Het nieuwe testament van Jopie Huisman GEESTELIJK LEVEN OPINIE Tien anglicaanse vrouwen priester gewijd Erkenning ondergrondse priesters onzeker Grote belangstelling voor vrouwenviering in Haarlem HELP HELPEN Ceidóc Qowvcmt MAANDAG 9 MAART 1992 'Het Boek' groot succes j DOORN Van 'Het i Boek', de bijbelverta- Jling in alledaags Ne- derlands, is het 150.000ste exemplaar 3?£rschenen, in de zachtste druk. 'Het Soek' is een initiatief de internationale ^organisatie Living Bi- bles. De organisatie legt zich toe op het ver- talen van de bijbel in zo eenvoudig mogelij- ke taal, gericht op be- ginnende bijbellezers, voor wie andere verta- i lingen te hoogdrempe- lig zijn. Eugen Drewermann uitgenodigd voor Katholikentag in Karlsruhe BONN De omstreden theoloog en psychotherapeut Eugen Drewermann is uitgenodigd deel te nemen aan de Katholikentag, die in juni in Karlsruhe wordt gehouden. Dat heeft voorzitter Rita Waschbüsch van het Centraal Comi té van Duitse Katholieken (ZDK) meegedeeld. Drewermann is gevraagd deel Ieder soort fanatis me te nemen aan een „discussie over centrale waarheden van de christelijke ge- is Vluchten voor de loofsbelijdenis". Als hij de uitnodiging aanneemt zal het ZDK zorgen voor een Werkelijkheid ..deskundige vertegenwoordiger van de Katholieke Kerk" als gesprekspart ner. Het ZDK was aanvankelijk van plan tijdens de Katholikentag theologen in een forum te laten discussiëren over de opvattingen van Drewermann. Maar h R Lewis daarvan werd afgezien, nadat de theoloog in het weekblad 'Der Spiegel' een felle aanval had gedaan op de opvattingen van de Rooms-Katholieke Kerk over onder meer de maagdelijke geboorte van Christus en abortus. Volgens het ZDK had een discussie tussen theologen geen zin meer, nu Drewermann leerstellingen die in het rooms-katholieke geloof van essentieel belang zijn, in het geding had gebracht. Drewermann heeft nog niet gereageerd. Hem werd begin dit jaar na het interview in 'Der Spiegel' een preekverbod opgelegd. In oktober vorig jaar ontnam aartsbisschop Johannes Degenhardt hem de leerbe voegdheid aan de katholieke theologische hogeschool van Paderborn. Kerk stelt corruptie Brazilië aan de kaak RIO DE JANEIRO De Braziliaanse Nationale Bisschop penconferentie (CNBB) stelt zich te weer tegen de verre gaande corruptieschandalen in haar land. De bisschoppen van het grootste katholieke land ter wereld zullen een 'op helderingscampagne' starten om de publieke opinie tegen de corruptiepraktijken in Brazilië te mobiliseren. Dat blijkt uit berichten in de Braziliaanse zondagskranten. „De con crete gevallen van corruptie in de regering moeten onverbid delijk opgehelderd worden en de schuldigen moeten worden bestraft", verklaarde voorzitter van de bisschoppenconfe rentie Luciano Mendes de Almeida. Op dit moment zijn twee ex-ministers uit de regering van Fernando Collor en de fami lie van de presidentsvrouw Rosane Malta Collor verwikkeld in corruptieschandalen. In Brazilië is op dit ogenblik een „festival van straffeloosheid" aan de gang, waarbij slechts weinige schuldigen verantwoordelijk worden gesteld voor hun daden, meent Mendes de Almeida. Dat heeft geleid tot toename van de corruptie op alle terreinen. Idoor GERRIT GEERDS WORKUM Het oude testament van Jopie Huis man is voltooid, nu is hij begonnen met zijn nieuwe •testament. De schilder, voor wiens werk vorige week een nieuw museum is geopend, schildert geen oude rotzooi meer, maar oude huisjes, vissersboot- ijes, bomen. Want: „het beetje liefde dat er nog om me heen is, leg ik vast". Vlak buiten Workum staat de boerderij waar Jopie Huisman 69 jaar geleden geboren is. Nu woont hij er, na lange tijd in Herbaijum te hebben ge- woond, weer. „Van huis uit ben ik rooms-katholiek", vertelt de pchilder. „De pastoor stond aan het roer. Hij zei: Stap maar pan boord, dan vaar ik je de he mel in. Ik heb toen bij mijzelf gedacht: Dat moetje maar ge- loven, dacht ik en dat kon ik piet. Ik ben in mijn eigen boot je gestapt. Daardoor raakte ik |mijn roer kwijt. Ik raakte ont roerd. Ik ging leven vanuit on- zekerheden, vanuit mijn ge voel. Ik vecht het zelf uit. Dat is een levenslange strijd, maar God laat mij niet naar de ver dommenis gaan". De schilder uit Workum voert in zijn binnenste een strijd tus sen goed en kwaad. „God en duivel ben je zelf. Goed en kwaad ben je zelf. Het slagveld ben ik zelf. Niet iedereen er vaart dit zo. Ik wel. Het is beestachtig". Over die tegen krachten: „Bijvoorbeeld het zo individualistisch, zo op jezelf gericht zijn. Bepaalde dingen in je leven kun je niet verande ren. Op de zwakheden die je in jezelf hebt, wordt geloerd om die te versterken". Liefde De liefde staat voor Huisman centraal. „Wat niet de liefde als basis heeft, is surrogaat, to neelspel. onecht". Hij noemt Rembrandt als .voorbeeld bij uitstek van een schilder die de liefde in zijn schilderijen tot uitdrukking heeft weten te brengen. Het schilderij van Hendrickje Stoffels, de vrouw met wie Rembrandt jarenlang lief en leed deelde, en het schilderij van zijn zoon Titus grijpen hem emotioneel sterk aan. „Dat is God uitgedrukt in verf. Wat ik zeg is geen veraf goding. Deze schilderijen zijn uitdrukking van een universe le liefde". Dat er soms een miljoen voor een schilderij van Van Gogh wordt betaald, noemt hij 'heb zucht' en 'hoogmoed'. „Het is al verkeerd als je 100 miljoen gulden bezit, terwijl tweederde van de wereld verrekt van de honger". Beeld De schilder vindt dat elk mens een beeld van God is. „De eni ge God die je tegenkomt, vind je in jezelf en in de medemens. In het schepsel zie ik God. Als er een schepsel is, is er een schepping. Dit raadsel kun je niet oplossen". Hij wijst naar een pas gemaakte aquarel waarop een bomengroep staat afgebeeld. „Dat zijn niet 'zo maar' een paar boompjes.... Waarom ik die schilder? Om dat ik er verschikkelijk van houd". Roem heeft geen invloed op de Workumer schilder: „Als ik dood ga. verdwijn ik. Wat blijft er van mij over? In dit perspec tief ben ik een klein kereltje. Schilderen is een gift. Dat krijg je cadeau. Daar kun je je niet op beroemen. Je blijft die zelfde kleine mens die zijn ei gen leven niet in handen heeft". Er zit voor Jopie Huisman een andere kant aan roem: „Ter wijl de hele wereld je aanbidt, kun je je toch de eenzaamste in het heelal voelen". De Workumer schilder vindt datje als menë alleen maar on volkomen over God kunt pra ten. „Hoe zal nu een onvol maakt mens een zuiver begrip hebben over iets volmaakts? Ik leef vanuit gevoel. Van het onvolmaakte, die mislukkelin gen, ben ik gaan houden, heel erg gaan houden. Ik houd zo van deze aarde dat ik de grond om dit huis heen wel zou wil len opeten". Hij voelt zich een werktuig dat gebruikt wordt om iets door te geven. „Ik vertel een verhaal, gevoelsmatig, dat op heel veel mensen overkomt Hij vertelt van een wonderlijke gebeurtenis. Tijdens de laatste verhuizing kwamen er toeval lig mensen bij hem over de vloer. Ze hielpen en nodigden de schilder uit voor een etentje in Workum. In het hotel zat een vrouw die na een bezoek aan het Jopie Huisman Mu- Jopie Huisman voor een van zijn schilderijen. seum naar het hotel was ge- tig minuten met haar. Ze leed gaan in de vaste overtuiging onder het verlies van haar dat Jopie Huisman zou komen overleden zoon en Huisman (terwijl de schilder daar nooit vertelde zijn gedachten over komt). Huisman praatte twin- leven en dood en zei daarbij: I FOTO: PERS UNIE 'Uw zoon heeft een goed plek je'. Er viel een last van haar schouders. „Dat besef vormt voor mij briefjes van duizend gulden", zo besluit de schilder. PERTH De Anglicaan se Kerk in Australië heeft sinds zaterdag tien vrou welijke priesters. Dè vrouwen werden in een kerk in Perth tot priester ge wijd, nog geen dag nadat een rechter had geweigerd deze hïechtige wijding te verbieden. Samen met de tien vrouwen werd overigens ook nog een man door de aartsbisschop van Përth, Peter Carnley, tot het priesterambt verheven. De wijding van de vrouwen Was mogelijk gemaakt door op perrechter Kerry White van het Hooggerechtshof van Wes tern Australia, die vrijdag de stelling dat de wijding in strijd zou zijn met de 'grondwet' van dè Anglicaanse kerk in Austra lië verwierp. Dè Australische Anglicaanse Kérk kent officieel geen beleid inzake vrouwelijke priesters. Het ontbreken van een officië le'richtlijn heeft verscheidene aartsbisschoppen doen conclu deren dat het dus geoorloofd was om vrouwen tot priester te Vtfijden. Eerder dit jaar kwa men leden van de kerk echter met succes in verzet tegen de vóorgenomen wijding van 11 vrouwen door de bisschop van Canberra en Goulburn, Owen Döwling. Het Hof van Beroep van New South Wales verbood dé wijding. Vfer kerkleden dachten dit succes in Perth te kunnen pro- WENEN Bisschoppen en priesters die onder het communistische regime in Tsjecho-Slowakije in het geheim zijn gewijd, moeten voor Palmzondag (12 april) de kerkleiding laten weten of zij voor er kenning in aanmerking willen komen. Dat blijkt volgens het Oosten rijkse weekblad 'Die Furche' uit een nog vertrouwelijk do cument van de Tsjechoslo- waakse bisschoppenconferen tie waarin de richtlijnen voor de erkenning van de onder gronds gewijde priesters en bisschoppen worden opge somd. De aartsbisschop van Praag, Miroslav Vlk, was het afgelo pen weekeinde in het Vaticaan om met de congregatie voor de geloofsleer over de erkenning te overleggen. Deze week zul len de door paus Johannes Paulus II goedgekeurde richt lijnen officieel bekend worden gemaakt. Veel ondergrondse priesters hebben zich nog niet bij hun meerderen gemeld uit Drastisch herziene Willibrord- vertaling Nieuwe Testament Beeld van de wijdingen door aartsbisschop Canley (rechts) longeren en eisten dat de wij ding verboden zou worden. Opperrechter Carnley oordeel de echter dat de wijding door gang kon vinden, omdat het bisdom Perth in eigen richtlij nen het priesterambt officieel voor vrouwen heeft openge steld. HAARLEM „Er is geen ander land dan dit". Dat was het motto van de liturgische vrouwenviering in de St. Bavo-basiliek, ter ere van internationale vrouwendag én de zevende verjaardag van de Vrouw en Geloofgroep Miriam in het bisdom Haarlem. Meer dan duizend vrouwen en mannen vulden zondagmiddag orh vijf uur het middenschip van de Haarlemse kerk, om in „woord, gebed en zang alle vrouwen die ons voorgingen in het verzet tegen onrecht in herinnering te roepen". Tijdens het Miriam-lied brak een aantal vrouwen de tent af, die in de kerk was opgebouwd. „Daarmee wilden wij aangeven dat we onderweg zijn", aldus Jannie Koers, coördinator van de orga niserende werkgroep Miriam. „In dit land moeten we het doen. Hier en nu moet het gebeuren", klonk het tijdens de overweging. Tijdens de voorbeden werden vrouwen in herinnering gebracht die in het verleden strijd tegen onrecht hebben gevoerd. Mannen maakten ongeveer 20 procent van het gezelschap uit. „Meer dan we hadden verwacht", zegt Koers. In allerlei opzich ten was het publiek heel divers. „Er was alleen geen enkele zwar te vrouw", constateert Koers tot haar spijt. „Dat maakt wel iets duidelijk over de Vrouw en Geloofbeweging van dit moment en daar moeten we van leren" BOXTEL In september brengt de Katholieke Bij belstichting een herziene versie van het Nieuwe Testament op de markt. Deze nieuwe uitgave wijkt sterk af van de oorspron kelijke Willibrordverta- ling van het Nieuwe Tes tament uit 1961. De nieuwe vertaling van de Evangelieën en de Handelin gen van de Apostelen, die in 1987 door de KBS werd gepu bliceerd, zal enigszins gewij zigd opgenomen worden in de nieuwe uitgave. Deze verta ling beoogde beter aan te slui ten bij de hedendaagse manier van denken, spreken en schrij ven. Dit leidde vooral tot een zuinig gebruik van beleefd heidsvormen. Opname van deze vertaling in de nieuwe uitgave maakte ook een herziening van de overige boeken van het Nieuwe Testa ment, de Brieven en de de Apo calyps, noodzakelijk. Deze boeken waren immers 26 jaar eerder en op hele andere wijze vertaald en moesten daarom worden afgestemd op de verta ling van de Evangelieën en de Handelingen van de Apostelen uit 1987. Een groot aantal bij- belgeleerden en taalkundigen uit Nederland en Vlaanderen hebben de afgelopen jaren meegewerkt aan de herziening van de tekst. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Bussum C. Bergström, predikant voor buitengewone werk zaamheden (secretaris Raad voor het jeugdwerk), wonende te Doorn; te 's- Gravenhage-Loosduinen mevr. H.Th, Vollebregtte Okkenbroek(part-time); te COMMENTAAR Samenwerking AMPER drie maanden na de formele openingsronde Brussel, komt de Noordatlantische Samenwerkingsn morgen weer samen op het NAVO-hoofdkwartier voor wal feite niets anders is dan een nieuwe poging om uit de st< blokken te schieten. De tweede zitting moest de blauwdi uittekenen van het ambitieuze programma dat de NASR streeft, maar zij zal vooral gewijd zijn aan het opnemen de tien nieuwe leden van het GOS. Die uitbreiding tot 35 1; den betekent dat de NASR wel een groter deel van het 'nii we Europa' vertegenwoordigt, maar anderzijds blijft 1 daardoor nog onzeker wat de raad precies kan doen. LiANG mogen die procedures niet meer voortduren, and' worden de mogelijkheden van de NASR al voor de start i gehold. Opgericht in de nasleep van de NAVO-top in Ror moest de NASR de voormalige tegenstanders van het W schaupact een oplossing bieden voor hun enorm veilighei vacuum. Het formele uiteenvallen van de Sovjetunie en 1 escalerende conflict tussen Armenië en Azerbeidzjan hebt inmiddels duidelijk gemaakt hoe belangrijk de NASR daa kan zijn. AlS contactforum tussen NAVO en ex-Warschaupact kan NASR een noodzakelijke aanvulling zijn van de Conferen over Veiligheid en Samenwerking in Europa. De CVSE mi de echte basis worden voor de toekomstige samenwerki tussen alle Europese staten, maar in de huidige context b ven vele kwesties over die alleen de NAVO en de ex-W schaupact-landen aangaan. Het waren die landen die al in i vember 1990 in Parijs het CFE-verdrag over de beperki van de conventionele bewapening ondertekenden, maar ontwikkelingen in de vroegere Sovjetunie hebben de uitvi ring van dat cruciale akkoord aanzienlijk vertraagd. Een actualiseerd CFE waarin rekening wordt gehouden met nieuwe situatie is daarom dringend nodig. Dat verondersl echter dat de deelnemende landen elkaar vertrouwen en di kan de NASR helpen. Via de NASR kan de NAVO de GOS- publieken (financieel) opvangen in hun pogingen een eig buitenlands beleid uit te bouwen. De NASR zou dan de eer stap kunnen worden naar volledige integratie van de GOS- publieken in het CVSE-proces. De nasr mag echter onder geen enkele voorwaarde een rum worden dat de CVSE zou verdringen. Dat zou de relat in Europa ernstig verstoren omdat die Noordatlantische menwerkingsraad veel te beperkt is. De vroegere 'neutn landen maken geen deel uit van de NASR, maar geen en| ontwapeningsakkoord, in de eerste plaats een even dringe noodzakelijk CFE-2 dat de troepensterkte in heel Europa v der zou verlagen, zal in de toekomst nog zonder die lanc kunnen worden gesloten. Dat betekent dat die akkoorden leen nog kunnen worden afgesloten in het CVSE-kader. de CVSE trouwens ooit werkelijk functioneert, heeft een ganisme als de NASR nog weinig formeel nut. ZOVER is het helaas nog niet. Rivalen als Rusland en de kraïne, zeker Armenië en Azerbeidzjan, zullen niet gene zijn hun geschillen voor te leggen aan de CVSE, waar 48 1 den beslissingen moeten treffen. De NASR heeft niet alle het voordeel dat de NAVO haar ervaring inzake veilighei beleid ter beschikking stelt, het is ook een kanaal naar ree streekse economische hulp —en dat blijft de beste remei tegen heel wat oplaaiend nationalisme. angst voor een 'terugval in het communisme' na de fluwelen revolutie van 1989. De gehuwde priesters zijn vooral te vinden onder de zoge-, heten bi-ritualisten, priesters die zowel in de Rooms-Katho lieke Kerk als in de Grieks-Ka tholieke Kerk actief zijn. In te genstelling tot de Rooms-Ka tholieke Kerk kent in de Grieks-Katholieke Kerk, die een byzantijnse ritus volgt en de paus als hoofd van de kerk erkent, geen koppeling tussen priesterambt en celibaat. Weinig kans De gehuwde priesters maken weinig kans hun ambt verder te kunnen uitoefenen. Zij zul len worden teruggezet tot het ambt van diaken, waarvoor de celibaatsverplichting niet geldt. Aanvankelijk werd er door het Vaticaan en de Tsjechoslowaakse kerkleiding over gedacht de gehuwde priesters te laten werken in de Grieks-Katholieke Kerk, die vooral in Oost-Slowakije veel aanhang heeft, maar deze op lossing bleek in de praktijk te veel problemen op te roepen. RODE KRUIS. DEN HAAG GIRO 6868' Zoetermeer M. Treuren te 't Woudt; te Melissant J. Beider te Loon op Zand; te Nijmegen (toez.)(SoW) mevr. drs. P.J. van der Linden, vicaris te Utrecht, wo nende te Houten Gereformeerde Kerken Aangenomen naar Smilde J. Knol te Sneek. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Kantens G.F. Overweg, kandidaat te Lelystad. «5* CéidöéSotnarit Uitgave Kantoor Telefoon: 071 -122 244 Telefax. 071 -134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk Telefoon: 070-3190 933 Telefax: 070-3906 717 Postadres: Postbus 9. 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur J Leune Adjunct-hoofdredacteur: J Timmers Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070-3190 808): I g (tel. 071 - 144 046/047/48/49) G - J Kesteren, R. Kleijn, drs R Koldenhof, M. Kroft, T. Pieters e Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): p. A van Rijn (chef), W, Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A van Holstein, i E. Huisman, H Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K Veraart^ Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piët. Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835): L Kooistra, drs P van Velthoven. Foto (tel 070 - 3190 838) M Konvalinka (chef) en S Evenhuis. Opmaak (tel 070 - 3190 831) Ch Bels (chef), A de Bruijn, W Diekstra, L Hennfl J Hofmeester, C. de Kier, H Nieuwmans, H Schneider Redactie-secretaresse (tel 070 - 3190 819) T Kors. U De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied, - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, eenl dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland D Belgie De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K Swiers» M van de Ven en P Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Houtf (chef), H. Bijleveld, D Hofland. P. Koopman, D van Rietschoten en K. van Wel. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; ii - de volgende correspondenten in het buitenland: drs D J van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), R Hasselerharm (Johannesburg), drs. A. Heering (Rome), B van Huët (Londen), M de Komndfil (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel), W Voordojji (Londen), drs. R. Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G. van Wijlafr (Belgrado), F Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- i publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertaalster M de Cocq. i Nabezorging Telefoon 071 -122 248 op ma t/m v 15 00 uur. n 18.00 tot 19 00 uur, op z, Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart per maand 28.20 per kwartaal 82,80 per jaar 318,65 Het abonnementsgeld dient vi e worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941J Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 7024 Bankiers 4 ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2