Wilhelmus van Nassouwe verbleekte 'gouwe ouwe' 'Nederland mist duidelijk i een mensenrechtenbeleid' Geruzie rond Europolis niet van laatste tijd Meerderheid zwijgt nu bij gereformeerd geuzenlied ËotdócSou'UMii BINNENLAND Wien Neertands bloed in de aders vloeitj Van vreemde smetten vrijj Wiens hart voor land en koning gloeit JVerheJf den zang als wij...', breide volksdichter Hendrik Tollens in de eerste helft van de ixmge eeuw. De toegewijde. Rotterdamse huisvader icon er de eerste prijs mee van een prijs vraag vooreen nieuw Nederlands volks lied. Maar de eerst bejubelde, brave Hen drik werd zo'n twintig jaar na zijn dood beschimpt en belachelijk gemaakt door een club literaire belhamels. Toch heeft het nog tot 1932 geduurd eer zijn volkslied officieel aan de kant werd gezet. Toen pas was de Nederlandse overheid goed door drongen van het riekende 'Van vreemde smetten vrij...'. In het hart van het volk lag toen allang het Wilhelmus van Nassouwe opgesloten Een koninklijk besluit kon er niet af. het Wilhelmus werd bij ministeriele beschik king tot nationale hymne verheven. Dit jaar viert dit 'Nieuw Chnstelick Liet'zijn zestigste verjaardag als Nederlands volkslied. Wij zingen niet alleen het oud ste en het langste volkslied ter aarde, maar ook het onbegnjpelijkste. Want dit propagandalied ter meerdere eer en glo rie van Willem van Oranje mist alle ken merken van het nationale lied. zoals dat rondom 1800 ontstond. ..Wie de woorden van het Wilhelmus in de mond neemt, identificeert zich welbe schouwd met Willem van Oranje, hetgeen een absurditeit genoemd kan worden", schreef S.J Lenselink in 1964 al in de Nieuwe Taalgids. Maar er zijn niet zo veel vaderlanders meer die het Wilhelmus in de mond nemen. Minder dan de helft van de Nederlanders kan het eerste cou plet meezingen, zo bleek de vorige maand uit een onderzoek van het NIPO. Naar de kennis van het zesde couplet (we zingen maar twee van de vijftien coupletten) heeft het NIPO maar geen onderzoek ge daan. Aangenomen mag worden dat de Oranjegetrouwen bij de uitslag daarvan helemaal verbleekt zouden zijn. ..Je kunt je afvragen of het Wilhelmus in deze tijd zijn bestaansrecht niet heeft ver loren". vindt ook Ad den Besten, dé Wil- helmuskenner van deze tijd. J.G. Buinink, oud-burgemeester van Zwartsluis en vice-voorzitter van de Christelijke Bond van Oranjeverenigin gen in Nederland, huivert bij het idee dat zijn volkslied afgedaqn zou hebben. „Dat meent u toch niet", reageert hij oprecht geschrokken. „Dat zou ik niet over mijn lippen kunnen krijgen. Ik zal er pal voor staan". Idoor DICK LANING DEN HAAG - God, Ne derland en Oranje. Geen devies past beter bij ons Wilhelmus. Want hoewel gezongen op de wijs van een katholiek spotliedje is het gedicht in-en-in gere formeerd. Een curieus lied, al was het alleen maar omdat het Willem de Zwijger is die hier tot ons spréékt Ruw en ongeletterd zullen ze zijn geweest, de soldaten die in triomf ontstoken en in naam van Oranje vanuit Duitsland Brielle binnenmarcheerden. De Tachtigjarige Oorlog was nog maar enkele jaren jong, we schrijven 1572. Maar die geuzen - een verza melnaam voor alles dat in op stand kwam tegen de Spaanse heerser - ontlaadden hun geestdrift niet in het „In naam van Oranje, doe open de poort...", noch in een ander on beholpen. nationalistisch geu zenlied. Nee. zij klampten zich vast aan een fraai literair werk „gemaeckt ter eeren des Door- luchtichsten Heeren, Heere Wilhelm Prince van Orangien, Grave van Nassou, Vader des Vaderlands", hun broodheer, de grondlegger van de Oranje dynastie. Zich niet realiserend dat op deze melodie de Hugenoten (protestanten) tijdens het be leg van het Franse Chartres door katholieke gewapenden werden uitgejouwd, kozen de strijdvaardige geuzen een be kend soldatenwijsje voor het Wilhelmus. Er hebben een paar eeuwen lang vraagtekens gestaan op de plaats waar de naam van de schrijver zou moeten staan. De dichter, germanist én socialist Ad den Besten maakte daar negen jaar geleden resoluut een einde aan. Hij publiceerde „Wilhelmus van Nassouwe, het gedicht en zijn dichter", promoveerde er onbedoeld op, wees Filips van Marnix. Heer van Sint-Aldegonde aan als au teur en geldt sinsdien als Wil- helmus-specialist. Propaganda „Dit lied heeft een ongelooflij ke functie gehad", meent de 69-jarige schrijver van kerklie deren. „Het Wilhelmus was hét geuzenlied. Het bewijst dat het Nederlandse volk niet achter praatjesmakers aanliep. Als het Wilhelmus er niet geweest was, was die hele opstand te gen de regering Van Filips II misschien wel mislukt. Dit lied is in staat geweest de burgers op te jutten, maar het heeft ook Willem van Oranje mede ge vormd. Dat kan alleen als het geen geklets is". Het was in eerste instantie een propagandalied, bedoeld om de naam van de Oranjevorst te zuiveren Immers, de naar Duitsland uitgeweken stad houder werd door menigeen als verrader beschouwd. Mar nix was een vertrouweling van de prins, hij stond aan het hoofd van diens „propaganda machine". Het lied is Den Besten zeer dierbaar. Toch is hij bepaald niet Oranjegezind. „Ik ben al tijd socialist geweest, een Oranjeklant ben ik beslist niet. Mijn ouders waren enorm Oranjegetrouw, ook mijn va der die zich latei bij de NSB aansloot. Maar dat voelde in mijn omgeving allemaal zo klef aan. het gaf mij een gevoel van onbehagen" „Thuis leerde ik het Wilhel mus, dat was bij ons allang vóór 1932 het volkslied. Ik ging daar zelfs veel verder in dan mijn klasgenoten. In 1933 had den we een onderwijzer die idolaat was van het Wilhelmus. Hij droeg dat vanonder zijn snor zo prachtig voor dat ik er helemaal van onder de indruk raakte. In de vijfde klas kende ik alle vijftien coupletten al uit m'n hoofd.' Nationale trots Klef is het voor Oranje-klant J.G. Buinink zeker niet. „Na tionale trots moet er zijn", for muleert hij op besliste toon. „Als volk moeten wij de rug recht houden. Oranje is van ons, daar moeten anderen af blijven. Eerbied voor het huis van Oranje, een beproefd na tionaal gevoel, dat is voor mij een stukje staatkundige belij denis". Buinink, eveneens 69 jaar oud, is nu ingezetene van het Ve- luwse Garderen. De woning van de oud-burgemeester van Zwartsluis is op de verjaardag van kroonprins Willem- Alexander eenvoudig te her kennen. Het is het enige huis in de straat waar de nationale driekleur fier wappert. „Mooi dat dat zo'n serieuze knaap is, die Willem-Alexander", merkt hij op. „De vlag. het volkslied, dat zijn de symbolen van onze natie", betoogt de vice-voorzitter van de Oranjebond. „Het is je va derland, het heeft voor mij een ziel gekregen. Als dat lied ge zongen wordt, stroomt dat ge voel mij door de aderen. Dan besef ik dat we bevoorrecht zijn omdat we tot een land be horen". Buinink is gereformeerd. „Mijn geloofsovertuiging speelt een belangrijke rol", geeft hij toe. „Oranje is niet Europolis-voorzitter R.J Nie land de Kas is nagenoeg leeg en is ook nooit vol geweest FOTO HENK BRAAKHEKKE teit volgens Castermans b€ lend. Uit gesprekken met 1 tenlandse gedelegeer bleek haar dat Nederland vi j af als betrouwbaar en bela rijk onderhandelingspart gezien wordt door de aanw ge deskundigheid. Zij hel daarom het personeelsbel op het ministerie van buit landse zaken, waarbij ami naren na enkele jaren een dere post krijgen en hun z< vuldig opgebouwde ker verloren zien gaan. Cas mans pleit voor een 'denkta op het ministerie met i overplaatsbare specialisten het terrein van de mem rechten. Inconsistentie Dat zou dan misschien kunnen leiden tot een bla druk voor een duidelijk Ne< lands mensenrechtenbel dat volgens Castermans tot toe node gemist wordt. De a viteiten zijn gerelateerd persoonlijke voorkeuren individuele ambtenaren pressie van niet-gouvei mentele organisaties en da vert inconsistentie en geb aan continuïteit op. Een aai tot een mensenrechtenbe ziet Castermans in de i „Een wereld van verschil" minister Pronk van ontwil lingssamenwerking. De promovenda vindt da het buitenlands beleid zo mogelijk de nadruk moet gen op behartiging van hu nitaire belangen. .Angst aantasting van economii en politieke belangen mag als excuus dienen voor achterwege laten van een oordeling waar die noodzi lijk is", zo stelt zij. Uit haar derzoek blijkt dat repercus op economisch en politiek tegen Nederland voor een gesproken optreden in het der van de mensenrechtei de vingers van één hand te len zijn. Overigens viel de donesische beslissing de wikkelingsrelatie met Ne land te verbreken buiten periode die onderwerp haar studie is. toevallig van ons, dat is be schikt. De bijbel leert ons dat God ook in de Nederlandse ge schiedenis de leiding heeft". Hij raakt daarmee de kern van het Wilhelmus: heb je het recht op te staan tegen de wet tige overheid, de overheid die door God ingesteld is? Het was de meest cruciale kwestie in de calvinistische theologie van die dagen. Het leek allemaal zo mooi: in Armenië zou een stad verrij zen ten behoeve van in 1988 door een aardbeving dakloos geworden inwoners. Europo lis zou de stad gaan heten en zo heette ook de (Nederland se) stichting die de benodigde pecunia bijeen zou brengen. Bou wiekeningen en plannen kwamen er. maar geld niet. Wel onenigheid tussen de verschillende initiatiefne mers. Na jaren van geruzie is een nieuw hoogtepunt be reikt: voorzitter R.J. Nieland uit Neede wordt beschuldigd ran malversaties. door FRANCISCA MULLER DEN HAAG - Het is niet voor het eerst dat betrok kenen bij het bouwproject Europolis elkaar in de ha ren vliegen. Al kort na de oprichting van de stich ting brak het geruzie tus sen de verschillende initi atiefnemers uit, vooral over de vraag wie nu de eer mocht opeisen de gro te motor achter het plan te zijn. De beloofde stad in Armenië is er niet geko men en de kas van Euro- polis is nagenoeg leeg. En ze is ook altijd leeg ge weest. zegt zakenman R.J. Nie land uit Neede die voorzitter is van het bestuur van Europolis. Hij rept van allerlei tegensla gen bij het opzetten van het project, zoals de politieke situ atie in Armenié, waardoor Eu ropolis nooit de kans heeft ge kregen goed van de grond te komen. Mede-oprichter J.AM. Hendriks, een Haagse zaken man die in 1990 op last van de rechter uit de stichting werd geknikkerd nadat er tussen hem en Nieland onenigheid was ontstaan, denkt daar heel anders over. Hij verdenkt Nie land ervan de boel te belaze ren Inmiddels heeft ook de Neder lands-Russische Kamer van Koophandel zich in het con flict gemengd. Voorzitter G.P.M. Louwerens van deze or ganisatie vindt dat het tijd wordt dat Nieland en zijn orga nisatie het veld ruimen, zodat de weg vrij komt voor mensen die 'gezamenlijk' wel in staat zijn Europolis te verwezenlij ken". aldus Louwerens. Hij heeft de officier van justitie in Den Haag gevraagd de stich ting ter ontbinding voor te dra gen bij de rechtbank m die plaats „Een officier van justi tie kan dat doen als een stich ting in strijd handelt met de ei gen statuten. En dat gebeurt in dit geval: Nieland heeft nog «nooit een accountantsverkla ring verstrekt over de inhoud van de kas en weigert gege vens te verstrekken over de sa mensteling van het bestuur. Dat maakt het voor ons onmo gelijk de zaak goed te beoorde len". De rechtbank heeft uiteinde lijk het laatste woord over het al dan niet opheffen van de stichting. „In dergelijke geval len krijgt een organisatie meestal de tijd om alsnog de benodigde gegevens te leve ren. Als Nieland daartoe over gaat. kan dat wellicht wat dui delijkheid scheppen". Liegen Louwerens zegt weinig ver trouwen te hebben in de Need- se zakenman. Hij wijst op een artikel in het ondernemers blad Management Team uit 1990, waarin de voorzitter van Europolis uitgebreid aan het woord komt over het Armeen se project. Nieland zegt daarin onder meer: „Tot nu toe heb ben we een half miljoen aan donaties gekregen. De helft in de vorm van niet-gedeclareer- de onkosten van de mensen die het project opstarten". Louwerens: „Dat betekent dat er dus ten minste een kwart miljoen in kas moet hebben gezeten. Of Nieland liegt nu door te zeggen dat er in al die tijd slechts 1256 gulden is bin nengekomen. of hij heeft toen gelogen. In elk geval klopt er iets niet". Nieland zegt de beschuldigin gen van de Kamer van Koop handel-voorzitter hoog op te nemen. Hij verdenkt de Ka mer van Koophandel ervan on der één hoedje te spelen met zijn ex-partner bij Europolis, Hendriks, die nog steeds ran cuneus zou zijn over de gang van zaken. Nieland zegt de zaak tot op de bodem te willen uitzoeken en heeft daarbij de hulp van justitie in Zutphen ingeroepen. Overigens ver geefs. want justitie zegt niets te zien in een strafrechtelijk onderzoek naar smaad of las ter. Eigen zak De Europolis-voorzitter stelt dat het project hem in de loop van de jaren meer gekost heeft dan opgeleverd. Hij heeft er volgens eigen zeggen ander halve ton uit eigen zak in ge stoken. Dat de kas het schame-- le bedrag van 1256 gulden be vat, komt volgens Nieland doordat de kans om een grote inzamelcampagne te voeren zich tot nu toe niet voorgedaan omdat het project voortijdig de mist in ging door gebrek aan medewerking' aan Armeense zijde. Van het ontbreken van financiële verantwoording ligt hij niet wakker: „Voor zo'n be drag laat je geen accountants verklaring opmaken". DEN HAAG - Als het gaat om de bevordering van de men senrechten kan Nederland be ter met gelijkgezinde landen optreden dan in Europees ver band. Een gezamenlijk EG- standpunt is meestal zwakker dan het oorspronkelijke Ne derlandse standpunt. Dit stelt de juriste M. Caster- mans-Holleman, die gisteren in Leiden is gepromoveerd op het proefschrift 'Het Neder lands mensenrechtenbeleid in de Verenigde Naties'. Caster mans ging de Nederlandse op stelling in VN-verband na in de periode tussen 1945 en 1985 om te zien hoe de effectiviteit van het Nederlandse mensen rechtenbeleid kan worden ver hoogd. In de eerste decennia na de Tweede Wereldoorlog is Ne derland nog te zeer bezig met de wederopbouw en de afwik keling van het koloniale verle den, maar na 1965 neemt het aantal initiatieven op het ge bied van de mensenrechten al lengs toe. Mede dank zij illus tere delegatieleiders in de VN- commissie voor de rechten van de mens. zoals Van der Stoel en Kooijmans, verwerft Neder land zich in de jaren tachtig volgens Castermans een goede reputatie. Het succes van de Nederland se interventies in die tijd schrijft de promovenda mede toe aan het feit dat Van der Stoel en Kooijmans onafhan kelijke deskundigen waren die weliswaar instructies kregen van het ministerie van buiten landse zaken, maar veel meer bewegingsvrijheid hadden dan een ambtenaar normaliter heeft. Bovendien is bij de beleids voorbereiding voor VN-activi- teiten in eerste instantie de Di rectie Internationale Organi saties, afdeling juridische en sociale zaken, betrokken, voor wie de mensenrechten hoofd bestanddeel van het werk is. Daarentegen zijn bij bilaterale en Europese activiteiten poli tieke afdelingen van ministe ries betrokken die in eerste in stantie andere belangen (juri dische, economische) voor DONDERDAG 30 APRIL 1992 Gezag In de Tachtigjarige Oorlog voerde het religieuze aspect de boventoon. De Spanjaarden probeerden met harde hand het gezag van de Rooms-Ka- tholieke kerk te handhaven, maar de calvinisten kregen een geduchte aanhang. „De gereformeerden waren fel gekant tegen de katholieken", vertelt de hervormde Den Bes ten. „De gereformeerden heb ben zich zelfs eeuwenlang de echte Nederlanders gevoeld. Daar moet ik niets van hebben, maar onder de Orangisten be staat dat nog altijd". Het Wilhelmus zelf straalt ove rigens niets van die strijd uit. Katholieken kunnen het zon der gewetensbezwaren aanhef fen. Dat is opmerkelijk, want Marnix was een echte „papen vreter", getuige zijn kostelijke „Den byencorf der H. Room- sche Kercke", waarin hij op ve nijnige, maar zeer vermakelij ke wijze naar de papen uit haalt. Ons volkslied is een rolge- dicht, wat wil zeggen dat de „ik" in het gedicht niet de dichter zelf is. Marnix heeft Willem van Oranje de woorden in de mond gelegd. „Je kunt de eerste strofe eigen lijk niet goed zingen zonder je te realiseren wie „ik" is", vindt Den Besten. -<,Ik vraag me steeds meer af of de mensen Een afbeelding van de moord op Willem van Oranje. „Wie de woorden met Willem van Oranje, hetgeen een absurditeit genoemd kan worden' van het Wilhelmus in de mond neemt, identificeert zich welbeschoi wel weten wat ze zingen. De meesten zingen überhaupt het Wilhelmus niet meer. Alleen de echte Orangisten zullen verdomd goed weten wat ze zingen. Maar er is geen volks lied zo gek als het Wilhelmus. De meeste volksliederen zijn niet meer dan nationalistisch gebral. In het Wilhelmus trom melt Willem van Oranje zich niet op de borst. Het is ook geen dapper lied. hij spreekt kritisch over zijn vroegere krijgsavonturen. Willem moet zelf ook absoluut zijn aarzelin gen over het lied hebben ge had, maar uiteindelijk heeft dit lied wel de Willem van Oranje-mythe geschapen". Waarde Je kunt je afvragen hoe Neder lands het Wilhelmus is. Willem van Oranje was de zoon van de Duitse Adolf van Nassau, ar heeft menigeen de waarheid willen verdoezelen door van het Duits in de eerste strofe Diets te maken, hetgeen zo veel betekent als Nederlands. Marnix had een Franse vader en een Vlaamse moeder. Hij schreef het verhaal waai- schijnlijk in het Duitse kasteel Dillenburg. De melodie is Frans. Oranje was een vorsten dom in Zuid-Frankrijk, door de prins geërfd van zijn neef René van Chalons. „Ja maar'1, verweert Buinink zich, „wie bepaalt nou de waar de van een volkslied? Dat is toch zeker een kwestie van op voeding. Het lied heeft eeu wenlang gefunctioneerd, het is iets eigens geworden. Het is toch zeker geen clublied!" Dat dit christelijk lied, dat in het Liedboek der Kerken is op genomen als gezang 411 met een andere melodie, juist in de jaren dertig van deze eeuw als officieel volkslied werd aange wezen. is verklaarbaar. Toen namelijk werd gevierd dat Wil lem van Oranje vierhonderd jaar eerder werd geboren. „Niemand heeft er een traan om gelaten dat het lied van Tollens verdween", zegt Den Besten stellig. Was het Wilhelmus omstreeks 1570 een regelrechte klapper, een schot in de roos, de popula riteit nu is behoorlijk tanende. „Ik heb de afgang van het Wil helmus meegemaakt", vertelt de kenner. „Op 4 mei ga ik in Amsterdam altijd naar het ge denkteken op de Apollolaan. Het is een beetje gek dat ieder een dan zwijgt, maar ik zing het Wilhelmus mee, ik schaam me er niet voor, al kijken ze al lemaal om Buinink spreekt beheerst, maar schuwt de ferme taal niet: „Er moet een dam opge worpen worden tegen de ver vlakking. Dit lied is in de ge schiedenis geworteld. Het is intriest dat er geen waarde meer aan gehecht wordt. De opvoeding in het gezin wordt verwaarloosd als je je kinderen niet het Wilhelmus leert. Het volkslied is een essentieel iets, het initiatief destijds in Stap horst om alle schoolkinderen verplicht het Wilhelmus te la ten leren, vond ik zo gek nog niet. De bevolking moet door drongen worden van de grote betekenis. Als we het nu ver- ontachtzamen is het maar één stap verder naar verachten". „Men vindt het waarschijnlijk te rechts, men schaamt zich er voor. Maar het is toch zeker on denkbaar dat je rustig met je handen in de zakken naar het Wilhelmus kunt luisteren! Waar is het respect gebleven! Als mijn honden niet teveel gaan blaffen zing ik het ook mee als het op televisie wordt gespeeld, maar altijd met ge paste eerbied, staand". Het zestiende eeuwse lied gold ook als een woord van tro li „Oorlof, mijn arme schafld' die zijt in groten nood,/ uw I der zal niet slapen,/ al zijt v nu verstrooid... Strijd, troost en saamho*' heid was ook waar de Nei n landers gedurende de Twe 51 Wereldoorlog behoefte hadden. In die jaren van derdrukking heeft de natii le hymne een niet te on#31 schatten rol „Onuitwisbare herinnerin zijn dat", mijmert Den Bes' „In de kerk kon het nog gei J gen worden, zonder het ee couplet en met een andere x lodie. Vooral dat laatste plet. dat gin'g me door mer| been". Hij veert op uit zijn stoel en declameert plechti w laatste strofe, waarbij het rechtigheid' met kracht overtuiging wordt uitges ken. „Zo hoort dat", zegf glimlachend. Voor Buinink kreeg in du ren vooral het zesde cou waarde. „Ik was ondergedo in Voorthuizen en heb ook een week vastgezeten. T werd er gesnakt naar een ls Nederland, mét het Wilf* mus. Nederland verarmt het volkslied ons nu nfj meer zegt en de vlag slechts een stuk katoen is". M. van der Stoel FOTO:ANP ogen hebben. Dat verklaart volgens Castermans waarom het Nederlandse optreden in bilateraal of Europees verband veel terughoudender is dan in de VN. Afzijdig Overigens relativeert zij ook het Nederlandse optreden in VN-verband. Nederland hield, zo wijst haar onderzoek uit, zich meestal verre van politiek zeer gevoelige onderwerpen als de schendingen van de mensenrechten in de door Is raël bezette gebieden en de apartheid in Zuid-Afrika. Voor effectief optreden zijn kennis van zaken en inventivi- P. H. Kooijmans. FOTO: DUKSTRA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 6