Bisschop Gij sen: 22 middelbare scholen niet langer katholiek Hervormden gaan praten over racisme L GEESTELIJK LEVEN OPINIE li COMMENTAAR PvdA-list Haidóc Gouocuit dinsdag 10 maart 1992 Uitwisseling voorgangers EKD en Anglicanen HANNOVER - De twee grootste protestantse kerken in Europa, de Evangelische Kerk in Duitsland en de Angli caanse Kerk, willen hun samenwerking verdiepen. Hiertoe is maandag besloten tijdens het eerste bezoek van de nieuwe anglicaanse primaat, aartsbisschop George Ca rey, aan de EKD te Hannover. Met zijn bezoek wil Carey de betekenis onderstrepen van de Verklaring van Meissen uit 1988, waarin beide kerken een principe-afspraak over samenwerking vastlegden. Carey en EKD-voorzitter bisdschop Klaus Engelhardt kwamen nu overeen dat er een uitwisseling van voorgan gers komt en een nauwere samenwerking van de theolo- gieopleidingen. Vrouwelijke EKD-predikanten zijn weliswaar welkom in Engeland, maar krijgen niet de bevoegdheid de sacra menten te verdelen, aldus een toelichting van bisschop Gordon Roe van Huntingdon met het oog op de discussie in de Anglicaanse Kerk over vrouwelijke priesters. Vaklieden zijn altijd kwaad als een leek een idee heeft waarop zij niet gekomen zijn John Steinbeck Discrete hervatting dialoog N.-Ierland BELFAST - Protestantse en roomskatholieke leiders in Noord- Ierland hebben maandag discreet de dialoog over de politieke toekomst hervat. De besprekingen werden acht maanden gele den afgebroken. De vier belangrijkste partijen in de provincie zoeken naar een formule om het plaatselijke zelfbestuur, na 18 jaar direct bestuur door Londen, terug te halen naar Noord-Ier- land. De Noordierse dialoog wordt verdaagd op het moment dat de verkiezingsdatum in Groot-Brittannië wordt bekendgemaakt en dat zal volgens politieke kringen in Westminster woensdag of donderdag het geval zal zijn. De besprekingen worden gevoerd door ds. Ian Paisley en Jim Molyneaux nafnens de protestantse unionisten, John Hume namens de katholieke nationalisten en dr. John Alderdice voor de interconfessionele Alliantie. De Sinn Fein, de politieke tak van de guerrillabeweging IRA, die 35 procent van de katholieke bevolkingsgroep achter zich heeft staan, is van het overleg uitgesloten omdat zij weigerde het ge weld af te wijzen. De hervatting van de dialoog was vooral de wens van premier Major, die het dossier-Ulster zelf in beheer heeft genomen. Acten Nederlandse vluchtelingengemeente toegankelijk gemaakt WESEL In het Duitse Wesel is een boek gepresenteerd waarin de acten en protocollen van de Nederlandse reformatorische vluchtelingenge meente toegankelijk zijn gemaakt. Het gaat om documenten van de ja ren 1573 - 1582 (in die periode woedde in ons land de tachtigjarige oorlog). De documenten zijn van grote kerk historische betekenis, temeer omdat veel vergelijkbaar materiaal van Ne derlandse bodem uit dezelfde tijd verloren is gegaan. De uitgave is ver vaardigd in opdracht van de Lutherse gemeente Wesel door twee gespeciali seerde Nederlandse archivarissen: J.G.J, van Booma en dr. L.J. van der Gouw. Drewermann vraagt Duitse bisschoppen verboden in te trekken PADERBORN - De Duitse theoloog Eugen Drewermann heeft de bisschoppenconferen tie gevraagd met onmiddellij ke ingang de tegen hem uitge vaardigde verboden in te trek ken. Aartsbisschop Johannes De- genhardt van Paderborn heeft de omstreden priester en psy chotherapeut zowel een do ceer- als een preekverbod op gelegd. De Duitse bisschop penconferentie is maandag jn Freising aan haar voorjaars vergadering begonnen. Het is volgens Drewermann te gen elk rechtsgevoel dat de kerk voorstelt om hem, het liefst in het geheim, gesprek ken met theologen te laten voeren zoals zijn promotor, prof. Heribert Mühlen, heeft voorgesteld. Zonder bisschop pelijke opdracht heeft zo'n ge spreksronde geen gevolgen voor een eventuele opheffing van de tuchtmaatregelen. Werknemers Vaticaan mogen geen lid van vakbond zijn VATICAANSTAD - Paus Leo XIII erkende in 1891 in zijn en cycliek Rerum Novarum het recht van de arbeiders zich in vakbonden te verenigen, maar ruim honderd jaar later blijven de werknemers van het Vati caan van dit recht verstoken. Evenmin hebben zij het recht te staken. Een en ander blijkt uit de alge mene voorschriften voor de medewerkers van de Curie, het centrale bestuursapparaat van de Rooms-Katholieke Kerk, die na het eerste congres van de 'vereniging van leke-mede- werkers in het Vaticaan' zijn gepubliceerd. De vereniging, waarbij 1400 van de 3400 werknemers van het Vaticaan zijn aangesloten, heeft erkenning als vakbond geëist. „Al te vaak worden de werknemers van de Curie te leurgesteld in hun verwach ting dat hun recht wordt ge daan". De vereniging klaagt onder meer over de slechte pensioenvoorzieningen Het Vaticaan meent dat de nor men voor de medewerkers „anders moeten worden geïn terpreteerd en toegepast dan bij een niet-kerkelijke instel ling". Werken bij het centrale bestuursapparaat van de kerk is een „delicate zaak", die van de medewerkers deugdzaam heid, wijsheid en een voorbeel dig christelijk leven vereist. Bovendien moeten de werkne mers in hun privé-leven de normen van de kerk respecte ren. Van de gezinsleden wordt eveneens verwacht dat zij zich aan de kerkelijke leer houden. Wie bij het Vaticaan werkt, mag geen lid zijn van „instel lingen en bewegingen waar van de inrichting niet in over eenstemming is met de leer en de discipline van de kerk". Ook moeten de werknemers zich onthouden van deelne ming aan activiteiten of de monstraties die niet passen bij hun werk voor de paus. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Bedankt voor Woudenberg (toez.) A. Visser te Putten. Gereformeerde Kerken Beroepen te Naaldwijk drs. ing. G. Ven huizen te Heerhugowaard. Aangeno men naar Pijnacker en Nootdorp R Klijnsmate Zoetermeer. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Franeker-Sexbierum S. de Jong, kandidaat te Kampen. MAASTRICHT - De 22 scholen in Limburg die bij het Middelbaar Onderwijs Limburg (MOL) zijn aan gesloten, mogen zich niet langer katholiek noemen, zo heeft bisschop dr. J.M. Gij sen bepaald. De scholen hebben geweigerd in hun statuten het reglement van de bisschop voor het ka tholieke onderwijs (ARKOR) over te nemen, waarmee „het predikaat katholiek geacht moet worden te zijn verval len", heeft de bisschop eind vorige week aan het bestuur van het MOL laten weten. Het MOL is de grootste organi satie van katholieke middelba re scholen in de provincie Lim burg. In de oude statuten, die tot vorig najaar golden, werd de band van de scholen met de Rooms-Katholieke Kerk min of meer expliciet vermeld. In de nieuwe statuten staat dat de scholen onderwijs op katholie- ke grondslag beogen. Het MOL-bestuur heeft op deze manier rekening willen hou den met de pluriformiteit van de leerlingen die de scholen bevolken. De overneming van het door bisschop Gij sen opgestelde re glement was voor de aangeslo ten scholen onaanvaardbaar, aldus MOL-voorzitter J. van 't Hooft, oud-burgemeester van Helden-Panningen. De scho len verwierpen de „ridicule" eis van de bisschop, dat het door hem benoemde «lid van het schoolbestuur een veto recht zou krijgen. Ook gaat het reglement van mgr. Gij sen er aan voorbij dat er naast katho lieke leerlingen velen met een andere levensbeschouwing zijn. Van 't Hooft is niet bang dat scholen die nu bij de MOL zijn aangesloten, zijn organisatie zullen verlaten, of dat de scho len veel leerlingen zullen ver liezen. De besturen en ouder raden van deze scholen heb ben unaniem de voorwaarden van de bisschop verworpen. „Er is geen voedingsbodem aanwezig voor scholen die het model van Gijsen volgen". meent Van 't Hooft. De woordvoerder van het bis dom Roermond bevestigt dat de scholen zich niet meer ka tholiek mogen noemen. Hij spreekt tegen dat mgr. Gijsen het predikaat katholiek aan de scholen heeft ontnomen. De bisschop constateerde slechts dat zij niet aan de normen van zijn reglement wilden voldoen. Mgr. Gijsen heeft de scholen in Limburg tot 1 januari 1993 de tijd gegeven hun statuten aan te passen aan het ARKOR. Dit reglement geeft niet alleen de bisschoppelijke afgevaardigde een veto-recht in het bestuur, maar ontneemt ook de bestu ren de zeggenschap over het benoemen of ontslaan van godsdienstleraren. Deze lera ren mogen niet aan katholieke PABO's worden opgeleid, maar aan speciale instituten van de bisschop van Roer mond. Ook wordt de zeggen schap van het schoolbestuur beperkt doordat van de leer krachten wordt geëist dat hun levenswandel in overeenstem ming is met de bepalingen van het ARKOR. Met zijn eigen reglement week bisschop Gijsen af van het minder strikte reglement van de overige zes Nederlandse bisschoppen. Een beroep van mgr. Gijsen op het Vaticaan om uit te spreken welk regle ment aan de normen van Rome voldeed, haalde niets uit. Het Vaticaan sprak uit dat beide reglementen acceptabel zijn. Avondgebed Over de hele wereld wordt het dezer dagen drukker in de moskeeën: in verband met de vastentijd gaan steeds meer moslims naar hun mos kee om te bidden. Zo ook in Jakarta, waar het in de Al Aazhar-moskee erg druk is. De foto werd genomen vlak voor 'tarawh', het FOTO: AFP LEIDSCHENDAM - Ra cisme is een 'normaal' ver schijnsel in de Nederland se samenleving en anti-ra- cisme is een uitzondering. Die constatering wordt gedaan in de nota: 'racisme, is zonde', samengesteld door de (her vormde) Generale Raad en de Raad voor Zaken van Over heid en Samenleving. De nota wordt tijdens de voorjaarszit ting van de hervormde synode 19 en 20 maart as.) besproken. De samenstellers bieden de sy node een aantal concrete be- leidsbevelingen aan. Zo wordt gesuggereerd een bijscho lingscursus voor ambtsdragers op het punt van racisme te or ganiseren; in de cursus Theo logische Vorming van Ge meenteleden zou speciaal ruimte moeten worden ge- maakt voor theologische in zichten vanuit zwarte gemeen schappen en het moderamen van de synode zou een brief moeten schrijven aan al die ge meenteleden die zich druk ma ken in de strijd tegen racisme. Tenslotte wordt nog gezegd dat ervoor gezorgd moet wor den dat het personeelsbeleid van de Hervormde Kerk 'raci aal rechtvaardig' is. Racisme wordt in de nota ge definieerd als 'maatschappe lijk georganiseerd gezichtsbe drog', ontstaan ten tijde van de kolonisatie, de periode waarin de westerse beschaving als centrum van de wereld werd gezien. „Racisme is een ver beelding van de werkelijkheid die wordt uigedrukt in bijvoor beeld de inrichting van de sa menleving, de economische machtsverhoudingen, wetge ving, onderwijs of de wijze waarop geschiedenis wordt ge schreven". Racisme (waarin uiteraard be grepen ant-semitisme) is vol gens de nota altijd te herleiden op de behoefte van mensen om zich de 'meerdere' van ande ren te voelen die als 'minder' worden aangeduid en dit zoda nig te bevestigen dat eigen su perioriteit wordt bevestigd en voortgezet. De geschiedenis tot op de dag van vandaag - van de re latie tussen het 'witte' westen en de 'zwarte landen' bijvoor beeld laat zien hoe de 'witte mens' zich superieur voelt; de zwarte mensen waren 'wezens' met nauwelijks enige bescha ving en cultuur, ze waren on betrouwbaar en niet efficiënt. Theologie Volgens de opstellers zitten er in de traditionele theologie al lerlei elementen die racisme bevorderend zijn. Er wordt ge wezen op de verschillende ma nieren waarop onderdrukking en slavernij zijn gerechtvaar digd, onder meer via de zoge heten Cham-theologie. Deze behelst de uitleg van het bij belverhaal over de vervloeking van Cham. In deze uitleg wordt Cham gezien als de voorvader van de zwarte volken. In brede kringen en gedurende lange tijd heeft deze uitleg gefunc tioneerd als rechtvaardiging van een racistische ideologie en praktijk. Tegelijkertijd worden missie en zending genoemd als bewe gingen waarin „hier en daar ook in de theologie een duide lijke verbinding is gelegd tus sen het christelijk belijden van de eenheid van mensenge slacht en de consequenties daarvan voor de verhouding tussen mensen van verschil lende rassen". Voorts is er in de kerken geprotesteerd tegen uitwassen van de racistische ideologie. Bepalend voor het wereldbeeld bleef echter, ook in de kerken, „het besef van superioriteit van het witte ras en de westerse cultuur waarin voor mensen van een ander ras alleen plaats was als mensen die verheven zouden moéten worden tot de ontwikkeling van de blanke cultuur". Schuldbelijdenis Racisme is een belangrijke uit daging voor kerk en theologie, zo staat in de nota te lezen. Het is een rechtstreekse ontkèn- ning van Gods schepping en verlossing. Want in het racis me wordt ontkend dat alle mensen naar het beeld van God zijn geschapen. Racisme is in de afgelopen ja ren in diverse kerkelijke docu menten beschreven en veroor deeld, bijvoorbeeld vorig jaar nog door de Assemblée van de Wereldraad van Kerken in Canberra. In die verklaring wordt racisme omschreven als 'een van de verschrikkelijke zonden van de mensheid en onverenigbaar met het Evan gelie van Christus'. In 1962 stelde de hervormde, synode een herderlijk schrij ven vast over 'het rassenvraag stuk'. De schaduwen van de rassenwaan van vórór de twee de wereldoorlog zijn zichtbaar in dit rapport evenals die van het kolonialisme. De context waarin racisme in onze tijd vooral zichtbaar wordt is een heel andere, zo blijkt bijvoor beeld uit het statistisch mate riaal dat bij 'racisme is zonde' is gevoegd: daarin gaat het vooral over aantallen migran ten en over de lotgevallen van deze mensen in de Nederland se samenleving. Bestrijding van racisme is vol gens de nota wezenlijk voor de kerk: „Juist omdat racisme, rassewaan, een anti-goddelijk en antimenselijk gezichtsbe drog is, omdat het getuigenis van het Evangelie en de een heid van de kerk erdoor be dreigd wordt, is bestrijding van racisme een zaak van le vensbelang voor de kerk zelf'. Omdat racisme zonde is, zul len bij het kerkelijk gesprek daarover ook schuldbelijdenis en herstel aan de orde moeten komen. Daarbij staat heel wat op het spel: „Wanneer de pijn van heden en verleden niet wordt gezien, erkend, meege dragen en weggenomen, gaat dat niet alleen ten koste van de slachtoffers, maar van een ge hele samenleving". Vicaris speelt bal terug naar minister DELFT - Identiteitsgebon den organisaties worden steeds meer door de overheid in hun zelfstandig functione ren belemmerd. In het onder wijs vindt steeds meer schaal vergroting plaats ten koste van katholieke scholen, levensbe schouwelijke organisaties als het Service Centrum voor Le vensvorming en ouderenbon den worden in hun subsidië ring sterk gekort. Als minister Hirsch Ballin van justitie de kerken vraagt of ze meer invloed wil uitoefenen bij het bestrijden van de crimi naliteit, moet de overheid op houden met het nemen van ni vellerende maatregelen. Dit stelde vicaris J. Zuidgeest van het bisdom Rotterdam gis teren op een vergadering van de Diocesane Pastorale Raad (DPR). De vicaris ging in op een suggestie van het DPR-lid dr. J. Cornelissen die zich af vroeg op welke manier de loka le kerk van Roterdam zou kun nen reageren op het recente pleidooi van minister Hirsch Ballin voor meer actieve mede werking van de kerken bij de bewustmaking van morele normen. Weerklank De DPR stelde in deze verga dering haar eigen functione ren aan de orde. Secretaris van het Diocesaan Pastoraal Cen trum C. van Ruyven had zijn twijfels over de weerklank van het werk van dé raad bij de de kenaten en parochies. Me vrouw M. van den Broek uit Gouda bevestigde dat de DPR ondanks het feit dat de raad al vijfentwintig jaar bestaat - dit was de aanleiding voor bespre king van het onderwerp - veel parochies nauwelijks weet hebben van haar bestaan. Vicaris Zuidgeest stelde -dat verbetering van het functione ren alleen mogelijk is als zij zich niet begeeft in al te brede en gecompliceerde onderwer pen die nationaal en interna tionaal spelen, maar concrete zaken aanpakt die plaats heb ben in het bisdom. „Zowel in onderwerpen als in de groepen waartoe je je richt, moet je je beperken", aldus de vicaris. Naar aanleiding van de finan ciële rapportage van de DPR werd voorgesteld om in lijn met de aanbevelingen van het Landelijk Pastoraal Overleg meer geld vrij te maken voor katecheseprojecten. Vicaris Zuidgeest deelde mee dat het Kaski een onderzoek heeft ge daan naar de mogelijkheid om katechese beter mogelijk te maken in de parochies. Er is een lijst van dertig boeken op gesteld met behulp waarvan parochies aan de slag kunnen voor projecten op dit terrein. Bisschop Bar liet weten dat de aanstelling van een nieuwe de ken voor Leiden na het vertrek van deken Banning naar Den Haag het bisdom voor de nodi ge problemen stelt. Wellicht kan de dekenale functie over meerdere mensen worden ge spreid, aldus vicaris Zuid geest. ad Melkert, de financieel specialist van de PvdA-fracti heeft een opmerkelijk voorstel gedaan. Hij wil de zogeheti bovenwettelijke kosten van ziektewet en wao niet langer 1 ten meetellen bij de berekening van de hoogte van de colle tieve-lastendruk (belastingen en sociale premies). In navc ging van CDA-minister De Vries wijst Melkert erop dat hi kabinet de wettelijke mogelijkheid heeft geschapen om h ziekteverzuim en de arbeidsongeschiktheid terug te dringe Als werkgevers en werknemers daar bewust geen gebrui van maken, is dat hun eigen beslissing en behoeven de c uit voortvloeiende kosten niet meer als collectief (wetteli verplicht) te worden aangemerkt. Een zinnige redenering die het kabinet echter toch maj niet moet overnemen. Want Melkert redeneert waarschijnli niet, zoals De Vries, uit de wens werkgevers en werkneme te straffen voor hun 'onverantwoordelijk' gedrag. De PvdA'i streeft er vermoedelijk naar zijn politiek leider Wim Kok.l vens minister van financiën, de mogelijkheid te bieden v een verdere lastenverzwaring. Het is een publiek geheim d Kok in grote moeilijkheden dreigt te komen bij het opstelli van de rijksbegroting voor 1993. De kosten stijgen dat ja (vooral door een groter beslag van de sociale uitkeringen i de salarissen van ambtenaren en trendvolgers) en de bati (belastingopbrengsten) dalen. Wil Kok onder die omstandi heden het financieringstekort verder kunnen terugdringt en dat wil hij dan dient er bezuinigd te worden op di zelfde uitkeringstrekkers en de ambtenaren, bijvoorbee door hun inkomen te ontkoppelen van de inkomens in h bedrijfsleven. MAAR de PvdA-fractie voelt daar niets voor, uit angst m meer kiezers te verliezen. Dus heeft Melkert een list bedacl waarmee zijn partij onder de afspraak met het CDA kan u komen 4at de collectieve-lastendruk niet mag'stijgen bovi de 53,6 procent. Dat cijfer ligt nu al een fractie hoger en dus er in 1993 helemaal geen ruimte voor lastenverzwaring. Ma door de definitie van de collectieve-lastendruk te wijzigi weet Melkert een ruinte te creëren van maar liefst vier m jard gulden. Die wil hij benutten voor onder meer het o nieuw schrappen van de inflatiecorrectie (lees: vèrhogii loon- en inkomstenbelasting) en het invoeren van een t perkte milieuheffing voor kleinverbruikers van i (lees: de huishoudens). als doekje voor het bloeden verklaart Melkert zich bere de btw enigszins te verlagen. Van een 'werkelijke lastenvi lichting' kan volgens hem echter pas sprake zijn als de econ mie weer aantrekt. Het is echter zeer de vraag of het Nede landse bedrijfsleven de klap van een verzwaring van de toi al torenhoge lasten, hoe knap die ook verpakt wordt, kan ve werken. MEDISCHE HULP IN ONTWIKKELINGSLANDEN Simavi steunt vele gezondheidsprojecten in 35 ontwik kelingslanden. Zonder uw steun kunnen wij echter niets doen. Help ons a.u.b. 300100 giro Spruitenbosstraat ft. 2012 LK Haarlem rj* Zaidóz Sou/tont Uitgave: Kantoor Telefoon: Telefax Postadres Westerpers bv (maakt deel uit v Apothekersdijk 34, Leiden 071 -122 244. 071 -134 941 Postbus 112300 AA Leiden Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933 Telefax 070-3906 717. Postadres Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune Adjunct-hoofdredacteur: J Timmers Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808). L. van Koot. Leiden en omgeving (tel. 071 - 144 046/047/48/49): G.- J. Onvlee (chef-redacte F. Buurman, K. van Kesteren, R. Kleijn, drs. R. Koldenhot, M. Kroft, T. Pieters e Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Holstein, E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K Veraart. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piët. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S Evenhuis. Opmaak (tel: 070 - 3190 831). Ch. Bels (chef), A. de E J. Hofmeester, C. de Kier, H Nieuwmans, H Schneic Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied, - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, e dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland e' België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K. Swiers, M. van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D van Rietschoten en K. van Wees - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland drs D. J. van den Bergh (Peking), drs. H Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs A. Heering (Rome). B van Huét (Londen), M de Koninck (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel), W Voordouv (Londen), drs. R Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G van Wijland (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: drt|( M.de Cocq n 08.30 tot 17.00 uur. n 18 00 tot 19.00 uur, op za. van 14.00 tf" Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart per maand per kwartaal per jaar 27,00 79,80 312,65 28,20 82,80 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2