Albanese kerk komt overeind GEESTELIJK LEVEN OPINIE Vernieuwingsbewegingen dringen aan op verruiming ambt Kwakhanden Priester zat 37 jaar gevangen 'Twee Mei-dag' in Salzburg RK Friesland herdenkt 50e sterfdag van Titus Brandsma li COMMENTAAR i r»* £cidóc0ou*a/nt CeidóeöoiruMit ZATERDAG 2 MEI 1992 Schoonheids- behandeling voor prostituées AMSTERDAM Evangeli sche jongeren in Amsterdam bezoeken de laatste tijd de Wallen om prostituées een gra tis schoonheidsbehandeling aan te bieden. Zo hopen ze met de prostituées in gesprek te komen over het geloof. De groep van 'Jeugd met een Op dracht' staat onder leiding van een Amerikaanse manicure die haar praktijk opgaf om evangelisatie te gaan bedrij ven. De jongeren bezoeken de prostituée met z'n tweeën: de een zorgt voor de wimpers en de nagels, de ander voor ge sprek en eventueel gebed. Vakantie is zich moe maken op eigen kosten. UTRECHT - De Nederlandse bisschoppen moeten het celi baat voor priesters opheffen, vrouwen toelaten tot het ambt en pastoraal werkers meer be voegdheden geven. Vier ver nieuwingsbewegingen binnen de Rooms-Katholieke Kerk teleurgesteld zijn over de her derlijke brief. In hun open brief van vrijdag onderbouwen zij hun kritiek. De ambten van priester en dia ken hebben in de geschiedenis een clericaal en bovendien ex clusief mannelijk karakter j schrijven dit in een open brief kregen, aldus de vier organisa- naar aanleiding van de bis schoppelijke brief 'In Christus Naam'. De Acht Mei Beweging (AMB), de Mariënburgvereniging, de Federatie van Verenigingen van Pastoraal Werkenden (VPW) en de Vereniging voor vernieuwing van het ambt (GOP) lieten eind maart in een eerste reactie al weten dat zij ties. „Wij pleiten ervoor en streven ernaar dat dit eenzijdi ge karakter wordt afgebouwd." De bisschoppen houden in hun brief vast aan de huidige toelatingseisen voor het ambt. Het celibaat levert volgens de vernieuwingsbewegingen voor veel priesters grote problemen op en is bovendien een van de belangrijkste oorzaken van het grote priestertekort in Neder land. Dat vrouwen worden uit gesloten van het ambt van priester en diaken, is volgens hen „een onrecht en doet vrou wen zeer tekort". Verruiming van de toelatings eisen tot het gewijde ambt is, aldus de vier. volstrekt niet in strijd met de leerstellige uit eenzetting die de bisschoppen geven in hun brief. De bis schoppen trekken zelfs „niet de evidente conclusie" uit hun eigen woorden. De bevoegdheden van (niet-ge- wijde) pastoraal werkenden moeten op zeer korte termijn worden uitgebreid, om te voor komen dat de bediening van de sacramenten en het profes sionele pastoraat te veel 'ont koppeld' worden. Met voor rang moet dit gebeuren bij doop en huwelijk, schrijven de organisaties. Het huidige ker kelijk wetboek biedt hiervoor tal van mogelijkheden. De herderlijke brief en de open brief zullen veel aandacht krij gen op de manifestatie van de Acht Mei Beweging die op za terdag 9 mei in Utrecht wordt gehouden. De voorzitters van de vier vernieuwingsbewegin gen zullen in een forumdiscus sie 'bij gebrek aan beter' het gesprek aangaan met een kerkjurist. De bisschoppen zelf hebben immers traditiege trouw de uitnodiging afgesla gen. Er zijn niet alleen kwakdenkersdie momenteel opgang maken, maar er zijn ook 'kwakhanden'. Dat zijn handen van mensen die zeggen over bijzondere gaven te beschikken. Allereerst wil ik nu zeggen dat er zeker mensen zijn, vrouwen en mannen, die bijzondere gaven hebben. Zij zijn in staat om met hun handen en vaak ook met hun gesprekken iemand zo aan te raken en te benaderen dat daar baat bij gevonden wordt. Zij kunnen mensen helpen die op andere plaatsen bij artsen en fysiotherapeuten geen hulp vinden voor hun klachten. Vaak p ijnklachten. Enkelen die ik persoonlijk ken, zijn zeer betrouwbaar en ik heb ook enkele mensen op hen attent kunnen maken, van wie ik weet dat ze hierbij baat hebben. Maar er is ook een andere groeperingdie van zichzelf zegt bijzondere gaven te hebben, maar waarover ik heel andere verhalen hoor. Sommige van die verhalen zijn ook bekend bij de zedenpolitie, maar er is onvoldoende 'hard materiaalom tot rechtsvervolging over te gaan. De verhalen die ik ken zijn allemaal verhalen van vrouwen. Vrouwen die in een periode van hun leven kwetsbaar waren en als gevolg daarvan klachten hadden. Klachten die zich uiten op een plaats in het lichaam, maar die voortkomen uit de psychische conditie. Zij kwamen op een of andere wijze terecht bij mannen, althans in de verhalen die ik ken, metbijzondere handen'. Het merkwaardige van die verhalen is nu dat deze 'bijzondere handen'ook op 'bijzondere plekken' van het lichaam terecht kwamen. Zo is het toch merkwaardig dat aan een vrouw met rugklachten werd gevraagd om haar borsten te ontbloten. Ze werd op haar borsten behandeld voor rugklachten. Wie psychisch kwetsbaar is en langdurig pijn heeftlaat zich soms veel welgevallen. Maar later, hersteld, ga je je afvragen wat er gebeurd is. Het kan zijn datje daarover gaat praten, maar het kan ook gebeuren dat je je zo schaamt voor wat er gebeurde, datje blijft zwijgen. Of je voelt je niet sterk genoeg om naar buiten te treden met je verhaal. In de afgelopen maanden hebben enkele vrouwen kontakt met mij gezocht en hun verhaal verteld. Een van hen vertelde me dat sommigen zich beroepen op landelijk bekende mensen zoals Aleid Schi lder en ds. Hans Stolp van de IKON. In de naam van het zogenaamde 'nieuwe tijdsdenken'en het 'reïncamatiedenken'gebeuren er vreemde dingen. Met een zekere regelmaat bereiken mij verhalen van mannen die een soort betoverende invloed hebben op vrouwen. Vooral vrouwen die door hun levensgeschiedenis extra kwetsbaar zijn. Het zijn mannen die handig weten in te spelen op behoeftes als aandacht en liefde, maar daarbij meer zichzelf op het oog hebben dan het welzijn van de ander. Ik noem ze 'mannen met kwakhanden'. Volgens een van de vrouwen die me belde, gaat het hierom een topje van de ijsberg. Mijn eigen ervaringen in gesprekken ondersteunen dit vermoeden. Er zijn zeker betrouwbare handen die nood niet misbruiken, maar er zijn ook 'kwakhanden'. Iemand zei me: „Let erop of je afhankelijk wordt gemaakt in plaats van bij jezelf gebracht en let er op of'gewone' artsen tegen alternatieve genezers worden uitgespeeld". Ik voeg er aan toe: „Let goed op je eigen wil, juist als je kwetsbaar bent". Bovendien moet gewerkt worden aan een erkenningsprocedure, zodat mensen weten of zij bij een betrouwbaar adres zijn. Zolang dit nog niet is geregeld kunnen er duistere praktijken doorgaan waar kwetsbare mensen het slachtoffer van zijn. Op allerlei plaatsen in het land wordt hard gewerkt aan de herinrichting en gedeeltelijke herbouw van kerkgebouwen. FO" Idoor AART HEERING SALZBURG Vandaag vindt in Salzburg een 'feest voor een open kerk' plaats, een ontmoeting voor progressieve rooms- katholieken. De achtergrond van de mani festatie vergelijkbaar met die van de Acht Mei Beweging - wordt mede gevormd door een conflict tussen de behou dende bisschoppen en en ba sisbeweging die steeds zelfbe wuster wordt en zich steeds mondiger opstelt. Sinds 1986 vinden omstreden bisschopsbenoemingen in Oostenrijk plaats, met als laat ste voorbeeld de benoeming van bisschop Kurt Krenn in Sankt Pölten. De benoemin gen zijn direkt of indirekt aan leiding tot de oprichting van allerlei (basis)bewegingen en groepen, aldus Michael de Werd in 'De Bazuin', het pro gressieve (r.k.)tijdschrift voor kerk en samenleving. Een groot deel van dergelijke groe pen zijn vandaag present op de manifestatie. De organisatie van de '2 mei dag' heeft geen van de bisschoppen uitgeno digd. Zo'n uitnodiging zou niet passen bij het karakter van de bijeenkomst", zoals De Werd een woordvoerder citeert. BEROEPINGEN Gereformeerde Kerken Bedankt voor Balk c.a. drs. R. Goskerte Scherpenzeel (Gld.). Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Hasselt P.L. Storm te Broek op Langedijk; te Launceston (Tasmanie, Free Ref. Churches öf Australia) J.M Batteau te Zaandam: te Zevenbergen R. van der Wolf. kandidaat te Gees. SHKODËR De woning van mgr. Mikel Koliqi in de Noordalbanese stad Shkodër is een door rafeli ge dekens afgegrensd zol- dervertrek met een stoel, een bed, een kale planken vloer, een bejaard straal kacheltje en een loshan gend peertje als enige lichtbron. De leefomgeving van de 89-ja- rige geestelijke is kenmer kend voor de toestand waarin de katholieke kerk van Alba nië zich bevindt. Van de vijf bisdommen die het land voor de oorlog telde is alleen dat van Shkodër sinds vorig jaar in ere hersteld. Maar Shkodër, dat 80.000 inwoners telt, van wie de helft katholieken, is een uitzondering in Albanië, waar van oudsher driekwart van de bevolking moslim is en vijftien procent orthodox. Met zeven procent vormen de katholie ken een minderheid, die onder de dictatuur van Enver Hoxha zwaarder heeft geleden dan de andere geloofsgemeenschap pen en daar ook nu nog niet over heen is. Koliqi zelf heeft voor zijn overtuiging moeten boeten met 37 jaar gevangenis straf en internering. Problemen De' nog altijd feilloos Italiaans sprekende bisschop heeft na de Eerste Wereldoorlog in Mi laan werktuigbouwkunde ge studeerd, en daarna, „toen de roeping kwam", theologie. In 1931 keerde hij terug naar Shkodër, waar hij tot 1944 pa rochiepriester was. Na de com munistische machtsovername aan het eind van dat jaar be gonnen voor hem en zijn colle ga's de problemen. „Ons paro chieblad werd direct verboden als subversieve lectuur, en in februari 1945 werd ik voor het eerst gearresteerd. Na acht en een halve maand voorarrest werd ik tot twee jaar voorwaar delijk veroordeeld, wegens het luisteren naar buitenlandse ra diozenders en het bedrijven anti-communistische propa ganda onder de jeugd." Vier maanden later werd hij weer opgepakt en kreeg hij voor die zelfde feiten drie jaar dwangarbeid plus de twee van de vorige veroordeling. In ver schillende werkkampen werd hij ingezet bij het droogleggen van moerassen. „We moesten zestien uur per dag met een schop kanalen graven en kre gen alleen rond de middag even rust. In vier barakken sliepen we met 160 man, anti communisten, voormalige kooplieden, en enkele echte crimineel en 29 katholieke priesters, van wie er twee door uitputting zijn gestorven." Orthodoxen Onder de politieke gevange nen bevonden zich ook enkele mohammedaanse geestelij ken, maar geen orthodoxen, vertelt Koliqi. „De orthodoxen hebben zich dubbelzinnig op gesteld. Voor hen waren de communisten minder bang, omdat zij uitgaan van het con cept van de staatskerk, terwijl de katholieken alleen het ge zag van het Vaticaan erken nen. 'Als jullie met ons collabo reren, zullen wij jullie helpen tegen de katholieken', beloof den de communisten, en veel orthodoxen gingen daar maar al te graag op in." Zijn verklaring is misschien gekleurd, maar ze maakt in ie der geval duidelijk dat ook in Albanië, net als elders in Oost- Europa, het conflict tussen de twee grootste christelijke con fessies nog lang niet is bijge legd. In 1951 werd Koliqi vrijgela ten, waarna hij in het geheim zijn ambt uitoefende. De hage- preken kwamen hem vier jaar later echter te staan op een ver oordeling tot 23 jaar verban ning naar het Zuidalbanese platteland. „Dat was minder zwaar. Ik werkte op het land en moest me elke ochtend en avond melden bij de politie, maar mocht binnen het dorp vrij rondlopen. En van een nicht, die non was, kreeg ik af en toe ook nog wat geld en voedsel toegestopt. Maar de toestand verslechterde in 1967. toen Hoxha de atheïstische staat afkondigde. Voor die tijd kon ik voor katholieke fami lies nog wel de mis lezen en huwelijken inzegenen, maar daarna werd dat praktisch on mogelijk. Iedereen was bang voor verklikkers, en alleen in het diepste geheim heb ik nog wat kinderen kunnen dopen en stervenden het laatste olie- Mis Tot zijn 'geluk' deelde Koliqi een barak met vier anderen die meestal iets eerder naar hun werk gingen, zodat hij soms na hun vertrek 's morgens in zijn eentje de mis kon opdragen. In 1974 kwam hij vrij, maar drie jaar later werd hij voor de vier de keer gearresteerd. „In 1977 kwam het regime met een compromisvoorstel. De katho lieken zouden meer bewe gingsvrijheid krijgen, op voor waarde dat de kerk niets zou doen zonder toestemming van de overheid. In plaats daarvan stelde de ondergrondse kerk een onafhankelijk statuut op. dat samen met een rapport over de wanhopige toestand van de Albanese kerk naar het Vaticaan zou worden gesmok keld." De boodschap werd echter on derschept, waarna de inmid dels 75-jarige pater als een van de aanstichters tot vijftien jaar gevangenisstraf werd veroor deeld. „Dat is de moeilijkste periode van mijn leven ge weest. Ik zat helemaal alleen in de cel, en de bewaking was zó streng dat ik zelfs in het ge heim niet meer kon bidden." Na negen jaar. in 1986, kwam hij vrij. De tiran Hoxha was een jaar daarvoor overleden en zijn opvolger Ramiz Alia be gon zijn aarzelende liberalise ring met de vrijlating van de meeste politieke gevangenen. Maar pas nadat eind 1990 in Ti rana de democratische revolu tie op gang was gekomen, werd het contact met het Vaticaan hersteld, en kon een begin worden gemaakt met het her stel van de bisschoppelijke hiërarchie. Vernietiging De problemen zijn echter enorm. De proclamatie van de atheïstische staat ging ge paard met een massale vernie tiging van kerken. De oudste kerk van Shkodër, een middel eeuws monument, werd opge blazen met dynamiet. Een an tieke kapel heeft haar voortbe staan te danken aan haar ge schiktheid als legeropslag- plaats, en de kathedraal Van Shkodër is omgevormd tot een sporthal, door de muren van het schip te slopen in de absis een betonnen tribune te gieten (elders in het land ondergin gen moskeeën en orthodoxe godshuizen hetzelfde lot: al leen al in Tirana liet Hoxha op één na alle veertig minaretten neerhalen.) Twee maanden geleden is Ko liqi teruggetreden als vicaris van het herstichte aartsbisdom Shkodër. Wegens zijn leeftijd, maar ook omdat hij zich door zijn decennialange isolement wat 'verloren' voelt in de ver anderde katholieke wereld. „Over de moderne kerk kun nen wij ons nog geen oordeel vormen, omdat wij er nooit rechtstreeks mee te maken hebben gehad. De liturgie is tegenwoordig versimpeld en teruggebracht tot de behoeften van eenvoudige mensen, maar zelf heb ik nog nooit een mis opgedragen in het Albanees, altijd alleen in het Latijn." De katholieke kerk moet van de bodem af worden opge bouwd, betoogt Koliqi. „Aan alles is gebrek, zowel in geeste lijk als in materieel opzicht. Doordat het seminari 45 jaar gesloten is geweest, hebben we hier alleen maar priesters van zeventig of tachtig jaar, terwijl er in de laatste tijd jonge man nen zijn gewijd zonder enige theologische basis. Onze ker ken zijn ruïnes. We hebben bij bels en catechismussen nodig, evenals een drukkerij en woonruimte voor onze pasto res, die nu allen bij familie in huis zitten. De vier pastorieën van Shkodër die ze ons na de oorlog hebben afgenomen zijn officieel weer in het bezit van de kerk gekomen, maar er wo nen nu gezinnen in en die kun je toch ook niet op straat zet ten". verzucht de bejaarde geestelijke, die zelf bij het ge zin van de kleindochter van zijn zuster inwoont. Toch is er al een begin ge maakt met het herstel. In de tot sporthal getransformeerde kathedraal heerst op dit mo ment een geweldige ravage. Met geld van het Vaticaan wor den de tribunes er uitgesloopt om het verminkte achttiende- eeuwse bouwwerk zoveel mo gelijk in zijn oude glorie te her stellen. En schuin tegenover de Dom staat het meest ver zorgde gebouw van Shkodër. Het is het seminari, dat on langs grondig is opgeknapt en twee maanden geleden weer is opengesteld. Langzaam krab belt de Albenese kerk weer overeind. LEEUWARDEN - Onder het motto 'Titus Brands ma, méér dan een verzets held' wordt deze zomer de 50e sterfdag van pater Ti tus Brandsma herdacht. De Friese Karmelietenpater, geboren 23 februari 1881 bij Bolsward, overleed 26 juli 1942 in het concentratiekamp Da chau. Hij werd 3 november 1985 zalig verklaard. Brandsma kreeg vooral be kendheid doordat hij als advi seur van de rk journalistenver eniging de katholieke kranten tot verzet tegen de Nazi's aan zette. Hij werd 19 januari 1942 gearresteerd. Via Schevenin- gen, Amersfoort en Kleve kwam hij in Dachau terecht. In Friesland heeft Brandsma bijgedragen aan de oprichting in 1917 van het Roomsk Frysk Boun, waarvan hij tot 1925 se cretaris was. Hij dichtte het Bondslied, uiteraard getiteld Fryslan, en schreef later een inleiding voor" de eerste 'Sneinsmissael'. In 1924 was hij mede-oprichter van de nationale Bonifatius- broederschap te Dokkum. Twee jaar later, tijdens de eer ste nationale bedevaart, was hij de eerste geestelijke die na zovele eeuwen de pelgrims in de Friese taal toesprak. Verder heeft hij geijverd voor een pel grimskapel en processiepark in Dokkum. De parochies Bolsward, Dok kum en Leeuwarden, het deke naat Sneek en het documenta tiecentrum voor RK Friesland in Wytgaerd herdenken deze grote Fries onder meer met een tentoonstelling en een her denkingsbijeenkomst bij de Bonifatiusbron. Vandaag wordt er op de rk be graafplaats in Leeuwarden een gedenksteen te zijner ere ont huld bij de grafsteen van zijn zuster Barbara, die als reli gieuze in het St. Elizabeth- klooster in de Friese hoofdstad woonde. Eveneens komende zaterdag opent vicaris Gras veld van het bisdom Gronin gen de tentoonstelling 'Méér dan een verzetsheld' in Wyt gaerd, die gedurende de maand mei op vrijdag, zater dag en zondag is geopend. Daar is onder meer de tekst van het verhoor van Brandsma door de Nazi's te zien. Bij de Bonifatiusbron in Dok kum vindt op er op zondag 14 juni een herdenkingsbijeen komst plaats. In het park volgt dan een tocht langs de veertien kruiswegstaties, waarbij de teksten worden gesproken die Brandsma in 1942 voor deze staties had geschreven. Op de sterfdag, 26 juli, is er een plechtige eucharistieviering in Bolsward. De Lijn-Leijnse Bij de PvdA is de geest uit de fles. Hebben de PvdA-ka| leden eerst maandenlang verhitte zaaltjes toegesproken e de onvermijdelijkheid de huidige wao'ers te korten op f uitkering, sinds gisteren gaan ze de rijen langs met hei genovergestelde standpunt. Die opmerkelijke ommef wijst op twee belangrijke dingen. In de eerste plaats op het feit dat PvdA-leider en vice-j mier Kok zijn invloed op de fractie geheel heeft verloren? fractie nam gisteren zonder overleg afstand van het gevotf ste besluit dat mede onder Koks leiding door dit kabinê genomen. Hoewel de fractiewoordvoerders anders doen gj ven heeft de fractie nooit voorwaarden gesteld aan het ki netsbesluit over de wao. Er is niet gesteld dat verlaging de wao-uitkering pas mogelijk werd als de onomkeerbare! vallen konden worden ontzien. Integendeel. Geconfrontq met de vraag wat er zou gebeuren als de onomkeerbare gei len niet konden worden ontzien heeft de fractie gezegd neer te leggen bij verlaging van de uitkering voor de huic) wao'ers onder de vijftig. Nu de fractie ineens het tegend besluit zaagt de PvdA alsnog de wankele poten onder dit! binet weg. De afwezigheid van overleg met Kok mag ge^ worden als een indirecte motie van wantrouwen aan j adres. I In de tweede plaats laat het zien dat de PvdA op oorlogsi is of beter gezegd op verkiezingspad. Dreigde Wöltgens v ge week zaterdag al met een kabinetscrisis over het inj mensbeleid, nu zijn de sociaal-democraten opnieuw in! aanval. En deze aanval moet heel serieus genomen word! De zorgvuldig geregistreerde actie van gisteren op de d van de arbeid is geen uit de hand gelopen opmerking van I kamerlid Leijnse, maar de nieuwe ramkoers van de fraq Terugkomen op de uitlatingen van gisteren is ondenkbaar DAT zou de geloofwaardigheid van de PvdA volledig oncj graven. De strategie lijkt gericht op het einde van het kabij zonder een motie van wantrouwen van de oppositie te hoeij steunen. Als de PvdA-fractie de nieuwe wao-wet name] straks middels een amendement wijzigt kan het kabinet i niet naast zich neerleggen. Dat kan alleen bij een motie. I kabinet kan alleen de wijziging onaanvaardbaar verklaren vervolgens aftreden, maar de wetswijziging gaat door. In geval is het moeilijk vast te stellen wie het kabinet eigenl heeft laten vallen. Het politieke gegeven dat degene i breekt tevens betaalt met zetels gaat dan niet meer op. De PvdA-fractie zocht de dag van de arbeid uit om een nii we politieke lijn te trekken. Het is de lijn-Leijnse. De vil fractievoorzitter heeft zijn kaken lang dicht moeten houdi maar de progressieve exponent in de fractie lijkt het nu hebben gewonnen. Hij zoekt aansluiting bij de vakbewegii richt zich op een herkenbare achterban en wil af van de chi ten-democraten. Helaas dit kabinet ten spijt. uw HULP LEGT WEL DEGELII GEWICHT IN DE SCHAAL. Uitgave: Kantoor redactie: Kantoor advertentie- e abonnementenatdeling: Stationsweg 37, Leiden Telefoon: 071 -122 244. Telefax: 071 - 134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden. Koopmansstraat 9, 2280 BC Rijswijk. 070-3190 933. 070-3906 717 Postbus 9. 2501 CA Den Haag Hoofdkantoor: Telefoon: Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17.00 uur Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J Timmers Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808): L. van Koot Leiden en omgeving (tel. 071 - 144 046/047/48/49) G.- J Onvlee (chef-redacteur), F Buurman, K van Kesteren, R. Kleijn, drs. R. Koldenhof, M. Kroft, T. Pieters en M. Roso. Binnen- en buitenland, financién en economie (tel 070 - 3190815): A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. R Edens, drs. Chr. van der Hoff, A. van Holstein, E. Huisman. H. Jansen, drs. J van Leeuwen - Voorbij. R de Roo Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834)- G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piët. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S Evenhuis Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een re dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland en België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K Swiers, M van de Ven en P Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef), H Bijleveld, D Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus, - de volgende correspondenten in het buitenland drs D. J van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs. A. Heering (Rome), B van Huet (Londen), M de Koninck (Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel), W Voordouw (Londen), drs. R. Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G van Wijland (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertaalster: drs M. de Cocq. n 08.30 tot 17.00 u i 18.00 tot 19.00 u 28,20 82,80 318,65 e worden voldaan. Bij betaling per acceptgirokaart per maand per kwartaal per jaar Het abonnementsgeld dient voori Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -141 905. Voor uitsluitend het door geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 140 680. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2