„Dit is een religieus tijdperk" égi help tfff helpen GEESTELIJK LEVEN OPINIE Onderwijs debat Kardinaal Danneels: Omstreden theologen prominent op Acht Mei-manifestatie I COMMENTAAR Eén-acter CfiicUcSouocmt vrijdag 3 april 1992 SCHOOLWIJZER „Kerken moeten schuld belijden voor vervolging Indianen" door KLAAS DE JONG Het is duidelijk te merken in de politiek. Er is momenteel veel meer algemene aandacht voor het onderwijs. Van verschillende kanten krijgt het na het milieu de hoogste prioriteit als het om onze toekomst gaat. En dan gaat het zowel over 'geld voor onderwijsals over de kwaliteit ervan Het lijkt erop dat steeds meer politici gaan beseffen dat het onderwijs inderdaad een hogere prioriteit nodig heeft dan het de laatste jaren heeft gehad. Een aanleiding was de uitkomst van een onafhankelijk onderzoek naar het niveau van de leraarssalanssen Wat menig ingewijde allang vermoedde, werd bevestigd: ze liggen gemiddeld tien procent achter bij die van vergelijkbare ambtenaren. De leraarsbonden kwamen meteen met eisen en ze organiseren op 8 april een actiedag. De politiek reageerde verdeeld, maar zeker niet algemeen afwijzend, zoals enige jaren geleden ongetwijfeld zou zijn gebeurd, zeggend: er is geen geld. De bewindslieden van onderwijs zullen de uitkomst van het onderzoek beslist met enige passende woorden op de tafel van de ministerraad hebben gedeponeerd, zo van: daar moet toch iets aan worden gedaan. Er is dus zeker een kans, dat de financiële positie van het onderwijspersoneel wat zal worden verbeterd. Motivatie Maar er is met hen meer aan de hand. al jaren En dan bedoel ik de zwaarte van hun taak alsook hun motivatie. In een samenleving waarin nogal wat ouders de opvoeding van hun kinderen te gemakkelijk nemen en die voor een steeds groter deel liever maar overlaten aan de school, krijgen leraren het steeds zwaarder. Voeg daarbij dat de overheid niet ophoudt hen te vermoeien met steeds weer nieuwe 'veranderplannen'. Nog maar net is bijvoorbeeld de grote operatie achter de rug van de samenvoeging van lager en kleuteronderwijs tot basisonderwijs, of de onderwijsgevenden worden opnieuw lastig gevallen. Zo ervaren ze dat tenminste. Nu met een schaalvergrotingsoperatie, die niet alleen veel extra werk meebrengt, maar ook veel onzekerheid. Eenzelfde ontwikkeling zien we in alle takken van het onderwijs. De veranderingsoperaties gaan maar door en de vraag wordt urgent: hoe lang verdragen de onderwijsgevenden zoiets nog'' In het t.v- programma „De vierde kamer" opperde WD- fractievoorzitter Bolkestein het idee om naast een nationaal debat overde minderheden, er ook een over het onderwijs te houden. Zijn argumenten waren nogal eenzijdig, ivant hij had het vooral over de kwaliteit van ons onderwijs, waarmee hij vooral bedoelde het presteren in cijfers voorde zogeheten harde vakken en de moderne talen. Toch is het niet zo'n gekke suggestie. Zo n debat geeft ons onderwijs eindelijk weer eens de algemene aandacht die het zo lang heeft moeten missen, van de doorsnee-politicus en -burger die het onderwijs alleen maar ingewikkeld vindt en een hoop geld kostend. Welke onderwerpen zouden in zo'n debat nu bijvoorbeeld aan de orde moeten komen? 1. De algemene vraag: hoeveel is het onderwijs ons waard'' Omdat onze verzorgingsstaat te duur werd heeft ook het onderwijs drastisch moeten bezuinigen, nual vijftien jaar lang. Gevolg: in percentage van het bruto nationaal produkt zit het weer op het niveau van de jaren vijfïg. 2. Hoe kunnen we endoor zorgen dat het leraarschap niet een beklagenswaardig maar een redelijke bevrediging schenkend beroep wordt? En dat heeft besl ist n iet alleen met salarissen te maken. De overheid zal bij weer nieuwe plannen zich meer en vaker moeten afvragen: kunnen wij dal momenteel van de onderwijsgevenden vragen'' 3. Ongetwijfeld zullen de jaren negentig later in de onderwijsgeschiedems te boek staan als de jaren van de schaalvergroting. Niet alleen dat het enthousiasme daarvoor bij leraren en ouders niet overweldigend islam een understatement te gebruiken de twijfel over het nut. anders dan financieel en bedrijfskundig, blijft ook bij mij knagen. Temeer omdat de ene operatie nog met achter de rug is, of de andere wordt al weer aangekondigd zonder dat is aangetoond dat die schaalvergroting onderwijskundig iets heeft opgeleverd. Kijk naar het MBO en het HBO. Wat dat betreft heeft de Onderwijsraad onlangs in de richting vande minister een aantal critische opmerkingen gemaakt, die er niet om logen! Summa summarum: het onderwerp schaalvergroting zou beslist deel uit moeten maken van zo'n onderwijsdebat. 4 De kwaliteit van het onderwijs. Elk tijdperk heeft op dat punt zijn eigen voorkeuren In de jaren zeventig vonden sommigen vorming belangrijkerdan kennis. Het ging meer om de 'hele mens' dan om de mens die wist of presteerde. Nu ligt dat precies andersom. Er is een geweldige aandrang om vooral kwantitatief te presteren, harde vakken zijn in. Een school moet niet een soort vormingsinstituut zijn, maar een goed en efficiënt geleid bedrijf dat 'eerste klas produkten' aflevert. En in het beroepsonderwijs zijn al die zogenaamde algemene vakken, volgens sommigen, maar bijzaak: het gaat erom vaklieden af te leveren. Die mensvorming, tja. Van het ene uiterste in het andere, ook hier Ik denk dat discussies over onderwerpen als deze een goede zaak zouden zijn. Niet alleen in de Tweede Kamer, waar men wel eens dreigt achter de feiten van de al maar doordenderende trein aan te lopen Misschien iets voor het algemeen gedeelte in de Memorie txzn Toelichting bi j de Begroting voor 1993° Maar ook op ouderavonden zou men er goed over kunnen praten. Er is ooit eens een initiatief geweest vooreen Nationale Ouderavond, met gerichte vragen. Misschien kan zoiets nóg eens plaats vinden. Sabbatsrust - De commissie Kerk en Bedrijfsleven van de Gereformeerde Kerken heeft een brochure uitgegeven over de sabbatsrust Met onder an deren de Nederlandse bis schoppen heeft de Commissie zorgen over de 'glijdende werkweek', als uitdrukking van een eenzijdige (economi sche) visie op mens en samen leving. De commissie pleit voor een 'bijbelse levensstijl', die ook in economisch opzicht het vierde gebod (over de sab batsrust) serieus neemt. Beste ladres: Postbus 203. Leusden. SANTIAGO - De Wereld raad van Kerken heeft de westerse kerken opgeroe pen berouw te tonen voor de „historische zonde" die de Indianen is aangedaan. Een groot deel van de mens heid is door het Westen be roofd van het recht pm al hun talenten als zonen en dochters van God te ontwikkelen, schrijft het uitvoerend comité (dagelijks bestuur) van de We reldraad in een brief aan de ruim 300 lidkerken. Aanleiding voor de brief is de herdenking van de ontdek king van Amerika, dit jaar 500 jaar geleden. Het uitvoerend comité erkent het recht van de Indianen op hun eigen organi saties, land, taal. geschiedenis, cultuur en godsdienst. Christe nen hebben sinds de ontdek king van Amerika in 1492 veel goeds gedaan voor het conti nent, maar de hoop die door de verkondiging van het evange lie bij de Indianen werd ge wekt, werd niet gevolgd door daarbij passend gedrag van de Europese kolonisatoren, meent de Wereldraad. De We reldraad herinnert de lidker ken aan de slavenhandel. Deze heeft Afrika beroofd van vele arbeidskrachten, maar Ameri ka in aanraking gebracht met de menselijke, culturele, reli gieuze en sociale rijkdom van de zwarte gemeenschappen. Juist in deze tijd waarin het ra cisme met nieuw geweld op duikt. moeten de zwarte volke ren worden erkend als een in tegraal deel van het „wonder baarlijke mozaïek" van het Amerikaanse continent. De Wereldraad roept de lidker ken op niet te zwijgen over de armoede, grote sociale en eco nomische verschilen en de hoge werkloosheid in de ver schillende Amerikaanse lan den. Alles is al eens gezegd; maar doordat niemand luistert, moet men altijd opnieuw beginnen. Idoor DIRK VISSER MECHELEN - Ondanks de secularisatie is dit een van de meest religieuze tijdperken van deze eeuw, zegt de Belgische kardi naal Godfried Danneels. De religiositeit blijkt uit de op gang van de sekten, de New Age-beweging ('een virus') en de vele artikelen en tijdschrif ten op dit gebied. Maar in de plaats van de gelovige mens is niet de nuchtere, geseculari seerde mens, maar de bijgelo vige mens gekomen. Secularisatie is, in tegenstel ling tot secularisme, een goede zaak. aldus de 58-jarige aarts bisschop van Mechelen-Brus- sel. Er is een duidelijk onder scheid tussen hemel en aarde. Al in de bijbel wordt gespro ken over de betrekkelijke au tonomie van de aardse werke lijkheid ten opzichte van God. De strikte scheiding tussen kerk en staat is een van de toe passingen van de 'goede' secu larisatie. Danneels verstaat onder secu larisme dat de mens zich ge heel van God afsluit. „In de ja ren '60. toen de secularisatie op gang kwam, dachten we dat voor de gelovige mens de to taal geseculariseerde mens zou komen. We bereidden ons voor op een mens met weinig of geen religieuze behoeften voor wie God uitgerangeerd was." „Daarin hebben we ons ver gist." aldus kardinaal Dan neels Wel bestaat er grote on verschilligheid ten opzichte van de kerk. „Maar dat de hui dige mens niet religieus is. is zeker niet waar." Maar voor het geloof is het bijgeloof geko- New Age De hernieuwde belangstelling voor bovenzintuigelijke (trans cendente) zaken uit zich niet in kerkelijke betrokkenheid, maar in de grote opgang van de sekten en de New Age-be weging. De sekten zijn vooral succes vol in Latijns-Amerika en in Oost-Europa. In Latijns-Ame rika heeft de kerk voor de ar men gekozen, maar hebben de armen voor de sekten gekozen, zo citeerde Danneels uit het Amerikaanse weekblad Time. Oost-Europa wordt sinds de ineenstorting van het commu nisme overspoeld door elektro nische predikanten en andere sekteleiders. Ook New Age is volgens Dan neels een religieuze uiting, hoewel de beweging geen God. geen heilige schriften en geen dogma heeft. Op zoek naar bo venzintuigelijke zingeving komt de moderne mens bij New Age uit, dat „in de lijn van het ziektebeeld van de moder ne mens" ligt. Voor de drie kwalen van deze tijd heeft New Age een alternatief. Voor arm- zijn komt rijkdom, voor stress ontspanning en voor conflic ten harmonie. In 1990 waarschuwde Dan neels in een Adventsbrief ('Christus of de Waterman?') tegen de gevaren van de New Age-beweging. Hij is ervan overtuigd dat dit 'geluksre- Kardinaal Danneels cept' niet meer zo lang zal mee lopen. „Maar misschien is het wel een moeder van vele doch ters; je weet niet wat er alle maal uit voort zal komen." New Age heeft volgens Dan neels geen ruggegraat; het ligt op de opperhuid. Het biedt geen diepe zingeving, maar leert de mens alleen om zonder pijn te leven. Het heeft geen structuur van denken, geen moraal en verplicht de mens tot niets. New Age is niet te vergelijken met bijvoorbeeld het boeddhisme, dat voor de eeuwen zal blijven bestaan. Verlamming De Rooms-Katholieke Kerk weet eigenlijk best welke we gen zij bij de verkondiging van het geloof moet bewandelen. „Er is voldoende inzicht in ca techese en evangelisatie, maar er is sprake van een zekere verlamming. Alsof we het ge loof niet voldoende intensief beleven." De kerk lijkt volgens de Belgi sche kardinaal op een voetbal elftal. waarvan de trainer wel de juiste tactiek heeft uitge stippeld, maar waarvan de spe lers of niet fit zijn of te weinig elubenthousiasme hebben. Misschien heeft het te maken met de huidige consumptie koorts. Het moet allemaal makkelijk gaan. Het geloof mag ons geen bloed kosten. Bij de verkondiging moet de Kerk in West-Europa ook op boksen tegen het beeld dat de media over haar verspreiden. Ze gebruiken steeds vaker een foto van een oude kloosterzus ter met kap of van een pastoor in toog. Ook in de reclame komt dit fol kloristische beeld van de kerk steeds vaker voor. „In de su permarkt des levens zijn we van de voedingswaren naar de speelgoedafdeling verhuisd." Verder heeft de hedendaagse tijd moeite met alles wat niet strikt democratisch is. In de kerk bestaat een hiërarchische structuur, niet omdat paus en bisschoppen dat. willen, maar omdat het een openbaringsge- geven is. Dat transcendeert de mens. Het komt dus ergens van boven en dat kan men niet veranderen. Vaak wordt alleen aandacht geschonken aan autoritaire uitspraken van de Kerk. Er zijn honderden maatschappe lijke terreinen waarop de Kerk naastenliefde bedrijft. De kerk is volgens Danneels sterk die nend. Maar dagelijks ontmoet hij mensen die de Kerk niet ken nen (staatslieden, journalis ten). „Die hebben over de an dere bisschoppen en mij een idee dat wij een soort middel eeuwse prinsen zijn die alles centraal regelen. Zij schrikken zich een aap als ze zien dat dat helemaal niet zo is. Ik denk dat er weinig mensen op verant woordelijke plaatsen in ons land zo veel luisteren, zo lange urën, naar raden en naar in spraak als de bisschoppen." Synode Een voorbeeld van een luiste rende houding is de recente brief van de Nederlandse bis schoppen In Christus' naam. „Een goede brief, heb ik tegen Simonis gezegd." Die brief is volgens Danneels een heel dui delijk „uitschrijven van de ideeën" die zijn aanvaard op de Bijzondere Synode van de Nederlandse bisschoppen in 1980, die hij heeft bijgewoond. Over de uitwerking van die sy node zegt Danneels dat je niet kunt verwachten dat 's ande rendaags alles anders is. Er zijn jaren voor nodig voordat een mentaliteit is veranderd. Danneels is lid van de synode raad die erop toeziet dat de be sluiten uit 1980 worden uitge- FOTO: ANP voerd. Naar zijn mening heeft die synode wel positieve resul taten gehad. In de eerste plaats is er onder de toenmalige bis schoppen „een zekere een heid" gekomen. Verder wordt er hard gestreefd naar erken ning van de theologische oplei dingen door het Vaticaan. Ook zijn er voor alle bisdommen convicten gekomen. Tot dan had alleen het bisdom Roer mond een eigen priesteroplei ding, die een heel bepaalde signatuur heeft. De wildgroei in de liturgie is tot staan gebracht. Ook inzake de catechese en de problemen over de missie is er dankzij de synode veel ten goede ge beurd. Tenslotte wijst Dan neels erop dat er een duidelij ke profiel is gekomen van wat de priester is en wat de pasto raal werk(st)er is. De synode heeft op bepaalde terreinen grenzen getrokken. Maar het is een illusie te den ken dat de Kerk over de hele wereld een monolythisch blok. Pluralisme, veelheid van vor men, is er in de Kerk altijd ge weest en zal er altijd zijn. Op het gebied van kerkelijke wet geving en gewoontes is er veel pluralisme mogelijk. Een an der domein is dat van de socia le leer van de kerk. een raak punt tussen principes en toe passingervan. „De vraag is natuurlijk: waar ligt de grens tussen een gebied waaraan U niet moogt raken en dat niet pluraal mag zijn en waar de mogelijkheid tot een zekere pluraliteit begint?" Danneels wijst pluraliteit in het dogma, de geloofsinhoud af. Je kunt het credo en de strikte moraal niet pluraal ma ken. „Als pluraliteit betekent dat je de inhoud van credo en moraal als een soort wassen neus in alle richtingen kunt draaien, dan zeg ik: neen. Dat zou het aanvaarden van een driedubbele waarheid zijn." door BERT VAN DER KRUK BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen ie Driebergen J W Ar ends horst te Vroomshoop Gereformeerde Kerken Aangenomen naar ApekJoom LJ G. U- kei te Middelburg Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Aduard D F Ensmg te Vroomshoop. te Hariingen J W. Roos enbrand te Rotterdam-Centrum UTRECHT De omstre den theologen Eugen Dre- wermann uit Duitsland en Matthew Fox uit de Vere nigde Staten zyn promi nent aanwezig op de ma nifestatie van de Acht Mei Beweging op zaterdag 9 mei in Utrecht. Maar op de liturgische afslui ting kan de kerkelijke leiding niets hebben aan te merken, zo bleek donderdag bij de presen tatie van het programma. Drewermann en Fox zijn niet uitgenodigd omdat zij - we gens hun verlichte denkbeel den - „door Rome achterna gezeten worden", maar omdat ze iets nieuws te vertellen heb ben. „En dan ben je in de kerk al gauw omstreden", aldus voorzitter Wies Stael-Merkx. De eveneens omstreden theo loog Leonardo Boff uit Brazilië kon niet op de uitnodiging in gaan. De manifestatie, met als thema 'Onze wereld delen', zal wor den afgesloten met een vesper. Vorig jaar gebeurde dat met een eucharistieviering waarbij een niet goedgekeurd tafelge bed werd gebruikt. De uiterst gevoelige relatie met de bis schoppen liep daardoor een nieuwe deuk op. De organisatoren verzekerden dat ze niet onder kerkelijke druk voor een onomstreden af sluiting hebben gekozen. De twee bisschoppen met wie zij nog in gesprek zijn. Bar van Rotterdam en Ernst van Bre da. hebben afgelopen maan dag nog wel gepoogd „ons te laten beloven dat we het echt nooit meer zouden doen, maar dat hebben we dus niet ge daan". aldus Stael-Merkx. De Acht Mei Beweging heeft haar eigen „creatieve ruimte om te geloven" en als zij die niet heeft dan neemt ze die wel, zo legde de voorzitter uit. „We nemen onze besluiten heus wel zorgvuldig. We zullen de bisschoppen niet met opzet voor de voeten lopen." Op basis van het programma, waarop ook de namen van de staatssecretarissen Dankert en Kosto prijken, is voor een ves per gekozen. Vorig jaar stond de traditie centraal en lag een, enigszins aangepaste, eucha ristieviering voor de hand. Dit jaar ligt de nadruk op de Euro pese eenwording en de her denking van Columbus en is een vesper gepast. Bovendien is het logisch dat een vernieu wingsbeweging naar nieuwe li turgische vormen zoekt. De bisschoppen hebben de Acht Mei Beweging gevraagd of zij de visie van de bisschop pen op „het zelfverstaan van Hoewel minister voor ontwikkelingssamenwerking Pronk de kritiek op zijn persoon behoorlijk overtuigend kon weerleggen, gaat hij toch met een 'forse politieke waarschu wing' door het leven. Hij liet gisteravond in het debat over de gestopte ontwikkelingshulp aan Indonesië duidelijk blijken bepaald niet onder de indruk te zijn van de gele kaart die het CDA uitdeelde. Het was hem noch de andere toeschouwers duidelijk waar die waarschuwing van het CDA precies op slaat. Eerst vroeg het CDA de minister zijn uitspraken in te trekken en te betreuren, vervolgens herhaalde de bewinds man zijn uitspraken nog eens letterlijk maar waarschuwde voor de onjuiste interpretatie. Daarop besloot CDA-woord- voerder De Hoop Scheffer de opmerking van Pronk als in slikken te beschouwen, maar toverde toch als een konijn uit de hoge hoed die 'ernstige politieke waarschuwing' tevoor schijn. HET PvdA-Kamerlid Van Gijzel concludeerde dan ook dat het CDA gisteravond een geweldige zeepbel blies die uite- lkaar is gespat. Misschien was het niet eens een zeepbel, maar blies het CDA alleen maar stoom af. De Nederlandse po litici weten immers geen raad met het besluit van Jakarta om de Haagse hulp voortaan te weigeren. Het enige middel om druk te kunnen uitoefenen op de Indonesische regering de mensenrechten te respecteren is daarmee weggevallen. Ver dere kritiek op de regering van Jakarta kan Nederland alleen nog verder in eigen vlees snijden als de handelsrelatie op het spel komt te staan, en daar staat niemand in Den Haag om te springen. BOVENDIEN speelt het CDA de eeuwige ergernis over de persoon van Jan Pronk nogal parten. Beckers van Groen Links noemde de CDA'ers treffend de anti-Pronk-strijders. De christen-democraten zijn allergisch voor de minister die zijn portefeuille ongegeneerd gebruikt voor een eigen bui tenlandse politiek-van-het-geheven-vingertje. Een politiek die minder oog heeft voor handelsbelangen en meer waarde hecht aan mensenrechten. Die allergie bracht het CDA bin nen een jaar maar liefst drie keer met de minister in botsing. Bij de begrotingsbehandeling eisten de christen-democraten betere controle op de uitgaven, in een recent partij-rapport wordt de bewindsman als te geldsmijterig afgeschilderd en gisteren moest hij het ontgelden op eert terrein waar iedereen het in wezen over eens is. MAAR er is meer waar het CDA zich aan ergert. De enige PvdA-minister met een sociaal-democratisch imago hield ruim een jaar geleden een opvallende slag om de arm bij het j ingrijpen in de Golfoorlog, lag dwars in de wao-discussie en I beperkt zich ten aanzien van Zuid-Afrika het liefst tot ge- sprekken met het ANC. De allergie van het CDA voor Pronk begint nu echter buiten proporties te raken. De bewindsman had zich weliswaar niet moeten uitspreken over de huidige Indonesische politici, zolang Nederland niet met hen is uit gepraat. Dat is diplomatiek gezien niet tactisch. Maar de ge wraakte uitlatingen van Pronk zijn niet de oorzaak van de breuk met Indonesië en rechtvaardigen daarom niet de poli tieke show die De Hoop Scheffer om die uitspraken maakte. Het is te hopen dat het bij de één-acter van gisteravond blijft. RODE KRUIS DEN HAAG GIRO 6868 de kerk" deelt. Deze visie op de kerk is verwoord in een brief van augustus 1988 waarin de bisschoppenconferentie de contacten met de vemieu-x wingsbeweging afbreekt. v De Acht Mei Beweging heeft gezegd dat zij daar nog net zo over denkt als in 1988. Toen schreef zij dat niet alleen de bisschoppen, maar ook de ge wone gelovigen ('het volk Gods') een eigen verantwoor delijkheid in de kerk hebben. De bisschoppen Bar en Ernst stelden hun vraag op verzoek van de bisschoppenconferen tie, die begin volgende week door hen geïnformeerd wordt over het verloop van het ge sprek met de Acht Mei Bewe ging. „Het* duidelijk dat de bisschoppen de communica tielijn via Bar en Ernst aangrij pen om hun ongenoegen over ons te uiten en ons bepaalde vragen te stellen", aldus pen ningmeester Toon Hommel. rt* ÊeidócSoutmvt Uitgave Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers bv) Kantoor redactie Apothekersdijk 34, Leiden. Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling Stationsweg 37. Leiden 071 -122 244 071 - 134 941 Postbus 112300 AA Leiden Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk 070 - 3190 933 070-3906 717 Postbus 9, 2501 CA Den Haag Telefoon: Telefax Postadres: Hoofdkantoor: Telefoon Telefax: Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17 00 uur Directeur/hooldredacteur J Leune Adjunct-hoofdredacteur J Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L van Koot. Leiden en omgeving (tel. 071 - 144 046/047/48/49) G - J Onvlee (chef-redacteur). F. Buurman, K. van Kesteren, R. Kleijn, drs. R. Koldenhof. M. Kroft, T Pieters en M. Roso. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel' 070 - 3190 815) A van Rijn (chef), W Bunschoten, drs. C van Haersma Buma, A van Holstein. E Huisman. H Jansen, drs J van Leeuwen - Voorbij. R de Roo, drs K Veraart Sport (tel 070 - 3190 826) F Werkman (chef). P Alleblas. D Dijkhuizen, R Langeveld. drs H.-F. Ruijl Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834) G Ansems (coördinator), B Jansma. H Piët Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835) L Kooistra. drs P van Velthoven Foto (tel 070 - 3190 838) M Konvalinka (chef) en S Evenhuis Opmaak (tel 070 - 3190 831) Ch Bels (chef), A. de Bruijn, W. Diekstra, L. Henny, J. Hofmeester, C de Kier, H. Nieuwmans, H Schneider Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819) T Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied - de parlementaire redactie en de'meuwsdienst van de Stichting Pers Unie. een re dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland en België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs K Swiers. M van de Ven en P Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef), H Bijleveld. D Hofland, P Koopman, D van Rietschoten en K van Wees - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus. - de volgende correspondenten m het buitenland drs D J van den Bergh (Peking), drs H Botje (Tunis). A. Courant (Athene) R Hasselerharm (Johannesburg), drs A Heering (Rome). B van Huét (Londen), M de Koninck (Washington), F Lmdenkamp (Sao Paulo). B Schampers (Brussel). W Voordouw (Londen), drs R Vundennk (Moskou), W Werkman (Jeruzalem), G van Wijland (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als iid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertaalster drs M de Cocq op za van 14 00 tot betoon: 071 - 313 677 op ma t/m vr. van 08.30 tot 17.00 u Nabezorglng Telefoon 071 -122 248 op ma. t/m vr. van 18.00 tot 19 00 u 15.00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart per maand 28,20 per kwartaal 82.80 per jaar 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -141 905 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2