D'Ancona negeert
omstreden adviezen
Raad voor de Kunst
De familie Doorzon bewoont bankfiliaal
Nieuw Forum zal niet veel verschillen van oud gezelschap
Directeurs-operette bij Hoofstad Operette
Ccidóc Qowiant
KUNSTRTV
Filmpremières definitief
terug op de donderdag
I
Voorstelling
afgelast wegens
Duitse staking
Redactielid
Sonja schonk
leven aan
Kleintje
NESKO blijft steken
DINSDAG 28 APRIL 1992
AMSTERDAM - De wekelijkse wisseling van filmpro
gramma's in de Nederlandse bioscoop gaat, vanaf sep-'
tember, definitief terug naar de donderdag.
Dat heeft de bondsraad van de Nederlandse Bond van Bioscoop-
en Filmondernemingen gisteren besloten. In september 1989
werd op aandrang van grote Amerikaanse filmmaatschappijen
het begin van de filmweek verschoven naar vrijdag. Deze maat
schappijen meenden op vrijdag extra bezoekers te kunnen trek
ken Ook zou in andere landen het begin van de spelweek naar
die dag worden verschoven. Volgens de bond is in Europa echter
geen sprake van een uniform begin van de speelweek Verder
heeft de wisseling tot een daling van het bioscoopbezoek in de
Randstad geleid. Volgens een woordvoerder van de bond staan
thans alle bioscoop-ondernemers op het standpunt dat het com
mercieel beter is de filmweek een dag eerder te laten beginnen.
AMSTERDAM - Direc
teur Philip Hamel staat de
artistieke modernisering
van de Hoofdstad Operet
te in de weg, meent het be
stuur van de operettes
tichting.
Hamel verpersoonlijkt voor
het bestuur de „belegen en ou
bollige'' opvatting van wat ope
rette is. zo bracht raadsman
mr. M E. Jonker van het stich
tingsbestuur gisteren naar vo
ren in het kort geding dat Ha
mel had aangespannen om zijn
schorsing door het bestuur on
gedaan te maken.
Volgens het bestuur saboteer
de Hamel moderniseringspo
gingen. Hij weigerde de zitten
de regisseur de laan uit te stu
ren en gaf zijn vriendin de
mooiste solorol. Toen Hamel
in maart weer aan het werk
wilde na een jaar overspannen
te zijn geweest, stelde het be
stuur hem op non-actief. Ha
mels raadsman mr. R.W. de
Lauwere, bestreed dat de di
recteur door dwarsbomerij de
modernisering de toekomst
van het operettegezelschap in
gevaar brengt. Integendeel, de
lopende produktie. 'Die Czar-
dasfürstin', is een doorslaand
succes, betoogde hij.
Volgens mr Jonker staat ech
ter de subsidie op de tocht als
modernisering uitblijft. Hij be
riep zich op kritische opmer
kingen van de Raad van de
Kunst.
Ontslag
Volgens mr. De Lauwere toont
de Raad zich evenwel tevreden
over de artistieke koers van de
Hoofdstadoperette. „Tevre
den. zij het niet 100 procent".
Er loopt inmiddels bij de kan
tonrechter een ontslagproce
dure tegen Hamel. Volgens
mr. Jonker is het vertrouwen
tussen het bestuur en Hamel
dusdanig beschadigd dat het
aannemelijk is dat de kanton
rechter de ontslagvergunning
zal verlenen. Het heeft daarom
weinig zin de directeur han
gende die uitspraak nog aan
het werk te laten gaan. vindt
de raadsman van het bestuur.
Volgens mr. De Lauwere is de
Hoofdstadoperette „alles wat
mijn cliënt heeft". Hamels va
der richtte het gezelschap in
1945 op. Na diens dood zwaai
de Hamels moeder met straffe
hand de scepter over de hoofd
stadoperette tot haar dood in
1986. Hamel zelf werkt sinds
1971 bij het gezelschap.
De fungerend president van de
Amsterdamse rechtbank, mr.
U.W. Bentinck, doet uitspraak
op 7 mei.
Idoor
KOOS VAN WEES
DEN HAAG - Handha
ving van de Dogtroep, be
wegingstheater Bewth en
het Limburgs Symfonie
Orkest, geen korting op
de subsidie van het Natio
nale Ballet en een voort
zetting van de kunstaan
koopregeling. De Nota
Cultuurbeleid van minis
ter D'Ancona (WVC) wijkt
met bovengenoemde
plannen in belangrijke
mate af van de voorstellen
die de Raad voor de Kunst
nog geen twee maanden
geleden aan de minister
deed.
De Raad. D'Ancona's belang
rijkste adviesorgaan, vond dat
er voor de Dogtroep, Neder
lands officiële inzending op
theatergebied voor de wereld
tentoonstelling in Sevilla.
geen plaats meer is op de sub-
sidielijst. Volgens de Raad is
de groep, die met haar sterk vi
sueel gerichte straattheater
alom lof oogst, met vernieu
wend genoeg en bewandelt ze
al te lang de geijkte paden.
„Maar", zegt de minister, „de
internationale uitstraling van
de Dogtroep rechtvaardigt dat
ik dat advies niet overneem
Aan Bewth. de mime-groep die
met lokatiegebonden projec
ten alleen maar lovende recen
sies verwierf, wenst ze minder
woorden vuil te maken. „Het
advies van de Raad volg ik niet
op. Ik ben bereid de subsidie te
continueren", zo staat het kort
en bondig in haar nota
En ook het Limburgs Symfo
nie Orkest (LSO). dat volgens
de Raad voor de Kunst even
eens diende te verdwijnen,
mag in de visie van de minister
blijven voortbestaan, als on
derdeel van een groter orkest
van 145 man, waarvan het LSO
dan 66 mensen voor zijn reke
ning neemt. Het orkest dient
dan samen te gaan met het
Brabants Orkest, dat 79 man
telt. net zoals dat geldt voor het
(dan voormalige) Forum Fil
harmonisch in Enschede en
het Gelders Orkest in Arnhem.
Wat betreft het Nationaal Bal
let legt de minister het Raads-
advies fors te korten op de sub
sidie naast zich neer. Volgens
de minister kon dat ook moei
lijk anders, omdat de groep
een bedrag van bijna vijf ton
moet bijdragen aan de tekor
ten van het Amsterdamse Mu
ziektheater. Een vermindering
van de subsidie zou onevenre
dig zware gevolgen hebben
voor de tableau de la troupe,
die als gevolg van de aanslag
van het Muziektheater toch al
verminderd moet worden.
De kunstaankoopregeling ten
slotte blijft gehandhaafd, de
minister wil er jaarlijks drie
miljoen gulden voor uittrek
ken. Het voorstel tot opheffing
van deze regeling, waarbij
kunstkopers renteloos geld
kunnen lenen (de rente is voor
rekening van het rijk), zorgde
indertijd voor veel protest.
Meer publiek
Meest opvallende aspect in de
nota van de minister vormt de
eis dat de podiumkunsten voor
een veel groter deel van eigen
inkomsten moeten zien rond
te komen. Een commisie die
onlangs onderzoek heeft afge
rond naar de subsidiering van
de podiumkunsten, kwam tot
de aanbeveling alle instellin
gen vijf procent van hun subsi
die te laten inleveren. Dat zou
in de praktijk betekenen dat
de eigen inkomsten van instel
lingen. afhankelijk van de sub
sidies en inkomsten die ze nu
hebben, gemiddeld met 25 pro
cent moeten toenemen. De mi
nister volgt dat advies, dat er
vooral op gericht is de instel
lingen te dwingen meer pu
bliek te trekken, slechts ten
dele. Ze wil de subsidies kor
ten met 2,5 procent en een be-
Minister D'Acona: De internationale uitstraling van de Dogtroep rechtvaardigt dat ik het advies van de
Raad voor de Kunst niet overneem" foto anp
drag dat gelijk staat aan 12,5
procent van de eigen inkom
sten.
Daar tegenover staat dat D'An-
copa in totaal drie miljoen gul
den wil geven aan de theaters
en concertgebouwen in de pro
vincie om programma's samen
te stellen waarmee meer pu
bliek kan worden getrokken.
Zo krijgt het Noorden ander
half miljoen gulden, en het
Oosten en het Zuiden ieder
750.000 gulden om activiteiten
te ontplooien die de inkom
stenderving als gevolg van de
eigen inkomsteneis ongedaan
maken. De bevoordeling van
de provincie boven de Rand
stad is vooral bedoeld om de
spreiding van kunst over het
hele land beter te garanderen.
De inkomstenderving voor de
podiumkunstinstellingen in
de Randstad kan wat de minis
ter betreft gecompenseerd
worden door een verhoging
van de toegangsprijzen met
gemiddeld zes gulden. Ze ver
wacht niet dat dit nadelige ge
volgen heeft op de bezoekcij
fers.
Ander opvallend punt in de
cultuurnota is het voorstel om
de Raad voor de Kunst en de
Raad voor het Cultuurbeheer
op te laten gaan in een nieuwe
adviesraad, de Raad voor het
Cultuurbeleid. Dit zou beter te
gemoet komen aan de eisen
die een integraal kunstbeleid
stelt.
door
KOOS VAN WEES
DEN HAAG - Het nieu
we operagezelschap dat in
plaats van Opera Forum
moet komen zal voor mi
nister D'Ancona (cultuur)
niet veel hoeven te ver
schillen van het huidige
Forum.
De standplaats blijft Ensche
de. en zelfs de naam van het
oude gezelschap kan wat de
minister betreft behouden blij
ven. Voorwaarde is alleen dat
er een nieuwe artistiek en za
kelijk beleid komt en dat het
gezelschap meer dan nu het
geval is gaat reizen.
Het nieuwe gezelschap krijgt
van de minister, die gisteren
haar nieuwe Kunstenplan voor
de jaren 1993-1996 presenteer
de. tien miljoen gulden om in
totaal vijf producties uit te
brengen met circa 75 voorstel
lingen De begeleiding van het
reisoperagezelschap komt in
handen van een orkest van in
totaal 145 musici, waarvan er
66 zich zullen bezig houden
met de directe operabegelei
ding en 79 met de gewone sym
fonische taken. In de praktijk
betekent dit dat Forum Filhar
monisch en het Gelders Orkest
onder één zakelijke en artistie
ke leiding komen en dat de
musici uit beide orkesten
steeds wisselend aan operabe
geleiding dan wel concerten
kunnen werken. Dit 145 musi
ci tellende orkest krijgt in to
taal ruim 13 miljoen gulden
subsidie. Nog niet duidelijk is
waar het nieuwe orkest wordt
gevestigd, in Enschede of in
Arnhem, de huidige stand
plaats van het Gelders Orkest.
Een zelfde constructie als in
het Oosten staat de minister
ook in het Zuiden voor ogen.
Daar wil de minister eveneens
een orkest van 145 man, op ba
sis van de 66 musici van het
Limburgs Symphonie Orkest
en 79 van het Brabants Orkest.
Opera Zuid, de operakern in
Maastricht, krijgt anderhalf
miljoen gulden subsidie voor
het maken van twee produk-
ties met in totaal twintig voor
stellingen.
Het Noord Nederlands Orkest
krijgt subsidie voor een orkest
van 79 musici. Eerder was er
sprake van dat dit orkest tien
man extra zou krijgen, maar
volgens minister D'Ancona ge
ven het publieksbereik en het
niet hoeven begeleiden van
opera's daar geen enkele aan
leiding toe. De minister wees
er in dit verband op dat het
Noord Nederlands Orkest te
genover een subsidie van ruim
tien miljoen gulden slechts
350.000 gulden aan eigen in
komsten kon stellen. „Dat
geeft geen aanleiding tot vro
lijkheid en 79 musici lijkt me
dan echt niet te weinig", aldus
de minister. De subsidie die nu
wordt voorgesteld bedraagt ze
ven miljoen gulden.
De Vereenigde Aigemeene. Komi
sche serie. VARA-teievisie Neder
land 2 om 20.40 uur. Vanavond
Idoor
HANS PIET
HILVERSUM - Het leek
een wat ongewone zet van
de VARA om stripteke
naar en -schrijver Gerrit
de Jager te benaderen
voor het leveren van de
scripts voor de nieuwe ko
mische serie 'De Veree
nigde Aigemeene'. Totdat
het eindresultaat zich
voor de ogen van de kijker
ontvouwt. Dan blijkt
opeens dat de schitteren
de 'Familie Doorzon', die
zo krachtig door De Jager
in woord en beeld op pa
pier wordt gezet, verre fa
milie heeft in omroep
land.
Ze zijn weliswaar wat minder
scherp tegen elkaar en zeker
niet zo onconventioneel, maar
minstens even humoristisch...
en dat helpt als je een komi
sche reeks wilt maken.
'De Vereenigde Aigemeene' is
het prototype van een geslaagd
experiment, tenminste de eer
ste aflevering van deze nieuwe
drama-reeks in (voorlopig) tien
delen. De omroep toont onver
bloemd zijn honger verrassend
te willen zijn en tovert onder
tussen met succes zijn zoveel
ste hit-konijn uit die toch al
magisch gebleken televisie-
hoed. Om nog wat extra aan
dacht op de serie te vestigen,
noemt eindredacteur Jan Rut-
ger Achterberg 'De Vereenigde
Aigemeene' vervolgens een
'somedie' (de combinatie van
soap en komedie), maar ver
geet dat hij met het aantrek
ken van muziek)regisseur Eg-
bert van Hees en actrices zoals
Karin Bloemen en Janke Dek-
ROTTERDAM - De voorstel
lingen die het Schauspielhaus
Bochum vanavond en morgen
avond zou geven in de Rotter
damse Schouwburg, gaan niet
door vanwege de staking van
overheidspersoneel in Duits
land. Volgens een woordvoer
der van de schouwburg is het
Schauspielhaus een semi-
overheidsinstelling.
Voor de twee voor
stellingen van 'Timon aus At-
hen' van Shakespeare waren al
tussen de drie- en vierhonderd
kaarten gereserveerd.
door rene de COCI
Je moet op de kleintjes letten, hebben we altijd
geleerd. Vandaar dat we, als de televisie aanstaat,
er met opengesperde ogen naar zitten te turen, om
vooral maar nikste missen.
Vandaar dat we u kunnen melden dat een van de
vrouwelijke redactieleden van Sonja Barends
zaterdagavondpraatshow, naar we vermoeden,
een baby heeft gekregen. Immers: op de aftiteling
had iemand haar achternaam Praamsma
veranderd (gewoon, dooreen streepje door de P te
trekken en er een K bij te schrijven) in Kraamsma.
De conclusie ligt voorde hand: een kleintje.
Nog een kleintje: het jongetje dat we zagen in een
fraai sfeerverslag (in Studio Sport van vorige
week woensdagover het tribunepublieksgedrag
in de Kuip. gefilmd tijdens de
Europacupwedstrijd tegen Monaco. Het knulletje
had zich gehuld in een Feyenoord-shirt, en dat
was op zichzelf nog niks bijzonders (kijk maar
eens naar de carnavaleske uitmonsteringen en
oorlogsbeschilderingen die tegenwoordig de
modale voetbalfan kenmerken).
Maar dit shirt voerde de sponsornaam HCS, juist,
inderdaad: de firma waarmee zijn lievelingsclub
al maanden in financiële en juridische knopen is
verward, de ex-sponsor die met ruzie uit de Kuip
is weggelopen (of weggestuurd, ik begrijp die
dingen nooit zogoed). Een vijand dus; vandaar
dat we een glimlach niet konden onderdrukken
bij het zien van het shirtje. Nóg een mooi beeld uit
die documentaire: die jongen die minutenlang
bewegingloos met een duim in de mond het spel
volgde. Sterk camerawerk, leuke film.
Over sponsornamen nog een aardigehet feit dat
de meest aansprekende beroepswielerkoers door
het Limburgse heuvelland de naam voert van een
biersoort die ze in Limburg niet of nauwelijks
kennen, laat staan drinken. Daar houden ze het
immers vooral op Brand, het eigen bier uit Wylre
(volgens de reclame tegenwoordig ook
geëxporteerd naar 'Holland'), en hebben ze verder
geen boodschap aan Amstel Gold. We vinden het
trouwens ook raar dat we zaterdag op het
spandoek boven de eindstreep, behalve die
biernaam, ook het woord 'Arrivée' lazen. Kan
daar n iet gewoon het Nederlandse 'Fi n ishstaan?
Het lijkt ons trouwens hoog tijd we verkondigen
het al jaren maar in Hilversum zijn ze doof en
blind voor ons) dat de heer Jean Nelissen nu eens
echt wordt afgeschaft als televisiecommentator.
Hij heeft aan de monitor dp grootste moeite met
het herkennen van renners (en Mart Smeets kon
hem deze keef niet redden want die reed trots
achterop een motor mee en leverde een keer of vier
een zinnetje 'uit de koers').
Erger is dat Nelissen eigenlijk niks van
wielrennen snapt, althans geen enkel inzicht
toont in de grilligheid van het koersverloop. Bij de
schermutselingen op de Cauberg mooi om te zien)
meldde hij met van opwinding haast overslaande
stem dat deze demarrage wel het cruciale moment
uit de wedstrijd zou zijn. En een kwartier later
kwam gewoon een groot peloton in Maastricht
aan en won de gedoodverfde winnaar gewoon de
massasprint. Wat kletst zo'n Nelissen dan?
Tot slot waarderende woorden voor Han van der
Meer. die aan het hoofd staat van de KRO-serie 'Je
zult het zienDaarin worden alle feitjes over
voeding in het algemeen en gezond eten in het
bijzonder nog eens op de bu is gezet. Voor de
zoveelste keer: het meeste kunnen we nu wel
dromen, we lezen ook wel eens de Margriet en de
Libelle, en we hebben ook al die eerdere
voorlichtingsprogramma's en magazines gezien.
MaarVan derMeerdoet het zó ontwapenend, hij
glimlacht zó overtuigend in de camera, hij voert
zijn gesprekjes zó ontspannen (vergeleken met het
gekakel van de meeste presentatoren heeft hij de
toon van een biljartcommentator), het
programma is zó ongehaast, het lijkt haast on
Nederlands.
We kijken er graag naar. en laten ons op
zondagavond door Van der Meer. zijn
deskundologen en de Bekende Nederlanders die
ook een paar pondjes lichter willen worden graag
inspireren om ook maar eens aan een wortel te
knabbelen. Nou ja, een wortel, dat gaat wel héél
ver, laat ons niet overdrijven. En we doen in elk
geval niet mee aan oefeningen die worden
voorgedaan door beeldschone jongelui aan wie
geen gram teveel of op de verkeerde plaats te
bespeuren valt. Maargoed: het is een verademing
om ook eens een programma tegen te komen
waarin geen driedaagse reis naar EuroDisney te
winnen valt.
Een scène uit de televisie-serie 'De Vereenigde Aigemeene' met vlnr: Akkemay Elderenbosch. Janke Dekker, Alexandra van Marken. Ellis ten
Brink, Titus Tiel Groenestege en Hans Bakker foto: anp
ker al genoeg stof doet opwaai
en. Vooral de vrouw van Veron
ica's Tom Egberts. Janke dus.
steelt de show op een bijna on
gewoon ingetogen wijze Ze
spettert, in al haar bescheiden
heid. van het scherm.
Traditie
Voor de VARA is het de vijfde
komedie-serie dit jaar en de
derde die de omroep zelf pro
duceert. „We willen die traditie
graag voortzetten en zijn daar
bij steeds op zoek naar nieuwe
ontwikkelingen. Voor 'De Ver
eenigde Aigemeene' hebben
we mensen gekozen die je niet
direct in een komedie ver
wacht". laat Jan Rutger Ach
terberg weten. „De spelers zijn
daarbij als een ensemble bij el
kaar gezocht. Er moest veel
speelplezier in de serie zitten".
Voor het schrijven van de
scripts is behalve Gerrit de Ja
ger. ook Gerrit Mollema ver
antwoordelijk. Zij-kozen het
reilen en zeilen op een dorps
bankfiliaal als decor voor hun
komische invallen. De grootste
zegen daarbij is dat de kijker
er niet op wordt geattendeerd
wanneer hij moet lachen, zoals
in veel Amerikaanse series ge
beurt. Die geluidsband hebben
ze in Studio 21. waar het pro
gramma wordt opgenomen,
per ongeluk expres uitgewist.
Gelukkig maar.
Kwaliteit vindt de kijker niet
alleen voor, maar ook achter de
camera. Zo is de muziek bij
voorbeeld geschreven door
Henny Vrienten. En er valt af
en toe nog wel eens een muzi
kale noot, die in zwartAvit-
beelden wordt gestoken. Ach
terberg: „Dat is een van de za
ken waar we lang over hebben
gediscussieerd. Zo'n overscha
keling zijn de mensen name
lijk niet gewend. Maar in de
gesprekken met mensen die
de proefopnamen hebben be
keken. bleek het in goede aar
de te vallen".
Als het aan de makers ligt, is
dit het begin van een serie, die
tot in lengte van dagen op de
televisie zal zijn te zien. „Of hij
meer dan tien afleveringen zal
meegaan, laten we aan de kij
ker over. Bij een waarderings
cijfer van zeven en een kijk
dichtheid van tweeënhalf mil
joen is de toekomst van de vol
gende reeks gegarandeerd.
Dat streven moet er ook zijn
omdat het geen goedkope serie
is. Er wordt veel aandacht be
steed aan de extra's. Ik noem
'De Vereenigde Aigemeene'
niet voor niets een 'somedie'.
Het betekent onder meer dat
we net iets meer visualiseren
dan in een soap gebruikelijk
is", aldus Achterberg.
Het Nederlands Studenten Kameror
kest o.l.v. Daan Admiraal speelt Pro-
kofjev. Beethoven en Hindemith. Met
Claudia Haenchen (viool) en Meina
Kentner (spreekstem). Gehoord op
27 april in de Hartebrugkerk in Lei
den.
Idoor
FRANS BRAND
Tulpen, rozen en een fijne bos
prei kreeg dirigent Admiraal
van het Nederlands Studenten
Kamerorkest (NESKO) na af
loop van ruim anderhalf uur
muziek maken. Het tekent de
sfeer bij het NESKO, waar on
gedwongenheid en plezier
hoog in het vaandel staan. Zo'n
ambiance leidt vaak tot verfris
send musiceren. Maar prei is
nog geen lof: voor een uitvoe
ring cum laude gleden de uit
voerenden toch iets te vaak uit
en leverde de akoestiek teveel
problemen op
De Hartebrugkerk in Leiden
mocht dienen als decor van het
laatste optreden in de NESKO-
tournee'92. Op de overweldi
gende akoestiek van dit ge
bouw is op zich weinig aan te
merken voor koren en solis
ten is het een welluidende
klankkast - maar de details
van ensemblespel gaan er heel
makkelijk verloren. Admiraal
slaagde er met in om zijn or
kest langs deze valkuil te lei
den. en de gezamenlijke mid-
denregisters van de instru
menten gingen dan ook kopje
onder in een soep van geluid.
Dubbel jammer, want regel
matig bleek dat het orkest op
dit achtste concert in de reeks
in staat was tot organisch en
gedetailleerd samenspel.
Maar niet alle vaagheid kon de
kerk worden aangewreven. In
'Summer Day' van Prokofiev
bij voorbeeld wankelde een
aantal inzetten (zoals die van
de violen in het eerste deel) en
was er vooral veel te weinig rit
misch reliëf, terwijl de compo
nist voor delen als 'March',
'Tip and Run' en Evening"
toch echt tempo di marcia.
vivo en andante tenero heeft
voorgeschreven.
Admiraal was niet de enige die
de vlakke ritmiek mocht wor
den aangerekend, zijn soliste
Haenchen kon namelijk maar
matig uit de voeten met de spi
ralen en sprongen van Prokof-
jevs zomerdag. Haenchen kan
mooi doorwrocht spelen en
heeft veel techniek - zo sloeg
ze zich met verve door de poly
fone solopassage die doet den
ken aan een wat wilde Bach-
partita •- maar ze mist de flair
die het orkest wel hee
speelt daardoor te verkr;
Haar met de horizontale s
gespeelde lagere noten m
bovendien kern, zodat vi
geen spanningsboog
schonden bleef.
De muziekkolk van H
miths 'Lustige Sinfon
leek in eerste instantie
aan te sluiten op de gain
de Hartebrugkerk. al ging
met de fijne nuances ook
van de geheimzinnigheic
loren. Admiraal toverde
desalniettemin veel mooi
de NESKO-hoed, maar hi
pech dat de door het stu
weven prac-htgedichten
Christian Morgenstern c
de inspanningen van
spreekstem werden bedo
Meina Kentner heeft ee
drukwekkend stemgi
maar weet dat helaas ma
te goed. De sprookjestel
van Morgenstern kregen
haar zonder uitzonderin
meest geëxalteerde uitvo
mee die ze had kunnen v<
nen. zodat de schilderi
van een verbazingwekk
wereld verwerden tot j
karikaturen. Doodzonde,
bleef dus bij een gemengc
ket van tulpen, rozen en p