Schoenen brengen geluk 'Eigenwijze' Haagse winkel doet alleen in zwart vinyl j&dócGoiviant GEZOND WELWOENSDAG 6 MEI 1992 _L7 De symboliek achter schoenen Trek eens een gedicht aan Mode-ontwerpers lonken naar meubelen Meesterkok wil van sterrenterreur af Ms de prins verliefd is geworden op Assepoester, maarzij hem ontvlucht, vindt hij haar terug aan de hand van het muiltje dat ze is verloren. Mini-schoentjes als speelgoed. FOTO: WALT DISNEY Nederland maakt Indische produkten voor Australië C2 Schoenen brengen geluk Cl Gedicht van Multatuli op T- shirt. Gedichten van vaderlandse bodem op een T-shirt? Leraar Nederlands Ton Schreiner uit Nieuwegein pikte het idee, dat in Amerika al geruime tijd be staat, op. Schreiner wilde het idee naar eigen zeggen uit ide alistische overwegingen ook in Nederland introduceren: „Ik wil de Nederlandse poëzie zo veel mogelijk verspreiden. Ze moeten een bescheiden even wicht bieden aan T-shirts met diverse triviale teksten waar mee de markt overspoeld wordt". Het project is nog kleinschalig: de shirts verschij nen in een beperkte oplage. De T-shirts heeft hij, heel toe passelijk, 'poë-T-shirts' ge doopt. Vooral gedichten van Paul van Ostaijen zijn goed vertegenwoordigd omdat ze er ook typografisch bijzonder uit zien. Er zijn elf verschillende gedichten leverbaar. Van Paul van Ostaijen zijn dat onder an dere 'Mare groet 's morgens de dingen', 'Berceuse presque Nègre' en Boem paukeslag. Een met gedicht bedrukt T- shirt kost 25, porto inbegre pen. Voor meer informatie: Rivendell Poë-T-Shirts, tel. 03402 - 42968. Het goede leven in België Naast het blad 'Italië', dat zo 'n drie jaar geleden het dag licht zag en ondanks kwade voorspellingen nog steeds verschijnt, is er nu een tweede tijdschrift dat geheel aan één land gewijd is. Het blad heet 'België, La Grande Vie' en wordt uitgegeven door ANWB Media in samenwer king met het Belgische Edit Productions. Het blad is be doeld voor de ongeveer 750.000 Nederlanders die per jaar één of meer keer naar België gaan. 'Belgiëis een glossy magazine waarin vaste rubrieken staan over de onderwerpen toerisme, recreatie, cultuur, eten en mode. Het bevat voornamelijk door Belgische auteurs geschre ven artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen. Dat belet echter niet dat een goede vertaalslag naar de Nederlandse lezer wordt gemaakt. Het taalgebruik is goed en meer concreet is er in dit nummer een onderdeel dat gaat over de vraag waar Belgische produkten te koop zijn in Den Haag. Het blad biedt voor iedereen wat, maar gelukkig niet op een oppervlakkige manier. In 'Met zicht op zee' wordt een onbekend aspect van de Belgi sche kust (kleine bastions) bezocht. En wie wist dat in de Ardennen goud gedolven wordt? Een duidelijk kaartje geeft aan waar goud is gevonden en waar goudwasserij en zijn (of waren). In een uitgebreid verhaal wordt de historie van de Brusselse muntschouwburg uit de doeken gedaan. Uiteraard wordt aan eten (met recepten) uitge breid aandacht besteed. Er is een modeprofiel van de in Nederland niet erg bekende ontwerper Chris Mestdagh. Als het blad aanslaat zal het elk kwartaal gaan verschij nen. Het is in Nederland en België bij de boek- en tijd- schriftenhandel te koop voor f 9,95. Idoor IDA BROMBERG Zitten op een stoel van Jean-Paul Gaultier, de Franse mode-ontwerper die zijn bekendheid on der meer te danken heeft aan de Madonna-kle- ding? Het kost veel geld, maar het kan sinds kort wel, de woning inrichten met design van een mode-ontwerper. In grote steden als Parijs, Lon den en Milaan is het al heel ge woon dat dure modezaken zich ook met meubels .inlaten, zegt Dick Dankers van winke l/atelier Frozen Fountain in Amsterdam. Met een waar schuwing: „Het gaat dan wel om heel kostbare meubelen die in kleine series worden ge maakt" Dankers zit zelf waar schijnlijk vast aan de aanschaf van een stoel van Gaultier. Hij zag in Parijs bij Galerie V.I.A. de eerste meubelontwerpen van Jean Paul Gaultier en is bezig met onderhandelingen om een serie meubelen van de modeontwerper binnenkort ook in Amsterdam te kunnen exposeren. Voorwaarde is wel dat hij eerst zelf iets aanschaft. „Een stoeltje zal al snel rond de tienduizend gulden kos ten", zegt Dankers, „maar dat is wel de moeite waard, vind ik". Wielen Al het meubilair van Gaultier heeft wielen. Zo is er een fau teuil als kuipstoel met twee brede rubberen fietsbanden en kleine zwenkwieltjes, ook uit gevoerd in een 'S-vormig mo del, waarbij lovers rug aan rug kunnen zitten. De stoelen zijn gemaakt van plaatstaal, alumi nium en de zittingen zijn van rood velours. Zelfs een kast staat bij Gaul tier op wielen. „Het lijkt een stapel oude koffers, heel echt. Je denkt een deksel te kunnen openklappen, maar dan valt de kast door die wielen bijna om", vertelt Dankers. Mooi vond hij ook een pas-spiegel, gewoon met tape aan een steekwagen gemonteerd. "Heel doortrapt' noemt Dankers het meubilair van Gaultier, waar van de prijzen zo tussen de zes- en veertienduizend gulden zul len liggen. Gaultier is niet de enige mode man die zich in het ontwerpen van meubilair uitleeft. „Er zijn aardige verschuivingen van de mode naar het interieur", stelt Dankers. „Het gaat heel slecht in de mode. De interieurwe reld is 'opener' dan het mode- gebeuren, dus het is wel lo gisch dat die twee een beetje met elkaar verweven raken". Vroeger waren de mode- en interieurwereld gescheiden; tegenwoordig loopt het een beetje door elkaar heen. „Toe gepaste kunst was vijf jaar ge leden nog 'vloeken' volgens sommigen, maar nu is het ge accepteerd", zegt Dankers. Govers Met mode-ontwerpers in eigen land loopt het nog niet zo'n vaart. Frank Govers is mo menteel naast kleding wel met een paar 'side-line' projecten in de sfeer van interieurverzor ging bezig. Veel kan hij er nog niet over zeggen, alleen dat het nu nog voornamelijk gaat om zaken als behane, gordijnen en parket. „Het zit nog in een hele beginnende fase en het duurt zeker nog een halfjaar". Interieurspullen van Frank Govers zijn dus nog niet te koop, maar hij is naar eigen zeggen wel van plan zich bin nen enige tijd in de interieur- wereld te begeven. „Nederland is niet zo snel met aanpakken", meent zijn colle ga Frans Molenaar. Hij houdt zich wel met het ontwerpen van interieurzaken bezig en heeft bijvoorbeeld vloerkle den, een stoel en een bank ge maakt. Maar deze ontwerpen zijn niet te koop. „Ik heb ze niet voor commerciële doel einden gemaakt, maar omdat ik het zelf wilde", zegt Mole naar. „Dus niet omdat het slecht zou gaan in de modewe reld, want het gaat heel goed hier. Het zijn spullen voor ei gen gebruik". Of Nederlandse mode-ontwer pers zich in navolging van hun buitenlandse collega's in de wereld van het interieur zullen storten, weet Molenaar niet. Dat het gebeurt, vindt hij niet vreemd of verwerpelijk: „Het zijn mensen met veel smaak, ik zie niet in waarom ze het niet zouden kunnen doen. Het is toch een leuke side-line?" Idoor BERT SCHAMPERS De meesterkok en exploitant van het exclusieve Ant werpse restaurant Sir Anthony Van Dijck, Marc Paes- brugghe, heeft een moedig en opvallend besluit geno men. Hij bouwt zijn met twee Michelin-sterren gelau werde etablissement om tot een eethuis voor de mo dale man. De fijne en luxe gerechten met ten minste zulke luxe wijnen ruimen het veld voor eenvoudige Vlaamse schotels, geserveerd met een huiswijn. De beslissing van Paesbrugghe is volgens ingewijden uniek. Maar de exploitant geeft ook toe dat de druk, om het sterrenrestaurant op topniveau te laten draai en, voor hem wel erg zwaar is gaan wegen. Bovendien spelen ook economische factoren mee in de beslis sing: zo snoeit de Belgische overheid in de aftrekbaar heid van zakendiners en lopen de vaste lasten voor de exploitant van een exclusief restaurant als Sir Antho ny te sterk op. Sir Anthony Van Dijck is gevestigd in een in een pa triciërswoning in de Vlaeykensgang, een steegje niet ver van de kathedraal van Antwerpen. Meesterkok Paesbrugghe is nog maar 42 jaar. Maar op het hoogte punt van zijn carrière maakt hij nu dus culinair een ra dicale ommezwaai. Hij is doodsbenauwd in het ster ren-restaurant het plezier in het werk te verliezen en weigert nog langer de slaaf van zijn culinaire caprio len te zijn. De sfeer in de exclusieve eethuizen vindt de kok te opgeklopt. Behalve door Michelin is Sir Anthony van Dijck beju beld door andere Franse gastronomen als Gault-en Millau en Henry Lemaire. Die sterren en koksmutsen in de respectieveljke gastronomische gidsen, kan Mare Paesbrugghe na 22 mei, als Sir Anthony sluit voor een verbouwing, wel vergeten. In augustus opent New Sir Anthony zijn deuren. Het publiek kan er dan, zonder vooraf te hoeven aanbellen en te reserveren, terecht voor een betaalbare en zeer smakelijke maal tijd. De schoenen moesten geluk en vruchtbaarheid brengen". De relatie tussen schoen en erotiek werd overigens lang niet altijd op prijs gesteld. Blok: „Toen de Fransman Charles Perrault de eerste ver sie van het sprookje van Asse poester publiceerde, had haar schoen een duidelijk erotische betekenis. De schoentjes wa ren van bont, wat een duidelij ke verwijzing naar sexualiteit betekende. Dat werd door mensen die zich daaraan stoorden veranderd in een gla zen muiltje". De alleroudste miniatuur schoentjes zijn maar liefst 4000 jaar oud en komen uit Meso- potamië. Ze werden aan de doden meegegeven om de go den gunstig te stemmen. De Romeinen gebruikten minia tuurschoentjes als parfumfles jes. Vanaf de Middeleeuwen krijgt de miniatuurschoen er een scala aan nieuwe beteke nissen bij. Die van broeder schap bijvoorbeeld, bij het schoenmakersgilde. De broe derschap tussen de schoenen lappers werd tijdens de bijeen komsten beklonken door het drinken uit de gildebeker, die in de vorm van een schoen was gemaakt. Nu nog wordt bier in sommige kroegen uit glazen laarsjes gedronken. De schoen wordt ook nu nog als geluksbrenger gezien. Voorbeelden daarvan zijn het zetten van de schoen met Sin terklaas en, in Frankrijk, het zetten van kerstklompjes bij de schoorsteen voor de kerstman. Volwassenen verbronzen de eerste schoentjes van hun kin deren in de hoop dat ze een lang en gelukkig leven leiden. Nog alledaagser is het gebruik om een paar sportschoentjes aan de binnenspiegel van de auto te hangen. De tentoonstelling over de mini atuurschoen is tot 25 oktober te zien in het Leder- en Schoenen museum, Elzenweg 25, Waal wijk. Tel. 04160-32738. Jaarlijks 800.000 mensen bij de dokter voor pijn C3 Idoor GWEN VAN LOON Er zit nog muziek in de ouderwetse grammo foonplaat. Daarin gelooft J. van Toor (60) van mu ziekhandel '1000 jaar mu ziek' heilig. Van Toor runt in de Papestraat de enige gespecialiseerde platenzaak van Neder land, die de komst van de cd's heeft overleefd. De zaak bestaat al 32 jaar en is eigendom van een bevriende familie. Van Toor kan zich goed voorstellen dat vooral oudere mensen zich aan de kant gezet voelen doordat vroegere platenzaken tegen woordig alleen nog maar cd's verkopen. „Ik ben grootgebracht met grammofoonplaten. Mijn grootvader was een echte pla- tengek. Daardoor kwam ik al vroeg in aanraking met het fe nomeen plaat en met klassieke muziek. Toen ik zestien werd, ben ik begonnen met het op bouwen van een eigen collec tie. Inmiddels bezit ik ruim 9000 Ip's". Hij kan zich leven dig inbeelden, dat het een ramp is als je te horen krijgt dat je je oude platen beter in de vuilnisbak kunt gooien: de platencollectie, die je jaren lang zorgvuldig hebt opge bouwd, lijkt ineens geen cent meer waard. Van Toor meent dat de cd zel den een mooi geluid geeft. „Het is net brandhout. Als je een plaat koopt heb je iets moois in je handen. De voor kant van de hoes is mooi geïl lustreerd en de achterkant biedt plaats aan tekst en toe lichting. Vaak zit er in de hoes ook nog een tekstboek. Bij een cd'tje breek je je nagels als je het doosje open doet. Boven dien moetje het kleine boekje er zowat uitpeuteren". Volgens de platenhandelaar is het Philipsconcern de grote boosdoener. „Philips is de gro te baas in Nederland op het gebied van geluidsdragers. Zij geven de toon aan en negeren het feit dat er nog steeds gram mofoonplaten worden geperst. Doelbewust wordt de consu ment verplicht cd's te kopen. De meeste mensen weten niet eens dat er nog Ip's geprodu ceerd worden. En zo is het doel bereikt: de mensen kopen een cd-speler en vervangen hun oude platencollectie door cd's". Een zeer gemêleerd publiek loopt het zaakje in de Haagse binnenstad binnen. Veel men sen moet Van Toor echter te leurstellen: hij verkoopt alleen klassieke muziek en oude jazz. '1000 jaar muziek' verwijst naar het feit dat er platen ver kocht worden waarop muziek staat uit het Gregoriaanse tijd perk van 900 na Christus". In het sobere winkeltje zijn moderne uitvoeringen van klassieke muziekstukken van muzikanten als Berdien Sten- berg taboe. „Een negende symphonie van Beethoven werp je niet voor de leeuwen", vindt Van Toor. De kopers moeten op zi'jn advies afgaan. Het beluisteren van muziek in de winkel is niet mogelijk, maar als met niet tevreden is, kan de plaat altijd geruild wor den. Voor de heer J. Van Toor van pla tenwinkel '1000 jaar muziek', waar géén cd's te koop zijn, is het geven van een goed advies belangrijk. FOTO: MILAN KONVALINKA Schattig zijn ze, de felge kleurde kaplaarsjes van slechts een paar centime ter groot, de Hollywood- muiltjes van Barbie en de sleutelhangers met daar aan ski- en sportschoen tjes. Bij schattig alleen blijft het echter niet. Toen directeur W. Blok van het schoenenmu seum in Waalwijk een collectie van honderden schoentjes kado kreeg, ontdekte hij allerlei ver halen en symboliek ach ter de schoentjes. In zijn museum in Waalwijk is nog de hele zomer een ten toonstelling van de nieuwe aanwinstjes te zien. Blok ver telt: „De laatste tijd is de sym bolische betekenis van het mi niatuurschoentje in de verge telheid geraakt. Nu is alleen het kitsch-aspect nog overge bleven. Het minischoentje lijkt alleen nog als souvenir waarde te hebben". Miniatuur ski schoentjes als aandenken aan de wintersport, bergschoentjes als herinnering aan de Alpen. „Er valt echter van alles te ver tellen over de betekenis van de mini-schoen. Wist u bijvoor beeld dat aan voet en schoen vaak een erotische betekenis werd toegekend?". Psycho analytici als Freud en Jung za gen de schoen als symbool voor de vrouw en de voet als symbool voor de man. Er zijn ook volksgebruiken die hier op wijzen. „In Polen moest de bruidegom uit de schoen van de bruid drinken, en dat was ongetwijfeld een toespeling op de komende huwelijksnacht. In Engeland bestond lang de gewoonte dat de vader van de bruid de schoenen van zijn dochter aan de bruidegom gaf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 17