Freek de Jonge doorbreekt
de grenzen in Zuid-Afrika
Criminaliteit en straf in serie school-tv
KUNST/RTV
Emmy Huf
overleden
Brieven van Reve onder de hamer
Duitse en Britse inzendingen bekroond met Europese TV-prijs
Nieuwe prijs
jeugdtheater
Laatste
show van
Bill Cosby
Braziliaans temperamei}
EeuLMOowumt
DINSDAG 10 MAART 1992
AMSTERDAM - In Amster
dam is vorige week de schrijf
ster/cabaretière Emmy Huf
overleden. Ze werd 69 jaar. Dat
heeft haar familie bekendge
maakt.
Emmy Huf stond onder meer
een seizoen lang op de planken
met Wim Sonneveld, toen deze
legendarische cabaretier nog
een heel gezelschap leidde. Zij
publiceerde verder diverse ar
tikelen over mode, toneel en
restaurants. Over haar vader,
de in 1961 overleden acteur en
regisseur Paul Huf, schreef zij
het boek 'Ik wil nu warm
vlees'.
Osiris Trio
krijgt Finest
Selection
AMSTERDAM - Het Osiris
Trio, dat bestaat uit Peter Brunt
(viool), Larissa Groeneveld (cel
lo) en Ellen Corver (piano),
krijgt dit jaar de Philip Morris
Finest Selection '92, in de cate
gorie klassieke muziek. Dat
maakte de voorzitter van de on
afhankelijke Raad van Advies,
Theo Olof, vandaag bekend tij
dens een bijeenkomst in het
West-Indisch Huis in Amster
dam. De prijs is ingesteld om ta
lentvolle, jonge kunstenaars de
kans te bieden zich verder te
ontwikkelen.
Nederland afwezig
bij Europese
tv-conventie
DEN HAAG - Nederland doet niet
mee met de Europa-conventie inzake
grensoverschrijdende televisie. Dat
heeft het kabinet besloten. De con
ventie voegt volgens de regering wei
nig toe aan de sinds vorig jaar van
kracht zijnde Europese richtlijn over
televisie en omroepactiviteiten. Bo
vendien zijn in de conventie fatsoens
normen opgenomen waar Nederland
bezwaar tegen heeft. Volgens die nor
men zou Nederland de regelgeving
op het gebied van pornografie
moeten terugdraaien. Een vergaande
bevoogding van televisieprogram
ma's acht het kabinet ongewenst.
Bij Leids veilinghuis
LEIDEN Bij het Leidse veilinghuis Bur-
gersdijk en Niermans worden op 19, 20 en
21 mei brieven en schilderijen van de schrij
ver Gerard Reve geveild. De spullen zijn af
komstig uit het bezit van Reves vriend Joop
Schafthuyzen.
De brieven zijn onder andere afkomstig van
Reves vroegere uitgever Johan Polak, Re-
nate Rubinstein en Simon Carmiggelt. Bo
vendien omvat de collectie epistels van de
toneelschrijver Harold Pinter, van wie Reve
enkele werken vertaalde. Onder de hamer
komen ook schilderijen van de Leidse schil
der Albert Koops. De thema's van zijn doe
ken zijn meestal terug te voeren op Neder
landse literaire werken, en hij beeldde dik
wijls ook de schrijvers zelf, onder wie Reve,
af. De doeken zijn relatief groot en meten
meestal tachtig bij honderd centimeter.
De kijkdagen zijn op 15, 16 en 17 mei. In
middels heeft uitgever Johan Polak al fel
geprotesteerd tegen de veiling van de Revi-
ana en vooral tegen de veiling van zijn brie
ven aan de schrijver.
De korte brieven, die de periode van vijftien
jaar tussen 1963 en 1978 bestrijken, doen
niet alleen uit de doeken hoe de uitgever de
literator wist los te weken van zijn toenma
lige uitgever Van Oorschot. Zij verhalen
ook van de relatie die ontstond tussen Po
lak en Reve.
door
RAYMOND HASSELERHARM
JOHANNESBURG - „Ik
zie dat sommige mensen
revanche nemen", zei ca
baretier Freek de Jonge
gisteravond, wijzend naar
de lege stoelen in het the
ater van Johannesburg.
De man die een belangrij
ke rol speelde in de anti-
Apartheidstrijd trad op in
een grote zaal met nauwe
lijks 100 bezoekers.
„U zult zich afvragen waarom
ik niet eerder ben gekomen
om een eind te maken aan de
Apartheid. Nou, ik kreeg geen
visum", grapte De Jonge, die
de komende twee weken in
Zuid-Afrika optreedt in het ka
der van het culturele festival
'Doorbreek de grenzen'. De op
tredens zijn georganiseerd
door het Komité Zuidelijk
Afrika en het Afrikaanstalige
"Vrije Weekblad' en vormen de
eerste culturele contacten tus
sen Nederland en Zuid-Afrika
sinds de afschaffing van de
boycot. Naast Freek de Jonge
treden onder meer op het Cir
cus Custers, de theatergroep
'De Nieuw Amsterdam' en
schrijvers als Ton Anbeek en
Bert Schierbeek.
„Ik voel me totaal niet betrok
ken bij de blanken in Zuid-
Afrika", zei De Jonge vooraf
gaand aan zijn optreden: „Ik
begrijp hun angsten, proble
men en schuldgevoelens, maar
ik voel me alleen verbonden
met de zwarten. Vervelend is
alleen dat die geen boodschap
aan mij hebben omdat ik blank
ben. Dat heb ik me wel gereali
seerd, toen ik thuis zat". De
Jonge leek gisteren niet aange
slagen door het feit dat er al
leen blanken, en dan nog voor
namelijk Nederlanders, zaten
in de schamel gevulde zaal.
Zijn humor sloot goed aan bij
de actuele situatie in Zuid-
Afrika. Zo maakte hij grappen
over de leider van de extremis
tische Afrikaner Weerstands
beweging (AWB), die zaterdag
bij een demonstratie van zijn
paard was gevallen. „Die vent
is wel van het AWB, maar zijn
paard is van het ANC", meldt
De Jonge, die vervolgens con
stateert dat Terreblanche witte
grond betekent, terwijl ieder
een toch weet dat de grond
zwart is. .Abortus is hier zeker
legaal, want jullie hebben geen
moeite om kinderen dood te la
ten gaan", zei hij in een spaar
zame bijtende opmerking te
gen het enthousiaste publiek.
Rondleiding
Afgelopen weekeinde kregen
de Nederlandse artiesten een
rondleiding door de zwarte wij
ken van Soweto, waarbij ze ook
enkele huisjes binnen moch
ten lopen. „Dat was een beetje
apies kijken", zei iemand van
het gezelschap. „Disneyland",
is de vergelijking die De Jonge
in zijn show maakt. In Soweto
sprong hij spontaan op het po
dium en begon de verbaasde
zwarte toeschouwers een ver
haal over spinnen te vertellen.
„Het duurde wel even voor het
aansloeg, maar ik geloof toch
dat ze het leuk vonden", aldus
De Jonge: „Ik vind het inspire
rend om daar rond te kijken. Je
ziet de ellende, maar ook de
glimlach en dan denk je: We
hebben de tijd aan onze kant".
Freek de Jonge heeft herhaal
delijk aktie gevoerd tegen 'het
onrecht in de wereld'. Hij pro
testeerde tegen de aanwezig
heid van Nederlandse voetbal
lers in het door een militaire
junta geregeerde Argentinië
en liep mee in demonstraties
voor de vrijlating van ANC-lei-
der Nelson Mandela. Ook hielp
hij mee met de opbouw van
Radio Freedom, het zwarte
radiostation dat zich vanuit
een buurland op de zwarte
Zuidafrikaanse bevolking
richt. „Door kranten word ik
omschreven als het geweten
van Nederland", meldde hij
bescheiden aan een verslagge
ver van de staatsradio.
Pieter-Dirk Uys
De Zuidafrikaanse cabaretier
Pieter-Dirk Uys is vergelijk
baar met Freek de Jonge. Uys,
en ook in Nederland populair,
mocht zelfs onder de oude
Apartheidsdictatuur, fikse kri
tiek leveren op de racistische
leiders van zijn land. „Pieter-
Dirk is wat meer op de persoon
gericht dan ik", zegt De Jonge
over de man die hem een jaar
geleden al uitnodigde om naar
Zuid-Afrika te komen. Minder
vriendelijk is hij over megas
ter Paul Simon, die onlangs
concerten in Zuidafrika gaf,
die door hun prijzen ontoegan
kelijk waren voor de zwarten.
De Jonge: „Wij komen naar
Zuidafrika om wat te vertellen,
maar we moeten hier vooral
ook zijn om te leren van de
zwarte bevolking".
Freek de Jonge:
Zuid-Afrika".
,lk voel me totaal niet betrokken bij de blanken in
FOTO MARC MILDNER
Nederland niet in de prijzen
AMSTERDAM - Voor het.
jeugdtheater is een nieuwe
prijs ingesteld, de zogeheten
Puck-Prijs. De prijs, die dit
jaar voor het eerst wordt uitge
reikt, is een initiatief van
Jeugdtheater Hofplein in Rot
terdam, Jeugdtheater de Kra
keling in Amsterdam en de
Vereniging van Schouwburg
en Concertgebouwdirecties
(VSCD). De VSCD voert het be
heer over de prijs die is ver
noemd naar Toneelgroep
Puck. Deze toneelgroep was
het eerste Nederlandse be
roepsgezelschap na de Tweede
Wereldoorlog, dat theater ma
ken voor de jeugd als een vast
onderdeel van het theateraan
bod beschouwde. De prijs zal
jaarlijks worden toegekend.
De jury voor dit jaar bestaat uit
acht leerlingen van de Amster
damse Jeugdtejaterschool. Elk
jaar wordt een andere jury sa
mengesteld. De winnaar wordt
op 20 september bekendge
maakt, samen met die van de
Hans Snoek Prijs, een andere
j eugdtheaterprij s
NEW YORK Van de ook in
Nederland populaire Ameri
kaanse televisieserie 'Cosby
Show' is vorige week vrijdag
de laatste aflevering opgeno
men. Met 'And So, We Com
mence', zoals de laatste afle
vering getiteld is, worden
acht seizoenen van de suc
cesvolle NBC-serie afgeslo
ten.
Bill Cosby, de producent en
ster van de serie, gaat volgend
seizoen een nieuwe versie van
'You Bet Your Life' voor de
NBC presenteren. Dit pro
gramma werd in de periode
1950-1961 door Groucho Marx
gepresenteerd.
Ingrid Souren wint
chansonconcours
AMSTERDAM - De finale
van het 'Concours de la Chan
son' is gisteren in de Kleine
Komedie in Amsterdam ge
wonnen door Ingrid Souren.
De tweede prijs ging naar de
groep La Fine Fleur. De win
naars werden gekozen uit tien
finalisten. De jury bestond uit
Hans van Willigenburg, Lies-
beth List, Henk van der Molen,
Imanda Wapenaar en Philippe
Elan. De chansonwedstrijd
werd dit jaar voor de negende
achtereenvolgende keer geor
ganiseerd door de Alliance
Francaise des Pays-Bas. De
deelnemers zijn Nederlandse
vertolkers van het Franse
chanson, amateur of semi-pro-
fessioneel.
AMSTERDAM - De 'Prix
Niki', een tweejaarlijkse
Europese TV-prijs, is dit
jaar is in de categorieën
fictie en non-fictie toege
kend aan inzendingen uit
Engeland.
De prijs voor de categorie kin
derprogramma's ging naar een
Duitse produktie. Dit heeft de
internationale jury van de
'Prix Niki' zaterdagmiddag tij
dens een persconferentie in
Amsterdam bekendgemaakt.
De 'Prix Niki' werd in 1988 in-
'Criminaliteit: Recht in beweging',
school-televisie NOT, Nederland 3,
woensdag 11 maart, 10.00 uur. Herha
ling donderdag 12 maart, 10.30 uur.
Idoor
RENE DE C0CQ
HILVERSUM - Onder de titel
'Criminaliteit: Recht in bewe
ging' begint het NOT morgen
met een nieuwe vierdelige
schooltv-serie, bestemd voor
de lessen maatschappijleer in
de hoogste klassen van het
voortgezet onderwijs. De term
'Recht in beweging' is ook de
titel van de in 1990 verschenen
beleidsnota van het ministerie
van justitie.
In de nota wordt uiteengezet
hoe Justitie zich de komende
jaren wil inspannen om daad
werkelijke verbeteringen tot
stand te brengen in de rechts-
verzorging. Het departement
kan die verbeteringen echter
niet alleen verwezenlijken.
Daarom wordt er ook een
beroep gedaan op individuele
burgers, maatschappelijke or
ganisaties zoals gemeenten,
bedrijven, scholen en sport
clubs. Hen wordt bij voorbeeld
gevraagd er zelf voor te zorgen
dat de regels in de eigen orga
nisatie worden nageleefd. Dit
laatste aspect komt ook in het
nieuwe schooltv-project aan
bod.
De serie mikt op toepassing bij
de voorbereiding op het CSE-
examen voor LBO en MAVO.
De schooltv-programma'szijn
zo veel mogelijk gebaseerd op
de eindtermen zoals die zijn
omschreven door de Struc
tuurcommissie Maatschappij
leer. De serie is bruikbaar in de
verplichte klassikale lessen
maatschappijleer voor lbo-,
mavo-, havo- en vwo-leerlin-
gen waar de onderwerpen cri
minaliteit en strafrecht ter
sprake komt.
'Criminaliteit, Recht in bewe
ging' wordt gemaakt door Pe
ter Gielissen en Piet Hurk-
mans (produktie en regie) en
projectleider Geerle van der
Wijk. Naast de tv-serie zelf zijn
er een leerlingenmagazine en
gesteld op initiatief van de Eu
ropese Commissie met als doel
een verbetering van het
vrouwbeeld op de televisie te
stimuleren. De winnaars ont
vangen een onderscheiding en
een bedrag van 5.000 Ecu
(ruim 11.000 gulden). Elke ca
tegorie wordt beoordeeld door
een aparte jury. Het totaal aan
tal inzendingen bedroeg dit
jaar 46, afkomstig uit de twaalf
EG-landen.
De jury in de categorie fictie
wees een Britse mini-serie
over een vrouwelijke recher
cheur aan als de beste inzen-
een bijbehorende docenten
handleiding. Informatie: NOT
(tel. 035-210143).
Perspectief
In de eerste aflevering van de
serie komt onder meer het
overheidsbeleid aan de orde,
zoals dat is geformuleerd in de
nota 'Recht in beweging'. Aan
het woord hierover komen dr.
J.J.M. van Dijk van het bureau
Criminaliteitspreventie van
Justitie en de criminoloog H.
Franke, bekend om zijn publi-
katies over straf en criminali
teit als sociaal verschijnsel. De
interviews worden afgewisseld
met archiefbeelden die het
denken over criminaliteit in
een zeker historisch perspec
tief plaatsen.
De tweede aflevering is voor
een belangrijk deel gemaakt
ding. Het programma, op het
scherm gebracht door ITV-
/Granada, werd onder meer ge
prezen voor de scherpe port
rettering van een vrouw die tij
dens haar werk in een man
nenwereld moet zien te overle
ven zonder daarbij haar identi
teit te verliezen. Een eervolle
vermelding werd toegekend
aan een Deense produktie.
In de categorie non-fictie
kwam volgens de jury een door
Penny Dedman geproduceer
de en geregisseerde documen
taire over besnijdenissen bij
op het opleidingsinstituut voor
de gemeentepolitie 'De Bos
kamp' te Leusden en geeft in
zicht in de manier waarop jon
ge politiemensen op hun toe
komstige taak worden voorbe
reid. Politiepsycholoog F. Den
kers pleit voor „een grotere
zelfredzaamheid van de bur
ger", om op die manier het
functioneren van de politie te
verbeteren. Uitzenddata:
woensdag 18 maart om 10.00
uur en donderdag 19 maart om
10.30 uur (herhaling).
De derde aflevering is vrijwel
geheel opgenomen binnen het
decor van de Almelose recht
bank. Officier van Justitie E.
Wesselius en politierechter J.
Inden vertellen over hun werk,
filosoferen over rechtvaardig
heid en lichten toe op welke
manier zij tot een eis of uit
spraak komen. Ter illustratie
vrouwen als beste uit de bus.
De jury benadrukte het belang
van het onderwerp, omdat het
fenoneem besnijdenissen in
de multi-culturele samenle
ving van Europa steeds vaker
de kop op steekt. De eervolle
vermelding kwam een Duits
programma toe.
Als het beste kinderprogram
ma werd het ZDF-programma
'Starke madchen' aangewe
zen. Het programma is be
doeld voor kinderen van vier
tot acht jaar. De makers wer
den gecomplimenteerd voor
is een strafzaak nagespeeld.
Uitzenddata: woensdag 25
maart om 10.00 uur en donder
dag 26 maart om 10.30 uur
(herhaling).
In de slotaflevering wordt op
nieuw een aandeel geleverd
door de criminoloog H. Fran-'
ke. Hij gaat in op de zin en de
consequenties van vrijheids
straffen. De documentaire
schetst ter illustratie het dage
lijks leven van bewoners van
het penitentiaire trainings
kamp 'De Corridor' in het Bra
bantse dorpje Zeeland. Uit
zenddata: woensdag 1 april om
10.00 uur en donderdag 2 april
om 10.30 uur (herhaling).
Grapjes
De toon van de serie is ernstig,
al wordt nu en dan door elek
tronische grapjes in de monta-
de wijze waarop de gelijk
heidskwestie en de rol van de
vrouw werd belicht. Een BBC-
programma over seksuele
voorlichting kreeg de eervolle
vermelding. Deze jury be
klaagde zich over het lage peil
van de inzendingen in het al
gemeen. De drie Nederlandse
inzendingen vielen buiten de
prijzen. Voor de categorie fictie
was dit 'Koeman en Co'. (NOS),
voor non-fictie een aflevering
van 'Werken aan Werk' (RVU)
en voor de kinderprogramma's
'Pauze TV (AVRO).
Aflevering
drie van de
serie
'Crimi
naliteit:
Recht in
beweging'
speelt zich
af binnen
het decor
van de
Almelose
rechtbank.
FOTO: NOB
gekamer geprobeerd de stan
daard-interviewsituatie wat op
te vrolijken. Dat leidt dan wel
meteen behoorlijk af van het
betoog van de in beeld zijnde
historicus, zeker als die zo
moeizaam droog-ambtelijk for
muleert en zo slecht articu
leert als criminoloog Franke in
de eerste en vierde aflevering.
Ook in de begeleidende tekst
is gekozen voor een nogal 'vol
wassen' taalgebruik, dat een
goede kans maakt bij de doel
groep in de schoolklassep als
saai en onbegrijpelijk over te
komen. Dat maakt de taak van
de leerkracht er niet makkelij
ker op, al kan hij zich laten bij
staan door het smakelijk uitge
voerde leerlingenmagazine,
dat in tekst, plaatjes en prak
tijkvoorbeelden de materie
helderder uiteenzet dan de tv-
serie dat doet.
Die broekjes
van de Spurs,
dat moet wel
designzijn
Er was eens een jonge Engelse kledingontwerper.
Hij viel zo op doorzijn leuke eigentijdse ideeën
voorde eigentijdse dessinering van eigentijdse
vrijetijdsoutfits (zo heet dat) dat hij werd
uitgenodigd door een firma in sportkleding om
een design te maken voor het nieuwe clubtenue
van de beroemde Londense voetbalclub
Tottenham Hotspur.
Handenwrijvend zette hij zich aan zijn
tekentafelomringd door de veelkleurige en
veelvormige ontwerpen van de concurrentie: wat
hij ging maken moest daar ïn elk geval van
afwijken. Mocht nergens anders op lijken. Na
wekenlang intensieve research en tientallen
probeersels te hebben verworpen kon hij eureka
zuchten, en inderdaad: zijn ontwerp leek nergens
naar.
Vandaar dat Europa vorige week geamuseerd
kennis kon nemen van de modieuze en exclusieve
uitmonstering van het elftal van Tottenham
Hotspur in de wedstrijd tegen Feyenoord: een wit
shirtje op een zwart shortje, waarbij de
broekspijpjes ter linker- en rechterzijde zijn
voorzien van een wit halfrondje, dat op zijn beurt
weer is voorzien van een koket splitje.
Niks aan de hand, behalve voor wie de jaren
vijftig heeft meegemaakt, toen dat precies de
uitmonstering was van het modale Nederlandse
jongetje. Een korte broek, waaruit in veel gevallen
de pijpjes van de iets te ruime onderbroek
kwamen zakken. Nou ja, we gunnen natuurlijk
ook een jonge Engelse ontwerper brood op de
plank.
Voor min of meer neutrale voetballiefhebbers moet
de afgelopen woensdagavond wel iets van een
soort Tantaluskwelling zijn geweest. Aan de ene
kant dat in uren gemeten prachtige aanbod van
televisievoetbal, aan de andere kant dat
vreselijke dilemma: kijken we naar Feyenoord of
naarAjax? Of via de BBC naar Liverpool, of via
de BRT naar Anderlecht?
De keus tussen Ajax en Feyenoord werd gelukkig
een beetje vereenvoudigd door het elegante
tijdsverschil tussen die wedstrijden: met een
beetje schakelen tussen Nederland 3 en RTL4 kon
je van beide wedstrijden het merendeel wel 'live'
aanschouwen.
En wie deze beide ploegen wel weer eens een héle
wedstrijd wilden zien spelen werd zondag nog
eens extra bediend met het rechtstreekse verslag
van het bekerduel tussen de gezworen vijanden
die deze keer daartoe de messen geslepen hadden.
Publieksservice van de NOS, die op deze manier
wanhopig probeert haar goodwill bij de KNVB tot
zo grote hoogte op te stuwen dat die straks, bij het
aflopen van het contract, niet ingaat op het
gerammel met miljoenen dat vanuit Luxemburg
hoorbaar is.
Het mag gezegd: de NOS-serie 'Recht voorz'n
Raab' met tv-reconstructie van krantestukjes
door advocaat Moskowicz over gebeurtenisjes in
zijn praktijk) ziet er lekker uit. Bij de eerste
aflevering waren we even bang dat het een wat
slap afgietsel zou worden van Perry Mason met
zo'n mimisch en verbaal hoogbegaafde
strafpleiter die bij dreigend verlies op het
allerlaatste moment zijn lieftallige assistente met
een onverwacht tegenbewijs laat opduiken).
Maar vorige week zagen we een heel ander
verhaal, waar de rechtbank niet eens in
voorkwam, en de advocaat (aardig neergezet door
André van den Heuvel) maar heel eventjes.
Scenarioschrijver Gerard Soeteman doet
wonderen met gegeventjes van haast niks, en de
plotjes worden zeer overtuigend neergezet.
Daarbij mag vooral de casting heel inventief
worden genoemd: we kennen behalve Van den
Heuvel haast niemand van de acteurs van
gezicht. Die min of meer onbekende spelers leveren
bovendien, door wat voor gelukkige samenloop
van omstandigheden ook, heel aanvaardbaar,
overtuigend spel.
Aanbevolen dramaserie dus, althans als u bij de
ongetwijfeld nog komende rechtbankscènes in
gedachten wilt houden dat de Nederlandse
werkelijkheid er wat anders uitziet. Bij ons lopen
de pleiters tijdens de verhoren en pleidooien niet
heen en weer, en zeker cirkelen ze tijdens de
verhoren niet om de verdachte heen. Dat zijn trucs
die van de Amerikanen zijn afgekeken,
omgetwijfeld om te zorgen voor 'meer visuele
drama'. Als het 'drama'zelf sterk genoeg is zou je
dat niet nodig moeten hebben. Vanavond maar
weer eens kijken.
Concert Gilberto Gil (solo). Neder
lands Congresgebouw, Den Haag.
Gisteravond.
Idoor
HANS PIET
Het succes van de Braziliaanse
zanger-gitarist Gilberto Gil is
in ons land altijd beperkt ge
bleven. Dat ligt niet aan Gils
charme noch aan zijn vakman
schap, want beiden heeft hij in
ruime mate in huis. Het grote
struikelblok naar een massale
aanhang is de taal waarin hij
zingt. Voor het gros van de Ne
derlanders is het Portugees na
melijk abracadabra.
Gilberto Gil kwam gisteravond
tegenover een gemeleerd ge
zelschap toehoorders te staan
in een maar matig gevulde
Prins Willem Alexanderzaal.
Het deel dat de zanger wel kon
volgen, kwam om de nostalgi
sche reden van een verloren
jeugd. De andere helft omdat
Gil zijn muziek zo consument-
vriendelijk verpakt, dat ook
zonder de betekenis van de
tekst te kennen, zijn zang en
gitaarspel voor een warm ge
voel zorgen. Toch duurde het
tot de Portugese versie van
Stevie Wonders 'I just called
(to say I love you)' voordat de
ijspegels in hun stoelen veran
derden in een subtropische
danskaravaan. Nu moet wel
gezegd dat Gil in het deel voor
de pauze vooral zijn doos luis
terliedjes opentrok. Zodoende
kon hij als begaafd muzikant
zijn gitaartechniek laten ho-
door RENE DE COCQ
ren. Zijn variaties op het I
liaanse erfgoed, met
meer uiterst smakelijke
ba's, klonken lekker,
hypnotiserend, al was
stem minder speels dai
ders. Hij nam tussen de
mers alle tijd om in een
geling van Engels en F
gees het materiaal van eei
lichting te voorzien en mi
vrij makkelijk waar, wa
zijn carrière al meer dar
entwintig jaar uiterst su
vol verloopt. En niet alle
Brazilië, maar bij voor
ook in Frankrijk en Jap
hij een graaggeziene gast.
Na de pauze zette hij wat
vaart achter de show en I
zijn Braziliaanse tempera
de overhand. Hoewel het
terwerk bleef domineren,
de hij op subtiele wijze w
ken onder water uit, die
het publiek krachtig w<
opgepakt. Zo klonk het
zingen, in eerste inst
voorbehouden aan een i
ling, steeds luider. Gilbert
speelde er handig op in,
nog even voor een te liev
sie van Marleys 'No woma
cry', maar kwam uiteini
krachtig uit de hoek to€
zijn akoestische gitaar hl
geruild voor zes elektrisd
sterkte snaren. Vanaf da
ment kreeg zijn werk een
Afrikaans getint geluid,
het voor het publiek mo
maakte te blijven zittel
bijna twee uur stroomd
menigte dan ook naar hetj
um om daar met Gil op de
toegiften te dansen.