jokale omroepen vrezen ubsidiestop gemeenten ie mooi verbeelde lachtmerrie van een jngstige bouwmeester i TT,-" en vroege Mattha eicLe Gouxo/nt KUNST/RTV 13 Üan Lenferink kjtopt met RUR WVC: schadeclaims voor kunstrovers De magie van Woodstock Verjaardagsfeest met Sandra Reemer Ml ZATERDAG 28 MAART 1992 T.VERSUM - Jan Lenferink houdt na negen «en zo'n kleine 200 uitzendingen op met zi jn utshow RUR bij Veronica. Dat heeft de om- gisteren bekendgemaakt. Dit seizoen wor- nog zeven RUR's met gasten uit de wereld de kunst, cultuur, sex en wetenschap uitge- den. de laatste op 25 mei Volgens Veronica cd- ben beide partijen in goed overleg besloten het nu al die jaren welletjes is geweest. De itshow voor het grote publiek „met drie man •n snelkookpan", een ongedwongen lokatie ft gestreepte shirt van Lenferink heeft zi jn vert gehad. Een woordvoerder verwacht niet dal rmj lerink op korte termijn met een ander pro- )UW nma op het scherm zal terugkeren Met een s did programma-idee blijft hij echter welkom <Iedi 'c, Martin Engelman overleden AMSTERDAM - De schilder, tekenaar en graficus Martin Engelman is gisteren op 68-ja- rige leeftijd in München over leden. Engelman woonde en werkte onder meer in Den Haag. Eindjaren veertig werk te hij in Parijs als assistent van A.M. Cassandre. De 'andere wereld' was het hoofdmotief in zijn werk. Het circus vormde daarbij niet zelden een lei draad. Grafiek van Engelman werd in 1968 bekroond met de eerste prijs van het Holland Festival. Berlagehuis in Usquert heropend USQUERT - Het Berlagehuis in Us quert is gisteren na een grondige op knapbeurt heropend. Het gaat om het in het jaar 1929 door de Nederlandse archi tect H P. Berlage ontworpen vroegere ge meentehuis van Usquert. Dit pand ver loor z'n functie toen de gemeente Us quert werd opgeheven en bij de nieuwe gemeente Eemsmond werd gevoegd. In 1991 werd begonnen met de opknap beurt die 300.000 gulden heeft gekost. Tijdens de renovatie werd het dak gere pareerd en is de raadszaal opgeknapt. Ook is de burgemeesterskamer hersteld. De stichting Hendrick de Keijser heeft plannen om het oorspronkelijke, even eens uit 1929 daterende en op aanwijzing van Berlage ontworpen meubilair op te knappen. DEN HAAG - Het ministerie van cultuur gaat de schade van de kunstroven bij de musea Kröller- Müller en Van Gogh op de daders proberen te ver halen. Het ministerie heeft inmiddels de dagvaar dingen tegen een tiental mensen laten opstellen. Het is voor het eerst dat het ministerie hiertoe over gaat. Dat heeft het hoofd van de directie cultuurbe heer van het ministerie, J. Jesserun. gisteren mee gedeeld. Alle schade, zowel die aan de kunstwer ken als die aan de gebouwen, is in de dagvaardin gen verwerkt. Jesserun heeft geen idee wat hij van de procedure kan verwachten. „Je kunt van een kikker geen veren plukken, maar ze moeten niet denken dat we softies zijn". Op 13 mei wordt in Amsterdam een handleiding ge presenteerd waarmee musea een eigen calamitei tenplan kunnen opstellen. Idoor HANS PIËT WITTING ierl N HAAG - Sinds be- dit jaar mag het ook op giokale omroep: reclame sje :enden. Jarenlang stajgsten de lokalen zich incieel redden met sidie uit de gemeente- of door bij voorbeeld dtijd te verkopen voor rlichtingsprogram- s. De wetgever heeft de plaatselijke omroe- mogelijk willen ma- ook de weekaanbie- tbd™ i van slagerij 't Mes in ikende munt om te zet- om zodoende fïnan- ^1 meer armslag te krij- Maar zo gemakkelijk ,at lijkt is het allemaal |c moet er eerst een verbit- strijd gevoerd worden Ide lokale uitgever omdat 1 inkomsten dreigt mis te als de omroep zich ook te advertentiemarkt gaat Kven. Bovendien zien ge- ptebesturen nu de kans om de subsidiekraan jt te draaien. [commercials uit te zenden Jt een lokale omroep in be lde gevallen eerst een over komst sluiten met de uitge- Jvan een lokaal dag- of Ivsblad. Volgens de wet moeten de uitgevers namelijk de kans krijgen om deel te ne men aan de exploitatie van de omroepen. Als een uitgever niets voelt voor directe be moeienis, dan moet er op z'n minst een afspraak zijn die de uitgever voorziet van een be paald percentage van de recla megelden. Geschil Over dit onderwerp heeft het. Commissariaat voor de Media (CvdM) onlangs een belang wekkende uitspraak gedaan in een geschil tussen de Stad- somroep Amersfoort en uitge verij Onnes, die onder andere de Amersfoortse Courant op de markt brengt. De Stadsomroep voelde niets voor het plan van de uitgever om een exploitatie maatschappij op te richten ten behoeve van de reclame voor radio en tv en vervolgens de in komsten samen te delen. De omroep meent dat ze de exploi tatie veel goedkoper zelf zou kunnen doen. De Amersfoort se omroep is alleen bereid een deel van de opbrengst af te staan aan de uitgever van de regionale krant. Het Commissariaat voor de Media (CvdM) besliste dat de eis van Onnes (zelf de acquisi tie doen en de opbrengst de len) onredelijk is. Volgens het CvdM moet de lokale omroep uiteindelijk zelf kunnen be slissen op welke wijze de 'winstmaximalisatie' bereikt kan worden. Het CvdM heeft in het geval 'Amersfoort' vast gesteld dat de Stadsomroep vijftien procent van haar recla me-inkomsten af moet dragen aan de plaatselijke uitgever. De omroep zelf had twaalf pro cent willen afstaan, terwijl de uitgever dertig procent wilde. Moeizame relatie Deze zaak krijgt ongetwijfeld een vervolg voor de Raad van State. Want als de uitspraak van het Commissariaat ge-' volgd wordt, dan kan de plaat selijke zender de exploitatie zelf ter hand te nemen en be slist het CmdM over de hoogte van de te betalen afdracht. „Het toont opnieuw aan hoe moeizaam de relatie tussen de lokale omroep en de plaatselij ke uitgever is", erkent Toos Bastiaansen, beleidsmedewer ker van de Organisatie van Lo kale Omroepen in Nederland (OLON). Ze kan maar weinig begrip opbrengen voor het standpunt van de uitgevers om gecompenseerd te willen wor den voor de vermindering van advertentieinkomsten als ge volg van de komst van reclame op de zenders. „Reclame moet het mogelijk maken om de lo kale omroepen financieel wat beter te laten draaien, maar dan zit er direct weer iemand op je nek om daar een deel van weg te halen. Maar gelukkig is er in ieder geval die redelijk- heidstoets, want anders ben je helemaal afhankelijk van de omstandigheid of je al dan niet Toos Bastiaansen van de Organisatie voor Lokale Omroepen in Nederland. TTJ tot overeenkomst kunt komen met de uitgever. En in zo'n si tuatie is het slikken of stikken: een contract of anders geen re clame." Misverstand Toch is er een aantal voorbeel den waarin de omroepèn wel al tot overeenstemming is geko men met de regionale krant. In sommige gevallen wordt de werving van commercials overgelaten aan het acquisitie apparaat van de krant omdat deze hiervoor de ervaring en deskundigheid in huis heeft. Een groot misverstand is, stelt Bastiaansen met nadruk, dat de reclamegelden massaal bin nen zullen stromen bij de loka le omroepen. Want de plaatse lijke omroepen worden niet puur commercieel geëxploi teerd; ze maken normaal on derdeel uit van de publieke omroep. „Reclame is echt niet de kip met de gouden eieren voor de lokale omroepen", zegt de OLON-medewerkster reso luut. „In onze visie moet het ook gaan om aanvullende fi nanciering. Wij zijn nog altijd voorstander van gespreide fi nanciering, dus subsidie, re clame-inkomsten en een soort van lokale omroepbijdrage. Op die manier ben je het minst kwetsbaar. Maar je ziet dat sommige gemeentebesturen de invoering van reclame al aangrijpen om de subsidie stop te zetten of af te bouwen. Dat moet beslist niet gebeu ren. want als de gemeentelijke subsidie helemaal komt te ver vallen, dan kunnen heel veel omroepen het wel schudden Luistercijfers Het opmerkelijke van lokale omroepen is dat er geen be trouwbare luistercijfers over bestaan. Maar daar gaat iets aan gedaan worden. Een be langrijke reden is dat ook de adverteerder sterke belang stelling heeft voor deze gege vens. De omroepen kunnen nu een Nijmeegs onderzoeksbu reau inschakelen om de inte resse te peilen. En dan gaat het niet alleen om de luisteraar. maar ook om die van de kijker. Van de ruim 300 plaatselijke omroepen zijn er zo'n negentig die ook met enige regelmaat via het scherm te bezichtigen zijn. Acht lokale omroepen zijn uitsluitend als televisiestation bezig. Op 1 april komt er weer een nieuwe bij: Amstel TV, be stemd voor Amsterdam en na burige gemeenten. Dit station zal uitsluitend met betaalde medewerkers aan de slag gaan. Bij plaatselijke zendgemach tigden in de meeste grote en middelgrote steden staan er wel een paar medewerkers op de loonlijst. Maar het gros van de omroepen moet het stellen met goedwillende, maar jour nalistiek zeer matig geschool de amateurs. Journalistiek ge zien zijn ze derhalve ook nau welijks een concurrent van de regionale krant. „Maar in die kleinere plaatsen is vaak wel een goede voedingsbodem voor lokale omroepen. Ze zijn vaak ingebed in de lokale ge meenschap en vervullen wel degelijk een goede functie", vindt Bastiaansen. Concert Joe Cocker. Met Joe Cocker (zang), Chris Stainton (toetsen), Deric Dyer (saxofoon, percussie en toet sen), Phil Grande (gitaar), John Miles (toetsen, gitaar, zang). Daniel Hickey (drums), Warren McRae (bas), Cyd- ney Davis (zang) en Maxine Sharp (zang). Ahoy, Rotterdam. Voorpro gramma: Tony Joe White. Gister- Er kan dan misschien een stuk schuurpapier langs je stem banden zijn gegleden, waar ie dereen vervolgens met bewon dering over spreekt, maar als je zelf geen schrijver, compo nist ben. je het verkeerde ma teriaal krijgt aangeleverd en bovendien je begeleidings groep het laat afweten, dan eet je uiteindelijk toch behoorlijk zure vruchten. Vraag dat maar aan Joe Cocker. De Engelse muzikant kent zo wel het zachte dons van het dure hotelbed als de goot. Hij heeft in beiden gelegen. Na zijn optreden op het legendari sche Woodstock Festival in 1969 leek zijn kostje gekocht. De wereld smulde van zijn ge raspte stem en zijn ietwat spas tische bewegingen, maar je hebt vooral dikke benen nodig om die weelde te dragen. Na een diep dal was de rhythm blues-zanger eind jaren tach tig uiteindelijk weer de oude. Zijn concert in Ahoy was een ouderwets dampende gebeur tenis. Gisteravond herhaalde hij dit stuntje met een show die de magie van Woodstock deed herleven, al was het deze keer een wat meer volwassen gebeurtenis. Zelden stond een concert zo snel in de stijgers en werd er in zo'n rap tempo een muzikaal paleisje voltooid. Dat was niet alleen de danken aan Joe. die emotioneel en (voor zijn doen) uiterst ontspannen raspte, maar aan alle bewoners van dit moderne pandje waarin Coc- keriaans werd gevonkt. De musici die hij had meegeno men, waren stuk voor stuk ge selecteerd op kwaliteit. Dat moet wel, want de hoeveelheid talent dat van het podium spet terde, was enorm. Pianist Chris Stainton liet zijn toetsen rammelen als Leon Russell op het Amerikaanse Woodstock- podium ooit deed in klassie kers als 'Feelin' Alright'. En de een-tweetjes die Cocker met de zangeressen Cydnev Davis en Maxine Sharp speelde. streelden het oor. De koortjes j van de dames hadden overi- gens de benodigde schreeuwe rige toon om het hart sneller te laten kloppen. Maar er waren ook hoofdrollen weggelegd voor gitarist Phil Grande, die als hij maar even kon, als een wilde op zijn instrument te j keer ging. Veel beheerster, maar minstens even wonder- schoon, waren de gitaarpartij- I en van John Miles. Het bomvolle Ahoy' in Rotter- i dam ging eigenlijk zonder pro- blemen voor de bijl. Bij het j derde nummer 'Many rivers to j cross' waren er de eerste ko- j ren, daarna volgde al snel de j aanstekers. Cocker genot on- j dertussen zichtbaar. Zijn jasje j verdween heel snel in de cou- lisse en met opgestroopte mou wen en het karakteristieke sprongetje aan het einde van 1 elk nummer zette hij de zaal naar zijn hand. Veel praten deed hij niet. Na driekwartier nam hij even de tijd om zijn groep voor te stellen, maar voor de rest was het muziek dat de klok sloeg. Het materiaal van zijn laatste j plaat 'Night calls' vlocht hij j heel handig door de grootste successen uit zijn omvangrijke l oeuvre. En na de momenten dat hij de lucht net iets te veel I; uit zijn tenen moest persen om j het langs zijn schuurpapier- stembanden te laten glijden, koos hij de uitweg van de balla- i de, waarvan hij ook genoeg I bloedmooie exemplaren ach ter de hand heeft. 'Up where i we belong' is daarvan mis- I schien de bekendste. Wat Coc ker met het optreden vooral i: bewees is, dat hij op het podi um zoveel beter uit de verf I' komt. dan in de studio. De En- gelsman is een podiumdier. En als hij zo gedreven blijft zin- j gen, is het te hopen dat zijn pensioengerechtigde leeftijd nog heel lang op zich laat wachten. ilationale Toneel speelt Bouw- Solness van Henrik Ibsen, vertaling/bewerking van Pe- n Gottfried Greiffenhagen. Sling. Tom Kleijn. Regie: Colin |>ll. Decor, kostuums en licht: jKortekaas. Gezien op 27 maart I Koninklijke Schouwburg. Vele pK VAN TEYLINGEN ergehuil, met verre __''s. Solness komt op ifent schichtig heen en ^|r tussen de archief- ien met zijn werk. Als ze opentrekt, blijkt alleen as in te zitten, nachtmerrie van een itect. (on, van een bouwmeester, voor architect heeft hij gestudeerd. Dat belet J overigens niet om zich Étenaar te voelen. Hij is op- pmmen uit een eenvoudig i en heeft alle geluk van gereld gehad. Een brand testte zijn oude huis en filla's op de vrijgekomen ld werden de basis van zijn I ijes. Die kostte hem zijn kinderen, zijn gemoeds- ten de levensvreugde van vrouw. Klwmeester Solness gaat L| schuld, plicht en angst. Solness is bang dat de aanstor mende jeugd hem zijn positie zal afnemen en blokkeert de mogelijkheden van zijn talent volle assistent. Maar de jeugd, bedreiging en verlangen tege lijk. klopt in een heel andere gedaante op de deur: daar staat Hilde, heks en engel tegelijk. Ze eist het koninkrijk op dat hij haar ooit beloofde en wil luchtkastelen optrekken met haar bouwmeester. Maar die wordt op geringe hoogte al dui zelig, dus dat loopt verkeerd af. Hans Croiset is een uitsteken de acteur en krijgt als Solness ruim de kans om dat weer eens te laten zien. Als een opgejaag de, gefrustreerde, achterdoch tige tijger sluipt hij rond. Als hem een stuk vlees wordt voor gehouden, leeft hij op en al leen al van de kans op wat meer leven gaat hij zich nog ir- rationeler gedragen dan hij al deed. Hij begint als een on waarschijnlijk botte en harte loze tiran, maar brengt ook zijn tragiek over en wint zowaar de sympathie die hij eigenlijk niet verdient. Annet Nieuwenhuijzen krijgt als zijn gehavende vrouw heel wat minder ruimte, maar ge bruikt die indrukwekkend. Het woord plicht ligt haar in de mond bestorven. De planten die ze water geeft, zijn stron ken met maar een paar spatjes groen. Haar huwelijk is dood als haar kinderen, ze ziet alles, maar zwijgt. Als bij haar even de vertedering een kans krijgt, is haar strelende hand in de nek van Hilde tegelijk een klauw: angst en liefde voor de jeugd in één gebaar. Jacqueli ne Blom laat de kijker raden of Hildes bedoelingen duivels of hemels zijn. Ze kan naïef en scherpzinnig zijn, vals en eer lijk, en laat zo de twijfel bloei en die het drama nodig heeft omdat het anders als een wek ker zou aflopen. Ibsen leidt alle zorgvuldig uit gelegde lijntjes naar het fatale punt, maar laat op het niveau van de personages een ambi guïteit toe die daar mooi mee contrasteert. De Nieuwzee- landse regisseur Colin McColl brengt die gelaagdheid ook aan: de fatale afloop ligt er di rect dik bovenop, de nuances komen van de zorvuldig gere gisseerde rollen. Het strij klicht langs het grauwe roestig industriële decor van Niek Kortekaas spelt hetzelfde on heil. Het gaat steeds verder open, maar niet voor het be vrijdende licht waar Solness naar verlangt. Door de spanten en trappen heen is de megalo mane toren van de bouwmees ter te zien waarop hij voor het laatst hoog zal stijgen. Zo werkt alles mee aan een klas sevoorstelling. Maastricht heeft nieuw theater MAASTRICHT - Met een concert van het bijna 110 jaar oude Limburgs Symphonie Orkest (LSO) en een optreden van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen heeft Maastricht gisteravond zijn nieuwe thea ter aan het Vrijthof officieel in gebruik genomen. Burge meester P. Houben benutte de aanwezigheid van bijna 900 gasten om het voortbestaan van het LSO te bepleiten. Zijn uitspraak „Wij staan pal achter het LSO" verwierf een ovatio neel applaus. Minister D'Anco- na van WVC was niet aanwe- Joe Cocker snel in de stijgers I FOTO JET BELGRAVER Kinderen Rekenen op Ons. Wij Rekenen op U. lill/Af (I f fe Bel voor meer informatie of folder unieer 07o - 333 93 00 Een scène uit 'Bouwmeester Solness' I FOTO PAN SOK Itthaus Passion door koor en or- 'an het Haags Barokgezelschap af o Jaap Hillen. Nieuwe Badkapel Veningen. Gisteravond. veij'er ri gul IK BESIER sub: Hillen was met zijn Matt- ctor gisteravond in de Nieuwe 3lie tapel alle andere koren en toch netjes binnen de weken lijdenstijd. Het ,cnaqs Barokgezelschap, goed lren linde amateurmusici en &rs, dat deze Matthëus B v it, staat sinds bijna zeven ni onder zijn leiding. In de '1SV we Badkapel bevindt de '3 k t )ogc*e Preekstoel zich cen- ieK daar waar in andere ker ken het koor begint. Een idea le plaats voor de evangelist, hier zuiver en goed verstaan baar gezongen door Marten Smeding. Onder de preekstoel bevonden zich de overige zangsolisten, links en rechts van hen koor een en koor twee, het geheel van het publiek ge scheiden door het orkest. Het Jeugdkoor van de Vrije School zong als het ware uit de hemel vanaf het linkerbalkon. Toen dan ook nog een heftige regen bui op het dak van de kerk neerkletterde op het moment dat de sopraan Lisette Em- mink haar 'Blute nur du liebes Herz'-aria zong, kon niemand zich meer onttrekken aan de sterke suggestie die van deze uitvoering uitging. Hillen leid de koor en orkest in rustige tempi met aandacht en liefde voor details. Doordat de solis ten over het orkest heen moes ten zingen, werd de klank van stem en orkest goed met el kaar gemengd. De bas Mitchel Sandler in de rol van Jezus is nog aan het begin van zijn car rière. Zijn stemmateriaal bleek uitstekend en goed ge schikt voor deze rol. Zijn pre sentatie was sympathiek en zuiver van expressie. Het ont brak hem echter enigszins aan ervaring en zekerheid om de rol van de lijdende Jezus vol doende doorleefd uit te dra gen, terwijl hij hoge noten wel eens te laag intoneerde. Naast zich vond hij een oude rot van het eerste uur. Max van Eg- mond, die dank zij een goede techniek en veel ervaring de basrollen uitstekend zong. Toen ondergetekende dertig jaar geleden als koorlid met Jaap Hillen de Matthaus zong, begon daar net Van Egmonds ster te blinken. De meest kwetsbare sector, die van de tenoren, was zowel in het koor als bij de solisten goed bezet. Evangelist Marten Smeding en Robert Overpelt bleken bij zonder goed tegen hun moeilij ke taak opgewassen. Zij droe gen meer gevoel uit dan de lichte sopraan Lisette Emmink en de counter-tenor Sytse Bu- walda in de rol die men ge wend is van de alt te horen. Hoe fraai zijn lichtgekruide stem ook was, deze mengde slecht in de duetten met de sopraan en was nauwelijks toe reikend om de aria 'Buss und Reu', zijn gevoelslading te ge ven. In het orkest ging veel goed maar zeker bij de violen niet alles, terwijl Hillen enige malen al zijn vakmanschap no dig had om ontsporingen te voorkomen zoals bij voorbeeld bij de scheve inzet van het Donner- und Blitzekoor. Ondanks deze kritische kant tekeningen maakte de uitvoe ring als geheel een goede in druk door zijn ongekunsteld heid en de goede klankverhou dingen tussen koren, orkest en solisten. Daarbij was overigens geen sprake van een naar au thenticiteit riekende uitvoe ring. Sandra's Verjaardagsshow. Amuse- mentsprogranna. RTL4 om 20.45 uur. Vanavond. HILVERSUM - RTL4 zendt vanavond de eerste aflevering uit van 'San dra's Verjaardagsshow'. Dit nieuwe amusements- en spelprogramma wordt gepresenteerd door San dra Reemer. Niet alleen de tweejarige kandidaten, maar ook de mensen in de zaal kunnen op jacht naar de onvermijdelijke ca deaus. Sandra's Verjaardagsshow' is heel anders dan de 'Zaterdaga vondshow', die Sandra de afge lopen weken presenteerde. Sandra Reemer enthousiast: „In mijn nieuwe show werk ik met reacties van mensen. Het is een show voor het grote pu bliek. Ik vind het enig om daar spontaan op in te spelen. Ge zelligheid staat centraal in deze show en ik geloof zeker, dat dat bij de mensen over komt. Het is een heerlijk amu sementsprogramma op de za terdagavond waarnaar je, lek ker onderuit gezakt op de bank. kunt kijken". Sandra's Verjaardagsshow' bestaat uit tien spelrondes. In elke show is een bekende en jarige Nederlander te gast. Het gaat in totaal om elf feestelijke shows van ruim een uur. In het najaar worden nog eens elf af leveringen gemaakt. In een vrolijk versierde Studio 22 kunnen twee jarige kandi daten in een aantal spelronden gekleurde sleutels in de wacht slepen. Om de eerste sleutel te winnen, spelen de twee kandi daten het 'leeftijdenspel'. Zij krijgen vier bordjes waarop verschillende leeftijden staan. Binnen een bepaalde tijd moeten ze vervolgens vier mensen uit het publiek halen die deze leeftijden hebben. Cryptisch In het 'Er is er één jarig'-spel' moeten de kandidaten aan de hand van een cryptische om schrijving er achter zien te ko men welke jarige, bekende Ne derlander in de show te gast is. Vervolgens stelt Sandra aan deze beroemde gast een aantal multiple-choicevragen. Beide kandidaten moeten dan raden welk antwoord de bekende Ne derlander zal geven. In het 'Coco-crazyspel' maakt één van de kandidaten samen met een jarige publiekspartner kans op een fraai verjaardags cadeau. Bij de 'Kadotrap' be antwoorden de feestvarkens een aantal algemene vragen. Elk goed antwoord staat voor één tree. Wie als eerste de 25ste trede haalt, wint het spel. Ook is er een sleutel te verove ren in het 'Twee van de drie spel. Op een monitor verschij nen telkens drie gezichten van nationale en internationale sterren. De twee kandidaten moeten raden welke ster een afwijkende leeftijd heeft. Ook dit spel wordt gespeeld met een publiekspartner. Tot slot wordt er het grote 'Dobbelspel' gespeeld. Met behulp van enorme dobbelstenen moeten de kandidaten hun eigen leef tijd die tot nu toe nog niet genoemd is bij elkaar dob- Sandra Reemer: „Gezelligheid staat centraal in de nieuwe show" FOTO RTL4 beien. Wie het dichtst zijn leef tijd benadert, wint deze ronde en daarmee drie sleutels. Meubelcheques Wie na het dobbelspel de meeste sleutels heeft ver gaard, is de winnaar en mag het 'Eindspel' spelen. De ge kleurde sleutels geven toegang tot kastjes van dezelf de kleur waarin zich meubel cheques bevinden met een waarde van 500 tot 20.000 gul den. Wanneer de winnaar na het openen van de eerste kast een cheque met een geldwaar de aantreft, mag hij deze hou den of een volgende kast ope nen. Maar wanneer hij voor het laatste kiest, vervalt de cheque die bij de eerder geopende kast t e voor sch ij n kwa m Op 6 juni en 12 december vin den respectievelijk de halve fi nale en de finale van 'Sandra's Verjaardag Show' plaats.«San dra Reemer. „Deze uitzendin gen krijgen niet alleen een ex tra feestelijk karakter, we ge ven ook bijzonder mooie prij zen weg. Zo staan in de halve finale twee auto's op het spel en kunnen de twee overgeble ven finalisten een compleet in gerichte vakantiebungalow winnen Zulke verjaardagsca deaus heb ik nog nooit gehad!"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 25