Wereldraad bindt strijd aan met racisme in Europa T GEESTELIJK LEVEN OPINIE Hervormde twijfel aan voortzetting huidig bedrijfspastoraat „Oecumenische dialoog raakt kerkleden nauwelijks meer',' COMMENTAAR SI CcicUcSoirtcmt VRIJDAG 20 MAART 1! G.G. de Kruijf opvolger Ter Schegget in Leiden DOORN De hervormde synode heeft donderdag dr. G.G. de Kruijf uit Alphen aan de Rijn benoemd tot universitair hoofddocent ethiek, apostolaat en ker krecht aan de Rijksuniversiteit te Leiden. De Kruijf wordt de opvolger van prof. dr. G.H. ter Schegget, die binnenkort met pensioen gaat. De Kruijf (39) studeerde in Utrecht, waar hij in 1981 promoveerde op een proefschrift over K.H. Miskotte. Tussen 1977 en 1989 was hij predikant in Rijnsater- woude en in Rotterdam-Kralingen. Van 1985 tot 1987 was hij tevens bijzonder hoogleraar dogmatiek en ethiek aan de faculteit voor protestantse godgeleerd heid in Brussel. Sinds 1989 doet De Kruijf in dienst van de hervormde commissie voor Theologisch Wetenschappelijk On derwijs onderzoek naar 'kerk en democratie'. Tevens geeft hij aan de kerkelijke opleiding colleges in de vakken dogmatiek, ethiek en praktische theologie. Mwgen is vaak de drukste dag van de week Spaans spreekwoord Pastores binnenvaart bundelen krachten ROTTERDAM De ongeveer 140 pastores voor de binnenvaart in zeven Europese lan den gaan hun krachten bundelen. Alleen gezamenlijk kunnen zij proberen te ver hinderen dat de schippers steeds meer uit het centrum van de havensteden worden verjaagd, zegt B.E.M. van Welzenes, coör dinator van een oecumenisch congres over de binnenvaart, dat donderdag ten einde liep. „De schippers worden beroofd van hun eigen plekje in het centrum van de stad", aldus van Welzenes. Als gevolg van schaalvergroting worden ze naar 'parkeer plaatsen' ver buiten de stad gestuurd. In steeds meer steden worden de havenbewo ners „eruit geschopt". Neem Rotterdam, zegt de aalmoezenier voor de schippers. Daar „worden de havens onder de bodem van de schepen weggezogen." Paus valt Napolitaanse maffia aan CASTELLAMARE Dl STABIA Paus Johannes Paulus II heeft gisteren de inwoners van Castellamara, een van de meest gewelddadige steden van Italië, opgeroepen strijd te leveren tegen de mentaliteit van de maffia die hun leven ver woest. „Ik ben gekomen om u mijn begrip en solidariteit te tonen zei hij tegen een groep arbeiders in de haven. Castellamare, een haven stad met 85.000 inwoners, is het slagveld van twee rivaliserende clans van de Camorra, de Napolitaanse maffia. De driejaar oude vete heeft inmiddels in Castellamare 64 levens gekost. Vorige week nog doodde de Camorra Sebastiano Corrado, gemeente raadslid voor een linkse partij. De dag voordat de paus op bezoek kwam, werd een van de clan-leden zelf vermoord. In een open brief aan de paus schreven leerlingen dat zij ge dwongen zijn „om met moordenaars samen te leven". Studen tenorganisaties riepen jongeren op om zwarte kleren te dragen tijdens de mis waarin de paus middags voorging. Ook hebben zij priesters in de stad gevraagd Camorra-leden de sacramenten te onthouden. Het nieuwe geschiedenis onderwijs. Er is de laatste jaren veel geklaagd over de achteruitgang van het geschiedenisonderwijs. Niet alleen zou de kennis van ons verleden bij de leerlingen steeds verder afnemen, daarnaast zou het er ook niet zo best voorstaan met hun historisch besef. Een interessante vraag lijkt: welke eisen stelt ónze overheid nu aan dat onderwijs in de geschiedenis? Een recente gebeurtenis herinnerde mij me er weer eens aan hoeveel je kunt hebben aan enige kennis van het verleden. Ik bedoel de uitspraken van WD-leider Bolkestein over de noodzakel ijke integratie van allerlei culturele minderheden in onze samenleving. Waarmee hij bedoelde, dat ze zich zo snel mogelijk zouden moeten aanpassen aan onze cultuur: die van hetdenkend deel der natiewaar de liberalen zich ongetwijfeld toe rekenen. En in het verlengde daarvan lag ook de WD-uitspraak dat b.v. Islam-scholen toch minder gewenst waren. Ik moest onmiddellijk aan een liberale voorganger van Bolkestein denken: minister Kappeyne van de Coppello, die zich in 1878 zo verzette tegen het toekennen van rechten aan confessioneel onderwijs. Hij vond dat het beter was dat allen onverdeeld naar de openbare school gingen. Daar werd immers de cultuur overgedragen va^ het (liberale) denkend deel der natie en dat zou de integratie van onze samenleving zeer bevorderen. Een voorbeeld om het heden beter te begrijpen door kennis van het verleden. Daarnaast kan dat verleden op zichzelf ook veel waarde hebben. In de voorschriften van de overheid komt de werking van de geschiedenis duidelijk aan bod. Maar liefst drie publicaties geven die aan. Ik bedoel dan de kerndoelen voor het vak geschiedenis in het basisonderwijs en in de basisvorming. Eri verder het eindexamenp rogramma geschiedenis en staatsinrichting voor het v.w.o., het h.a.v.o., het m.a.v.o. en het l.bio. Het eerste wat mij bij vergelijking van die drie stukken met name opviel was. dat er in bepaald opzicht (gelukkig) sprake is van een duidelijk doortrekken van bepaalde lijnen van wat men belangrijk vindt, van de basisschool tot en met het eindexamen in het voortgezet onderwijs. Een zin uit de kerndoelen voorde basisschool: 'de leerlingen kunnen met voorbeelden aantonen, dat de beoordeling van historische verschijnselen verschillend kan uitvallen, doordat bronnen vaak een interpretatie geven vanuit een bepaalde tijd en een bepaald standpunteen historische wet waar bijvoorbeeld, veel tegen wordt gezondigd als men zaken uit het verleden alleen maar wil laten zien om aan te geven 'hoe achterlijk men vroeger wel was'...). Eenzelfde zinsnede over die beoordeling komt voor bij de basisvorming. Bij de eindexameneisen wordt het nog verder uitgewerkt. Een ander punt dat steeds weer terugkomt is de waarde die gehecht wordt aan het omgaan met historische bronnen. Leerlingen van de basisschool moeten conclusies kunnen trekken uit die bronnen. En dan wordt hij hen gedacht aan verhalen van mensen 'die het meegemaakt hebben', aan 'overblijfselen uit eigen omgeving'. Bij de basisvorming moeten leerlingen mét eenvoudige bronnen kunnen werken, bij het eindexamen moeten ze 'de waarde van een bron of een fragment daaruit vaststellen met het oog op een bepaalde vraagstelling of hypothese en daarbij rekening houden met de betrouwbaarheid en representativiteit van de bron. Dit waren twee voorbeelden hoe het geschiedenisonderwijs, in verhouding tot vroeger, terecht veel meer waarde gaat hechten aan vaardigheid in het omgaan met de geschiedenis, aan historisch besef. Je kunt dus het huidige geschiedenisonderwijs niet zonder meer veroordelen door te zeggen, de mensen weten bijna niets meer. Toen bijvoorbeeld enige tijd geleden aan de in woners van Nijmegen de vraag werd gesteld, wie Karei de Grote was (die regelmatig in hun stad vertoefde) luidde het antwoord van velen: de geallieerde bevelhebber die Nijmegen heeft verlost van het Duitse juk....Historische kennis als louter verbaal gegeven, ja daar kun je zo wel wat vraagtekens bij plaatsen. Maar er is met die historische kennis wel wat aan de hand, ook in de overheidsvoorschriften. Het belangrijkste is, dat geschiedenis als een continu verhaal, vanuit de prehistorie tot heden niet meer hoeft te worden onderwezen. In de basisschool, zo staat in dé kerndoelen, moeten tenminste de overgang van de nomadische naar de agrarische leefwijze en van die weer naar de industriële - aan de orde komen. Verderde Tachtigjarige Oorlog en de Tweede Wereldoorlog. In de basisvorming wordt dat uitgebreid tot veel meer onderwerpen, maarniet tot wat wij vroeger 'een overzicht van de geschiedenis noemden'. Sommigen zeggen, dat dat niet meer kan vanwege de afname van het aantal uren. Ik denk dat het toch meereen zienswijze is van: je kunt beter een paar onderwerpen goed gaan uitdiepen en de leerlingen verder leren om zelf met geschiedenis aan het werk te gaan. Dit zie je ook bij het eindexamen geschiedenis. Ik vind dat het daar te ver is doorgevoerd. Er worden een vijftiental thema-velden aangegeven en daaruit worden vijf onderwerpen gekozen, die op het examen centraal schriftelijk en schoolonderzoek) aan de orde moeten komen. Dat lijkt mij te beperkt. Ik denk dat tot de cultuuroverdracht, waartoe onze samenleving verplicht is behoort dat iedere Nederlander globaal de loop van onze geschiedenis kent en niet wat stukken en brokken eruit. GENEVE - De Wereld raad van Kerken bindt de strijd aan met het „onheil spellende" racisme in Eu ropa, Amerika en Azië. Dat heeft secretaris-gene raal dr. Emilio Caströ van morgen bekendgemaakt bij de presentatie van de plannen van het speciale Fonds ter Bestrijding van het Racisme (PCR). Dit betekent een verschui ving van prioriteiten van het fonds, dat sinds de op richting in 1969 vooral ge richt was op Zuidelijk Afrika. „In heel Europa en de Verenig de Staten is sprake van raciaal geweld", zei Castro in een ver klaring. „Politieke partijen van neo-nazi's zien hun aan hang stijgen en gevaarlijke fascistische groepen bedrei gen het welzijn van veel ge meenschappen. Vreemdelin gen, migranten, asielzoekers en etnische minderheidsgroe pen worden het slachtoffer van deze extreem-rechtse groe pen." Volgens Castro is het fonds even hard nodig als in 1969. Het fonds steunt organisaties die zich verzetten tegen de apartheid, steekt de onder drukten een hart onder de riem en maakt de kerken en de samenleving bewust van het gevaar van racisme. Op die wij ze stimuleert het fonds hen om actief betrokken te raken bij specifieke programma's ter be strijding van Castro noemde de eenwording van Europa, de val van het communisme in Midden- en Oosteuropa en 500 jaar koloni satie van Amerika om het spe cifieke belang van racismebe strijding in deze tijd te onder strepen. Economisch beleid dat voort vloeit uit de eenwording van Europa en het ontstaan van an-, dere vrijhandelszones, kan volgens Castro gemakkelijk aanleiding geven tot racisme en andere vormen van uitslui ting. ..Vijftig jaar na de Tweede Wereldoorlog waart het ijzing wekkende nazisme opnieuw rond in Europa. Terwijl een aantal politieke muren vallen, worden muren van racisme en discriminatie opgebouwd." Voorafgaande aan de bijeen- DOORN De hervormde synode vraagt zich af of het bedrijfspastoraat in zijn huidige vorm moet worden voortgezet. De synode betwijfelt of de be- drijfspastores genoeg contact hebben met de plaatselijke ge meenten en of ze niet te zeer zijn gericht op industriële be drijven en daardoor andere sectoren van de economie ver waarlozen, zo bleek donderdag bij een discussie over het be drijfspastoraat. De landelijke kerk trekt dit jaar 80.000 gulden uit voor deze tak van kerkelijk werk. De synode gaf de Raad voor Overheid en Samenleving op dracht met de Gereformeerde Kerken in Nederland en het bedrijfspastoraat na te gaan, of de werkwijze van de bedrijfs- pastores moet worden veran derd. De hervormde synodele- den toonden meer waardering voor het industriepastoraat dan de gereformeerde synode vorige maand. Deze synode sprak toen uit dat het bedrijfs pastoraat niet langer een zaak van vrijgestelde predikanten moet zijn, maar opgenomen moet worden in het werk van de plaatselijke gemeenten. De hervormde synode stelde het handhaven van aparte be- drijfspastores niet ter discus sie. Een verwijzing naar de nood zaak om op zijn laatst in 1998 een bezuiniging van 20 pro cent op het bovenplaatselijke kerkewerk te bereiken werd op voorstel van ds. A. Terlouw (Hardegarijp) geschrapt. Hij wees erop dat de meeste be- drijfspastores niet door de lan delijke kerk, maar door pro vinciale kerkelijke samenwer kingsorganen worden betaald. Industriepastor dr. J. Plasman zei dat de contacten met de plaatselijke gemeenten meer dan 50 procent van zijn werk tijd vragen. Bovendien, zo zei dr. C.H. Koetsier van het lan delijke industriepastoraat DISK, stimuleert de aanwezig heid van een industriepastor de plaatselijke gemeenten om zich met de vragen van arbeid bezig te houden. Partnerpensioen De synode besloot voorts dat partners van homoseksuele predikanten in de recht krij gen op een pensioen. Het besluit werd genomen met zestien synodeleden, vooral af komstig uit de Gereformeerde Bond, tegen. De synode besprak in eerste le zing een voorstel om een weduwnaarspensioen in te voeren voor echtgenoten van overleden vrouwelijke predi kanten. Ds. Y.C. de Groot uit Assen, een homoseksuele pre dikant die met een partner sa menwoont, diende een amen dement in om ook een pensi oenvoorziening in te voeren voor partners van niet-gehuw- de predikanten. Als voorbeeld van de ongelijke behandeling die gehuwden en ongehuwden nu ten deel valt, noemde hij dat een predi kantsvrouw na het overlijden van haar man zes maanden in de pastorie mag blijven wonen. Een partner van een homosek suele predikant moet op stel en sprong de pastorie verlaten. AMERSFOORT - De oe cumenische dialoog gaat steeds meer aan de gewo ne gelovigen voorbij. On der invloed van Rome ligt de nadruk in die gesprek ken vooral op de ecclesio- logie (de visie op het we zen van de kerk). Mede daardoor groeit dekloof tussen de gewone gelovi gen en de intellectuele eli te, die deze dialoog voert. Het kerkbeeld van de ge wone gelovigen wordt im mers meer door de publie ke opinie en de media be paald dan door de teksten van het Tweede Vaticaans Concilie. Dit beeld schetste de voorzitter van de Sint Willibrord Vereni ging, het rk orgaan voor oecu mene, gisteren op een studie dag te Amersfoort. Is de con centratie op de ecclesiologie wel juist in het licht van de gro te problemen waarmee de we reld worstelt, zo vroeg dr. A.H.C. van Eijk zich af. Hij noemde het verder veront rustend dat de theologische energie vooral in het vraag stuk van het ambt wordt geïn vesteerd. Het doel van de ge sprekken over het Lima-docu ment lijkt eerder de erkenning van het ambt dan de vernieu wing van het pastoraal „We moeten ons ervoor hoeden ons zozeer door de ecclesiologie te laten meeslepen dat de zaak waar het om gaat, uit het vizier raakt." De oecumenische dialoog heeft vaak een versterking van de eigen identiteit tot gevolg. Als voorbeelden noemde Van Eijk de officiële rk antwoorden op het Lima-document en op de gesprekken met de Angli caanse Kerk (het rapport van de commissie ARCIC-I). Rome loopt hierdoor het gevaar dat zij voor zichzelf de erkenning van de ambten van de niet-or- thodoxe kerken nog moeilij ker, schier onmogelijk maakt. De gereformeerde predikant J. van Drie uit Den Bosch meen de dat de discussie over eccle siologie een overbodige luxe is. De gesprekken hebben geen enkele relatie meer met de da gelijkse praktijk van de ker ken, zo vatte hij de discussie van een gespreksgroep samen. Daar werd tegenin gebracht dat juist in het huidige tijdsge wricht de discussie over eccle siologie van belang is. Bijna alle vragen gaan over de vraag: wat is de kerk. Dat is de overle- vingsvraag van de kerk, zo werd opgemerkt. Al twintig jaar negeert de top de activitei ten van de basis, aldus de so cioloog dr. L. Laeijendecker. Hij verwees voor die stelling naar het Pastoraal Concilie en het Landelijk Pastoraal Over leg in de RK Kerk, de duizen den gespreksgroepen die er ten tijde van het Concilie wa ren en naar een landelijke con ferentie van Hervormde kerk leden in de jaren '70. De kerk leiding moet de moed hebben de activiteiten aan de basis se rieus te nemen. Het thema ec clesiologie is het voornaamste onderwerp van de commissie dialoog Reformatie-Rome, die vorig jaar door de rk bisschop pen, de Hervormde, Gerefor meerde en Lutherse Kerken werd ingesteld. Dit voorjaar komt deze commissie met een studieplan voor de komende jaren. De commissie is een uit vloeisel van het bezoek dat paus Johannes Paulus II in 1985 aan Nederland heeft ge bracht, en van het tegenbe zoek dat de toenmalige leiders van de drie genoemde kerken aan Rome brachten. H komst van vanmorgen was door sommigen de vrees geuit dat het Wereldraadprogramma ter bestrijding van racisme zou worden voortgezet. Met het oog op het naderende einde van de apartheid geven veel kerken, vooral in West- Europa, aanzienlijk minder geld aan het speciale PCR- fonds. Organisaties die het ra cisme bestrijden, krijgen daar uit financiële steun voor edu catieve en humanitaire pro gramma's. In het afgelopen jaar is slechts 500.000 dollar binnengekomen, een diepte punt in het ruim 20-jarig be staan van het fonds. Ook de herstructurering van dp Wereldraad, waartoe het centraal comité vorig jaar be sloot, vormt een bedreiging voor het oecumenische anti-ra- cisme-programma. Jihad in Argentinië Met de aanslag op de Israëlische ambassade in de Art se hoofdstad Buenos Aires is weer eens aangetoond^ oorlog tussen Israël en de Arabieren niet aan grenzen Midden-Oosten is gebonden. De Islamitische Jihad vlug alle speculaties over vermoedelijke daders uit defy geholpen door te verklaren dat zij voor die gruwelijlie verantwoordelijk moeten worden gesteld. De aanslag v de sinistere boodschap van de Islamitische Jihad, is derdeel van van de oorlog die zal voortduren totdat Is lemaal van de kaart is verdwenen. De belangrijkste reden waarom de Jihad uitgerekt gentinië heeft gekozen als nieuw operatieterrein i schijnlijk de veiligheid, of beter gezegd: het gebrek i ligheidsmaatregelen. In Europa en Noord-Ameriki men al tientallen jaren ervaring heeft met terreuractii van extremistische Palestijnse, Arabische of islan groepen, staan de bedreigde ambassades, vooral die raël en de VS, onder strenge veiligheidscontroles. De tijnse minister van buitenlandse zaken heeft er al oi zen dat zijn land gemakkelijk toegankelijk is voor in heim opererende groepen die door derde landen gq worden. Hij doelde ongetwijfeld op Syrië en Iran, die diensten van de Jihad gebruik maken wanneer het ht uit komt. Maar het is lang niet zeker dat de bommenleggers v< nos Aires van buiten Argentinië kwamen. Waarom z< Libanon gestationeerde Islamitische Jihad speciaal eP mando naar Zuid-Amerika sturen met het risico dat dPr lange weg heen en terug zou worden gepakt? Het Ic goed mogelijk dat de Islamitische Jihad cellen heeft3 gentinië zelf. In dit Zuidamerikaanse land woont ee>^ gemeenschap van immigranten van Syrische of Egj v afkomst, waarin zich naar het recept van Mao een g,n organisatie kan bewegen als een vis in het water. De I f sche Jihad opereert trouwens, zoals elke clandestiene11 tionaire organisatie, in kleine, uiterst geheime en ona v lijke cellen. Dat zou dan betekenen dat de daders^' moorddadige aanslag in Buenos Aires in Argentip2 moeten worden gezocht. Dat zou ook betekenen dat I mitische Jihad, die overal in het Midden-Oosten is infe' en ook geinfiltreerd is in Europa, vertakkingen heer* Zuid-Amerika toe. fe UW HULP LEGT WEL DEGEL1IK GEWICHT Honger is niet te verteren V§/ MENSEN IN NOOD Giro 1111.222 Den Bosch Joden niet langer als Arabier Als Arabier de straat op gaan tijdens het Purim-feest zoals deze man doet in de orthodoxe wijk van Tel Aviv is populair in Israël omdat het slechts een makkelijk verkrijgbare kaftan vereist. De Israëlische op perrabbijn Mordechai Eliyahu heeft het gisteren echter verboden na dat een Palestijn die zich voordeed als een deelnemer van het feest in Jaffa twee mensen doodde en twintig anderen met messteken verwondde. foto: ap BEROEPINGEN Gereformeerde Kerken Beroepen te Westerhaar J A Boo gaard, kandidaat aldaar die dit beroep heeft aangenomen. Beroepbaarstelling Dhr. J A. Boogaard, kandidaat te Wes terhaar Nederlandse Gereformeerde Kerken Beroepen te Steenwijk J.M Mudde te Breukelen Gereformeerde Gemeenten Bedankt voor Meeuwen J. Karens te Opheusden. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Steenwijk J.M Mudde te Breukelen. Aangenomen naar Kampen F. Verboom, te Pesse, die bedankte voor Stedum en Lellens-Wittewierum- Ten Post; naar Enschede mevr. ds. E.K. den Breejen te Opus Dei Het Opus Dei or ganiseert morgen in verband met de komende zaligverkla ring van zijn stichter Josema- ria Escriva de Balaguer een in formatiebijeenkomst in Delft. Na een inleiding door C. van der Ploeg zal een documentai re worden vertoond van de Ita liaanse televisie (met Neder landse vertalirtg). Verder zal er informatie worden gegeven over de mogelijkheid om in Rome de zaligverklaring op zondag 17 mei bij te wonen. Plaats van de bijeenkomst: Trefcentrum, Phoenixstraat 66 (op ongveer 5 minuten loopaf stand van het station;). £c4döC0OUtCI4lt Uitgave Kantoor Telefoon Telefax: Postadres: Westerpers bv (maakt deel uit Apothekersdijk 34, Leiden 071 -122 244 071 -134 941 Postbus 112300 AA Leiden Hoofdkantoor Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk Telefoon: 070-3190 933 Telefax 070-3906 717. Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur J. Leune Adjunct-hoofdredacteur J. Timmers Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808] Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815) A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A van Hol E Huisman, H Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K Sport (tel. 070 - 3190 826) F Werkman (chef), P. Alleblas, D Dijkhuizen,- L'o R. Langeveld, drs. H.-F. Ruijl Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834) G Ansems (coördinator), B. Jansma, H Piê Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs P van Velthoven Foto (tel 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S Evenhuis di Redactie-secretaresse (tel. 070-3190 819) T Kors Best De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: R™* - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied, c - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Uni» h0. dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Ned»piei België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs K. Pn y M van de Ven en P. Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R in *ell,t (chef), H Bijleveld, D Hofland, P. Koopman, D van Rietschoten en K vi - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus: - de volgende correspondenten in het buitenland: drs D J van den Berg (Peking), drs H Botje (Tunis), A Courant (Athene). R Hasselerharm (Johannesburg), drs A Heering (Rome), B van Huet (Londen), M de K' (Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel), W \*c (Londen), drs R Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G. van (Belgrado), F Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vcV publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaal M de Cocq Nabezorging Telefoon 071 -122 248 op rT 15.00 uur n 08 30 tot 17 00 u n 18 00 tot 19.00 u 27,00 79.80 312,65 28,20 82,80 318,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal per jaar Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050 i vanNSS door KLAAS DE JONG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2