lidócSomxmt LEVEN WELZIJNWOENSDAG 22 APRIL 1992 M Experimenten op embryo's Oliemassage als een weekendje-uit Verzameling symptomen Statistieken Idoor JAN PAALMAN, arts Voor de tien procent ongewild kinderloze echtparen kan een reageerbuisbevruchting een oplossing zijn. Maar zoals je zo vaak ziet in de geneeskun de creëert die oplossing met een zijn eigen problemen. Omdat een eenmalige behande ling meestal mislukt, en het 'oog sten' van eicellen tamelijk belas tend is voor de vrouw, zal men de eerste keer zoveel mogelijk be vruchte eicellen proberen aan te maken. Die worden ingevroren voor een volgende poging. Maar wat als de zwangerschap wèl doorgaat? Dan liggen er in de vrieskast van het laboratorium tot soms wel tien bevruchte eicellen overbodig te wezen. Moeten die vernietigd worden, kan men ze aan andere echtparen weggeven, of mag men daar onder bepaalde voorwaarden mee experimente ren? Mag alles wat kan? Daar zijn wel losvaste afspraken over gemaakt, maar bij wet is ei genlijk niets geregeld. In Neder land is het doen van medische ex perimenten op mensen niet eens bij wet geregeld: een proefkonijn is hier wettelijk nog steeds beter be schermd dan een proefpersoon. Daar komt binnenkort verande ring in en bovendien heeft het ka binet de Raad van State om advies gevraagd over een aparte wet op experimenten met zogeheten 'overtollige embryo's'. Die wet zal het vernietigen van deze embryo's toestaan, het weg geven er van aan andere echtparen mogelijk maken, en keurt experi menten op embryo's goed. Dat laatste wel onder hele speciale voorwaarden. Die experimenten mogen alleen maar als de resulta ten het embryo of zijn ouders ten goede komen. Experimenten Experimenten 'in het algemeen belang', dus als de pre-embryo er zelf geen profijt van heeft, mogen weer niet. „Schijnheilig" aldus de NRC, en de Gelderlander schreef in een commentaar: „het zou een verkeerde vorm van schone-han- den-politiek zijn wanneer wij aan medisch onderzoek in eigen land op ethische gronden strikte beper kingen zouden opleggen, maar in tussen wel zouden profiteren van wetenschappelijke kennis elders opgedaan. Zoiets heet nou one thisch". In 1982 maakte de Engelse vrou wenarts dr. Robert Edwards - die samen met collega Steptoe de grondslag legde voor de reageer buisbevruchting op een bijeen komst van medische journalisten bekend dat hij experimenten had uitgevoerd op vijftien menselijke embryo's. Die verbijsterende me dedeling was aanleiding voor de Raad van Europa om een lijst sa men te stellen van verboden on derzoek. Het kruisen van menselij ke en dierlijke zaad- en eicellen mag niet, iets wat volgens deskun digen wel mogelijk is. Het klonen van bevruchte eicellen, dus van één embryo er twee maken, is niet toegestaan. Wat ook niet mag is het selecteren op geslacht, alleen maar omdat de aanstaande ouders liever een meisje dan een jongetje willen hebben of andersom. Het langer dan 14 dagen opkweken van em bryo's is verboden. Wat ook niet mag is het zodanig veranderen van erfelijk materiaal dat het aan de kindskinderen kan worden door gegeven. Dit soort onderzoek wordt in de beschaafde medische wereld dan ook niet gedaan of zelfs maar overwogen. Tegen de grens Maar daarmee zijn de ethische pro blemen nog niet de medische we reld uit. De mogelijkheden van on derzoek dat, zoals het CDA zo graag wil, direct het embryo ten goede komt zijn nogal beperkt. Waarschijnlijk ligt het succesper centage van IVF tegen de grens van het mogelijke aan, zodat op dit gebied niet veel meer te verbete ren is. Wel „heel veelbelovend" is het onderzoek waar men bij de tot 8 cellen opgekweekte embryo één cel weghaalt om die te controleren op erfelijke afwijkingen. In Enge land is deze Pre Implantatie Diag- nostiek (PID) al tamelijk vér gevor derd. De Gezondheidsraad acht verder het onderzoek op proto-on- cogenen een van de „kansrijke ge bieden". Kanker is gestoorde groei, en men is zeer geïnteres seerd in de erfelijke eigenschap pen die het embryo tot voldragen kind laten uitgroeien. Als men groei begrijpt, dan zal men mis schien ook het fenomeen kanker kunnen begrijpen. Er kleeft één ethisch bezwaar aan dit soort on derzoek: men zal dan menselijke embryo's moeten opofferen voor het algemeen belang. Mag dat? „Een mens mag nooit een middel zijn, maar is altijd een doel", aldus een bekende uit spraak van de oude filosoof Ema nuel Kant. Met mensen mag je dus nooit 'instrumenteel' omgaan. Dat werpt onmiddellijk de vraag op of een embryo een volwaardig mens is. Daar wordt - maar dat zal u niet ontgaan zijn zeer verschil lend over gedacht. Het meest con sequent is de opvatting dat de vrucht vanaf de conceptie alle ken merken heeft van een individu en als een volwaardig persoon moet worden behandeld. Eicelletje Volgens die opvatting is elk experi ment waarbij het embryo verloren gaat uit den boze. Een enkele on derzoeker is de mening toegedaan dat een embryo niet meer is dan een klompje cellen. Maar in Neder land overweegt toch de opvatting dat een embryo zich van een be vrucht eicelletje ontwikkelt tot steeds meer mens, en al groeiende steeds meer recht krijgt op be scherming. „Dat is ook de intuïitie- ve beleving van veel vrouwen", al dus mevrouw prof. dr. E. Borst-Ei- lers in het Capitool van een paar weken terug: „Eerst zijn ze over tijd, dan zijn ze zwanger en vervol gens verwachten ze een kind". Voor de meeste onderzoekers ligt de grens bij 14 dagen, want dat is het moment dat het embryo zich in de baarmoeder nestelt en vrijwel zeker tot kind zal uitgroeien. Hoe nu verder? Wat in Nederland misschien niet zal mogen mag in Engeland weer wel. Volgens de richtlijnen van de Britse Medical Research Council is tot 14 dagen na de bevruchting onderzoek op overtollige embryo's toegestaan Idoor A SCHUURMANS. huisarts Vraag: Laatst had ik een spierontsteking in mijn schouder. Wat is eigenlijk precies een ontsteking? Antwoord: Er zitten geen beestjes in uw schouder. Iedereen heeft wel eens een ontsteking gehad; bijna niemand weet wat het is. Een ontsteking is niet zomaar een ziekte, maar een verzameling van symptomen. Die symptomen kende men al vóór onze jaartelling: als iemand een ziekte had die gepaard ging met de verschijnselen warmte, roodheid, zwelling en pijn, sprak men van een ontsteking. Na het begin van onze jaartelling werd daar nog een symptoom aan toegevoegd: verlies van funktie. Wat is nu zo'n ontsteking? Heel simpel: de veranderingen die in levend weefsel plaats hebben na een beschadiging. Die beschadiging kan van alles zijn: 'beestjes' (micro-organismen zoals bacteriën en virussen), bijvoorbeeld bacteriën die een blaasontsteking veroorzaken; hitte: een brandwond laat een ontstekingsreactie zien; fysiek geweld: een klap op uw gezicht geeft bovengenoemde verschijnselen; chemische stoffen: bijvoorbeeld bij jicht zit er te veel van een bepaalde stof in uw bloed; daarvoor ontstaan ontstekingsreacties op bepaalde plaatsen, zoals de grote teen; kanker: bijvoorbeeld borstkanker kan een ontsteking van de borst geven (ter geruststelling: borstontsteking in het kraambed ontstaat niet door kanker maar door stuwing van melk); allergieën: aai eens een poes als u overgevoelig bent voor katten, wrijf door uw ogen en zie: uw ogen vertonen een schoolvoorbeeld van een ontstekingsreactie. Dus: alles wat een weefselbeschadiging veroorzaakt, kan een ontstekingsreactie geven. Het bewuste orgaan, dat ontstoken is, geeft men aan met de uitgang-itis, bijvoorbeeld appendicitis (ontstoken blindedarm), cystitis (blaasontsteking), meningitis (ontstoken hersenvliezen). Dokters gebruiken de term nogal eens ten onrechte. Als iemand wat vage pijn heeft in schouder of elleboog, wordt nogal eens gezegd dat sprake is van een ontsteking, hoewel elke aanwijzing daarvoor ontbreekt. Maar de meeste mensen horen nu eenmaal liever van hun dokter „u hebt een ontsteking", dan „ik kan niets vinden". En dokters zijn hun patiënten graag terwille. Idoor LEX VAN KOOTEN Een massage met krui denolie, dampen in zweetkisten, ogen wel dadig oliebaden, voet massage of zomaar een kruidenstoombad. Weg- zwij melen bij klassieke Indische muziek of'een koningsbehandeling' met warme olie. Dat al les gepaard met een licht dieet. En om tien uur naar bed. Maharishi Ayur Veda Ge zondheidscentrum in Laag Soeren schotelt een pan klaar programma voor, niet alleen voor zieken en aan hangers van de transceden- te medidatie, maar vanaf nu óók voor mensen die puur uit zijn op een paar dagen verwennerij in een weeken darrangement. Het gezondheidscentrum presenteert zichzelf meer dan ooit als toeristisch kuuroord, dat complete rei- nigingskuren biedt. Het mag duidelijk zijn dat het centrum - dat sinds 1988 bijna 700 mensen kneedde, masseerde en in-oliede af wil van het sekte-achtige imago en de deur openzet voor iedereen, ook niet-me- diterenden. Het centrum gaat op de commerciële toer. Toerisme Het gezondheidscentrum zit op historische grond, met een rijke kuuroord-tra ditie. Heel vroeger, halver wege de vorige eeuw, huis vestten de kapitalegebou wen 'Huize Bethesda', een serieuze geneeskundige badinrichting en herstel lingsoord; het eerste kuur oord van Nederland, be doeld voor mensen met on- dere andere reuma, jicht en vetzucht. Ze konden er bij komen onder het soms twij felachtige 'genot' van dieet- kuren, zandbaden, zwavel baden, massage en röntgen- licht. Maar Bethesda is niet meer. Tijdens de Tweede Wereld oorlog deed 'Bethesda' dienst als militair hospitaal voor Duitse soldaten en na de oorlog als vakantiecen trum en conferentieoord voor de Amrobank. Later, in 1979, kwam er een academie voor Transcedente Medita tie. Pas in 1988 kreeg 'Huize Bethesda' de kuurfunctie terug. Ayur veda betekent letter lijk 'de wetenschap van het leven', rust op technieken die 2500 jaar geleden in In dia werden ontwikkeld, en streeft perfecte gezondheid na. Een van de twintig ayur- vedische technieken om die perfecte gezondheidstoe stand te bereiken, heet Pan- chakarma, een reinigings- kuur en precies daarop richt het Laagsoerense kuuroord zich. Uitgangspunt is 'even wicht van lichaam en geest'. Geluk en gezondheid gaan hand in hand met even wicht van geest en lichaam, vindt ayur veda. Maar het wil nogal eens voorkomen dat dat uiterst fragiele evenwicht ver stoord raakt door allerlei oorzaken. Afvalstoffen ho pen zich op en maken men sen ziek. Anema: Als je ge haast leeft, werkt, eet, ja, dat werkt door op je hele li chaam. Het maakt dat je spijsvertering niet goed kan werken. Dat is net als met een kolenkachel; als je die niet goed laat doorbranden, ontstaan er meer afvalstof fen". Anne Root, arts bij het ge zondheidscentrum: „Als je met rust en aandacht je maaltijd nuttigt, verteert 't beter dan als je je maal in tien minuten achterQver slaat". En dat kan proble men geven. Root: „Soms merk je er weinig van. Soms wel, voel je gasophoping in de darmen, of je hebt een zwaar gevoel in de maag. Er hopen afvalstoffen op in je lichaam. En dat openbaart zich op plekken waar je aan leg hebt om ziektes te ont wikkelen". Sommigen heb ben snel last van kalkafzet- ting in bloedvaten. Anderen krijgen nierstenen. En weer anderen vormen van reuma. Dus is het zaak om al die af valstoffen kwijt te raken, en ayur veda doet dat onder an dere middels een reini- gingskuur. Anema: „We rei nigen het lichaam; net zoals je een auto een grote onder houdsbeurt geeft." Verjongen Voor bepaalde vormen van reuma en diabetes vormen de kuren in het centrum een, uitkomst, weet Anema. We tenschappelijk staat vol gens hem vast dat mensen die in 'zijn' centrum hebben gekuurd, meer succes heb ben bij ook andere therapie- vormen. De kuur maakt vi taler, geeft mensen meer uithoudingsvermogen en kracht, bezorgt ze meer smaak en betere spijsverte ring, mensen slapen beter, 'verjongen' en vroegere klachten verbeteren soms sterk. De kuur duurt pak weg tien dagen en is veel omvattend. Het toeristische pakket dat het centrum biedt, bundelt alle behande lingen en is vooral bedoeld als een soort eerste kennis making met ayur veda. Een weekendarrangement loopt van vrijdagavond tot zon dagavond en omvat een to taalaanbod a 595 gulden per persoon, inclusief massa ges, eten en overnachting. De 'opname' begint vrijdag met een 'pols-analyse'. Art sen 'lezen' onder andere aan de pols de lichamelijke en geestelijke staat van het li chaam af. Root: „Ik meet niet alleen het aantal polsslagen per minuut, maar ook of de pols warm is of koud, vochtig of droog, hard of zacht." Ze voegt die gegevens samen met 'het verhaal van de pa tiënt'. Over levensgewoon ten. eetgewoonten, ze be kijkt huid en haar. Arts en 'toerist' maken samen een behandelingsplan. Bij een weekendarrange ment komt-dat onder meer neer op drie keer 'abhyan- ga', een complete lichaams massage met kruidenolie, tot en met een oorschelp massage toe. Steeds masse De vraag, die velen zich stellen, is: in welk stadium van de mens in wor ding is sprake van een volledig mens? FOTO: SP als de donors en ook de medisch ethische commissie daar toestem ming voor geven. Bovendien moeten de mogelijkheden van proeven op embryo's van dierlijke alkomst zijn uitgeput. Nu dreigt hier hetzelfde te gebeuren als met sommig geneesmiddelenonder zoek: ethisch niet gewenst onder zoek wordt gewoon geëxporteerd naar een land waar het wel mag. Dat is dan misschien ethisch in orde, maar schijnheilig is het na tuurlijk wel. Dat wordt dan nog een aardig debat, en zo hoort het ook, want dit zijn te gewichtige zaken om alleen aan dokters over te la ten. Het feit dat wij leven, moet gevierd worden. Seel Konijn door JOKE FORCEVILLE Het achternichtje van mijn achter-achterneef is onlangs najaren van samenwonen met haar vriend, in de echt verbonden. Net groot vertoon en vlaggewimpel. Het tweetal had er jaren voor gespaard. Nietwaar, het feit dat wij leven, moet worden gevierd. En het wordt een stuk eenvoudiger als je dat feit aan een concrete stok ophangt. Goed. groot feestgedruis rond deze zakelijke transactie. Want ja dat was het toch; niet meer. niet minder. In het boek van de statistiek dat ik ervoor heb opgeslagen, lees ik dat het aantal geregistreerde huwelijken in ons land tussen 1985 en 1990 is gestegen met 13.000. Ik kan tot mijn geruststelling verwachten dat het achternichtje van mijn achter-achterneef en haar echtgenoot het volgend jaar het dan te geven cijfer met één hebben opgeluisterd. Van vrienden en kennissen verneem ik. dat wel vaker van deze feestneuzenj blijk wordt gegeven. Anders geformideerd. dat voor het organiseren van een te gek feest een huwelijkssluiting door samenwonenden wordt overwogen. Moet ik daar nu moeilijk overdoen? Nee. natuurlijk niet. Het gaat mij niet aan wat anderen voor aanleiding zoeken om eens helemaal uit de bol te gaan. Ik heb alleen een beetje zorg over dit cijfermateriaal. Ik hoop van harte dat straks geen stijgend echtscheidingscijfer er de tegenhanger van wordt. En verder heb ik nog iets op mijn lever. Statistieken zijn zakelijk cijfermateriaal. Vermelden feiten die kunnen worden geteld. En een vakman weet maar al te goed dat hij het daarbij dan laten moet. Achteral die cijfers zitten natuurlijke ervaringen, emoties, gebeurtenissen. Maar die worden niet geteld. Ik ben maar een eenvoudige alpha. Nee. ik bedoel niet een in de gezinszorg bekende, zeer gewaardeerde alphahulp. Dat ben ik op mijn manier ook wel twintig jaar geweest. Ik bedoel te zeggen dat ik van opleiding een a-mens ben en daaraan nog altijd een grote liefde voor de poëzie ontleen. Dat is iets anders dan statistiek. En voor die laatste wilde ik mijn lezers toch even waarschuwen. Op dit moment kijkt mijn echtgenoot met zorgelijke blik over m ijn schouder mee. Hij is een raszui vere bèt! Wat achter cijfers schuilgaat, blijft vermoeden en raden. Uit cijfermateriaal dat aangeeft dat het aantal huwelijken weer toeneemt, valt niet zomaar af te leiden dat de liefde tussen man en vrouw blijkbaar weer die oprechte trouw, die Vader Vondel ooit bezong, tot gevolg blijkt te hebben. Mijn echtgenoot schiet me te hulp. Statistiek op zichzelf, zegt hij, is niets aan te wrijven. Het gaat om de voorafgaande vraagstelling. Is die altijd exact? Ik neem dat nederig aan. Intussen durf ik staande te houden: in de cijfers van het volgend jaar wordt niets opgenomen van de kwaliteit van het huwelijk van het achternichtje van mijn achter-achterneef. In statistiek zit geen druppel poëzie. Sjoerd Anema. coördinator van het ayurvedisch gezond heidscentrum in Laag Soe ren 'Gigantisch rustgevend'. FOTO CHRIS STEIN sen is dat een heel nieuwe gewaarwording." Voor de prijs hoeft de toerist het niet te laten, vindt hij. „Het is goedkoper dan een vakantie in Spanje. Een kwestie van kiezen. Het is steeds meer trend om bij voorbeeld naar een beauty farm te gaan. jezelf een weekendje goed laten ver wennen. En als je het zo ziet. zijn wij in feite zelfs een goedkoop alternatief." Massa-toerisme kan het centrum niet aan. „Een weekend zit al vol als we tien mensen hebben. Het is zeer arbeidsintensief. We hebben twee masseurs, vier masseuses en twee artsen; die kunnen niet meer dan tien gasten aan." ren twee masseuses tege lijk, synchroon, ieder ver antwoordelijk voor een 'half lichaam'. In het toeristenpakket zit ook 'swedana': zweten in een 'stoomkist' of 'kruiden- stoombad'. En verder biedt het arrangement een 'shiro- da', waarbij een constante oliestraal - van iets onder de lichaamstemperatuur - op het voorhoofd neergolft, 25 minuten lang, om 'de geest tot rust te brengen'. Als afsluiter zit in het toeris tenpakket nóg een behan deling, maar die wisselt per persoon. En kan bij voor beeld zijn 'netra terpana'. een oogbad. Anema: „Je krijgt een bad warme, zach te olie op je ogen. Dat werkt gigantisch rustgevend. Het maakt soms enorme emo ties los. Je ogen zijn heel ge voelig, doen altijd zóveel in drukken op en dan ineens zo'n rustgevend bad., een weldaad." De toerist krijgt totaal vijf uur massage maar moet wel rekenen op een mild dieet. Geen biefstuk met cham pignons, in plaats daarvan een lichtverteerbare vegeta rische hap. Zoals 'peya', een gerecht van granen en peul vruchten, met sausjes en kruiden. Rimpels Het resultaat is volgens Root, dat je de mensen tot rust ziet komen. Je ziet als het ware tijdens die dagen de rimpels uit het voorhoofd verdwijnen. Anema: ..Mensen zakken tijdens zo'n behandeling in een ontspannen toestand, ze krijgen een gevoel van geluk en tevredenheid over zich. vinden een soort ba lans terug en dat is heel waardevol omdat je dat in jezelf terugvindt; je doet het zelf, zonder middeltjes of medicijnen. Voor veel men-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 19