meiden mag wel over e stadswallen kijken' LEIDEN OMGEVING Musea verliezen slag om de bezoeker van corso evarieerd jazzfestival slecht bezocht iouiuiil orrijders gewond inhaalmanoeuvre Discriminatie in Noordwijk Auto maakt schuiver op dubbele vangrail Electrische deken in brand Dronken bestuurder van de weg Taiwanese order van 120 miljoen voor NEM Zakkenrollers ontkomen door 'hulp' getuige De 'leuke'Ives van Beppie Blankert MAANDAG 27 APRIL 1992 1EN -AAN DEN RIJN - Een31-jari- jtorrijder uit Leiden en zijn 20-jari- ssagiere. ook uit Leiden, zijn gis- ddag in AJphen gewond geraakt kruising Leidsche Schouw/rijks- l1 1 haalde de motorrijder een auto >t terugsturen naar de rechterweg- slipte de motor door de gladheid wegmarkering, waarna de berij- jver de vangrail vlogen. De motor honderd meter door. Beide slacht- moesten naar het Academisch •nhuis in Leiden worden overge- t, de bestuurder met een ernstige vond, de vrouw met nog onbekend Zij raakte bij het ongeval bewus- NOORDWIJK - Bij de Noord- wijkse politie is het afgelopen weekend tweemaal aangifte gedaan van discriminatie. Een 23-jarige Leidenaar, afkomstig uit Suriname, meldde dat hem en een vriend de toegang werd geweigerd bij een discotheek aan de Grent. Een 37-jarige Noordwijker, afkomstig uit Egypte, voelde zich door uitla tingen van een Noordwijker gediscrimineerd. In beide ge vallen stelt de politie een on derzoek in en gaat eventueel over tot het opmaken van een proces-verbaal. ALPHEN AAN DEN RIJN - Veel. heel veel geluk heeft een 22-jarige man uit Gouda gis termiddag gehad. Door nog onbekende re den raakte hij op de Boskoopseweg, ter hoogte van het verkeersplein Gouwsluis, de macht over het stuur kwijt en reed op de dubbele vangrail aan de rechterzijde. Op die manier schoof de auto nog zo'n twintig me ter dodr voordat het voertuig tot stilstand kwam. De wagen moest er met behulp van een takelwagen loodrecht omhoog af wor den geplukt. De politie tekende nog aan dat wanneer er sprake was geweest van een en kele vangrail, de wagen naar alle waar schijnlijkheid naar rechts was gekieperd, het talud af. De bestuurder kwam met de schrik vrij. net als het kind dat zijn passagier was. Man overlijdt achter stuur RIJNSATERWOUDE - Een 78-jarige automobi list uit Aalsmeer is gister avond op de provinciale weg bij Rijnsaterwoude overleden aan een hart aanval. Het slachtoffer, die op weg was naar Lei- muiden, was na het on wel raken op de verkeer de weghelft terecht geko men. Daar botste hij fron taal op de auto van een 56-jarige bestuurder uit Capelle aan de IJssel. Deze werd met nekklach- ten overgebracht naar een ziekenhuis in Al phen. LEIDSCHENDAM Een oververhit te elektrische deken is gisteravond de oorzaak geweest van het massaal uit rukken van de Leidschendamse brandweer. Rond zeven uur kwam een melding van een uitslaande brand in een flatwoning aan de Prin ses Annalaan. De twee bejaarde be woonsters. 83 en 91 jaar oud. hadden 's middags alvast de electrische de ken aangezet. Deze raakte oververhit en raakte in vlam. Eén van de be woonsters ontdekte het bijtijds en gooide de deken op het balkon. Hier werd de deken door de brandweer ge blust. De schade aan het huis en bal kon is gering. WOUBRUGGE - Op de kruising van de provinciale weg 6 en 7 heeft de politie gisteravond een dronken automobi list in de kraag ge pakt. De man reed bij de verkeerslich ten bovenop een voor hem wachten de auto. De voorste bestuurder moest voor nekklachten naar het ziekenhuis in Leiden. LEIDEN - Het Leidse ketelbouwbedrijf NEM heeft een order van 120 miljoen gulden binnen gesleept uit Taiwan. Het betreft de bouw van zes afgassenketels voor de electriciteitscentra- le Nan Pu. De centrale zal in 1994/1995 in be drijf worden genomen. De opdracht omvat be halve de bouw van de ketels, ook het transport, de montage en de inbedrijfname ervan De looptijd van het project is vier jaar Het aantal manjaren werk dat met de grote opdracht is ge moeid, is circa tweehonderd. Vooralsnog wordt niet verwacht dat het aantal personeelsleden door de opdracht wordt uitgebreid. NEM ver- 'schaft in Leiden aan tweehonderd mensen werk, in het Groningse Scheemda draait een tweede produktie-eenheid. Kinderen stonden in het Rijksmuseum voor Volkenkunde in de rij om door Marjolein Donkersloot geschminkt te worden tot Indonesische ac teurs en prinsessen. FOTO WIM VAN NOORT door MARIETA KROFT SCHILSTRA [)EN - Was het de mgsprijs van maar tien gulden of was de neergutsende re- waardoor het jazz- lend publiek het liet ten? In ieder geval kg het 12e Jazzworks- estival, dit weekend iuden in het Leidse L niet de belangstel- 'waar kennelijk door organiserende stich- 1'Swing' op was gere- Inks de groots aangepakte i en de royale publiciteit ifgaand aan het festival, 'de sfeer in het Leids Vrij- Centrum daardoor tame- kuw. LVC was een vol weekend iuurd om een programma werken met niet minder dertig amateur-muziek- >en. Bovendien waren er ïuiting van de beide avon- hteressante professionele optredens, zoals dat van 'Strictly Ear', de nieuwe forma tie van saxofonist Jan Cees Tans. 'Swing' is een afkorting van 'Stichting Workshops in Ne derland voor Geïmproviseerde muziek'. 'Swing' houdt zich bezig met de organisatie van jazzprojecten en aanverwante evenementen. Jaarlijks biedt de stichting haar deelnemers een breed pakket muzikale workshops. Beginnende en ge vorderde amateurs kunnen on der leiding van professionele musici werken aan hun tech niek en aan hun vermogen tot samenspel. Daarnaast worden de muzikanten in de gelegen heid gesteld podiumervaring op te doen. Het jaarlijkse Jazz- workshopfestival is daar een voorbeeld van. Zowel het muzikale niveau als de gespeelde stijlen waren zeer gevarieerd op dc twaalfde edi tie van het festival: van aan doenlijk houterig tot soepel swingend en van freaky free- jazz tot ouderwetse bebop. Zo bracht bijvoorbeeld de Work shop Rotterdam onder leiding van Ruud Bergamin een voor namelijk blues, terwijl het en semble 'Dwarsstraat Saxe- ment Dwarssax' uit Amster dam een experimenteel getint repertoire voor louter saxo foons ten tonele voerde. De zaterdagavond werd afge sloten met een bijzonder optre:. den van het Martin van Duyn- hoven Percussie Ensemble. 'Music Drums' was het the ma dat centraal stond in de uit gevoerde composities. De pu- blieksworkshop op zondaga vond had te kampen met een absoluut gebrek aan publiek. In de grote benedenzaal van het LVC stonden een man of tien op het podium, in de zaal zat welgeteld één stuks toe schouwer. Verbazend genoeg kwam het element improvisatie, toch es sentieel voor de jazz. er dit weekend zeer bekaaid vanaf. Het amateuristische karakter van de meeste bands bleek vooral uit de angst om zich bui ten de uitgeschreven arrange menten te begeven. De meeste muzikanten stonden tijdens het spelen met de ogen strak gericht op de muziekstand aards. het uitdagen van het pu bliek of het reageren op de sfeer van het moment was nau welijks aan de orde. Improvisatie was wel aan de orde bij het optreden van het Ricciotti Ensemble, maar dan op een ongebruikelijke ma nier. Dit veertig koppen tel lend symfonie-orkest verzorg de de opening van het Works hopfestival. tevens het onbet wiste hoogtepunt van het weekend. liet orkest is samen gesteld uit veelbelovende con servatorium-studenten en goe de amateurs. Ze treden overal op, behalve op de reguliere po dia. Tussen optredens in de Bijlmerbajes, in winkelcentra en onder snelwegtaluten door had het orkest zich gezellig genesteld voor de deuren van LVC in de Breestraat. Voorbijdendenderende stads bussen of hevige windvlagen deerden Ricciotti Ensemble niet. Intussen schakelden ze moeiteloos over van Rossini naar Thelonious Monk en van Bach naar Léhar. Het komische concert werd af gesloten meteen gezamenlijke performance door een flink aantal deelnemers aan de workshops en het Ricciotti En semble. Op dat moment was de publieke belangstelling het grootst. Ongeveer evenveel publiek als muzikanten. LEIDEN Het Nationale Museumweekeinde trok zaterdag een teleurstel lend aantal mensen naar de Leidse musea. Grote concurrent was het bloe mencorso dat dankzij het mooie weer het gros van de uitjesmensen aan zich bond. Zondag daarente gen, was Leiden weer echt Museumstad. De grote be zoekersstroom kwam toen alsnog los. Grootste publiekstrekker gis teren was wel de tentoonstel ling Dood of Levend in het Leidse Pesthuis. Zo'n 2500 be zoekers kwamen nog af op de tentoonstelling die gisteren voor het laatst te zien was. „Duizend mensen meer dan wij hadden verwacht", vertelt projectleider Sj-an Janssen en thousiast. De drukte heeft niet tot chaotische taferelen geleid. „Zelfs de doorloop verliep vlot", aldus Janssen. Zaterdag trok het Pesthuis maar 650 be langstellenden. Het Rijksmuseum voor Vol kenkunde heeft minder bezoe kers getrokken dan de 2000 die werden verwacht. Woordvoer ster Bep de Vries schat dat za terdag slechts zo'n 400 mensen de kassa hebben gepasseerd. „Ik denk dat de Bloemencorso ons toen parten heeft ge speeld", aldus De Vries. Het sombere en regenachtige weer maakte gisteren met drie keer zoveel bezoekers, weer veel goed. Duidelijke publiekstrek kers waren hier de informatie markt over Reizen naar Indo nesië, de Indonesische mu- ziekklanken die zelfs buiten goed te horen waren en de In donesische hapjes en drank jes. De aula zat bomvol toen ac teur/schrijver Dolf de Vries een dialezing hield over Indo nesië. Jong en oud Het museumweekeinde in Lei den was aantrekkelijk voor jong en oud. In het Rijksmu seum voor Volkenkunde lie pen vele kleine Indonesische acteurtjes en'prinsesjes rond. Ze waren geschminkt door Marjolein Donkersloot van Poppentheater Gandalf. In het Rijksmuseum voor Oudheden was Yvonne Zwaai aanwezig om de kinderen spannende, korte verhaaltjes te vertellen, die zijn ontleend aan de Griek se mythologie. De verhaaltjes gingen gepaard met dia's en kindermuziek. Vooral gisteren zat de zaal propvol met niet al leen kinderen, maar ook vol wassenen die vol aandacht luisterden. Speciaal vanwege het mu seumweekeinde werd in Boer- haave, (Rijksmuseum voor de geschiedenis van de natuurwe tenschappen en van de ge neeskunde) de voorstelling 'Rondom de Oude Toverlan- taar' vertoond. Het was een voorstelling met de Laterna Magica uit 1870 met muziek uit 19e eeuwse speeldozen. Dat de lantaarn 'toveren' kon, bleek toen een jongetje uit het publiek zijn hand tegen het di- ascherm hield en het op de dia staande hert plotseling uit zijn hand begon te eten. Onderdirecteur Steven En gelsman van Boerhaave was erg in zijn nopjes met de aan houdende stroom bezoekers die gisteren binnenkwam. Rond de klok van tweeën wa ren er al ruim 300 binnen, net zoveel als het dagtotaal van za terdag. Het museum, dat op 25 maart vorig jaar openging, heeft in haar eerste jaar zo'n 42.000 bezoekers ontvangen. „Toch zijn we nog behoorlijk onbekend", meent Engels man. „We zitten ook best wel achteraf. Gelukkig hebben we nu spandoeken op de Haar lemmerstraat kunnen hangen, die de mensen dc weg wijzen. Het is te hopen we na zo'n weekeinde als dit wat beken der zijn geworden en dat er ook mond-tot-mond reclame voor ons wordt gemaakt". De vlag 'Nationaal Museum Weekeinde' hing ook uit bij de Pieterskerk. Toch was deze kerk geen publiekstrekker. Gistermiddag, twee uur voor sluitingstijd, waren er niet meer dan 375 bezoekers ge weest. „Teleurstellend", vond Harriet van Heusden. „Maar wij zijn vaker open en altijd gratis". Foetussen Bezoekers aan het Anatomisch Museum aan de Wassenaarse- weg stonden zaterdagochtend al te wachten voor de nog ge sloten deur. „We gingen niet om tien uur open zoals was aangekondigdlegt prepara teur A. van Immerseel uit, „maar pas tegen elven. Dit in verband met de waterschade, die we eerst moesten verhel pen". Hoewel de belangstel ling zaterdagochtend gelijk al groot was. kwam ook hier de grote stroom pas gisteren los. Het anatomisch museum is al leen maar tijdens het jaarlijkse museumweekeinde geopend. Veel mensen grepen die kans dan ook aan om te kijken naar de preparaten en modellen van het menselijk lichaam. Sche dels, dwarsdoorsnedes van het hoofd en het skelet van een tweeënhalve meter lange man, maar ook misvormde foetus sen zonder hersenen, een mensje-in-wording met een staart in plaats van twee be nen, twee foetussen die aan el kaar waren gegroeid en nog veel meer was er te zien. Gewoonlijk is het anatomisch museum alleen toegankelijk voor studenten geneeskunde en worden wel eens excursies voor groepen gehouden. Con servator A. van Dam zou het wel willen dat de deuren voor het gewone publiek wat vaker open zouden gaan. „De men sen worden op het gebied van geneeskunde steeds mondi ger. ze willen steeds meer we ten". Hij plaatste echter ook kanttekeningen: „Dan heb je wel meer personeel nodig en bovendien hebben studenten een deel van de collectie nodig voor hun praktica". LEIDEN - Een ongeluk kige treinpassagier heeft zaterdag op het station de aanhouding van twee zak kenrollers verhinderd, toen hij een agent te hulp wilde schieten. De agent, een 33-jarige man uit Bodegraven, had in de stationshal twee jongens in de gaten gehouden, die op vallend op passanten letten. Hij zag hen op de roltrap ach ter een vrouw gaan staan en één van hen een portemon nee uit haar tas pakken. Bo venaan de roltrap hield hij hen aan. Er ontstond een worsteling, waarbij de gesto len portemonnee op de grond viel. Een treinpassagier schatte de situatie zodanig in, dat hij de twee jongens te hulp kwam. die hierdoor konden ontsnappen. 'Charles' en 'Ives', choreografie van Beppie Blankert. muziek van Charles Ives. Met onder anderen John Taylor en Fablan Galama (dans). Charles van Tassel (bariton) en Gerard Bouw huis (piano). Gezien in het Lakthea- ter, zaterdag 25 april. Idoor OSCAR VAN DEN WIJNGAARD Afgaand op de muziek van Charles Ives (1874-1954) - 'gril lig. naïef, geestig, complex en ontroerend' - kwam choreogra fe Beppie Blankert tot de slot som: 'dit moet een leuke man geweest zijn.' In twee danscon- certen, simpelweg 'Charles' en 'Ives' getiteld, geeft zij uit drukking aan haar bewonde ring voor de zo lang veronacht zaamde Amerikaanse compo nist. 'Charles' ging vorig jaar al in première. Twee dansers dansen op of naar aanleiding van de muziek van Ives. ver tolkt door een pianist en een bariton; enkele flarden van ci taten dienen als toelichting op de dans en de keuze van de ge speelde werken. Daarbij ligt de nadruk op het speelse en avon tuurlijke dat Blankert zo be wondert in de muziek van Ives. De fabuleus dansende Galama en Taylor zijn af en toe als baldadige jongens, die el kaar steeds doldriestere op drachten geven. Maar ze roe pen ook beelden op van de mannen die in Ives'jeugd zo'n belangrijke plaats innamen: zijn inspirerende vader Geor ge, en de conservatieve eerste leermeester Horatio Parker. In 'Charles' zijn dans en muziek schitterend met elkaar verwe ven. In de liederen klinken veel jeugdherinneringen soms vrolijk, soms melancho liek - die fraai worden weer spiegeld in de choreografie. De afwisseling van symmetrische en strak ogende figuren met doldrieste buitelarijen is een mooie vertaling in beweging van de muziek van Ives. Afge zien van de toch wat naïeve momenten waarop we de com ponist aan een tafeltje driftig zien gummen en krassen in partituren, is het sobere 'Char les' een prachtig eerbetoon aan de avontuurlijke en baanbre kende, de 'leuke' Ives. Charles Ives was natuurlijk niet alleen maar leuk. Hij was ook doordrenkt met de filoso fie van transcendentale na tuurdenkers als Emerson en Thoreau, hij was vasthoudend op het koppige af. en hij had een bijna ziekelijke afkeer van alles wat in zijn ogen verwijfd en decadent was. Dat alles was eveneens essentieel voor zijn muziek. Stof genoeg om in 'Ives' andere kanten van de man aan bod te laten komen. Deze voorstelling is echter vooral meer van hetzelfde. Meer dansers, meer musici, meer grollen. De duetten op Ives' muziek zijn opnieuw fraai, maar voegen nu weinig toe, evenmin als de rijkelijk rondgestrooide citaten uit her inneringen aan Ives. De reci- tal-achtigc onderbreking door Van Tassel en Bouwhuis (die in beide voorstellingen overi gens bijzonder goed op dreef waren) doet de continuïteit weinig goed. Blankerts per soonlijke visie op één aspect van de immer boeiende Ives, zoals zij die in 'Charles' geeft, is schitterend, maar meer dan genoeg. liciotti Ensemble voor de deuren van het LVC was het onbetwist hoogtepunt van het festival FOTO WIM VAN NOORT „We hebben al sectorteams die zich richten op de gezond heidszorg, de bouw en de de tailhandel, sectoren waar de werkgevers maar moeilijk aan personeel kunnen komen, zo geheten 'speerpuntbranches'. Maar die sectorteams moeten dit najaar, of in elk geval begin volgend jaar, ook van start gaan voor de zakelijke dienst verlening, industrie, de me taal, de groothandel en het be roepsgoederen vervoer". Ook in deze branches is sprake van een tekort aan personeel: niet iedereen wil internationaal chauffeur worden, en lassers worden tegenwoordig met een premie uit Spanje gelokt. 'Stuk realisme' Juist omdat de consulenten van de sectorteams zich maar met één bedrijfstak bezighou den, verkrijgen ze een schat aan informatie die van belang is om een beter inzicht in de branche te krijgen. „Ze onder houden de contacten met de werkgevers, moeten daar vaca tures acquireren, cliënten in schrijven, hen bemiddelen, en voor hen scholingstrajecten uitzetten", aldus Van Gruns- ven. „Sectorconsulenten krij gen daardoor een enorme ken nis van de CAO's, de selectie criteria van werkgevers, en de bedrijfscultuur en de stijl waarin een bedrijfwerkt". Doordat de sectorconsulenten weten wat een werkgever wil en wat een cliënt kan, kunnen ze beide partijen sneller en be ter tevreden stellen. Niet al leen de werkzoekende kan daarmee beter aan een baan worden geholpen of aan een betere baan. Van Grunsven: „De grootste winst van het sec toraal werken is eigenlijk de verbeterde communicatie tus sen werkzoekenden en werk gevers. Werkgevers hebben al tijd een beeld van de ideale werknemer. Neem de detail handel: een werknemer moet zo jong mogelijk zijn, en liefst veel ervaring inbrengen. Ze zijn altijd op zoek naar het schaap met de vijf poten. Maar door de ontgroening zijn er nu eenmaal minder jongeren. Een consulent heeft dan nog drie jonge mensen in zijn porte feuille, en kan vervolgens met zekerheid tegen een werkge ver zeggen: ze zijn er niet meer. De taak van de consu lent is ook het bijbrengen van een stuk realisme". Geen excuus Realisme dat niet alleen werk gevers moet worden bijge bracht. Ook werkzoekenden moeten inzien dat tegenover het recht op een uitkering, de plicht staat om beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt, vindt Karen van Grunsven. Wettelijk is dat al vastgelegd in de sollicitatieplicht voor dege nen met een werkloosheidsuit kering. „Maar een werkzoe kende mag zo langzaamaan wel eens duidelijk worden ge maakt dat ze niet meer hoeven te rekenen op een leuke baan bij hun in de straat. Zo werkt het niet meer. Een uur reistijd wordt acceptabel genoemd. In Amsterdam ben je dan net van het noorden naar het zuiden van de stad gekomen, maar Leiden ligt wat dat betreft per fect: de Haarlemmermeer en Schiphol op veel minder dan een uur, Den Haag bij wijze van spreken op loopafstand. Alphen is een kwartiertje met de trein. Als iemand in Alphen werk kan krijgen vind ik 'het is te ver' geen reden om het niet te doen. Dat mag geen excuus zijn". Ze constateert in dit opzicht een groot verschil tussen aca demici en mensen die werk zoeken op een wat lager ni veau. „De mobiliteit van aca demici is sowieso groter. Zij oriënteren zich landelijk, om dat ze weten dat de arbeids markt in hun eigen regio snel is overvoerd. Niet voor niets zitten in de sollicitatieclub veel academici en HBO'ers. Maar daar beneden wil iedereen toch zoveel mogelijk zo dicht bij mogelijk werken. Maar Lei den mag best wel wat meer over de stadswallen kijken". Met de oprichting van een ar beidspool voor de detailhan del, die banen in die sector in bijvoorbeeld Gouda, koppelt aan het werklozenbestand in bijvoorbeeld Lisse, wordt Van Grunsven ook hier op haar wenken bediend. «QUE R0S0 )EN - Het arbeids- au Leiden lijkt op ro te zitten. Werkgevers Leidse regio zijn re- f snel geneigd om va- res aan te melden, het oneel wordt beoor- als vriendelijk en Alphen aan den Rijn t er heel wat slechter 'ongemotiveerde citanten'. 'alleen lage- ïncties', 'minst geva- de aanbod', luiden de lificaties. onlangs gehouden on- ek naar de arbeidsmarkt ijn-. Duin- en Bollen- c. Leiden en Gouda blijkt rbeidsbureau Leiden het te doen. De arbeidsbu- krijgen de aanbeveling per sector te werken om en behoeften van (evers én werknemers op elkaar af te stemmen: n doet dat al. De groeien- oep werkloze academici >en een andere begelei- Leiden heeft een consu- oor academici gekregen, itkomsten stemmen Ka- Grunsven, directeur Arbeidsbureau, tot te- Maar het is be niet haar bedoeling om u achterover te leunen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 9