wekt verbazing
Kort geding om certificaat echtheid kunstwerk Chagall
EcidaeGoma/nt
KUNST/RTV
Jos Brink verlaat RTL4
Rhythm Festival rond Rembrandtplein
Premières van studenten tijdens componisten-project
Hans De Booy wij gesprok
belediging Belgische polik
DINSDAG 24 MAABT 1992 |j(
f=
Voortbestaan KunstRAI zeker gesteld
AMSTERDAM - De Kunst
RAI in Amsterdam gaat defini
tief door, nu de investerings
maatschappij Wolters Scha
berg Groep zich bereid heeft
verklaard een sponsorbijdrage
te leveren van 50.000 gulden.
De Stichting Kunstbeurs, die
inhoudelijk verantwoordelijk
is voor de KunstRAI, heeft dit
gisteren bekendgemaakt. Het
voortbestaan van de KunstRAI
hing aan een zijden draadje
nadat de twee hoofdsponsors
zich hadden teruggetrokken,
aldus de directeur van de
KunstRAI, E. Hermida. Dat nu
is van de baan, hoewel de
KunstRAI nog „vlijtig" op
zoek is naar andere sponsors.
Of de prijs van 25.000 gulden,
die de afglopen drie jaar tij
dens de beurs werd uitgereikt
aan jonge, veelbelovende Ne
derlandse kunstenaars, dit
jaar wordt geprolongeerd, is
nog niet duidelijk. De onder
handelingen daarover zijn nog
gaande, aldus Hermida. De
KunstRAI, die van 3 tot en met
5 juni in de RAI in Amsterdam
plaatsvindt, zal dit jaar op een
andere manier worden georga
niseerd. Het aantal deelne
mers wordt van 120 naar 100
worden teruggebracht. Van de
100 galeriehouders zullen er
ongeveer 30 uit het buitenland
komen.
AMSTERDAM - Jos
Brink heeft besloten zijn
contract met de Luxem
burgse commerciële zen
der RTL4 niet te verlen
gen. Dat heeft Impresari
aat Peter Paul Tobi giste
ren bekend gemaakt.
Brink presenteerde bij RTL 4
de programma's 'Wedden,
dat...?' en '64.000,- gulden
vraag'. Zijn overeenkomst
loopt 1 januari 1993 af. De ver
bintenis ontstond uit het TV
10-avontuur van Joop van den
Ende, waarin Brink zich loyaal
opstelde ten aanzien van Van
den Ende. Volgens Tobi is van
een breuk met Van den Ende
Produkties geen sprake. Jos
Brink heeft zijn beslissing op
„persoonlijke en artistieke"
gronden genomen.
RTL4 wil niet reageren op het
besluit. Het contract met alle
„sterren" loopt volgend jaar af.'
De onderhandelingen met Van
den Ende over de afname van
een nieuw totaalpakket van
programma's zijn nog gaande.
Brink werkte in het verleden
langdurig voor de AVRO. Ook
daar presenteerde hij 'Wed
den, dat...?'. De AVRO ver
wacht niet dat Brink bij deze
omroep zal terugkeren.
Reed en Adams op
Torhout/Werchter
TORHOUT/WERCHTER
Bryan Adams en Lou Reed zijn
twee van de blikvangers tij
dens de openluchtconcerten in
het Belgische Torhout en
Werchter op respectievelijk 4
en 5 juli. De organisatie ver
wacht ook dit jaar zo'n 40.000
Nederlanders op een totaal
aantal bezoekers van 120.000
mensen. Andere artiesten die
zullen optreden zijn Crowded
House, The Urban Dance
Squad, Pearl Jam en The
Scabs. De organisatie, die nog
in onderhandeling is met drie
andere acts, heeft dit gisteren
bekend gemaakt. De kaartver
koop begint midden april.
Drie dagen halve finales van het
Scheveningse Internationaal Fluit-
concours (zaterdag, zondag en maan
dag) in het Circustheater, Schevenin-
gen. Finales: woensdagavond en
donderdagavond.
SCHEVENINGEN - De
uitstekend georganiseer
de halve finales van het
Scheveningse Internatio
nale Fluitconcours, die af
gelopen zaterdag, zondag
en maandag in het Circus
theater werden gehouden,
zijn zonder rellen of ande
re problemen verlopen.
Echter niet zonder verba
zing over de uitslag. Ach
ter diverse jury-beslissin
gen kunnen even zoveel
vraagtekens geplaatst
worden.
In de finales (zonder Nederlan
ders) die morgen- en donder
dagavond zullen worden ge
houden strijden de volgende
fluitisten om de hoogste eer:
de Rus Evgeny Brokmiller
(23), de Chinees San Qing
Chen (27), de Israëliër Eyal
Ein-Hanar (20), de Hongaarse
Anna Garzuly (21) en de Duitse
Verena Lutz (22). Een eer ove-
antwoording schuldig, maar
toch zou het interessant zijn te
vernemen op welke gronden
bij voorbeeld San Qing Chen
wel tot de finale is toegelaten
en de Duitse Andrea Ikker
niet. Zij speelde niet feilloos,
maar dat kan Qok niet gezegd
worden van de Chinees die bo
vendien veel minder muzikali
teit ten toon spreidde. Waar lag
het accent bij de beoordeling,
op de techniek of op de muzi
kale uitstraling, het musiceren
met het hart? Want daaraan
ontbrak het bij de meerder
heid van de achttien. Tech
nisch soms verbluffend, zoals
in de composities van Varèse,
Martin of Boulez, muzikaal
dikwijls ontzettend kaal en
droog zoals in 'Ihr Blümlein
alle' van Schubert.
Die arme Schubert kwam er
wel bijzonder bekaaid af, vrij
wel niemand realiseerde zich
dat hij in de eerste plaats een
liedcomponist was. Zijn fluit-
variaties moeten dan ook „ge
zongen" worden.
Gepasseerd
De Nederlandse halve finalis
ten, Ruud van Iterson en Su
sanna Edixhoven, zagen zich
dus ook gepasseerd. „Ik denk
niet dat ik in de finale zit", ver
telde Ruud van Iterson mij na
zijn presentatie waarin hij zich
rigens met als inzet een bedrag een boeiende vertolker toonde
i vijfentwintigduizend gul- „ik heb teveel noten gemist".
den beschikbaar, gesteld door
de Nationale Nederlanden. De
finalisten, die verplicht zijn
'Strands' van Theo Loevendie
en het fluitconcert KV 314 van
Mozart te vertolken, zullen
worden begeleid door het
Noordhollands Philharmo-
nisch Orkest onder leiding van
Lucas Vis.
Uiteraard is ook deze jury, on
der voorzitterschap van Manus
Willemsen, aan niemand ver-
ledereen was het gisteravond
wel eens over de keuze van de
Hongaarse Anna Garzuly. Zij
gooit met haar technisch gaaf
en muzikaal expressief spel
bijzonder hoge ogen voor een
toppositie in de finale.
Merkwaardig overigens: drie
van de vijf finalisten speelden
gisteravond, één leverde gis
termiddag haar aandeel en één
zondagavond. Is de laatste in
druk dan toch de beste? De
achttien deelnemers aan de
halve finales (negen vrouwen
en negen mannen) mochten
nun eigen 'recital' samenstel
len aan de hand van een voor
geschreven lijst met werken
uit het 18e en 19e eeuwse re
pertoire, repertoire uit de eer
ste helft van deze eeuw, zowel
impressionistisch als expres
sionistisch en enkele composi
ties uit recenter tijd. Een dui
delijke beperking. Door deze
opzet kunnen de kandidaten
zich namelijk niet laten horen
in die composities waarin zij
nu juist uitblinken. In het
voorgeschreven repertoire
moeten zij dat geldt trou
wens ook voor de finalisten
in een door anderen bepaald
keurslijf musiceren. Het zou
een goede zaak zijn als bij het
concours van volgend jaar,
waarin de piano centraal staat,
deze regeling zou worden her-
Bijzondere prestatie
In de prijzenpot zit ook een
prijs van vijfentwintighonderd
gulden, toe te kennen voor een
bijzondere prestatie in één van
de drie ronden. Die prijs komt
voor de volle honderd procent
toe aan Andrea Ikker (en haar
voortreffélijke begeleidster Ni
cole Winter), want ondanks
haar nervositeit daar had
de jury doorheen moeten .prik
ken'! leverde zij een door en
door muzikale prestatie. Over
begeleiders gesproken: de Rus
Evgeny Brokmiller werd bege
leid door Tatiyana Lazareva.
Zij heeft er met haar superieu
re spel in belangrijke mate toe
bijgedragen dat hij een finale
plaats bereikte. Het aspect be
geleiden verdient bij dit con
cours extra aandacht, niet ie
dere pianist is tevens een be
geleider.
Paul Ackett, de organisator van het North Sea Jazz Festival organiseert ook het Rythm Festival in Amster
dam.
FOTO: MILAN KONVALINKA
AMSTERDAM - Op het
Drum Rhythm Festival,
dat van 2 tot en met 4 juli
op en rondom het Amster
damse Rembrandtplein
wordt gehouden, zullen
artiesten optreden als Da
vid Byrne, Salif Keita, The
Lounge Lizards, Conjure,
Taj Mahal en Kip Hanra-
han.
zenlijk anders dan de Acket-
festivals North Sea Jazz (Den
Haag) en Jazz Mecca (Maas
tricht).
Het festival krijgt een zoge
noemde 'cross over-formule'.
Er wordt een mengeling van
jazz en aan jazz verwante mu
ziekstijlen gepresenteerd in de
vorm van drie thema's: 'The
influence of jazz on dance',
'Pop and the roots of rhythm'
en 'Blues and poetry'. Voor zo
ver nu bekend hebben er
avond- en nachtconcerten
plaats in het Muziektheater,
Escape, de bioscoop Tuschins-
ki en De Kleine Komedie, alle
rond of nabij het Amsterdamse
Rembrandtplein. Volgens een
woordvoerder van het organi
serende Acket Events wordt
het festival in Amsterdam we-
Moeilijkheden
Het Drum Rhythm Festival
komt in de plaats van het in '90
en '91 door Hans Loonstijn ge
organiseerde Drum Jazz Festi
val. Drum-eigenaar Douwe Eg
berts verbrak de samenwer
king met Loonstijn na zich op
stapelende moeilijkheden
rond het festival en de groeien
de negatieve reacties over de
kwaliteit ervan. Drum bena
derde daarna Paul Acket, die
daar best gelukkig mee was ge
zien de onverkwikkelijke ru
zies met Loonstijn, wiens toen
malige festival vlak voor Ac-
kets North Sea Jazz was ge
pland. Niettemin was het giste
ren weer aan Loonstijn om
kwaad te zijn. Na de persconfe
rentie werden stencils uitge
deeld, terwijl faxen naar kran
ten werden gestuurd waarin
geklaagd wordt dat Douwe Eg
berts zijn contract onder valse
voorwendselen beëindigde en
dat van door Loonstijn opge
bouwde bekendheid van het
festival wordt geprofiteerd. In
vage termen wordt bovendien
de Acket-organisatie beschul
digd „waarover wij inmiddels
zoveel weten en van zoveel
kanten informatie en bewijs
last hebben, dat het wel eens
heel vervelend in de nabije
toekomst kan zijn".
Brieven
Die berichten zijn niet van
Loonstijn persoonlijk afkom
stig maar onduidelijke
kopieën van brieven of door
'vrijwilligers van zijn organisa
tie' opgemaakte teksten. Een
tijdens de persconferentie van
Acket Events aanwezige jurist
van Douwe Egberts wist niets
van onenigheid. Acket Events
zelf - eind vorig jaar door Dou
we Egberts benaderd - had
eerder geeist dat de relatie tus
sen sponsor en Loonstijn ge
klaard zou zijn. Drum liet we
ten dat de partijen in goede
harmonie uiteen waren gegaan
en dat beide geen verdere me
dedelingen naar buiten zou
den doen.
AMSTERDAM' - De ko
per van een werk van de
kunstenaar Marc Chagall
(1887-1985) wil een schrif
telijke verklaring van de
eigenares die de Chagall
bij het veilinghuis Sothe
by's heeft ingebracht.
Daarin moet zij ten overstaan
van een notaris verklaren dat
haar echtgenoot het werk des
tijds van de kunstenaar zelf
heeft gekregen. Wanneer de
koper een dergelijke verkla
ring van het veilinghuis krijgt,
is hij bereid alsnog het bedrag
van 26.818Jgulden te betalen.
Dat zei de raadsman van het
Kunstmagazijn Art Storages in
Amsterdam, mr. S. Schram,
gisteren tijdens een kort ge
ding dat bij de rechtbank in de
hoofdstad diende.
Het kort geding was door So
theby's tegen de kunsthande
laar aangespannen, omdat de
man niet wil betalen wanneer
het veilinghuis geen echt
heidscertificaat bij het werk le
vert. Als de koper de verkla
ring van de eigenares niet
krijgt, wil hij dat de koopover
eenkomst tussen hem en So
theby's in een bodemprocedu
re wordt ontbonden.
Sotheby's, die het werk geti
teld 'Moses and an Angel' in
mei van het vorige jaar veilde,
wil de huidige eigenaresse niet
om een verklaring vragen, om
dat zo'n verzoek voor haar, ge
zien haar leeftijd te belastend
zou zijn, aldus mr. Schram. Tij
dens de zitting stelde de direc
teur van Sotheby's, dat de ei
genares ernstig ziek is.
Een eerder aanbod van het vei
linghuis om een verklaring
van het veilinghuis te ver
strekken, waarop staat ver
meld dat het betreffende werk
bij Sotheby's is geveild, vindt
de koper onvoldoende. „Sothe
by's geldt binnen de kunstwe
reld in het geheel niet als ex
pert van authenticiteit van
kunstwerken", aldus de raads
man.
Mr. Schram betwist de opstel
ling van het Comité niet, maar
vindt dat Sotheby's vooraf
gaand aan de veiling had
moeten melden dat er geen
echtheidscertificaat zou kun
nen worden verstrekt. Dat is
volgens hem niet gebeurd. Wel
zou een medewerker van So
theby's hebben gezegd dat de
„provenance goed" is. In
kunstkringen zou dat beteke
nen dat de benodigde docu
menten aanwezig zijn.
De raadsman van het veiling
huis bestrijdt dat de Sotheby's
medewerker dat heeft gezegd.
De terminologie slaat volgens
hem op de herkomst van het
doek, en niet op de authentici
teit ervan. In de catalogus van
de veiling stond bovendien
niet vermeld dat het werk ver
gezeld ging van een echtheids
certificaat. De vice-president
van de Amsterdamse recht
bank, mr. J. M. Vrakking doet
op 2 april uitspraak.
Spelletjes zijn
er niet vooru
maar voor
de reclame
En al weer zitten de directeuren van de
Hilversumse omroepen bij elkaar om te
vergaderen over wie in oktober waar gaat
uitzenden. Hoe zou het toch komen dat het bericht
daarover zo'n vertrouwd aha-gevoel
teweegbrengt? Is dat dan al eerder gebeurd?
Reken maar van yes: het moet in de afgelopen drie
of vier jaar al wel zo'n beetje de vijftigste keer zijn
dat er wordt touwgetrokken over de indeling van
de drie publieke netten.
De enige echte wijziging in al die tijd was het
stoeltjewisselen tussen VARA (van 1 naar 2) en
AVRO van 2 naar 1), met als enige resultaat dat
Nederland 2 zich ongeveer op gelijke hoogte mag
rekenen met RTL4 als het gaat om kale
kijkcijcers. Nederland 2 en RTL4 scoren allebei
regelmatig ergens tussen 25 en 30 procent
kijkdichtheid en roepen daarom allebei
regelmatig trots dat ze marktleider zijn (afgezien
van live-voetbal op Nederland 3 dat het altijd
wint, van wie dan ook).
Maar echt een dam opwerpen tegen de invasie uit
Luxemburg, nou nee, zo heeft dat ook bepaald niet
gewerkt. Dat de TROS en Veronica in de
afgelopen weken schoorvoetend hebben
toegegeven dat hun commerciële aspiraties maar
beter kunnen worden opgeborgendat geeft nou
ook niet direct vol vertrouwen in de loyaliteit die
deze ex-piraten in het vervolg aan de dag zullen
leggen voor het bestel.
Ook de VARA is een onzekere factor: Marcel van
Dam heeft herhaalde malen laten weten dat hij
dan misschien niet echt commercieel wil worden,
maar dan toch wel een soort onafhankelijke
omroep buiten het bestel. En nu begint dan weer
gewoon het gezeur overeen eventuele combinatie
van VARA en VPRO met NOS op Nederland 3, en
dan de EO van 1 naar 2, en stukjes van de NOS
naar 1 en 2, en niemand is daar gelukkig mee.
Althans in de sterfhuisconstructie Hilversum,
want elders in televisieland kan niemand het ook
maar iets schelen natuurlijk. Wie 'Flying Doctors'
wil zien weet het wel te vinden, en dat geldt ook
voor Studio Sport of 'Het Kleine Huis': het maakt
ons niet uit waar onze favoriete programma's
worden vertoond, en nog minder wie ze vertoont,
als ze maar worden vertoond.
Het reclamegeld, waar het allemaal om draait in
omroepland (dat is immers ook de hele
bestaansgrond van RTL4, want u moet u niet
laten voorjokken dat al die leuke spelletjes er zijn
voor u, nee: die zijn er voor de reclameguldens)
verovert inmiddels alsmaar meer terrein. De
reclameblokken worden steeds langer,
veelkleuriger en talrijker, er wordt nu ook al
voorzichtig geopperd dat ook Hilversum ze
binnenkort wel zal toelaten in speelfilms.
En coming-diva Astrid Joosten heeft zich in de
bijbehorende snelle glamour gestort om een geheel
aan reclame gewijde televisieshow te maken,
waarin wordt uitgelegd wat het eigenlijk is, hoe
het tot stand komt, wie het maken, en waarom ze
het maken zoals ze het maken. Reclame als
respectabel maatschappelijk verschijnsel,
kortom: wie had ooit kunnen denken dat de VARA
zo'n programma zou maken?
Het geeft allemaal niks natuurlijk, 'De
Verleiding' is gezellig en vederlicht kijkvoer
opgeluisterd met zangeresjes die op de bekende
wijsjes van bekende reclamespotjes aangepaste
tekstjes ten gehore brengen. Het ziet er allemaal
vlot en kleurig uit, en rare spotjes uit het
buitenland zijn best komisch om te zien.
Veel wijzer 'worden we er niet van, te oordelen aan
de eerste editie, waarvoor twee teams zo integer
mogelijk overkomende reclamemakers elkaar
bestrijdende politieke spotjes mochten maken
over Wim Kok. Dit alles om de vraag te
beantwoorden: kan in ons land wat in Amerika
heel gewoon is?
Geen van de twee was echt overtuigend, geen van
de twee leverde het spectaculaire vuurwerk
waarop we hadden gehoopt. De Nederlandse
reclame is misschien gewoon te fatsoenlijk voor
echt harde reclame. We zijn beter in: „Ik ben
Robijntje, en dan is er koffie".
Clapton trekt stekkers eruit
Koeien op het
toneel is een
zeldzaam
verschijnsel. De
runderen op deze
foto doen zich in
de Amsterdamse
Schouwburg
tegoed aan
veevoer. Zij
„spelen" mee in
het toneelstuk
'Het Begeren
Onder de Olmen',
een produktie van
het Zuidelijk
Toneel, dat zich
afspeelt op een
boerderij in New
England. Het stuk
is tot en met
morgen in
Amsterdam ten
zien. Daarna gaat
het gezelschap er
mee op reis door
het land.
FOTO: ANP
ROTTERDAM - Het jaar
lijks terugkerend compo
nisten-project van het
Rotterdams Conservatori
um presenteert vrijdag 3
april in Zaal de Unie in
Rotterdam een aantal pre
mières van compositie
studenten onder de naam
'The Unanswered Ques
tion'.
Tevens krijgen Russische
componisten de aandacht die
zich geconfronteerd zagen met
de onderdrukking door het
communistisch regime. De
drie componisten in dit pro
gramma hebben ieder hun ei
gen uitweg gezocht uit het di
lemma kunstenaar te zijn in
een totalitaire staat. Nicolas
Roslavetz is representatief
voor componisten uit het Le-'
nin-tijdperk, waarin discussie
over kunst nog mogelijk was.
De centrale vraag was wat pro
letarische kunst diende te zijn.
Van Roslavetz wordt 'Trois
Dances' uit 1923 ten gehore ge
bracht. Onder Stalin werd
avantgardistische muziek als
een verderfelijke uiting van
bourgeoisie-cultuur gezien
waardoor vernieuwende mu
ziek zwaar onder druk kwam
te staan.
Dimitri Sjostakovitsj manoeu
vreerde behoedzaam tussen de
eigen artistieke opvattingen
en de ideeën van dictator Sta
lin. Van hem is de 'Vijftiende
Prelude en Fuga' voor piano te
horen. Galina Oestvolskaja
vluchtte in een totaal isole
ment en componeerde alleen
nog voor een kleine kring van
geestverwanten. Met een film
fragment uit Eisensteins 'Iwan
de Verschrikkelijke' met mu
ziek van Sergei Prokofjev
wordt aangetoond wat de rol
van de kunstenaar in deze pe
riode was. Verder zijn ook wer
ken van de Nederlandse com
ponisten Mare Verhoeven, Ron
Hendriksen, Frank Crijns en
Peter Adriaanz te horen. De
werken worden uitgevoerd
door Frank de Groot (viool),
Vincent de Vries (piano) en en
sembles van het Rotterdams
Conservatorium onder leiding
van Arie van Beek.
Unplugged met Eric Clapton. MTV om
21.00 uur. Vrijdag. Herhaling: zondag.
17.30 uur.
LONDEN - Gitarist en zanger
Eric Clapton heeft zich omwil
le van de publiciteit wel eens
in een showpak gehesen, maar
dat is inmiddels al zo lang gele
den dat dit nu wel een jeugd
zonde kan worden genoemd.
Hij staat in elk geval niet be
kend om zijn flitsende ver
schijning of om showy podi
umgedrag. Vandaar dat zijn
verschijning in de serie 'Un
plugged' van MTV, die al een
paar seizoenen loopt, eigenlijk
aan de late kant is: deze ma
nier van popmuziek maken
zonder franje moet hem im
mers welhaast op het lijf zijn
geschreven. Maar vrijdag is
het dan toch zover, dan is de
popster te zien in zo'n infor
meel MTV-concert.
Het werd op zestien januari
van dit jaar opgenomen in
Windsor voor een klein pu
bliek. Zoals in 'Unplugged'
(wat zoveel wil zeggen als 'de
stekkers eruit') gebruikelijk is,
wordt er alleen op akoestische
instrumenten gespeeld. Clap
ton wordt bijgestaan door een
Andy Fairweather-Low op
slaggitaar, Nathan East op bas
gitaar en de altijd opmerkelij
ke Ray Cooper op percussie.
Achtergrondzangeressen zijn
Katie Kissoon en Tessa Niles.
Op het programma staat voor
namelijk bluesmuziek, met ti
tels als 'San Francisco Bay
Blues' en 'Old Love' en een
verrassende akoestische slow-
versie van de historische me
gahit'Lay la'.
Daarnaast levert Clapton een
emotioneel geladen vertolking
van 'Tears in Heaven' (opge
dragen aan zijn vorig jaar door
een ongeluk omgekomen
zoontje Conor). Geheél nieuw
zijn 'Lonely stranger' (geschre
ven tijdens de soundtrackop
namen voor de film 'Rush' in
1991 in Los Angeles) en 'The
circus left town', over de laat
ste avond die Clapton met Co-
nor doorbracht.
Opmerkelijk tijdens deze con
certregistratie is dat Clapton
deze keer gewoon zijn bril op
houdt, in 'officiële' concerten
zien we hem doorgaans zon
der. Aansluitend aan 'Unplug
ged' wordt op maandag (Clap
tons 47e verjaardag) in het pro
gramma 'MTVs Greatest Hits'
de clip van zijn klassieker
'White Rooms' nog eens ver
toond.
Ajuinen en Look wint Wim Sonneveldtrofee
AMSTERDAM - Het duo Ajuinen en Look (Thomas van Luyn
en Mike Boddé) heeft gisteravond in het Nieuw de La Mar-thea-
ter in Amsterdam de vijfde Wim Sonneveldprijs gewonnen. Het
duo ging tevens strijken met de publieksprijs.
Cabaret Kees Ik (Kees Torn en Gerrie Hondius) werd tweede
en Corine van Opstal eindigde als derde. Het concours om de
Wim Sonneveldprijs is een jaarlijks terugkerend onderdeel van
het Amsterdamse Kleinkunstfestival. De Utrechter Thomas van
Luin (24) en de Rotterdammer Boddé (24) studeren respectieve
lijk algemene letteren en Chinees. In hun programma. 'De fiets
van Marleen', draait het een half uur lang om liefde, sex en spiri
tualiteit.
ANTWERPEN - De Ne
derlandse zanger Hans de
Booy is gisteren door de
Antwerpse rechtbank vrij
gesproken van belediging
van Belgische agenten.
De Booy, tegen wie een maand
voorlopige hechtenis plus een
boete was geëist, zou zich een
jaar geleden midden in de
nacht in beschonken toestand
hebben misdragen tegenover
de agenten. Zij maakten aan
merkingen op het feit dat hij
langs de openbare w
te wateren. Nadat dt
was meegenomen naCT-
reau, zou hij volgens
zijn gevallen, waarbij
sleutelbeen brak. De
ging van De Booy c
met succes alle bescj
gen. Hij was niet drö
weest, had niet in het^
en was juist
Belgische agenten i
lands zangertje" op g
ze behandeld. Bovenl
hij op het bureau niet?
maar op de grond gesiL