Spanje ook zonder zon
een rijk vakantieland
KUNST/RTV
Willem van Manen krijgt Boy Edgar Prijs 1992
Gekluns met Indringers
Theater van het Oosten
Sgemüdv^fico Donald Duck heeft eindelijk plaats in de kunst
Oeid&z Souoatit
DONDERDAG 12 MAART 1992
Regisseur Richard
Brooks overleden
BEVERLY HILLS - De Amerikaanse
regisseur Richard Brooks, bekend van
Hollywood-klassiekers als 'Cat on a
Hot Tin Roof (1958) en 'Lord Jim'
(1965), is gisteren in Beverly Hills over
leden. Hij werd 79 jaar. De regisseur,
die al langer dan een maand ernstig
ziek was, stierf thuis aan een longont
steking. Brooks begon zijn loopbaan
als sportverslaggever, schrijver en pre
sentator van radioprogramma's. Na de
Tweede Wereldoorlog kwam hij in de
filmwereld terecht, aanvankelijk als
scenarioschrijver. Hij was getrouwd
met actrice Jean Simmons. De laatste
jaren draaide hij maar weinig. Een van
zijn laatste films was 'Looking for Mr.
Goodbar' uit 1978.
Gouden Pennetje voor
Hans Nijenhuis
UTRECHT Hans Nijenhuis (29) is de win
naar van het Gouden Pennetje 1992. De prijs
is een aanmoediging voor aanstormend jour
nalistiek talent. Nijenhuis is redacteur bui
tenland bij NRC/Handelsblad. Dit heeft het
Nederlands Genootschap van Hoofdredacteu
ren, dat de prijs toekent, gisteren bekendge
maakt. Nijenhuis krijgt de prijs voor zijn serie
artikelen over de overstromingen in Bangla
desh. Ze werd in mei 1991 gepubliceerd. De
jury bestond uit Piet Hagen (directeur van de
School voor de Journalistiek in Utrecht), Mar-
janke Spanjer (freelance-journaliste) en Piebe
Prins (oud-hoofdredacteur van de Drents-
Groningse Pers). Er werden 17 inzendingen
beoordeeld. Nijenhuis ontvangt de prijs, een
gouden vulpen met oorkonde en vijfduizend
gulden, op 10 april in Rotterdam.
AMSTERDAM - De
trombonist/componist
Willem van Manen krijgt
de Boy Edgarprijs 1992.
Dat heeft de Stichting
Jazz en Geïmproviseerde
Jazz in Nederland giste
ren bekendgemaakt. De
prijs bestaat uit een sculp
tuur en een geldbedrag.
De prijs wordt aan Van Manen
toegekend wegens onder meer
zijn free-lance-activiteiten in
het binnen- en buitenland en
zijn „veelzijdige nieuwsgierig
heid" als uitvoerend muzikant
en componist. Van Manen
speelde onder meer bij het
Theo Loevendie Consort,
Boy's Big Band, het Willem
Breuker Collectief, Future
Shock en - momenteel - in
een formatie rond de vocaliste
Peggy Larson. De jury roemt
voorts de inspanningen van
Van Manen op beleidsmatig
terrein, die „van cruciaal be
lang zijn voor de erkenning
van de geïmproviseerde mu
ziek als evenknie van de klas
sieke, gecomponeerde mu
ziek". De laatste winnaar van
de Boy Edgarprijs was Greetje
Bijma in 1990. 1991 was vol
gens de stichting een „over
gangsjaar" waarin de prijs niet
is toegekend. Die periode is be
nut om een nieuwe opzet van-
de prijs te bedenken. Het aan
de Boy Edgarprijs verbonden
geldbedrag zal dit jaar aan
zienlijk hoger zijn dan de vijf
tienduizend gulden uit voor
gaande jaren. Volgens woord
voerder Jaap de Rijke wordt
gestreefd naar een bedrag van
„minstens 25.000 gulden". „We
zijn daarover nog in onderhan
deling met de sponsors", aldus
de Rijke. De sculptuur die bij
de prijs hoort is dit jaar een
plastiek van Jan Wolkers. De
datum en plaats van de uitrei
king zijn nog niet bekend. De
stichting is nog in gesprek met
de NOS over televisie-opna
men van de overhandiging.
Operaregisseur
Vittorio Patané
overleden
MILAAN - De Italiaanse operaregis-'
seur en -ontwerper Vittorio Patané is,
na nu pas bekend is geworden, afge
lopen vrijdag na een kort ziekbied in
zijn woonplaats Milaan overleden. Hij
was 58 jaar. Patané was bij het Neder
landse publiek vooral bekend als re
gisseur en vormgever van een groot
aantal operaprodukties bij Opera Fo
rum. Zijn voorstellingen waren prak
tisch in alle theaters van Nederland te
zien. Bovendien werden drie van zijn
ensceneringen uitgezonden door de
KRO-televisie. Patané was wereld
wijd een van de meest gevraagde ope
raregisseurs en -ontwerpers.
Paar glazen
schalen voor ruii
twee ton geveild
AMSTERDAMTwee
schalen, zogenoemde Ven<
se tazza's, hebben bij Sot
in Amsterdam 230.000 guldi
gebracht. Aanvankelijk w
richtprijs 4.000 tot 6.000 gi
Later werd deze verhoog
15.000 tot 20.000 gulden per
De koper is een Oostenrijks
zamelaar.
De schalen zijn voorzien va
wapen van de familie De' ty
Het zijn de wapens van ee
Medici-paus, vermoedelijk
(Giovanni, 1513-1521) of Cl<
VII (Guilio, 1523-1534). aldi
veilinghuis.
De Spaanse Costa's landinwaarts. In
formatieve vierluik. NCRV-televisle.
Nederland 1 om 18.28 uur. Vrijdag.
BENIDORM - Het zijn
de zonovergoten stranden
die jaarlijks voor een fikse
toeristenstroom richting
Spanje zorgen. Zo'n tien
duizend bussen vinden
hun weg naar de brede
zandkraag van de oost
kust, waar restaurants
met namen als 'Cupido' en
'Amsterdam' de huiselijke
sfeer proberen te waarbor
gen voor wie niet van
avontuur houdt.
Dat Spanje ook voor de reislus
tige globetrotter genoeg te bie
den heeft, laat de NCRV-televi-
sie zien met het vierluik 'De
Spaanse costa's landinwaarts'.
De kijker mag, samen met pro
gramma-maakster Vicky Mas
op ontdekkingstocht naar de
verborgen schoonheid van het
Spaanse binnenland. En je
hoeft er niet eens ver voor te
rijden... Op nog geen tien kilo
meter van het strand open
baart zich het echte Spaanse
leven dat vele malen interes
santer blijkt te zijn dan de toe
rist-vriendelijke aanpak van
de kleine en grotere kustplaat
sen. Want laten we eerlijk zijn,
zo'n Benidorm bij voorbeeld is
toch niet meer dan een handig
opgezette vakantie-fabriek.
Van enige architectonische
schoonheid is absoluut geen
sprake, daarvoor moet je naar
plaatsen als Guadalest of Mo
novar. De torenflats in Beni
dorm, die als ongeordende
monsters de wolken kietelen,
zijn niet meer dan mensenpak
huizen. Dat vijftig procent van
de vakantieganger terugkeert,
heeft dan ook alleen met het
hoge percentage zon-dagen te
maken. Overigens zijn het
vooral Britten (zo'n twintig
procent) die naar Spanje afrei
zen. Voor de Nederlander zijn
Turkije en Griekenland inmid
dels meer in trek. Wie in de
wintermaanden de Spaanse
kust bezoekt, vindt er vooral
vijfenzestig-plussers, die in de
ochtenduren de dunne zonne-
Achter de brede zandkraag van de Spaanse oostkust openbaart zich
een fascinerende wereld vol rotspartijen, historische gebouwen en
sinaasappelbomen.
stralen gebruiken om hun
spieren soepel te maken. Een
grappig gezicht om al die oude
ren een plekje op het strand te
zien creëren waarna ze op aan-
wijziging van een bejaarde
gymleraar door de knieën
Ruïnes
Landinwaarts geeft de echte
cultuur van Spanje zich bloot.
Daar wordt de geschiedenis
vertelt door de bouwwerken in
de dorpen. Zo herbergt Guade-
lest de ruïnes van een kasteel,
dat zich, op de berg, als een
machtige reus boven de stad
verheft. De weg er naar toe
toont de Kruisweg, vormgege-
I FOTO: HANS PIET
ven in stenen huisje met be
schilderde tegels. Eenmaal bo
ven is er het prachtig uitzicht
op zowel hèt indrukwekkende
stuwmeer als de omgeving.
Ook de plaatselijke kerken ge
ven veel historie prijs zoals
over de strijd tussen de Moren
en de christenen. Het levert
een fascinerend (bouwkundig)
kijkspel op en, in de zomer
maanden, even wat schaduw.
Wie in de buurt van Elche
komt. zal zich niet aan de in
druk kunnen onttrekken met
een immens kunstwerk van
Christo te maken te hebben.
Dat is niet waar. De met zwart
plastic ingepakte palmbomen
hebben hun lot te danken aan
Palmpasen. De kwekers willen
dat de palmtakjes op die zon
dag op hun mooist zijn. In El
che is negentig procent van
alle Spaanse palmbomen te
vinden. Het gaat om zo'n
500.000 exemplaren, de groot
ste verzameling van Europa,
daarna volgt het palmbomen
woud op Kreta. De takken vin
den vooral hun weg naar Italië,
Frankrijk en Spanje zelf.
Cultuur
Om de toerist bezig te houden,
vinden in de winter en het
voorjaar veel culturele activi
teiten in bij voorbeeld het the
ater plaats. Maar voor wie geen
zin heeft om binnen te zitten,
biedt het landschap veel afwis
seling. Zo springt de vitamine
C je tegemoet met al die si
naasappels aan de bomen,
maar is er ook de rauwe aan
blik van 'blote' rotspartijen.
Een groot deel van het costa-
achterland verdient zijn brood
met schoenen. In Elda bij voor
beeld staan meer dan tweehon
derd schoenfabrieken. Aardig
is dat veel van die werkplaat
sen rechtstreeks aan de bezoe
ker verkopen. Wie van snoe
pen houdt, moet Jijona bezoe
ken. Daar staat het Turron-
museum, waar te zien is hoe in
de nabij gelegen fabriek noga
wordt vervaardigd. Die lekker
nij is er natuurlijk ook te koop.
Maar misschien wel de aardig
ste belevenis is een bezoek aan
Meson El Viscavo in Castalla.
In dat restaurant mag de gast
zich te goed doen aan verschil
lende soorten worst, die aan
het plafond hangen en waar
van hij zelf de benodigde hoe
veelheid mag snijden. Daarna
is er een 'boeren'-gerecht dat
veel weg heeft van shepherds-
pie, bovendien is de baas een
kei in het spelen van kaarten-
trucs, waarbij de hele familie
wordt betrokken.
Sinterklaas
Dat Spanje het land van Sin
terklaas is, wordt duidelijk in
Expositie geschiedenis Lulerei-cabaret
In het Amsterdamse Theatermuseum is vanaf morgen tot en met 17
mei een expositie te zien gewijd aan het befaamde cabaret Lulerei
onder de titel 'Lulerei: de geschiedenis van een cabaret'. Hier wordt
de laatste hand gelegd aan de tentoonstelling. De expositie bestaat
onder meer uit kranteknipsels en foto's. Op de foto links zijn
anderen te zien: Jasperina de Jong, Marjan Berk, Gerard Cox
Herfst, voormalige sterren van Lulerei.
fq
Jazz-podium
in Utrecht
bedreigd
UTRECHT - De Stichting
Jazz in Utrecht (SJU) dreigt
vanaf 1 juli zonder podium te
zitten. De SJU voert daarom
vanaf deze week actie om de
gemeente Utrecht er toe te be
wegen voor die tijd een nieuw
jazz-podium te vinden. De
jazzclub is nu nog gevestigd in
een parkeergarage in de
Utrechtse binnenstad. Het
huurcontract loopt af op 1 juli
dit jaar. Volgens een woord
bij voorbeeld de havenplaats voerder van het SJU-huis
Alicante. De goedheilig man heeft de gemeente toegezegd
geldt daar als patroonheilige
en wie wil zien waar hij al dat
speelgoed vandaan haalt, moet
een bezoek brengen aan Ibi.
De NCRV komt daar later dit
jaar nog op terug, wanneer
René Eijbersen in december
een programma over Sinter
klaas verzorgt.
dat ze verantwoordelijk is
een alternatieve ruimte. „Maar
daar komt niets van terecht",
zo deelde de woordvoerder
mee. De SJU vindt dat ze met
het BIM-huis in Amsterdam
en Thelonious in Rotterdam
één van de beste jazz-podia in
Nederland huisvest.
zomerfestival
a/d Maas
li
ROTTERDAM - Het Zomer
festival aan de Maas dat dit
jaat voor de derde keer wordt
gehouden in Rotterdam, moet
voor één keer als alternatief
dienen voor het in financiële
moeilijkheden geraakte Tea-
tro Fantastico.
De Rotterdamse Kunststich
ting (RKS) heeft het gemeen
tebestuur geadviseerd snel ex
tra geld te geven aan het Zo-'
merfestival, zodat dat acht in
plaats van vier dagen kan du
ren. Door het wegvallen van
Teatro houdt de gemeente
honderdduizend gulden over
op het evenementenbudget.
Na het afgelasten van Teatro
Fantastico hebben zich tien al
ternatieven voor dit open
luchtfestival aangediend bij de
RKS. Uitbreiding van het Zo
merfestival krijgt van de
kunststichting de voorkeur
omdat dit festijn de grootste
bezoekerscapaciteit biedt,
meerdere weken overbrugt en
zich ook richt op allochtonen.
De RKS hoopt dat Teatro Fan
tastico, het festival dat zich in
'de paar jaar dat het wel is ge
houden grote populariteit
heeft verworven, volgend jaar
weer herrijst. Tussen de alter
natieven zitten volgens de
kunststichting voldoende
bruikbare ideeën om Fantasti
co weer tot bloei te brengen.
Het Zomerfestival a/d Maas
wordt volgens de nieuwe plan
nen op zes zondagmiddagen
tussen 14 juni en 19 juli en op
twee nog te bepalen zaterdag
avonden gehouden. Het festi
val speelt zich af in en rondom
het Museum voor Volkenkun
de aan de Willemskade.
LUDWIGSBURG - Zes
jaar heeft een groepje
kunstenaars aanvan-
këlijk als studenten van
de Hogeschool voor Beel
dende Kunst in Braun
schweig erover ge
daan, om Donald en zijn
familie een welverdiende
plaats in de wereld van de
serieuze kunst te geven:
als gemummificeerde fa
rao (Duckamun I), oom
Dagobert als de echte Man
met de Gouden Helm,
Pluto als de zogende Ro
meinse wolf en een stevig
ingepakte muis, afkom
stig uit het Musée de Mon
te Christo.
De hele Disneyclan als hoofdfi
guren op wereldberoemde
schilderijen, van Rembrandt
tot van Gogh, van Degas tot
Miro. „De vroegere meesters
wisten niet beter, die kenden
Donald en Mickey Mouse nog
niet. En de modernen hebben
wat achteloos aan de beroemd
ste eend en muis ter wereld
voorbij geschilderd. Dat heb
ben we nu dus gecorrigeerd",
luidt de lakoniekë achter
grondverklaring voor de even
grappige als opmerkelijke ten
toonstelling, die nog tot begin
april te zien is in het intieme
Raadhuismuseum van het
Duitse Ludwigsburg.
Wat onder leiding van een le
raar, professor dr. Eckart
afgestudeerde studenten
vormden de groep 'Inter Duck'
kledingstukken en prullaria in
de vorm of met afbeeldingen
van Donald Duck en Mickey
Mouse. Op de tentoonstelling
hebben ze er twee kamers, een
woonkeuken en een slaapka
mer, letterlijk tot aan het pla
fond mee kunnen vullen.
Op een groot aantal documen-
tatieborden wordt de opmerke
lijke opmars van de Disneyfi-
guren in de hele wereld zicht
baar gemaakt. Want de eend
en de muis leven al lang niet
meer exclusief in de kinderwe
reld of in het sprookjesland
van de tekenfilm. Ze duiken
nadrukkelijk in de grote-men-
senwereld op: in politieke car
toons, in tal van advertenties,
bij personeelswerving, in oor
logspropaganda en zelfs in de
wetenschap.
Donald Duck krijgt een plaats in de wereld van de serieuze
kunst.
en bleven actief om het feno
meen van het omvangrijke
Disneywereldje in kaart en
beeld te brengen, en diep
gaand te documenteren.
Met een knipoog naar de hoog
ste serieuze Documenta in
Kassei maakte de groep in de
loop der jaren een eigen 'Duc-
komenta'. Een reeks van
meesterwerken werd 'overge
schilderd', ditmaal met Dis-
neyfiguren. Het zelfportret
Bauer, als een afstudeerpro
ject begon, groeide later uit tot
een serieuze onderneming. De
van Van Gogh met verbonden
I FOTO: SP
oor is op de expositie te zien als
'Arbeidsongeval in de stijl van
van Gogh'; er hangen stukken
uit tal van musea, zoals het
Kröllers in Arnhem en het
Kunsthistorisch Museum van
Innsduck.
Produkten
Maar het zijn niet alleen de
schilderijen die de tentoonstel
ling zo origineel maken. De
studenten verzamelden meer
dan 4000 produkten: speel
goed, alle mogelijke huishou
delijke gebruiksvoorwerpen,
'Peep'-show
Ook nog onbekende facetten
van het muizen- en eendenle
ven komen op de expositie aan
bod, in vaak levensechte tafe
relen. De drie neefjes als
vechtlustige punkers en tante
Clara als uitdagende prosti-
tuée.
Een aantal van die tafereeltjes
is te zien in een soort van
'peep'-show, door gaten in een
wand waarachter het leven van
eend en muis zichtbaar is. In
het 'Cabaret Berlin' draait een
naakte Mimi, beschenen door
rood licht, rond op een draai
schijf voor opgewonden toekij
kende eenden. „Het trieste on
geluk van een huismuis" laat
Mickey zien, dodelijk door
boord door de naald van een ta
felnaaimachine. En Donald
Duck in een braadslee heeft
als realistisch uitsmijtersmot
to: 'Het einde aller eenden'.
Theater van het Oosten speelt Indrin
gers 1 (Dio) en 2 (De wisselmarkt, rea
ding). Tekst: Willem van Toorn (1) en
Marijke Höweler (2). Regie: Matin van
Veldhuizen. Decor en kostuums:
Stans Lutz. Gezien gisteravond in het
LAKtheater in Leiden.
Het uitgangspunt is sympa
thiek en nobel, het idee inter
essant, maar er is een toneel
voorstelling mee gemaakt
waar je met stijgende verba
zing en toenemende somber
heid naar hebt zitten kijken.
En je moet er een recensie over
schrijven. Hoe pak je dat aan?
Eerst het slechte nieuws geven
en dat later verzachten met
vriendelijke woorden? Of,
chronologisch, eerst het con
cept prijzen en dan je gal spu
wen over de uitwerking? Wat
doe je eerst op het bord, het
eten of het roet?
Sinds jaar en dag wordt er ge
klaagd dat Nederland geen to
neeltraditie heeft. Okee, we
hebben Bredero en Heij er-
mans en Claus (we moeten het
ruim zien), maar dat zijn toe
vallige uitzonderingen. Het
spelen zit ons niet in het bloed
en daardoor ook het schrijven
van toneel niet. Maar we laten
ons niet kisten en we gaan de
cultuur een handje helpen,
dacht het Theater van het Oos
ten. We geven schrijvers ge
woon opdrachten. De eerste se
rie is afgelopein, de tweede
komt nog. Vier andere schrij
vers laten we allemaal een per
sonage bedenken die tegen
hun zin bij elkaar in huis
moeten wonen en bovendien
te maken krijgen met een on
gewenste buitenstaander.
Daar maken ze dan alle vier
een stuk over.
Goed plan, zo gezegd zo ge
daan, onder de titel Indringers
gaat het project van start. De
eerste stukken zijn van Willem
van Toorn (Dio) en Marijke Hö
weler (De wisselmarkt). Ze
worden op één avond ge
speeld, maar het tweede wordt
alleen gelezen. Jammer, zeker
iets misgegaan. Vol goede
moed wacht je tot het licht uit
gaat en Dio begint. Bij de
vriendelijke oude Jacoba in
huis wonen de kunstenares
Torna, de gescheiden Erika en
Johan, die geheimzinnig op
een ministerie werkt. Maar wat
spelen die mensen raar. Blan
ken, die echt wel wat kan, loopt
als de gelaarsde kat ongeluk
kig om zich heen te kijken,
maar eerder door haar rol dan
als personage. De andere spe
lers maken in hun nagemaakt-
heid helemaal de indruk dat ze
dertig jaar ingevroren zijn ge
weest en gereanimeerd met de
verzamelde shows van Sjef
van Oekel, gepresenteerd als
subliem theater. Ook de vrolij
ke gek Herman Naber die naar
het hiernamaals kan bellen
redt het spul niet. En regisseu
se Matin van Veldhuizen al he
lemaal niet; het is een raadsel
wat zij heeft uitgespookt.
Gelukkig dat er in 'De wissel
markt' van Marijke Höweler
niet wordt gespeeld. De tekst
wordt er binnen het half uur
doorheen gejast, maar dat is
tenminste niet zo gênant als
het gemodder van de spelers.
De cabareteske grappen in het
stuk, dat ook al geen pareltje
van de Nederlandse dramatur
gie zal worden, klinken uit de
mond van indringer Joost
Prinsen zelfs smakelijk en hu
moristisch.
„De Nederlandse literaire we
reld heeft geen benul van thea
ter" staat er in het krantje van
de toneelgroep te lezen. De
eerste avond 'Indringers' lijkt
dat pijnlijk te bewijzen. Er is
iets lelijk misgegaan in het
oosten. Maar we blijven hopen
op 3 en 4, van Kester Freriks
en Thomas Verbogt.
Andriessen-
werkenop
koorprogramn
Voorschotens Chr. Vocaal E
in werken van Bach, Schi
Hendrik Andriessen met rrv
king van solisten en het Rat
lijk Begeleidings Orkest. I
Stephen Kavelaar. Gisteravof
der Godskerk, Voorschoten, i
Boosheid om nieuwe cabaretprijs
DEN HAAG - De Stich-
ting Bevordering Cabaret
kunst in Nederland is
boos op de Vereniging van
Schouwburg- en Concert
gebouwdirecties. Aanlei
ding tot de ruzie is de in
voering van een nieuwe
cabaretprijs door laatstge
noemde organisatie.
De Stichting Bevordering Ca
baretkunst gaat over de Sche
veningen Cabaretprijs, een
landelijk erkende prijs die al
sinds 1983 wordt uitgereikt.
Artiesten als Herman van
Veen, Martine Bijl en Youp
van 't Hek kregen reeds deze
prijs. Nu heeft de Vereniging
van Schouwburg- en Concert
gebouwdirecties niet alleen
een aanmoedigingsprijs voor
jong talent in het leven geroe
pen, maar ook nog eens een
hoofdprijs. Die laatste onder
scheiding is een nabootsing
van de Scheveningen Cabaret
prijs, klaagt de Stichting Be
vordering Cabaretkunst. De
Stichting vindt dat de Vereni
ging de Scheveningen Caba
retprijs ten onrechte als pro
motie voor Scheveningen ziet.
Zo gaat ze voorbij „aan de allu
re en het prestige dat de Sche
veningen Cabaretprijs in de
cabaretwereld geniet".
Het loflied op Bacchd
Ewiva Bacco'. door H
Andriessen op uitbundl
ze op muziek gezet, moj
teravond aan het slot
concert door het Voorst
Chr. Vocaal Ensemble
herhaald.
Het voltallige publiek
Moeder Godskerk ret
enthousiast op deze
gaal, qua uitvoering int
het meest overtuigende
deel van deze avond. I
Stephen Kavelaar een
de twee 'Matjrigali' en
Deum' componist And
die honderd jaar geledt
geboren.
Het 'Te Deum', gest
voor koor en orgel, wer
dank zij organist Tijn v
fraai van sfeer getro
kan niet worden ontk
de uitvoering ook een
hachelijke momenten
Zoon Jurriaan Andries
op dit programma ve
woordigd met de prach
vius-liederen voor sopi
kest en orgel (voor h
een moment van rust),
raanpartij werd gezong
Marijke Nieuwenweg,
in deze liederen zekerd
de dan in de overige o
len van het concert,
tate BWV 61 'Nun kon
Heiden Heiland' vori
zwakke opening van de
Het kooraandeel klonl
en dan aarzelend en 1
zocht naar de juiste
ding tussen koor en ork
orkestpartij werd
kwaam gespeeld
Randstedelijk Bej
Orkest (concertmeeste
van der Linden). He
schotens Chr. Vocaal
ble, opgericht in 192
een redelijk aantal i
Het zijn niet de tenorei
sen die de zwakke schi
men, maar de sopra
weinig of niet glansrijk
lend genoemd kunm
den. Aan die groep mot
lijk iets gebeuren. Di
ook in de 'Mis in G' va
bert, een weergave wa:
nodige spanning ontb
orkest speelde corret
de solisten Marijke N
weg en de tenor Geei
schoten in expressie
heid tekort.
De bas Marcel Moesti
zijn partij te overtuig»