Cees volgde een week lang acht nieuwkomers van de Lichting 92-4 in de Ber- nhardkazerne in Amers foort. Het levert vooral een discussie op over dis cipline. Het aardige van dit werkstuk is dat de VARA geen wijzend vingertje gebruikt. „Die tijd is voorbij", aldus eindredacteur Kees Driehuis. Het is geheel aan de kijker om na een tirade van voor en tegens uit te ma ken wat hij eigenlijk zelf van de dienstplicht vindt. De hele discussie rond de mili taire dienst is een uiterst actu eel onderwerp. Sommige men sen vinden dat je die jongens moet inzetten voor het milieu en de gezondheidszorg bij voorbeeld. Dat wordt als veel nuttiger gezien. Bovendien zal de commissie Meijer later dit jaar minister Ter Beek het ant woord op de vraag geven of de dienstplicht eigenlijk nog wel langer wenselijk of noodzake lijk is. Documentaire-maker Cees Overgaauw toont zich in zijn vijftig minuten durende werkstuk voor- noch tegen stander van de dienstplicht. „Ik vind wel dat er een leger moet zijn", laat hij weten. Overgaauw zet de verschillen de meningen scherp tegenover elkaar, terwijl op het terrein de nieuwe rekruten de eerste kneepjes van het marcheren leren. Daarbij schildert de be langenvereniging voor dienst plichtigen de ANVM en WDM zichzelf af als een uiterst over bodig stelletje. Het enige strijdpunt lijkt nog of soldaten wel of" niet met hun handen in de zakken mogen rondlopen. Tweeluik Als alles volgens plan verloopt is dit werkstuk de eerste van een tweeluik. Kees Driehuis: „We willen de groep van acht geportretteerden blijven vol gen, zodat we in 1993 opnieuw verslag kunnen doen van hun ervaringen". Voor Cees Overgaauw was het de eerste kennismaking met de kazerne. „Ik heb als 46-jari- ge eindelijk ontdekt wat ik al lemaal heb gemist, want ik ben, net als de camera- en ge luidsman, nooit in dienst ge weest. En als ik nu terugkijk. heeft de kaalheid van de ka mers de meeste indruk op mij gemaakt". Dat de ploeg de kazerne mocht betreden, is uniek. Cees: „Er is nog nooit iemand geweest die zo lang heeft mogen filmen. We konden ook overal kijken. Het enige dat niet onder de loep mocht worden genomen, was de binnenkant van een Le- opardtank. Onze grootste han dicap was dat we niets op nieuw konden doen. Het moest er dus telkens direct goed opstaan. Je kunt moeilijk van die jongens, die net aan hun opleiding tot tankschutter beginnen, en van de leiding verwachten dat ze, alleen voor de camera, dingen opnieuw doen. Maar ik vond dat ze snel gewend waren en eigenlijk heel natuurlijk voor de camera opereerden". Discussie Met een steeds heftiger wor dende discussie over de diens plicht, werd bij de VARA het verlangen een programma ero ver te maken steeds heviger. De eerste plannen stammen van zo'n anderhalf jaar gele den. Cees: „Eerst wilden we wachten tot de discussie echt op gang kwam, tenslotte wordt dat rapport eind dit jaar ver wacht. Uiteindelijk hebben we naar Defensie geschreven met de vraag of we een lichting mochten volgen. We kregen een brief terug dat het kon, al was de keuze zeer beperkt. Daarom is het ook Amersfoort geworden en hebben we be hoorlijk moeten improviseren. Ik wist bij voorbeeld van die jongens absoluut niet wat ze ervoor hadden gedaan. De meesten bleken te hebben ge werkt. Slechts een wil na zijn diensttijd verder studeren. Ze hadden allemaal zo iets van: we zullen er maar het beste van maken. Eigenlijk bestaat ons leger uit een verzameling vrijwilligers. Er zijn tegen woordig zoveel manieren om onder de dienstplicht uit te ko men". Groen Zaken als motivatie-verande ring of zich bekocht voelen, wil Cees Overgaauw allemaal in de tweede documentaire laten zien. „Maar we blijven in de kazerne, tenzij er afvallers zijn. Dan gaan we misschien even buiten met ze praten om dat we natuurlijk graag willen weten waarom". 'Lichting 92-4' is de laatste ei gen documentaire in de serie 'Impact' van dit seizoen. Kees Driehuis: „Maar we blijven be staan. Volgend seizoen komen we terug met twee maal in de maand een documentaire, maar dan op Nederland 3. Net als nu zal de reeks voor de helft uit aankopen en de andere helft uit eigen materiaal be staan".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 13