„Economie is godsdienst geworden" Vaticaan wil gehoorzame én bijdetijdse priesters £eidóe Souoant GEESTELIJK LEVEN OPINIE Grafstenen vernield op joodse begraafplaats Moskovieten maken stad schoon voor verrijzenis van Christus STUDENTENPASTOR JAN DE JONGH IN GELOOFSBRIEF Gemeentebibliotheek R'dam krijgt oud-katholieke collectie COMMENTAAR Economie heeft panne #5" CcidócSoutant WOENSDAG 8 APRIL 1992 Ruim dertig doden bij moord in moskee DHAKA - Burmaanse solda ten hebben handgranaten ge gooid in een groep moslims die in een moskee bijeen was ge komen ter gelegenheid van het moshmfeest Eid-el-Fitr. Daar bij zijn zeker 34 mensen om het leven gekomen. Dit is gis teren bekend gemaakt door het persbureau United News of Bangladesh. De gemelde moordpartij had afgelopen zondag plaats in een moskee in Maungdaw. een Burmaanse grensplaats De stad ligt in de overwegend door moslims be woonde Burmaanse provincie Arakan. Wie een aalmoes waagt bloost eenmaal; wie weigert haar te geven tweemaal. TwkM zagawlgM WARSCHAU - In de Poolse stad Wroclaw is de politie giste ren begonnen met een onder zoek naar de ontheiliging van 40 grafstenen op een joodse be graafplaats. De vernielingen vonden vorige week vrijdag plaats en volgden op een op stootje veroorzaakt door „skin heads" die voorbijgangers lastig vielen. De politie arresteerde ongeveer 20 van de 80 jongeren en onderzoekt of er enig ver band is tussen beide voorvallen. Rabbijnen: jurken tien centimeter onder de knie JERUZALEM - Derabbij- nen in Israël hebben giste ren bepaald dat vrouwen hun jurken tot minstens 10 centimeter onder de knie moeten dragen. De knie moet namelijk ook bedekt zjjn als men zit. De rabbij nen richten zich tot alle re ligieuze meisjes in Israël die in verband met Pesach hun garderobe willen ver nieuwen. Zij willen voor komen dat de meisjes „de verderflijke mini-mode" volgen. MOSKOU (RTR) - Het bestuur van Moskou heeft besloten de al oude traditie van 'Soebotnik' (werken op zaterdag) in stand te houden, maar de burgers offeren hun vrije tijd niet langer op voor de opbouw van de communistische staat, maar ter ere van de verrijzenis van Christus. 'Soebitnik* houdt in dat de inwoners van Moskou een vrije zater dag opofferen om de door de winter beschadigde stad schoon te maken. Vroeger spanden zij zich in voor het „internationale pro letariaat" ter herdenking van de geboortedag van de stichter van de Sovjetunie, Vladimir Lenin (22 april). Het communisme heeft de macht verloren en de Moskovieten wordt nu gevraagd hun stad schoon te maken ter ere van het Paasfeest, waarop christe nen de verrijzenis van Christus herdenken. De burgers kunnen tussen 10 en 24 april van hun burgerzin blijk geven, meldt het persbureau. De orthodoxe kerken vieren het Paasfeest dit jaar op 26 april, een week na de andere kerken. Onder het communisme was het de kerken verboden het feest te vieren. Idoor THEO KRABBE HENGELO - „Onze eco nomie is een godsdienst geworden. Mensen erva ren economie als een macht waarvoor ze buigen moeten. Als door de radio klinkt dat de economie ons vraagt de broekriem aan te halen, dan halen we de broekriem aan. Be leidsmakers willen ons doen geloven dat de eco nomie jaarlijks flink moet groeien om alle proble men op te lossen. We moeten er zelfs offers voor brengen. Economie is geen politiek of moreel vraagstuk, maar het raakt het hart van ons christe lijk geloof. In wezen gaat het in de economie om de strijd tussen de God van Israël en de Geest van de Mammon." Twee jaar lang heeft de gere formeerde studentenpastor van de Universiteit TWente Jan de Jongh met een groepje theologen en economen ge werkt aan een geloofsbrief over de de economie. Vanmid dag heeft de Hengelose stu dentenpastor het eerste exem plaar aangeboden aan domi nee Wim van der Zee. de secre taris van de Nederlandse Raad van Kerken. Met het dringen de verzoek dat de Raad van Kerken zich achter deze ge loofsbrief schaart en hem door stuurt naar de lidkerken. „Onze brief is niet gericht te gen de instituties en doet ook geen beroep op de overheid", verduidelijkt Jan de Jongh. „De brief is op de eerste plaats geadresseerd aan de gewone gelovigen in de kerken. We ho- pen te bereiken dat er in de kerken een brede beweging op gang komt van mensen die zich kritisch opstellen tegen over onze huidige economi sche orde" Afgoden Voor de Hengelose studenten- Jan de Jongh, gebogen over economieboeken en de bijbel: „De begeerte is het eerste gebod van de STER-reclame" FOTO: HENK VOORTMAN pastor staat het buiten kijf dat kerken en christelijke geloofs gemeenschappen zich kritisch dienen te bezinnen op het eco nomische stelsel. Een profeti sche opdracht van de eerste orde, in de lijn van de beste bij belse tradities, vindt de grijs- gebaarde en gebrilde predi kant. Zoals de profeten uit het oude Israël de afgoden achter het oorlogsgeweld, het sociale onrecht en de onderdrukking ontmaskerden, zo moeten anno 1992 de afgoden ontmas kerd worden die zich schuil houden achter de economische uitbuiting, de economische wreedheid en de aanspraak op algemene geldigheid van eco nomische uitspraken. „We ge loven het allemaal, als er ge zegd wordt dat de economie groei vereist. Maar niemand legt je dat uit. Ik vraag me dan altijd af: wiens economie, die van de rijken of die van de ar men." Maar een kritische bezinning op de economie is niet alleen een profetische opdracht, ook de evangelische moraliteit zelf staat op het spel. „Deze afgod vraagt van ons ook dat alle evangelische moraliteit 180 graden draait. Solidariteit is in de economie concurrentie ge worden. De begeerte is het eer ste gebod van de STER-recla me. En de bijbelse notie van het samen delen is verkeerd in de noodzaak van de schaarste. Ons wordt door economen de schaarste opgelegd, omdat mijn buurman een nog grotere boot wil hebben dan ik." De Jongh verwijst in dat ver band zelfs naar de grondlegger van de economische weten schap en het liberalisme, de Schotse moraaltheoloog en fi losoof Adam Smith. Die stelde dat wanneer ieder zijn welbe grepen eigenbelang nastreeft, via de 'onzichtbare hand' van zelf op de markt de welvaart van de volkeren ontstaat. „Vol gens de economie moeten we ons eigenbelang nastreven, terwijl de bijbel ons juist op roept het belang van de ander te zoeken", aldus De Jongh. In de geloofsbrief heeft hij het al dus verwoord. „De bijbelse vrijheidsopvatting is totaal verschillend van de vrijheid sopvatting, die in onze samen leving opgeld doet. Deze leert, dat als ieder zijn welbegrepen eigenbelang nastreeft, dit ten goede komt aan allen. Dat is feitelijk de vrijheid van de sterken, die ten koste gaat van de zwakken, de 'survival of the fittest'. Bijbelse vrijheid is daarentegen vrij zijn van een zijdige gerichtheid op het ei genbelang, van de dienst aan de Mammon, van de drang van het consumentisme en vrijge maakt zijn tot de dienst aan de naaste, de vreemdeling, de we duwe en de wees, tot het doen van gerechtigheid." Grondfouten Volgens de geloofsbrief is de economie niet een natuurver schijnsel, dat als een onveran derlijk noodlot mensen over komt en bestaat er ook niet zo iets als een 'objectieve' beoor deling of de economie 'gezond' is. Het westerse economische wereldsysteem blijkt een keer zijde te hebben, een onbarm hartige schaduwkant, die mis schien wel eens het ware ge zicht ervan zou kunnen zijn. Er kleven ernstige grondfou ten aan, die tot uiting komen in de toenemende armoede in de arme landen, de groeiende schuldenlast van de arme lan den. de tweedeling tussen rij ken en middengroepen ener zijds en de „nieuwe armen" anderzijds in de rijke indus trielanden, de wijze waarop ar beid functioneert, en de ver nietiging van het milieu. De opstellers van de brief pleiten daarentegen voor een „houd bare en rechtvaardige" econo mie, waarvan ze de omtrekken schetsen, vanuit de bijbelse criteria van gerechtigheid voor de armen en het verantwoor delijk omgaan met de schep ping voor de huidige en toe komstige generaties. Christe nen worden opgeroepen op de kant van de armen en het be dreigde milieu te kiezen. Christen zouden zich moeten verplichten „de drijfveren en praktijk van onze economi sche orde kritisch aan de orde te stellen binnen onze kerken en samenleving" en „het doen van concrete stappen die lei den naar de omvorming van deze orde naar één die meer rechtvaardig en houdbaar is", aldus de geloofsbrief over de economie. Visioen Jan de Jongh heeft hoge ver wachtingen van zijn initiatief, dat hij heeft genomen samen met Greetje Witte-Rang, staf medewerkster van het Oecu menisch Studie voor Actie en Onderzoek. Hem staat zelfs het visioen van een toekomsti ge belijdenisuitspraak van de kerken over de economie voor ogen. Een belijdenisuitspraak zoals gedaan door de 'Beken nende Kirche' in Duitsland ten tijde van het nazisme of zoals de synode van de Gerefor meerde Kerken in Nederland de apartheid in Zuid-Afrika als 'ketterij' veroordeeld heeft. Een zeventig organisaties en instellingen, waaronder in Twente het Ariënscomité, het Bedrijfspastoraat, en het Der de Wereldberaad Religieuzen, hebben de afgelopen maanden zich reeds als medeonderteke naar geschaard achter geloofs brief. De brief „De keerzijde van de economische medaille" is geschreven door een project groep van mensen afkomstig uit het DISK (Dienst aan de In dustriële Samenleving vanwe ge de kerken), de werkge meenschap van economen en theologen van het Multidisci plinair Centrum voor Kerk en Samenleving, de werkgroep 'de arme kant van Nederland' en de Zevenbergse Conferen tie van gelovige Arbeiders. Bij zonder te spreken is Jan de Jongh over het feit dat de Ma- riënburgvereniging, de ver nieuwingsbeweging in de r.k. Kerk, de brief als een uitgave van haar eigen brochurereeks 'Zingeving' in 6000-voud onder haar leden heeft laten ver spreiden. Maar als gerefor meerde predikant verdriet het hem zo weinig bijval uit de gro te protestantse kerken gekre gen te hebben. Zijn „roomse broeders in het geloof' hebben zich van een betere kant laten zien, vindt hij. „Die grote af stand tot de arbeiders en de on derkant van de samenleving verontrust me. Dat roept voor mij de vraag op of de kerken van de reformatie niet al te zeer kerken van de midden klasse zijn geworden." De geloofsbrief over de econo mie is te verkrijgen bij het DISK. Noordermarkt 26. 1015 MZ Amsterdam. Tel. 020- 6228505 BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Vianen J Plante le Dtnx- perlo, te Oen Helder G J van Herk te Diever. te Veenendaal (deelgemeente Sola Fide) W L Andei te Hoornster /waag Aangenomen het beroep tot predikant voor buitengewone werkzaamheden (herder en leraar aan de Theologische School te Beirout) J Broekhuis te Voorlhuizen, naar Boornbergum-Korte hemmen (part time) Mevr F Bergsma Haverschmidt te Tzummarum-Fird- gum. naar Wemeidinge en Kattendijke GJ Gardenier te Uithuizermeeden Bedankt voor Maarssen J W Arends horst te Vroomshoop. voor Stavemsse J van de Kettenj te Wezep voor Rijnsburg E Bouman te Scheve ningen Gereformeerde Kerken Beroepen te Leeuwarden drs W M Ie Cointre te Amsterdam-Zuid Aangeno men naar Veenwoudsterwal drs DJ Deuzeman te Hoogvliet VATICAANSTAD - De Rooms-Katholieke Kerk wil celibataire priesters, die trouw zijn aan paus en bisschoppen en die in armoede leven. De priesteropleiding moet meer op de problemen van de huidi ge samenleving worden ge richt. De theologiedocenten moeten „volstrekt trouw aan het leergezag (paus en bis schoppen) zijn. Dit schrijft paus Johannes Paulus II in het document 'Pastores dabo vobis' (Herders zal ik jullie geven), dat dinsdag is gepubliceerd. Daarin vat hij de resultaten samen van de bisschoppensynode over de priestervorming, die in het na jaar van 1990 in het Vaticaan is gehouden. De priesteroplei ding is volgens het document „een van de moeilijkste en be langrijkste taken voor de evan gelisatie van de mensheid." De RK Kerk is vastbesloten de wet te handhaven dat een priester uit vrije wil voor het celibaat kiest, schrijft de paus. Maar het celibaat moet niet als negatief of geïsoleerd element worden gezien. Het is meer dan een toelatingsnorm voor het priesterwijding. Tijdens de opleiding moet het celibaat ..duidelijk, ondubbelzinnig en positief worden gepropa geerd, zodat het als een verrij king van het priester-zijn kan worden gezien. Wel is er een zekere mate van psychische en seksuele rijpheid voor nodig. De gehoorzaamheid van de priester aan paus en bisschop pen is geen slaafse onderwor penheid. De priester moet veeleer de hiërarchische struc tuur van de kerk erkennen, liefhebben en dienen, zo wil de paus. De gemotiveerde christe lijke gehoorzaamheid helpt de priester „zonder autoritair ge drag en zonder demagogie" zijn ambt uit te oefenen. De paus onderstreept verder de noodzaak van een weten schappelijke opleiding. De huidige kritiek op de kerk en de nieuwe uitdagingen vragen „een bijzonder hoog intellec tueel niveau" van de oplei ding. Daarbij moeten de priester kandidaten oog hebben voor de juiste verhouding tussen het leergezag van de RK Kerk en de theologische discussie. Er is volgens de paus op dit ge bied niet altijd sprake van een goede samenwerking. „Er is geen alternatief leergezag. Het enige leergezag is dat van Pe trus en de apostelen, van paus en bisschoppen." Ook wijst de paus erop dat de docenten van de priesteroplei ding zorgvuldig moeten wor den geselecteerd. Van theolo giedocenten moet „vollledige trouw aan het leerambt" wor den geëist. Zij moeten zich er van bewust zijn dat hij bij zijn doceeropdracht geen volmacht uit zichzelf heeft gekregen. Tenslotte moeten op een ver standige wijze, afhankelijk van de omstandigheden, le ken, zowel mannen als vrou wen, bij de priesteropleiding worden betrokken. Aan de synode namen de Ne derlanders kardinaal Simonis namens de bisschoppenconfe rentie, dr. Hans-Peter Kolven- bach, generaal-opverste van de Jezuïetenorde, en drs. M. van de Ven. generaal-abt van de orde der Norbertijnen, deel. Ook de Indonesische bisschop M.C. Coomans, geboren in Loon op Zand, behoorde tot de 'synodevaders'. Vermoorde Russische tsaar krijgt kroon Idoor BRUCE CLARK MOSKOU - De Russische Or thodoxe Kerk heeft de schoon zuster van tsaar Nicholaas II heilig verklaard en heeft te vens de eerste stappen gezet om ook de vermoorde tsaar zelf, en zyn naaste familie, te canoniseren. Dit is de eerste van de naar ver wachting vele nog te volgen heiligverklaringen van marte laars die zyn vermoord door de bolsjewieken De Orthodoxe Kerk in Rusland is jarenlang terughoudend geweest wat be treft het heilig verklaren van zulke martelaars uit angst zich daarmee de woede van de com munistische autoriteiten op de hals te halen. Als de stap daadwerkelijk wordt genomen, kan dat mis schien de diepe kloof dichten tussen het Moskou's patriar chaat en de Orthodoxe Kerk in Ballingschap, die de religieuze hiërarchie in de Sovjetunie lange tijd heeft beschouwd als een stroman van de commu nistische autoriteiten. De Kerk in Ballingschap had de schoonzuster van de tsaar al enkele jaren geleden heilig verklaard, samen met de rest van de keizerlijke familie en andere martelaars. Nu heeft dus ook het Moskou's patriarchaat, aan het einde van een vijfdaagse bijeenkomst van bischoppen, prinses Eliza beth. de zuster van keizerin Alexandra, alsmede zeven an dere slachtoffers van de bolsje wieken, erkend als heiligen en martelaars. Prinses Elizabeth, die was be keerd tot het orthodoxe geloof en lid was geworden van een religieuze orde, werd in een mijn gegooid samen niet haar metgezel zuster Varvara, die nu ook heilig is verklaard. Het verhaal gaat dat het li chaam van de prinses op-won derbaarlijke wijze nog volko men in tact was toen het vier maanden na de moord in de mijn werd gevonden. Het proces van heiligverkla ring van de Russisch Ortho doxe Kerk is minder ingewik keld dan dat van de Katholieke kerk De kandidaten worden onmiddellijk heilig verklaard als overeenstemming is be reikt over hun kwalificaties BRUCECLARK The Times. Londen Franse joden bij Auschwitz Franse joden bedekken met protestborden het kruis bij het nonnenklooster in Auschwitz Zo n duizend Franse joden kwamen deze week naar Polen om het eerste transport - vijftig jaar geleden - van Franse joden te herdenken FOTO AP ROTTERDAM - Op 13 april wordt een verzameling boeken uit de Rotterdamse oud-katho lieke Paradijskerk overgedra gen aan de Gemeentebiblio theek Rotterdam. De collectie geeft een gedetailleerd beeld van de oud-katholieke kerkge schiedenis in ons land. Onder de 5000 banden, met een geschatte waarde van 3 a 4 miljoen gulden, bevinden zich antiquarische werken uit de 17e, 18e en 19e eeuw in het La tijn, Frans, Duits en Neder lands. Een deel van de boeken en schotschriften handelen over de strijd rond Jansenius. De collectie wordt voor 15 jaar in bruikleen gegeven met een stilzwijgende verlenging erna. De boeken worden overgedra gen in verband met de slechte De Nederlandse economie heeft panne. Met die mededelij kwam directeur Zalm van het Centraal Planbureau CPB g teren, terwijl de treinmachinisten staakten en op de snehj gen de files zich aaneenregen. De werkloosheid neemt toe en de economische groei stagneert, zo meldde de rijks-l kenmeester in zijn jaarlijks overzicht van de economie: lf Centraal Economisch Plan en Economisch Beeld 1993. 1993 gloort volgens het CPB een onzeker en vooralsnog a zeiend herstel. Voorwaarde is wel dat het kwakkelenll" bedrijfsleven in Groot-Brittannië en de VS tijdig weer p1 stoom komt. Meer export naar deze gebieden kan vervolg#2 fungeren als locomotief voor Nederland. Met een beetje*, luk trekt de economische groei weer aan tot ruim twee cent in dat jaar. Zo op het oog is er weinig reden voor pessimisme. Een kaL talistische economie, hoe deskundig geleid ook, ontkomt iM mers niet aan het bioritme van perioden van opleving, af^, wisseld door kortere of langere recessies. Na de relatief zej langdurige en forse groei in de jaren tachtig werd het schien ook weer eens tijd voor enkele magere jaren. BovelJ dien kan een open economie als de Nederlandse zich nu ea maal' niet onttrekken aan het wel en wee van de veel grot» buurlanden. Het bovenstaande mag dan allemaal waar ziiJ toch is een afwachtende houding tegenover de economist* conjunctuur niet op zijn plaats. Daarvoor is het afgelopi, jaar, zo blijkt zonneklaar uit de CPB-rapporten, te hard jr| knaagd aan de wortels van onze economie. Of, om bij lf beeld van de auto met panne te blijven: de accu is al zover Ier gelopen dat een vlotte start straks ook bij een gerepareerd motor niet gegarandeerd is. F| Het kabinet zélf is overigens niet geheel zonder schuld. IP de Tussenbalans-oparatie werd vorig jaar niet alleen fors hf zuinigd, maar werden ook de lasten voor de burgers aanzief lijk verhoogd. Daarvoor moet, zo wordt steeds meer duidF lijk, een hoge prijs worden betaald. De inflatie loopt op, werf nemers wentelen de hogere lasten af op hun werkgevers als gevolg daarvan stagneert de groei van de werkgelegef heid. Dit jaar, zo voorziet het CPB, zal de winstpositie van hf bedrijfsleven voor het derde achtereenvolgende jaar veP slechteren. Dat vertaalt zich in lagere investeringen en mii( der groeipotentieel voor de toekomst. Ook de werkelijft loonkosten lopen steeds meer uit de pas met de produkt* groei in de bedrijven. Omdat een soortgelijk proces zich f onze buurlanden afspeelt, wordt de Nederlandse concurre# tiepositie nog niet aangetast. Maar dat is, zo merkt het CPf terecht op, een geluk bij een ongeluk. STEEDS luider wordt in deze context de roep om lastenva lichting. Een bittere en moeilijke pil voor schatkistbewaardi Wim Kok die én de begroting op koers wil houden én het pt> van de overheidsvoorzieningen niet te veel wil aantasten to gunste van meer particuliere consumptie. Zijn twijfel overt! bereidheid van de ministersploeg om nog één keer het mesi de eigen uitgaven te zetten groeit met de dag en het anstijj stilzwijgen van bewindslieden over aanvullende bezuinigi^ gen lijkt hem gelijk te geven. Moet het kabinet, zich beroj pend op overmacht, dan maar met de armen over elkaar blij ven zitten en wachten op betere tijden? Dat zou onverstand! en al te gemakkelijk zijn. De marges mogen in 1993 krap zijl voor een Financiële stroomstoot in de vorm van een btw-vej laging hoeft nu ook weer geen wonder verricht te wordej Om de inflatie te beteugelen en loonmatiging te ondersteJ nen is in 1993 niet meer dan drie miljard gulden nodig. 0| een totale rijksbegroting van ruim 200 miljard kan dat ged onmogelijkheid genoemd worden. ALS het kabinet er in zou slagen deze inspanning te leverei zegt dat niet alleen iets over de vitaliteit van de regeerploe zelf. Het vergroot ook de kans dat het economische autootji voorzien van een volle accu, volgend jaar weer vlot aan c praat geholpen kan worden. toegankelijkheid in de koude en vochtige bibliotheek van de Paradijskerk. Raadpleging was tot op heden alleen moge lijk na het maken van een af spraak. De Gemeentebiblio theek krijgt de banden in be heer op voorwaarde dat de boe ken worden bewaard onder gunstige klimatologische om standigheden en toegankelijk zijn voor geïnteresseerden. De boeken worden opgeslagen in de kluis van de afdeling zeld zame en kostbare werken. Volgens de voorlichter van de Gemeentebibliotheek werd niet gekozen voor opslag van de boeken in het Catharijne- convent te Utrecht, waar vele oud-katholieke kunstschatten te bewonderen zijn, „om de collectie voor Rotterdam te be houden." Bisschoppen pleiten voor wilsonbekwamen AMERSFOORT - De rechtsstaat moet volgens de rk bisschop penconferentie de bescherming van het menselijk leven garan deren. Dit geldt zeker waar het de zwaksten van de samenleving, de wilsonbekwamen. betreft. Dit zeggen de bisschoppen in een gisteren uitgegeven verklaring na afloop van de bisschoppenver gadering. Uitgave Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers bv) Kantoor redactie Apothekersdijk 34. Leiden Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden. 071 - 122 244. 071 -134 941 Postbus 112300 AA Leiden Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk 070 - 3190 933 070 - 3906 717 Postbus 9, 2501 CA Den Haag Telefoon Telefax Postadres Hoofdkantoor Telefoon Telefax Postadres Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08 30 tot 17 00 uur Directeur/hoofdredacteur J Leune Adjunct-hoofdredacteur J Timmers Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L van Koot. Leiden en omgeving (tel 071 - 144 046/047/48/49) G -J Onvlee (chef-redacteur). F Buurman, K van Kesteren, R Kleijn. drs R Koldenhof, M Kroft. T Pieters en M Roso Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A van Rijn (chef), W Bunschoten, drs C van Haersma Buma, A van Holstein. E Huisman. H Jansen, drs J van Leeuwen - Voorbij, R de Roo, drs K Veraart Sport (tel 070 - 3190 826) F Werkman (chef). P Alleblas. D Dijkhuizen, R Langeveld, drs H.-F Ruijl Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piët. Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835) L. Kooistra, drs. P van Velthoven Foto (tel 070 - 3190 838) M Konvalinka (chef) en S Evenhuis Opmaak (tel 070 - 3190 831) Ch Bels (chef). A de Bruijn, W Diekstra. L Henny. J Hofmeester, C de Kier. H Nieuwmans, H Schneider Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819) T Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie. een re dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland en Belgie De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs K Swiers. M van de Ven en P Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef), H Bijleveld, D Hofland, P Koopman, D van Rietschoten en K. van Wees - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland drs D J van den Bergh (Peking), drs H Botje (Tunis). A Courant (Athene). R Hasselerharm (Johannesburg), drs A Heering (Rome). B van Huet (Londen). M de Koninck (Washington). F Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel). W Voordouw (Londen), drs R Vunderink (Moskou). W Werkman (Jeruzalem). G vanWijland (Belgrado). F Wijnands (Bonn). J Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertaalster drs M de Cocq Abonnee-service Telefoon 071 - 313 677 op ma t/m vr van 08 30 tot 17 00 uur n 18 00 tot 19 00 uur, op za van 14.00 tot Nabezorging Telefoon 071 -122 248 op ma t/m vr va 15 00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand pier kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: pier maand pier kwartaal pier jaar Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 141 905 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 140 680 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050 27.00 79,80 312,65 28.20 82.80 318.65

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2