Omzwervingen in Nederland Isaac Lipschits maakt de balans op van zijn joodse familie 52* Gezellig boek over een lekker bakkie I CeidóeSouocmt BOEKEN PLATEN Wild in het rond schietende gek, chantage in het parlement en een mooie moordenares Freedy Johnston klaa voor het grotere werk Isaac Lipschits: 'Onbestelbaar Her inneringen In briefvorm Uitgave SOU Prijs 19,90. Idoor MIRJAM JANSSEN In een brief aan zijn moeder maakte de Groningse hoogle raar Isaac Lipschits (1930) de winst- en verliesrekening op van zijn joodse familie. Onder de titel 'Onbestelbaar' be schrijft hij de kolommen in het kasboek van het geslacht Lip schits. Van het gezin Lipschits met zes kinderen, overleefden alleen de twee jongste zonen de oorlog. Het merendeel van de overige verwanten werd weggevaagd. „Toen U me vroeger vertelde over de zin van het leed. heb ik U niet begrepen', schrijft Lip schits. 'Later wel. Maar ik heb ook leren begrijpen dat niet ie der leed zin heeft. Dit leed is zinloos". Op een vlakke, registrerende toon maakt de zoon beknopt de balans op. „Je kunt iets op schrijven dat erg is en je kunt iets nog eens opschrijven. Ik geloof dat je summier moet zijn. Ik wilde geen heftige toon. Bovendien dacht ik: ik moet mijn moeder niet nog eens extra aan het huilen ma ken door heel dramatisch te gaan doen", meent Lipschits. De brief is niet alleen bestemd voor zijn in 1943 in Auschwitz Vernietigingskamp Auschwitz vermoorde moeder. ..Ik wil de samenleving een spiegel voor houden. Ik wil laten zien hoe een joodse jongen de oorlog heeft ondergaan". Over de dood van zijn moeder schrijft hij ondermeer: Vier kilometer was het van het perron tot de plek waar ze U zeiden dat U on der de douche mocht. Met alle vrouwen heeft U zich moeten uitkleden; de mannen deden dat in een andere ruimte. Toen moest U naar buiten, in de Poolse winter van januari 1943. Daar liep U naakt tussen al die mannen en vrouwen. U die al tijd zo preuts was. In de grote douchehal was het lekker warm. Toen hebben ze de deu ren hermetisch afgesloten en hebben ze korrels in de ruimte gestrooid die dank zij die 'lek kere warmte' tot blauwzuurgas werden en toen bent U gestikt en toen hebben ze U uit die ruimte gehaald en toen heb ben ze Uw haren afgeknipt en toen hebben ze in Uw mond gekeken of U gouden kiezen had (maar die kregen we niet van het ziekenfonds) en toen hebben ze U in een grote kuil verbrand. Rotterdam De familie Lipschits woonde bij het uitbreken van de oorlog aan de Agniesestraat in Rotter dam. Een arm, maar hecht ge zin van een marktkoopman (Lipschits' vader verkocht ba nanen). Toen de Duitsers de jo den uit hun huizen begonnen te halen, besloten de ouders van Isaac Lipschits met hun drie nog thuiswonende zoons - Jaap, Isaac en Alex - onder te duiken. „Mijn ouders wisten niet dat er gaskamers beston den. Maar mijn ouders voelden dat meegaan de dood beteken de. Als er krankzinnigenge stichten en bejaardentehuizen worden leeggehaald, dan weet je dat het niet is om te werken. Ik herinner me dat er een doodsdreiging hing". Omdat het te gevaarlijk werd om met zijn vyven op een adres te verblijven, werden de kinderen na een tijdje geschei den van hun ouders onderge bracht. „Sinds ik zelf drie kin deren heb, begrijp ik dat nog meer". Na de oorlog dekte Lipschits zijn gevoelens toe met een enorme dadendrang. Hij ont voerde zijn broertje uit het pleeggezin waar hij onderge doken had gezeten en vertrok met hem naar Israël. Een jaar lang vocht hij er in het leger. Daarna ging hij ziek terug naar Nederland. Weer terug was de druk om te presteren heel groot. Lipschits studeerde politieke weten schappen in Amsterdam en Parijs. Daarna doceerde hij aan verschillende universitei ten in Nederland en Israël. In 1970 werd hij hoogleraar con temporaine geschiedenis in Groningen, waar hij nog steeds woont. Sinds zijn vervroegde uittre ding in 1990 wijdt Lipschits zich volledig aan vrijwilligers werk. Hij is adviseur van het Joods Maatschappelijk Werk, geeft cursussen voor maat schappelijk werkers over de opvang van joden met een oor logstrauma en is voorzitter van de Groningse stichting Thuis zorg. De vraag hoe zijn leven verlo pen zou zijn zonder de oorlog, blijft altijd. „Nergens in mijn boek gebruik ik het woord Duits of Duitsers. Ik wil niet in die termen denken. Het zijn mensen die het gedaan heb ben. Ik weet niet wie 'ik de schuld moet geven. Je kunt ook niet zeggen dat het Hitiers schuld was. Ik zou niet weten wie ik zou moeten haten. Ik haat niemand omdat hij Duit ser is, maar om wat hij heeft gedaan". „Vanaf een bepaald punt be grijp je het niet meer. Ik kan nu wel groots zeggen: niets menselijks is mij vreemd. Maar dit is mij totaal vreemd Dat het je werk is om mensen te vernietigen. Ik kan begrij pen dat je iemand uit jaloezie of uit hebzucht vermoordt, maar niet dat je georganiseerd X-duizend mensen vernie tigt". Ki* "-V"r."V-- Boliviaans koffieplantersgezin legt de bonen te drogen foto Claudia Roden: 'Koffie'. Uitgeverij BZZTÓH, Oen Haag Prijs 17.50 ERIK HUISMAN Claudia Roden heeft weer een heerlijk boek geschreven: 'Koffie', met als ondertitel 'Ontstaan, geschiedenis, re cepten'. Eigenlijk is het al 15 jaar oud. maar nu brengt Bzztóh het uit in een Neder landse vertaling. Roden is geboren in Egypte en heeft bepaald nostalgische herinneringen aan haar ver blijf in die contreien. Eerder schreef ze al het met veel ver haaltjes en anekdotes gelar deerde 'Midden-Oosten Kook boek'. 'Koffie' is net zo'n boek je. Verwacht echter geen kook boek; eigenlijk is het een leer zaam leesboekje, met als be kroning van alle fraai vertelde wetenswaardigheden aan het eind een serie recepten. Maar ook daarbij blijft Roden aange naam vertellen. 'Koffie' is dus lezen en doen. Ja. en genieten natuurlijk In de inleiding legt Roden een verklaring af voor haar liefde voor de koffie. Het is een vari ant op de uitdrukking van iets met de paplepel ingegoten krijgen en tekenend voor haar schrijftrant. „Vanaf de tijd dat wij als jonge kinderen in Cairo voor de slaapkamer van mijn ouders stonden te wachten op een teken dat zij wakker wer den. ben ik dol geweest op kof fie. Zodra de schaduwen op het gematteerde glas begonnen te bewegen. renden wij de kamer in en stortten ons op de felbegeerde plaatsen in het grote tweepersoonsbed, waar we wachtten tot het koffieri- tueel ging beginnen". Na de inleiding verhaalt ze over het „woelige begin" van uit Afrika/Arabië. Koffie werd zo populair dat er zich tegen standers gingen roeren In London werd een Women's Petition Against Coffee' uitge geven. Waarom? Vrouwen oor deelden dat hun mannen in tij den van huiselijke crises niet bereikbaar waren, omdat ze al hun tijd in het koffiehuis door brachten en ze deden in een adem hun beklag dat hun heren van koffie impotent wer den. Daarop volgt een baaierd aan hoofdstukjes. Over koffie huizen die de wereld verover den en koffie als ..gif/medi cijn?". Maar ook over gebrui ken en rituelen, over „driehon derd jaar handel" (dat niet gaat over handel, maar wel over de verspreiding van de koffie- plant over de aardbol) en over de koffieboom. Aan de bonen - prepareren, drogen, soor ten selecteren, rangschikken, kwaliteit, kopen en bewaren, branden en malen - gaan ruim 20 kantjes op. Oploskof- fie krijgt nog even een veeg uit de pan - „In oploskoffie vin den de mindere koffiekwalitei- ten uit Brazilië vergetel heid" alvorens wordt over gegaan tot het zetten van kof fie met potten, filters, kannen en ballonnen. Dan is het tijd voor de recepten. Daar zitten simpel te bereiden heerlijkhe den tussen Hawaiaanse koffie (met gegrilde kokosnoot) en zeer machtige Weense en een paar alcoholische brouwsels. Het blijft niet bij warme en drinkbare koffie; ook ijs. des serts en taarten waarin koffie een plaatsje heeft, passeren Roden's revue. Koos van Zomeren. 'Saluut aan Hol land'. Uitgave De Arbeiderspers. Prijs 29.90. Matthieu Galey: 'Dagboek'. Uitgave De Arbeiderspers. Prijs 69.90. Viktor Jerotejev: 'Anna's li chaam* Uitgave Arena. Prijs 39.50. Peter Malenkov: 'De man die niet meer in de rij wou staan'. Uitgave Querido. Prijs 19.90. Robert Anker: 'De thuiskomst van kapitein Rob'. Uit gave Querido. Prijs 34.90. Idoor JACOB MOERMAN Koos van Zomeren schreef in NRC Handelsblad bijna een jaar lang wekelijks een verslag over zijn omzwervingen in Ne derland. Deze stukken zijn nu gebundeld; 'Saluut aan Hol land' is het resultaat. Pe bun del met schetsen valt op door de veelzijdigheid en de kleur rijkheid van Nederland en de schrijver. Dat laatste is niet zo verwonderlijk, omdat Van Zo meren door de jaren heen zijn journalistieke verleden nooit echt vaarwel heeft gezegd. Hierdoor is hij nooit gebonden geweest aan een beperkt aan tal thema's.- iets waar sommi ge Nederlandse auteurs zo nu en dan nogal eens last van heb ben. Wat bij Van Zomeren wél steeds terugkeert is zijn liefde voor de natuur en de dieren, evenals de wisselwerking tus sen de komische en tragische aspecten des levens. Een zeer vermakelijke, boeiende en soms aangrijpende bundel, die bovendien verfraaid is met fo to's van Freddy Rikken. Franse bom Matthieu Galey was in Frank rijk de trouwe recensent van toneel en literatuur in onder meer 'L'express' en 'Les nou- velles litëraires'. en onlangs verscheen zijn 'Dagboek' in een Nederlandse vertaling. Galey was jarenlang een be grip binnen de Franse kunste naarswereld. maar nooit was van hem iets in boekvorm ver schenen. Wél had hij veel con tacten met schrijvers, bijvoor beeld Yourcenar, Handke, Cocteau en Sagan. Het was dan ook niet verwonderlijk dat zijn 'Dagboek', dat een jaar na zijn dood verscheen, in Frankrijk als een bom insloeg. Op zijn achtenveertigste jaar vertoon de Galey de eerste verschijnse len van een spierziekte die on geneeslijk bleek te zijn. Het verslag hierover vormt het meest aangrijpende deel van het 'Dagboek'. Hij overleed op 32 februari 1986. op eenenvijf- tigjarige leeftijd. Anna's lichaam 'Anna's lichaam' van de Russi sche auteur Viktor Jerofejev bevat zeventien verhalen, waaronder 'Het leven met een idioot'; het verhaal waarop de gelijknamige opera van de Russische componist Alfred Schnitke is gebaseerd. Jerofe jev had speciaal voor deze ope ra, die onlangs in Amsterdam de première beleefde, zijn ver haal tot een libretto omge werkt. Evenals in andere boe ken van de schrijver zit 'An na's lichaam' boordevol vuur werk Hij breekt met de tradi tie dat een verhaal afgerond moet zijn. en zijn werk is een mengeling van het banale, het absurde en het metafysische. Van Viktor Jerofejev ver scheen eerder in een Neder landse vertaling de veelbe sproken roman 'De schoon heid van Moskou' en de novel le 'De parkiet'. Met 'Anna's li chaam' lijkt hij een definitieve plaats binnen de huidige we reldliteratuur te hebben be reikt. Malenkov Welke ziel zich heeft ver- schuild achter de naam Peter Koos van Zomeren liefde voor de natuur i foto persunie Stripfiguur Kapitein Rob (met pijp)was in de jaren vijftig de held van velen Malenkov blijft onduidelijk, maar één ding is zeker: zijn stukjes die hij zeven maanden lang schreef voor NRC Han delsblad vormden een feeste lijke attractie tussen de som bere koppen. Onlangs versche nen deze indrukken van een Rus in Nederland in boek vorm. onder de titel 'De man die niet meer in de rij wou staan'. Zijn verbazing over de Neder landse volksaard kent geen grenzen. Hij is bijvoorbeeld zijn hele leven gewend om in de rij te staan. Maar in Neder land gaat het anders toe: „Op de halte verkneukelde ik me in de kluwen die absoluut geen rij wilde vormen. Eerst belet ten wij instappers de uitstap- pers het uitstappen en toen be letten wij elkaar het instappen. Zo kom ik nog eens met Ne- derlandsers in aanraking". Na een paar maanden in Neder land te zijn gebleven is Malen kov als overtuigd kapitalist te ruggekeerd naar zijn vader land. Robert Anker Twee novellen en een brief: dat is de inhoud van 'De thuis komst van kapitein Rob', het prozadebuut van Robert An ker. Stripfiguur kapitein Rob was in de jaren vijftig, de tijd dat 'alles nog goed was', de held van velen, en de titel van Anker's boek geeft al een beet je aan dat een schrijver op zoek is naar zijn jonge jaren. Zeer duidelijk wordt dit in de brief, waarmee het boek eindigt. Hierin richt de auteur zich tot de jongen die hij ooit was, en van wie hij eigenlijk nooit af stand heeft kunnen doen. An ker liet al sinds de jaren zeven tig van zich horen als dichter. Ook in zijn poëzie stonden vaak de verbanden tussen het 'toen' en het 'nu' centraal. Met zijn prozadebuut heeft hij zijn belangrijkste thema, iemand die op zoek is naar zijn eigen verleden, nader uitgewerkt. Het resultaat is een aandoen lijke bundel, geschreven in een mooie stijl waarin de stem van de dichter zo nu en dan nog te horen is. Stephen Solomita 'De Derde Arm'. Uitgave Luitingh Prijs 29.90 Ken Follett Papiergeld Uitgave Bruna Prijs 10.- Richard Osborne Basic Instinct' Uitgave Bruna. Prijs 19.90. Een nieuwe keiharde misdaad roman van Stephen Solomita. de New Yorkse taxichauffeur die zo langzamerhand meer geld verdient met zijn boeken dan met zijn auto 'De Derde Arm' speelt in lower East Side in New York. Daar schiet een gek. Kubla Khan, iedereen neer die hem voor de voeten loopt. Niemand durft hem aan te pakken, ook andere misda digers niet. Het politieteam Moodrow en Tilley wordt op de zaak gezet. Tilley is jong en wil wel eens wat maar hij moet wel slikken als hij ziet hoe ouwe rot Moodrow te keer gaat Na veel geweld en gemene samen zweringen lijkt Moodrows aan pak met behulp van een steen rijke drugsbaron succesvol. Ken Follet, bekend van onder andere 'Op vleugels van de Adelaar' en 'De man van St.Pe- tersburg', schreef 'Papiergeld' onder de schuilnaam Zachary Stone. Het boek geeft de ge beurtenissen van één etmaal, gezien door de ogen van ver schillende mensen. Een lid van het Britse parlement neemt een prachtig meisje mee naar zijn flat. Het komt niet bij hem op dat ze daar wel eens kwade bedoelingen mee kan hebben. Pas de volgende ochtend dringt dat tot hem door als hij gechanteerd wordt. Hij moet geheimen vertellen die pas later op de dag open baar gemaakt worden. Tenslot te wordt hij ook nog in elkaar geslagen. Hij wil zelfmoord plegen maar belt eerst nog met een krant. 'Papiergeld' is niet echt span nend maar wel onderhoudend geschreven. Follet maakt dui delijk dat zware criminaliteit ook voorkomt in milieus die er aan de buitenkant burgerlijk en netjes uitzien. De moord op de schatrijke roek-ster Johnny Boz staat aan het begin van 'Basic Instinct'. Vriendin voor nu en dan Ca therine heeft de moord in een van haar succesvolle misdaad romans beschreven. Politie man Nick Curran onderzoekt de moord en raakt geobse deerd door de mooie Catheri ne. Die is niet alleen mooi maar ook heel slim. Curran is voor een vroegere, slecht afge lopen zaak. nog onder behan deling bij de bedrijfspsycho loog. Catherine lijkt het rap port van die psycholoog over Curran te kennen. Er volgen nog meer moorden en de ont knoping is verrassend genoeg om hem hier geheim te hou den. 'Basic Instinct' is ver filmd door Paul Verhoeven. De film ging begin deze maand in de VS in première. The Cure.onbekende bestemming. Idoor voor een tocht met nog GERT MEIJER kende bestemming. Vorig jaar kwam hij bij wijze van spreken zo uit de lucht vallen, maar inmiddels kijkt de halve vaderlandse popwe reld reikhalzend naar z'n tweede cd uit. Nederland was het eerste land dat Free dy Johnston in de armen sloot en op zijn nieuwe cd be dankt hij dan ook de meest invloedrijke vaderlandse popkranten en radiostations En Veronica, dat voor één keer afweek van haar imago en een eigentijdse artiest plugde. Big deal voor Freedy John ston, wiens singletje 'No Vio lins' dan wel niet de hitpara de bereikte, maar hier toch meer airplay kreeg dan de gemiddelde Amerikaan met een eigen geluid. En Freedy Johnston heeft een eigen sound, al is die op de tweede cd 'Can You Fly' wel een beetje bijgeslepen. Waar Freedy op het debuut nog getooid ging met de wilde haren van Kevin Coyne, heb ben we nu te maken met een gestofkamde versie van Neil Young, die niet schroomt wat meer structuur in zijn liedjes aan te brengen. En een opvallende dosis coun try in zijn pop stopt. Liefdes liedjes als 'Remember Me' en 'Responsible' hebben zelfs een mooie, haast aan doenlijke melodie. 'Sincere' is wat rauwer, een beetje in het verlengde van zijn vorige singletje. Toch krijgen we van de andere kant van Free- dy's emoties weinig te horen, wat overigens niet weg neemt dat 'Can You Fly' de status van Johnston als een van de belangrijkste talen ten van de jaren negentig ge makkelijk onderstreept. The Cure Het had wat draaibeurten nodig om de nieuwe van The Cure te doorgronden en eer lijk gezegd ben ik er nog niet helemaal achter. Zijn die jongens op 'Wish' nou diege nen, die de new wave een ei gen gezicht gaven of worden hier trends gevolgd in een ultieme poging het gebrek aan creativiteit te verbloe men? 'Wish' hinkt een beetje op twee gedachten, of mis schien wel drie: behalve een scala aan zwaar aangezette songs, die doen denken aan het grijze verleden en een paar uitermate poppv songs (waarvan 'Friday I'm In' Love' als tweede single wordt uitgebracht), die in het verlengde van 'The Head On The Door' liggen is er ook ruimte voor meer op de gi taar gerichte nummers, wat zou kunnen duiden op het zoeken van aansluiting bij de huidige Engelse trends. Toch moet dat laatste niet overdreven worden: Robert Smith drukt overal zijn Cure-stempel op, maar weet door een gebrek aan werke lijk spannende melodieën niet helemaal de indruk weg te nemen dat The Cure op 'Wish' het startsein geeft TheCavedogs 'Soul Martini' is de tw| cd van The Cavedogsh Boston, een bandje datr vrijwel onopgemerkt ïst bleven in ons land. Hen huldigt het principe d^ nog best wereldriffs kuw worden gecreëerd en I teert daarbij de jaren zf als dankbaar uitgangsrfi Met Beatles-achtige voqi en T-Rex-achtige groovai reiken The Cavedogs wfi lende melodielijnen, die zelden aan spanning onjv ken. In het eigenzin» 'Love Grenade' of het lel' ouderwetse 'Murder' laii band zich van zijn meest mentaire kant zien. wak er wel voor gewaakt wow te voorspelbaar over t® men. k i Tröckener Kecks L Uit het koekblik hebbeji Tröckener Kecks inmi^i een achtste album tep schijn gehaald en de ef indruk is dat ze. hoewi naam anders doet ver den, nog steeds niet ui droogd zijn. Die ko< i niet, maar evenmin de i i ratie van Rick de Leeu de zijnen. Muzikaal g( zijn er geen schokkende t anderingen op het dooi Lau van The Scene gepis ceerde 'Andere Tijd. Ar i Plaats', of het moeten dp kelijk aanwezige toetse dragen zijn van Otto 1 mans. ook al The Seen t verwantschap met die J (en De Dijk) is toch al g ook tekstueel ademeit Tröckener Kecks dez - sfeer uit. Afgezien va liefde is er derhalve ruimte voor de persoon noot. waarbij De Leeuw schroomt zijn ware em, te tonen. Het maakt d ii bum. met zijn juiste b# aan ballads en uptempci kers (waaronder de enig ver, Boudewijn de Gi 'Als De Rook Om Je Hot J Verdwenen') opnieuw iets waardevol s h Powerplay Door de hernieuwde bel] stelling voor Nederland^ ge rock heeft Powerplato aardige veer moeten Ij? Jan van der Meij. de 4i constante factor in dit ft trio dat al tien jaar stat land onveilig maakt. ijr echter van het slag. datj bij de pakken neerzitjt, dus is er nu 'Hypnotf Met een knipoog naaik succes van Extreme, kief band af en toe voor akoestische intro's (de si 'Rosie' of 'If I Lose mr maar door die af te wish met meer rockgeorient% stukken ontstaat tochfc zeer afgewogen album.|g wel er binnen het genrfc Powerplay meer kapeij de kust zijn is 'Hypnot een prettig voorbeeld energieke NL-rock mej internationaal tintje. Tröckener Kecks persoonlijke noot

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 6