500 jaar 'resistencia' bron voor Indiaanse theologie „Jaren '90 decennium van de minderheden" li GEESTELIJK LEVEN OPINIE Dertien nieuwe Poolse bisdommen Bezorgde Tökes spreekt Budapest-conferentie toe COMMENTAAR c rt" £cidóc(3ou*a/nt OeUUaQowiant DONDERDAG 26 MAART 198 Terry Waite docent in Cambridge LONDEN - De universiteit van Cam bridge heeft Teip'Waite, die 1763 dagen in Libanon gegijzeld werd, een gastdo centschap aangeboden zodat hij in alle rust aan zijn biografie kan werken. Wai te, die tot mei in dienst blijft van de Ang licaanse Kerk, heeft deze maand een contract gesloten met de uitgeverij Hod- der and Stoughton voor zijn memoires die zullen verschijnen onder de titel 'Ta ken on Trust' (Vertrouwen verzekerd). Hij werd op 20 januari 1987 in Libanon ontvoerd, toen hij in opdracht van de aartsbisschop van Canterbury daar wil de onderhandelen over de vrijlating van Amerikaanse gijzelaars. Hij werd in no vember vorig jaar vrijgelaten. Er is niets zeldzamers dan een mens die men altijd om zich heen verdragen kan VN-embargo houdt invoer bijbels in Irak tegen HAARLEM - Een vrachtwagen met 70.000 bijbels en bijbeluitgaven is aan de grens tussen Jordanië en Irak tegengehouden. De bijbels mochten Irak niet in in ver band met het embargo dat de VN-Veiligheidsraad te gen het land heeft ingesteld, bericht het Nederlands Bijbelgenootschap in Haarlem. De autoriteiten in Irak hadden voor de import van de bijbels toestemming ge geven. Zij zouden worden verspreid over allerlei ker ken. De organisatie van de leveringen is in handen van het bijbelgenootschap in Jordanië en wordt mede mo gelijk gemaakt door steun van de Wereldbond van Bij belgenootschappen in Stuttgart. De Wereldbond heeft zich inmiddels gewend tot de em bargocommissie van de Veiligheidsraad. Als dit niets uithaalt, zal langs diplomatieke weg worden gepro beerd de leveringen van bijbels aan Irak alsnog moge lijk te maken. VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II heeft het aantal bisdommen in zijn geboorteland Polen uitgebreid van 27 naar 40. Het aantal aartsbisdommen stijgt van 5 naar 13. Aan de unie van de aartsbisdommen Gniezno en Warschau is een einde gemaakt. De Poolse hoofstad zelf wordt verdeeld over een aartsbisdom en een bisdom, zo is door het Vaticaan bekendgemaakt. Uitgangs punt bij de reorganisatie van de Poolse Rooms-Katholieke Kerk is dat de bisdommen niet groter dan 10.000 vierkante kilometer mogen zijn. Bovendien mogen er gemiddeld niet meer dan een miljoen rooms-katholieken wonen. De reorganisatie moet de Poolse kerk in staat stellen haar nieuwe taken onder de huidige omstandigheden beter aan te kunnen, schrijft de paus in een brief aan de Poolse kerk. De primaat van Polen, kardinaal Jozef Glemp, is benoemd tot aartsbisschop van Warschau. Hij behoudt de titel van primaat, al zal deze titel voortaan voorbehouden zijn aan de aartsbisschop van Gniezno. BREDA „De bergen hebben toekomst", zeg gen de Indiaanse boeren in het Mexicaanse Tehu- antepec, 500 jaar na de 'ontdekking' van Latijns- Amerika. Het Columbus- jaar betekent voor hen de viering van 500 jaar „resis tencia" (verzet). Hoe slaagden ze erin om 500 jaar lang de onderdruk king de baas te blijven? Die vraag fascineert pater Frans van der Hoff. Hij schreef er een proefschrift over, waar op hij gisteren in Nijmegen promoveerde. Bisschop H.C.A. Ernst van Breda, die enkele ja ren geleden Tehuantepec be zocht, is als paranimf betrok ken bij de promotie van Van der Hoff. In 'Organiseer de hoop' be schrijft Van der Hoff een 'Indi aanse boerentheologie'. „Maar het is moeilijk om er achter te komen wat die theologie in houdt", zegt Van der Hoff (50), „want als je ernaar vraagt, zeg gen de Indianen: geen idee, zo hebben we het nu eenmaal al tijd gedaan. Alleen door met ons samen te leven kun je onze manier van geloven leren be grijpen." Dat dêed hij dan ook. Sinds 1980 werkt hij in hun midden als landarbeider en priester. Als bronnen voor zijn proef schrift gebruikte hij onder meer gedichten en gezangen die de boeren hebben geschre ven en die vooral worden ge bruikt op heiligenfeesten die uitgebreid worden gevierd. Verder baseerde hij zich op verschillende vormen van ver bale en non-verbale communi catie die wordt gebezigd op vergaderingen, tijdens reflec tiebijeenkomsten en in dien sten. Arbeider Toen Van der Hoff in 1980 door een bisschop werd gevraagd om in het bisdom Tehuantepec te komen werken, was hij al ja ren in Latijns-Amerika actief. In Chili deed hij onderzoek en in het Canadese Ottawa gaf hij college aan met name Latino's. Toen generaal Pinochet in 1973 door een coup aan de macht kwam, bevond hij zich in Peru. Daar bleef hij om de vluchtelingenstroom uit Chili op te helpen vangen. Uit Peru vertrok hij in 1974 naar Mexi- co-stad, waar hij ook met vluchtelingen werkte. Tegelijkertijd werkte hij in een fabriek „om aan den lijve te er varen hoe de mechanismen van onderdrukking werken en om ermee om te leren gaan." Om 4 uur stond hij op, zodat hij om 7 uur in de fabriek kon be ginnen, net als de andere be woners van de krottenwijk waar hij woonde en actief was als priester. „Dat maakte me geloofwaardiger voor hen, maar ook vaardiger, omdat ik de taal van de arbeiders sprak." In 1980 ging Van der Hoff naar Tehuantepec. Een bevriende bisschop nodigde hem uit om daar als landarbeider te komen werken. „Het was belangrijk voor de kerk om het verhaal van de armen te horen. Het verhaal óver de armen kenden we zo langzamerhand wel." Van der Hoff ontdekte dat de Indianen met wie hij als boer en priester - samen werkte, geloofden in een al machtige, straffende God, die ziekten uitdeelde en je ezel liet doodgaan. „Dat godsbeeld kwam voort uit de situatie van onderdrukking waarin de Indi aanse gemeenschap zich be vond. Die ervaring werkte door in hun godsbeleving. De riten, mythen en de verering van heiligen dienden om het leven vol te houden." Katalysator Begin jaren tachtig escaleerde de situatie. Door mislukking van de oogst en uitbuiting van tussenhandelaren zagen de In diaanse boeren geen andere uitweg dan het heft in eigen hand te nemen. „Tien dagen lang vergaderden we in een kerk, een vrijplaats in een om geving waar de repressie over al werd gevoeld. Ik had in die gesprekken de functie van ka talysator: ik schiep ruimte voor hun verhalen en hielp hen systematisch te denken." Verschillende dorpen organi seerden zich in een coöperatie, die sinds 1986 biologisch ge teelde koffie uitvoert. De in komsten uit die koffie werden gebruikt om een aantal ge meenschapsprojecten te finan cieren. Van der Hoff was nauw betrokken bij de oprichting van de coöperatie en werd later mede-oprichter van Max Have- laar, die de koffie in Nederland importeert. „De lokale bureau cratie en de tussenhandelaren voelden zich door de acties van de boeren bedreigd. Dat leidde regelmatig tot felle botsingen. De saamhorigheid van de Indi anen, die geloven dat bloed vruchtbaar maakt, werd hier door versterkt." „Een aantal boeren verweet me dat ik teveel over politiek, en te weinig over religie sprak", vertelt Van der Hoff. „We zijn ook gelovigen, hiel den ze me voor." De ontwikke lingen die ze op politiek ter rein doormaakten, leidden er toe dat de oude godsbeelden van de Indianen niet meer vol deden. „In diensten en tijdens reflectiebijeenkomsten beke ken we wat bepaalde bijbeltek sten ons zeiden. Zo ontdekten we een God die met het volk meetrekt, een God die be vrijdt. Langzamerhand veran derde de inhoud van het geloof van de Indianen, terwijl de vorm ervan gelijk bleef." Sekten De veranderingen die de Indi aanse gemeenschap door maakte, leidde ook tot botsin gen met dorpen waar de sek ten goed waren vertegenwoor digd. „Geleidelijk aan ontdek ten die echter dat het ook over hen ging. Dan vroeg een sekte om bijbeluitleg van iemand van ons. Soms leidde dat er zelfs toe dat een meestal Noordamerikaanse pastor eruit werd gegooid en door ie mand van hun eigen groep werd vervangen." De 'kerk van de armen' vormt een bedreiging voor de mid denklasse. Toch proberen de Indiaanse boeren die midden klasse bij de zaak van de ar men te betrekken. „We doen een moreel appèl op ze: waar haal je het recht vandaan om je medemens uit te zuigen. Heel concreet kan dat betekenen dat iemand uit de middenklas- Voor de Indiaanse bevolking is de agave een belangrijke vrucht, on der meer als leverancier van de volksdrank pulque. FOTO: PERS UNIE se zijn vrachtwagen beschik baar stelt voor het vervoer van koffie tegen een redelijke prijs." Op dit moment is een delegatie uit Mexico in Nederland in het kader van een uitwisselings project tussen het bisdom Bre da en Tuhuantepec. „Het is een uitwisseling van totaal ver schillende kerken en culturen. In welke God geloven jullie?, vragen de 'arme Indianen' aan de middenklasse-gelovigen in Nederland. Dan staan ze met de mond vol tanden. Terwijl die vraag voor de Indiaanse boeren essentieel is." Door de uitwisseling hoopt Van der Hoff vragen naar de zin van het leven in deze post moderne maatschappij boven water te krijgen. Wat dat be treft kunnen de Nederlanders van de Mexicaanse Indianen leren. Hoewel hij erkent dat Nederland op dit moment in zekere zin een grotere uitda ging vormt om als priester te werken dan Mexico, reist hij op 6 april weer terug naar Te huantepec.. „Misschien zullen in de toekomst mensen uit Mexico in Nederland komen werken in het kader van de herevangelisatie", aldus Van der Hoff. „Die is hard nodig." „Koning moet edict tegen Spaansejoden intrekken" MADRID De secretaris-ge neraal van de joodse gemeen ten in Spanje, Samuel Toleda- no, eist van koning Juan Car los de intrekking van het edict uit 1492 dat de joden opdracht gaf zich tot het christendom te bekeren of anders Spanje te verlaten. „Wij hopen dat de koning openlijk de verdrijving van de joden uit Spanje betreurt. Het edict moet op die manier als historische vergissing alsnog teniet worden gedaan", zegt Toledano. Door zo te handelen zou koning de 15.000 Spaanse joden alsnog genoegdoening schenken en tegelijkertijd hen uitnodigen mee te werken aan de opbouw van de moderne Spaanse samenleving. Toledano vindt de herdenking van de verdrijving van de jo den en moslims uit Spanje in 1492 een kans om te wijzen op de bijdrage van deze bevol kingsgroepen aan de Spaanse geschiedenis. Er is geen reden tot feestvieren, maar de her denking biedt een goede gele genheid feiten in herinnering te roepen die men lang heeft verdrongen. „In naam van het katholicisme werd onze bijdra ge aan de geschiedenis van Spanje eeuwenlang eenvoudig verzwegen. Op dezelfde ma nier ging het met de prestaties van de islam die evenmin in het concept pasten". Toledano prijst de ontwikke lingen in zijn land na de ver dwijning van de dictatuur van Franco. Hij meent dat het hui dige Spanje weinig meer ge meen heeft met de intolerantie van vroegere eeuwen. Duizenden vrijlatingen aan einde Ramadan CAIRO President Hosni Mubarak van Egypte heeft een decreet ondertekend om 3.500 gevangenen vrij te laten ter ge legenheid van het einde van de Ramadan, de islamitische vas tenmaand. Uit het decreet valt niet op te maken of onder de gevange nen die op vrije voeten komen ook islamitische extremisten zijn. Honderden fanatieke moslims-zijn in Egypte veroor deeld wegens acties gericht te gen de nationale veiligheid. BUDAPEST De jaren '90 zijn volgens de Roe meense bisschop van Hongaarse afkomst, Las- zlo Tökes, het decennium van de minderheden. Ver wijzend naar de uiteenge vallen landen als de Sov jetunie en Joegoslavië en naar zijn eigen land zegt Tökes dat „we onszelf voor de gek zouden hou den als we dit vraagstuk zouden ontkennen. Maar voor de internationale po litiek is het geen eenvou dig probleem." Als een van de leiders van de Hongaarse minderheid in Roe menië wordt Tökes herhaalde lijk met de dood bedreigd. Anonieme nationalisten heb ben zelfs een groot bedrag op zijn hoofd gezei. Tijdens een kort verblijf op de protestantse Europese bijeenkomst in Bu dapest wordt Tökes be schermd door twee lijfwach ten. Hij bezoekt deze week Hongarije op uitnodiging van de Hongaarse regering, die geen enkel risico wilde nemen. Desgevraagd sluit sluit Tökes een gewelddadige confrontatie tussen Roemeense nationalis ten enerzijds en etnische min derheden en de democratische oppositie anderzijds niet uit. De regering laat neo-fascisti- sche demonstraties toe. We gens de economische crisis heeft zij de stemmen van de nationalisten nodig. „Het is duidelijk dat er een lijn loopt van de regering-Ceausescu naar de huidige regering-Ilies- cu. Het nationalisme en de po ging de macht te behouden vormen daarbij de drijfveren. Bovendien wil Iliescu het de mocratiseringsproces terug draaien." Massamoordenaars Alle massamoordenaars lopen weer vrij over straat, consta teert Tökes. Kortgeleden zijn de laatste Securitate-leden Bisschop Tökes (I) op het door hem bekritiseerde Centraal Comité van de Wereldraad in Geneève, 1990. Naast hem secretaris-generaal Emilio Castro. FOTO: AP vrijgelaten zonder dat ze ooit zijn veroordeeld. In naam van het Roemeense nationalisme zouden zij maar al te graag weer tegen de democratische oppositie en de minderheden optreden. „De dissidenten on der Ceausescu zijn nog steeds de dissidenten. Zij zijn maar enkele maanden 'de helden van Roemenië' geweest. Niet alleen mijn leven, maar ook het hunne is nog steeds in ge vaar," aldus Tökes, die vooral de campagnes op de tv hekelt. De Roemeens-Orthodoxe Kerk, waarvan de leiding met dictator Ceausescu heeft ge collaboreerd, steunt nu de re gerende nationalistische par tij. Na de val van Ceausescu werd patriarch Teoctist afge zet. Toen de oude machtheb bers weer terugkeerden, kwam ook Teoctist terug. In de lei ding van de Roemeens-Ortho doxe Kerk is niets veranderd. Alleen metropoliet Nikolaj van Timisoara durft een afwijkend sandpunt in te nemen. Kenmerkend voor het machts denken van de Orthodoxe Kerk noemt Tökes haar hou ding tegenover de met Rome verbonden Grieks-Katholieke Kerk, die in 1948 werd verbo den en sinds twee jaar weer is toegestaan. Hoewel de leden allen Roemenen zijn, in tegen stelling tot de leden van de Hervormde Kerk, die tot de Hongaarse minderheid beho ren, weigert de Orthodoxe Kerk de Grieks-katholieken kerkgebouwen terug te geven. Niet alleen leeft het antisemi tisme weer op, ook keert de Or thodoxe Kerk zich steeds feller tegen de protestanten. In een recente 'oproep tegen de sek ten' noemt abt Ioanichie Balan van het Sinastria-klooster de Hervormde Kerk de ergste ketterij. Ronde tafel Desondanks ijvert Tökes voor een ronde tafel-gesprek van alle religies in Roemenië. Pas na het derde verzoek heeft de Roemeens-Orthodoxe Kerk zich bereid verklaard zonder voorwaarden vooraf aan de ge sprekken deel te nemen. Teleurgesteld toont de her vormde bisschop zich over de oecumenische organisaties, met uitzondering van de We reldbond van Hervormde en Gereformeerde Kerken (WARC). De Wereldraad van Kerken en de Konferentie van Europese Kerken hebben zich veel te veel door het orthodoxe blok laten manipuleren. Welis waar maakte de Wereldraad in 1990 een goed begin met een kritische beoordeling van zijn Oost-Europa-beleid, maar het herstel van de oude hiërarchie in de orthodoxe kerken ging gepaard met aarzeling bij de oecumenische organisaties. Het proces van verwerking van het belaste verleden is tot stilstand gekomen. „We moeten de christelijke be leefdheid vermijden die alle Nederland en Indonesf1 De dreun moet hard zijn aangekomen. Onlangs nogj,j minister Van den Broek naar eigen zeggen zeer constrL gesprekken met zijn Indonesische collega Alatas enk Indonesië op korte termijn een einde wil maken aani I wikkelingsrelatie met Nederland. Den Haag restte avond niets anders dan zich neer te leggen bij het In :i sche voornemen. Indonesië is een onafhankelijke, s<rt ne staat, die zelf mag bepalen met wie hij een ontwikk,"^ relatie in stand houdt. Het heeft voor Nederland g(c] geld te reserveren voor een land dat daar geen behoe|s zegt te hebben. t€ I IN theorie is er niet zo veel op het Indonesische besluip merken. Uitgangspunt van elke ontwikkelingsrelatie immers te zijn dat zij eindig is. Het gaat er om een lantL pen in zijn ontwikkeling tot een volwaardige partne^, wereldgemeenschap. Als een land meent zonder Nedj se steun verder te kunnen, moeten wij dat standpunt (Ij teren. Feit is ook dat Indonesië de voorbije jaren opt sociaal-economische terreinen grote voortgang heeft g al leven nog altijd dertig miljoen mensen onder de| degrens. Dat 'succes' is niet in de laatste plaats het ra, van de miljarden dollars aan westerse hulp. Niet mini) twintig procent van de overheidsuitgaven van Indone^/ den daarmee betaald. a Het probleem is echter dat het Indonesische besluip taal andere gronden is genomen. De regering wil alle^ Nederland breken, omdat Den Haag de afgelopen tw, een duidelijk verband heeft gelegd tussen ontwikkj hulp en mensenrechten. Nederland zou de hulp gebU als „een instrument van intimidatie en als gereedsch° 1 dreigementen aan het adres van Indonesië". In de buj} de Indonesische regering wordt ook nog eens onverHv gewezen op het koloniale verleden, dat wordt omschreL „eeuwen van onmenselijke onderdruking" en „bai g gruweldaden" van Nederland. Dat is de taal van een dat als het om economische ontwikkeling gaat met eer^a voldoende wordt beloond, maar op terreinen als derru sche ontwikkeling en naleving van de mensenrecht^ steeds dikkere min scoort. In het verleden waren de L westerse landen bereid de corruptie en het totalitaire) ter van het regime Suharto door de vingers te zien. IV recente 'gebeurtenissen in Oost-Timor hebben nog eetn getoond dat de machthebbers in Jakarta een absoluL achting aan de dag leggen voor de naleving van de rrï rechten. Door nu juist dat punt aan te grijpen voor halvi: opmerkelijke besluit, plaats de regering in Jakarta zichv te buiten de internationale gemeenschap. lei ng Het streven naar naleving van de mensenrechte! mers geen Nederlandse hobby, maar een standpunt de westerse wereld wordt uitgedragen al pakt de helaas nog weieens anders uit. Vandaar dat ministeijra wat dreigend kon verklaren dat Indonesië met haarjiei een reactie van andere donorlanden riskeert, die zpi' eens behoedzamer ten aanzien van het land zouden gaan opstellen. Donoren plegen ook onderling overleg bij moet echter meteen worden opgemerkt dat drie grootste donoren van Indonesië twee internationale gen zijn, die politiek minder in de melk hebben te brolj en Japan, dat er nog minder dan andere landen men mee heeft mensenrechten ondergeschikt te mal^o economisch gewin. rlc INTUSSEN blijft de vraag onbeantwoord wie de reker^] betalen voor het Indonesische besluit. Zo is het nog orer lijk of de beëindiging van de ontwikkelingsrelatie allls officiële Nederlandse projecten betreft of ook die welzlJ Nederlands overheidsgeld worden uitgevoerd door beeld het Nederlandse bedrijfsleven of de particulier^31 organisaties. Daarmee is een bedrag gemoeid van tieje) miljoenen guldens, dat vooral ten goede komt aan „di ne Indonesiërs". De Indonesische regering treft met h sluit van gisteren vooral haar eigen bevolking. lip gei problemen omzeilt. We bidden herhaaldelijk tot God en noe men elkaar broeder en zuster maar we vergeten oprecht te zijn en elkaar de waarheid te zeggen. Dit is erg gevaarlijk, want we kennen de feiten maar al te goed", waarschuwt Tökes. Economie De sociale, economische en po litieke vernieuwing van Euro pa is volgens prof. dr. B. Goud zwaard afhankelijk van een fundamentele herstructure ring van de economie. Alleen heroriëntering op de bijbelse begrippen vrijheid en gerech tigheid kan een uitweg uit de huidige crisis bieden. Tijdens de bijeenkomst van Europese protestanten in Bu dapest hield de VU-hoogleraar de 200 aanwezigen voor dat vrijheid een veel diepere bete kenis heeft dan de vrijheid van de markt en gerechtigheid veel meer betekent dan sociale gerechtigheid. Vrijheid is het tegendeel van slavernij en ver slaving aan bijvoorbeeld egoïs me en consumptie. Gerechtig heid betekent dat in de eerste plaats de armen en zwakken worden beschermd. Dat gaat volgens Goudzwaard veel verder dan een aanpas sing in ecologisch en sociaal opzicht van het westers econo misch systeem. De vrije markt mag niet het kompas van de samenleving zijn en niet de maatstaf waaraan het heil en het geluk worden gemeten. De Tsjechoslowaakse hoogle raar sociale theologie Jakub Trojan sprak zich uit tegen een derde weg tussen planecono mie en sociale marktecono mie. In de huidige situatie is er geen alternatief voor de markt economie. Het ontbreekt de kerken in Oost-Europa aan kennis en ervaring om een al ternatief te ontwerpen. Oost-Europa kan slechts ho pen dat het westers econo misch systeem dat onverbid delijk wordt ingevoerd, zich aan de culturele omstandighe den zal aanpassen en dat de kerken en andere democrati sche krachten in staat zijn dit proces ethisch te beïnvloeden. Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers bv). Kantoor Apothekersdijk 34. Leiden. Telefoon 071 -122 244 Telefax: 071 -134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk Telefoon: 070-3190 933. Telefax 070-3906 717 Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur; J Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808) L van Koot. Leiden F Buurman, M. Roso. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel 070 - 3190 815): A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs C. van Haersma Buma, A. van Hols' E Huisman. H Jansen, drs J van Leeuwen - Voorbij, R de Roo, drs. K w*" W •aai Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B Jansma, H. Pi|ni< Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835) L. Kooistra, drs. P van Velthoven. P Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka (chef) en S. Evenhuis. d d Opmaak (tel 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A de Bruijn. W. Diekstra. L]an '-1— Jat imgeving (tel. 071 - 144 046/047/48/49): G - J. Onvlee (chef-re<hal i, K. van Kesteren, R. Kleijn, drs. R. Koldenhof, M Kroft, T. Piet^ J 'Hofmeester. C. de Kier, H Nieuwmans, H. Schneider. Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors t to eru De Leidse Courant maakt verder gebruik van de d - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied t - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unif6 dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nee (chef), H. Bijleveld, D Hofland. P. Koopman, D. van Rietschoten en K v - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D J van den Berc S( (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), R Hasselerharm Va: (Johannesburg), drs A. Heering (Rome), B van Huet (Londen). M de K (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel), W V" (Londen), drs. R Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G. varïl) (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). [el De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve dn i; publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Verta&jjjj M. de Cocq. Nabezorglng Telefoon: 071 -122 248 op ma. t/m vr. var 15 00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling- per maand j per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal 28,20 82,80 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3: Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2