Ieren geschokt door ontslag Drewermann kritiseert kerk vanuit zorg voor menselijkheid Een onuitputtelijk talent voor verontwaardiging Vaticaan gechanteerd in Ambrosiano-affaire GEESTELIJK LEVEN OPINIE Onzin COMMENTAAR jj rj' Ceidóc Sou/tont EeidaeSomo/nt ZATERDAG 9 MEI 1992 ROME - Het Vaticaan heeft tussen 1984 en 1989 tussen de vijf en negen miljoen gulden betaald om in het bezit te ko men van belastende documen ten over zijn betrokkenheid bij het bankroet van de Banco Ambrosiano, de grootste zwen- delaffaire in de Italiaanse ge schiedenis. Tot die conclusie komt de Romeinse rechter van instructie Mario Almerighi in zijn akte van beschuldiging te gen de Italiaanse zakenman Flavio Carboni en de Tsjechi sche bisschop Pavel Hnilica. Carboni, die met Hnilica van diefstal en heling wordt be schuldigd, was de naaste me dewerker van Roberto Calvi, de directeur van de Banco Am brosiano. In juni 1982 werd Calvi in Londen hangend on der een brug over de Thames aangetroffen, twee maanden voordat zijn bank failliet ging met een'verlies van 1,3 miljard dollar, waarvan het grootste deel nooit is teruggevonden. Calvi blijkt door een ingehuur de handlanger van de Ambro siano vermoord. Calvi had voor zijn vertrek naar Londen een koffer mee genomen met documenten waarmee hij hoopte om in een later stadium zijn voormalige zakenpartners te kunnen chanteren. Carboni maakte zich meester van de koffer met inhoud, die daarop veilig werd opgeborgen in een Zwitserse kluis. Toen Carboni in 1984 na twee jaar voorarrest werd vrij gelaten, begon hij voor eigen rekening het spel van Calvi te spelen. Zijn voornaamste doel wit was het Vaticaan, dat via zijn bankinstelling IOR tot over de oren verwikkeld was geweest in de illegale operaties van de Banco Ambrosiano. De inmiddels discreet verwijder de IOR-directeur, aartsbis schop Marcinkus. was een ver trouweling van Calvi en had een serie schriftelijke garan ties afgegeven voor de be trouwbaarheid van diens bank. De Voorzienigheid heeft verhinderd dat de documenten van Calvi in bezit zijn gevallen van lieden die ze stellig zouden hebben gebruikt om de Kerk schade te berokkenen", schreef hij aan de paus. De dreiging die uit zijn woorden sprak was volgens Almerighi voldoende reden om mgr. Hni lica een volmacht te geven om met Carboni te onderhandelen over teruggave van Calvi's do cumenten. Uit de door de Itali aanse magistraat verzamelde bewijsstukken blijkt, dat Hni lica voor de inhoud van Calvi's koffer tenminste vijf miljoen gulden heeft neergeteld. Van de gewraakte documenten zelf is maar een klein deel terugge vonden, maar ook daaruit blijkt volgens Almerighi zonneklaar de „chanteerbaar- heid" van het Vaticaan. Een brief van Calvi spreekt onder meer over „een miljard dollar die ik op uitdrukkelijk verzoek van het Vaticaan heb overge maakt naar Solidarnosc", en bevestigt daarmee de geruch ten over de Vaticaanse finan ciële steun aan de Poolse vak bond, die het Vaticaan zelf on langs nog heeft ontkend. Hni- lica bracht van dit alles rapport uit bij de toenmalige Secreta ris van Staat, kardinaal Agosti- no Casaroli. Deze reageerde geschokt en verklaarde dat noch hijzelf noch de paus daar van op de hoogte was geweest. Maar tegelijk kreeg bisschop Hnilica wèl beschikking over de fondsen die nodig waren om de belastende documentatie te redden uit de handen van Car boni. Wie romanschrijver wil worden, heeft het de eerste honderd jaar nogal moeilijk. door MARINUS V.D. BERG „Ik ben ervan overtuigd dat alles zin heeft". Dat is een mening die steeds meer mensen is toegedaan. Ik kom die mening nogal eens tegen bij mensen die tegenwoordig zeggen datje meerdere levens hebt. Wanneer er in het vorige leven iets niet goed is gegaan, heeft dat gevolgen voor het leven n Vanuit die overtuiging wordt gezegd: „alles heeft zin". Wat nu te denken van een vrouw die door meerdere mannen in haar leven seksueel is misbruikt, zodat ze vaak aan zelfdoding denkt? Wat te denken van een vrouw die vertelt dat ze als kind „met haar hoofd onder het water" werd gehouden en die het nooit heeft gewaagd haar vader aan te klagen voor kindermishandeling? Wat te denken van een vrouw die dooreen behandelend arts werd misbruikt en nu het gevoel heeft dat haar hart sterft en een pijn voelt die erger is dan lichamelijke pijnGeen van deze drie verhalen zijn door mij bedacht, ik zou ze niet eens kunnen bedenken, maar zijn slechts een flauwe weergave van intens menselijk verdriet. Heeft dit alles zi n, omdat ze leiden tot een „hoger leven" in een volgend leven? Heeft dit alles zin omdat daarmee zaken uit een vorig leven worden vergoed? In mijn studietijd zei professor Rob van Kessel eens„Wat krom is. moet niet rechtgebogen worden". Die wijsheid heb ik altijd van hem onthouden. Er is kwaad dat als kwaad moet worden benoemd. Het gaat hierom kromme zaken, ziekmakende zaken. Iedere menselijk denkende rechter zal het hierover met me eens zijn en de aangeklaagde daders aansprakelijk stellen. Het moeilijke is dat hier vaak onvoldoende hard materiaal aanwezig is, dat slachtoffers zich niet melden van uit angst en bedreiging. Soms komen slachtoffers pas. als de daders al dood zijn. Het moeilijke is ook dat sommige mensen zo weinig de kans hebben gekregen om te weten wie ze zelf zijn, wat hun eigen gevoel is, dat ze niet meer hun eigen wil kennen. Ze kennen niet meer het verschil tussen vrijheid en gevangenschap. Ik ontken niet dat een mens kan groeien en kan leren van crisis en lijdenservaringen. Ik geloof zelfs niet in een leven zonder tegenslag, maar er is wel een onderscheiding van feiten en gebeurtenissen nodig. Er gebeuren zaken die tegen de menselijke waardigheid ingaan. Er gebeuren zaken die een afhankelijk mens voorde rest van zijn of haar leven zo beïnvloeden dat het levensgeluk voor altijd wordt verstoord. Heel veel seksueel misbruik vindt plaats in de kindertijd, in de beginnende puberieit. Er is hier geen enkele redenering mogelijk om dit goed te praten of in een zinvol perspectief te plaatsen. Er dient hier met klem geprotesteerd te worden. Er dient hier geld te zijn voor de subsidiëring van kindertelefoons. Er dient hier geld te zijn voor informatie aan kinderen en jeugdigen, opdat zij weten dat wat hier gebeurt n iet normaal is. Er zijn dingen die geen enkele zin hebben. Er gebeuren dingen die de levenszin van mensen ondergraven. We hoeven niet te pleiten voor het herstel van de hel. Er is al zoveel hel Zoveel hel bij kinderen, jongeren en vrouwen die het slachtoffer zijn van bruut geestelijk en lichamelijk geweld. Ik tou tegen deze mensen willen zeggen: „Laatje niet nog langer in de luren leggen door vertelsels over 'alles heeft zin, alles heeft een bedoeling, zelfs kwaad wordt tot iets goeds herleid. Laatje niet bedriegen, maar klaag aan en spreek, opdat de machten vallen". Ik schrijf het in grote woede om de verhalen die misbruikte mensen me hebben verteld. Ga naar een vertrouwenspersoon en vertel je verhaal. 'Als het ijs smelt', een portret van Eugen Drewermann. IKON-televisie, zondagavond 22.59 - 23.44 uur, Ne derlands. HILVERSUM De kerk met haar 'gegarandeerde waarheid' ontneemt men sen de kans om naar de waarheid te zoeken en juist dat zoeken is voor waarde om als mens 'indi vidu' te worden. Deze uitspraak is een van de vele harde woorden die de Duitse theoloog Eugen Dre wermann doet over kerk en clerus in een uitzending van de IKON. Drewermann is de hoofdfiguur m de eerste afle vering van een serie van vier uitzendingen, gewijd aan men sen die een stempel hebben gedrukt op het denken over God en wereld in deze eeuw. De komende vier zondagen zendt de IKON de afleverin gen uit onder de titel: 'Inspira tie'. Na Drewermann komen aan bod: de joodse hoogleraar Yehuda Aschkenasy, de theo loge en Oost-Europa deskundi ge Hebe Kohlbrugge en de laatste uitzending is een pos tuum portret van de Leidse theoloog F.O. van Gennep. Drewermann (51) is zeker in rooms-katholieke kring de meest omstreden theoloog van het ogenblik. Hij mag niet meer doceren en niet meer preken; zijn opvattingen wor den niet verenigbaar geacht met de leer van de Rooms-Ka- tholieke leer. Zelf zag hij af van verdere uitoefening van het priesterschap. De disciplinaire maatregelen kunnen niet verhinderen dat Drewermann populairder is Eugen Drewermann dan al zijn bestrijders: in en buiten Duitsland trekt hij volle zalen en zijn boeken gaan als zoete broodjes over de toon bank. Van zijn veertig titels zijn inmiddels al meer dan een miljoen exemplaren verkocht. Het portret dat Hans van Ger- ven (interview) en Eric Roos (camera) van Drewermann maakten, geeft een goed in zicht in de man en in zijn werk, mede door de vele prachtige beelden (landschappen, bo men, bijvoorbeeld). Geboren in 1940 is Drewermann een jeugdig slachtoffer van de oor log. Hij leerde tijdens bombar dementen de angst kennen en sindsdien is dat fenomeen een thema in zijn leven en werk, als theoloog en als psychothe rapeut. Psychotherapie Interessant is de verklaring te horen waarom hij psychothe rapie zo belangrijk vindt: toen Drewermann priester werd, dacht hij dat hij mensen zou kunnen begrijpen. Maar hij FOTO. IKON ontdekte al snel dat hij niet in staat was adequate antwoor den te geven op vragen van mensen in moeilijke situaties; de antwoorden die de leer van de kerk had te bieden, leken hem niet niet toereikend en vaak tegen de belangen van mensen in. De theorie van de psychotherapie maakt het mo gelijk mensen wél te begrijpen en woorden te vinden waar mee mensen werkelijk gehol pen worden. Belangrijk voor het beter ver staan van Drewermann is ook de rol. die het geweten in zijn leven speelt. Al als kind was hij overtuigd van de noodzaak om pacifist te zijn; wie de oorlog had meegemaakt, kon niet an ders dan dat zijn. In de Rooms- Katholieke Kerk bleek voor die overtuiging echter geen ruimte. Tegen de druk in heeft Drewermann overeind gehou den dat de mens een eigen ge weten heeft en zelf moet kun nen beslissen militaire dienst te weigeren. En vervolgens heeft hij zich ten zeerste ver baasd hoe 'gemakkelijk' die zelfde kerk sinds Vaticanum II het eigen geweten erkende en hoe daardoor ineens dienst- weigeren een geaccepteerde optie werd. De biografische elementen in het portret geven een beter zicht op de felle woorden van Drewermann. De massieve, veroordelende uitspraken over kerk en theologen (over die laatsten: „een ambtenaren corps in dienst van de leuge nachtigheid") zijn een uit drukking van diepe veront waardiging over de wijze waar op de kerk het gelovigen moei lijk maakt etht mens te zijn. En die verontwaardiging komt voort uit duidelijke ideeën over hoe de mens echt mens kan zijn. Pleidooi Door de publiciteit die ontstaat door zijn conflicten met de ker kelijke autoriteiten, kan ge makkelijk de indruk ontstaan als zou Drewermann 'alleen' maar anti-kerkelijk zijn. Wie de moeite neemt zijn boeken te lezen, weet dat die indruk volstrekt onjuist is. In de docu mentaire wordt die mogelijke indruk nog eens onderuit ge haald. Er wordt nog eens dui delijk maakt hoe zijn werk veeleer een pleidooi is voor menselijk bestaan. De kritiek op de kerk is er omdat die kerk zich vaak tegen de menselijk heid opstelt. De leer van kerk vaders uit de vierde eeuw wordt belangrijker geacht dan de ervaring van mensen nu. De leer van toen wordt afge schermd van het leven zoals dat vandaag wordt geleefd; de kerk met haar systeem van leerstelligheden is een mu seum geworden. Ramen en deuren van dat museum moeten gesloten blijven; een frisse wind zou het einde bete kenen van al datgene dat in het museum wordt bewaard. Kinderen - De Nederlandse bisschoppen hebben de gelovigen herinnerd aan hun opdracht kinderen op de wereld te zetten. Met andere mensen in het Westen vragen zij zich „wel eens af of echtparen hun huwelijk voldoende openstellen voor het ge schenk dat God door kinderen geeft". „Een kinderloze samenle ving heeft geen toekomst en is in wezen ten dode opgeschre ven", aldus de bisschoppen in hun brief 'Een kindvriendelijke samenleving', die geschreven is ter gelegenheid van de Week voor het Leven (17 tot 24 mei). LONDEN Het plotselin ge ontslag van de populai re bisschop dr. Eamonn Casey heeft een schok te weeg gebracht in Ierland. De bisschop van Galway diende zijn ontslag in na onthullingen in de Irish Times dat Casey (65) ge durende vijftien jaar 115.000 dollar had betaald aan een in Amerika wo nende Ierse vrouw met een kind. De 44-jarige An nie Murphy verklaarde gisteren op de Ierse radio dat de bisschop de vader van haar zeventienjarige zoon Peterwas. „Ik werd op «lag verliefd op hem en was enige tijd zijn min nares", aldus mevrouw Murp hy, die zes maanden na de ge boorte van haar zoon terug keerde naar Connecticut. Vol gens haar had Casey „met te genzin" aangeboden 100 dollar per maand te betalen voor de opvoeding van het kind. Later werd dit bedrag verhoogd naar 175 dollar. Het nieuws sloeg in als een bom. De Ierse premier Albert Reynold^ noemde het ontslag van Casey „een betreurens waardige en persoonlijke tra gedie". Bisschop Casey genoot een grote populariteit in eigen land. Hij kwam vaak op televi sie en praatte dan over sport en snelle auto's, zijn hobby. Hij werd zeer gewaardeerd als on vermoeibaar strijder voor de armsten in de Ierse samenle ving. Voor daklozen kraakte hij ooit treinwagons. In Enge land was hij medeoprichter van Shelter, de belangenorga nisatie van daklozen. In 1969 werd hij teruggeroepen naar Ierland, waar hij de jongste en meest 'revolutionaire' figuur werd in een zeer behoudend bisschoppencollege. De 'rode bisschop' zorgde voor een rel in Galway door zijn weigering de bezoekende president Reagan te ontvangen. Rijbewijs Casey had grote kritiek op diens politiek in Midden-Ame- rika. In 1986 raakte hij opnieuw in opspraak nadat de Engelse po litie hem betrapte op snelheid sovertreding in beschonken toestand. Dat kostte hem zijn rijbewijs, maar een indruk wekkende publieke biecht van zijn zonde vergrootte zijn po pulariteit. De bisschop was voorzitter van Trocaire, Ier- lands grootste internationale solidariteitsfonds. Een woord voerder verklaarde gisteren dat geen penny van de onge veer dertig miljoen gulden die jaarlijks wordt ingezameld was misbruikt voor persoonlijke Zijn collega-schrijvers hebben hem wel de Fouqier-Tinville van de bibliotheken genoemd, naar de gevreesde aanklager tijdens de Franse revolutie die zijn tegenstanders tot de guil lotine veroordeelde. De deze week overleden Franse criti cus Henri Guillemin (89) was een man die reputaties kon maken en breken. Hij heeft zich, voorzover bekend, nooit bemoeid met auteurs van over de grens, hij was dus een echte Franse navelstaarder. Toch is er wel een reden om ook hier zijn naam aan de vergetelheid te ontrukken. Guillemin had misschien nog het meeste weg van een soort Franse dominee Buskes. Hij kende een onverschrokken heid in het uitdragen van zijn overtuigingen waarop Fransen het patent schijnen te bezitten. En dat is een kwaliteit die ze ker in Nederland steeds zeld zamer wordt. Zijn boeken over historische figuren waren een soort pam fletten waarmee hij zijn lezers een waarheid, de zijne, in het gezicht wilde smijten. Hij be discussieerde die figuren alsof ze nog tot de levenden behoor den en de uitkomst was stee vast dat zij goed óf fout waren, een tussenweg was er eigenlijk niet. Het hardst heeft deze man die in het dagelijks leven een en al generositeit moet zijn geweest, uitgehaald naar de Franse (ka tholieke) bourgeoisie die in zijn ogen slechts haar eigen platte belangen kon nastreven. In zijn jeugd toen in de katho lieke kerk het integralisme hoogtij vierde, bekeerde hij zich tot een sociaal katholicis me dat hij tot op zijn dood trouw bleef. Zijn favorieten waren degenen die het hadden opgenomen voor het volk, zoals de schrij ver Zola en de socialistenleider Jaures. Zijn voorkeur ging trouwens alleen uit naar schrij vers die ergens voor wilden Spitwerk Het procédé waarop hij zijn uitkomsten baseerde was steeds gebaseerd op een feno menale belezenheid. Hij sloeg zijn lezers om de oren met een conglomeraat aan citaten van de besproken figuur waaruit hun opvattingen ondubbelzin nig moesten blijken. Dat de nuances daarbij over het hoofd gezien werden, moest de lezer maar voor lief nemen. Toch zou het verkeerd zijn te den ken dat Guillemin alleen maar kon oordelen volgens de scheidslijn rechts/links. Welis waar reserveerde hij zijn zwaarste kritiek voor degenen die tot zijn eigen kerk behoor den en zijn kritische arbeid zou je met recht kunnen ken merken als een catharsis, een schoonmaak in eigen huis. Linkse figuren gaven aan deze oprecht bewogen christen meer voldoening, toch was links zeker niet heilig voor hem. De sociaal bewogen Charles Peguy zat - om overi gens niet geheel naspeurbare redenen - in zijn ogen fout. Het speuren naar de diepere beweegredenen van de door hem onderzochte figuren kon ook zijn eigen tijdgenoten soms zenuwachtig maken. De katholieke schrijver Francois Mauriac die in polemisch op zicht zijn mannetje wist te staan, kon zich in zijn memoi res al flink opwinden bij de ge dachte dat Guillemin na zijn dood in zijn papieren zou gaan spitten. „Onze vriend Henri Guillemin is verwekt en op de wereld gezet om ons van de ab surde ambitie te genezen die het overgrote deel van de mensheid bezig houdt: niet te worden vergeten wanneer ze deze wereld hebben verlaten". 'En hij voorzag dat Guillemin het heel erg kon maken: „Zie daar het gevaar na onze dood: wij lopen het risico overgele verd te worden aan Guillemin: wij, ons leven - en niet ons le ven zoals we het zelf kennen, wat oprijst aan het oppervlak van onze herinnering, maar dat immense deel dat we zelf niet kennen en dat door de ver getelheid wordt bedekt". Mis schien was het wel om die pas sage dat Guillemin er van af zag Mauriacs nieren te proe ven. Waarschijnlijk is dat niet, hij was er verzot op mensen te ontmaskeren, maar hoe dan ook, hij liet Mauriac na zijn dood in 1970 met rust. Hartverwarmend Aan „onderwerpen" had Guil lemin overigens geen gebrek. Zijn bibliografie telt wel meer dan vijftig boeken en ze zijn interessant omdat de auteur ervan niet ophield zich over dit of over dat op te winden en dat gebeurde dan ook nog in ene perfecte stijl. Hij had zoals de historicus René Remond deze week in Le Monde schrijft een onuitputtelijke talent voor ver ontwaardiging. Een van zijn meest merkwaardige boeken is de Affaire-Jezus, waarin hij zijn gepassioneerde relatie omschrijft met de grondlegger van het christendom. Het is ook een van zijn meest hart verwarmende boeken. De stroom publicaties ging tot het laatst toe door. Anderhalve maand voor zijn dood - hij liet blijken dat het einde niet lang meer kon duren - kondigde hij nog een drietal boeken aan. Maandagochtend overleed hij in het Zwitserse Neufchatel. De passies die hij heeft opge wekt maken het niet waar schijnlijk dat hij gauw zal wor den vergeten. Spijker in doodskist ei De Russische president Boris Jeltsin heeft opnieuw een vige spijker in de doodskist van het Gemenebest van 0 *1 hankelijke Staten geslagen. Donderdag richtte hij perin creet een Russisch leger op en benoemde zichzelf meteei opperbevelhebber. HET GOS-leger, opgericht na de ineenstorting van de i s jetunie op aandringen van het Westen om de controle ove ie kernwapens in een hand te houden, was eigenlijk niet n dan een leeg omhulsel. Net als het oude Rode Leger was het GOS-leger in hoofdzaak een Russisch leger. Ongeveei ventig procent van de soldaten en vrijwel alle hogere eieren waren en zijn Russen. rt DE onafhankelijk geworden republieken maakten er óv gens geen geheim van dat zij vast van plan waren hun ei nationale legers op te richten. Toen Oekraïne, na Ruslani grootste republiek, resoluut de richting insloeg van een ei legermacht en daarbij de hele Zwarte Zeevloot voor opeiste, kon Rusland bijna niet anders dan hetzelfde doen Het Russische parlement stemde vorige maand al i een wet waarin de afzonderlijke strijdmacht voor Rusl werd goedgekeurd. Volgens de wet bestond de taak van nieuwe Russische leger er in de vrijheid en de onafhankel 1 heid van Rusland te verdedigen en de soevereiniteit ei J veiligheid van het land te verzekeren. FORMEEL bestaat het GOS-leger nog en formeel is g< K( raai Sjaposnikov nog steeds opperbevelhebber van dat le maar voor hoe lang nog? Het GOS-leger heeft in de korte riode van zijn bestaan in elk geval zijn ondoeltreffend! ruimschoots bewezen. Geen enkel conflict wist het tot oplossing of zelfs maar tot bedaren te brengen. De ruzie sen Rusland en de Oekraïne over de Zwarte Zeevloot di onverminderd voort, er is geen oplossing in zicht voor dei g log in Transdnjestrië tussen Moldaviërs en Russen, het le kon geen enkele invloed uitoefenen in het conflict tussen menië en Azerbajdzjan over Nagorno-Karabach de pi denten van de twee Kaukasische republieken tekenden z onder auspiciën van Iran een vredesakkoord in Teherai en het leger trad helemaal terug in het lokale conflict Tsjetsjen-Ingoezië. Het moreel in het Russische leger is bovendien heel lL' In de tijd van de Sovjet-macht was het leger een van de in tuten van het regime waaraan prestige en sociale status verbonden. Momenteel is het leger een verafschuwde ins ling. Veel officieren leggen het uniform af omdat ze t in slecht worden betaald, omdat ze de zin van een GOS-le 3! niet langer inzien en omdat ze door de rest van de bevolk met de nek worden aangekeken. De faam van het Sovjet-leger kreeg een flinke deuk dooLj! onthulling dat pesterij, racistisch geweld, marteling en de d slag schering en inslag waren. Sinds 1945 kwamen er 310 ig soldaten door geweld uit eigen rangen om het leven. No r< 1991 werden er volgens een intern legerrapport hondei n soldaten door 'collega's' vermoord, terwijl 12.000 milita als invaliden afzwaaiden. HET besluit van Jeltsin om zelf het legerheft in hande lijkt een onder de druk van de omstandigheden noodzake ld geworden poging om een totaal uiteenvallen van het legei gen te houden. De geweldig uitgestrekte Russische staat nog meer ten prooi aan chaos en stuurloosheid vallen indlü er geen min of meer georganiseerd leger met een vaste dit stelling en vaste leiding voorhanden was. Maar het kom r wel op neer dat wanneer de nood aan de man komt, Ruslic eerst komt en dan pas het GOS. aangelegenheden. Volgens de Irish Times, die de zaak naar buiten, bracht, was Caseys naam 'synoniem voor energie, doorzettingsvermo gen en vastberadenheid voor de goede zaak'. Kritici verwe ten de bisschop dat hij niet eerder was opgestapt. Zijn overplaatsing van Kerry naar Galway in 1976 zou al te maken hebben gehad met zijn relatie met de vrouw. Begin dit voor jaar had ze een Dublinse advo caat in de arm genomen voor een schadeclaim, maar zag uit eindelijk af van een proces. Vrienden van de ex-bisschop vertelden dat de bisschop overweegt naar Zuid-Amerika te vertrekken om voor de rest van zijn leven voor de missie te werken. De geruchtmakende affaire heeft de katholieke hië rarchie in grote verlegenheid gebracht. Zowel het Vaticaan als de woordvoerder van de Ierse bisschoppenconferentie weigerden commentaar. Uitgave: Kantoor redactie Kantoor advertentie- e abonnementenafdeling Stationsweg 37, Leiden Telefoon Hoofdkantoor: Telefoon Postadres 071 - 122 244 071 -134 941 Postbus 112300 AA Leiden Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswi|k 070 - 3190 933. 070-3906 717 Postbus 9, 2501 CA Den Haag Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17.00 uur Directeur/hoofdredacteur J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur J. Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 8 omgeving (tel. 071 - 144 046/047/48/49) G -J Onvlee (chef-redactei n. K van Kesteren, R Kleijn, drs R Koldenhof, M Kroft, T Pieters en 1 F. Buurman, M Roso Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel 070 - 3190815) A van Rijn (chef), W Bunschoten, drs R Edens. drs Chr van der Hoff, A Holstein, E. Huisman, H Jansen, drs J van Leeuwen - Voorbij, R de Roo Kgnst/rtv (tel 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B Jansma, H Piët Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835) L. Kooistra, drs. P van Velthoven Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S. Evenhuis. Redactie-: (tel. 070-3190 819) T Kors De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied: - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland Belgie De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs K. Swi M van de Ven en P Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef), H. Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wefm - het Algemeen Nederlands Pe<sbureau en buitenlandse persbureaus, - de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D J van den Bergh (Peking), drs. H Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R Hasselerharm (Johannesburg), drs A Heering (Rome), B van Huët (Londen), M de Konind (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel). W Voordo ir (Londen), drs R Vunderink (Moskou), W Werkman (Jeruzalem), G. van Wijla' (Belgrado), F Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel) n 08.30 tot 17 00 u Nabezorging Telefoon 071 - 122 248 op itie 15.00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal per jaar ri 18.00 tot 19.00 u 27,00 79,80' 312,65 28,20 82,80 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -141 905 Voor uitsluitend h geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2