Het antwoord van een moderne Job Dwaze Moeders Plaza de Mayo houden nog vol EfiidoaOounant GEESTELIJK LEVEN OPINIE Amerikaanse vrouwen willen meer religie 'Stolpe moet ambt neerleggen' COMMENTAAR Sancties tegen Libië IKON voelt zich uitgedaagd door 'onbehagen' samenleving Nonnenklooster op radioactieve grond gebouwd Restauratie van Bredase kerk geschat op 10 miljoen Misstap Dales AT £eidóe(3omcmt c woensdag 15 april 1992 NEW YORK - Amerikaanse vrouwen willen in meerderheid (64 procent) meer aandacht voor religie en God in het open bare leven. Een kwart vindt daarentegen dat er al te veel over God en godsdienst wordt gesproken. „Ik word ziek van al die fundamentalistische evangelisten die iedereen willen beke ren," zei een lezeres. De enquête, in opdracht van Glamour Magazine onder 1.499 lezeressen in heel Amerika uitge voerd, laat zien dat 60 procent voorstander is van een dage lijks gebed in het onderwijs. „Het is tijd om terug te keren naar de principes waar deze natie op gebouwd is." Een derde van de lezeressen is daar tegen. Ruim 80 procent vindt dat religieuze symbolen zoals kerststallen en menora's, in het openbare leven moeten worden toegestaan. „De grondwet garandeert vrijheid van godsdienst en niet vrijwaring van godsdienst." Openbare gebeden, bijvoorbeeld voorafgaande aan sportevenementen, hebben de instemming van 72 pro cent van de ondervraagde vrouwen. Voor een gezamenlijk gebed na schooltijd bleek 75 procent te zijn. Geldschieters hebben een beter geheugen dan schuldenaars. Benjamin Franklin BERLIJN Predikanten uit de Evangelische Kerk hebben minister president Manfred Stolpe van Bran denburg opgeroepen tijdelijk zijn ambt neer te leggen. De omstreden premier kan weer in functie treden als de beschuldigingen over zijn sa menwerking met de Stasi zijn ontze nuwd. Dit zegt de actiegroep Recht en Kerk, waarin EKD-predikanten zich hebben verenigd. Stolpe heeft het vertrouwen van de kerkleden misbruikt, zo concluderen de predi kanten na de onthullingen door de Gauck-commissie, die de archieven van de staatsveiligheidsdienst van de voormalige DDR beheert. Italiaanse katholieken willen demonstreren bij Auschwitz ROME De joodse gemeenten in Italië hebben het Vaticaan ge vraagd „in de naam van de joods-christelijke dialoog" een de monstratie van uiterst behoudende katholieken tegen abortus bij het voormalige concentratiekamp Auschwitz te verhinderen, zo is in kerkelijke kring vernomen. Een vertegenwoordiging van de Nationale Unie voor een Christelijk Europa, een militante ui terst behoudende katholieke organisatie, heeft het plan naar Auschwitz te gaan om te protesteren tegen de nieuwe „volkeren moord" van de abortus. Zij wil daarbij ook demonstreren bij het karmelietessenklooster in het kamp. In een boodschap aan het Vaticaan wijst de voorzitter van de joodse gemeenten, Tullia Zevi, erop dat zo'n vorm van misbruik van Auschwitz de uitvoe ring in gevaar brengt van het akkoord tussen de RK Kerk en het Joods Wereldcongres over de verplaatsing van het klooster naar een gebouw buiten het concentratiekamp. De nationale unie heeft de christenen in Europa meermalen opgeroepen zich tegen de verplaatsing van het klooster te verzetten. Een afgevaardigde van het extreem-rechtse Front National in Frankrijk behoort tot de leiders van de unie. ere HILVERSUM - De IKON vfil verhalen vertellen, er varingen uitwisselen, de discussie over waarden le vend houden, mensen en gageren en gemeenschap slichten. E|eze uitdagingen ziet de om- r<f»ep in deze tijd voor zichzelf weggelegd, zo blijkt uit de nota 'Omroep als uitnodiging'. Waarin een verslag van de af gelopen twee jaar en een be leidsplan voor 1992 is opgeno- rrien. De nota werd vandaag in Hilversum gepresenteerd. EJe IKON signaleert groot on behagen in de samenleving. Oude zingevingsvragen en i4eologieën zijn weggevallen, vpi een „maakbare samenle ving" wordt weinig meer ver- njomen, de bezieling is weg, de t^al wordt platter, met de secu larisatie dreigt een cultureel erfgoed verloren te gaan en er iq geen gemeenschap meer. De omroep vindt het „te ma- gbr" om hierbij stil te blijven s|aan. „Het grote onbehagen kan immers ook worden ver slaan als een uitnodiging om njaar iets anders op zoek te gaan", meent de IKON, die zégt op zoek te zijn „naar wat (ifrog steeds) ook mogelijk is en mogelijk wordt". „Bij dat stre ven beschikken we over onge- kjende mogelijkheden op radio en televisie", zo meent de om roep. Om een „spannende omroep" t^ blijven, neemt de IKON zich voor „goed te kijken naar wat dp kerken nog aan mogelijkhe den bieden". Zo wil de omroep ontwikkelingen als het conci liair proces en bijeenkomsten zoals de Kerkendag, alsook de ontwikkelingen in de Wereld raad van Kerken blijven vol gen in de „(soms wat vertwij felde) hoop dat de vonk echt zal overspringen en nieuwe energie zal worden vrijge maakt". Daarnaast wil de IKON „goed luisteren naar de luisteraar en goed kijken naar de kijker". De omroep, die steeds verder in de marges van het omroep bestel wordt teruggedrongen, moet aansluiting blijven zoe ken bij „wat een publiek boei en kan, in de hoop dat een en thousiasmerende vorm de stap mogelijk maakt uit het beken de naar nieuw en onbekend terrein". Voor weinig zaken heeft een geëmancipeerd en geseculari seerd publiek zo'n intuïtie als voor een verborgen agenda, meent de IKON. „Als het pu bliek het gevoel krijgt van een verborgen bekeringsdrift, haakt het steevast af." Daarom eist de omroep van zichzelf een „eerlijke omgang met het pu bliek." De omroep denkt liever in „de uitnodiging kennis te nemen van een programma" dan in het „gangbare doel- groepdenken". MOSKOU - In het Witrussi- sche dorp Chojniki, dat na de kernramp bij Tsjernobyl ern stig door radio-activiteit is ver ontreinigd. hebben zeven non nen een russisch-orthodox klooster gesticht. Dit meldde gisteren het persbureau Rita. De zusters willen niet alleen bidden, maar ook oude en al leenstaande mensen onder steunen die na de kernramp hun geboortedorp niet wilden verlaten. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Woerden-O J Hage te Maasland. Aangenomen naar Broek op Langedi|k N de Lange, kandidaat te Linschoten. die bedankte voor Surhuizum en voor Parrega-Hieslum en Tjerkwerd-Ded- gum; naar Burgh A.R. van der Deyt kan didaat te Utrecht. Gereformeerde Kerken Beroepen te Eindhoven J van den Brink te Zaandam; te Serooskerke G Wamer te Arnhem, die dit beroep heeft aangenomen Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Hoek drs. R. van der Wolf. kandidaat te Gees Idoor HENK VAN 'T KLOOSTER DEN HAAG Ze trekken lang niet zoveel aandacht meer als tijdens de mili taire dictatuur, maar de Dwaze Moeders en Groot moeders houden nog elke donderdagmiddag om drie uur een stille mani festatie op het Plaza de Mayo voor het presiden tiële paleis in Buenos Ai res. Want al is in 1983 de democratie in Argentinië hersteld, de militairen die tijdens de 'vuile oorlog' van 1976-1983 duizenden kinderen lieten verdwij nen, zijn niet gestraft. Op 30 april is het vijftien jaar geleden dat de Dwaze Moeders voor het eerst tegen de 'vuile oorlog' demonstreerden. Zij herdachten dit 'jubileum' het afgelopen weekeinde met een congres over de mogelijkhe den om vermiste kinderen nog op het spoor te komen. Tijdens de militaire dictatuur (1976 - 1983) 'verdwenen' naar schatting 30.000 mensen. De nationale commissie voor ver dwenen mensen, die in 1983 door de democratisch gekozen president Raul Alfonsin werd ingesteld, heeft ongeveer 10.000 gevallen achterhaald. Deze commissie publiceerde haar bevindingen in het rap port 'Argentinië, nooit weer'. De Dwaze Moeders hebben aan het onderzoek meege werkt. Velen getuigden tijdens het proces tegen de militaire junta in 1985. De Dwaze Moeders kozen voor hun demonstraties het Plaza de Mayo, omdat aan dit centra le plein in de Argentijnse hoofdstad het presidentiële pa leis en andere regeringsgebou wen staan. Zij waren ervan overtuigd dat niet linkse guer rillastrijders, zoals de militai ren beweerden, maar de politie en het leger verantwoordelijk waren voor de ontvoeringen. De vrouwen zagen elkaar zo vaak bij de klachten- en poli tiebureaus dat ze op een dag besloten gezamenlijk een ge sprek aan te vragen bij de lei der van de militaire junta, Jor ge Videla. De eerste keer ver schenen er veertien vrouwen. Aanvankelijk kwamen de vrouwen op zaterdag samen, maar al spoedig verplaatsten zij hun demonstraties naar de donderdag. Archiefopname van een demonstratie van de Dwaze meders van het Plazo de Mayo. foto: ap De Dwaze Moeders waren woe dend op president Carlos Me nem toen hij in 1989 amnestie verleende aan 227 militairen en burgers die wegens schen ding van de mensenrechten tijdens de 'vuile oorlog' veroor deeld waren of tegen wie nog een rechtszaak aanhangig was. Op 8 september 1989 demon streerden 150.000 mensen te vergeefs tegen het voornemen van de president dat korte tijd later wet werd. Laura Soto, de 18-jarige doch ter van een verdwenen politi cus, maakte veel indruk met haar oproep aan de president geen amnestie te verlenen. „Ik wil geen amnestie. Ik wil ook geen wraak. Het enige dat ik verlang, is gerechtigheid, ge rechtigheid, gerechtigheid", riep zij uit. Ook de wet van begin dit jaar waarbij aan slachtoffers aan de 'vuile oorlog' een schadever goeding werd toegekend, viel bij de Moeders niet in goede aarde. Argentijnen die ten tij de van de militaire dictatuur om politieke redenen gevan gen zijn gezet, kunnen een schadevergoeding krijgen van ongeveer 50 gulden per dag dat ze gevangen zaten, met een premie van ongeveer 90.000 gulden voor wie 'lidtekens' aan deze gevangenschap heeft overgehouden. „Gerechtig heid kan niet met geld worden afgekocht", zo reageerde Ma ria del Rosario Cerruti namens de Moeders en Grootmoeders. In Nederland hebben de vrou wen steun gekregen van de stichting Steun Aan Argentijn se Moeders, waarvan de in 1990 overleden Liesbeth den Uijl diverse jaren voorzitter is geweest. Minister d'Ancona, zelf lid van SAAM, onthulde twee jaar geleden in Amster dam een beeld van een 'Dwaze Moeder' op het naar hen ge noemde plein in de wijk Os dorp. De Bredase O.L. Vrouwekerk BREDA Met een vijf-ja renplan wil de Stichting Grote of Onze- Lieve- Vrouwenkerk in Breda een halt toeroepen aan het verval van dit 500 jaar oude monument, dat een voorbeeld is van Brabant se gothiek. Architect prof. J. van Sticht uit Amsterdam heeft de restaura tie- en onderhoudsplannen in middels bijgesteld. De totale kosten worden geraamd op ruim 10 miljoen gulden. Dit heeft het stichtingsbestuur dinsdag meegedeeld. Het plan van aanpak voorziet in achter stallig onderhoud aan de na tuursteen en boktorbestrijding in de kappen van de kerk. Door vochtinwerking en zure regen is een groot deel van de natuursteen aangetast. Gelijk tijdig wil men de restauratie van de grafmonumenten, waaronder die van het huis van Oranje, en van de muur- en plafondschilderingen aan pakken. Verder moet er vloerverwar ming komen en allerlei techni sche voorzieningen voor een ruimere gebruiksmogelijk heid van het gebouw. Door de vloerverwarming hoopt men tot een betere klimaatbeheer sing te kunnen komen, wat weer van betekenis is voor de schilderingen in het gebouw. De stichting verwacht de helft van de totale kosten gesubsi dieerd te kunnen krijgen via bijdragen van rijk, provincie en gemeente. De andere 5 mil joen gulden hoopt zij te verga ren via bijdragen van het bedrijfsleven en particulieren, uit fondsen en door een aantal acties. Prins Bernard Fonds - Dr. W.B. Drees is onderscheiden met de Prins Bernhard Fonds prijs 1992. De Hollandsche Maatschappij der Wetenschap pen te Haarlem verleent hem deze prijs ter bekroning van zijn dissertatie 'Beyond the Big Bang: Quantum Cosmolo gies and God' (Groningen, 1989). Het is volgens Drees, verbonden aan het Bezin ningscentrum van de Vrije Universiteit, niet eenvoudig om harmonie te vinden tussen theologische denkbeelden en de jongste wetenschappelijke inzichten over het ontstaan van de hemel. Dat wil niet zeg gen dat theologie en natuurwe tenschap elkaar verder maar met rust moeten laten. Op grond van de jongste kos mologische theorieën valt het bestaan van God niet te bewij zen, maar kan het ook niet worden uitgesloten, aldus Drees, die zowel theoloog als fysicus is. Een theologie die re kening houdt met de natuur wetenschap, moet deze onze kerheid serieus nemen. Idoor PAUL VAN VELTHOVEN HILVERSUM - Na zijn successen met Prediker wilde de acteur Henk van Ulsen opnieuw een bijbel boek dramatiseren. Het werd het boek Job, ge noemd naar de oudtesta mentische figuur die na een weddenschap tussen God en de duivel op de al lerwreedste wijze werd be proefd maar zijn God uit eindelijk toch trouw bleef. In de vertaling van Pius Drijvers en Pé Hawinkels die Van Ulsen gebruikt luidt het dat er zoals Job „geen tweede op aarde be staat. Integer is hij en waarachtig. Met diep res pect voor God en wars van het kwade". Wat vandaag de dag nog aan te vangen met deze tekst die ein digt in Jobs berusting voor Gods almacht? Van Ulsen vond het antwoord na een sug gestie van Huub Oosterhuis die hem wees op het verhaal van Abel Herzberg Drie Rode Rozen. Dat is in feite de ge schiedenis van een moderne Job, Salomon Zeitschek die in de oorlog zijn hele familie ver liest. Zeitschek is niet tevre den met de berusting van Job en wil in een aantal brieven aan Job de strijd met God tot het einde toe uitvechten. Uit eindelijk berust hij ook, maar op een andere manier dan Job doet. De dialoog tussen Job en Zeit schek is door Van Ulsen uitge beeld op het museumeiland Schokland. Van Ulsen speelt beide rollen hetgeen alleen maar mogelijk is doordat iede re keer slechts een personage in beeld wordt gebracht. Van Ulsen gaf met groot succes zo'n vijftig maal een voorstel ling van Job in het kerkje van Schokland. Met het oog op een bewerking voor de IKON-tele- visie werd besloten de dialoog uit te beelden in de open na tuur, aangezien een registratie van de dialoog in de kerk veel te statisch zou overkomen. Het resultaat, te zien op de avond van Goede Vrijdag, is van een grote soberheid. Het abstracte van de problematiek wordt als het ware weerspie geld in de van alle franje ont dane natuurlijke omgeving van het eiland Schokland. De cameratechniek die daarbij is toegepast draagt daar het nodi ge toe bij. Maar alles komt uit eindelijk aan op de expressie van de acteur. In zijn gedra genheid heeft Van Ulsens be werking van het boek Job iets weg van een oratorium zonder muziek (als zoiets althans mo gelijk is). Wat de aandacht uit eindelijk gevangen houdt is de nieuwsgierigheid naar het ant woord dat in de dialoog tussen Job en Samuel Zeitschek op de vraag van het lijden in deze tijd wordt gegeven. Jobs eigen lijden wordt actueel gemaakt door het lijden van de jood Zeitschek en als hij er mee kan leven kan het ook voor de moderne toeschouwer het conflict rond Libië is vanmorgen vroeg een nieuwe?11' ingegaan. Om vijf uur Nederlandse tijd zijn de sancties^! de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties van krachEjj worden die bedoeld zijn om Libië te dwingen de tweei. 2 meende daders uit te leveren van bomaanslagen opibr Frans en een Amerikaans vliegtuig. Bij die aanslagen p men meer dan vierhonderd mensen om het leven. Het g^e het huidige conflict overigens om méér dan alleen de uitj?g ring van de twee verdachten. Vanuit het oogpunt van h&ja| ternationaal recht moet veel belang worden gehecht aajer uitspraak van het Internationaal Gerechtshof in Den Ik i gisteren. Het Hof verwierp een verzoek van Libië om d[w en Groot-Brittannië op te dragen het land niet langer op1 druk te zetten. De verplichtingen die voortvloeien uit re?'a ties van de Veiligheidsraad laat hetprevaleren boven anp* internationale verdragen. De stemverhouding in het HcN voor, 5 tegen) geeft aan hoe gevoelig de kwestie ligt, maal eindoordeel is desondanks duidelijk: het Hof heeft zichi gelegd bij het primaat van de Veiligheidsraad. de duidelijkheid van het Hof draagt overigens ook ee vaar in zich. Sinds de ineenstorting van het communisn hun overwinning in de oorlog tegen Irak zijn de Veren Staten de enige overgebleven supermacht. In de Veiligh raad van de Verenigde Naties hebben de VS alleen verz duchten van China. Zolang Washington kan voorkomer Peking naar het wapen van het veto grijpt, hebben de VI in de Raad voor het zeggen. Dat wekt bij veel landen die behoren tot het blok rijke westerse staten de vrees dat d de wereld helemaal hun wil kunnen opleggen. En dat weer reden zijn dat die landen hun vertrouwen in de VN Cl verliezen. Dat moet voor de Verenigde Staten al voldoende reden om in het conflict met Libië weloverwogen te werk te gaa niet overhaast te besluiten tot drastische stappen als niet snel toegeeft. De verleiding in Washington is ong< feld groot om met de uitspraken van de Veiligheidsraa het Internationale Gerechtshof op zak snel en voorgoed rekenen met de Libische leider Gadaffi voor veel Ar K kanen de personificatie van Het Grote Kwaad. De prijs dr. het hoofd van Gadaffi staat is echter veel kleiner dan de die de VS, en indirect de westerse wereld, voor zo'n dries treden dreigen te moeten betalen. VEEL leiders van Noordafrikaanse en Arabische lander er bepaald geen vrienden van de Libische leider, maar zien liever niet vertrekken als gevolg van Amerikaans militai grijpen. Zij waarschuwen, terecht, voor de desastreuze ge 0 gen die een nieuw westers optreden tegen een Arabisch zou kunnen hebben. Zij vrezen óók dat dan andermaal w aangetoond dat de Arabische wereld eigenlijk niet zije doorweegt in de grote wereldpolitiek en Libië zal wordei bruikt om een voorbeeld te stellen. Zodat iedereen kan wat er gebeurt met leiders en staten, die zich weigeren t^a derwerpen aan de Nieuwe Wereldorde. bi 0( Nederland staat bekend als een land dat spontaaiïti ruimhartig te hulp schiet als een land wordt getroffen een (natuur)ramp. Des te opmerkelijker is de nogai afsta5t lijke reactie, vooral van de rijksoverheid, nu een deel van 0 eigen land is getroffen door een aardbeving. Met name m ,y ter van binnenlandse zaken Dales maakte het al te gortig g haar reactie: „Naar ik uit Limburg vernam zijn twee huiti voorshands niet bewoonbaar en is er verder alleen spi i van geringe Schade". De minister kan een voorbeeld nei aan de parlementariërs die gisteren in Roermond en orf^ ving poolshoogte zijn gaan nemen. Zij hebben toegezegi minister te overtuigen van de noodzaak dat er overheids] op tafel moet komen. Het zou echter te gek zijn als demi ter alleen bereid is hulp te bieden onder druk van een Kar meerderheid. Zij heeft met haar opmerkingen voor een nj we naschok gezorgd en dat is jammer en onnodig. Henk van Ulsen als Job bevredigend zijn. Het valt ver der te verdedigen dat door de' manier waarop Zeitschek een antwoord op dit lijden vindt foto: ikon ook aan het boek Job zelf een betekenis wordt gegeven waar mee een moderne toeschou wer misschien zou kunnen le ven. Waaruit bestaat het ant woord van Samuel Zeitschek? Dit is niet in een paar woorden samen te vatten. Van Ulsen zegt er duidelijk niet op uit te zijn pasklare antwoorden te willen geven. Als kind in Kam pen groeide hij op in een vrij zinnig protestants milieu. Hij had een afkeer van de opgebla zen, holle preekstijl die overal in de kerken van zijn jeugd op klonk en voor pasklare ant- woordem zorgde. Gewoon pra ten was blijkbaar niet moge lijk. Nu wordt er ook in deze uitzending bepaald niet op ge wone wijze gesproken. In zijn uiteindelijk onvermogen God een proces aan te doen stelt Zeitschek het beeld dat wij van God hebben zelf ter discussie. Het stereotiepe, traditionele beeld van Gods almacht wordt afgebroken. Wij kunnen wel klagen over ons lijden - en met reden - maar misschien vergis sen we ons in degene tot wie we ons richten. De beschuldi gende vinger richt Zeitschek tot slot van zijn onderzoekin gen uiteindelijk terug op de mens zelf. Het gesprokene is zeer com pact en vraagt dan ook de nodi ge concentratie van d ekijker. Wie daarom met vrucht naar deze fraaie uitzending wil kij ken doet er goed de tekst van het boek Job alvast op zich te laten inwerken. In samenwer king met de IKON zal uitgeve rij Kok in Kampen de volledige tekst van Job op Schokland uitgeven. Henk van Ulsen in Job op Schokland: IKON-televisie. Nederland 3, vrijdag 17 april 23.00 - 23.49 uur. Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers bv). Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden. Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Telefax: 071 - 134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Telefoon: Telefax: Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17.00 uur. Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. 070-3190 933. 070-3906 717. Postbus 9, 2501 CA Den Haag Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808). L. van Koot. Leiden en omgeving (tel. 071 -144 046/047/48/49): G - J Onvlee (chef-redacteui F. Buurman, K. van Kesteren, R. Kleijn, drs. R. Koldenhof, M. Kroft, T. Pieters en M. Roso. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Holstein, E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K. Veraart Sport (tel. 070 - 3190 826): F. Werkman (chef), P. Alleblas, D. Dijkhuizen. R. Langeveld, drs. H.-F. Ruijl. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piét. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S. Evenhuis. Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, eenfc dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederlands België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K. Swiersi M van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Houir (chef), H. Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van We» - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs D J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R Hasselerharm (Johannesburg), drs. A. Heering (Rome), B. van Huêt (Londen), M. de Koninc (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel), W. Voordo (Londen), drs. R. Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G. van Wijlaf (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: dr M. de Cocq. Abonnee-service Telefoon: 071 - 313 677 op ma. t/m vr. van 08.30 tot 17.00 uur. Nabezorglng Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 uur, op za. van 14.00f 15.00 uur. Abonnementsprijzen (Inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: P per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal per jaar 28,20 82,80 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -141 905. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 140 680 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 I Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2