Zuidafrikaanse
Raad van Kerken
geeft toch stemadvies
Kerk kan niet neutraal zijn bij referendum
GEESTELIJK LEVEN OPINIE
Drewermann schort uitoefening priesterambt op
COMMENTAAR
Vaticaan:
zelfkritiek
ontbrak bij
orthodoxen
Banneux
nT £eidócSomcmt
CfiidóeGou/ta/nt
DINSDAG 17 MAAKT 1992
Franse kardinaal en rabbijn
waarschuwen tegen gevaar
extreem-rechts van Le Pen
PARIJS - De Franse opperrabbijn, Joseph Sitriuk, heeft
gisteren de kiezers opgeroepen de opmars van Jean-Marie
Le Pen, de leider van het extreem-rechtse Front National,
te stuiten bij de regionale verkiezingen die komende zon
dag worden gehouden. Al eerder deed de aartsbisschop
van Lyon, Albert Decourtray, dit. ,,Wij moeten de alarm
klok luiden. Dat is onze plicht", zei de opperrabbijn in een
uitzending van het joodse radiostation 'J'. „De ideologie
van Le Pen is gevaarlijk voor de natie en wij moeten bui
tengewoon waakzaam zijn. Ik zou willen dat het collectie
ve bewustzijn ontwaakt", aldus Sitriuk. Hij brak met de
traditie zich niet met partijpolitiek in te laten. De aartsbis
schop van Lyon, kardinaal Albert Decourtray, zei vorige
week zonder Le Pen bij naam te noemen dat „Frankrijk
zich dreigt te storten in een avontuur dat zou kunnen lei
den tot de opkomst van een nieuwe Hitier".
De vrijheid, van
spreken begint men
pas goed te
waarderen wanneer
■men zich een keer
met de hamer op de
duim geslagen heeft
BONN - De theoloog en psychotherapeut Eugen
Drewermann zal het priesterambt niet uitoefenen
zolang aartsbisschop Johannes Degenhardt van
Paderborn het preek- en leerverbod tegen hem
handhaaft. Hij zal echter „onafhankelijk van alle
dreigementen" het Evangelie blijven verkondigen.
Een priesterambt dat door het bisschoppelijke
preekverbod „tot een alleen maar toedienen van
sacramenten wordt gereduceerd" wijst hij af.
Drewermann, die in zijn vele boeken de bevindin
gen van de theologie probeert te verenigen met die
van de psychotherapie, werd in oktober vorig jaar
de leerbevoegdheid aan de katholieke theologische
hogeschool van Paderborn ontnomen. Begin dit
jaar legde Degenhardt Drewermann een preekver
bod op, nadat deze in een interview met het week
blad 'Der Spiegel' ernstige kritiek had geuit op be
paalde opvattingen van de kerk.
Drewermann riep de aartsbisschop maandag op
het geld dat deze van hem via de kerkbelasting ont
vangt, te besteden aan het Wereldnatuurfonds of
de katholieke hulporganisatie Misereor. Een ande
re besteding van dit geld ziet Drewermann als een
„ernstige verduistering" van zijn belastinggeld.
Hij raadde de katholieke gelovigen aan, „de kerk
niet zo serieus te nemen als zij flat zelf doet."
Drewermann voelt niets voor het voorstel van zijn
leermeester Heribert Mühlen om met andere theo
logen over zijn opvattingen te discussiëren. Hij zou
dan de enige theoloog zonder leer- en preekbe-
voegdheid zijn en zou zo de rol hebben van een ge
vangene die zich pas mag verdedigen nadat hij tot
gevangenisstraf is veroordeeld. In een interview
met 'Der Spiegel' dat maandag is verschenen, on
derstreept Degenhardt dat hij Drewermann als
priester voor zijn aartsbisdom wil behouden. Hij
zegt dat de ontzetting van Drewermann uit het
priesterambt „geenszins zo zeker is" als de publie
ke opinie meent. Degenhardt hoopt dat Drewer
mann tot „inkeer komt en zich herbezint".
Barsten in de coalitie
VATICAANSTAD - Ra
dio Vaticana heeft giste
ren de orthodoxe leiders
verweten dat zij tijdens
hun topontmoeting in Is
tanbul de „fouten" van
Rome aan de orde hebben
gesteld zonder op eniger
lei wijze de hand in eigen
boezem te steken.
De leiders van veertien ortho
doxe kerken hebben zondag
aan het einde van hun ontmoe
ting bekendgemaakt dat ze
met de Rooms-Katholieke
Kerk alleen willen praten over
de kwestie van de 'geünieer-
den', de katholieken die een
oosterse ritus volgen en de
paus als hoofd van hun kerk
erkennen. Pas als deze kwestie
is opgelost, willen zij de dia
loog met het Vaticaan over an
dere kwesties voortzetten.
Radio Vaticana leest in de slot
verklaring van de orthodoxe
topconferentie de wil om de di
aloog met Rome voort te zet
ten. Het radiostation onder
streept dat het slotdocument
van de bijeenkomst te Istanbul
een „uiterst precieze lijst" be
vat van alle verschillen met
Rome. opgetekend in een
soms „harde taal".
„De orthodoxe kerken spreken
zich streng uit als het gaat om
fouten die anderen hebben ge
maakt, maar de kritiek richt
zich nergens op de eigen ach
terban, van wie sommigen
medeverantwoordelijk waren
voor de voormalige communis
tische regimes en de vervol
ging van de geünieerde katho
lieken."
Tegelijkertijd spreekt Radio
Vaticana er zijn tevredenheid
over uit dat de orthodoxe ker
ken deelnemen aan de bijeen-
kohist deze zomer van de ge
mengde katholiek-orthodoxe
commissie te Bayrut.
Het Banneux-comité van het
bisdom Rotterdam organiseert
in het weekeinde van 30-31
mei een tweedaagse bedevaart
naar Banneux in België. Bus
sen vertrekken er onder meer
uit Noordwijk, Leiden, Den
Haag, Delft, Rotterdam en
Dordrecht. De tocht gaat eerst
naar Kerkrade waar warm
wordt gegeten, 's Middags is er
een kleine bedevaart naar O.L.
Vrouw van Zutendaal in Bel
gië. Overnacht wordt in het
Congrescentrum Rolduc. Zon
dag vertrek naar Banneux
waar om 10.30 uur de plechtige
internationale Hoogmis zal
zijn en 's middags Lof en Zie
kenzegen. De geestelijke bege
leiding is in handen van pas
toor W. Reder uit Den haag.
Kosten, alles inbegrepen,
150,-.
Aanmelding zr. D. Hoogeveen,
Vlierboomstraat 198, 2564 HP
Den Haag. Tel. 070 - 368 43 36.
Stille Omgang (2)
LEIDSCHENDAM - Het Ge
nootschap van de Stille Om
gang Leidschendam komt za
terdag 21 maart om 22.30 uur
ip de Petrus- en Pauluskerk
aan de Sluiskant bijeen voor
dë jaarlijkse bedevaart in Am
sterdam. Na afloop wordt in De
Haard koffie gedronken ter-
v$jl om 0.30 voor de Stille Om
gang naar Amsterdam wordt
vertrokken. Om 04.00 uur is
rijen weer terug in Leidschen
dam. Het thema van dit jaar is:
d^t de volkeren van Europa
zich in Christus en Zijn evan
gelie verbonden weten. Aan-
rrjelding voor deelname is tot
19 maart mogelijk aan de pas
torie van de kerk aan Sluis
kant 28 of bij K. Hogendorp,
Goopad 3, tel. 327 85 57. De.
kpsten bedragen vijftien gul
den voor volwassenen en ze-
vèn gulden vijftig voor jonge-
BEROEPINGEN
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Landsmeer drs. P. Vlie-
genthart te Diemen-Watergraafsmeer-
Bijlmer die dit beroep heeft aangeno-
Bèdankt voor Emmen H. Menkveld te
Winschoten
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Beroepen te Harkstede i.c.m Over-
schild drs. G.F. Overweg, kandidaat te
Lelystad
JOHANNESBURG - De
Zuidafrikaanse Raad van
Kerken, die tot dusver
geen stemadvies wilde ge
ven voor het referendum
van vandaag, is alsnog
overstag gegaan. De raad
roept de blanken op 'ja' te
stemmen en het beleid
van president F.W. de
Klerk te steunen.
Hoewel verscheidene blanke
geestelijken binnen de raad
aankondigden aan de stem
ming deel te nemen, hield de
leiding van de raad er tot giste
ren aan vast geen stemadvies
te geven, omdat alleen blan
ken aan het referendum mo
gen deelnemen.
De secretaris van de raad, dr.
Frank Chikane, zei dit week
einde dat de gevolgen van een
overwinning van de tegenstan
ders van De Klerk „te afgrijse
lijk zijn om erover te kunnen
denken". Dan zou blijken dat
de meerderheid van de blanke
Zuidafrikanen racistisch is en
de apartheid wil behouden.
Chikane vreest bij een neder
laag van De Klerk een burger
oorlog. De meerderheid van de
bevolking zal het niet nemen
dat zij niets te zeggen heeft
over haar toekomst en die van
Zuid-Afrika. Zo'n situatie zou
„een zeer ernstige uitdaging
voor de kerken in Zuid-Afrika
betekenen, omdat ze de argu
menten voor een gewelddadi
ge oplossing van de onrecht
vaardigheid als gevolg van de
apartheid zou versterken",
denkt Chikane.
In vrijwel alle kerken behalve
de uitsluitend blanke Afri
kaander kerken zijn de blanke
gelovigen zondag opgeroepen
aan het referendum deel te ne
men en 'ja' te stemmen. Ook in
de synagoges werden de gelo
vigen opgeroepen De Klerk te
steunen. De orthodoxe rabbijn
Ady Assabi hield zijn gemeen
te vrijdagavond voor dat men
sen die zwarten kunnen discri
mineren om hun huidskleur,
een soortgelijke houding te
genover joden kunnen aanne
men. De 100.000 joden in Zuid-
Afrika hebben veel aan het
land te danken en zij moeten
nu bereid zijn iets daarvan te
rug te geven, aldus Assabi.
De blanke Afrikaander kerken
bleven bij hun weigering een
stemadvies uit te brengen. De
19 theologen die vorige week
de leden van de Nederduitse
Gereformeerde Kerk (NGK)
opriepen 'ja' te stemmen, wer
den daarvoor het afgelopen
weekeinde door het bestuur
van hun kerk berispt.
De grootste krant in Zuid-Afri
ka, de Sunday Times, had dit
weekeinde zware kritiek op de
houding van deze kerken. De
krant herinnerde hen in een
commentaar aan de woorden
van de Duitse predikant Mar
tin Niemöller die de kerkleden
voorhield dat als zij het niet
voor de joden opnamen er uit
eindelijk niemand zou zijn die
het voor henzelf zou opnemen.
Frank Chikane
ANC-vertegenwoordiger Carl Niehaus
UTRECHT - Langs de
Maliebaan in Utrecht
5.taan de crocussen volop
in bloei. In z'n woning
blikt ANC-vertegenwoor-
diger in Nederland Carl
Niehaus terug op de
gedenkwaardige periode
die in Zuid-Afrika het be
gin van een omwenteling
inluidde. Terwijl in febru
ari 1990 de wereld oogge
tuige was van de vrijlating
van Nelson Mandela, zat
hij met een groep nog vast
in het blanke deel van de
Centrale Gevangenis in
Pretoria. „Het was voor
ons heel emotioneel om
de man die 27 jaar lang in
hechtenis zat, ongebroken
naar buiten te zien ko
men. Meer dan ooit besef
ten we dat onze aanslui
ting bij het ondergrondse
verzet een goede keus was
geweest. Dat we het gelijk
aan onze kant hadden."
Het duurde nog tot 20 maart
1991 alvorens Carl Niehaus
zelf (vervroegd) in vrijheid
werd gesteld. Vijftien jaar cel
luidde in 1983 het rechterlijk
vonnis wegens zijn aandeel in
bomaanslagen op energiecen
trales in Johannesburg. „Ik
heb vanuit m'n christelijk ge
loof bewust gekozen voor ver
zet, ook als dat geweld inhield.
Het was voor mij het enige al
ternatief vanuit de visie van
een rechtvaardige oorlog."
Hoe kwam het bij Niehaus zo
ver dat hij uiteindelijk het
blanke establishment over
zich heen kreeg en hetzelfde
lot onderging als veel eerder
ds. Beyers Naudé had ervaren?
„Ik denk dat ik in m'n familie
een malle uitzondering ben. Ik
ben opgegroeid op het West-
transvaalse platteland in het
dorpje Zeerust. M'n ouders
hebben streng christelijke
banden, gaan 's zondags twee
keer naar de Nederduits Gere
formeerde kerk en zijn aange
sloten bij de Conservatieve
Partij van Andries Treurnicht.
Ze zullen vandaag bij het refe
rendum ongetwijfeld 'nee'
stemmen tegen de hervormin
gen. Maar alles wat er tussen
ons gebeurd is, heeft niet tot
een echte breuk geleid. M'n
ouders zijn mij, ondanks onze
sterke meningsverschillen, in
de gevangenis blijven opzoe
ken. Zo ben ik ook opgevoed,
tot strenge naastenliefde. Wij
zullen elkaar nooit willen laten
vallen. Alleen heb ik die kring
niet enkel tot de blanken wil
len beperken maar tot ieder
een in mijn geliefde vaderland.
Ik heb enkel de lijn van mijn
Jansie Lourens en Carl Niehaus
christelijke opvoeding willen
doortrekken".
Carl Niehaus zegt puur door
ervaringen wijs te zijn gewor
den. Zestien was hij toen hij
voor zendingswerk 'onder de
heidenen' de zwarte voorstad
Soweto werd ingestuurd. „Ik
moest mannen van dertig,
veertig en vijftig jaar oud het
evangelie brengen. Ik trof er
een geweldig armoede en
zwakte aan en besefte voor het
eerst de ontstellende kloof tus
sen blank en zwart. Dat was
het begin. Een jaar later brak
in Soweto de scholierenop-
stand uit. Ik was toen in staat
een rechtstreeks verband te
leggen tussen de armoede en
de stenen gooiende jongeren.
Op school stelde ik er vragen
over in de klas en later op de
Universiteit van Witwaters-
rand. Kreeg zwarte vrienden
dank zij Jansie die in kunste
naarskringen verkeerde waar
dat al helemaal geaccepteerd
was. Dat Jansie al evenzeer
een buitenbeentje vormde
komt doordat ze met haar ou
ders enkele jaren in de Ameri
kaanse staat Alabama heeft ge
woond waar ze als veertienja
rig meisje in meer dan een op
zicht wijzer werd in een 'ge
mengde' klas. Zo had elk van
ons een eigen ervaring".
Langzaam groeit hun belang
stelling voor het verzet tegen
de apartheidspolitiek. In het
derde jaar van z'n theologies
tudie wordt hij door de univer
siteit geschorst wegens het op
hangen van een affiche 'Nel
son Mandela vrij'. Zijn omge
ving spreekt er schande van.
Ook z'n ouders die, vanwege
hun zoon, allengs in een geïso
leerde positie in de blanke ge
meenschap raken. Carl neemt
de moeilijke keuze te bedan
ken voor de Nederduits Gere
formeerde Kerk. Hij weigert
voor z'n militaire dienstplicht
op te komen omdat hij de na
tionale racistische apartheids
politiek niet wenst te verdedi
gen. Carl: „De uiteindelijk
keus daarvoor was" voor mij
ook theologisch onderbouwd.
Alle mensen zijn immers naar
Gods beeld geschapen. Daar
om is de Apartheidstheologie
voor mij ook ketterij en wilde
ik me daartegen verzetten."
Als hij naar het ANC gaat, be
tekent dit dat hij voortaan de
gewapende strijd niet langer
uitsluit. Om uit de gewetens
nood daarover te komen, reist
hij naar het aan Zuid-Afrika
grenzende Botswana. Op bui
tenlands grondgebied wisselt
hij met het ANC van gedach
ten. Niehaus verdiept zich in
de geschiedenis van het ANC.
Leert dat het zich vanaf de op
richting in 1912 tot 1960 altijd
geweldloos heeft opgesteld.
FOTO PERS UNIE
Komt onder de indruk van No-
bel-prijswinnaar Albert Luthu-
li, wiens naam hij op school
nooit in de blanke geschiede
nisboeken was tegengekomen.
Merkt dat h^t ANC zich in 1955
in zijn Freedom Charter al dui
delijk heeft uitgesproken voor
een niet-raciale samenleving.
Ook dat eerst na de bloedig
neergeslagen demonstratie
van Sharpeville in 1960, het
ANC besluit tot het oprichten
van de gewapende vleugel
'Umkontho we Siswe' (Speer
van het volk). Niehaus leest
bovendien het werk van de
Duitse theoloog Bonhoeffer
die zich in de Tweede Wereld
oorlog aansloot bij het verzet
tegen Hitier en dat kon verant
woorden met zijn visie op de
rechtvaardige oorlog. „Jullie
hadden in Nederland toch ook
mensen die zich vanuit hun
christelijk geloof verzetten te
gen het Duitse fascisme?"
heeft hij inmiddels geleerd.
Zo treedt Niehaus begin jaren
tachtig toe tot een cel van het
ANC. In het geheim ontplooide
hij activiteiten voor het ANC.
„In het begin ging het om het
verzamelen van strategische
informatie en in een later sta
dium om plekken aan te wij
zen voor militaire doelen, bij
voorbeeld de energievoorzie
ning. Ook werkte ik mee bij de
recrutering van nieuwe leden
voor Umkontho we Siswe."
De Iraakse vice-premier Tarik Aziz heeft spitsroe
moeten lopen in de Veiligheidsraad van de Verenigde Nat or
Hij moet Saddam Husayn de boodschap overbrengen da KJ
grote vijf die het in de V-raad voor het zeggen hebben, nie
minste neiging tot inschikkelijkheid vertonen. Alle res
ties van de V-raad blijven overeind. Alle resoluties van d
raad moeten onverkort worden uitgevoerd. Geen toege
gen, geen verzachting van de sancties, geen compromis ei
Iraakse vice-premier was wel met dat doel voor ogen i ïii
New York gekomen. Hij had immers de samenkomst va
V-raad zelf aangevraagd. Hij wilde de raad ervan overtu
dat Irak alle resoluties tegen zijn land heeft nageleefd en
daarom de economische blokkade geen zin meer heeft.
HET is een totale mislukking geworden. Tarik Aziz kon
mand overtuigen. Hem werd in weinig diplomatieke terijov
duidelijk gemaakt dat hij een leugenaar is. De bewering r
Tarik Aziz dat Irak alle massavernietigingswapens heeft n
nietigd, stoot op algemeen ongeloof. Saddam Husayn hee
het verleden zo dikwijls de wereld bedrogen en belogen
herstel van het vertrouwen zoniet onmogelijk dan toch I v
moeilijk zal zijn. De woedende uitval van Tarik Aziz dat ?n
VN-inspecteurs eigenlijk spionnen zijn, is ook niet van w
aard om het wantrouwen weg te nemen.
el
SADDAM Husayn speelt het lijden van de Iraakse bevoll Je
uit om de V-raad ervan te overtuigen de economische blo ,e
de tegen zijn land op te heffen. Volgens de Iraakse regeoo
zijn door de blokkade ten minste 120.000 mensen gestor I
Komende van een man voor wie een mensenleven van 10
tel is, van een staatsleider die nodeloos honderdduizei
mensen in twee totaal nutteloze oorlogen de dood injoe g
van een dictator die de moord op de Koerden systemal
liet uitvoeren, maakt zo een argument weinig indruk. In c
het Iraakse volk lijdt is dat in de allereerste plaats de scl ?n
van Saddam Husayn en zijn moorddadig regime. De Ven
de Staten en Groot-Brittannië hebben de afgelopen d;
Saddam Husayn gewaarschuwd niet dezelfde vergissing
begaan als vorig jaar. Washington vindt dat Saddam Hu:
andermaal een koers heeft uitgezet die onvermijdelijk^
loopt op een aanvaring met de VN. Vooral de Britse rege a
heeft nadrukkelijk te verstaan gegeven bereid te zijn de ra
voering van de VN-sancties opnieuw met geweld af te d ai
gen. Rusland sluit zich bij dat standpunt aan.
DERGELIJKE nadrukkelijke waarschuwingen kunnen
zonder gevolg blijven. Indien Saddam Husayn naar het ie:
deel van de VN-Veiligheidsraad zich blijft verzetten tegeer
uitvoering van de VN-resoluties, zijn de VS en Groot-Britj
nië genoodzaakt iets te ondernemen, willen ze tenminste!
worden ontmaskerd als producenten van loze grootspij"
De vraag is echter of de coalitie die vorig jaar tegen Sad™
Husayn optrok, vandaag nog bestaat en zo ja, of ze berei
nog eens gezamenlijk op te trekken, tegen Bagdad ditn50'
De felle uitval van Syrië tegen de Verenigde Staten laaieti
barsten in de coalitie zien.
Wat hij en Jansie ooit op een
dag verwachtten, gebeurde in
november 1983. Bij een aan
slag op een gasdistributiesta
tion bij Johannesburg ging het
mis. Een vriend met wie hij sa
men voor het ANC op pad was,
ontpopte zich als een infiltrant
van de politie en verlinkte hem
en z'n vriendin. Ze werden ge
arresteerd en in hetzelfde pro
ces veroordeeld tot respectie
velijk vijftien en vier jaar
hechtenis in het complex van
de Pretoria Centrale Gevange
nis. Ze trouwden daar in 1986.
Beurs
Jansie zat ruim een jaar lang
samen vast met de Belgische
Helene Pastoors, de vrouw die
samerj met de Nederlander
Klaas de Jonge wegens ANC-
activiteiten werd veroordeeld.
Jansie kwam in 1987 vrij. Ze
heeft op mij gewacht," vertelt
Carl glimlachend terwijl z'n
vrouw met een boodschappen
tas uit de Utrechtse binnen
stad terugkeert. Zij heeft,
dank zij het Anti-Apartheids
fonds van de Utrechtse Uni
versiteit, een beurs gekregen
voor een onderzoek naar wis-
kunde-leerplannen. Na z'n
vrijlating uit de Pretoria-
staatsgevangenis in maart vo
rig jaar trad Niehaus aanvan
kelijk op als woordvoerder op
van het hoofdkwartier van het
ANC in Johannesburg. Naar
z'n zeggen 'met instemming
van Mandela' rondt hij nu
eerst z'n theologie-opleiding
af. Waarom die studie in het
buitenland? „Dat is om eens
een tijdje afstand te nemen
van Zuid-Afrika en in alle rust
te kunnen schrijven. Daar
naast treed ik op als vertegen
woordiger van het ANC in Ne
derland maar dat is beslist
geen dagtaak."
Carl Niehaus schudt tijdens
het interview niet-begrijpend
het hoofd bij het horen van het
nieuws over de Nederduits Ge
reformeerde Kerk. Deze ge
loofsgemeenschap, die een
groot deel van de leden van de
Nationale Partij van De Klerk
onder haar hoede heeft, wenst
met het oog op het referendum
van vandaag niet tot een stem
advies te komen en politiek
neutraal te blijven. Niehaus:
„Vanaf het begin van de apart
heid hebben ze niets anders
gedaan dan deze politiek te
steunen. Nu is het voor Zuid-
Afrika 'Kairos'-tijd, is het Uur
van de Waarheid aangebroken.
Juist nu zou de kerk moeten
spreken en je ziet dat ze zwijgt.
Hoe kun je neutraal blijven als
de kans aanwezig is dat dit
land bij een 'nee' in een bur
geroorlog terecht komt. Dat
gaat m'n christelijk verstand
te boven. Als je belijdt datje de
apartheid afwijst, dan zullen ze
er toch ook naar moeten han
delen. De katholieke bisschop
pen hebben wel een duidelijk
'ja' tegen de hervormingen la
ten horen".
Kantoor.
Telefoon
Postadres:
Westerpers bv (maakt deel uit v
Apothekersdijk 34, Leiden
071 -122 244
071 - 134 941
Postbus 112300 AA Leiden.
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk
Telefoon 070-3190 933
Telefax: 070-3906 717.
Postadres Postbus 9, 2501 CA Den Haag
Directeur/hoofdredacteur J Leune
Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers.
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L. van Koot.
Leiden en omgeving (tel 071 -144 046/047/48/49) G - J Onvlee (chef-redacti
F Buurman, K van Kesteren, R Kleijn, drs R Koldenhof. M Kroft, T Pieters f
M. Roso
Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel 070 - 3190 815):
A van Rijn (chef), W Bunschoten, drs C van Haersma Buma. A van Holstein,,
E. Huisman. H Jansen, drs J van Leeuwen - Voorbij. R. de Roo. drs K. Verar
Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834): G. Ansems (coordinator), B Jansma, H. Piët.
Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthcven
Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S Evenhuis
Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch Bels (chef), A. de E
J Hofmeester, C. de Kier, H Nieuwmans, H Schneid
Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van:
- freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied;
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, e£X;
dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederlai|»|j
Belgie De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K Swi(
M van de Ven en P Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't HtMc
(chef), H Bijleveld, D. Hofland. P Koopman, D. van Rietschoten en K. vanVj b
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; lf)
- de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D J van den Bergh luj
(Peking), drs H Botje (Tunis), A Courant (Athene), R Hasselerharm af
(Johannesburg), drs. A Heering (Rome), B^van Huet (Londen), M. de Konii^jj
n°Wfi<
(Washington),"F Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel), W Voor
(Londen), drs R Vunderink (Moskou), W Werkman (Jeruzalem). G. van W|
(Belgrado), F Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel) |t t
De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertadf
publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster!
M deCocq i"
Nabezorging
Telefoon 071 - 122 248 op ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u
15.00 uur
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling:
per maand
per kwartaal
per jaar
Bij betaling per acceptgirokaart
per maand
per kwartaal
per jaar
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 T*"*
Bankiers k>\
ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 N)
POSTBANK 663 050
27,00
79,80
312,65
28,20
82,80
318,65