tumor in het Nederlands toneel KUNST/RTV Nominatie kunstenaars voor Prix de Rome Faust van Berlioz wederom een groot succes ish zet muziek in decor Brabants Orkest speelt op Brighton Festival U2 snel uitverkocht unicef -xtae 6ou/ia/nt MAANDAG 4 MEI 1992 1 rid Bowie uwt in stilte ANNE Popzanger David is eind april in Lausanne in ni heim in het huwelijk getre- net het model Iman. Dat "^gemeenteambtenaar Michel 111van Lausanne gisteren ge- Het huwelijk tussen de 46- Bowie en de 36-jarige, in So- geboren Iman, werd op 24 in het gemeentehuis van nne voltrokken. Alleen twee len van het paar waren daar- ïwezig. Bowie heeft een huis usanne. Onlangs had Bowie idgemaakt dat hij voor Iman "eindgoed had gekocht in een gen Iers dorp voor 3,4 mil- ollar (6,25 miljoen gulden). lat David Bowie met zijn vrouw Iman Abdumajid. AMSTERDAM - De jury van de Prix de Rome heeft acht beel dende kunstenaars genomineerd voor de Prix de Rome. Dat heeft de Amsterdamse Rijksakademie van Beelden Kunsten be kendgemaakt. Het gaat om Suchan Kinoshita (31) uit Maastricht, Mark Man- ders (23) uit Arnhem, Noor de Rooy (27) uit Breda en Marijke van Warmerdam (33) uit Amsterdam die zijn genomineerd in de cate gorie Beeldende Kunst en Openbaarheid. Verder zijn Karin Arink (25) uit Rotterdam, Tom Claassen (27) uit Breda, Joep van Lieshout (28) uit Rotterdam en Mariene Staals (30) uit Amster dam genomineerd in de categorie Beeldhouwen. In augustus worden de prijzen toegekend. In beide categorieën is er een eer ste prijs van 40.000 gulden, een tweede prijs van 20.000 gulden en zijn er twee basisprijzen van 10.000 gulden. De uitreiking van de prijzen is in september tijdens de opening van de tentoonstelling van het werk dat de deelnemers de komende drie maanden zul len vervaardigen in de eindronde. Kunstvoorwerpen uit kerk gestolen GUATEMALASTAD - Een gouden stralenkrans en een zilveren kroon zijn gestolen uit een rooms-katholieke kerk in Guatemala. De diefstallen vormen de jongste in een reeks diefstallen in de afgelopen weken uit kerken. Dit hebben kerkelijke functionaris sen gisteren meegedeeld. De twee godsdienstige kunstvoorwer pen, waarvan de waarde niet te schatten valt, en een onbekende hoeveelheid contant geld zijn vrijdag gestolen uit een kerk in de stad Antigua, op ongeveer 30 km van de hoofdstad. De diefstal was de zesde uit een rooms-katholieke kerk in Guatemala in de afgelopen paar weken. Glasmuseum koopt unieke vissenkom LEERDAM - Het Nationaal Glasmuseum in Leerdam heeft de belangrijkste aankoop uit haar geschiedenis gedaan. Het gaat om een monumentale vissenkom, het grootste stuk vormgebla- zen glas dat ooit door een kunstenaar is ontworpen. De kom da teert uit 1924, is ontworpen door Chris Lebeau en werd destijds gemaakt bij de Glasfabriek Leerdam. De vissenkom is afkomstig uit de collectie Reifenberg. Deze Parijse familie liet in de jaren twintig een huis bouwen en inrichten door de beroemde art deco- kunstenaar Pierre Chareau. Benefiet concert in Concert gebouw AMSTERDAM - Het be nefietconcert dat gister avond ter nagedachtenis van de in 1989 vermoorde vioolbouwer Berend Möl- ler is gegeven in het Con certgebouw in Amsterdam heeft 325.000 gulden opge bracht. Dat heeft de orga nisatie meegedeeld. Möl- ler werd vermoord bij een roofoverval op zijn huis. De opbrengst van het con cert gaat naar het Foster Parents Plan. Jiscussie over humor in hei laags Nederlands toneel mei van Amerongen, Hans van den Kester Freriks, Gerben Hellin- n Houweningen, Haye Heyden en acteurs van Het ile Toneel. Op 2 mei in de Ko- Schouwburg, Den Haag. K VAN TEYLINGEN houwingen over hu- Izijn altijd saai. Niets jdelijker voor een grap 1de uitleg ervan. En j een onderwerp kom laar zelden echt meer Jbten in een forumdis- Jie. De uitgangspun- Iroor een gesprek over lor in het hedendaags T?rlands toneel leken florissant. jjderdaad er was zaterdag 1 Koninklijke Schouwburg |g opzienbarend nieuws te ji, maar dank zij de opzet •(initiatiefnemer en gast- [Het Nationale Toneel le de forumdiscussie toch rdige middag op. eit ligt er dat er de laatste heel wat Nederlands dra- jrordt geschreven, en soms heel goed ook. Recente 07 leelden zijn 'Kras' van Ju- Herzberg en 'Een zwarte van Karst Woudstra. De n voor de discussie was de iderstelling dat in nieuwe irlandse toneelstukken humor zit. Dat geldt ze- ,voor Woudstra's stuk en bij fbeeld ook voor Jaloezieën jipoed/Fout van Haye van "leyden. Die laatste zat tafel als een wat Martin van Amerongen (links) leidde de forumdiscussie. trieste clown. Hij schrijft ook In de Vlaamse pot, voor televi sie dus, net zoals zijn forum collega Chiem van Houwenin gen ('Zeg eens a'). Die twee waren het al snel on eens over de stelling. Van Hou weningen zag de humor op het toneel in deze zware tijden als nodig voor kassa en ontspan ning en soms als glijmiddel voor een boodschap. Volgens Van der Heyden ligt het accent echter nog steeds op de trage die: 'Dallas', 'Dynasty', 'Me disch centrum West', 'Goede tijden, slechte tijden'. Men wentelt zich het liefst in ander mans leed. De vraag of dat ook voor het toneel geldt, en het nieuwe Nederlandse in het bij zonder, bleef verder liggen. En daar ging het toch om. Beleefd Zo schermutselde men af en toe wat, maar in het algemeen waren de zes heren uiterst be leefd en vriendelijk tegen el kaar. Zes heren, inderdaad. Vrouwen zijn specialisten op het gebied van humor, maar Schmidt, Herzberg noch Hö- weler waren bereid te komen, zei voorzitter Van Amerongen. Het gezelschap werd gecom pleteerd door Hans van den Bergh, toneelcriticus bij het Parool, hoogleraar in Heerlen en schrijver van het boek 'Con stanten in de komedie' (van hem leerden we dat er niet meer dan zeven basisgrappen bestaan), Gerben Hellinga, cri ticus bij Vrij Nederland en to neelschrijver, en Kester Fre riks, idem, maar dan bij de NRC. Martin van Amerongen had de moeilijke taak de zaak in goede banen te leiden en er ook nog iets van te maken. Voor het amusementsgehalte zorgden acteurs van het Natio nale Toneel. Ze speelden frag menten uit Nederlandse stuk ken met humor die of recent geschreven zijn, of door leden van het forum, of allebei. Waar op de vraag kon volgen waar om er zo weinig of zo veel gela chen werd. Van den Bergh, doctor in de humor, had daar altijd wel een plausibele verklaring voor waar auteurs, spelers en zaal vrede mee konden hebben. Hij voelde zich duidelijk medever antwoordelijk voor de sfeer en de voortgang van de discussie. Zo lanceerde hij de stelling dat Engeland veel meer inwoners heeft dan Nederland, en dat we dus tegenover veel goede Brit se blijspeldichters blij mogen zijn met één deugdelijke Ne derlandse. „En die hebben we gelukkig in Haye van der Hey den." Zo werden er links en rechts meer pluimen verdeeld. Calvinisme Uiteraard mocht de vaderland se aard niet onbesproken blij ven. Een geslaagde blijspelac teur is elders direct een een so- cietyfiguur, maar in calvinis tisch Nederland krijgt hij maar weinig belangstelling. Hier is het brengen van Nederlandse stukken een riskante loterij, zei Hellinga: „Het kost altijd meer werk en tijd, en als het misgaat, krijgt het stuk de schuld en nooit de uitvoering". Hij zag voor het toneel een meer edele, minder naturalis tische rol weggelegd dan voor het tv-drama. Theater vraagt meer concentratie en verdie ping van de werkelijkheid. Maar dat het op de treurbuis niet allemaal bedrog is, onthul de Chiem van Houweningen. De forumdiscussie werd afgewisse den van het Nationale Toneel. Op c Pool'. 'Zeg eens a' wordt wel met pu bliek in de studio afgedraaid, maar er wordt niet met bordjes om applaus en gelach ge vraagd. Dat zal dus wel flink zoeken zijn naar extreem goedlachse proefpersonen. Oorlog met pensioen Wat leerden we verder van de forumleden? Dat Kester Fre riks van monologen houdt en vooral naar het theater gaat om wat te leren. Hij vraagt zich dan af hoe hij gegeven situatie gehandeld zou hebben. Geluk kig mag daar humor bijkomen. De NRC-recensent lijkt dus een typisch Nederlandse to neelkijker, tot lering ende ver maak. Haye van der Heyden pleitte ervoor de oorlog als the ma in 1995 met pensioen te sturen en vond van de gespeel- i met scènes gespeeld door le- 3 foto een scène uit 'Een zwarte foto's: jet belgraver de fragmenten dat van hem zelf het leukst, uit een eenak ter die nog nooit is opgevoerd. Meer mensen waren er en thousiast over, niet in de laat ste plaats door het spel van Adriaan Olree en Jacqueline Blom. Martin van Amerongen had het er maar druk mee. Hij leidde het gesprek goed, pa reerde onverwachte bijdragen uit de zaal, en had kennelijk de opdracht gekregen niet te diep te graven. Dat gebeurde dan ook niet. We weten nog steeds niet zeker of het inderdaad zo goed gaat met het grappige to neel in Nederland en hoe dat komt. Maar dank zij de ge speelde stukjes humor kan zelfs een serieuze aangelegen heid als een forumdiscussie passen in de trend van het amusement. Of die er nou is of niet. jzgerald voor het goede doel Premiere van de reprise van 'La dam nation de Faust', opera van Berlioz, door het koor van de Nederlandse Opera, het Nederlands Philharmo- nisch orkest, Barry McCauley, Willard White en andere zangers, het geheel onder leiding van Hartmut Haenchen. Zondagavond, Muziekthater Amster dam, alwaar nog 9 voorstellingen in De première gisteravond in Amsterdam van de reprise van het grote Haenchen/Kupfer succes van'La damnation de Faust' van Berlioz van driejaar geleden, kreeg terecht op alle fronten enthousiaste bijval van het publiek. Regisseur Kupfer plaatst het verhaal van Mefisto die Faust op slinkse wijze zijn ziel ontfutselt op het toneel van een oude schouw burg. Op dit schouwtoneel is alles schijn immers to neel - waarbij Mefisto op treedt als de alles manipule rende schouwburgdirecteur. Bij Goethe weet Faust uitein delijk zijn ziel van de duivel te redden. Berlioz die zijn eigen Faustlibretto schreef, liet Faust ellendig in de hel omko men hetgeen ook plastisch op het toneel werd uitgebeeld. Kupfer echter, liet daarna de oude Faust weer herleven in het na de hellevaart miracu leus herstelde theater, waar Faust een oude gramofoon ont hult. Was zelfs alle muziek schijn en kwam uit die oude grammofoonhoorn? Bij de laatste noten helpt hij zelf het gordijn sluiten en mag het pu bliek, na twee uur ononderbro ken met talloze beelden met dubbele bodems en muzikaal- /theatrale verwijzingen naar onder meer Parsifals dood en de Walkurenrit te zijn gecon fronteerd, gaan zitten interpre teren. De hoofdzaak is dezelfde ge bleven, de Kupferregie, het schitterende toneelbeeld van Hans Schavernoch, dirigent Haenchen en koordirigent Maczewski, Barry McCauley als een gedreven Faust en het koor van de Nederlandse Ope ra. De nieuwe elementen, het Nederlands Philharmonisch orkest, William Willard als Me fisto, Marianne Rorholm als een lieftallige Nargarethe en Lieuwe Visser in een overtui gende bijrol, bleken zonder uitzondering sterk en overtui gend. En als iets in dit zwaar romantische verhaal en de dito muziek nodig is, is het wel dat laatste. Juist doordat Willard wat betreft stem en persoon lijkheid niet direct als een ge mene duivel overkomt, paste hij in Kupfers regie opvatting waarin er een haat/liefde ver houding tussen Faust en Me fisto lijkt te bestaan. Voorop in deze produktie staat echter McCauley met zijn donker ge- timbreerde tenor en zijn grote acteertalent. Het lijkt een goed idee dat hij is gecontracteerd door de Nederlandse Opera om in 1996 de rol van Siegmund te zingen in de in Amsterdam uit de brengen eigen Ring-pro- duktie in een regie van Klaus Michael Grüber. Deze succesvolle Faust-pro- duktie wordt wat betreft regie, decors en kostuums overgeno men door de Bregenzer Fest- spiele en door Covent Garden. De Nederlandse Opera doet het goed, helaas zo goed dat de volgende produktie, die van Mozarts Don Giovanni in Juni, binnen enkele uren reeds uit verkocht was. -zangeres Ella Fitzgerald koos zaterdagavond, bij uitzondering, 5 dj de schijnwerpers. Ze trad op verzoek op in de Radio City Music zjin New York om geld bij elkaar te zingen voor het goede doel. Dit teëf geen Aids-benefiet, maar een concert voor rijtjeshuizen. Het dat het optreden heeft opgebracht, gaat namelijk naar de res- •°^atie van 28 rijtjeshuizen in Astor Row in de zwarte, Newyorkse Ie<}Harlem. foto:AP Ji. Concert met Geddy Lee (zang, [ïitaar, toetsen), Alex Lifeson (gi- Jtoetsen) en Neil Peart (drums), "y, Rotterdam. Voorprogramma: js. Gisteravond. krjftNS PIËT 3eJsh is het best te om drijven als de Dire aits van de hardrock. Canadese trio is kun- veilig en nauwelijks [ïtroversieel. Zo ook gis- ^vond in een uitver- jcht Ahoy' in Rotterdam ar de groep haar mu- van een decor voor- inlijk is Rush op het podi- VJ beter te pruimen dan op de it. De belangrijkste reden idi^at het symfonische element jmuziek niet zo domineert. teprdoor klinkt Rush, vooral iet eerste deel van het twee durende concert, uiterst UtJ- Het gitaarspel van de wat ucljende Alex Lifeson spettert ce|tveel energie de zaal in, ter- Hejl drummer Neil Peart en de •rilde bassist en zanger Ge- ietijy Lee voor een strakke bege- itafkig zorgen. De herinnerin- aan hun symfonische uit- ittingen, waarbij er geen 'de leek te komen aan de iposities verdwijnen als :uw voor de zon. Pas tegen einde wordt die oude draad weer opgepakt en gooit een overbodig lange drumsolo van Peart wat roet in de toch ui terst smakelijke maaltijd. Soms levert het drietal vuur werk, dan weer klinkt de mu ziek niet meer dan verzorgd..., maar plezier hebben ze. Kleine pesterijtjes over en weer laaien het vreugdevuur nog wat op en Geddy Lee danst een paar keer terwijl hij bast met één voet over het podium. Toch heeft Rush al in een vroeg stadium doorgehad dat je succes niet kan bouwen op drie hoofden. Gevolg was, dat de groep altijd heeft geprobeerd om visueel heel krachtig uit te pakken. In Rotterdam resulteert dat in een aaneenschakeling van prachtige decors, die de mu ziek wat extra charme geven. Er wordt niet alleen vrijelijk gespeeld met licht en laser, maar ook met film. Daarbij wordt de rap in 'Roll the bones' op het scherm uitgevoerd door een doodshoofd met zonnebril op en krijgt 'Big money' een te kenfilm als decor. Telkens weer weet Rush op die manier te verrassen en optimaal ge bruik te maken van de tech niek, zonder er met handen en voeten aan te zijn gebonden. Uiteindelijk tovert het drietal op het podium twee inmens grote witte konijnen uit de hoed en wordt het tijd de mu ziek in te pakken. Maar niet zonder nog voor een toegift te rug te zijn geweest. De Nederlandse winnaar van de Gouden Roos, Ralph Inbar (links) legt zijn arm over de schouders van zijn Canadese collega Paul Du- bont-Herbert die eveneens een Gouden Roos in de categorie produ centen in de wacht sleepte. foto: ap TROS wint Gouden Roos in Montreux HILVERSUM - De TROS heeft zaterdag op het festival van Montreux in de categorie producenten een Gouden Roos gewon nen met het programma TV Masqué. Het programma werd ge produceerd, geregisseerd en gepresenteerd door Ralph Inbar. Volgens een woordvoerster van de TROS was de jury unaniem in haar beslissing. De bekroning was voor de aflevering met de ge pensioneerde kankerspecialist dr. van Coevorden, die op 3 maart werd uitgezonden. De arts was jarenlang verbonden aan het An- thonie van Leeuwenhoekhuis in Amsterdam. In het programma worden onbekende Nederlanders voor het voetlicht gebracht die een bijzondere prestatie voor mensen of dieren hebben geleverd. TV Masqué wordt opgenomen met een verborgen camera. Het festival van Montreux wordt dit jaar voor de 32e keer gehouden. Volgens de TROS is het de eerste keer dat ons land in deze cate gorie een Gouden Roos wint. Rushdie: „Duivelsverzen, mijn beste verdediging" LONDEN - „Het boek zelf is mijn beste verdediging", vindt Salman Rushdie van de „Dui velsverzen" in een interview met de Observer van zondag. 'Gisteren besprak een pressie groep die zich presenteert als 'het ismlamitische parlement van Groot-Brittannië' in Lon den 'de zaak-Rushdie'. ,Het is niet zeldzaam dat een boek beoordeeld wordt zonder dat men het heeft gelezen", meent de schrijver van de Dui velsverzen, „maar dat is nooit eerder in dergelijke afmetin gen gebeurd". „Het boek is in het kabaal beschadigd. De mensen zijn tot de conclusie gekomen dat ze er geen kennis van hoeven te nemen om een mening te hebben", aldus de schrijver die de hoop uit spreekt dat de uitgave van een pocket-editie van de tekst, die voor het eerst in de herfst van 1988 verscheen, het publiek er toe zal stimuleren de inhoud ervan te ontdekken. Het 'islamitische parlement van Groot-Brittannïe', dat be handelde gisteren een motie die Salman Rushdie beschrijft als „een egoïstisch, verwaand, arrogant en verachtelijk perso nage, dat geen recht heeft op de vrijheid van meningsuiting die hij zegt te omarmen". Sal man Rushdie, een Brit van In dische afkomst, leeft op een geheim gehouden plaats sinds ayatollah Khomeini, drie jaar geleden, een „fatwa" (religieu ze straf) uitsprak, waarin hij Rushdie wegens godslastering ter dood veroordeelde DEN BOSCH - Het Brabants Orkest geeft op 9,10 en 13 mei drie concerten op het Brighton Festival. Een woordvoerder van het orkest heeft dit meegedeeld. In 1989 werkte het Brabants Orkest ook al mee aan het vermaarde festival in de Engelse badplaats. Op 9 mei speelt het orkest 'Eine Messe des Lebens' van de Engel se componist Delius. Het orkest wordt bij die gelegenheid gediri geerd door Richard Armstrong. Tijdens het tweede concert wor den onder leiding van de vaste gastdirigent Heinz Friesen drie werken gespeeld van Richard Strauss. Het laatste concert wordt gedirigeerd door de eigen dirigent Arpad Joo. Samen met het Brighton Festival Koor, het Trinity Boys Choir en de alt Cai-olyn Watkinson wordt de Derde Symfonie van Mahler ten gehore ge bracht. ROTTERDAM - Als een donderslag bij heldere he mel ging zaterdagmorgen om elf uur de voorverkoop van het dit jaar enige Ne derlandse concert van U2 in de Rotterdamse Ahoy' van start. Dit keer niet via de bekende voorverkoop adressen maar via de ra dio. Jeanne Kooymans van Station 3 kreeg van organisator Mojo Concerts uit Rotterdam de pri meur en binnen een uur waren alle achtduizend beschikbare kaarten verkocht. Het concert van het Ierse kwartet, dat onderdeel uit maakt van de wonderschone 'Zoo TV-tour', is onder muziek liefhebbers het meest begeer de optreden van dit jaar. Mojo Concerts vreesde daarom dat er bij de voorverkoopadressen een slagveld zou ontstaan on der fans. Tenslotte is de ruimte in Ahoy' beperkt. Bovendien wilde de organisator de wind uit de zeilen nemen van de zwarte handel- Na lang beraad werd daarom voor deze 'over- valtactiek' gekozen. Het con cert, op 15 juni, krijgt in 1993 een vervolg, wanneer de U2 te rugkeert in de Kuip. Kinderen Rekenen op Ons. Wij Rekenen op U. informatie of folder 333 93 00 Start voorbereiding brood in Noordzee ALKMAAR - Kunstenaars van de Alkmaarse stichting Cargo hebben gisteren nabij Breezanddijk op de Afsluitdijk de eerste paal geslagen voor de hoogspanningsmast die de stichting met twintigduizend broden in de Noordzee wil plaatsen. De werkzaamheden werden gadegeslagen door en kele tientallen belangstellen den. De procedure voor het verkrij gen van een vergunning voor het zogenoemde 'Nationaal ge schenk aan de zee' is nog niet afgerond. Een woordvoerder van Cargo zei evenwel een ver gunning te hebben voor het heien en voor het opbouwen van de hoogspanningsmast. De eerste paal maakt onder deel uit van het fundament, waarop de kunstenaars de in delen gezaagde hoogspan ningsmast willen bouwen. De mast wordt de komende vier weken in elkaar gelast. Bin nenkort vestigen de kunste naars ook een bakkerij nabij de mast. Uit voor diervoeder bestemd graan, gekweekt in de IJssel- meerpolders, zullen daar de omstreden broden worden ge bakken. Het bakken moet eind juli zijn voltooid, waarna het inmetselen in de mast begint. Cargo hoopt de mast begin september nabij Texel in de Noordzee te kunnen plaatsen. Op 28 mei openen de kunste naars hun project officieel voor het publiek. De zegsman van Cargo meldde dat de kunstenaars doorgaan met de voorbereiding van hun project. Ze zullen pas beslissen over de uiteindelijke bestem ming van de mast nadat een vergunning voor tijdelijke plaatsing in de Noordzee in hoogste instantie wordt gewei gerd. Medio maart werden twaalfhonderd bezwaarschrif ten met 33.000 handtekenin gen tegen een vergunning in gediend. Minister Maij-Weg- gen (verkeer en waterstaat) be sloot op grond van de Wet Ver vuiling Zeewater geen toe stemming voor het „nationaal geschenk te verlenen. Cargo heeft tegen die weigering beroep ingesteld. Wanneer plaatsing in zee onmogelijk blijkt, zullen de kunstenaars uitwijken naar een geschikte alternatieve lokatie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 7