Tobber op zoek naar een nog mooier leven 'finale Raymond van het Groenewoud: CcidócSoutatit' ZATERDAG 9 MEI 1992 Zelden dekte de titel van een ceedee de lading zo overtuigend als 'Sensatie' van Raymond van het Groenewoud. Inmiddels op een leeftijd dat de meeste artiesten aan hun pensioen gaan denken en de registers langzaam weer inschuiven, komt de Belg (42) met een ju weeltje van een schijf, die een aangename wandeting door het rijke muzikale landschap laat horen. De smartlap krijgt gezelschap van het rock roll-liedje en de funk raakt bevriend met de reggae. Van het Groenewoud bijgestaan door zijn Vlaamse Mustafa's haalt er graag een blazers-kwartetje bij om de sfeer wat aan te scherpen maar zet ze net zo gemakkelijk weer buiten de deur als het nummer om een rauwe benadering vraagt. „Nederland reageert enorm gunstig op 'Sensatie'. Ik kom allemaal mensen tegen die door mijn muziek in een zonnige bui zijn. Raar. Nou ja, raar... het valt mij echt op". AMSTERDAM Raymond van het Groenewoud heeft voor een dagje Amsterdam gekozen en doet met zijn gesprekspart ners aan fauteuiltje wisselen in kamer 16 van het American Ho tel. Op die manier kan hij bij elke nieuwe woordenwisseling vanuit een ander perspectief het Leid- seplein aanschouwen. Voor de dag goed en wel is begonnen, kan zijn interview-schema al de asbak in. „We lopen een half uurtje uit", laat Pirke Bergsma van platenmaatschappij EMI we ten. „Heb je genoeg aan twintig minuten?". Als hij al na tien minuten voor spelbre ker komt spelen, is de verbazing van Raymonds gezicht te lezen. „Ik hou niet van het idee dat het over vijf minu ten gedaan moet zijn", laat hij weten als de deur van de luxe suite uiteindelijk voor onbepaalde tijd is dichtgevallen. Dat Nederland gunstig reageert op 'Sensatie' mag vreemd lijken voor wie het nummer Total loss (gratis bier in Nederland)' heeft aangehoord. Ray mond: „In dat liedje put ik uit eigen er varing. Het zijn feiten waarmee ik ken nis heb mogen maken dankzij het suc ces van "Liefde voor muziek'. Dan treed je op en loopt het hele dorp uit. Het is zeker zo dat een deel van het. publiek mij sympathiek bejegent en dat geldt andersom ook. Zij hebben zoiets van: wij horen en zien Raymond graag en wat ons betreft mag het concert nog veel langer doorgaan dan het al duurf. Maar, er is ook een deel van het publiek dat de manifestatie gebruikt om zich to taal lens te drinken en zich navenant te gedragen. Ik maak in dit verband graag de vergelijking met de hoolicans. Dat type steekt mij de ogen uit en ik vind het dan ook niet zo gek dat ik er een liedje over heb geschreven. Het houdt mij te veel bezig. Het kwetst mij. Ik heb heel veel moeite met de ontsporingen van de individu, die zijn houvast pro beert te zoeken in alcohol en grofheid". Afwerken Hoezeer Raymond van het Groene woud in 'Sensatie' geloofde, blijft uit het feit dat hij voor het eerst van het begin tot het einde bij het produk- tie-proces betrokken is geweest. Ray mond: „Ik wilde de nummers dit keer graag zelf afwerken. Normaal gespro ken laat ik dat aan anderen over, want het is allerminst plezierig om dezelfde muziek 728 keer te moeten aanhoren, je eigen stem al die keren te horen kwebbelen. Maar ik heb het in het ver leden te vaak meegemaakt dat een an der het deed en ik uiteindelijk niet te vreden was. Dan dacht ik: het is best wel verdienstelijk, maar ik had het lie ver anders gehoord. Het alternatief is dan om het niet uit handen te geven. Ik heb de opnamen dus elk keer trouw mee naar huis genomen. Dat was de ul tieme test: klinkt het thuis zoals ik ver wacht dat het moet klinken. Het heeft mij uren. dagen, weken van mijn leven gekost, steeds weer die herhalingen aanhoren, maar ik ben blij met het re sultaat. Op de dag dat ik voor de laatste keer aan de knopen had gedraaid, maakte een vreemd gevoel zich meester van mij. Het was alsof het bad was leeg gelopen. Er was even niks meer... Leeg te... Ik voelde mij blij noch depressief. Maar nu, met al die positieve reacties, begin ik te geloven dat het altemaal de moeite waard is geweest... en dan te be denken dat het tegen mijn natuur in druist om een Pietje Precies te zijn. Ik ben wel een perfectionist in mijn op bouw, het liedjes schrijven en hoe de muzikanten het moeten spelen, maar wal de afwerking betreft, was het echt een primeur". „En nu de ceedee al in de winkel ligt, moet voor mij de echte première nog volgen. Ik heb hem door omstandighe den nog geen enkele keer in zijn geheel gehoord. Toch heb ik er heel veel ple zier aan beleefd, zonder mijzelf te hoe ven opfokken. Daar heb ik wel voor ge waakt ook; ik wilde mijzelf niks wijs ma ken. De enige beluistering die ik heb gehad was in de auto, maar dat zijn nauwelijks de ideale omstandigheden. Stille liédjes gedijen niet als je met hon derdtwintig, honderddertig kilometer over de snelweg jaagt. Dan is het ge ronk te zwaar om er echt van te genie ten. Het zijn dan de vinnige nummers die hét best uit de verf komen. Ik herin ner mij dat ik toen op liedjes viel als 'Razernij'. 'Torremolinos' en 'Ze dan sen'... Ach iedereen heeft zijn voor- keurtjes daarin". Perfect „Ik kan tegenover mijzelf een hele boom opzetten over muziek. Ik denk dat iedere musicus wel een eigen theo rie heeft ontwikkeld over de meest per fecte omstandigheden voor zijn materi aal. Dat is voor elk nummer anders. Daarom heb ik ook een hekel aan de vraag, die ik vooral krijg voorjgescho- teld door tienerbladen, wat mijn favo riete liedjes zijn. Het enige dat ik dan kan doen, zijn mijn gevoelens van dat moment verwoorden. Een half uur later zouden ze een heel ander antwoord krijgen. Voor mij loopt het leven paral lel aan muziek, voor elke stemming is er wel een muzikaal decor... Ik draai trou wens niet zoveel muziek, maar ben ik uitbundig dan moet het uit de geluids boxen knetteren en ben ik wat humeu rig dan moet het heel iets anders zijn. Stilte vind ik trouwens ook zeer mooi. Die apprecieer ik omdat je op die mo menten de tijd hebt om in alle rust na te denken. Voor mij is het een beetje het zelfde als de hele dag eten, knabbelen en drinken of je maag een beetje leeg laten en dan stervend van genot en wel lust een heel lekkere maaltijd bestellen. Dat laatste doe ik het liefst". „Om die beeldspraak met het dineren in een goed restaurant nog even vast te houden; een goede maaltijd smaak vooral als je een ruime keuze aan ge rechten krijgt voorgeschoteld. Dat ik op 'Sensatie' muzikaal gesproken alle kan ten opga, heeft daar deels mee te ma ken. Het was in eerste instantie overi gens niet de bedoeling, maar het is wel de uitkomst". „Waar ik op deze ceedee vooral naar heb gestreefd, is plezier in muziek. Tij dens de opnamen van "Meisjes... De beste van...', een verzamelplaat waar voor we deels de nummers opnieuw hebben ingespeeld, was mij opgevallen hoe graag ik met mijn (toen nieuwe) groep in de studio een situatie kweekte waarin het leek alsof we in de repetitie ruimte aan het oefenen waren, dus met de gezichten naar elkaar toe en spelen maar. Die sfeer wilde ik bij 'Sensatie' ook. Ik wilde de factor stress, van ik; moet het goed doen want het wordt voor de eeuwigheid vastgelegd, zoveel mogelijk uitbannen. Bovendien vond ik het interessant dat we nummers kon den gaan opnemen die we een paar maanden of een jaar, net naar gelang het nummer, al op het podium hadden gespeeld. Ze waren echt goed gekneed. Ik ben er van overtuigd dat het mense lijkerwijs gesproken beter werkt dan een project opstarten in de studio, waarbij het materiaal slechts op wat vodjes papier is uitgewerkt. Dan zit je met dat eeuwige verhaal van we hebben het weliswaar op plaat gezet, maar een paar maanden later speelden we het ei genlijk al veel beter. Jammer dat we het kakelvers hebben opgenomen...". Rijper „Tijdens de opnamen van 'Sensatie' waren wij alweer zoveel rijper dan tij dens de opnamen van de verzamelaar. Elke muzikant kon inmiddels een stuk beter omgaan met de studio-situatie. Bovendien heb ik wat technische aan passingen laten uitvoeren. De eerste keer was mij opgevallen dat ik mijzelf niet goed kon verstaan. Ik hoorde het lawaai van alle instrumenten, maar mijn stem zat zo'n beetje tegen mijn ge hemelte weggedrukt. Nu had ik goede monitoren waardoor het zingen een heel prettige ervaring werd. We hebben ook een keer achter elkaar en eigenlijk moeiteloos een reeks van zes nummers gespeeld. Dat vond ik fantastisch. Ze staan er ook alle zes op. Het was een wonderlijke ervaring waarvan ik weet dat ik die niet elke dag in mijn leven zal meemaken. Ik weet ook dat veel groe pen er jaloers op zullen zijn. Zelfs The Rolling Stones doen mij dat niet na, hoewel hun muziek klinkt alsof het wel zo is gebeurd. Allez, we hebben de stu dio overwonnen en dat is een heerlijk gevoel". „Of we het een volgend keer weer zo doen, weet ik niet. Ik heb andere stu dio-werkwijzen meegemaakt, die mij ook bevielen. Daarbij komt, dat ik de produktie bij voorbeeld graag aan een ander overlaat. Ik heb meegemaakt hoe Jean Blaute met Clouseau is bezigge- weest. Nou, daar teken ik voor. Dan maak ik echt alleen maar de liedjes. Het is een prettig vooruitzicht dat een ander het roer in handen neemt en dat ik er alleen als een blijmoedige toerist hoef bij te lopen. Maar het moet wel een producer zijn waar ik respect voor kan opbrengen. Ik kijk ook met spijt te rug op mijn samenwerking met Henny Vrienten. die 'Habba' heeft geprodu ceerd. Niet dat ik het niet zou hebben gewild. Dat was het niet. Henny had ook geen moeite met mijn materiaal. De fout lag bij ons beiden. Wij hebben allebei water bij de wijn gedaan, deels omdat het tussen de groep die ik toen had en Henny niet klikte. Gevolg was dat er een compromis is gezocht tussen de twee visies die bestonden over hoe de plaat zou moeten klinken". „Ik denk dat ik nog altijd plezierig met Henny zou kunnen samenwerken, maar dan moet ik alleen maar mijn liedjes komen inleveren en ze zingen, terwijl hij de rest op zijn eigen manier inkleurt. Ik heb veel respect voor Henny Vrien ten. Hoe zijn solo-elpee ('Mijn hart slaapt nooit') klinkt, weet ik niet. Hij heeft slechts even tussen de soep en de patat in het ceedee-laadje gelegen". Koen wauters „Voor Clouseau heb ik twee nummers geschreven. Eén liedje had ik nog lig gen, maar die werkwijze zinde mij niet echt, dus heb ik een tweede nummer me,t Koen Wauters voor ogen geschre ven. Dat was heel leuk om te doeri, ook omdat het vanzelf ging. Normaal ge sproken lukt mij dat nooit. Om die re den heb ik ook altijd heel veel vragen in de richting afgeslagen. Maar ach, als ie mand heel lief vraagt of ik het eens wil proberen, zeg ik niet zomaar nee. Dan probeer ik het, maar echt gelukt is het nooit. Dat het bij Koen wel ging, vind ik niet zo verwonderlijk; er zijn veel raak punten tussen ons. Hij heeft die tinte ling in zijn ogen en iets prinselijks in zijn presentatie en dan denk ik vooral aan zijn werk als televisie-presentator bij de Belgische commerciële zender VTM. En ik hoorde een verzuchting uit zijn mond die ik heel sterk aanvoelde. Hij zei geen behoefte te hebben aan een ballade, hij miste het rauwere werk, de rock and roll. Hij liet zich de naam Extreme ontvallen. Ik wist absoluut niet wie het waren en heb dus maar een cee dee van die groep gekocht. Nadat ik hem had beluisterd dacht ik: oh, zit het zo en vijf minuten later had ik een tekst. Het leek mij leuk om mijn gitarist Rik Aerts met wat huiswerk op te zadelen en heb hem gevraagd tussen de gezon gen zinnen wat verregaande riffs te be denken. Dat heeft hij gedaan. Die vrij- blijvenheid bevalt mij wel, hoewel het uiteindelijk toch zwaar werk is. Je voelt je toch verantwoordelijk voor elke komma. Maar als de groep en de pro ducer dan enthousiast zijn, maakt het mij niet meer uit. Dan kan het publiek etteren wat ze willen. Als ze dan bij mij komen, dan zeg ik: jongens kom niet bij mij zagen, ik heb iets gemaakt voor Clouseau en ze waren er blij mee. Punt uit. Het is de single geworden 'Van avond ga ik uit'. In al mijn bescheiden heid zag ik het als zodanig, maar daar bemoei ik mij verder niet mee. En dat het nu toch een single is geworden, vind ik natuurlijk prachtig". Dagboekje „Veel van mijn teksten ontleen ik aan de schriftjes waarin ik allerlei zaken no teer. Daar stond bij voorbeeld de helft van de tekst van 'Torremolinos' al in. Voor mijn gevoel heb ik dat nummer direct in zijn definitieve versie gezon gen. Niet alles wat ik noteer is bruik baar. Veelal staan er slechts wat tref woorden, soms staat er anderhalve re gel. Dan werd ik opgehaald voor een repetitie of had ik geen zin meer te ver woorden wat mij bezig hield. Ondertus sen heb ik al heel wat schriftjes volge- klad en daar kijk ik wel eens in. Veel is doorgekrast, omdat ik direct zag dat ik daar toch niks mee kon aanvangen, van de blokjes die overblijven weet ik dat er ooit nog eens een liedje van komt". „Die schrijverij is tevens mijn dagboek. Als ik het teruglees zie ik de situatie weer helder voor ogen. Die aantekenin gen hebben overigens niet de helder heid van een dagboek, het zijn meer emotionele reacties op momenten van de dag. Wat ik wel altijd noteer is waar ik het heb geschreven". „Uit die aantekeningen en dus uit mijn liedjes kom ik naar voren als een tob ber, toch ben ik niet de tobber waar veel mensen mij voor aanzien. Als men sen naar aanleiding van wat ik zing den ken: het is een stuk chagrijn, dan heb ben ze het mis. Ik heb een mooi leven, maar ben het type dat altijd op zoek is om van een mooi leven een nog mooier leven te maken. Alle hinderpalen die ik op die weg tegenkom houden mij bezig en verwerk ik in mijn liedjes. Ik ben dus een tobber, maar wil wel aangeven dat het een relatief kleine plaats in mijn le ven inneemt. Ik kan dan ook mijn vriei din begrijpen als ze soms opmerkinge maakt over titels of teksten. Ik heb ee heel prettige relatie met haar, maar a ze soms in teksten terugleest hoe ongi lukkig ik ben, dan moet ik af en toe h< een en ander uitleggen". „Ik voel mij het lekkerst als mijn b< staan zich rimpelloos voltrekt. Ik mcx niet in te veel stormen terecht kome Hoe rustiger op het thuisfront hc comfortabeler ik mij voel. Het geeft d rust die ik nodig heb om allerlei muz kale projecten te kunnen starten, presteer gewoon beter, hoewel ik n; tuurlijk de klassieke gegevens ken vai hoe meer torment in je leven, hoe intt ressanter de liedjes die dat oplevert. I weet het niet... Mijn behoefte ligt vooi al in het opnieuw creëren van heelde uit het leven. Het hoeft niet steeds ovi mijn eigen egootje te gaan. Ego-tekste zijn op zich best interessant en boeieni ook in verband met de emoties die hi bij anderen kan oproepen, maar schi derijen van het leven maken in tekst e muziek, vind ik ook heel leuk. Daar lij mijn toekomst, denk ik. De schoonhei van muziek, daar heb ik nog veel wei aan. En ik denk dat ik een goede voyeu ben. Dat aspect van mijzelf is tot nu to niet erg in de verf gezet. Logisch, wai wie jong is, is vooral met zichzelf b< zig". „Ik had er om die reden ook geen moe te mee een muziekje van Lou Reed t lenen. Bovendien ben ik altijd wild ge weest van de live-versie van 'Whil light, white heat'. Dat nummer staat o de elpee 'Rock roll animal' en ik ha graag in dat orkestje gespeeld. Doe dat nummer met een eigen tekst opl nemen, waarin ik de razernij beschri die mij de avond voor ik het lied] schreef voor mijn ogen in het publie voltrok, laat ik de mensen weten hoe veel Lou Reed voor mij betekent, voel mij verwant met die man qua ii tensiteit, maar ook in de manier waaro hij pijn verwerkt. Hij roept niet jankt r op een Neil Young-achtige manier d; hij pijn heeft, maar beschrijft dat vaa op verrassende wijze. Dat kan verwal rend zijn voor sommige mensen, mal achter die vlakke manier van zingei hoor ik hoe die mens in de hel is j; weest".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 32