i „Op afbetaling", triest tv-verhaal in mooi decor Adriaan Hager, 40 jaar aan de kantlijn van de muziek KUNST/RTV Een treurig en romantisch monster Leerling Jeroen den Helder» wint cello-concours 1992 £«idóc Somatit ZATERDAG 9 MEI 1992 Onecht bloot aanstootgevend Rotterdamse conservatorium handhaaft pop-opleiding Republic Pictures wil Orion kopen Idoor HANS LEBER HILVERSUM Een foto op de voorpagina van de Micro- gids van de KRO is deze omroep op klachten van leden komen te staan. Eén lid van de omroep zegde zelfs op om dat de foto van dansers in 'naaktpakken' uit de show Groosland aanstootgevend zou zijn. Bij de KRO maakt men zich niet druk om de reacties. Volgens een woord voerder is het weliswaar niet de bedoeling met de Micro- gids mensen te ..laten schrikken" en zijn er bovendien geen hoge aantallen opzeggingen binnen gekomen. ..Voor zover we weten gaat het maar om één lid en veer tien reacties in totaal." aldus de woordvoerder. De dan sers in Groosland dragen schuimrubberen pakken die hen de afmetingen van dikke mensen verschaffen, een beetje gelijkend op het bekende 'Michelin-mannetje'. De namaak is de klagende leden van de KRO echter ont gaan, of zij vonden zelfs de gelijkenis met echt naakt aan stootgevend. ROTTERDAM De pop opleiding aan het Rotter damse conservatorium waar muzikanten tot docent popmuziek worden opge leid, blijft voorlopig ge handhaafd. j}at js ket resui_ taat van overleg tussen de directie en onder meer stu denten van het conservato rium dat gisteren werd afge rond. Studenten en poten tiële studenten hadden ge dreigd met juridische stap pen als de opleiding zou verdwijnen. De bestaande opleiding blijft in de huidige vorm bestaan tot en met het studiejaar 1993-94. Daar na krijgt het een plaats binnen de lichte-muziek opleiding aan het conservatorium. De acht do centen van de opleiding die per 1 mei ontslag was aangezegd, mo gen nu blijven, volgens directeur John Floore. Hun tijdelijke con tract dat per 1 augustus afliep, wordt omgezet in een vaste baan. Volgens Floore was het ontslag noodzakelijk omdat nog niet ze ker was hoe de opleiding er in de toekomst moest uitzien. Onder druk van wat hij „een ge weldige interne discussie" noemt en een kort geding van studenten en potentiële studen ten, is Floore echter overstag*ge- gaan. „Het is altijd mijn bedoe ling geweest de popmuziek een stevige plaats te geven". Hij be oordeelt zijn „wijziging van be leid". van ontslag vorige week naar vaste aanstelling een week later, „niet zwabberig". De oplei ding popdocent werd vijfjaar ge leden opgezet door de stichting Popmuziek Nederland en het conservatorium. Ervaren en vaak bekende popmuzikanten worden in twee jaar opgeleid om popmuziek aan een muziek school te onderwijzen. Hieraan blijkt een grote behoefte. LOS ANGELES De kleine Amerikaanse studio- en filmver- huuronderneming Republic Pictures wil de financieel aan de grond geraakte filmmaatschappij Orion Pictures kopen. Re public wil in totaal meer dan 550 miljoen dollar betalen, zo heeft Republic-topman Tussel Goldsmith verklaard. Orion is onder meer producent van films als 'Silence of the Lambs', Dances with Wolves', 'Amadeus en Platoon'. De maatschappij heeft in december vorig jaar uitstel van betaling aangevraagd. De in oktober 1991 getroffen regeling voor de afbetaling van de schulden van meer dan een half miljard dollar bleek niet voldoende. Republic Picures biedt de schuldeisers van Orion Pictures een bedrag van 400 miljoen dollar aan voor uitstaan de vorderingen op Orion, 150 miljoen dollar aan vastrentend papier, uitgegeven door de te vormen combinatie van Orion en Republic, en tien procent van de gewone aandelen in de nieuwe maatschappij. Er loopt momenteel nog één bod op Orion Pictures, uitgebracht door Savoy Pictures Entertain ment. Eind april trok New Line Cinema haar bod in omdat ze niet tot overeenstemming kon komen met de schuldeisers. Ook MGM-Pathé werd destijds genoemd als belangstellende. 'Op afbetaling'. Driedelige s VPRO-televisie. Nederland 2 20.14 uur. Zondag. HILVERSUM - Met de verfilming van het Simon Vestdijk-boek 'Op afbeta ling' haalt de VPRO een actueel onderwerp in huis. Nu aids als een tijger op de loer ligt om te doden en ons dwingt tot monoga mie, verbergt een verhaal dat handelt over huwelijk strouw en overspel een aardige waarschuwing. De makers van 'Op afbetaling', de trieste geschiedenis van de jonge advocaat Hendrik Grond en zijn vrouw Olga, hadden het boek naar het heden kunnen vertalen, maar kozen er uitein delijk voor om het jaren-vijf- tig-tijdsbeeld dat Vestdijk schetst, te handhaven. Geen slecht idee omdat de verwoes tende werking van het 'vreemd gaan' nu een veel bre dere basis krijgt. Vraag is alleen of de moderne man, wanneer hij zijn vrouw op heterdaad betrapt met een oudere collega, voor de oplos sing kiest die Hendrik Grond bedenkt, namelijk wraak ne men op termijn. Maar waar de schoen vooral wringt in dit trieste, maar wonderschoon verfilmde huwelijksdrama is het overspel zelf. Geeft een jonge vrouw zich zomaar ge wonnen als een al oudere heer voor haar gaat staan en zijn gulp opent? Nee toch. Of komt zij tot die daad öm haar man in een sneller tempo die paar tre den van de maatschappelijke ladder op te helpen. Tenslotte gaat het gesprek dat Olga en de oudere Piet Grewestein even voor de daad voeren over het overnemen door Hendrik van de advocatenpraktijk. De uitkomst is in elk geval dat het tweetal beter met elkaar had kunnen praten; dan was hen een hoop ellende bespaard ge bleven. Minder meegezogen 'Op afbetaling' is van dezelfde makers als de uiterst succes volle reeks 'Bij nader inzien'. Hoewel producent René See- gers dit drieluik een stap voor uit vindt, is deze Vestdijk-ver filming mooi, tot in de details, wordt er heel sterk geacteerd, maar word je als kijker minder in het verhaal meegezogen dan bij 'Bij nader inzien' ge beurde. Als buisklant blijf je een buitenstaander die zich vragen .stelt en die van een af stand mag kijken hoe Olga vecht voor haar huwelijk en hoe Henk door zijn woede, ja loezie en wraak in bezit wordt genomen. Eigenlijk is er niets aardigs aan Henk. Het fatale moment zit te vroeg in dit thriller-achtige liefdesdrama om van die man te gaan hou den. Hij bejegent zijn vrouw als een hoer en projecteert zijn liefde ondertussen op een prostituée. Het plan om 'Op afbetaling' te verfilmen, werd bij Jan Blok ker thuis geboren op de avond dat de VPRO de eerste afleve ring van 'Bij nader inzien' op het scherm bracht. „Jan ken de, als Vestdijk-fanaat, het boek. Hij had het al eens be sproken in een Vestdijk-arti kel en vond dat het moest wor den verfilmd", zegt producent René Seegers. „Vervolgens heeft Blokker de maanden mei en juni vorig jaar gebruikt om het script te schrijven, waarna we na een vier weken durende pré-produktie-periode, op 4 no vember zijn gaan filmen. Op 15 januari waren we klaar". Bronchitis Probleemloos verliep het pro- duktie-proces allerminst. Zo heeft regisseur Frans Weisz op het punt gestaan het bijltje er bij neer te gooien, omdat hij vond zich niet genoeg te kun nen inleven in het verhaal. Bo vendien moest Johanna ter Steege, die de rol van Olga zou spelen, op het allerlaatste mo ment afhaken. „Ze werd vlak voor de opnamen ernstig ziek. Ze had zware bronchitis. We hebben toen Reneé Soutendijk (die sterk lijkt op Ter Steege) gevraagd. Ze was toevallig in Nederland en had geen werk. Echt een geluk bij een onge lukje, want ze is zelden be schikbaar. Omdat ze absoluut geen repetitietijd heeft gehad, vond ze het ontzettend eng. was in het begin ook helemaal niet blij met haar prestaties, maar achteraf wel dolgeluk-' kig. Reneé is echt in het diepe gesprongen en volgens mij kan ze erg goed zwemmen". Met haar bleke gezicht en haar grote, vragende ogen zet Re neé Soutendijk een prachtige rol neer, die het jaren-vijftig- sfeertje versterkt. Ze is niet de enige, want ook Gijs Scholten van Aschat in zijn rol van advo caat Henk Grond doet de kij ker vergeten dat hij naar een film kijkt. De gespannen sfeer is voelbaar aanwezig wanneer Henk een paar uur na het over spel zijn vrouw Olga „verrast" met een hele kar bloemen. De manier waarop de woorden uit zijn mond rollen doet vermoe den dat hij het net echt heeft meegemaakt. Coen Flink speelt de rol van de oude Gre westein. Seegers; „We hebben kunnen draaien zonder de se rie 'Oppassen', waarin hij een opa speelt, in de wielen te rij den. Slechts de laatste paar da- Gijs Scholten van Aschat als advocaat Grond. gen hebben we hem met dat andere produktie-team moeten delen Boezemvriend Het script is, zoals bijna ge bruikelijk. niet hetzelfde als het boek. Vestdijk is duidelijk. Blokker laat veel aan de kijker over. Seegers: „Het boek be slaat een tijdsbestek van zo'n tweeënhalf jaar. Dat hebben we wat verkort. En we hebben de rol van Krynie (een rol van Willem Nijholt) veranderd, hem de boezemvriend van Olga in plaats van Henk ge maakt. Die perspectief-wissel zorgt ervoor dat de achter docht wat sterker uit de verf Dat het verhaal in de jaren vijf tig speelt, maakte de verfil ming niet gemakkelijk. See gers: „Nadat we eerst hadden overwogen het naar deze tijd te vertalen, hebben we uiteinde lijk toch voor het originele de cor gekozen. Door het vervol gens heel neutraal te houden krijgt het verhaal een vrij tijd loos karakter. Het vinden van de lokaties was ook moeilijk. FOTO:VPRO Uiteindelijk bleek Haarlem drie bruikbare straten te heb ben, de opnamen van het huis zijn daar gemaakt. De scènes op de brug hebben we in Lei den geschoten en de nachtelij ke wandeling is in Utrecht. Het meest komt echter uit de stu dio". Voor de toekomst staan twee andere boekverfilmingen in samenwerking met regisseur Frans Weisz op de agenda. See gers: „Er bestaan plannen voor 'Een zachte vernieling' van Hugo Claus en 'De hoogste tijd' van Harry Mulisch". Werken Andriesse sfeervol vertolkt Andriessen-concert door het PI monisch Koor Hagacantare e Kamerorkest Leiden Sinfoniettac Rene Verhoeff, m.m.v het Kamer Hagacantare (dirigente José Haye), bariton Jan Mooy en org Aart de Kort. Grote Kerk, Den h Gisteravond. Verheugend groot was gi I" avond in de Grote Kerk de langstelling voor het con( gewijd aan Hendrik Andri sen, de componist die hond jaar geleden werd geboi 1 Het was een goed idee dochter Caecilia Andriesse vragen voor de aanvang het concert een korte karal ristiek van haar vader te ven. Hendrik Andriessen een man die in veler gedi ten voortleeft als een minzi en een vastberaden mens.1 man ook die een imponen en waardevol oeuvre heeft gelaten. De leden van het Philhan ji nisch Koor Hagacantare j niet onbekend met de werl ill van Hendrik Andriessen. B a gent René Verhoeff staat kend als een promotor van derlandse componisten Andriessen. Die confront o met hedendaagse koorwerl verleende aan de weerg van het in 1944 geschreven Deum Laudamus', een ju lende compositie, zekerh en overtuigingskracht, majestueus werk, niet alli met het hoofd gecompone a maar vooral met het gelo\ K hart. Groots en aangrijpen!e ook het 'Magnificat', een cr J en een lofprijzing. Andries werd op dit concert van m< dere zijden belicht. Zo z< het Kamerkoor Hagacant op een even sfeervolle als dringende wijze 'Ave Mai 'O Sacrum convivium' 'Quam suavis est', schitter^ de muziek. De bariton Mooy zong met gevoel en u|'i luidend het tedere lied 'Ma Schone Vrouwe' en orgai Aart de Kort wist in de 'Toe ta' op overrompelende wijze kwaliteiten van Andriessen orgel-componist te ondersl pen. René Verhoeff inspin de de leden van het Kamei kest Leiden Sinfonietta tot< knappe en boeiende weerg van de Kuhnau-variaties. Eeuwfeestconcert werd d Hagacantare en het orkest sloten met de 'Due Madrig Ondanks de kille temperat een verwarmend concert. IC i DEN HAAG - „Op 29 maart 1952 stond mijn al lereerste recensie in de Nieuwe Haagse Courant. Als de dag van gisteren kan ik mij dat concert nog herinneren", schrijft Adri aan Hager in zijn boekje 'Stukjes en beetjes', 'im pressies en belevenissen uit het muziekleven'. Het is nu negenduizend recen sies later, neergepend in veer tig jaar. en deel van die tijd sinds 1975 volgde hij ook voor onze krant het muziekleven op de voet. En dat doet hij nog altijd. „Door zijn vele publikaties en overige activiteiten (waaron der veel bestuurlijke) heeft hij een stimulerende en construc tieve invloed gehad op de mu ziekbeoefening en de kwaliteit ervan, met name in de regio 's- Gravenhage", zegt het organi satie-comité 'Adriaan Hager 40 jaar publicist', in de uitnodi ging voor de receptie voor de jubilaris in het Scheveningse Kurhaus op maandag 11 mei. Het comité wordt voorgezeten door niemand minder dan de bekende dirigent René Ver hoeff. Boze tongen beweren dat een muziek-recensent dikwijls een mislukte musicus is, die uit frustratie probeert zijn broe- d'.rs die wel slaagden met zijn venijnige pen onderuit te ha len. „Daar zijn voorbeelden van", geeft Hager toe. „Maar ik pas niet in dat verhaaltje. Ik ben niet mislukt, want ik ben helemaal geen musicus". Na even doorvragen volgt een lichte nuance: „Ik heb zeven jaar viool gespeeld in het toen malige Hofstads Jeugdorkest. Maar dat was pure hobby. Ik was nooit van plan het vak in te gaan. Nou ja, misschien was er wel eens ambitie, maar de omstandigheden thuis waren er niet naar. Ik schrijf dan ook uit pure liefde voor de muziek. Dat klinkt wellicht hoogdra vend, maar het is wel zo". Maar als het tij voor u nu heel gunstig was geweest, dringen we aan. „Wellicht zou ik dan wel naar het conservatorium zijn gegaan. Maar dan zou ik geen viool doen, maar hoorn. Niet dat ik er ooit een noot op heb gespeeld. Ik weet niet waarom, ik kreeg op een gege- Damesorkest Een damesorkest raakte bij de kleine Hager, hij was een jaar of zes, destijds de gevoelig snaar, waarop hij prompt viool wilde spelen. Hij kwam eens, voor de oorlog, in een etablis sement aan het Spui waar een vrouwelijk vioolorkestje speel de. „Ik had destijds nog geen oog voor yrouwen, maar wel voor de violen. Mijn moeder heeft er toen voor gezorgd dat ik les kreeg, van Dulci Ouwer- kerk, leerlinge van het Ko ninklijk Conservatorium. Zij zat in het jeugdorkest en via haar ben ik daar later ook te rechtgekomen". Op de middelbare school maakte Hager een einde aan zijn orkest-carrière. Hij kreeg een vriendinnetje. „En je weet hoe het dan gaat". Later werd hij lid van Toonkunst, een koor dat veelvuldig in het Scheveningse Kurhaus zong. Hager, die bariton zong, sloot zijn zangloopbaan bij het Mu seumkamerkoor. Op latere leeftijd raakt de criticus in de ban van de saxofoon. Niet dat hij dit instrument ooit serieus aan de mond bracht. „Ik vind de saxofoon nog altijd verruk kelijk om te horen. Nee geen jazz, maar er zijn Franse com ponisten die schitterende kwartetten voor saxofoon ge schreven hebben. Daar smelt ik bij weg. Maar dat gebeurt ook als ik flamenco of Hon gaarse zigeunermuziek hoor. Of ik een lievelingscomponist heb? De Zwitser Honegger is dat een beetje. Toch heb ik geen echte voorkeur. Echt waar. De componist die ik 's a- vonds in de concertzaal hoor, is altijd mijn favoriet. Al heb ik in mijn boekje geschreven: 'Bach is het begin en het ein de'. Maar ik ben niet de eerste die dat zegt. Als ik thuis een plaat of ceedee wil opzetten, moet ik oppassen dat ik niet telkens voor Bach kies". Illusie Hager is er volledig van over tuigd dat het werk van de re censent zinvol is. Maar kun je als criticus het muziekleven ook daadwerkelijk beïnvloe den? „Het is waarschijnlijk een illusie die ik al veertig jaar nastreef', relativeert hij. „Toch denk ik dat wanneer je je werk goed doet er sprake is van een wisselwerking tussen jou, de uitvoerende musici en het lezerspubliek. Ik denk dat dat ook wel een beetje meet baar is. Maar je kunt het muziekleven niet sturen. Je kunt echter wel aan de basis staan van besluiten die op mu ziekgebied worden genomen. Bij voorbeeld door de over heid. En je kunt, in deze tijd waarin de cultuur in handen is van cultuurbarbaren wel roe pen: we zijn op de verkeerde weg. Je schrijft echter primair voor je lezers. Er zijn metingen verricht waaruit bleek dat toch tamelijk veel mensen recen sies lezen, ook als zij het con cert niet zelf hebben bijge woond. Maar ik denk dat geen recensent er ooit in is geslaagd een zaal vol of leeg te schrij ven". Nederlandse Opera Er komt een saillant voorbeeld uit het verre verleden boven drijven, waaruit blijkt dat criti ci heel soms wel ingrijpende veranderingen teweeg kunnen brengen. Dank zij de negatieve beoordeling van de gezamen lijke vaderlandse muziekkri tiek, moest de Zwitser Peter Maag, destijds dirigent van de Nederlandse Opera, vroegtij dig zijn biezen pakken. Hager: „Vrijwel iedereen was het er over eens dat die man niet op zijn plaats was". Hager heeft ook zelf omwente lingen teweeggebracht. Mede dank zij zijn kritiek op het pro grammabeleid ruimde de vori ge artistiek directeur van het Residentie Orkest vroegtijdig het veld. En ^eveneens mede dank zij Hagers schriftelijke en verbale interventies heeft het Haagse orkest de overla den muziekprogramma's met twee pauzes met ingang van het volgende seizoen achter wege gelaten. Hager: „Derge lijke programma's op één avond kun je niet verwerken. En deel van het publiek loopt dan ook altijd weg in een van die pauzes". Amateurmuziek Hager is met hart en ziel een pleitbezorger van de amateur muziek. „De amateur is het zout in de pa%van de muziek. Vandaar ook mijn hartstochte lijke kreten: overheid let op je zaak, gemeente 's-Gravenhage let op je zaak. Zeg niet: het zijn maar amateurs. Bijna dage lijks zijn honderdduizenden in ons land bezig met muziekma- ken als hobby. Ze krijgen veel al les van professionals. Zo is er een permanent contact tus- Adriaan Hager: „Het muziekleven kan niet zonder amateurs sen beroeps en amateurs. Het muziekleven zou niet zonder de amateur kunnen. Heel veel concertgangers zijn zelf ama teurs. Persoonlijk hoor ik ove rigens het liefste zang. Ik heb een enorme zwak voor koor muziek, of het nu door ama teurs en of beroeps wordt uit gevoerd. De menselijke' stem is het allermooiste instrument. Die hebben we zomaar van Onze Lieve Heer gehad, daar hoeven we niets voor te doen. Iedereen kan zingen, zij het de dan de ander". Volwassen kritiek Hager beperkt zich niet alleen tot pleidooien. Hij is ook daad werkelijk actief in de onder steuning van amateurs. Zo is hij lid van het bestuur van SCHAK, een stichting die de amateuristische kunstbeoefe ning in de Hofstad onder steunt en bevordert. Hij is ook adviseur en redacteur van Vo caal, het maandblad van de Koninklijke Christelijke Zan- gersbond. Verder treedt hij re gelmatig op als jurylid bij con coursen voor professionele en amateurmusici. De gevoelens die Hager voor amateurs koestert en dan met name voor de koren, houdt echter niet in dat hij hen soft bejegend. Ze krijgen gewoon een volwassen kritiek. Omdat in zijn ogen ook de amateur een goed niveau kan bereiken. De roep: „Wij zijn maar ama teurs, houdt daar rekening mee", stuit bij Hager dan ook op dovemansoren. De recen sent koestert zijn herinnerin gen aan het concert dat het Philharmonisch Koor Haga cantare (geleid door René Ver hoeff) nog niet zo lang geleden gaf in Instanbul. Het koor voerde een oratorium van de Turkse componist Adnan Say- gun uit. Hager: „Ik ben mee geweest. Ik heb Saygun per soonlijk gesproken Het was mijn idee om dat werk van die man uit te voeren. Daar ben ik nog trots op. Achteraf hoorde ik dat hij de belangrijkste com ponist van Turkije was. Hij is inmiddels overleden". Dubbelleven Hager heeft jaren lang een dubbel leven geleid. Overdag zwaaide hij als chef de scepter over een Haagse gemeentelij ke afdeling. In de avonduren ging hij voor de krant op pad. Hij begon zijn carrière als criti cus met het schrijven van kri tieken en beschouwingen in de personeelsblaadjes van de lo kale overheid. „Het Residentie Orkest speelde toen veelvuldig FOTO: MILAN KONVALINKA in Houtrust en daar schreef ik dan over. Op een dag ben ik met dat materiaal naar collega Basoski van de toenmalige Nieuwe Haagse Courant ge gaan. Ik vroeg: vind je dit wat?, Hij zei: ja. Maar verder liet hij niets meer van zich horen. Op een keer speelde een kennis van mij, de pianiste Elisabeth Honsbeek in de Oude Kerk van Rijswijk. Ik kwam Basoski tegen en vroeg: zal ik erover schrijven. Doe maar, zei hij. En mijn recensie verscheen in de krant. Ik ben daar toen blijven hangen. Bij de overgang naar Trouw ben ik meegegaan". Het podium van Hager werd later uitgebreid met onze krant, de Delftsche Courant en het maandblad 'Luister'. Hager is altijd een warm pleit bezorger geweest van Franse muziek. Dit werd ook in Frankrijk zeer gewaardeerd. Niet voor niets werd hij in 1989 onderscheiden met de Médail le Argent Société Académique 'Arts Sciennes-Lettres' te Pa- Wie het boekje van Hager wil aanschaffen kan zich wenden tot het Haagsch Impresariaat, Raamstraat 62, telefoon: 070- 3602651 en bij Rob in 't Veld, secretaris van het 'Comité Adriaan Hager 40 jaar publi cist', Cosmeaduin 11 in Lei den, telefoon: 071-214650. Frankenstein of de landschappen van de ziel. Toneelstuk naar de roman van Mary Shelley. Regie en decor: Rieks Swarte. Kostuums: Carly Eve- raert. Theater aan de Haven, Scheve- ningen. Gezien: Gisteravond. Herha ling: Vanavond. Het gruwelverhaal en de beze ten geleerde zijn klassieke voortbrengselen van de ro mantiek. Mary Shelley vere nigde die zaken in haar boek 'Frankenstein, or the modern Prometheus'. Viktor Frankenstein zoekt ob sessief naar de oorsprong van het leven, stelt een wezen sa men uit lichaamsdelen en wekt dat tot leven tijdens een elektrische ontlading in een onweersbui. De wetenschap per wilde aan God gelijk zijn en dat stort zowel hem als zijn schepping in het ongeluk. De maker is niet slecht, maar on nadenkend en hoogmoedig. Het maaksel is in wezen goed, maar is door zijn ingeschapen eenzaamheid gedoemd tot een leven dat alleen haat om zich heen kan verzamelen. Schep per en schepping, twee roman tische outcasts, zijn tot elkaar veroordeeld. Mary Shelley deed veel meer dan alleen horror schrijven. Frankenstein is een heel men selijk verhaal over vriend schap, eenzaamheid en lijden. Die eigenschappen maken het heel geschikt óm het op het to neel te brengen, zo bleek gis teravond in Scheveningen. Daar speelde 'Frankenstein of de landschappen van de ziel' een Toneelschuurproduktie van Riek Swarte. De voorstel ling is gekozen tot de twaalf uitverkoren produkties van het Theaterfestival, dat voor u vanavond al kan beginnen als u in Theater aan de Haven gaat kijken. De menselijkheid van monster en maker en de romantisi achtergrond vormen de ba voor de voorstelling. Het lai verhaal wordt in scènes n« gezet. Zij zouden illustrat kunnen zijn uit bij voorbe Goethes 'Werther'. Afschei en sterfscènes worden als bleaux vivants gepresente met een vette knipoog naar hartstochtelijke wereld die tekensysteem van emot heeft opgeleverd. Vuisten v den gebald, handen sper zich in de lucht: dit is Emoti Na de langzaamste 'Erlkó van Schubert die ik ooit 1 gehoord, kondigde Swarte i dat het Frankenstein-verh gaat worden gespeeld. Doel en andere decorstukken u den zichtbaar opgehesen, g guurzaagde bergjes geven Alpen aan, de zeven uitstek de acteurs verkleden zich de rand van het podium weer een nieuw personage te beelden. Theater is geen bootsing van de werkelijkhe maar een spel waarvan mal en publiek de afspraken k nen. Jan Joris Lamers' M; schappij Discordia ma school. Swarte maakte toneel als spelend kind, vol vondsten plezier. Zijn uitgangspunt zijn al snel duidelijk en heti deel ervan is dat als er veel V hetzelfde volgt, het verh wel eens wat langdradig drf te worden. Maar de monoli van het monster over zijn g telijke groei doorbreekt dei lectieve speelsheid. Het ste van deze Frankenstein is de afstand van de toneelwer 1 lijkheid hand in hand gaatfl de betrokkenheid bij het van Viktor Frankenstein zijn gedrocht. Dat maakt voorstelling geslaagd, zei -1 ook dankzij het spel van 1 faël Troch, Lot Lohr, Dithav d der Linden, Philippe Cei1 mans en de anderen AMSTERDAM Jeroen den Herder, leerling van het Swee- linck-conservatorium in Am sterdam, heeft gisteravond het Postbank-Sweelinck-concours cello 1992 gewonnen. De twee de prijs in dit concours ging naar Johan van Iersel van het Utrechts conservatorium. Dit heeft één van de organisatoren van het concours bekendge maakt. Het was de derde keer dat het Postbank-Sweelinck- concours werd gehouden. De eerste twee keren waren richt op viool en piano. 0 i twee jaar vindt het laatste c i cours plaats voor spelers v de dwarsfluit. De officiële i reiking van de eerste en tv JI de plaats is op 9 oktober in 1 Concertgebouw in Amsl n dam. De eerste prijs-winr.2< zal dan als solist optreden i het symfonie-orkest van I Sweelinck-conservatorium tweede prijs-winnaar geeft zondag 5 oktober een kofi H concert in Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 12