ongftstival wordt professioneler aangepakt Honderdduizenden bezoekers verwacht voor expositie Mondriaan in Den Haag li Sowuwil KUNST/RTV 17 De Nederlandse Opera verhoogt toegangsprijzen Lou Reed op Pinkpop '92 |d«" sitie as ïoncours >edige benoeming artistiek directeur Concertgebouworkest Willibrord Fréquin als piloot van F-100 i Dikker krijgt SaturAward ,j;RDAM - De Nederlandse .z^usicus en jnist Loek Dikker heeft een A-'^ikaanse ^a" ^ward gewonnen voor zijn ,z'ek voor de tody Parts' van regisseur Erred- Dit is gis- ïeegedeeld door de Amster'nse filmdistri- 'The Movies'. jzen, ook wel de alternf^ Oscars ge il, werden dit jaar voor de 1 keer uitgereikt ie Academy of Science Fion- Fantasy and Films. In de categorie s^e muziek pas- Loek Dikker hiermee d andere genomi- filmcomponisten. Dit ven Howard Shore Jilence of the lambs', J# Goldsmith voor ping with the enemy' enanny Elfman voor rd Scissorhands'. Dikk«naakte eerder mu- jr films als 'De vierdnan' van Paul Ver in, 'Iris' van Mady Sak^ee vorstinnen en forst' van Otto Jongerii'Een Scherzo Furio- II Marianna Dikker e^scali's Island' van S Dear den. WOENSDAG 18 MAART 1992 Kwaliteit criterium subsidie tijdschriften AMSTERDAM - Het Lite- rair Produktie- en Vertalin genfonds in Amsterdam gaat, waar het om de subsi diëring van tijdschriften gaat, meer op kwaliteit let ten. Met ingang van 1993 krijgen de beste bladen de meeste subsidie. Dat heeft directeur F. Ligt- voet gisteren bevestigd. Nu worden de door een speciale commissie tot het fonds toe gelaten bladen nog behan deld volgens het principe „gelijke monniken, gelijke kappen". AMSTERDAM De prijzen voor ope ravoorstellingen in het Muziektheater in Amsterdam worden met ingang van het seizoen 1992-1993 met 12,5 procent verhoogd. Kortingen voor CJP-houders of pas 65-plus worden vergroot. Dit maakte de zakelijk leider van De Ne derlandse Opera (DNO), Truze M. Lod der gisteren bekend tijdens een persbij eenkomst in het Muziektheater in Am sterdam. Tijdens de bijeenkomst presenteerde DNO haar nieuwe programma voor het seizoen 1992-1993. De prijzen zijn sinds een drastische verhoging in 1988 niet meer gewijzigd. Naast de prijsverho ging, zal DNO komend seizoen een nieuw zaalplan introduceren. Reden hiervan is dat het operagezelschap veel negatieve reacties heeft gekregen op de kwaliteit van de zitplaats en de daar voor betaalde prijs. In de nieuwe verde ling zal de eerste rang uit 99 minder zit plaatsen bestaan. Het aantal zitplaatsen op de tweede rang wordt uitgebreid. Ook zullen de plaatsen waar de boventi- teling niet te volgen is, niet meer wor den verstrekt aan abonnementhouders. Een abonnementbestelling garandeert dus een zitplaats met boventiteling, al dus Lodder. Naast de abonnementsver koop blijven per voorstelling 300 kaar ten beschikbaar voor de losse verkoop. Het programma voor het seizoen '92-93, biedt 10 produkties en 21 evenementen, waarmee in totaal ongeveer 120 voor stellingen worden gegeven. Het diepte punt van 1988, toen DNO minder dan 80 voorstellingen bood, is daarmee voor bij, zo zei Lodder. Meer dan dit aantal voorstellingen zal het operagezelschap waarschijnlijk niet kunnen bieden, om dat de programmering genoeg speling moet bieden voor onvoorziene zaken. Voorbeeld van het te krappe tijdssche- ma is de gedwongen afgelasting van de voorstelling 'Les Brigands' van Jacques Offenbach, half januari. Die opvoering kwam te vervallen, omdat de voorberei ding van 'Die Frau ohne Schatten' van Strauss meer tijd kostte dan was voor zien. Voor het komend seizoen heeft DNO een speciale reisproduktie ge maakt, die in april 1993 voor het eerst in Nederland zal worden opgevoerd. Het gaat om 'A Midsummer Night's Dream' van Benjamin Britten, die acht keer te zien zal zijn. De reisproduktie wordt omkleed met extra educatieve activitei ten. AMSTERDAM De Amerikaanse popster Lou Reed treedt op 8 juni op tijdens de 23-ste editie van hét openluchtfestival Pinkpop. Het buro Pinkpop heeft dit gisteren bekendgemaakt. Naast Reed, die num mers uit zijn hele oeuvre zal vertolken, staan optre dens gepland van ex-Talking Head-voorman David Byrne, Pearl Jam en Rowwen Heze. Barbara Morrison overleden CALABASAS - Naar pas nu bekend is geworden, is eind vorige week de Amerikaanse actrice Barbara Morrison overleden. Zij was 84 jaar. Zij was al gerui me tijd ziek. Barbara Morrison was te zien in televisieseries als 'The Brady Bunch', 'Green Acres' en 'The Carol Bur nett Show'. Morrison speelde ook in onder andere de films 'From Her to Eternity' uit 1953 en 'My Fair Lady' uit 1964. IDEC0CQ fland doet dit jaareer mee aan het Eurovisie Songfes- dat zich op zaterg 9 mei zal voltrekken in de Ice Hall et jaarbeurscortex in het Zuidzweedse Malmö. Dus in 'we' dit jaar o weer een Nationaal Songfestival, de jonele voorron- die eenNederlandse afgevaardigde opleveren. Dit )rdt op zondagavond 29 maart live uit- den vanuit St>io 22, in het Hilversumse studiopark it NOB (vanaf 10 uur, Nederland 3). Het wordt gepre- jrd door Bas ^sterweel. Het liedjesfeest toont als bij- r kenmerk eetoegenomen graad van professionalise- >r zijn provide vakjury's en de selectie was dit jaar jegankelijk or amateurs. Of dat een Europese win- aat oplevere'alt nog te bezien: onze kandidaat (die op lis 23e de rijuit) moet wél in het Nederlands zingen. deelnemers, en dan denker^we nog maar even niet na over de verdergaande opsplitsing van Joegoslavië (dat dit jaar voor alsnog gewoon als 'Joegosla vië' op de lijst van deelnemers staat). Dat alles vraagt om voorronden of zoiets; in elk ge val is dat dan het einde van de vertrouwde formule. Over hoe het staat met dit soort ontwikkelingen, daar is onze NOS nog niets van be kend. Die houdt zich op dit moment alleen nog bezig met het rondbreien van het Natio naal Songfestival, dat zich op zondag 29 maart in het Hilver sumse studiocomplex afspeelt en dat een afgezant moet ople veren voor Malmö. Producent Bert Roeleveld (die in Zweden ook delegatieleider zal zijn) hoopt wel dat het festi val blijft bestaan: „Het Eurovi- ERSUM Het lijkt ^eren irituut, het isie gigfestival, ar belevi we in het lse Maiö al weer e editie De kennis het fesval en zijn ars is irmate diep volkpvoel geëtst haast-en spelletje torntde verrich- I van'eddy Schol- In w Teach In of Kul horen bij de agei het;er de vraag hoe t ïie^sfestijn nog kan I inijn huidige, ver- tgsvm. Met zijn re- jelnie in Zweden van Jëneeft het een om rei die geen verdere k lip meer verdraagt W jdiontext van één uit- oi en het is inmiddels l.t allerlei oude en losteuropese staten japelen om ook mee 'al willen ze lid wor- Je European Broad- jnion (EBU), en ge- niteloze populariteit iromeen songfestival alge Oostbloklanden dn zeker ook aan de devisieliedjeswed- lemeedoen. be^e goeie wil tellen zo twintig nieuwe Bas Westenweel presenteert het Eurovisie Songfestival een uitnodiging krijgen. Er waren dus maar 250 kaartjes in de verkoop, dat is heel weinig, want het is een heel gewild evenement." Daarnaast moest er moeizaam worden onderhandeld met John de Mol Produkties, die de desbetreffende studio perma nent heeft gehuurd van het NOB, onder meer over de extra ruimte die nodig is voor de pro vinciale jury's. „Een heel ge doe", verzucht Roeleveld. „En dan hadden we nog de touw trekkerij over ons leuke plan netje om van de tien festival liedjes een cd te maken. Eerst was iedereen blij, en positief, maar toen puntje bij paaltje kwam trok een aantal platen maatschappijen zich weer te rug. En nu gaat het dus niet door". i foto sp Professioneler Teddy Scholten sie Songfestival, dat moet blij ven, dat hoort erbij, zo eens per jaar. Ik ben ook benieuwd hoe het verder gaat lopefi. Maar de EBU laaf daarover nog niks weten; Frank Naef (projectlei der van de EBO voor het song festival) zal er zeker ook niks van zeggen voordat het festival dit jaar is afgesloten. Die zal nooit toestaan dat de normale publiciteit wordt weggedrukt door dit soort politieke bericht geving". Nederlands feestje Dan eerst maar het Nederland se feestje. We hebben dan wel meer dan dertig jaar ervaring met het organiseren van het Nationale Songfestival, maar dat betekent niet dat het zich elk jaar langs dezelfde banen voortbeweegt. Integendeel: ook dit jaar is er (weer ééns) drastisch gesleuteld aan de on derliggende formule. De kijker zal daar op 29 maart niet veel van merken: die ziet gewoon weer tien min of meer prille acts die proberen elkaar de loef af te steken met een on bekend Nederlandstalig liedje, begeleid door het Metropole Orkest onder leiding van Har ry van Hoof. Niks nieuws on der de zon, of het moest zijn dat deze keer de liedjes aan el kaar gepraat worden door Bas Westerweel, de wonderboy van de AVRO en de NOS (Klok huis). Roeleveld is wel blij met Westerweel, die na vergeefse pogingen om 'grotere namen' te werven (Linda de Mol bij voorbeeld, maar die is te druk met Nederlandse en Duitse bruidsparen) uit de koker kwam. „Hij is gewoon, hij is gezellig, heeft geen kouwe drukte. En hij vindt het zelf ook écht leuk om te doen, hij is enthousiast". Dat is al heel mooi voor Roele veld, die dit jaar allerlei onver wachte hobbels moest nemen in de organisatie. Dat het festi val zich afspeelt 'in eigen huis' in plaats van in de RAI of in het Congresgebouw lijkt het wel eenvoudiger te maken, maar dat is niet waar. „Om maar eens wat te noemen: in die studio kunnen maar 650 mensen, en we hebben al mini maal 400 mensen die van ons Daarmee zijn we beland bij de muziek zelf. Daar gaat het toch om? Uitgaande van de gedach te dat het festival wat profes sioneler moest worden, zijn dit jaar gewoon tien eigentijdse liedjesmakers uitgenodigd een bijdrage te leveren, liefst met een suggestie over de gewen ste uitvoerende artiest. Daar mee werd de stortvloed aan vrije inzendingen die de orga nisatie andere jaren over zich zelf afriep afgehouden: die le verde meestal uiteindelijk toch gewoon ongeveer diezelf de tien namen op. Deze aanpak was goed voor het traditionele relletje. Mensen die niet werden uitgenodigd waren boos, zoals bleek uit een vlammend interview met Mag gie McNeal in De Telegraaf. Ze was niet gevraagd, en dus was het festival een zaak van een bekrompen kliekje dat elkaar de hand boven het hoofd hield. Voor enige opschudding zorg de ook de rockgroep Normaal door uitzending naar Malmö op te eisen. Bert Roeleveld: „Ach, dat was wel aardig. We hebben de jongens verteld dat het zo niet werkt, dat de proce dures al lang op gang waren. Als er nou nog iemand was ge weest die Normaal had aange wezen als favoriete vertolker van zijn liedje, had het mis schien nog gekund. Maar dat zouden ze ook niet gewild heb ben natuurlijk, ze zingen al leen eigen liedjes". „Nou ja, het leverde in elk ge val een ongewone hoeveelheid extra publiciteit rond het song festival op." En Normaal speelt straks wel in Malmö, zij het aan de zijlijn. Vakjury's In het kader van die professio nalisering past ook de nieuwe jury-opzet. De indeling naar provincies is wel gehandhaafd, maar elke provincie-jury be staat nu voor de helft uit men sen 'uit het vak', en ook de ove rige juryleden zijn 'betrokke nen'. De jury's vertonen dus geen modale doorsnede uit de bevolking meer. Ook daar is Roeleveld niet ongelukkig mee. „We volgen de trend zoals die ook dor de EBU is ingezet. Het Eurovisiefestival wordt dit jaar ook door overwegend pro fessionele jury's beoordeeld. We hebben al jaren klachten dat de publieksjury's, de le- kenjury's, verkeerde maatsta ven hanteren, en dus de ver keerde liedjes en de verkeerde artiesten kiezen. Misschien gaat het nu beter". ttNGEN - De Haag- ÏCadans verzorgt tij- [Internationale Mu- [rs voor Fluit in gen een expositie in beater. stelling met werken jdende kunstenaars l de pauzes en na de van het concours aurt tot en met 26 Ijïans houdt de expo- jkunstwerken over uitnodiging van de ipijlstra Stichting, i het concours res- idig HERMAN ROSENBERG vervolg van de voorpagina) DEN HAAG - Na de grote successen in Amsterdam van de tentoonstellingen rond Van Gogh en Rem brandt, lijkt nu ook het Haags Gemeentemuseum op zoek naar de gunst van het grote publiek. Het is wederom Piet Mondriaan die als grote trekker moet gaan fungeren. Nog relatief kort geleden, in 1988, was er een grote Mondri- aan-expositie -te zien in Den Haag. Het Gemeentemuseum toonde toen het eigen bezit in 'Mondriaan Van figuratie naar abstractie' en de collectie van de Amerikaanse verzamelaar Sidney Janis in 'Mondrian The Sidney Janis Family Col lection'. De aanleiding om in 1994 weer met Mondriaan te komen, is vijftigste sterfdag van de kunstenaar die in dat jaar wordt herdacht. De opzet van de expositie is an ders dan vier jaar geleden. Het gaat om veertig of vijftig van de beste werken van Mondri aan, die volledig representatief zijn voor zijn oeuvre. Vier jaar geleden waren er veel meer werken te zien, maar bleef de Amerikaanse periode (1940- 1944) onderbelicht. Het Ge- Piet Mondriaan in zijn atelier in New York, werkend aan het schilderij 'Broadway Boogie Woogie'. Het werk hangt in het Museum of Modern Art in New York en is in 1994 misschien te zien in Den Haag. foto: frits glarner meentemuseum hoopt daarom nu werken te kunnen lenen van onder meer het Museum of Modern Art in New York, dat onder meer het beroemde 'Broadway Boogie Woogie' in bezit heeft. Bij de tekeningen tentoonstelling wordt wèl vol ledigheid nagestreefd. Volgens Max Meijer, woord voerder van de directie van het Gemeentemuseum, is het niet in de eerste plaats de bedoe ling veel mensen te trekken. Maar hij ontkent niet dat het museum graag een 'klapper' binnen de poorten wil hebben. „We willen graag een perfecte tentoonstelling maken. Of er veel mensen komen hangt na tuurlijk af van de kwaliteit van het gebodene, maar we reke nen toch wel op enige hon derdduizenden bezoekers". Het is volgens Meijer niet zo dat er wordt gebroken met het beleid van directeur Fuchs, die meer malen heeft laten weten niet veel te zien in grote pu bliekstrekkers. „We willen er geen gewoonte 'van maken, ndt. )AM Het Konink- mcertgebouworkest j binnen afzienbare jüwe artistiek direc- bien. Drs. T. de Leur instelling het artis- kirschap waarne- êrvult die functie al lari van het vorige le toenmalige artis- iur Hein van Royen De voorzitter van het bestuur van het KCO, W. Scherpen- huijsen Rom, verwacht dat de benoeming nog enkele maan den duurt, zo zei hij gisteren tijdens een persbijeenkomst in het Concertgebouw in Amster dam. Tijdens de bijeenkomst werd het programma voor het seizoen 1992-1993 gepresen teerd. Met de aanstelling van een artistiek directeur volgt het KCO het advies van de Am sterdamse Kunstraad die in haar onlangs uitgebrachte rap port pleitte voor een spoedige benoeming. Uitstel acht de raad „onverantwoord". Vol gens Scherpenhuijsen Rom gaat de voorkeur uit naar een Nederlandse artistiek direc teur. Het KCO is momenteel bezig de financiële positie voor het orkest te verbeteren. Daar bij moet volgens Scherpen huijsen niet gedacht worden aan de uitbreiding van de sponsorovereenkomsten. Waar wel aan wordt gewerkt, is nog onduidelijk. Om de begro ting sluitend te maken, zullen de prijzen voor de concerten met gemiddeld 10 procent stij gen. Vorige jaar verhoogde het KCO de toegangsbewijzen met 5 procent. Afgezien van de sluitende begroting, kampt het orkest al een aantal jaren met een schuld van 1,5 miljoen gul den. Als het aan de Raad voor de Kunst ligt, die onlangs met het oog op het Kunstenplan 1993-1996 haar advies aan mi nister D'Ancona aanbood, moet de schuld buiten de kunstbegroting worden opge lost. Willibrord Fréquin maar we konden er niet om de vijftigste sterfdag heen". Van Gogh Dat het wel degelijk mede gaat om veel geld en veel mensen, bewijst de organisatievorm, die is afgekeken van de Van Goghherdenking in 1990. Meij er: „We leunen inderdaad sterk op het voorbeeld van de Van Gogh-herdenking". Bin nenkort wordt de Stichting Mondriaan 1994 opgericht, die de organisatie van de evene menten rond de tentoonstel ling op zich neemt. Er wordt gerekend op enige miljoenen guldens aan sponsorbijdragen. Van de gemeente Den Haag wordt drie ton verwacht. Het college van B en W ziet veel in de plannen en heeft de ge meenteraad dan ook geadvi seerd akkoord te gaan. Ter begeleiding van de exposi tie verschijnt een catalogus in vijf talen, die wordt uitgegeven door Leonardo De Luca Editori in Milaan. Deze uitgever ver zorgde ook de Van Gogh-cata- logus. De Mondriaan-catalo- gus bestaat waarschijnlijk uit een deel over de schilderijen en een deel over de tekenin gen. Voor het herdenkingspro gramma zijn verder de volgen de ideeën ontwikkeld: een in ternationaal symposium, een film, een balletvoorstelling, een serie posters als hommage aan Mondriaan en de heruitga ve van eerder verschenen pu blicaties. HILVERSUM - KRO's Willibrord Fréquin kruipt vanavond in de televisie serie 'Voor de leeuwen' achter de stuurknuppel van een Fokker 100. In deze tv-reeks bekwaamt Fréquin zich telkens in een ander beroep. Dit keer wordt hij piloot. Tijdens een vliegshow op de vliegbasis Twente kijkt Fré quin vol bewondering naar de capriolen van de toppiloten en ziet hij zijn 'droomkist' een Fokker 100 (F-100) staan. In de Fokkerfabriek vertelt hij over zijn plannen het vliegtuig te besturen. De vliegtuigbouwer is erg sceptisch, maar stelt voor dat Willibrord zijn bevret haalt en dan mee gaat met een testvlucht van een F-100, op de pilotenpositie in de cockpit. Fréquin begint optimistisch aan zijn welhaast onmogelijke taak. Hij moet in zeer korte tijd leren solo-vliegen in een één- motorig vliegtuigje en zoveel mogelijk ervaring opdoen. Hij krijgt onder anderen les van Bert Huizinga, een van Neer- lands beste kunstvliegers, en volgt theorielessen aan de Na tionale Luchtvaartschool in Beek. Als Fréquin uiteindelijk slaagt voor zijn solo-bevret, komt hij terug bij Fokker. En hij krijgt zijn zin. Op een zon nige dag stapt hij met testpi loot Wim Huson in een F-100. Als het vliegtuig eenmaal op kruishoogte is. mag Fréquin de stuurknuppel overnemen. Waardenberg en De Jong botsen op de grenzen van het theater De adviezen van de Amster damse Kunstraad en de Raad voor de Kunst vervullen het KCO met gemengde gevoe lens. Het orkest is vooral ont stemd over de reactie van de Raad voor de Kunst over het aantal formatieplaatsen. De Raad meent dat een aantal van 107 musici voldoende is. Het huidige aantal van 115 orkest leden is in haar optiek teveel. Waardenberg en De Jong. Gezien op 17 maart in Diligentia, Den Haag. Op 25 en 26 maart in de Leidse Schouw- Het nieuwe programma van Waardenberg en de Jong heeft geen naam en geen pauze. De destructieve Rotterdamse the atermakers hebben inmiddels zelf naam genoeg en wilden er zonder onderbreking vol te genaan. Maar een pauze is een theaterwet, in het amusement tenminste. Daarom kozen ze voor de oplossing met een voorprogramma, een pauze en dan negentig minuten gaan. Dat voorprogramma wordt ver zorgd door John Buysman van De Zwarte Hand. Je moet wel erg uit Rotterdam komen om daar veel plezier aan te bele ven. Het begint met een man die de deur niet in kan komen, laat een stukje poppenkast zien met een wc-eend en -bor stel en eindigt wanneer Buys man na een striptease ontdekt zijn mannelijk onderdeel kwijt te zijn. Dat is allemaal zo erg nog niet, maar de ideetjes zijn op een paar na armoedig en de grove grappen oud en/of flauw. Er zijn meer theaterwetten waarvan Waardenberg en De Jong last hebben. Bij voor beeld dat zowel artiesten als publiek die het van de sensatie moeten hebben altijd meer willen. Ze hebben hun naam gevestigd door de zaal te laten gruwen van de viezigheid die ze met elkaar en het publiek uithalen. Maar je kunt niet zo ver gaan dat de eerste rijen aan het eind van de voorstelling druipen van het water, laat staan van echte smerige troep. Ook kun je niet alle jassen uit de vestiaire halen en tot ser vetten verknippen. Dat is goed voor het effect, maar wordt niet meer gepikt. Meer smerigheid live kon moeilijk, en daarom spelen ze in een film, een vakkundig vervaardigd produkt over een varkensboer en zijn knecht die walgt van de maaltijden van de boer. Varkenskoppen uit het abattoir dragen bij aan het grand-guignolgehalte, maar de ideeën zijnmager. Door de film hebben de artiesten toch even rust, want wat ze doen is behoorlijk inspannend. De Rotterdammers schuiven steeds verder op van cabaret naar slapstick en werken bijna geen scène meer puntig uit. De rol van de tekst is verder terug gedrongen. Het gaat vaak al leen om de verrassing van het beeld, en de beelden zijn soms erg mooi. Hoogtepunten op schrijven kan niet, dat ver raadt te veel. Veel scènes lopen associatief in elkaar over met slimme verbanden en voorwer pen die plotseling van functie veranderen. Het uitgangspunt van Martin van Waardenberg en Wilfried de Jong is ongeveer hetzelfde gebleven, en daardoor liggen sommige grappen nogal voor de hand. Met vier kisten toma ten en een schop om er puree van te pletten kun je aardig wat rotzooi maken. Ook grove en hier en daar inventieve scheldpartijen zijn er weer vol doende, ook die horen erbij. Dit nieuwe programma is weer redelijk vermakelijk, maar verrast minder dan het vorige en doet vermoeden dat voor het volgende een echt nieuwe aanpak nodig is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 17