Klooster met een crèche Boeren lichtend voorbeeld voor AR-leider Kuyper CeicUcSoirtcmt GEESTELIJK LEVEN OPINIE Bisschoppen wijzen vernieuwingsbewegingen mild terecht Huisdier COMMENTAAR Na lang 'pappen en nathouden' is gelukkig in politik Haag het besef gegroeid dat de fluwelen handschoer worden afgelegd. Ook de PvdA ziet nu in dat een loute! logische benadering van de criminaliteit onvoldoendjM aan de dijk zet en niet in het belang is van de eigenl ban. Want veel voorkomende criminaliteit treft nu juiT al de zwakkeren in de samenleving: zij wonen in de Ij waar je 's avonds niet meer de straat op durft, waar de£C worden beklad en waar je rijwiel, als ware het een ïfce ook vastgeketend nog niet veilig is voor dieven. nT £eidóc6ou4a/nt - ZATERDAG 21 MAART 1 Intelligentie is de eigenschap zijn omgeving te accepteren William Faulkner UTRECHT - Met de brief 'In Christus' naam' willen de rooms-katholieke bisschoppen van Nederland de geloofsge meenschap „op koers houden" temidden van discussies over de plaats van vrijwillig(st)ers, pastoraal werk(st)ers en pries ters in de kerk. De gelovigen zijn het zicht kwijt geraakt op het sacramentele karakter van de kerk, zo zei bisschop H.C.A. Ernst van Breda gisteren in Utrecht bij de presentatie. De brief bevat volgens hem „geen scherpe veroordeling" van vernieuwingsbewegingen als de Acht Mei Beweging en de Mariënburgvereniging, maar heeft een verkondigend karakter. De bisschoppen ho pen door te overtuigen mensen aan zich te binden. Ze ver wachten geen averechts effect van de brief. Daarin houden zij vast aan de koppeling tussen celibaat en priesterschap, hoe wel ze erkennen dat de voor waarde van het ongehuwd zijn „in principe gewijzigd kan worden". Maar ze zien geen doorslaggevende reden op dit punt een verandering van de praktijk van de westerse ka tholieke kerk te bepleiten. De bisschoppen keren zich uit drukkelijk tegen de toelating van de vrouw tot het priester ambt. Dat is in strijd met de unanieme traditie van de Or thodoxe Kerken in het Oosten en van de Rooms-Katholieke Kerk in het Westen. Ze erkennen dat vooral op dit laatste punt de argumenten in twee pauselijke documenten „niet het gemeengoed van. al len" in de Nederlandse RK Kerk zijn. Volgens Ernst moet worden vermeden dat dit vraagstuk wordt benaderd vanuit de emancipatiegedach te en de principiële gelijkheid van man en vrouw die in Chris tus is gegeven. Het groeiend priestertekort is voor de bisschoppen geen re den af te wijken van het princi pe dat alleen de geldig gewijde priester de bedienaar van de eucharistie kan zijn. Ze beve len. een eucharistieviering per weekeinde in een parochie aan waaraan ook zoveel mogelijk intenties van individuele kerk leden gekoppeld moeten wor den. Zowel aan voorzitter Wies Stael Merkx van de Acht Mei beweging als Henk van Breu- kelen van de Vereniging van pastoraal werkenden is de mil de toon opgevallen. De Ma riënburgvereniging, AMB, VPW en GOP zullen binnen kort met een gezamenlijke re actie op de brief komen, waar in wel „de geluiden van de ba sis" zullen doorklinken. Zij be treuren het dat hun organisa ties niet betrokken zijn bij de totstandkoming van de brief. „Wij constateren dat de bis schoppen eerder in gesprek zijn met zichzelf dan met de gelovigen", laten zij in een ver klaring weten. „De tekst ademt in alles de sfeer van een theologische zelfverantwoor- ding en zelfdefensie op ideolo gisch niveau bij de bisschop pen in hun opstelling ten aan zien van de problemen in de Nederlandse kerkprovincie." door MARINUS V.D BERG Tweemaal heb ik mij op papier laten ontvallen in een tussenzinnetje dat ik geen liefhebber ben van huisdieren. Met name zie ik mezelf geen hond of poes in huis nemen. Maar ik zie ook geen papegaai, kanarievogel of parkiet in huis komen, hoewel ik dat wel gezellige dieren vind. Ik heb ook geen aquarium met vissen of slangen. Eenmaal heb ik in deze krant deze bekentenis gedaan. Beide keren heeft me dat reacties opgeleverd. Ik heb uit die reacties begrepen dat mijn tussenzinnetje over huisdieren op zijn zachtst gezegd verkeerd is gevallen. Ik wilde niemand kwetsen, maar het gebeurde toch. Ik zie vooral de nadelen van huisdieren. Een hond moet je elke dag uitlaten en ik ben niet elke dag thuis. Een hond zou bij mij vereenzamen. Poezen hebben dat geloof ik minder, maar ik heb er schrik van dat ze plotseling op tafel springen en mij dierbare dingen omstoten. Dingen waaraan ik gehecht ben. De vogels zouden me al te kwistig met hun eten strooien buiten de kooi en me noodzaken vaker de stofzuiger ter hand te nemen. Al jaren hoop ik op stofzuigers die minder lawaai maken. Maar voor de liefhebber is alles anders en die ziet geen bezwaar in de extra werkzaamheden die een huisdier meebrengen. Zo is het met liefhebberij: ze maakt licht en neemt bezwaren weg. Liefhebbers zien vooral voordelen. Het uitlaten van de hond is goed voorde beweging van jezelf maar brengt je ook in contact met anderen. Zo zijn er mensen die elkaar vooral of soms alleen kennen „van het blokje om met de hond". Anderen hebben een huisdier om leven en aanspraak in huis te hebben. Een hond begroet je als je binnenkomt. Er zijn ontroerende verhalen van de gevoeligheid die een hond kan hebben. Ik heb het nu niet over die agressief gemaakte honden waarvan al meerderen slachtoffer zijn geworden. Een hond hecht zich aan de mens en de mens hecht zich aan de hond. Een hond kan zelfs jaloers zijn als er een kind wordt geboren. Gebrek aan aandacht? Ik viveg het bezorgd aan mijn broer die pas vader is geworden en vele uren naar zijn eerste kind zat te kijken: zijn de honden niet jaloers? Hij had er nog niets van gemerkt. Ik was gerustgesteld. Ik herinner me nog een ongeneeslijk ziek echtpaar in het ziekenhuis. Ze hadden een dochter van dertien en een hond. Eerst stierf de vrouw. De man was een teruggetrokken mens die weinig sprak. Op een zondag vroeg hij of zijn hond mocht komen naar het ziekenhuis. De vraag was een kleine paleisrevolutie: zonde tegen hygièneopvatting. Maar de verpleging begreep dat de hond misschien meer kon doen bij dit moeilijke afscheid dan wie ook. De hond mocht komen. Enkele dagen later is de man gestorven. Soms sterft een hond kort na de dood van de vrouw of man waar hij jaren „vriend aan huis was". „Ik heb een hond in huis genomen kort na de dood van mijn man. Elke zondag wachtte hij me op als ik uit de kerk kwam. In de middag gingen we wandelen. Nu is hij ziek. Gek misschien, maar het is alsof ik weer rouw. Ik ben helemaal uit mijn doen," vertelde een oudere dame na een lezing. Onlangs is de hond van de koningin gestorven. Het journaal maakte er melding van. Hoewel ik zelf waarschijnlijk geen huisdieren zal nemen, heb ik er wel gevoel voor hoe een grote waarde een dier in iemands leven kan hebben. Ik geniet zelf van paarden die vrij in de wei lopen. Soms zie ik ze in de optrekkende mist. Mysterieus. En een vroege vlinder streelt mijn hart. Misschien zegt dat iets over mijn vrijheidsverlangen. UTRECHT - Vijf stille, kaarsrechte gestalten, biddend in de zware hou ten banken van de half duistere kapel. Ze genie ten hun momenten van bezinning. Pas op deze plek dringt het besef door dat dit gebouw met zijn doolhof van gangen ook nog klooster is; het huis van 26 zusters Augusti- nessen. De kapel is het rustpunt in een overigens druk bestaan. Van Truus Meijerink, een opge wekte, rad pratende zuster, mag het rustig gezegd zijn: „We zijn een soort katholiek Leger des Heils." Het klooster staat immers middenin de moeilijke kant van het leven. De zusters bieden onderdak aan vrouwen en meisjes die hun huis en hun problemen ontvluchten. Soms blijven ze maar even. Soms een paar maanden. Tot hun kwestie is opgelost, of tot ze van anderen hulp krijgen in hun moeilijk heden. De orde begon in 1934, op precies deze plaats, in een paar stokoude panden in de Utrechtse binnenstad; te mid den van de armoe. Het was vanaf het begin bedoeld als toevluchtsoord voor vrouwen. Het was, en is, daarom met eni ge regelmaat het mikpunt van door het dolle heen geraakte mannen. Niet voor niets zijn de vensters aan de kant van de Oude Gracht beschermd met robuuste rolluiken. Te vaak hebben de zusters pogingen meegemaakt om ruiten in te gooien, of zelfs een kind te ont voeren, dat door de moeder op haar vlucht is meegenomen. „Meisjestad" noemen ze hun gastvrij werk. want ooit begon het als een centrum voor meis jes. Het is nu al lang 'alle leef tijden'. De kloostergemeenschap laat zich in dat werk toch nog altijd bijstaan door meisjes; stagiai res, vrijwilligsters. Ze werken en wonen een jaar lang in het klooster. Vijf dagen per week. Het weekend vrij. Ze gaven ge hoor aan de oproep van de zus ters: „Geef een jaar van je le ven". Meisjes van zeventien, achttien, negentien jaar. Ze werken in de crèche, in de keu ken, in de wasserij, ze horen de verhalen aan van de vróuwen, die in nood aanklopten. En ze onderwerpen zich ook aan de degelijke huisregels van de zusters, 's Avonds om half elf moeten ze onverbiddelijk bin nen zijn. Het lijkt streng, nau welijks meer van deze tijd. Zuster Paamaker lacht harte lijk: „Ze moeten hier zo hard werken, dat ze niet eens uit willen 's avonds...." De meisjes bevestigen het. Marleen Ramakers was twee Marleen, Odelia, zusterïruus Meijerink: „Zijn het geen schatjes...?? jaar bij de zusters, één jaar in Utrecht, en een jaar in Parijs. Ze komt nog graag af en toe buurten in het klooster, al be gon ze inmiddels op de Raalter Franciscushof aan een oplei ding in de psychiatrische ver pleging. Odelia Otten haalde haar di ploma op het. Raalter VWO, wist niet meteen wat ze verder wilde, en besloot ook 'een jaar van haar leven te geven'. Ze is nu halverwege, en ze bezweert dat het veel dramatischer is dan het klinkt: een jaar geven van je leven. Een 'sociaal jaar', noemen ze het in het klooster. „De meis jes maken hier kennis met de slechte, maar ook met de mooie kanten van het leven op een manier die je ergens an ders niet makkelijk zal aan treffen." Marleen, Odelia en zuster Meijerink hebben één ding ge meen: ze komen alle drie uit Luttenberg (Overijssel). Zo ver als maar denkbaar is ligt dat dorp verwijderd van de grim mige onderkant van het leven in gammele oude stadsbuur ten of rottende betonwijken uit de tijd van de revolutiebouw. Want vandaar komt een deel van de vrouwen dat heil en be scherming zoekt in het kloos ter aan de smalle Waterstraat, hartje Utrecht. Maar generali seer niet. Er zijn ook moeders en meisjes uit keurige rijtjes buurten: „In feite krijg je toch te maken met vrouwen uit alle lagen van de bevolking." Die dag is het klooster bevolkt door vrouwen en kinderen, die zichtbaar uit zonniger oorden dan Nederland stammen. Toe val: de bezetting van de gas tenverblijven wisselt regelma tig voor mensen van elke stand, rang, ras, geloof, volk. Een mohammedaans meisje, dat een gedwongen huwelijk ontvlucht, een geboren en ge togen Utrechtse die wegloopt van een onhoudbare relatie, een vrouw diè domweg haar huis is uitgezet. Marleen: „Je komt écht van alles tegen. In het begin is dat best moeilijk. Ik was zeventien, nogal verle gen en ik kwam uit een rustig dorp, en dan krijg je ineens al die verhalen te horen." Eén jaar deed ze Utrecht. Het volgende jaar ging ze naar het huis van de Augustinessen bij Parijs, Arnouville-les-Gonesse. Twee jaar ervaring, die ze niet graag had willen missen. De sfeer stond haar aan: „Heel an ders dan je je voorstelt bij een klooster. Er wordt ontzettend veel gelachen, we hadden om de haverklap feestjes." Goede herinneringen. Ze gaat dan ook graag af en toe nog eens op visite in het klooster. Bijpraten met de zusters. Maar geen haar op haar hoofd, dat er aan denkt zélf in te treden. „Absoluut niet..." Odelia Otten, nu halverwege haar sociale jaar, denkt er pre cies zo over. „Zelf in het kloos ter? Oh, nee." „Maai* ik heb wél groot respect gekregen voor de zusters. Hun manier van leven; aan de ene kant de kloosterplichten, aan de andere kant keihard wer ken; want dat doen ze. Zuster Paamaker (een streek- genote, ze komt uit Raalte) is lang begeleider geweest van de meisjes, en ze is wijs genoeg om geen druk uit te oefenen op welk meisje dan ook. Ze ko men hier, naar ze hoopt, om le venservaring op te doen. Wat ze geloven is hun zaak, de zus ters respecteren het, katholiek zijn hoeft niet, sociale bewo genheid is wél verplicht. Truus Meijerink waagde destijds het avontuur wel. „Met mij is het eigenlijk vanzelf gegaan." De Luttenbergse wilde in de kin derverzorging, en ze kwam voor haar opleiding terecht in het Utrechtse klooster. Een maal opgeleid werkte ze her en dér met kinderen, maar ze bleek zo gegrepen door 'de De Zuidafrikaanse Boerenleider Paul Kruger bracht in 1900 een be zoek aan Nederland. Hier maakt hij een rijtoer door Rotterdam. FOTO: SP De visie van de antirevolutio naire leider Abraham Kuyper (1837-1920) op de internationa le verhoudingen in zijn tijd werd in hoge mate bepaald door zijn vereenzelviging met de Zuidafrikaanse Boeren. Zijn visie op de Boerenoorlo gen leidde tot een breuk met Engeland, het land waar van oorsprong zijn hart naar uit ging, en een geleidelijke toe nadering tot Duitsland. Tot deze conclusie komt de historicus Chris A.J. van Kop pen in zijn proefschrift 'De Geuzen van de Negentiende Eeuw - Abraham Kuyper en Zuid-Afrika', waarop hij giste ren aan de Rijksuniversiteit te Utrecht is gepromoveerd. Kuyper, minister-president van 1901 tot 1905, was stichter van de Anti-Revolutionaire Partij (1878) en de Vrije Uni versiteit (1880). Hij was aan voerder van de Doleantie (1886) die zes jaar later met de kerken uit de Afscheiding van 1834 opging in de Gerefor meerde Kerken in Nederland. Uit commentaren in het dag blad De Standaard, in 1872 door Kuyper opgericht, blijkt volgens Van Koppen dat de an tirevolutionaire leider „van oorsprong Anglofiel" was. Dit is in strijd met het beeld dat in het verleden van Kuyper ge schetst is, als zou hij „van oudsher Duitsgezind" zijn ge weest. Zijn liefde voor Engeland, de Engelsen en de Engelse cul tuur werd volgens Van Koppen pas in de jaren tachtig en ne gentig van de vorige eeuw langzamerhand overschaduwd door zijn afkeer van de buiten landse politiek van Engeland, dat hij beschuldigde van ex pansionisme en imperialisme. Het beleid van de Engelsen in Zuid-Afrika was voor deze ver schuiving in Kuypers visie van essentiële betekenis. De tweede Boerenoorlog, „waarin Engeland zich ver greep aan twee kleine,' zelf standige naties van Neder landse stam" in de jaren 1899- 1902, leidde tot Kuypers defi nitieve breuk met Engeland. Duitsland had zich inmiddels ontwikkeld tot de machtige continentale tegenvoeter van Engeland, dat traditioneel werd geacht de onafhankelijk heid van Nederland en zijn ko loniaal imperium te waarbor gen. Lange tijd vreesde Nederland dat zijn onafhankelijkheid in het proces van Duitse eenwor ding teloor zou gaan. Hoewel Nederland steeds afhankelij ker van Duitsland werd, zag Kuyper na 1900 het gevaar voor Nederland niet meer in eerste instantie van Duitse zij de komen. Engeland had met zijn optreden in Zuid-Afrika in zijn ogen iedere geloofwaar digheid als beschermer van de kleine Europese mogendhe den verloren. Als hoofdredacteur van De Standaard schreef Kuyper meer over Zuid-Afrika dan over enige andere kwestie in de buitenlandse politiek. Zijn belangstelling werd gewekt in de tweede helft van de jaren zeventig, toen de Boeren in op stand kwamen tegen hun libe rale president Thomas Bur gers. Het succes van de Boeren in hun strijd tegen de Engelsen in 1880-1881 en het bezoek in 1884 van president Kruger, ge neraal Smit en de Transvaalse minister van onderwijs Du Toit aan Nederland leidde tot „eerder ongekende uitbarstin gen van nationale gevoelens1'. Het succes van de Boeren bracht een natie die al zo lang twijfelde aan de zin van haar bestaan, tot het besef een im periale mogendheid te zijn. In het Nederland, waar de schoolstrijd, de strijd voor uit breiding van het kiesrecht en de sociale kwestie het volk ver deeld hielden en een economi sche recessie de spanningen verder aanwakkerde, werd Zuid-Afrika aangegrepen als het bewijs van de vitaliteit van de Nederlandse natie. Van een Zuid-Afrika, veranderd in Nieuw-Holland, verwachtte Deltaplan FOTO: TON MINNEN sfeer' van de Augustinessen, dat ze besloot toe te treden. Ze woont en werkt inmiddels 26 jaar in het klooster. Maar ze is bij gelegenheid ook in Salland te vinden, de streek waar ze ge boren en getogen is. Eén keer per jaar zet ze daar de loterij op touw. De loterij is een uiterst wereld se activiteit, die dan ook ten doel heeft om geld in het laatje te brengen voor het werk van de zes huizen, waarin de onge veer 130 Augustinessen wonen en werken. De zusters verde len het karweionderling. Meestal bewerkt een loterij- zuster de eigen geboorte streek. Dus zeilt zuster Meije rink eens per jaar Salland bin nen met persberichten en an dere wervende teksten. Koopt een lot, maak kans op één van twintig hoofdprijzen van dui zend gulden, en helpt meisjes- stad. Ieder jaar weer zien de zusters hun loterij met enige vre^s te- genoet: „Wat zal het nu weer worden, er zijn zoveel acties..." Elk jaar weer valt het mee. Een deel van de kosten is opnieuw gedekt. Het werk kan voort. „We worden nu eenmaal niet gesubsidiëerd, dus we moeten wat verzinnen om aan geld te komen." Als het eraf kan, vragen de zus ters ook een kleine bijdrage van de vrouwen die zij onder dak geven. Zoals ze de vrou wen ook vragen om kleine huishoudelijke hand- en span diensten. Een maandblad - hun pedant ^van de 'Strijd kreet'- is een derde bron van inkomsten. De Stad Gods, heet de publicatie. Het blad biedt inzicht in het werk van de Au gustinessen en het biedt stof tot overdenking. Want de zus ters leven niet bij bidden en werken alleen:„Lezen, stude ren, je verdiepen in de dingen, het hoort er wezenlijk bij. Het is een kwaal waar alle regeringen in meer of r aan lijden, maar het kabinet Lubbers-Kok blijkt een i| ker: grootspraak. De regeerploeg slaagt er irpmers vooj lijk in zijn dunne portemonnee en wat slappe knietjes schoots te compenseren door middel van een uitgebrp cabulaire aan gezwollen superlatieven. Zo is na de Vernieuwing', de 'Vierde Nota Extra', het 'NMP Plus'!' 'Deltaplan Fiets' dan nu het 'Deltaplan tegen de crimirf geboren. De term 'Deltaplan' is niet eens zo slecht gekozen. hty staat de burgers en overheid op het punt van de veilt geweldpleging en vandalisme al heel lang aan de lippet daar ook, dat het begrip 'kleine criminaliteit' in het pri] nele circuit heeft afgedaan en is vervangen door de i| scher omschrijving: 'veel voorkomende criminaliteit'.L VOORALSNOG richt het Deltaplan zich met namejid openbaar vervoer, op de terugdringing van de agr< trams, bussen en treinen en beperking van het zwan Experimenten in Amsterdam hebben aangetoond d^ de agressie als het zwartrijden eenvoudig zijn te be^v, namelijk door het aanstellen van (kaartjes)controle v ov-bedrijven krijgen dan ook circa vijftig miljoen \^n aanstellen van meer van die mensen. In Amsterdaig het zwartrijden een enorme omvang heeft aangenonj len zelfs op alle trams conducteurs terugkeren. Ook l" tiekorps en het justitiële apparaat krijgen een (bescj financiële injectie. In totaal wil het kabinet de komende drie jaar vor^ driehonderd miljoen gulden verspijkeren. Dat lij[ai maar er moet bij bedacht worden dat met dit geld \j0I deel 'oude' bezuinigingen ongedaan worden gema{_ vendien moet er een nieuwe taak van worden uitgev beperkte legitimatieplicht. Wordt-met deze operatie Deltaveilige dam opgeworpen tegen de 'veel voork criminaliteit?'. Dat lijkt een wat al te stoere verondei Een werkgroep vanrijksambtenaren, ns, vakboi stads- en streekvervoer heeft namelijk becijferd-dat veilig en fraudevrij maken van het openbaar vervoer A zevenhonderd miljoen gulden nodig is. Een ferme eer j op weg naar een veiliger, prettiger en bruikbaarder o A vervoer is het 'Deltaplan' wèl. En als het plan niet sl de komende begrotingsonderhandelingen, heeft hetH genslag geplaagde kabinet straks toch nog iets om tr^ zijn. Egels zoeken ..autovrijo-baan". ituur- en Vogelwacht helpt zoeken. Wie b< Wordt donateurl Giro: 5S0.30.20 St. Natuur- en Vogelwacht rdesteln 41 - 3328 MK Dordrecht - Tel. 078-174983 Nederland een herstel van de eenheid, vertrouwen en wel vaart in eigen land. Het nationalistisch gevoel van 'stamverwantschap' met de Zuidafrikaanse Boeren dat in brede lagen van de Nederland se bevolking leefde, kan wor den beschouwd als een faëtor die het proces van eenwording van de Nederlandse natie ver sterkte. De door Kuyper in het leven geroepen mythe van de Boeren als dragers van het cal vinistische en anti-revolutio naire Nederlandse nationale karakter, werd gelogenstraft door een bezoek van een dele gatie uit Transvaal in 1894. De Transvaalse leiders maakten Kuyper duidelijk dat zij aan sluiting zochten bij de Neder landse natie als geheel en niet exclusief bij haar gereformeer de kern. Zij lieten blijken op zoek te zijn naar een eigen na tionale identiteit. In de jaren na 1890 had Kuyper er minder behoefte de Boeren te gebruiken als model voor het beloofde land van de calvi nisten. De calvinisten hadden zich toen al tot een krachtig politiek, kerkelijk en maat schappelijk blok ontwikkeld. Gevoelens van stamverwant schap en de overtuiging dat de Boeren voor een rechtvaardige strijd streden, bleven de drijf veer voor blijvende loyaliteit met hun zaak. Uitgave- Westerners bv (maakt deel uit van Sijtl Kantoor Apothexersdijk 34, Leiden Telefoon- 071 -122 244 Telefax 071 -134 941 Postadres Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor- Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933 Telefax. 070-3906 717 Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune Adjunct-hoofdredacteur: J Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L van Koot 5ie /et Leiden en omgeving (tel. 071 - 144 046/047/48/49): G.- J Onvlee (chefjQl, F Buurman, K. van Kesteren, R Kleijn. drs R Koldenhof, M. Kroft. T PL M. Roso UVI en Binnen- en buitenland, financien en economie (tel: 070 - 3190 815): A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A van H, E. Huisman, H. Jansen, drs. J van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K*a- Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835): L Kooistra. drs P van Velthoven. Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834) G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H.lr c Fr rijl Foto (tel 070 - 3190 838) M Konvalinka (chef) en S Evenhuis p 1 Opmaak (tel: 070 - 3190 831) Ch. Bels (chef), A de Bruijn, W DiekstrJen J. Hofmeester, C de Kier, H Nieuwmans, H. Schneider. chl Redactie-secretaresse (tel 070 - 3190 819): T. Kors. zij: ins De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsge^j. - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers t dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in N> V België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drsiry M van de Ven en P Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R:„,, (chef), H. Bijleveld, D. Hofland. P. Koopman, D. van Rietschoten en I - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus11 - de volaende correspondenten in het buitenland, drs. D J van den Bijr drs H. Botje (Tunis). A. Courant (Athene), R. Hasselerharm>n drs A Heering (Rome). B. van Huët (Londen), M. «w,.,.Lindenkamp (Sao Paulo), B*Schampers (Brussel), tF1 drs R. Vunderink (Moskou), W Werkman (Jeruzalem), G dl F Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). jtr< De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusie4ei publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Veivai M. de Cocq - n 08 30 tot 17 00,uur ri 18 00 tot 19 00 uur, op Nabezorging Telefoon 071 -122 248 op ma 15 00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling. per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand 28,20 per kwartaal 82,80 per jaar 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070| Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2