Paul Verhoeven i lïnal e „In Amerika ben ik Alchemist van de Eeuw" Go with the flow QeidóaOounamt ZATERDAG 25 APRIL 1992 PAGINA 25 pERT JANSMA EN HAAG „Marline, mijn -J>uw. heeft me net uit Amerika beid om te zeggen dat ik op de 5t van honderd machtigste nsen in Hollywood sta". Paul rhoeven lacht ontwapenend: ben er binnengekomen op de 'tigste plaats". Het succes ft hij te danken aan 'Basic In- fict\ de derde Hollywood-film i de Nederlander die de top in Verenigde Staten haalde. On- nks, of misschien ook dank zij, b controverses erom heen. stemming in Hollywood moet nu ;eveer zó zijn: geef die Verhoeven ar die stapels miljoenen, de film die Hollander er mee maakt speelt z'n j dubbel en dwars terug. Het ge- rde met 'Robocop', met Total Re- en het gebeurt met 'Basic Instinct'. heet in Amerika: macht. Paul Ver ven kan "t gelukkig relativeren, ar het geeft de unieke positie die hij Is vreemdeling in het Jeruzalem van film bekleedt wel een dubbele di- sie: „Ik ben nu in de moeilijke posi- terechtgekomen dat iedereen denkt ik gelijk heb. Omdat je succes hebt. iet: hij wéét 't. Niemand zegt: 'Paul, vind ik een belachelijk idee'. Ik kan jelukkig tegen, ik wéét dat ik een Dp belachelijke ideeën heb. En ik n blij dat ik met een vrouw getrouwd n die ontzettend nuchter is. In Ame- a heb ik wat dat betreft nog meer aan Br dan in Nederland. Succes maakt f je in Amerika omringd wordt door jnsen die denken dat jij de Alchemist p de Eeuw bent". Ich moet het, met Hollywood in een fressie, de producenten van Verhoe - s 'Basic Instinct' een paar keer dun pr de broek gegaan zijn. Eerst vroeg inarioschrijver Joe Eszterhas drie (joen dollar voor z'n scenario, toen lest de produktie meer dan vijftig joen dollar kosten en daarna kwa- n de protesten van de 'gay' (homo- tsuele) gemeenschap in San Francis- En liet Verhoeven de temperatuur Ie liefdesscènes zo hoog oplopen dat -(Amerikaanse keuring er een R over sprak: Restricted'. Beperkt, d.w.z. ten voor volwassenen. Wéér minder ms op een kassakraker. 'Basic In giet' is toch hard op weg het te wor- 3i. Wereldwijd gaat de film nu ook ~iaien (begin mei in ons land), inge- door de introductie in Europa als "rningsfilm van het festival in Cannes, gelijkertijd reist steractrice Sharon bne de wereld rond en vertelt overal Qf verhaal dat 'Verhoeven haar mis- jikt heeft' door z'n publiek te veel in geven in een scène waarin zij I slechts in een rokje haar benen „annes Paul Verhoeven: „De film bijkait er als openingsfilm buiten mede- jging naar de prijzen. Mario Kassar pkt dat een controversiële film als te geen kans maakt. Zeker niet nadat intfige jaren reeds Amerikaanse films ot- hoofdprijzen hebben weggehaald, lijzen gaan trouwens niet naar dit "irt thrillers. Hitchcock heeft toch c nooit een prijs gewonnen?". Dan controverses. „Nee" zegt Verhoe- i, „ik heb nooit gedacht dat 't zo'n irt zou lopen. Wat in Amerika 'de loseksuelè issue' heet, zag ik niet. r mij was die lesbische, of bi-seksu- component, gewoon een 'plotpoint'. verhaalgegeven. Ik had me anders twee keer beraden voor we naar Francisco vertrokken om te filmen, fe ft script speelt daar. Joe Eszterhas L5ont er, maar we hadden 't ook in Los C^geles, Seattle, of Maine kunnen fil- _3(fn. Dan had je minder ellende gehad, |nt San Francisco is het centrum van homoseksuele gemeenschap van ierika. Een zeer liberale stad waar I vertegenwoordigers van die ge nschap ook in de stadsraden zitten, hadden niet alleen met de protes- op straat te maken, maar ook met •eroordeling door leden van de City ncil". narioschrijver Joe Eszterhas wilde de protesten z'n script veranderen, iar vond Verhoeven op z'n weg. 'nderduiken :terhas trok zich terug. Laf? „Ach, is een te zwaar woord", vindt Ver- :ven. „Ik denk dat het een mengsel angst en verkeerd gebruikt mede- ;en is. Esterhasz woont met z'n gezin Iden in die 'gay community". En daar imen af en toe de verschrikkelijkste reigingen vandaan. Echte 'death eats', bedreigingen met de dood. En :ijn die niet ten uitvoer gebracht, dat och niet gering. Ik heb me bij het uit- flnen van deze film ook ernstig afge- agd of ik niet met m'n gezin moest tierduiken. Maar inmiddels klaarde klimaat op, zagen mensen dat de iek echt onzin was, en kwam er een enbeweging op gang die de wind uit zeilen nam van de onrealistische, essief-militante sector van de homo- ;uele beweging. Ik denk dat Eszter- opeens was gaan beseffen hoe eilijk die mensen 't hebben en dat hij irvoor misschien te ongevoelig was veest. Er staan regelrechte 'katten' het script. Wanneer Michael Dou- tegenover die lesbische Roxy zin- zegt als: 'Hé Rocky, van man tot is dat niet aardig. Maar de po- eman die Douglas speelt is helemaal t aardig. Zo zie ik 't. Hij snuift cocaï- heeft een aantal toeristen overhoop choten, brengt een vrouw tot zelf moord, Jezus, ik hoop niet dat iemand dat tegen mij doet. Joe zag dat een aan tal elementen opeens als 'gay bashing', homo-vernederen, en wilde ze verande ren. wat ik geweigerd heb. Inmiddels is hij dolbij dat ik 't niet gedaan heb. Hij heeft zich 'gerevancheerd' met een script over een homoseksuele politiea gent, 'Layers of Skin' Strawinsky Van de omstandigheden naar Verhoe ven zelf: waar is hij in z'n film? „Moei lijk te zeggen" vindt hij. „je herkent mij in elk shot. in de behandeling van de ac teurs, in alles, alles, alles. Aan de ande re kant: in geen van m'n films ben ik zo dicht bij het script gebleven. Van de eerste letter van de eerste scène tot de laatste letter van de laatste, 'straight' verfilmd. En dat is geen 'hybris'. Kijk naar het werk van Strawinsky, luister naar de in neo-klassieke stijl geschre ven Pulcinella-suite. Strawinsky kun je daarin aanwijzen in de akkoorden, in de hedendaagse maatvormen en maat wisselingen. in technische dingen. Maar luistert er iemand naar die niet op de hoogte is van hedendaagse muziek, dan zal hij. in hevige verwarring raken. Die herkent er Pergolesi of een van diens tijdgenoten in. Strawinsky kun je in de Pulcinella-suite aanwijzen op de parti tuur, in de vormgeving. Niet in het ge geven. Zo voel ik 'l ook. Ik vind dat deze film wél een film van mij is. Elk 'shot', elke framing' is een persoonlijke keuze. Plus het feit dat ik die bi-seksua- liteit, of liever gezegd: het gebrek aan seksuele voorkeur, als een 'fait accom pli' beschouw. Mijn vrouw noemde de film 'nonchalant decadent', en dat ben ik natuurlijk ook". Sharons broekje Verhoeven voegt er cynisch aan toe: „En als je me naar het meest persoon lijke 'shot' vraagt, is dat het moment dat Sharon haar benen kruist. Want dat staat niet in het script". Hij herinnerde het zich uit z'n studententijd: een vrouw van een journalist uit Leiden die op feestjes geen broekje aandeed. Verhoe ven: „Misschien was ik 't, misschien een vriend, maar we vroegen haar of ze wist dat ze te kijk zat. 'Jazeker', zei ze, 'daar om doe ik 't'. Dat verhaal is me bijge bleven en dat heb ik gebruikt". Ik her inner Verhoeven aan de protesten van Stone, die nu zelfs in een tv-interview liet weten door hem 'misbruikt' te zijn. Ze viel niet Verhoevens artistieke inte griteit aan, maar wel diens persoonlij ke. „De vuile trut", roept Verhoeven kwasi-verontwaardigd. „Toen we aan „Wal je wel aan persoonlijks aan 'Basic Instinct' kunt afzien, is mijn toenemende interes se voor 'multiple realitiesveelvoudige realiteiten m FOTO'S: MllAN KOM ALINKA de film begonnen, zei Sharon: 'Ik doe alles voor je'. En dat heeft ze ook ge daan". Het script schreef die schaarse kleding voor. Toen Verhoevens eigen gewraakte scène aan bod kwam, wilde de actrice dat iedereen van de set ver dween. Verhoeven: „Alleen camera man Jan de Bont en ik waren erbij. Ze heeft me zelfs haar broekje cadeau ge geven. En op de video, die meedraaide, kon ze exact zien hoe 't er uit zag. Ze vond 't wat te licht. Jan heeft toen ge zegd dat 't op film donkerder werd. Dat is ook zo. Ze heeft niet gevraagd of we 't op een andere manier wilden draai- Relativiteit Verhoeven: „Wat je wel aan persoon lijks aan 'Basic Instinct' kunt afzien, is mijn toenemende interesse voor 'multi ple realities', veelvoudige realiteiten. Dat zag je al in 'De Vierde Man'. De vraag of het nu Maria is, de Moeder Gods die zich over de hoofdpersoon buigt en hem aan de duivel, aan Renée Soutendijk, onttrekt. Of dat het Gerard Reve is die aan een delirium lijdt dat hem in een waan gevangen houdt. Het zelfde zie je in Total Recall': Is het waar? Is het een droom? In 'Basic In stinct' zit 't ook: Is ze nu wel een moor denares of niet? Ik denk dat mijn einde duidelijk is, maar de hele film door is er een soort balanceren tussen verschil lende visies op de werkelijkheid. En elke kan waar zijn. Dat spel met die ver schillende werkelijkheden is misschien terug te voeren naar het feit dat we na zo'n tachtig jaar langzaam toe zijn aan de filosofische interpretatie van Ein- steins relativiteitstheorie. Dat je zaken alleen vanuit één gezichtspunt kunt be kijken. en dat dat dan de enige realiteit is waarover je kunt praten. Neem je een ander standpunt in. dan praat je over een andere realiteit. Dat gevoel, al is 't natuurlijk veel ingewikkelder dan ik nu zeg. Einstein is destijds door een hand jevol mensen begrepen, na de oorlog misschien door enkele tienduizenden. Nu lijkt er opeens meer begrip voor zijn niet-cenduidige oplossingen te ko men". Verhoeven projecteert, al filoso ferend. zijn visie op interactieve televi sie. haalt de gewenning van de jeugd via Nintendo en andere video-spelletjes voor keuzemogelijkheden erbij, denkt door over de mogelijkheid films te ma ken waarin de toeschouwer kan kiezen voor meerdere standpunten, andere dramaturgische oplossingen. Intellec tuele uitstapjes die hij. zoals altijd ge jaagd en gedreven pratend, graag maakt tijdens interviews. „Het gaat er alleen om" zegt hij. „hoe speels zijn we? En hoe lang zijn we speels?". Terug naar Amerika, waar hij met drie- grote produkties binnen zes jaar als buitenlander een unieke plaats in neemt. Zijn recept: „Je moet uil je hoofd zetten dat je een Nederlands, of beter: Europees filmmaker wilt zijn. Dat advies kreeg ik al in *82 op een vliegveld van een Nederlander die in de Amerikaanse video-industrie werkte. Ik vertelde dat ik in Amerika wilde wer ken. maar bang was. 'Go with the flow", zei hij. Ga met de stroom mee. Denk niet: ik moet zonodig m'n Europese identiteit uitstralen! Dat gebeurt van zelf. De meeste Europese regisseurs mislukten na de oorlog in Hollywood omdat ze te veel als Europeaan wilden filmen. Polanski was de enige die er slaagde: 'Chinatown'. 'Rosemary's baby". Maar hij was al een interconti nentaal mens: Polen. Frankrijk, Enge land, Amerika. Alleen de transplantatie van een Engelsman naar Amerika is to taal anders. Die heeft een enorm voor deel, omdat taal en daardoor cultuur en denken bijna hetzelfde zijn. De kern van wat ik doe is Amerikaans, dat moet. anders sluit je absoluut niet aan bij een Amerikaans publiek. M'n Europese identiteit smeer ik toch wel over het produkt uit. En dat geeft het voor Ame rika weer een apart soort 'Schwung'. Mijn tekortkomingen als 'Amerikaan' worden erdoor gecompenseerd. Want tekortkomingen houd ik. Ik kan niet creatief in die taal denken. Ik kan niet dialogen goed veranderen of herschrij ven op de set. Ik kan niet in varianten van cultuur en gemeenschap denken, ik moet heel dicht bij het script blijven. Bij 'Total Recall' en 'Robocop' had ik meer ruimte, omdat de schrijvers van beide films er steeds waren. Ik kon ze in slecht Engels vertellen: Luister, ik wil twee, drie zinnen waarin dat en dat staat. Daar wil ik dat mee bereiken. Zij kwamen een uur later terug met diverse varianten. Door die moeilijkheden met Eszterhas ging dat niet bij 'Basic In stinct'. Ik heb op het script moeten ver trouwen". Schwarzenegger Verhoevens volgende film zou nog steeds The Cruisader' kunnen zijn. een kapitaal duur (70, 80 miljoen dollar) spektakel met Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol: „Ik vind het script al leen niet goed genoeg voor de giganti sche hoeveelheid geld die de film moet kosten En dat in een tijd dat Holly wood hemel en aarde beweegt om de- budgetten omlaag te brengen. Tenzij Arnold (negende plaats op de lijst van machtige mannen in Hollywood. BJ) de zaak in bepaald vaarwater stuurt, daar is hij intelligent genoeg voor. Wanneer hij en ik natuurlijk, want ik moet 't maken een ijzersterk gegeven in handen hebben a la Terminator 2', zou je 't er misschien door kunnen drukken. Het is gevaarlijk, je speelt met krank zinnig veel geld en met carrières. Ar nolds .carrière, je eigen carrière, met het bestaan van een filmstudio en het klimaat van de filmindustrie in z'n ge heel". Die verantwoordelijkheid had Verhoeven in Nederland niet. „Nee" lacht hij. „die had Rob Houwer, maar die heeft er niet onder geleden". Verlammend De druk die hem vooral dwars zit. is die van de opeenstapeling van successen: „Dat heeft een verlammende werking. Ik herinner me Keetje Tippel' na de successen van 'Wat zien ik?' en 'Turks fruit'. Ik had maagkrampen omdat ik dacht: Kan ik wéér een succes maken? Het werd 't wel, al was 't geen goede film. En in Nederland kon ik met 'De vierde man' gemakkelijk terug naar een minder dure film. In Amerika komen ze met voortdurend grotere projecten aan. Met enkel Steracteurs. Niemand zegt: 'Paul. hier heb ik een leuk filmpje van zeven miljoen dollar. Negen maan den filmen, een half. misschien een heel miljoen voor jou en we gebruiken al leen onbekende acteurs'. En het verve lende is: ik kan dat soort projecten niet zelf ontwikkelen. In Nederland hebben Rob en met name Gerard Soeteman een gigantische bijdrage geleverd aan niet alleen het maken, maar ook het vinden van projecten als 'Keetje Tip pel'. 'Soldaat van Oranje', 'Flesh and blood". In Amerika heb ik 't wel gepro beerd. maar elke keer ging 't fout. Dan zat ik toch met een raar soort Europese variant op iets Amerikaans. En ik dacht: daar vinden ze geen moer aan. Als ik van mezelf uitga, kom ik toch te veel bij Europa terecht. Daarom ben ik verplicht wat ik doe van de buitenkant te halen. Want 'Robocop', 'Total Re call. 'Basic Instinct komen van de bui tenkant. Het enige persoonlijke dat ik, behalve m'n werk zelf natuurlijk, ge daan heb is ze gekozen". Verhoeven heeft zich met vrouw en twee dochters (17 en 19) inmiddels vast gevestigd in Amerika. In het begin was 't ook privé moeilijk, omdat hij voor z'n dochters alleen nog een 'public school' kon vinden, en, zegt Verhoeven, „die zijn gevaarlijk". Zijn kinderen gaan in middels studeren: kunst en filosofie. „Weet je wat ze zeiden toen ze 'Basic Instinct' gezien hadden?". Paul Ver hoeven kijkt grijnzend en verw achtings vol naar me. „Ze zeiden: Ja". En hij laat een lange stilte vallen, „ja". En, Paul, heb je niet verder gevraagd? „Nee", lacht de filmer, „dat durfde ik niet".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 25