Weer 'even' gouden tijden voor liefhebbers 19e-eeuwse kunst Twee maal Beckett voorbij Steven Spielberg pakt uit Eeidae Souocuit KUNST RTV FILM ADO Mediaprijs voor Humanistische Omroep Briefkaarten van Beatrix op de veiling NOS-Journaal betrouwbaarste nieuwsbron Sneeuwwitje als troostprijs 'HOOK' Chabert intiem en veelzijdig als Krapp VRIJDAG 10 APRIL 1992 AMSTERDAM - De stich ting Anti Discriminatie Overleg heeft gisteren het programma 'Tussen Fes en Veghel' van Eveline van Dijck uit de serie YOY be kroond met de Mediaprijs 1992 YOY is een serie van de Humanistische Omroep Stichting. De prijs bedraagt tienduizend gulden en een trofee. Het bekroonde programma betreft een filmportret van een zestienjarig Marok kaans meisje, dat met het gezin uit een Nederlandse provinciestad naar Marokko terugkeert. Volgens de jury onder voorzitterschap van Wim Koole laat de Film op een open en eerlijke manier zien hoe verschillen van ras en cultuur meespelen in het schoolleven. De aanmoedi gingsprijs ging naar 'On macht',een korte speelfilm van Karim Traidia, waar mee hij vorig jaar afstudeer de aan de Nederlandse Film en Televisieacademie. De Film werd uitgezonden door de NOS. Beide program ma's werden gekozen uit 51 inzendingen. De jury heeft dit jaar geen radioprijs toegekend. Vol gens Koole inspireerde geen van de 17 ingezonden programma's tot argumen ten voor een bekroning. Vol gend jaar zal ook een Euro pese Mediaprijs worden uit gereikt, zo heeft de stich ting ADO bekendgemaakt. Organisaties uit een aantal landen en de Raad van Eu ropa hebben daar gisteren overeenstemming over be reikt. Samen op de foto met pop van Jackson DEN HAAG De kaart verkoop voor de twee con certen die Michael Jack son op 30 juni en 1 juli geeft in het Feyenoord Stadion in Rotterdam be gint morgen. Het dran kenconcern Pepsi deelt aan de kopers, die zich morgen melden bij het be spreekbureau van Het BinnenhofTHaagse Cou rant aan het Spui in Den Haag en bij de Nieuwe Muziekhandel in Amster dam flesjes met Pepsi- light uit. AMSTERDAM - Op de postzegel- en brievenvei- ling aan het Rokin in Amsterdam worden van avond briefkaarten aangeboden die zijn ver stuurd door Koningin Beatrix. Vier van die kaar ten zijn getekend door haar toen nog zeer jeugdi ge zonen. Alle kaarten zijn gericht aan ene mejuf frouw Dora, naar verluidt een voormalig perso neelslid van het Koninklijk Huis. Het gaat om een collectie van 17 stuks, aldus veilingdirecteur C. Muis, inclusief een liturgie van de trouwdienst van Beatrix en Claus. De verzameling werd bij een gebracht in de periode 1966 - 1987. De teksten van de koningin - en soms ook van prins Claus - zijn allemaal zeer kort en bepaald geen ontboezemingen te noemen. Het zijn vooral kerstgroeten, bedankjes en dergelijke. De collec tie wordt op 1.000 gulden ingezet. HILVERSUM Voor de helft van de Nederlandse burgers is het NOS-Journaal de belang rijkste nieuwsbron. Dat blijkt uit een onderzoek van de afde ling Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS. Tevens maakt het onderzoek duidelijk dat 64 procent van de Nederlanders het NOS-Journaal ook de be trouwbaarste nieuwsbron vindt. Gaat het om belangrijkheid, dan heeft het Journaal een gro te voorsprong op andere me dia. Voor 29 procent is de krant de belangrijkste bron. Het RTL4 Nieuws en de radio, waaronder de Radionieuws dienst, worden door slechts 8 procent genoemd. In de cate gorie betrouwbaarheid noemt 15 procent de krant en 9 pro cent de radio. RTL4 Nieuws wordt door slechts 3 procent van de Nederlanders als de be trouwbaarste nieuwsbron ge zien. Bij een vergelijking tus sen de journaals van NOS en RTL4 krijgt de publieke om roep het gunstigste oordeel. Vooral als het gaat om kijkple zier, inhoudelijke kwaliteit, vi sualisering en geloofwaardig heid, wint de NOS. In de cate gorie duidelijkheid overtreft RTL4 de NOS. De uitzeni gen van de NOS worden met meer aandacht gevolgd De vorig jaar ingevoerde ni we indeling van het NOS-Jc naai blijkt in de smaak te len. Slechts weinig kijkers treuren het verdwijnen van uitzendingen van half zes, ven uur en half elf. Ver wordt in het onderzoek v steld dat het meest gew; deerde acht-uur-bulletin heeft geleden onder de plaatsing van de populi soap-serie 'Goede tijden, sic te tijden'. Idoor TOM VAN RIJSWIJK DEN HAAG/AMSTER DAM Terwijl in landen als Frankrijk. Duitsland, Italië, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten de ei gen negentiende-eeuwse schilderkunst veel ruimte krijgt in tal van musea, blijft het in ons land nog steeds tobben. Tot nu toe is er slechts in enkele va derlandse musea aan dacht voor Nederlandse schilderijen uit die tijd en dan met name van na 1870. Dat gaat weliswaar over enkele jaren veranderen, als de ver bouwing van een deel van het Rijksmuseum in Amsterdam en het Mesdag Museum in Den Haag klaar is, maar voorlopig moeten de liefhebbers zich nog beholpen en dc kijkdagen van veilinghuizen aangrijpen om van die kunst (en dan uit de gehele negentiende eeuw) te genieten. Graadmeter Wat dat betreft breken er voor die groep kunstminnaars de komende dagen weer 'even' gouden tijden aan. Vanaf dit weekeinde tot en met 21 april kunnen zij terecht op de kijk dagen van maar liefst vier vei linghuizen, die nagenoeg tege lijkertijd ruim 1300 schilderij en uit de vorige eeuw onder de hamer brengen. In Den Haag zijn dat Glerum en het Venduehuis der Nota rissen, in Amsterdam Sothe by's en Christie's. Met name deze veilingen zullen met meer dan gewone belangstel ling worden bekeken, omdat de animo voor de negentiende- eeuwse kunst een graadmeter kan zijn voor de ontwikkeling op de huidige kunstmarkt. Het is geen geheim dat de veiling huizen sinds vorig jaar kam pen met teruglopende omzet ten. Er moest zelfs personeel worden ontslagen. De recessie - in ons land nog zo vaak ont kend - wierp dus ook al op dit front zijn schaduw vooruit. De grootste klappen vielen in de categorie impressionistische schilderijen, waarvoor tot dan toe over de hele wereld vele miljoenen werden neergeteld. Nadat enkele jaren dit soort doeken vooral als speculatie object hadden gefungeerd, viel in het seizoen 1990-1991 de bo dem onder deze markt uit. Wat dat betreft hebben dc negen tiende-eeuwse schilderijen minder onder deze terugslag te lijden. Het gaat dan ook veelal om prijzen die variëren van enkele duizenden tot en kele honderdduizenden gul dens. Weliswaar heeft niet ie dereen dat bedrag te verteren, maar er zijn nog steeds men sen die niet met de ogen knip peren als ze zo'n bedrag neer tellen voor een stukje beschil derd linnen. Israels Kwaliteit blijft natuurlijk altijd verkopen, maar komt 'Vrouw in het rood' van Isaac Israels bij Christie's in de buurt van het recordbedrag dat in 1990 werd gehaald voor 'Twee dan sende vrouwen' van dezelfde schilder? Toen werd voor dat schilderij, inclusief het opgeld, nog grif 414.000 gulden be taald. Korte tijd later dook dit doek op bij een Haagse galerie die er de ronde verkoopsom van 1 miljoen gulden voor vroeg. De schatting voor de 'Vrouw in het rood' ligt tussen de 250.000 en 350.000 gulden. Bij Sotheby's is 'Zomers bos landschap' van Barend Corne lls Koekkoek met een schat ting van 250.000 tot 300.000 gulden de topper. Met name van Duitse zijde is de belang stelling voor deze vertegen woordiger van de Romantiek groot. Gqen wonder, want in het Duitse Kleef (net over de grens) is een heel museum aan dit roemrijke, van origine Ne derlandse schildersgeslacht gewijd. Bij alle vier betrokken veiling huizen is de Haagse School rijk vertegenwoordigd. Of het nu gaat om een Jacob Maris (onder andere 'Een gezicht op het Zieken in Den Haag' bij Sotheby's) of om Mesdag ('Te rugkeer van de visservloot', schatting 80-120.000 gulden), eveneens bij Sotheby's. Het Venduehuis veilt een Jacob Maris ('Vaart bij Rijswijk', schatting 18.000-22.000 gul den), evenals de 'Groenmarkt', een aquarel van Floris Arntze- nius. Deze latere representant van de Nederlandse negen tiende-eeuwse schilderkunst is trouwens met zijn veel be schilderde onderwerp, de Haagse Spuistraat, aanwezig op de veiling van Sotheby's. Prijsopdrijvend effect Het is bij het verschijnen van elke nieuwe catalogus weer op vallend hoe voorbije en toe komstige tentoonstellingen in vloed hebben op het aanbod. Exposities hebben vanzelf sprekend een prijsopdrijvend effect, zeker als de schilderijen vermeld zijn (worden) in cata logi. Als voorschot op een te houden tentoonstelling wor den hogere prijzen neergeteld voor schilderijen van kunste naars aan wier werk in een mu seum aandacht zal worden be steed. Voorbeelden hiervan zijn tegenwoordig onder ande ren Willem Bastiaan Tholen, Bernardus Johannes Blom- mers en Johan Hendrik Weis senbach. Als de expositie een maal achter de rug is, worden sommige schilderijen op de markt gebracht die dan qua prijs meeproFiteren van de her nieuwde belangstelling van deze of gene schilder(es). En kele voorbeelden hiervan zijn de gebroeders Maris, de kat- tenschilderes Henriëtte Ron- ner-Knip, Jan Zoetelief Tromp en Israels, van wie dan ook op de komende veilingen de nodi ge schilderijen worden aange boden. Zo is die ontwikkeling ook op andere gebieden te signaleren. Door de tentoonstelling in het Rotterdamse Boymans van Beuningen staat momenteel het zilver van rond de eeuw wisseling weer volop in de be langstelling. Het Venduehuis in Den Haag brengt op zijn ver maarde voorjaarsveiling in Pulchri Studio een kapitaal Art-Nouveau pièce-de-milieu. Deze ovale schaal werd in 1914 vervaardigd door de Amster damse zilversmid Johan Blinx- ma. De richtprijs ligt tussen de 15.000 en 20.000 gulden. Wie dit al een aardige prijs vindt, moet maar eens gaan kijken naar een theeketeltje uit de achttiende eeuw, dat bij het Venduehuis wordt aangebo den. Deze theepot is van de hand van Johannes van der Lely, de belangrijkste uit een lange rij zilversmeden uit dit geslacht. Met name de Fijnheid en de gedetailleerdheid van het drijfwerk vallen op. De richtprijs ligt tussen de 30.000 en 50.000 gulden. Glerum Den Haag: kijkdagen tot en met zondag 12 april; veiling maandag 13 april. Sotheby's Amsterdam: kijkdagen vrijdag 10 tot en met maandag 13 april van 10 tot 16 uur; veiling op dinsdag 14 en woensdag 15 april. Venduehuis der Notarissen, Pulchri Studio in Den Haag: kijkdagen zaterdag 11, zondag 12 en maandag 13 april; veiling dinsdag 14 april: schilderijen,, woensdag 15 april porselein, goud, glas, donderdag 16 april: klokken en meubelen. Christie's Amsterdam: kijkdagen donderdag 16, vrij dag 17, maandag 20 en dinsdag 21 april van 10 tot 16 uur; vei ling op woensdag 22 april. Sotheby's verkoopt de Spuistraat in Den Haag van Floris Arntzenius. Richtprijs 40.000 De opbrengst komt ten goede aan het Leger des Heils, zo heeft de erflater bepaald. tot 60.000 guldi van dit schild FOTO LIDO STUDIO LEIDEN en EUROCINE MA ALPHEN 'Sneeuwwitje en de ze ven dwergen' Walt Disney tekenfilm uit 1937. Idoor BERT JANSMA Nederland moet tot eind van dit jaar wachten op de nieuw ste. met twee Oscars bekroon de Disney-tekenFilm 'The beauty and the beast' (Belle en het beest). Als troostprijs mo gen wij het tijdens dc Paasva kantie doen met een re-issue van 'Sneeuwwitje en de zeven dwergen'. Een Disney-klassieker die uit 1937 stamt, maar waar de tanden van de tijd opvallend weinig in hebben huisgehou den. Vooral wanneer je be denkt dat het de eerste lange teken Film was uit de studio's van wijlen Walt. En dat schrij vers en animators tijdens het maken nog een hoop zaken moesten ontdekken. Zoveel zelfs dat Disney aan het slot van de opnames zei: „We heb ben zoveel geleerd sinds we dit ding begonnen, dat ik 't liefste de boel zou terugspoelen en opnieuw starten". Voor de menselijke Figuren in de Film gebruikten de Disney- mensen al het 'rotoscope'-sy- steem: beelden van geFilmde 'echte' mensen die werden 'overgetrokken'. Sneeuwwitje werd getekend naar de beel den van danseres Marge Champion, toen getrouwd met tekenaar Art Babbitt die ooit het Disney-karakter Goofy z'n deFinitieve gestalte gaf. Disney had 'Snow white' gebudget teerd op 250.000 dollar. De uit eindelijke Film zou zes keer zo veel kosten, een voor die tijd ongehoord bedrag. De Disney- studio's haalden het er dubbel en dwars uit. Terwijl er toen géén Oscar voor Disney bij was. Ondanks ijzersterke lied jes als 'Heigh Ho' en 'Wistle while you work'. Deze mooi nagesynchroniseer de Nederlandse versie was hier in 1984 voor het laatst te zien. Met de stemmen van Berna- dette Kraakman als Sneeuw witje, Jules Croiset, Wim Schippers, Harrie Geelen, Paul Haenen en Coen Flink als de dwergen, Anne Wil Blan- kers als de heks en Robert Long als de prins. LIDO STUDIO LEIDEN EN EUROCI NEMA ALPHEN: 'Hook' met Robin Williams, Dustin Hoffman en Julia Ro berts. Regie: Steven Spielberg. Idoor BERT JANSMA In diverse beschouwingen over het fenomeen Steven Spielberg klonk het al eerder: Spielberg was Hét Voorbeeld van de nieuwe Peter Pan. De Man Die Niet Wilde Opgroei en, Filmsprookjes bleef verzin nen en van Hollywood zijn Ne ver Neverland maakte. Het lag voor de hand dat juist Spiel berg James M. Barrie's be roemde toneelstuk zou aan grijpen voor een Filmfantasie. Spielbergs 'Hook' slaat alles wat in Hollywood op dat ge bied is gedaan: qua budget (tussen de zestig en de zeven tig miljoen dollar), qua Film sets (de grootste uit de geschie denis), qua sterren (Glenn Clo se, Phil Collins en David Cros by lopen er zelfs onherkenbaar in rond). Spielberg maakte van zijn 'Peter Pan'-versie een 'pantomime' verheven tot de zoveelste macht, een achtbaan van Filmvermaak, een kermis attractie en een pretpark tege lijkertijd. De toeschouwer krijgt waar voor z'n geld, maar het zijn eerder de genoegens van Barnum Bailey en het drie-ring-circus, dan van de pakkende Filmparabel. Het grappige is dat auteur James Barrie in 1904 in een brief stel de: „Ik heb een toneelstuk voor kinderen geschreven waar Amerikanen waarschijn lijk niets aan zullen hebben". Dat gold dus niet voor Ameri kaan Spielberg die in de over dadigheid van z'n Filmfantasie niet eens zo ver weg zit van Barrie's oerversie: daarin was sprake van immense decors, meer dan vijftig acteurs, waar onder behalve vele piraten, ook nog een leeuw, een kroko dil, een struisvogel, een jaguar, wolven en vier acteurs die moesten 'vliegen'. Logisch dat daar in de vele toneelversies (inclusief de befaamde Kerst- 'pantomimes') veel van moest sneuvelen. Logisch dat alleen de getekende versie van Walt Disney uit 1953 het allemaal aan kon. En logisch dat Spiel berg er aan te pas moest ko men voor de 'echte' versie. Beetje vaag Wat Spielberg met Barrie's ge geven doet is op zichzelf leuk genoeg. Hij brengt een Ameri kaanse zakenman met vlie gangst (Robin Williams) op de proppen die bezeten is van z'n werk, geen tijd heeft voor z'n kinderen en die zonder het te weten een volwassen gewor den Peter Pan is. Hij keert met Kerst terug naar Londen, naar de oude dame Wendy (Maggie Smith) die hem als weeskind heeft opgevoed. Hoe hij van de eeuwig jonge Peter Pan een ouder wordend mens is gewor den, blijft een beetje vaag. Maar Spielberg sluit ermee aan bij een extra-scène die Barrie ooit voor éénmalige op voering aan het eind van z'n to neelstuk toevoegde en waarin Peter Pans vriendinnetje Wen dy oud is geworden, getrouwd, niet meer in staat om te vlie gen en al een dochter heeft. Via het klassieke open raam, z'n ontvoerde kinderen en een briefje van kapitein Haak, moet die volwassen heden daagse Amerikaan Peter Ban ning terug naar het land van Barrie's fantasie. Hij wordt er ontvangen door kapitein Haak (een leuke en nauwelijks her kenbare Dustin Hoffman met een merkwaardig Engels ac cent) die wil afrekenen met Pe ter Pan en de bende weesjon gens ('The Lost Boys') wil laten zien dat hun held niets meer voorstelt. Vanaf dat moment gaat Spielberg uit z'n bol: hij maakt het Vleesgeworden Sprookje, met zoveel uitput tende details (al de manieren waarop gespeeld wordt met de haak van Hóok) dat je de Film twee keer moet zien om alles in je op te nemen. Robin Williams leert vliegen - in een te voor spelbare en daardoor trage epi-" sode - gaat het spektakulaire gevecht aan met Haak, wint het respect van de weesjon gens, bewijst dat hij de Ware Pan is, en wint uiteindelijk z'n kinderen terug omdat hij weer kind heeft kunnen zijn. Na zo'n veertig minuten intro ductie zit Spielberg midden die fantasie en gaan al die re men los. Al is het ongeloof wat hij dan op het doek tov< de echte Magische Vonk van 'E.T.' zo'n adembeneme sprookje maakte) ontbree Spielbergs talent gaat op de visualisering van Never 1 ver Land; er is alleen nog t voor glad sentiment als bn middel en geen plaats mi voor échte emoties, de s waarvan dromen tenslotte maakt zijn. Julia Roberts fli dert als de fee Tinkerbell een libel door de film. Haar i letje is tekenend voor het j heek dramatisch zó onder! licht dat ze verloren gaat Spielbergs veelheid. Op v zoek van de London Ambuli ce Service moest James Bar aan het begin van deze eei een waarschuwing aan z stuk toevoegen: zoveel kim ren hadden geprobeerd var hun bed Peter Pan na te vl gen dat de EHBO overur maakte. Zo'n rage zal Spi bergs 'Hook' niet veroorzake Geen krant ontvangen? Bel tussen 18 en 19 uur, zaterdags tussen 14 en 15 uur, telefoonnr 071-122248 en uw krant wordt nabezorgd. (ADVERTENTIE) Beckett-festival Pierre Chabert speelt 'La dernière bande' en een fragment uit 'L'innommable' van Sa muel Beckett. Gezien in Het Paradijs (Koninklijke Schouwburg, Den Haag) op 9 april. Herhalingen vanavond en morgenavond. Idoor DICK VAN TEYLINGEN De man schilt een banaan, eet hem op, glijdt uit over de schil die hij voor zijn voeten liet val len en lacht. Van de tweede ba naan gooit hij niet alleen de schil ver weg. maar ook de ba naan. Wat is leven anders dan vallen over je eigen afval, erom lachen en er misschien nog iets van leren? Het is het voorspel van 'La der nière bande'. Op zijn negenen zestigste verjaardag herhaalt Krapp een oud ritueel: hij luis tert naar bandopnamen van vroeger en lacht om de 'idioot' die hij toen was. Hij zoekt spe ciaal naar een passage op de band van zijn negenendertig ste, toen hij afscheid had geno men van een vrouw waar hij hèt moment van liefde uit zijn leven mee had beleefd. „De beste jaren heb ik wel achter de rug", hoort Krapp zich der tig jaar later zeggen. Onder de indruk van de herinneringen wil hij weer een band opne men, maar er valt weinig meer te zeggen. Met het opnieuw op leggen van de oude band laat hij de herinnering de plaats weer innemen van de actuali teit en zwijgt, terwijl de band in stilte doorloopt. Pierre Chabert heeft in Parijs veel met Beckett gewerkt en speelde Krapp al onder de re gie van de schrijver in 1975, toen hij net dertig was. Hij werd de vaste regisseur van Becketts werk in Parijs en weet dus wat deze wilde. Chabert begint boertig en dy namisch als een slapstickspe ler die veel te vief is voor zijn toneelleeftijd, maar al snel komt er meer rust in de voor stelling. Zijn grijnzende ge lach kan het gevolg zijn van cy nisme, maar ook van een begin van seniliteit. Het is misschien ook zijn manier om zich te handhaven, of iets van al die mogelijkheden. Achter de tafel met de bandrecorder blijkt hij wel degelijk geraakt te kunnen worden. Hij lacht zijn jongere zelf uit, veegt kwaad de andere banden van tafel en is ontroerd door de herinnering aan de vrouw. Chabert heeft een sonore en bezwerende stem, maar boeit vooral door de meerduidigheid en emotionele variatie die hij in het stuk legt. Het begin ver vreemdt de kijker even van de hoofdrol: daar staat geen be jaarde man. Maar daarna maakt Chabert je al snel deel genoot van Krapps werelden. Hij laat niet alleen veel klin ken, maar vooral ook veel ge beuren in de korte tekst. Hoe mooi het er ook bij paste en hoe mooi ook gelezen, het was bijna jammer dat Chabert direct doorging met een frag ment uit 'L'innommable'. Een korte pauze had de zaal de kans gegeven de al zo snel en zo intiem opgroepen toneelil lusie nog even op zich in te la ten werken. Beckett-festival: 'Comfortable or not' van Kester Freriks, Thomas Verbogt, Mieke Lelyveld en Gerbien Fricke; en 'Wachten op B.' van Matthieu Verste gen, Johan Doesburg en Ton Theo Smit. Kunstpassage, Fluwelen Burg wal, Den Haag. Première: gister avond. Herhalingen: 10 tot en met 18 april. Idoor ANGELA VAN KLEEF De voorstellingen, die gister avond in het kader van het Beckett-festival in de Kunst passage werden gegeven, wa ren beide gebaseerd op teksten voorbij de tijd van Beckett, teksten van nu, maar wel geba seerd op impressies van Bec ketts werk. Een sprankelende monoloog, gespeeld door Guusje van Til- borgh en heel vindingrijk ge regisseerd door Kim Zeegers, begon met een tekst van Ger bien Fricke, die volledig op een geluidsband werd inge sproken. Dat schiep afstand. En de tekst was benauwend: een vrouw zonder naam, zon der uitgesproken gedachten en met een verborgen gezicht. Diametraal daartegenover stond de vlijmscherpe tekst van Mieke Lelyveld: een vrouw, bevrijd door de opslui ting van haar man in een ver pleeghuis. Zij doet met intens genoegen en wraak alles wat hij had gezegd dat hij doen zou als zij daar terecht zou komen. Van Tilborgh speelde dit met onstuitbare humor. De mu ziek- en geluidscomposities van Joke Geraets, die overi gens heel goed in het geheel pasten, dreigden soms wel in volume de overhand te krij gen. Met bedrieglijk gemak ging Van Tilborgh over op de bittere tekst van Kester Fre riks: „Ik ging mij te buiten als een vrouw en was verachtelijk als een man." Door de bitter heid met spot te vermengen, en ook die zit in de tekst, bleef haar spel vibrerend. De door Thomas Verbogt geschreven episode was vol van de twijfels, zoals die ook bij Beckett zelf te vinden zijn. „Er stond een huis misschien", „de tuin die er was misschien". Het steeds weer aandragen en terugtrekken. Maar de mens, de vrouw, is er toch. Met een heel mooi meng sel van overwinning en be scheidenheid eindigde Guusje van Tilborgh met het enkele woord: 'ik'. Het spel 'Wachten op B.' met teksten van Matthieu Verste gen, Johan Doesburg en Ton Theo Smit geeft een imaginair beeld van Beckett met Figuren uit zijn geschreven verleden en uit de realiteit. Hij krijgt hierbij commentaar van zijn lappenpop Malone. Zijn crea ties Vladimir en Estragon spe len voortdurend een spel van aantrekken en afstoten. Daar tussen loopt de herinnering aan de jongeman die Beckett ooit was en die de liefde van Lucia Joyce afwijst. Heel opvallend in deze voor stelling, in de regie van Johan Doesburg, waren de handelin gen zonder woorden, de om gang met requisieten, de bewe gingen van lichamen. Een vloer vol lucifers en nog wil die ene sigaret niet aan, stukjes af gebeten wortel die doeltref fend op de ander worden afge- spuugd, een dreigende hand van de een en het precies op af stand terugdeinzen van de an der. Vooral Vladimir en Estra gon werden daarmee heel knap en heel precies neerge zet. Ook hun teksten, waarmee zij elkaar voortdurend afbra ken en weer opbouwden, wa ren in hun inconsequentie, hun alledaagse aard, een ge noegen om te beluisteren. Ari- ane Schluter was een romanti sche, aantrekkelijke Lucia, die niet alleen live piano speelde, maar ook heel aannemelijk uit het haar opgelegde vernisje kon breken en felle waarheden met overtuiging bracht. De jonge Beckett was een wat minder sterke Figuur. Het werd niet werkelijk aanneme lijk, dat hij Lucia afwees. Dat Lucia tot haar middel in de grond verdween had wel refe renties in de tekst, maar kwam toch over als een ietwat gewild Beckett-trucje. De pop Malone werd door de Beckett-Figuur heel goed bespeeld en kreeg een volkomen eigen 'gezicht', ook al was hij een afspiegeling van Beckett. Toen hij, met de laconieke stem van Bart Pou- lissen, zijn laatste klank uit bracht was Becketts leven ten einde. Ook deze tweede voor stelling van de avond was, vooral door de humor van het kleine, een plezier om mee te maken. Kaartverkoop start nu ZOMERSERI CIRCUSTHEATER 23 juli t/m 5 september - 20.15 uur elke dag beh. zondag en maandag Kassa 070-355 88 00 Landelijke Reserveerlijn 070-361 771 Bespr.bur. Haagsche Crt 070-365 680 WV-Bespreekburo's Vanaf 11 september in Carré Tel. 020 - 6225225

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 14