Haagse deken: „Ik voel mij geen
boodschappenjongen bisschoppen"
GEESTELIJK LEVEN OPINIE
li
Joodse gemeente boos
op ministerie van WVC
COMMENTAAR
Paus: binnenkort weer
bisschoppen in Albanië
nT £cidóc@owuvnt
CetelócSoivumt
Hond Luther verslechtert relatie tussen CSU en FDP
SCHLESWIG - De kleine zwarte dashond Luther is zich van niets be
wust, maar hij heeft de relatie tussen de Duitse regeringspartijen FDP
en CSU nog verder verslechterd. De naam van de hond van de toekom
stige FDP-minister van justitie, Sabine Leutheusser-Schnarrenberger,
was het doelwit van een bijtend commentaar in het CSU-orgaan 'Bay-
ernkurier'. Het is een belediging van de christenen een hond te noemen
naar de grote kerkhervormer, schrijft het blad.
Bisschop Hans Christian Knuth, zelf bezitter van de hond Juichen en
schrijver van een proefschrift over Martin Luther, is niet geschokt. Hij
wijst erop dat Luther ook trouw en waakzaam was en „flink van zich af
kon bijten". Volgens de overlevering bezat Luther ook zelf een hond.
ATroost je. lieve hond, in de hemel zul je zeker een gouden staart krij
gen", heeft Luther eens gezegd.
De woordvoerder van de Evangelische Kerk in Duitsland, waarbij vele
lutheranen zijn aangesloten, neemt de zaak minder luchthartig op. „Ik
weet niet welke godsdienst Leutheusser-Schnarrenberger aanhangt. Ik
kan alleen maar hopen dat de naam van haar hond niet haar enige band
met de Evangelische Kerk is of zelfs duidt op een negatieve houding te
genover deze kerk", zegt hij.
VRIJDAG 8 MEI 1992
Waar de gastvrouw
mooi is, is de wijn
Frans spreekwoord
Druïde als
ziekenhuispastor
NASHVILLE - Het academisch zie
kenhuis van Nashville heeft als eerste
ziekenhuis in de Verenigde Staten een
druïdenpriester als geestelijk verzorger
aangesteld. Patiënten kunnen zich
voortaan niet meer alleen door een pre
dikant. rooms-katholiek pastor of rab
bijn laten bijstaan, maar kunnen ook
kiezen voor de 29-jarige druïdenpries
ter Andrew Ragland. Ragland heeft de
zelfde rechten als de andere geestelijk
verzorgers.
Tot nu toe heeft Ragland het rustig. Er
heeft zich nog geen patiënt bij hem ge
meld. De druïden aanbidden goden en
godinnen uit de tijd voor de komst van
het christendom in Europa.
Drs. P.J.M. Kuijper algemeen
directeur van Vastenactie
AMERSFOORT - Drs. P.J.M. Kuijper is met in
gang van 1 oktober 1992 benoemd tot ^lgemeen di
recteur van de Vastenactie Nederland. Hij volgt
A.D.J. van Veldhoven op, die 22 jaar verbonden is
geweest aan de Vastenactie, waarvan de laatste ne
genjaar als algemeen directeur.
Kuijper (40). afkomstig uit Amersfoort, studeerde
van 1971 tot 1978 politicologie in Nijmegen. Hij
trad in 1979 in dienst van de Vastenactie als stafme
dewerker campagne en educatie. Op dit moment
vervult hij de functie van adjunct-directeur. De
vastenactie bracht in 1991 ongeveer 12 miljoen gul
den op. Het grootste deel daarvan wordt gebruikt
voor de financiering van kleinschalige projecten in
de ontwikkelingslanden. Een kleine twee miljoen
gulden wordt uitgetrokken voor bewustmakings
projecten in Nederland.
Manifestatie
Acht Mei
steeds minder
kerkelijk
UTRECHT - De Acht
Mei-beweging wordt stee
vast geassocieerd met het
conflict met de Neder
landse rooms-katholieke
bisschoppen, toch ademt
de komende manifestatie,
de achtste in successie,
een steeds minder kerke
lijk karakter.
Morgen is het weer zo ver. De
organisatoren zeggen op basis
van de aanmeldingen onge
veer even veel deelnemers te
verwachten als vorig jaar, toen
zo'n twaalfduizend mensen de
manifestatie bijwoonden.
Onderwerpen die prominente
aandacht op de manifestatie
krijgen zijn 'Europa een door
^conomie?', multicultureel sa
menleven en de crisis van de
verzorgingsstaat. Staatssecre
taris van buitenlandse zaken
Piet Dankert is bij het eerste
onderwerp present, Moham
med Rabbae, directeur van het
Nederlands Centrum voor Bui
tenlanders bij het tweede en
FNVers en PvdA'ers als Karin
Adelmund en Piet de Visser bij
het laatste.
Een woordvoerder van de ma
nifestatie zegt dat het logisch
is dat de beweging aansluiting
zoekt bij onderwerpen waar
van gebleken is dat de belang
stelling daarvoor bij de de ach
terban groot is. Het geeft vol
gens hem dan ook niet dat dit
geen kerkelijke items zijn.
Voorlichter Leon van der Meer
wijst er op dat bij de Acht Mei
beweging steeds wordt ge
dacht aan het conflict met de
bisschoppen (die ook dit jaar
niet van de partij zullen zijn).
„Maar als je het programma
zjet, hebben we toch zeker veel
meer in huis". Conflicten over
de slotviering zoals ook vorig
jaar weer het geval was zijn dit
jaar niet te verwachten omdat
na de vele interne kritiek van
uit de beweging zelf op de eu
charistieviering van vorig jaar
is gekozen voor een vesper
dienst. Bisschop Ernst die de
beweging een goed» hart toe
draagt voelde zich door het be
stuur van de Acht Mei geno
men toen hij achteraf hoorde
van de onorthodoxe viering op
de manifestatie met meerdere
voorgangers.
Van der Meer vindt overigens
dkt je niet een sterke scheiding
kunt aanbrengen tussen wat
kerkelijk is en niet kerkelijk
op de manifestatie. „Het lag
voor de hand dat we dit jaar on
derwerpen als de Europese
eenwording en de ontdekking
Vkn Amerika aan de orde zou
den stellen. Maar daar blijft
het natuurlijk niet bij. We heb
ben kerkelijk georiënteerde
mensen gevraagd daarover
hun licht te laten schijnen. Bij
dë eenwording van Europa la
ten we een CNVer aan het
woord. Als geloven alleen maar
iets is dat zich binnen de vier
muren van het kerkgebouw af
speelt dan hoeft het voor mij
met".
Ook hebben de organisatoren
hun best gedaan jongeren te
bereiken.
Niettemin is er een typisch
kerkelijk onderwerp dat met
het hart van de Acht Mei-bewe
ging is verbonden. Dat is het
verhaal dat de in ongenade ge
vallen Duitse priester Eugen
Drewermann zal houden. Zijn
opvattingen over de genezen
de kracht van de evangeliever
halen kan in kerkelijke kring
op grote belangstelling reke
nen. Op de manifestatie zal hij
spreken over autoriteit en
macht in de kerk. Het conflict
daarover heeft zeven jaar gele
den de Acht Mei beweging in
het leven geroepen.
DEN HAAG - Van ambi
tie zegt hij hij niet afkerig
te zijn, toch vindt de nieu
we deken van Den Haag,
L.A.M. Banning (54), een
van de aantrekkelijkste
kanten van zijn nieuwe
ambt dat hij - in kerkrech
terlijke zin althans - geen
enkele macht bezit. ,,Van
een pastoor en een bis
schop is duidelijk om
schreven wat voor be
voegdheden ze hebben,
maar voor de deken ligt
dat allemaal minder dui
delijk. Dat komt mij ei
genlijk wel goed uit, want
ik zie het vooral als mijn
taak dat ik mensen met el
kaar in gesprek breng". In
het verlengde daarvan
meldt hij dat autoriteit
niet lekker bij hem ligt.
De nieuwe deken van Den
Haag is op het eerste gezicht
een man van tegenstrijdighe
den. Zijn hart gaat uit naar het
gewone pastoraat in een paro
chie en hij heeft bisschop Bar
dan ook laten weten dat hij
voor een gedeelte van zijn
werktijd als assistent in een
Haagse parochie werkzaam wil
zijn, toch trekt het besturen
hem zeer aan. Hij zit in het be
stuur van het Voorburgse
priesteropleidingsinstituut, in
dat van het Servicecentrum
voor levensvorming en voor
zijn komst naar Den Haag was
hij al deken van Leiden. Een
van de laatste, minder plezieri
ge karweitjes die hij daar heeft
moeten opknappen was de
fraude van de penningmeester
in de Petrusparochie. „Het
ergste is natuurlijk de afstand
die daar is ontstaan tussen het
kerkbestuur en de parochia
nen. Pastoor en bestuur waren
gekend in die fraude".
Banning werd in 1937 geboren
in het Twentse dorpje Weerse-
lo waar zijn vader burgemees
ter was. Drie jaar later verhuis
den zijn ouders naar Leid-
schendam waar zijn vader een
nieuwe benoeming kreeg. De
toekomstige deken ging
school op het Haagse Aloysius-
college dat toen nog geleid
werd door de paters jezuïeten.
Halverwege de middelbare
school stapte hij over naar het
kleinseminarie Hageveld. In
1963 werd hij priester gewijd.
Laatste neomist
„Toen ik gewijd werd, zag het
er naar uit dat ik zo'n beetje de
laatste neomist zou zijn van
Leidschendam. Elk jaar was
daar tot dan toe zo iemand
feestelijk in het dorp onthaald
in een koets met een bezoek
aan het gemeentehuis. Omdat
mijn vader burgemeester was,
zou de locoburgemeester dat
voor zijn rekening nemen. Ik
had zo mijn twijfels of het alle
maal nog wel paste. Ik vond
Deken L. Banning
het te dominant katholiek. Je
leefde ook daar eigenlijk ni«t
nieer in een dorp. Vijf dagen
voor het feest in Leidschen
dam overleed paus Johannes
XXIII, een lichtend voorbeeld
voor ons. Dat had automatisch
gevolgen voor de manier waar
op mijn feest werd aangepakt.
Er gold een soort kerkelijke
rouw, maar ik was er bepaald
niet rouwig om dat het rond
mijn binnenkomst wat minder
feestelijk aan toe ging".
Het gebouw van het
dekenaat is gevestigd in het
oude pand van de Una Sancta-
beweging aan het Nassauplein
die in een recent verleden zich
erop toelegde andersdenken
den te bekeren tot het katholi
cisme. Het fraaie gebouw met
zijn brede trappen en stijlvolle
kamers ademt oude glorie uit.
Dat dit verleden voorgoed
voorbij is vindt Banning niet
erg. „Aan die triomfantalisti-
sche kerk was ik niet erg ge
hecht" en het klinkt uit zijn
mond als een understatement.
„Het was te veel uiterlijkheid.
Die conclusie moet je toch wel
trekken als je ziet hoe sterk en
snel die plaatselijke kerk de af
gelopen vijfentwintig jaar
ineengekrompen is".
Onzichtbaar
Als we stellen dat de huidige
kerk in vergelijking met twin
tig jaar geleden wel erg on
zichtbaar is geworden en wel
erg sterk aan functies heeft in
geboet, zegt hij het vooral te
betreuren dat mensen met vra
gen over zingeving in onze
huidige samenleving haast
niet meer terecht kunnen. „Ik
maak mij niet zozeer zorgen
over de toekomst van de kerk.
Wel zie ik het als mijn taak
plekken in stand te houden
waar over zingeving gespro
ken kan worden". Hij wil de in
druk wegnemen die elders is
gewekt dat hij in Den Haag als
een soort beeldenstormer zou
willen optreden door te verlan
gen dat de huidige dertig paro
chies worden teruggebracht
tot acht. Wel vindt hij het be
langrijk dat de parochies die
nu al hergegroepeerd zijn tot
acht zones binnen elk daarvan
veel intensiever met elkaar
gaan samenwerken.
„Het gaat me meer om de kwa
liteit dan de kwantiteit van het
pastoraat. Daarom l?eb ik pas
toor Streng gevraagd of hij vol
gende week bij mijn installatie
een verhaal wil houden over
plaatsen van spiritualiteit. Ik
ben er een beetje van ge
schrokken dat er in Den Haag
zoveel orgelfondsen bestaan.
Ik ben natuurlijk niet tegen
een orgel, ik vind het prachtig,
maar er zijn toch belangrijker
dingen in het pastoraat. Het
gaat om de geest die ergens
moet waaien. We zullen
moeten laten zien hoe kerk
vandaag de dag vorm kan krij
gen".
Over zijn eigen priesterschap
merkt hij op dat hij pas vijfjaar
na zijn wijding zich ook werke
lijk priester voelde. „Natuur
lijk wist ik waar ik voor koos in
1963, maar in 1968 was ik er
geestelijk ook helemaal inge
groeid. Aanvechting om het
ambt te verlaten zoals zovelen
van zijn generatiegenoten in
de tweede helft van de jaren
zestig ook daadwerkelijk de
den, zegt hij nooit gevoeld te
hebben. Aan het einde van de
jaren zestig denkt hij met ge
noegen. „Dat was een zalige
tijd. Er bleek veel mogelijk en
het is jammer dat de ontwikke
lingen die toen op gang wer
den gebracht van officieel ker
kelijke zijde werden afge
damd".
Hij meent dat hij het nooit zou
hebben volgehouden als hij
zich niet minstens een maal
per jaar geestelijk had kunnen
terugtrekken. Een ervaring uit
1973 toen hij drie maanden
kon uittrekken voor een kli-
nisch-pastorale vorming zegt
hij van bijzonder belang te vin
den.
Wachten
Van de sores waarmee de RK
kerk meestal de publiciteit
haalt - celibaat, de blokkade
van de vrouw in het ambt, ligt
hij niet echt wakker. „Natuur
lijk is bij de bisschoppen be
kend hoe daar door ons over
gedacht wordt. Het heeft geen
zin dat ik daar opnieuw nog
eens lucht aan geef. Je zult dus
moeten wachten", verklaart
hij berustend.
Typerend voor deze tijd is,
vindt hij, dat geen enkele lei
der vandaag de dag kan zeg
gen hoe het moet. „Natuurlijk
worden wij met kerkelijke
FOTO: MILAN KONVALINKA
richtlijnen geconfronteerd,
maar ik zie mij niet als bood
schappenjongen van de hiërar
chie die standpunten moet
doorgeven van boven af. Niet
dat ik er moeite mee zou heb
ben om dat te doen, maar hun
standpunten kunnen nooit het
laatste woord zijn. In het pasto
raat komt het altijd op luiste
ren aan. De uitkomst staat
nooit vast".
Hij vindt het te kras uitge
drukt te zeggen dat hij een
haat-liefde verhouding heeft
met zijn kerk. Hij zegt zich
graag te laten inspireren door
een man als Gorbatsjov die
vernieuwing nastreefde maar
zijn communistische achter
grond nooit verloochende. „Ik
kan dan soms wel problemen
hebben met de kerk. de rijk
dom van de christelijke tradi
tie heb ik via de kerk ontvan
gen. Wat voor mij belangrijk is
dat je steeds leeft met het
hoopvolle perspectief daty ons
in de Schrift voorzegd is. Dat is
voor mij erg belangrijk. De
dood is immers het einde niet.
Ik hoop dat we in die christelij
ke traditie een nieuw element
kunnen inbrengen, maar hoe
dat er precies uit zal zien valt
moeilijk zeggen. We leven in
een typische zoek-maatschap-
Pij"
Deken L. Banning wordt
woensdag 20 mei om 20.00 uur
door bisschop R. Bar geïnstal
leerd tijdens een plechtigheid
in de Pastoor van Arskerk, Aal
tje Noordewierstraat 4 in Den
Haag.
Ierse prelaat neemt plotseling ontslag
DUBLIN De Ierse bisschop dr. Eamonn Casey heeft gisteren
„om persoonlijke redenen" zijn ontslag ingediend. In de Ierse
media wordt het ontslag in verband gebracht met de affaire rond
een Amerikaanse vrouw met een kind, aan wie Casey gedurende
meer dan vijftien jaar in totaal ruim 100.000 dollar zou hebben
doen toekomen. Casey is sinds 1969 bisschop, eerst van Kerry en
sinds 1976 van Galway in het westen van Ierland. Zijn ontslag is
door paus Johannes Paulus II aanvaard, zo heeft het katholiek
informatiebureau in Ierland bekendgemaakt. Casey is door zijn
veelvuldig optreden in de media in Ierland zeer bekend. Hij ver
oorzaakte opschudding toen hij in 1981 als tegenstander van het
Amerikaanse beleid ten aanzien van El Salvador de Ierse rege
ring opriep de diplomatieke contacten met de Verenigde Staten
te verbreken. Drie jaar later ging hij een ontmoeting met presi
dent Ronald Reagan tijdens diens bezoek aan Ierland uit de weg.
beroepingen Islamitische Raad wil vijanddenken bestrijden
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Roden mevr. H Postma te
Niehove-Oldehove; te Oosternijkerk-
Metslawier-Nijawier T.S. Fahner te
Dronten;
te Jaarsveld (toez.) P.f. Bouterte Schel-
lu,inert.
Aangenomen naar Barendrecht (bui
tengewone wijkgemeente) A. Jonker te
Stolwijk
Nederlandse Hervormde Kerk
Aangenomen naar Puttershoek (be
jaardenzorg) (part-time) drs. C. den
Otter, kandidaat te Ridderkerk; naar
Oude-en Nijehorne H. Boersma kan
didaat te Wanswerd.
Bedankt voor Bodegraven H. Harke-
ma te Onstwedde;
DEN HAAG - De Islami
tische Raad beschouwt de
strijd tegen het vijand
denken jegens moslims
als een van zijn belang
rijkste taken in de komen
de tijd. Nu de communis
tische regimes in Oost-Eu
ropa zijn gevallen, raakt
de islam steeds meer on
der vuur, meent voorzitter
C. Corüz.
Bij de presentatie van het be
leidsplan van de raad zei Co
rüz, dat uit de reacties op de
Golfoorlog is gebleken dat er
in Nederland veel onbegrip
over de islam bestaat. De
meeste Nederlanders weten
niet wat deze godsdienst bete
kent. Er ontstaan bijvoorbeeld
in de'vastenmaand Ramadan
„fricties" tussen moslims en
autochtone Nederlanders, om
dat de laatsten niet weten dat
de moslims dan alleen maar 's
morgens vroeg of 's avonds
laat voedsel tot zich mogen ne
men. De raad hoopt het onbe
grip onder meer weg te nemen
door een actief mediabeleid en
door regelmatig overleg te voe
ren met de Raad van Kerken
en de overkoepelende organi
saties van andere godsdiensti
ge groeperingen.
Corüz onderstreepte dat de
raad de overheid alleen over
godsdienstige zaken van ad
vies zal dienen. .Als een zaak
geen religieuze aanknopings
punten heeft, laten we haar
aan anderen over. Wij kunnen
wel wat zeggen over islamiti
sche scholen, maar we zullen
nooit zelf overgaan tot de
stichting van zulke scholen",
aldus Corüz.
DEN HAAG - De Joodse
Gemeente in Amsterdam
is boos op het ministerie
van WVC. Dat wil drie
joods religieuze objecten
op een lijst van bescherm-
dé voorwerpen plaatsen,
waardoor de Joodse Ge
meente er niet meer vrije
lijk gebruik van kan ma
ken. Dit geldt zowel voor
het gebruik bij gods-
dienstbeoefening als het
uitlenen aan derden. De
afdeling rechtspraak van
de Raad van State moet
nu binnenkort oordelen of
het besluit van WVC cor
rect genomen is.
Gisteren behandelde de Arob-
rechter in Den Haag het
beroep van het Kerkgenoot
schap de Nederlands Israëliti
sche Hoofdsynagoge in Am
sterdam tegen het besluit van
WVC. De Joodse Gemeente liet
tijdens de zitting weten ge
kwetst te zijn door het hande-
leli;
Wao-boemerang
DaT de PvdA gisteren geen motie van de oppositie zou sti
nen met de oproep de huidige wao'ers te ontzien was bes! ig j
geen verrassing. De oppositie had maar liefst vier dagen har
tijd om daarvoor kwalificaties als 'laf en 'sollen' en 'de frac fte
is geen knip voor de neus waard' te verzinnen. De show]
de WD leek weliswaar aardig, maar uiteindelijk blijkt det lu?'
positie haar werk toch slecht te hebben gedaan. Wat de Pv j*c|
deed was namelijk helemaal niet laf, maar politiek gezi
voorspelbaar en correct. Er is eerst immers een wet nodig jjrr
vorens die te kunnen veranderen. De oppositie maakte d len
ook een iets te goedkoop nummer zonder zich spits af te vi ;e''J
gen waarom het CDA zo minzaam reageerde nu de PvdA e"
rugkomt op een eerder genomen heikel besluit.
UITERAARD wilde de PvdA gisteren nog steeds de huid
wao'ers ontzien, maar dat wist iedereen voor het debat al.l
vraag had gisteren gesteld moeten worden waar de PvdAi
belofte van wil betalen nu ze vasthoudt aan de bezuinigii
van een miljard gulden op de uitgaven voor de wao. Het vi
de oppositie blijkbaar niet op dat CDA-fractiewoordvoerd
Biesheuvel tot twee keer toe aan de PvdA de garantie vro
zich aan die bezuinigingsdoelstelling te houden en tot tn
- keer toe bezwoer PvdA-vice-fractievoorzitter Leijnse datl
dat zeker van plan is. En daarmee wierp Leijnse een boem
rang weg die hij over een paar weken terugkrijgt. Dan wor IT
echter niet de coalitie geraakt, maar hijzelf. De bezuinig» lis
van een miljard op de wao kan namelijk alleen gehaald wi en
den door arbeidsongeschikten die na-1994 in de wao terec ia
komen extra te laten inleveren. hoi
In het huidige kabinetsvoornemen wordt het al geen vetp
voor een jonge werknemer die een ernstig ongeluk ovt^
komt. Zij krijgen namelijk voor elk jaar dat zij ouder zijn d jar
18 bovenop het sociaal minimum 1,75 procent van het laat om
verdiende loon. Dat is net een bovenminimale uitkerii ie.
maar wie uit de pot waar dit vandaan moet komen nog ee D°'
een miljard van af wil halen schaft nagenoeg de wao af vo et
nieuwe arbeidsongeschikten. Waarom heeft geen enkel Ian
van de oppositie gevraagd of de PvdA het aanvaardbaar vin öl
dat de nieuwe arbeidsongeschikten er nog verder op achti en
uit gaan ten behoeve van de huidige wao'ers? Het had e oei
pijnlijk en vrijwel onoplosbaar dilemma blootgelegd. 1 n
CDA heeft dat dilemma wel gezien en van de PvdA gever 'n
haar eerdere toezeggingen na te komen. Het is dus nu aan k'e'
PvdA-fractie dat dilemma op te lossen.
De wonderen zijn de wereld niet uit, maar die zijn echl xn
niet uit PvdA-handen te verwachten. De boemerang van joi
lijn-Leijnse op de eerste zonnige meidag van 1992 is met fi oh
me worp vertrokken, maar binnen acht weken is die op de el
rugweg. Het is exact uit te rekenen hoe hard die dan aa
komt.
VATICAANSTAD - Paus Johannes Paulus II heeft gisteren]
een gesprek met president Sali Berisha het herstel van de I
schoppelijke hiërarchie in Albanië toegezegd. Berisha, de eeil
niet-communistische president van Albanië in veertig jl
sprak veertig minuten met het hoofd van de Rooms-Katholif
Kerk.
Slechts één bisschop, ongeveer dertig priesters en ongew
evenveel religieuzen hebben de vervolging van de kerk sxndn
vestiging van het communistische bewind in 1945 overleefd.!
zijn in het land, dat in 1967 werd uitgeroepen tot de eerste athéi
tische staat in de wereld, meer dan 2.000 kerken, kloosters
moskeeën verwoest.
Berisha bedankte de paus voor diens solidariteit met het Al ba
se volk „vooral tijdens de zwaarste jaren van de tirannie",
toonde zich verheugd dat het Vaticaan de diplomatieke betri
kingen met het land heeft hersteld en de Indiase aartsbissch
Ivan Dias vorig jaar heeft benoemd tot apostolische nuntius
het land.
len van WVC.
De drie objecten, een machzor
(gebedenboek uit circa 1240),
een heilige ark met podium uit
de achttiende eeuw en een rin-
tel menora (kaarsenkandelaar
voor synagogegebruik uit
1753) zijn krachtens de Wet tot
behoud van cultuurbezit op
een lijst van beschermde voor
werpen geplaatst. Dit is ge
beurd, omdat de drie voorwer
pen, waarvan de machzor en
de rintel menora tentoonge
steld worden in het Joods His
torisch Museum in Amster
dam. verweven zijn met de ge
schiedenis van de joden in Ne
derland en daarom aange
merkt kunnen worden als on
vervangbaar en onmisbaar. De
Joodse Gemeente vindt dat het
besluit haar godsdienstvrij
heid beperkt, omdat zij de ob
jecten nu niet meer zonder
voorafgaande toestemming
van WVC mag verplaatsen of
gebruiken in de synagoge.
De advocaat namens het mi
nisterie van WVC liet weten
dat de voorwerpen nog steeds
verplaatst mogen worden.
Uitgave
Kantoor redactie
Kantoor advertentie
abonnementenafdeling Stationsweg 37. Leiden.
Telefoon 071 -122 244
Telefax
Postadres
Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk
070-3190 933
070-3906 717
Postbus 9. 2501 CA Den Haag
Hoofdkantoor
Telefoon
Postadres:
Alle kantoren zijn op
maandag tot en met
vrijdag geopend van
08 30 tot 17.00 uur
Directeur/hoofdredacteur: J Leune
Adjunct-hoofdredacteur J Timmers
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 8
Leiden en omgeving (tel 071 - 144 046/047/48/49): G - J Onvlee (chef-redacteur)^
F Buurman. K van Kesteren. R Kleijn. drs. R Koldenhof. M. Kroft. T Pieters e
M Roso
Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815)
A van Ri|n (chef), W Bunschoten, drs R. Edens, drs. Chr van der Hoff, A van
Holstein, E Huisman. H. Jansen, drs J. van Leeuwen - Voorbij, R de Roo
Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator). B. Jansma, H Piët.
Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven
Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka (chef) en S. Evenhuis.
Ch Bels (chef), A.
Nieuwmans, H. Sch
Redactie-secretaresse (tel 070-3190 819) T Kors.
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van.
- freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied;
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, t
dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland es itj
België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs. K Swiers,
M van de Ven en P Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout
(chef), H Bijleveld, D Hofland, P Koopman, D. van Rietschoten en K. van Weesf'
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus;
- de volgende correspondenten in het buitenland: drs D J van den Bergh
(Peking), drs H Botje (Tunis), A Courant (Athene), R Hasselerharm
(Johannesburg), drs A Heering (Rome). B. van Huët (Londen), M. de Koninck
(Washington). F Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel), W Voordou»sr
(Londen), drs R Vunderink (Moskou), W Werkman (Jeruzalem), G. van Wijland d!
(Belgrado), F Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel).
„»Hi
n 08.30 tot 17.00 uur
118 00 tot 19 00 uur. op za van 14 00 ld
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling
per maand 27.00
per kwartaal 79,80
per jaar 312,65
Bij betaling per acceptgirokaart
per maand
per kwartaal
per jaar
28.20
82.80
318,65
e worden voldaan.
Het abonnementsgeld dient vi
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 141 905 Voor uitsluitend het
geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 140 680
Bankiers
ABN/AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK 663 050
*»jj