Peter Tuinman zeult met zand 7* 4 Muziek: Nederlands Slaapkamerkoor met opera Theater: Wereld van Columbus'voor kinderen Ballet: Prijswinnaars bij gezelschap Reflex Film: Warren Beatty als een beroemde gangster 'Als je in die uitzichtloosheid van Beckett meegaat, is dat de grootste smet die je kunt oplopen. Hij heeft echter een vorm gevonden waarbij je blijft luisteren'. vuilnisbak At Kassen als de tuin van Europa UITGAVE LEIDSECOURANT,TELEFOON071-122244 DONDERDAG 2 APRIL 1992 door reneeoehaan ie gekke Ier, wat moeten we er mee Dat absurde nihilisme. Ik houd er mee opZo schoot het door het hoofd van Peter Tuinman tijdens de repetities voor 'Wachten op Godot', de voorstelling die 8 april het Beckett-festival opent. „Toen Franz Marijnen me be naderde voor de rol van Lucky, heb ik geroepen: 'Wat moet ik met Lucky Ik moet nog de hele avond koffers zeulen ook' „Als je het stuk de eerste keer leest, denk je: Dit lijkt er verdomd veel op dat een zoon voor zijn vader cijfers heeft opgeschreven tussen de één en duizend, daarmee vier velletjes volkalkt en dan tegen pa zegt: 'Als jij dit uitje hoofd leert, ga ik zitten luisteren'. Vervolgens blijkt datzelfde 'Wachten op Godot' niet meer te zijn dan de we reld tussen de scheet en de boer. Waarbij Bec kett dan wel even de hele evolutie en de weten schap onderuit haalt. Hij brengt alles terug tot die ene zin: 'Schreiend op het graf, baren zij' Peter Tuinman, die vanaf de oprichting van Het Nationale Toneel vooral met Franz Marijnen heeft gewerkt, praat bezeten en nuchter tege lijk. Een combinatie waarmee hij al zijn theater werk tegemoet treedt. De jongen, die van dui- zend-dingen-banen uiteindelijk bij het toneel te recht kwam en een wereldcarrière bij een bank snuivend naast zich neergooide, heeft van origi ne niets met Beckett. „Dus ook geen ballast van duizenden interpre taties", grijnst hij breder dan de volle maan doorgaans doet. En toch bleek 'die maffe Ierse schrijver' hem uiteindelijk in de ban te krijgen. Zoals Tuinman het theater ooit binnenwandel de om er nooit meer uit te kunnen wegkomen. Die houding van volledige overgave heeft hem bloed, zweet en tranen gekost. BROK LEVEN VOORBIJ Sinds zijn eerste stap bij Het Nationale Toneel - voornamelijk omdat hij graag 'Woyzeck', de openingsvoorstelling van toen, wilde spelen - is een brok leven verstreken. Hij kreeg, door over vermoeidheid, twee jaar geleden een auto-onge luk, zijn relatie liep op de klippen en na een maandenlange zwerftocht door het land vond hij onderdak in Den Haag, in een hofjeswoning. Zijn humor is er niet minder om, zijn realiteits zin zelfs nog groter geworden. Juist die twee ei genschappen komen hem perfect van pas bij 'Wachten op Godot'. „Als je in die uitzichtloosheid van Beckett mee gaat, is dat de grootste smet die je kunt oplopen. Beckett heeft echter in zijn somberheid een vorm gevonden waarbij mensen blijven luiste ren. Alsof hij de uitvinder van de slapstick is, met de lachende boventoon en die ondertoon van trieste melancholie". Op dat punt begon Tuinman warm te lopen voor deze produktie. Echt gloeien ging hij door de zuinigheid in taal van de schrijver. „Geen ruis, geen woord teveel. Als dat erin zit, ligt dat in mijn rol. Haha, toevallig welja", neemt hij zijn eigen ratelende spreekwijze op de korrel. Met nog altijd een charmant Fries accent. „Wat ik het allermooiste vind is hoe deskundi gen hebben geroepen over deze schrijver dat het de nieuwe Elkerlyc was, een gevaarlijk man, een absurdist. En wat zegt de man zelf: 'Het enige wat ik over het stuk weet, is dat er vier mensen in voorkomen die bolhoeden op hebben'. Fantas tisch toch Zo speelt Het Nationale Toneel 'Wachten op Go dot' ook. Als een realistische confrontatie tussen twee wachtende heren en twee voorbijkomende zwervers. Naarmate het gewoner wordt ge speeld, krijgt het publiek iets van: 'Ja, maar dit is toch absurd Dat blijkt al bij de try-outs, vol gens Tuinman. Zelfs scholieren pikken glashel der op waarover het in feite gaat. Tuinman, nu geheel in vervoering, zwaaiend met een pilsje in de hand: „Er staan namelijk wel effetjes mensen te vechten op de toppen van wat ze nog hebben. Mensen, die zo zinvol moge lijk de zinloosheid weergeven. Met alleen wat planken, een boom en een horizon. Als je dat ziet, word je gek van vreugde. Vanwege de her kenning en de haarzuivere desolaatheid". Dat laatste sluit voor hem aan bij de Haagse overheid die alles bij de vuilnisbak zet onder het mom: 'Het heeft toch allemaal geen zin'. „Er komt een moment dat ze ontdekken dat het wél zin had. Bij voorbeeld als ze inzien hoe uniek het is dat in een stad, die zijn eigen nest bevuilt, toch zo'n Beckett-festival komt". Zelf bouwt hij zijn werk bij Het Nationale To neel overigens iets af. Hij wil stoppen met zich afbeulen. Hoewel, de komende maanden maakt hij naast de toneelrol dagelijks opnamen voor de politie-tv-serie 'Bureau Noord', die vanaf okto ber wordt uitgezonden. Bovendien is hij voorzit ter van een produktiemaatschappij op Curasao, Paradise Productions. Met geld van een multi national gaat hier onder meer Anne-Wil Blan- kers 'Shirley Valentine' spelen. Daarnaast gaat Tuinman naar Brussel voor een rol in Tsjechovs 'Drie zusters'. Rustiger aan doen „Nu ja, meer mijn eigen gang gaan. Ik moet al tijd verder zoeken, met alle gevaren vandien. Ie dereen die risico's opzij zet om zeker van zeker heid te zijn, doet zichzelf te kort. Want zelfs al knal ik met mijn harses tegen de muur, ik zou het zo overdoen. Het is dé manier om te ervaren watje wel en niet kunt of wilt". „Zo kan ik er ooit achterkomen dat die ene waanzinnige liefde belangrijker is dan al mijn rollen. Dat weet ik dan, omdat ik de andere kant van de medaille ken. Ver-bij-ste-rend kijk ik toe als mensen zeggen dat het leven ophoudt met dit vak. Nou, dan heb je een handicap". „Nog erger kan. Als je ontdekt dat Beckett de enige juiste levensvisie had. En je je vervolgens in alles stort om dat gevoel te verbloemen. Ik ben bang dat er momenteel heel veel van die mensen rondlopen. Ook, misschien jüist, voor hen spelen we 'Wachten op Godot', whatever Godot may be. Het enige dat ik weet is wat er in Lucky's koffers zit: zand". Kon. Schouwburg, Den Haag: Het Nationale Toneel met 'Wachten op Godot' van Samuel Beckett. Vertaling: Jacoba van Velde. Regie: Franz Marijnen. Decor: Santiago del Corral. Kostuums: Mechthild Schwienhorst. Met An- dré van den Heuvel, Peter Tuinman, Bert André en Jules Royaards. Op 8 april (première en ope ning Beckett-festival), 13,14,18 t/m '22 april, 3, 7,21 t/m 23 mei (20.15 uur). Tevens op 19 april en 24 mei (14 uur). Wiebe Gotink: 'Opera is vaak erg mooi, maar voor zaaltjes te bombastisch'. John Mellencamp heeft naast zijn muziek ook andere uitlaatkleppen. VER0ER0P DEZE PAGINA De komende popconcerten, auto drive in popmuziek, leven met een idioot en de muziekagenda Gertie van der Klei speelt en zingt in 'Viktor en Viktoria'. VERDER OP DEZE PAGINA Wie van chaos houdt kan nog in Haarlem naar Bert Visscher. musical 'Oklahoma' op komst en de theateragenda. foto Het Nationale Toneel Peter Tuinman: 'Nog erger kan. Als je ontdekt dat Beckett de enige juiste levensvisie had. En je je vervolgens in alles stort om dat gevoel te verbloemen'. Steve Martin en Martin Short schitteren in 'Father of the bride'. VERDER OP DEZE PAGINA Het overzicht van de (nieuwe) films in de bioscopen in Leiden en Den Haag en het expositie-overzicht. Komende zaterdag staan weer veel kassen open voor het publiek. Zo'n driekwart van de produkten uit de Neder landse kassen wordt over heel Europa geëxpor teerd. Nog sterker, in vrijwel alle Europese lan den staan ook nog veel Nederlandse kassen of Nederlandse technische hulpmiddelen. Ondanks dat is het imago van de tuinbouw niet erg best. Nog steeds praten buitenstaanders (onterecht) over het inmiddels veelvuldige ge bruik van giftige bestrijdingsmiddelen. En is er het praatje dat elke tuinder wel een zee van ille gale zwartwerkers in dienst heeft. Mede om die reden, maar ook om 'de burger' te laten weten wat er werkelijk onder het glas ge beurt, is er de presentatie 'Kom in de kas'. 'De tuin van Europa' is dit keer hu thema van deze landelijke manifestatie, die zaterdag 4 april tussen 10 en 16 uur wordt gehouden. Met uit zondering overigens van Noord-Brabant en Limburg, waar zondag 5 april de kassen open gaan. Evenals in vorige jaren zijn in Zuid-Holland de foto Nts meeste open tuinderijen te vinden, met name in het Westland. Daar vindt om 9.30 uur ook de of ficiële opening plaats. In 's-Gravenzande doen dertien kwekers mee aan 'Kom in de kas' en daarvoor is het gebied Bagij neland op deze dag tot wandel- zone verklaard. Auto's kunnen zonder probleem worden geparkeerd op het 's-Gravenzandse vei lingterrein. Op de te bezichtigen bedrij ven, die deze dag hun poorten open zetten, zijn onder meer de teelt van radijs, papri ka, ficus, fresia en amaryllus te zien. Daar is ook een expositie waar allerlei in stanties, zoals de Bloemenveiling Holland en de Stichting Personeelsvoorziening Westland, meer informatie over de tuin bouwsector verstrekken. Het publiek kan hier ook op de veilingklok kopen en door een druk op de knop de prijs bepalen. In het Westland zijn verder spe ciale fietsroutes uitgezet, waarbij men en kele bedrijven onderweg kan bezoeken. Nieuw is een prijsvraag met als hoofdprijs een seizoenskaart voor de Floriade. Voor algemene informatie over 'Kom in de kas' kan men bellen: telefoon 01740 - 272.41. nui.i=id.miun,'iinHM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 17