Leprastichting viert 25-jarig jubileum met twee tv-films üdóeQowumt fans nemen afscheid un Freddie Mercury Country Festival herleeft met The Hiqhwaymen Jeugdige terugval van scapino Uormen van applaus bij Russisch concert KUNSTRTV ;en oerlelijk paviljoen vormt Nederlandse bijdrage Expo '92 Benny Hill, meester van de sketch 9 o P 9 Q 11 Laatste foorstellingen in Den Haag Glerum DINSDAG 21 APRIL 1992 ïvolg van de voorpagina) VILLA De Spaanse ning Juan Carlos heeft teren de Wereldten- instelling. waaraan 110 den deelnemen, offi- el geopend. het Nederlandse paviljoen deze Expo '92. die zes inden duurt en sluit op 12 iber. kleven nogal wat be ren Zo is het pand geen so- gebouw. De wanden zijn isparant en de wind en re- waaien er voortdurend rhecn. Daarom is er voor de ,ien schilderijen, die vol gens Hans de Herder, hoofd van de afdeling restauratie en conservatie van de RBK, aan te veel zonlicht bloot staan, een speciaal 'museumpje' ge bouwd. Volgens De Herder is er een aantal oplossingen te beden ken om het zonlicht tegen te houden. Zo kan bij voorbeeld een groot gedeelte van de transparante buitenkant van het Nederlandse paviljoen worden afgedekt. Ook is het mogelijk om tegen de wanden transparante folies te plakken, die het licht absorberen en weerkaatsen. De schilderijen, onder meer van Van Gogh, Rembrandt, Jan Steen, Breitner, en Mon driaan, hangen op de bovenste verdieping van het paviljoen. In deze speciaal ontworpen vi trine is van een constante tem peratuur en vochtigheidsgraad sprake. De vitrinekast wordt permanent bewaakt door een achttal Nederlandse mare chaussees. die speciaal voor de beveiliging van de Nederland se kunstobjecten in Sevilla zijn gedetacheerd. Als er binnen de kast brand uitbreekt wordt de ruimte bin nen acht seconden gevuld met halogeengas. Het gas gaat een verbinding aan met de zuur stof, waardoor het vuur dooft. Over de algehele Nederlandse presentatie op Expo '92 hullen de meeste mensen zich in stil zwijgen. Marijke van de Wijst, verantwoordelijk voor de vormgeving van de kunsteta ge. spreekt zich wel duidelijk uit. Met de rest van de inrich ting wil ze niets te maken heb ben. Vreselijk vindt ze het. ..Probleem in Nederland is. dat ze niet in de gaten hebben dat je ontwerpers moet aantrek ken voor het ontwerpen van bepaalde zaken. Een drukker moet je niet vragen om ook het ontwerp ergens voor te maken. Een drukker moet drukken en meer niet". De kritiek van Van der Wijst is vergelijkbaar met die van de architecten van het paviljoen, Jansma en Moché. Zij bestem pelden de inrichting onlangs als oerlelijk en kwalitatief ver beneden de maat. Het ontwerp van Jansma en Moché wordt wel van alle kanten bejubeld, hoewel de bijnamen niet van de lucht zijn. Sommigen spre ken over de garage, of de door zonwoning, of het huilende pa viljoen. De laatste kwalificatie duidt op het water dat langs de buitenkant van het paviljoen naar beneden druppelt. Dit zo genaamde desert-coolingsys- teem moet de temperatuur zo'n 7 graden doen dalen. De komende maanden moet blij ken of het systeem werkt. (Vervolg van de voorpagina) LONDEN - Benny Hill was de meester van de sketch. De op 67-jarige leeftijd aan een hart aanval overleden Britse acteur en komiek, verzon in zijn le ven heel wat typetjes, die hij. vooral op het televisiescherm, tot in de perfectie gestalte gaf. Hill, die na zijn eerste hartaan val van zijn artsen het advies kreeg op een streng dieet te gaan. leefde voor zijn werk. Hij gebruikte zijn 109 kilo om de humor in zijn verzonnen sket ches op de spits te drijven. En zo zal hij dan ook bekend blij ven als de mollige acteur die immer op onhandige wijze pro beerde schaars geklede dames te versieren. Benny, die met zijn humor wereldfaam ver wierf. was in de jaren zeventig een van de populairste arties ten van Groot-Brittannië. Toch was niet iedereen even blij met zijn excentrieke humor. Intel lectuelen hadden kritiek op zijn ouderwetse onderbroe- kenlol en feministen verweten hem seksisme. Desalniettemin zijn de Benny Hill shows nog steeds populair en worden op namen uit de jaren '70 en '80 nog in talloze landen uitgezon den. Bekende fans zijn onder anderen Frank Sinatra. Mi chael Jackson, Liza Minelli, Michael Caine en Clint East wood. Hill was vrijgezel en leidde een teruggetrokken leven. Hij had geen familie meer. Om die re den werd zijn lijk pas gister avond gevonden nadat de bu ren. die hem in het paasweek einde niet hadden gezien, de politie hadden gewaarschuwd. Dat hij nooit trouwde, ver klaarde hij ooit met: „Geeste lijk ben ik niet ouder dan ze ventien jaar, dus nog veel te jong". Op dezelfde manier sprak hij over zijn rijkdom. „Ik heb de middelen om een met goud bedekte Rolls Royce te kopen, maar ik loop liever". vergebleven leden van Queen, voor de laatste keer samen, aan het begin van het meer dan vier uur ,1 nde liefdadigheidsconcert ter ere van Freddie Mercury. foto ap ^IDEN Tienduizen- fans hebben gisteren ;i|een volgepakt Wem stadion in Londen af- [°l eid genomen van Fred- Mereury, de zanger de Britse groep ten. ■erleed in november vo ir aan aids. Tijdens het itionele concert dat in meer zeventig landen werden ïzonden en waarvoor de l( tdandse fan tot half drie chts door Veronica werd gehouden, traden bij- ']<|Dnderd-artiesten op, onder George Michael, Elton Guns 'n' Roses, Seal en Minnelli. Zij brachten ia imers waarmee het Engel- wartet bekend werd als •mian Rhapsody', 'Radio a' en 'Who wants to live fo- «r- p dbye Freddie, we will miss 5. stond op een van de vele li doeken boven het 72.000 koppige publiek in het sta dion. waar ook via reuze beeld schermen clips werden ver toond van optredens van de ex centrieke Mercury. Queen-gi- tarist Brian May beklom sa men met zijn collega's, drum mer Roger Taylor en bassist John Deacon, als eerste het po dium en liet het publiek weten dat zij waren gekomen „ter viering van het leven, het werk en de dromen van Freddie Mercury. Wij gaan hem het grootste vaarwel geven uit de popgeschiedenis". Het concert had tot doel men sen bewust te maken van de gevaren van de ziekte waaraan Mercury op 45-jarige leeftijd overleed en geld in te zamelen voor de strijd tegen aids. Actrice Elizabeth Taylor riep jongeren op alleen safe sex te bedrijven. „Alsjeblieft, laat het niet met jou gebeuren. Jullie zijn de toekomst van de we reld. liet ze onder ovationeel applaus weten. Zanger David Bowie deed zijn oproep door het Onze Vader op te zeggen, terwijl George Mi chael de menigte bad: „In godsnaam en 'in Freddie's naam, wees voorzichtig". Bob Geldof, wiens Live Aid concert een trendsetter bleek, zong 'Too late God', een lied dat hij samen met Mercury schreef. De show schakelde ook per satelliet over naar Sa cramento in Californië voor een optreden van U2 en naar Johannesburg in Zuidafrika voor een aids-concert. De aids- fondsen hopen honderddui zenden dollars binnen te krij gen uit de hele wereld. Het vier en een half uur du rend spektakel eindigde met vuurwerk en op de klanken van het Britse volkslied 'God Save The Queen', met beelden op de achtergrond van Mercu ry op zijn extravagantst: ge kleed als koning met kroon. Zoals iemand in het publiek naderhand zei: „Freddie zou trots zijn geweest". Leven met Lepra. RTL4 om 21.25 uur. Woensdag. Het verhaal van de Bao bab. NCRV-televisie. Nederland 1 om 22.17 uur. Vrijdag. Idoor GERRIT GEERDS AMSTERDAM - „Ik kan nu gemakkelijk tegen jou zeggen: Hallo ik ben Marit en ik heb lepra gehad. Het zou anders zijn wanneer ik nog lepra zou hebben. Ik weet niet of ik het dan zou zeggen". Aan het woord is Marit Brands- ma. pas getrouwd en genezen van lepra. Zij staat centraal in de film 'Leven met lepra' die RTL4 ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de Neder landse Stichting voor Leprabe strijding (NSL). morgenavond op het scherm brengt als on derdeel van het maandelijks programma 'Het leven gaat door'. De documentaire begint heel vrolijk: in de kerk wordt het huwelijk van Marit en haar man ingezegend. Daarna volgt de kijker het spoor terug. Wim Brandsma, de vader van Marit, maakt na zijn studie fy siotherapie al gauw kennis met de ziekte lepra. Vooral de misvormingen die kunnen op treden ten gevolge van deze ernstige ziekte, grijpen hem bij de keel. Als hij zijn vrouw voorstelt om voor de Neder landse Stichting voor Leprabe strijding naar Oeganda te gaan, zegt ze: „Dan ga je maar alleen, ik blijf thuis". Watje Na veel wikken en wegen be sluiten ze toch om twee of drie jaar te gaan avonturieren in Lepra-arts Frans van der Steen: „We moeten de leprapatiënt zo spoedig mogelijk zien te vinden om ernstige verminkingen te voorko men". FOTO: LEPRASTICHTING het leprawerk. Het worden er maar liefst zestien, in Oeganda en Ethiopië. Wanneer de Brandsma's in 1982 naar Carville in Louisiana verhuizen, waar Wim een baan krijgt op het grootste lepra- en onderzoekscentrum ter we reld, blijkt Marit lepra te heb ben. Ze is veertien als ze een witte plek op haar knie ziet. Verontrust vraagt ze haar va der naar de oorzaak van het vlekje. Wim test met een watje de gevoeligheid van de knie. De diagnose is snel gesteld. Er volgen heel vervelende ja ren. Niet alleen de medicijnen maken dat Marit zich lichame lijk zwak voelt, ook het taboe rond lepra knaagt aan haar. Zwemmen is vanwege het be smettingsgevaar verboden. Tegenover vriendinnen durft Marit niet te vertellen dat ze le pra heeft, ze bedenkt een smoes. Een leprapatiënt wordt immers net als de aidspatiënt gemeden als de pest. Ofschoon het lepracentrum in Carville (Gilles W. Long Han sen's Disease Center) tot de modernste van de wereld be hoort, zijn de verhalen van de daar wonende leprapatiënten niet minder aangrijpend. „Zeggen dat je lepra hebt. is hetzelfde als moord", vertelt Batista Martinez. Aan zijn han den waar hij voeger sigaren mee heeft gerold, resten nog enkele verkrampte stompjes, Batista Martinez werd vijftig jaar geleden onder dwang naar Carville toegestuurd. Zijn vrouw hertrouwde later met een ander. Schrijnend is het om te zien dat een deel van het ziekenhuis sinds kort door de Amerikaanse regering als ge vangenis wordt gebruikt. Op de etensbonnen voor het cafe taria staat te lezen dat ze afge geven zijn door het 'Bureau of Prisons'. Batista Martinez heeft zijn woede in een brief aan president Bush geuit: „We zijn toch geen criminelen". Baobab De NCRV besteedt vrijdag aandacht aan het 25-jarig be staan van de Nederlandse Stichting voor Leprabestrij ding. Gerard van den Berg be zocht onlangs een lepraproject van de NSL in Tanzania. Zijn tv-verslag heet: Het verhaal van de Baobab. „Als er één ele ment is dat sinds onheuglijke tijden het landschap hier be paalt. dan is het de baobab- boom", vertelt Van den Berg. „Het verhaal gaat hier dat de Schepper die boom eigenlijk te mooi vond voor Tanzania en dat Hij hem daarom onderste boven in het landschap heeft gezet, met de wortels omhoog. Je zou kunnen zeggen dat die gelijkenis ook opgaat voor de armsten van de armen hier, de leprapatiënten. Hun ziel huist in een lichaam dat is gehavend en geschonden". In de film maakt de kijker ken nis met de Nederlandse arts Frans van der Steen. Hij werkt in het lepraziekenhuis van Kola Ndoto dat in een uithoek van Noord-Tanzania ligt. De ontmoeting met Milamila herinnert Gerard van den Berg zich nog levendig: „Terwijl we in en rond het lepraziekenhuis bezig waren met onze docu mentaire, zagen we op een ak kertje een man aan het werk. In de schaduw van een paar apebroden zag je telkens de hak omhoog komen en neerge slagen worden. De hak is een sterke, kleine schop, dwars op de steel geplaatst, waarmee je door te slaan de aarde min of meer kunt ploegen. Er was iets vreemds met die man daar. Hij stond niet te werken, maar hij lag min of meer op zijn knieën. Hij speelde het klaar om half liggend de aarde te bewerken". Zware tol De televisieploeg raakte aan de praat met Milamila en er werden opnamen gemaakt. De man had een heel zware tol voor de lepra moeten betalen. Aan zijn handen restten nog een paar stompjes van vingers. Zijn linkerbeen was iets onder de knie afgezet. Dat was de re den waarom hij in zo'n won derlijke houding moest wen ken. De voet van het andere been was goeddeels verdwe nen. Met één oog kon hij ken nelijk niets meer zien. En ver der was hij in blakende welstand. Hij had een sterk en goedgebouwd lichaam, een goed humeur en welwillendr heid. Milamila had één grote wens. Hij wilde graag een pro these". Frans van der Steen strijdt er voor om in de toekomst lepra patiënten te behoeden voor ernstige misvormingen. De kunst is om patiënten snel te vinden, want met de moderné medicijnen is genezing in een half jaar mogelijk. „In het ge bied dat ik bestrijk, komt er elke dag gemiddeld een geval van lepra bij. Mensen die we zo spoedig mogelijk moeten zien te vinden omdat zij anders het risico lopen om. net als Mila mila. ernstig verminkt, invali de of zelfs blind te raken". ADVERTENTIE MONE KLEINSMA Scapino Ballet met Perfect Skin lil, Amerikaanse choreograaf INGRESGEB0UW nog t/m 25 april dagelijks 20.15 uur RESERVEREN: Kassa 070-354 80 00 espr ur Haagsche Courant 070-365 68 06 VVV-Bespreekburo's Concert The Highwaymen. Met: Way- lon Jennings, Willie Nelson, Johnny Cash en Kris Kristofferson. Ahoy', Rotterdam. Gisteravond Idoor HANS PIËT Het kan bijna geen toeval zijn dat The Highwaymen juist met Pasen voor de Rotterdamse Ahoy' had gekozen. De komst van het kwartet riep namelijk herinneringen op aan het Country Festival dat een aan tal jaren achtereen op het feest van de Verrijzenis 's werelds grootste havenstad verander de in het Nashville van de lage landen. The Highwaymen was het bes te alternatief voor dit ter ziele zijnde festijn om de simpele reden dat Waylon Jennings, Willie Nelson, Johnny Cash en Kris Kristofferson alle vier een legendarische status in de country-muziek hebben. Ieder heeft als solo-artiest ruim schoots zijn sporen verdiend. En nu stonden ze met z'n vie ren tegelijk onder de schijn werpers. Het enige punt van kritiek had kunnen zijn, dat het gaat om een country-ge- beuren waarbij de nieuwe lich ting, zoals Garth Brooks, niet aanwezig is, maar dan is zoveel talent op een podium nog altijd beter dan helemaal geen coun try-muziek. Het meer dan twee uur duren de concert klonk uiterst ver zorgd. Bijgestaan door een acht musici tellende groep die spetterde, zetten de vier ster ren de zaal veelal in vuur en vlam. Opvallend was dat van, botsende ego's, wat met zoveel talent dat een microfoon deelt gemakkelijk zou kunnen ge beuren. totaal geen sprake was. Ze hadden het alle vier zichtbaar naar hun zin en deel den het licht van de schijnwer pers zonder mokken. Johnny Cash, wiens vrouw June in de zaal zat, en in mindere mate Waylon Jennings leken zelfs nauwelijks geïnteresseerd in al die aandacht. Na ccn reeks up-tempo samenzangen, waar door de vaart erin zat. lieten ze Willie Nelson ...vooral ingehuurd voor de ballades, die hij met veel drama bracht... FOTO JET BELGRAVER het applaus vooral voor Willie Nelson en Kris Kristofferson. Eerstgenoemde leek daarbij vooral ingehuurd voor de bal lades, die hij met veel drama maar tegelijkertijd ook met een uiterst aangenaam stem geluid over het voetlicht bracht. Nelson was overigens de hardst werkende van het kwartet. Zo was hij verant woordelijk voor al zijn soli. Kristofferson, altijd al de meest commerciële, deed, als enige, aan gitaartje wisselen en liet horen waarom zijn kas sa altijd wat meer rinkelt dan die van de anderen door onder meer een uiterst poppy-uitvoe- ring te spelen van 'Help me make it through the night'. Zulke gemakkelijk in het ge hoor liggende composities vormden overigens de rode draad van het programma, want Jennings. Nelson. Kris tofferson en Cash. die na elk duet zijn partner een hand gaf, hadden voor hun bekendste werk gekozen. Enige probleem was dat het soms wat vlak klonk. Toch wist het viertal de zaal op te zwepen al hadden ze af en toe, als ze niet hoefden te zingen, meer oog voor de eer ste rijen dan voor de muziek. Als dank kregen ze. halverwe ge het concert, ieder een gele bloemenkrans aangeboden, waarmee vooral Waylon Jen nings even geen raad wist. Dat uiteindelijk niet iedere bezoe ker tevreden was. had niets met de muziek te maken. De klagers waren de mensen die vijfentachtig gulden voor een kaartje hadden neergeteld en vonden dat ze niet dicht ge noeg bij het podium mochten zitten. De muziek was er niet minder om. Scapino Ballet met Perfect Skin III, Scapino meets Dap en Puclnella. AT&T Danstheater. Zaterdag. door FRANK DELBOY Eigenlijk is maar één van de drie paaseieren van Scapino bevredigend uitgekomen: het mombakkessenballet 'Pulci- nella'. dat Nils Christe in 1987 maakte. Raak rolbesef voor deze typi sche. achttiende eeuwse com media del l'arte, waarin acro batiek en kleedkunstige aan passing hoge podiumeisen stellen. Het functionele decor speelde naar kinderlijke harte lust mee. Scapino viel met dit paasprogramma, waarmee het gezelschap eerlang ook New York hoopt te verrassen, sce nisch op haar eerste jeugd te rug. Want al zijn popconcerten en videoclips eigentijds, de Amerikaanse choreograaf Da niël Ezralow is met zijn novi teit 'Scapino meets Dap' door de prullemand gevallen. Wij kunnen ons niet voorstellen dat Amerika een boodschap heeft aan Dikkertje Dap, die ook het Haagse publiek er maar moest bijfantaseren. De zestien filmisch fietsende Sca- pinofiguren vormen een rom melige. veel te haastig in el kaar gegooide choreografie. Het derde paasei komt eigen lijk pas in februari 1993 uit. Dan zal Ed Wubbe's drieluik 'Perfect skin' klaar zijn. Wub- bie die Bachs befaamde dub belconcert gebruikt, heeft op zijn werkbank helaas te weinig academisch gereedschap lig gen, maar hij toont zich weieen talentvol gezel, wiens subtiele en vertederende duet, prachtig gedanst door Talia Paz en Ey- tan Silvak, een hoogtepunt werd tijdens dit paasbezoek aan het Haagse Spui. (ADVERTENTIE l GVucUoneer» /"^Auctioneers /"^Aurtionecr* /""^Auctioneer» /""Vim toneer» LERUM VJL ERl'M I E H i V V_T I. E W I M ULEKl VI dam Philharmonisch Orkest leiding van Mstislav Rostropo- werken van Prokofjev en Sjos- (le tsj. Solist de pianist Alexander #ze. De Doelen. Rotterdam. Za- na If vc RIAAN HAGER 'jj en de bedrijven door van Amsterdamse voorstellin- uH an Schnittke's opera 'Life 30 an Idiot' kwamen dirigent ilav Rostropovitsj en de ,J i van het Rotterdams 'armonisch Orkest zater- ie vond naar de Doelen Voor gn enmalig concert. Een in- ijii rte voorstelling want vol- een vooraf gedane mede deling zouden de orkestpartij en van de symfonische suite uit Prokofjev's opera 'Semjon Kotko' te slecht van kwaliteit zijn om daaruit te kunnen spe len. Een bijkomende oorzaak zal ongetwijfeld zijn, dat het orkest zoveel tijd in de voorbe reidingen van de Schnittke- opera heeft moeten steken, dat voor die symfonische suite te weinig ruimte resteerde. Nie mand zal het echt hebben be treurd: het concert had veel schoons te bieden en het pro gramma was al lang genoeg. Prokofjev bleef wel op het pro gramma. maar dan met zijn tweede pianoconcert dat hij als 22-jarige in 1913 componeerde. De Russische in Amerika woonachtige pianist Alexan der Toradze (40) maakte het onmogelijke mogelijk. Want dat concert stelt echt 'onmoge lijke' eisen. Een waarachtig virtuoos zal de technische moeilijkheden nog wel de baas kunnen, maar Prokofjev pre senteert ook een muzikale in houd. Toradze heeft dit alles in huis, zijn vertolking werd een sensationele belevenis. Onge looflijk wat hij presteerde, maar ook ongelooflijk zoals zijn landgenoot en maatje Ro stropovitsj hem begeleidde. Pi anopartij en orkestpartij sloten als een bus en de orkestreden wisten zich in bijzondere mate geïnspireerd. Het. grotendeels jeugdige, publiek brak na de weergave in één lange jubel uit en de uitvoerenden ontkwa men niet aan een toegift. Het werd een herhaling van het adembenemende Scherzo uit het pianoconcert. Men is ge neigd te zeggen: Het kan niet beter. ProkoQev overleed op 5 maart 1953, op dezelfde dag als Stalin. Het was dictator Stalin en zijn vernietigend totalitair systeem die ook het leven van componist Sjostakovitsj tot een hel hebben gemaakt „De meeste van mijn symfonieën zijn grafstenen. Ik zou graag voor ieder slachtoffer een com positie willen schrijven, maar dat is onmogelijk en daarom draag ik mijn muziek aan allen tezamen op", aldus de compo nist in latere jaren. Sjostakovitsj begon aan zijn tiende symfonie onmiddellijk na de dood van Stalin. Een be klemmende, angstaanjagende klacht en aanklacht, een ver oordeling. Het werk confron teert de toehoorder met smar telijke hartekreten, met de el lende van foltering en marte ling, met dood en verderf. „De Sovjet-componist moet zijn aandacht het meest op de zege vierende vooruitstrevende doelstellingen van de werke lijkheid richten, op al wat held haftig. helder en mooi is", al dus de omschrijving van de componistenvakbond. Sjosta kovitsj liet aanvankelijk de be doelingen van zijn tiende sym fonie in het midden: „Laat de mensen er zelf maar naar ra den". later kwam hij met een bekentenis. „Ik zal eeuwig lij den voor hen die door Hitler werden gedood, maar ik lijd niet minder voor hen die in op dracht van Stalin de dood von den". Rostropovitsj en het Rot terdams Philharmonisch Or kest hebben met de impone rende verklanking van de tien de symfonie een monument opgericht. Een monument voor allen die geleden hebben onder Stalins schrikbewind, een monument ook voor Sjos takovitsj die in deze symfonie de beker van droefheid en treurnis heeft gedronken. Tot de laatste druppel. O O KUNST- EN ANTIEKVEILINGEN BV Weatelnde 12 - 2512 HD Grirenbigt tel. 070 - 356 01 65 Bee thovenst raat 89 - 1077 HS Amsterdam - lel, 020 - 671 81 21 O O Veiling No. 49 in Den Haag op 28 april 1992 om 10.30 en 14.00 uur Zilver en juwelen kijkdagen: 23 t/m 26 april van 10.00 - 16.00 uur In ons kantoor aan de Beelhovenstraat 89 te Amsterdam zal van 22 t/m 29 april een «electie te zien zijn van Chinees en Japans porselein (veiling 6 mei), ma t/m vr: 10.00-17.00 uur. zat: 12.00-16.00 uur Inlichtingen en catalogus: tel. 070-356 01 65 Catalogus tevens verkrijgbaar bij: Donner Boeken. Rotterdam. Scheltema Holkema Vermeulen. Amsterdam. Verwijs, de Haagse Boekhandel. Den Haag. Broesc Kemlnk. Utrecht O Q Q W n H 3 1 JTVj W n M 3 TX*V W n 8 31 .TV vjjjuuniny^/ kjjjuoiijiiv^ W n H 3 1 1 I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 11