Beckett-festival
met voordracht
D'Ancona geopend
Soap-opera
Barry White
Zwervers gaan niet diep genoeg
.r
KUNSTIRTV
Veronica kiest voor ingrijpende reorganisatie
Amerikanen stemme
over Elvis-postzegel
Opbrengst porselein
13 miljoen gulden
Geen excuus Grewel aan
cultuurwethouder Baak
ADVERTENTIEBEDRIJF
£eicLxzGouva/rtt
DONDERDAG 9 APRIL 1992
AMSTERDAM - Met een opbengst van 13 mil
joen gulden is gisteren de twee dagen durende
veiling bij het Amsterdamse veilinghuis Chris
tie's afgesloten waar antiek zeventiende eeuws
Chinees porselein werd geveild. Het porselein
is afkomstig uit het wrak van een Chinese jonk
dat in de Vietnamese territoriale wateren lag.
De opbrengst gaat naar de Vietnamese over
heid. Topkavel was een kaststel bestaand uit
v\jf vazen met decoraties van Nederlandse
grachtenpanden dat 126.500 gulden opbracht
terwijl de opbrengst was geschat op tussen de
8.000 en 12.000 gulden. Het Britse warenhuis
Harrod's kocht ongeveer 10 procent van de ka
vels op. variërend van poppevaasjes tot grote
vazen. Harrod's zal een deel van de stukken ex
poseren en andere stukken in de verkoop doen.
HILVERSUM - Veronica moet een
reorganisatie ondergaan. De taken
van de individuele directieleden
worden opnieuw bezien.
Dat heeft het dageljjk bestuur gisteren
unaniem besloten na kennisneming van
een door organisatiebureau KPMG opge
steld rapport. De onderzoekers stellen
voor de directie tot drie personen te beper
ken. KPMG heeft de afgelopen maanden
de Veronica Omroep organisatie doorge
licht. Daarbij is de vraag aan de orde ge
weest of de huidige structuur van het ra
dio- en televisiebedrijf nog past in het ver
anderende medialandschap. Ook is het
functioneren van het management in
ogenschouw genomen. Volgens het rap
port zijn de grenzen van Veronica als „fa
miliebedrijf" bereikt. De stuwende kracht
van de leiding, lees Rob Out. dreigt te ver
minderen. Het huidige beleid is volgens
de onderzoekers niet altijd even duidelijk.
Voor zowel de programma's als de werkne
mers ontbreekt een duidelijk referentie
kader. Verder heeft de huidige organisatie
geen logische en adequate management
structuur.
Vooral het management in de top is te
zwaar, zo concludeert het rapport. Er is
een overlap in taken en bevoegdheden.
Het beleid krijgt te weinig aandacht en er
is juist te veel aandacht voor deelgebie
den. Vooral de top-structuur van de radio-
en televisieafdeling wordt te zwaar ge
noemd. De kritiek richt zich in het bijzon
der op de televisieafdeling. De afdeling
van Joop Daalmeijer wordt niet naar beho
ren geleid, maar ook bij de radio-afdeling
moeten verbeteren worden doorgevoerd.
In het rapport wordt aangedrongen op for
mulering van een algemeen beleidskader
en professionalisering van de organisatie.
Aangeraden wordt de topstructuur te ver
kleinen tot een drie-koppige directie.
Naast de algemeen directeur zou er één di
recteur moeten zijn voor de beheersing
van de bedrijfsprocessen en één directeur
voor zowel radio als televisie. De laatste
moet zorgdragen voor een samenhangend
programmabeleid op radio en televisie.
Volgens een woordvoerder van Veronica
heeft het bestuur nu alleen een voorne
men tot reorganisatie uitgesproken. Over
inkrimping van de top van het bedrijf
wordt in een later stadium beslist.
AMSTERDAM - Het Amsterdamse PvdA-
raadslid A. Grewel voelt geen enkele wroeging
over de opmerkingen die zij tijdens het debat
over de omstreden restauratie van het schilderij
van Newman door Goldreyer tegen de inmid
dels afgetreden cultuurwethouder M. Baak
heeft gemaakt. Dat blijkt uit een open brief die
Grewel gisteren aan Baak heeft verstuurd. Het
raadslid vergeleek tijdens het raadsdebat de
wethouder met een ..ongeëmancipeerde huis
vrouw die niet in staat is om zelfstandig beslis
singen te nemen". Baak ervoer die opmerkin
gen, zo schreef zij in haar ontslagbrief, als „per
soonlijk buitengewoon grievend en verdrietig
makend". Naast het gebrek aan steun van de
collegepartijen Groen Links en WD, voerde zij
Grewels uitlatingen aan als de reden voor haar
aftreden.
Eyskens voorzitter
AKO Literatuur Pri
AMSTERDAM - Dr.
Eyskens, oud-premier va
gië en hoogleraar aan
tholieke Universiteit val
ven, wordt de nieuwe jur
zitter van de AKO Lite
Prijs 1993.
Dat heeft de Stichting AI
teratuur Prijs gisteren be
gemaakt Naast Eyskens
jury volgend jaar bestas
Marja Brouwers (schrijl
Anthony Mertens (literair
cus), prof. dr. Anne Marie
schoot (hoogleraar Neder
se literatuur aan de Unit
teit van Gent) en Wim 1
(neerlandicus en literair
cus).
ANSEMS
DEN HAAG - „Wat ben
ik aan het doen? Ik praat,
ik laat mijn hersenschim
men praten", begon mi
nister Hedy d'Ancona
(cultuur) gisteren haar
voordracht in de Konink
lijke Schouwburg in Den
Haag. Zij droeg de 'Text
for nothing' van Samuel
Beckett voor - speciaal
voor de gelegenheid ver
taald waarmee de zij
het Beckett-festival offi
cieel opende.
Het festival, een zeer afwisse
lend landschap met maar liefst
theatervoorstellingen uit bin
nen- en buitenland en andere
kunstuitingen (dans, muziek,
beeldende kunst, film en vi
deo) duurt tot en met 18 april.
De minister, die zelf vroeger
actief is geweest in de theater
wereld, was speciaal voor de
gelegenheid geregisseerd. Zij
oogstte een daverend applaus
bij het internationale gezel
schap dat in de zaal zat. De be
windsvrouw werd ingeleid
door de Haagse wethouder van
cultuur, mevrouw Ans van de
Berg. Mevrouw van de Berg
toonde zich trots dat de kunst
instellingen in Den Haag hun
krachten hebben gebundeld
om gezamenlijk het Beckett-
festival mogelijk te maken
- de Haagse kunstinstellin
gen werken op eigen kosten en
met eigen producties mee
De wethouder noemde het fes
tival ..een waardige opvolger
van het Holland Festival", dat
ook in Den Haag is ontstaan.
„En ik daag cultureel Den
Haag uit om zich ook zo in te
spannen voor de grote Piet
Mondriaan-tentoon stelling,
die over twee jaar hier plaats
vindt", aldus de wethouder.
De officiële opening, die onder
anderen werd bijgewoond door
de neef van de in 1989 overle
den Iers-Franse schrijver, Ed
ward Beckett, werd afgesloten
met de opvoering van het kort
ste stuk dat Beckett ooit heeft
geschreven, 'Adem' dat pre
cies dertig seconden duurt. Dit
keer ging het om een versie
van Carel Alphenaar en Gijs
Haak. Hun versie bestond uit
lichtbeelden, waarop eerst een
Minister Hedy
D'Ancona
bekeek na
afloop van haar
optreden in de
Koninklijke
Schouwburg
de expositiein
'Laten we gaan'
over de historie
van de Beckett-
opvoeringen in
Nederland.
FOTO:
FREDERIK
COENRAAD
WASHINGTON - Welke
Elvis Presley, de jonge,
slanke artiest uit Mem
phis of de corpulente per
former uit Las Vegas,
moet worden afgebeeld op
een postzegel? Het beant
woorden van die vraag
blijkt vele Amerikanen de
gang naar het postkantoor
waard.
Onder de plaatselijke postkan
toren werden vijf miljoen kaar
ten verspreid waarop men zijn
voorkeur kenbaar kon maken
en nog eens 4,8 miljoen stem
briefjes stonden afgedrukt in
het jongste nummer van het
blad 'People'. Het stemmen be
gon maandag en gisteren wa
ren verschillende postkanto
ren al door hun voorraden
heen.
Het postkantoor van Ha
dat 10.000 stuks had. wf
kaarten maandag al voo
middaguur kwijt. Hetz
gold voor tal van postkan
in andere staten.
Een woordvoerder van
Amerikaanse posterijen,
Sheely, zei dat regionale
kantoren de middelen z
krijgen om extra stem ka
te drukken.
Het is de eerste keer dj
Amerikaanse posterijen
verkiezing organiseren ov
afbeelding op een postz
De postzegel wordt in 199;
gegeven en maakt deel ui
een serie gewijd aan vr
rock and roll-helden. Wi
andere sterren worden is
onbekend. Of daarover
wordt gestemd, valt te be
felen. Welke Elvis het w
wordt in juni bekendgem
in de villa van Presley, G
land, in Memphis.
voor consumptie klaarge
maakte kip met teksten en la
ter rommel met teksten werd
vertoond. De voorstelling werd
begeleid door het geluid van
een schreeuw en adem.
Na afloop werd in de Konink
lijke Schouwburg een door het
Nederlands Theater Instituut
ingerichte tentoonstelling geo
pend over de historie van Bec-
kett-opvoeringen in Neder
land met als motto 'Laten we
gaan'.
Wachten op Godot
Gisteravond ging in de
schouwburg het bekendste to
neelstuk van Beckett 'Wach
ten op Godot' bij het Nationale
Toneel in première. De toneel
groep 'De Appel' is op het festi
val vertegenwoordigd met
'Omtrent de Vloedlijn', waar
van de première al eerder dit
jaar plaatsvond. Dit stuk loopt
zo goed, dat er extra voorstel
lingen aan de geplande reeks
zijn toegevoegd. In totaal wer
ken ongeveer vijftig binnen-
en buitenlandse theatergezel
schappen aan het festival mee.
Zo komt uit Dublin het Gate
Theatre met de voorstelling
'I'll go on' waarvan veel wordt
verwacht. Dat geldt ook voor
de voorstelling 'Oh les beaux
jours' van Theêtre de l'Atelier
met de Franse topactrice Deni-
se Gence.
Het National* Toneel apeelt 'Wachten
op Qodot' van Samuel Beckett (In ka
der Beckett-featlval). Vertaling: Jaco-
ba van Veld*. Regie: Franz Marijnen
Decor: Santiago del Corral Koa-
tuums: Mechteld Schwlenhorst.
Licht: laebel Nlelen Gezien op 8 april
In de Koninklijke Schouwburg. Den
Haag (première). Vele herhalingen In
april en mei. Tournee.
Idoor
DICK VAN TEYLINGEN
Twee zwervers trekken hun
schoenen uit en aan. lijden
pijn, schelden elkaar uit. ver
zoenen zich, verbazen zich
over een meester en een
knecht die voorbijkomen, stel
len zichzelf en elkaar vragen
en wachten, wachten, wachten
tot het beter wordt. Ze wachten
op Godot. Wie dat is, is ondui
delijk. wanneer hij komt ook.
maar dat er van hem veel
goeds te verwachten valt. staat
wel vast. Een jongetje komt
vertellen dat hij de volgende
dag zeker zal komen. En de
volgende dag weer. Elke avond
overwegen ze ernstig zich op te
knopen aan een spichtige
boom, de enige die in de omge
ving te vinden is, maar bij ge
brek aan een touw wordt dat
weer een dag uitgesteld.
Het lijdende, machteloze en
hulpeloze leven van Vladimir
en Estragon met hun irratione
le hoop en het totaal ontbreken
van een vat op de werkelijk
heid is een metafoor voor het
menselijk bestaan van een
man die niet het zonnetje in
huis is. Maar hoewel Samuel
Beckett ruim verschilt van
Toon Hermans, laat hij de
mensen op het toneel zoeken,
zwoegen en tobben met veel
clowneske humor. Dat bete
kent al dat "Wachten op Godot'
lastig goed te spelen is. Ac
teurs zijn niet zomaar clowns,
met de specifieke timing die
dat vak vraagt. Daarbij komt
nog dat er niets gebeurt. Godot
komt niet, Pozzo en Lucky ko
men even voorbij maar ver
dwijnen weer, het wordt nacht,
morgen is er weer een dag.
Beckett laat de regisseurs die
hem willen spelen en volgen
maar heel kleine marges. Tot
in de details zijn handeling,
kleding en decor in de tekst
vastgelegd. Binnen die gren
zen moeten spanning, wan
hoop. agressie en humor zo ge
doseerd worden dat de bewe
gingloosheid toch blijft intri
geren.
Het is regisseur Franz Marij
nen en zijn spelers gisteren
niet gelukt mij het hele stuk
lang bij de les te houden.
Van den Heuvel
Jules Royaards (Vladimir) en
Bert André (Estragon) zijn een
mooi stel om te zien. maar ge
boren clowns zijn het niet. Het
zijn echte acteurs, met het
toontje en het stemgebruik dat
daarbij hoort. Ze presenteren
hun tekst duidelijk, maar mis
sen vaak een diepere lading.
André van den Heuvel (Pozzo)
is daarentegen een acteur die
weet wat komediespelen is en
bovendien heel natuurlijk met
zijn tekst en zijn autoriteit om
gaat. Het was steeds boeiend
hem te volgen, ook nadat de
blindheid hem van de man
met de touwtjes in handen een
hulpeloze gemaakt had. Peter
Tuinman had als zijn onmon
dige knecht een veel minder
dankbare rol. maar hij maakte
kwijlend, slovend en koorts
achtig denkend in één lange
monoloog toch indruk.
De opening van het Beckett-
festival was met deze klassiek
aandoende voorstelling een
heel Beckettgetrouwe. Hope
lijk volgen nog veel verrassin
gen de komende tien dagen.
Franse overheid koopt manuscript Bolero
PARIJS Het eerste manuscript van de Bolero van Maurice Ra-
vel is gisteren op een veiling bij Drouot door de Franse overheid
voor 1,8 miljoen frank (bijna 600.000 gulden) gekocht voor de ver
zameling van de Nationale Bibliotheek. De overheid evenaarde
hiermee het laatste bod van een particuliere aspirant-koper om
het manuscript voor het nationale erfgoed te behouden. Het ma
nuscript dateert van 1928 en is met potlood geschreven door de
componist, die het werk nadien nog in belangrijke mate heeft
veranderd. Het werd in de Verenigde Staten gevonden in het ar- De jonge slanke Elvis
chief van Lucien Garban, een vriend van Ravel.
De corpulente Elvis
Berry While en Love Unlimited Or-
cheetra. AhoyRotterdam. Gieter-
avond.
Idoor
HANS PIET
Barry White is een van de
meest geslaagde pogin
gen tot perfecte marke
ting. Op het moment dat
het grootste deel van het
gisteravond in Ahoy' ver
zamelde publiek nog in
luiers rondkroop, compo
neerde hij een thema
('Love Theme'), waarvan
de rijke oogst aan varia
ties hem nog altijd een dik
belegde boterham garan
deert.
Wonderlijk'' Niet echt. Liefde
kent immers geen grenzen. En
als je dan. bij voorbeeld op een
vakantie-bestemming. met
vlinders in de buik rondloopt
en 's avonds op de dansvloer
fluistert een donkerbruine
stem ..lieveling, ik uil je niet
meer kwijt", terwijl vederlich
te vioolpartijen de warme
avondbries doorsnijden, dan is
de muziek voor je eigen lief
desgeschiedenis geschreven.
De Amerikaanse zanger Barrv
White speelt, als geen ander
met die sentimenten Zijn hele
optreden is een grote ode aan
de liefde.
Eigenlijk zet hij het publiek
een perfecte soap-opera voor.
We mogen meefeesten als hij
denkt de ware te hebben ge
vonden en even later mogen
we meetreuren als ze het toch
niet blijkt te zijn. Zijn repertoi
re is zo echt als het (liefdesle
ven zelf en dat gaat niet over
rozen... Zeker niet voor de con
certbezoeker die in luchtkaste
len gelooft. Het probleem met
de soap-opera van Barry White
is. dat hij nogal saai is. zeker
visueel. Zo musiceert zijn niet
onverdienstelijk spelende
Love Unlimited Orchestra het
grootste deel van de avond half
verscholen achter een paar
uitte gordijnen. De zaal moet
het dus doen met de ryk in om
vang zijnde Barry Hij oogt
niet direct prettig in zijn zee
groene pak.
En hoewel hij aanspraak pro
beert te maken op de titel
'meester in de sensualiteit', is
zijn (lievelijk) gebrom veelal
onverstaanbaar 'en blijkt hij
ook als zanger maar matig ge
slaagd. Barry houdt het op
zingzeggen, al noemt hij het
ongetwijfeld zingen.
Tussen de bedrijven door ont
vangt hij bloemen, deelt aan
zijn vrouwelijke podiumgas-
ten zoenen uit en verkracht
nog wat klassiekers als Simply
Reds It's Only Love' en Billy
Joels Just The Way You Are".
Maar waar hij in het krap an
derhalf uur durende concert
vooral mee bezig is, is slijmen.
Het was misschien verstandig
geweest kotszakjes uit te delen
bij de ingang. Zijn zinnen prik
kelende uitlatingen over de
Berry White was tijdens het concert vooral bezig met slijmen.
FOTO FREDERIK COENRAAD
'Rotterdam ladies' en zijn ge
zeur over hoe liefdevol hij al
tijd in Nederland is ontvangen,
zorgen behalve voor hoofdpijn
ook voor een heel ander gevoel
in de maagstreek. Voor Barry
White is het niet meer dan een
manier om niet te hoeven zin
gen. Kitsch is misschien de
beste omschrijving voor het
hele muzikale gebeuren. En
wat dat betreft, zet hij tegen
het einde de kroon op zijn
werk door in een zwarte, glitter
cape afscheid te komen ne
men, terwijl hij maar blijft
roept hoewel hij van ons
houdt. Gelukkig biedt tegen
die tijd een plastic boterham
menzakje uitkomst.
irders kri j ge
krant van lm
lu ok> maat.
ADVERTEER OP MAAT
IW DE DIKSTE KRANT
VAN HET LAND.
^Adverteerders kunnen nu in Zuid-Holland
naar hartelust adverteren in 44 titels en 60
edities. Welke voordelen u dat geeft?
Ten eerste kunt u uw doelgroep op uw
wensen afgestemd bereiken.
Ten tweede levert dat voor contracthouders
een aantrekkelijk combinatietarief op. Kortom, er
zijn twee redenen om snel de tarievenbrochure
aan te vragen voor adverteren in
de dikste krant van het land.
Telefoon 070-3190797.