'Mega-sterren graag, maar niet te vlug' Nu nog B.O.O.S. voor volwassenen Cowboy Junkies, familiebedrijfje in popmuziek Ccidóc Qowiant1 ZATERDAG 7 MAART 1992 PAGINA 32 AMSTERDAM - „Ik denk dat het voordelen heeft om met je broers in dezelfde groep te spe len. Als familie bestaat er een natuurlijke band, waardoor de onderlinge communicatie uiterst soepel verloopt. En omdat we el kaar van haver tot gort kennen, zullen we ook niet zo snel op el- kaars zenuwen werken. Ik weet gewoon wanneer Michael of Pe ter alleen willen zijn of juist ge zelschap kunnen gebruiken. Bo vendien hebben we hetzelfde doel voor ogen. De ontwikkeling die Cowboy Junkies doormaakt, is op onze maat gesneden... niet te snel. En als familie zorgen we ervoor dat ieder van ons met bei: de benen op de grond blijft staan. Ster-allures ontwikkel je niet zo snel als je broers toekij ken. Ze zouden me midden in m'n gezicht uitlachen. En an dersom net zo", zegt Margo Timmins, zangeres van de Cana dese groep Cowboy Junkies, een familie-bedrijfje dat handelt in popmuziek. Hoewel Alan Anton naast Margo, Mi chael en Peter de vreemde eend in de bijt lijkt bij dit kwartet, is hij inmiddels zo lang bevriend met de Timmins, dat hij familie is geworden. Tijdens de op namen van de eerste ceedee 'The Trini ty Sessions', een wonderschone plaat die in een dag werd opgenomen in de Church of the Holy Trinity in Toronto, speelde ook haar oudere broer John Timmins nog mee. Margo: „Hij maakt nu alleen nog muziek voor zichzelf. John is schrijver van beroep. Wij zijn met z'n zessen thuis. Ik heb een oudere zus die kleding inkoopt voor warenhui zen en mijn jongere zus Cely is actrice. In Canada heeft ze naam gemaakt als soap-opera-ster in onder meer 'Ano ther world'. Als wij in Amerika op tour nee waren en ik deed 's middags in mijn hotelkamer de televisie aan, dan verscheen ze op het scherm. Heel leuk... Maar ze heeft onlangs die serie verlaten en beproeft nu haar geluk in Los Angeles. Het is niet goed om te lang een bepaalde rol te spelen, zeker niet in een soap-opera. De mensen gaan je dan te veel met het tv-persona- ge identificeren. Bovendien wil ze nu graag een filmrol". „Eigenlijk zijn mijn zussen m'n beste vriendinnen. Ik kom uit een heel hecht gezin en ik moet er dan ook niet aan Margo Timmins: ,Als mensen denken: oh, die Margo gaat met meisjes n ik flink te kort geschoten denken dat de familie uit elkaar valt omdat Michael, Peter en ik om een mu zikaal meningsverschil ruzie krijgen. Eerlijk gezegd maak ik mij daar wel eens zorgen over. We hebben het zo fijn samen. Daarom hebben we ook af gesproken dat Michael in de studio het laatste woord heeft. Dat wil niet zeggen dat er niet flink wordt gediscussieerd. Iedereen legt zijn argumenten op tafel waarom iets wel of niet moet gebeuren. Maar kunnen we het uiteindelijk niet eens worden, dan is Michael degene die de knoop doorhakt. En daarin is hij ui- Cowboy Junkies ...uiterst hechte familieband... terst zorgvuldig. Niet alleen omdat hij onze gevoelens kent, maar ook omdat hij weet dat ik, net als hij, voor altijd een Cowboy Junkie zal zijn. En ik wil straks, als oude vrouw, graag met enige trots terugkijken op het werk dat ik heb afgeleverd". „Mijn moeder volgt met veel interesse onze verrichtingen en is er ook altijd bij als er bijzondere gebeurtenissen plaats vinden. Ze heeft dan zoiets van: dit mag ik niet missen. Als wij tijdens de ko mende Europese tournee (waarbij de groep op 9 maart ook het Amsterdamse Paradiso aandoet) in de Engelse Royal Albert Hall in Londen staan, laten we haar overkomen". Angst „Wat mij de meeste angst inboezemt in deze industrie, is het feit dat je van de ene op de andere dag een mega-ster kan zijn. Het is ook de enige bedrijfstak in de wereld waar dat mogelijk is. Ik wil graag dat onze nieuwe ceedee 'Black Eyed Man' meer verkoopt dan voor ganger 'The Caution Horses', maar ik moet er niet aan denken dat onze popu lariteit plotseling als een raket omhoog schiet zoals bij Nirvana en bij voorbeeld Tracy Chapman is gebeurd. Dat kan een mens toch nauwelijks verwerken? Nee, voor mij mag dat succes een groei proces zijn. Dat kan ik waarschijnlijk beter aan". „Veel geld verdienen is natuurlijk heer lijk, maar het voordeel van die gestaag groeiende populariteit is dat je de tijd krijgt om de wereld te zien. Ik heb geen lijfwachten nodig als ik een museum wil bezoeken. Deze reis heb ik overigens nog weinig kunnen rondkijken. Ik was graag in Milaan naar de tentoonstelling van Matisse gegaan. Het enige dat ik heb gezien, is de buitenkant van het museum terwijl we er, op weg naar het vliegveld, langs reden. In Madrid is net een nieuw museum in een oud kasteel geopend. Daar stonden we voor een dichte deur omdat het museum op maandag gesloten blijkt te zijn. Dat is dus heel frustrerend. Maar, als je maar lang genoeg over de wereld trekt, leer je uiteindelijk elk land wel een beetje kennen. Zo wilde ik altijd al heel graag de Amsterdamse bloemenmarkt bezoe ken. Die wens ging bij het vorige be zoek in vervulling en de keer daarvoor had fk tijd om even het Van Goghmu- seum binnen te stappen. Overigens heb ik tijdens ons laatste bezoek uren door Amsterdam gezworven. Ik was de weg kwijt en dom genoeg vergeten te note ren in welk hotel we logeerden. Ik heb 's nachts zonder kaart door jullie hoofdstad gezworven. Die kanalen wer ken echt hèèl verwarrend".. Margo, die regelmatig een ontwape nende, wat verlegen lach laat horen, is op 'Black Eyed Man' de zeemeermin die de zeelui lokt met haar aantrekkelij ke klanken. „Ik wilde deze keer vooral zang-technisch heel goed uit de bus ko men en wat experimenteren met het harmoniëren van mijn stem. Tijdens de opnamen van de 'Trinity Sessions' en 'Caution Horses' zong ik vanuit mijn hart, waardoor, ondanks de fouten, een intieme sfeer werd gecreëerd. Maar doordatje, ook op het podium, een ont wikkeling doormaakt en ontdekt dat je stem een veelzijdig instrument is, gaan andere uitdagingen tellen. Ik heb ook een krachtiger stemgeluid gekregen en dat wilde ik niet onbenut laten. Mi chaels uitdaging was nummers te schrij ven, zonder te hoeven nadenken of ze wel geschikt zouden zijn voor mijn stem. Grappig genoeg leek de muziek op mijn lijf geschreven. Bij de onder werpen, die in het materiaal worden aangesneden, ligt dat soms anders. Op het moment dat ik bij voorbeeld 'Mur der, Tonight In The Trailer Park' onder ogen kreeg, heb ik hard geroepen dat ik dat niet kon zingen. Hoewel het een ac tueel onderwerp is - er vinden in Ame rika veel moorden plaats op campings - was de tekst zo zwart, zo negatief dat ik er lang aan heb gewerkt voordat ik de juiste toon te pakken had. Die tekst is heel onnatuurlijk voor mij, hij past niet bij me. Ik raak er een beetje van in pa niek. Het is alsof je naar een bloedige journaal-uitzending zit te kijken en dat doe ik niet graag. Maar, wat ik van 'Black Eyed Man' vooral vind, is dat je kunt horen hoe we zijn gegroeid". Zangles „Om in de studio goed voor de dag te kunnen komen, dacht ik zangles nodig te hebben. Ik heb precies één les gehad en vond het dus vreselijk. Ik begreep wel waarom ik tijdens de les al die vreemde geluiden moest maken, maar kon het niet rijmen met mijn liefde voor het zingen. Ik heb altijd van mijn eigen stem gehouden, er graag naar geluis terd, maar dat veranderde toen ik die oefeningen moest doen. Bovendien ging het op werk lijken en dat is het zin gen voor mij nooit geweest. Ik ben du; hard weggerend en heb van andere zan gers begrepen dat les niet noodzakelijk is. Iedereen met wie ik sprak zei ver baasd: neem jij les? Je hebt een natuur lijke stem, ik zou de ontwikkeling daar van niet forceren". „Als zangeres voel ik mij een verhalen verteller. Daarom heb ik er ook geer moeite mee om een liedje als 'Oregor Hill' uit te voeren, hoewel het duidelijk een door een man geschreven nummei is. Als mensen denken: oh, die Marge gaat met meisjes naar bed, dan ben ik flink te kort geschoten. Maar, ik ber zwaar benieuwd hoe de reacties op 'Oregon Hill' zijn. Ik zeg overigen.' nooit tegen Michael: kun je die teks veranderen om de simpele reden dat hi nog nooit tegen mij heeft gezegd: ik wi dat je het nummer zó zingt. Dat heet ar tistieke vrijheid en respect hebben voo eikaars werk. Er zijn natuurlijk num mers die ik niet over mijn lippen krijg Dan zeg ik: sorry, maar dit kan ik ech niet zingen. Zo heb ik ongelooflijk vee moeite gehad met 'Cheap Is How Feel'. Dat heeft mij echt maanden ge kost. Soms bracht ik het op het podiun zonder te weten wat ik zong. In onz< hele carrière is er maar één numme dat ik resoluut heb geweigerd. Het wa een compositie van The Birthday Part) een cover dus; 'She's hit'. Hoewel The Birthday Party enorm waardeer was het zo'n zwaarmoedig nummer da ik tegen Michael heb gezegd: laat he zingen maar aan Nick Cave, de schrij ver ervan, over". i Vanuit de kelder van het Veronica-gebouw die suggestie wordt althans gewekt pre senteert Bart de Graaff zijn wekelijkse pro gramma B.O.O.S. Een beetje stiekem, een beetje illegaal, opererend in de sfeer van Ver onica's piratenjaren. Bart heeft daar zijn 'eigen' omroepje (Bart Omroep Organisatie Stichting) en de uitzendingen zijn populair. Bij de doel groep, zeg maar de basisschooljeugd, maar ook bij ouderen, die al dan niet over de schouders van hun kinderen meekijken. De reeks werd ooit gestart met de bedoeling er niet meer dan twaalf afleveringen van te maken. Inmiddels is de 125e geweest en het einde is nog lang niet in zicht. Want B.O.O.S. kan met de huidige for mule nog jaren mee. BUSSUM Hij is nog kleiner dan gedacht. Een nietige ver schijning in de grote, donkere gangen van Rob de Boers pro- duktiebedrijf in Bussum (het vroegere Concordia), waar z'n programma wordt opgenomen.. Links en rechts deelt hij met z'n hoge stemmetje kwinkslagen uit, die soms quasi-grappig overko men. Maar ze worden allemaal leuk gevonden. Van die wel of niet gespeelde jolijt is niets meer te merken als hij aan tafel gaat zitten voor z'n zoveelste vraagge sprek. De 24-jarige Bart de Graaff toont zich dan van z'n se rieuze kant. Eerst maar even gesproken over de single 'Ik wou dat ik voor één keer', die hij samen met Lee Towers maakte en waarvan inmiddels tienduizend exem plaren zijn verkocht. Bart: „Veel van wat ik doe is met gein omgeven; die plaat is echter bloedserieus. Pierre Kartner, die de tekst en muziek schreef, heeft ons hiervoor gevraagd. In het be ginstadium was er van een goed doel nog geen sprake. Wel is duidelijk ge steld dat Lee en ik er niet aan hoefden te verdienen. Toen RTL4 en Veronica met die Unicef-actie begonnen, beslo ten we hier op in te haken". Het gaat trouwens goed met 'Ik wou dat ik voor één keer': na twee weken tipparade is het nummer op nummer 32 in de Top 40 binnengekomen. De pro motie van de plaat op radio en tv slokt veel tijd en energie. Als gevolg daarvan heeft Bart onlangs z'n medewerking ge staakt aan Will Luikinga's radiopro gramma 'De Luikgraaf Aan B.O.O.S. heeft hij trouwens z'n handen ook meer dan vol. „Omdat veel opnamen op locatie plaatsvinden, soms zelfs in Groningen en Limburg, ben je voor vijf minuten tv soms de hele dag in touw", legt Kees Baars, pr-man van Rob de Boer, uit. De voormalige hard- rock-journalist wenste bij het gesprek aanwezig te zijn. Waarom eigenlijk? Vervult hij de rol van waakhond? „Nee, het is gewoon een afspraak binnen het bedrijf dat ik artiesten bij interviews zal begeleiden", laat hij weten. Nieren Terug naar Bart, want het gaat per slot van rekening om hem. Op negenjarige leeftijd raakte hij betrokken bij een auto-ongeval. Hij belandde in het zie kenhuis en moest verscheidene opera ties ondergaan. De ene klap na de an dere volgde: hij werd geteisterd door al lerlei ziektes, medici zagen zich ge dwongen Bajts beide nieren te verwij deren en tot overmaat van ramp groei de z'n lichaam ook niet door. „Ik heb natuurlijk een rotjeugd gehad. Tot je negende is er niets aan de hand, dan slaat het noodlot toe en speelt het leven zich voornamelijk in ziekenhui zen af, moet ik op dieet, dus geen patat of ijs meer en ga zo maar door: een nor maal leven kon ik dus vergeten. Toch zou ik het nog moeilijker hebben gehad als me dat nu was overkomen. Ik zou helemaal gek geworden zijn; toen over kwam het me. Ik vergelijk het wel eens met het uit elkaar gaan van ouders. Zo'n scheiding is, dunkt me, voor een zestienjarige moeilijker te verwerken dan voor een vijfjarig kind". Bart wilde niet langs de zijlijn staan en stortte zich op het toneel. Hij belandde bij het Amsterdams Volkstheater. Doordat z'n benen bij het auto-ongeluk verbrijzeld werden speelde hij z'n eer ste rollen op krukken. Zijn tv-debuut maakte hij in een Ster-spotje voor koekjes. Niet lang daarna las hij in Club Veronica een stukje waarin ze een pre sentator voor een kinderreeks vroegen. Hij deed auditie en werd aangenomen. Al gauw zag B.O.O.S. het levenslicht: Veronica's eerste kinderprogramma en een rubriek 'vol amusement, wetens waardigheden, filmpjes en diverse ar tiesten'. Spil en drijvende kracht Bart de Graaff maakte zich in korte tijd bij de jeugd bemind. Heeft hij zelf daarvoor een verklaring „Afgaande op de reacties, vinden ze m'n stijl van presenteren wel leuk. De mensen een beetje voor de gek houden, raar doen, een beetje choqueren, alles durven vragen, lak hebben aan de we reld. Zoiets van 'dat vraagt-ie toch niet' en het dan toch doen". Fanmail „Ik krijg veel fanmail. En brieven met vragen als 'Mag ik in je programma ko men', 'Hoe word ik omroeper' of 'Bart, kom je op mijn verjaardag'. Voor het beantwoorden heb ik geen tijd. Wil ik ook niet. Ik denk ook niet dat ze van mij een reactie verwachten. Voor de Tl'-presentator Bart de Graaff: 'Succes went heel snel'. FOTO: PU meesten is het voldoende als hun brie voorgelezen wordt op televisie. Dat vin f den ze te gek. Er kijken ook tiener! Laatst sprak ik een meisje van veertie I jaar. Die vond het programma kinde achtig, maar dat kwam volgens mij a I leen maar doordat ze haar zesjarig I zusje, die het wel prachtig vond, bij zie had", grinnikt Bart. „Maar er kijken ook veel ouderen' haakt Kees Baars in. „Ach, dat dede onze ouders toch ook toen we na« Swiebertje en Pipo de Clown keker Laatst zaten er een heleboel bejaarde bij de opnamen van het NCRV-pn!°F gramma G'oud en Nieuw. Toen ze Baï zagen begonnen ze hysterisch te gille| Echt waar". Bart weer: „Succes went heel snel. het begin is het allemaal nieuw, maar! raakt er gauw aan gewend dat menst| je op straat aanschieten. Vaak zijn c" reacties best leuk, maar als ik een keil een bioscoopje wil pakken heb ik dal geen behoefte aan. Naar een zwembaj of strand gaan, betekent onmiddellif handtekeningen uitdelen. Aan carnavT begin ik helemaal niet; dat overleef i* niet. Je bent een soort openbaar bezrfi Maar simpel gesteld is de keuze dezf of zonder werk zitten of herkend wol¥ den op straat. Je snapt wel waarvoor kies". L Volwassenen Bart de Graaff is nu al vier seizoen!^ met B.O.O.S. op het scherm geweest |6r volgens insiders gaat het programnfen nog wel een paar jaar mee. Heeft |n nooit eens de behoefte een programri w voor volwassenen te presenteren „Jk e zeker wel, en ik heb die wens al eens gaA uit bij Veronica. Maar tot op heden hft-g ik nog niks concreets gehoord, hoeft trouwens geen talkshow te den. Daar zijn er genoeg van. Ik zitP; denken aan een soort B.O.O.S. vol volwassenen. Een prikkelend progra^jp. ma in de stijl van Paul de Leeuw, wafe^ ik een grote fan van ben. Ik zal wel fcV( dere vragen dan Paul stellen". vai (m leid

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 32