Hervormde Kerk: strijd tegen racisme versterken CeidócSoirtmit GEESTELIJK LEVEN OPINIE Kerkprovincie schrapt Vaticaan uit adresboek r* 'Justitia et Pax' kraakt brochure Raad van Kerken Aartsbisschop staat achter interventie paus Vaticaan: 3400 medewerkers van wie 390 vrouwen COMMENTAAR CcidóeSourarii i VRIJDAG 6 MAART 1992 i UTRECHT - De Rooms-Katholieke Kerk in Ne derland heeft de gegevens over het Vaticaan uit haar jaarlijkse adresboek geschrapt. In de strijd tegen „vervuiling" van het handboek zijn 'paus en curie' - sinds jaar en dag een vast on derdeel - gesneuveld. „Nee, het betekent niet dat we ons afscheiden van de wereldkerk", zegt woordvoerder J. Mourits. Het adresboek werd echter elk jaar dikker en dus duurder. Bovendien was het „flink vervuild" en werd het tijd voor de stofkam, aldus Mourits. De stofkam haalde alle gegevens eruit van instellingen en or ganisaties in het buitenland, dus ook het Vaticaan. Voor dergelijke gegevens kunnen katholieken de Pius Almanak opslaan. Het adresboek Katholiek Nederland doet zo zijn naam weer eer aan, meent Mourits. We springen met deze wereld om alsof we nog een reserve in de bagageruimte hebben liggen Vrijdenkers moeten wijken voor gelovigen ROTTERDAM - De Nederlandse Vrijdenkers - atheïsten in hart en nieren - moeten binnenkort hun centrum in Rotterdam verla ten. Op de plaats aan de Mathenesserdijk zal een nieuwe kerk wor den gebouwd voor de rooms-katholieke gelovigen van Rotter dam-West. „Een kwalijker grap is haast niet mogelijk", aldus voorzitter J. Vis van de vrijdenkersvereniging De Vrije Gedach te. „Je zou er bijna aan gaan twijfelen of er niet toch een hogere macht is die zich beijvert om die ongelovige vrijdenkers dwars te zitten", schrijft hij in De Vrije Gedachte. De vereniging zit sinds 1986 in een oud schoolgebouw aan de Ma thenesserdijk. De gemeente Rotterdam heeft de parochie deze plaats aangeboden voor nieuwbouw. De huidige Nicolaas/Heilig Hartkerk, even verderop aan de dijk, is veel te groot geworden voor de 200 kerkgangers en staat bovendien op een stuk grond waar de gemeente grootse plannen mee heeft. Voorzitter T.C. Schilder van het parochiebestuur, die zegt dat de onderhande lingen met de gemeente over de kerk nog niet helemaal rond zijn, moet wat lachen om het verdriet van de vrijdenkers. Hun centrum is gevestigd in een voormalige School met den Bijbel. „En daar hebben ze nooit moeilijk over gedaan." Ruzie over evangelisatie bedreigt actie van Engelse kerken LONDEN Het decennium van de evangeli satie, dat zou moeten leiden tot meer leden voor de Engelse kerken, dreigt al na één jaar op een mislukking uit te lopen. De deelne mende organisaties zijn het oneens over som mige methoden om mensen voor het chris tendom te winnen. Verscheidene critici en kerkelijke leiders hebben er daarom op aan gedrongen dat de actie wordt afgeblazen. Vol gens algemeen secretaris John Riordan van de Raad van Kerken in Groot-Brittannië en Ierland heeft de actie „onnodige misverstan den en zelfs agressie veroorzaakt". Hij kan zich voorstellen waarom buitenkerkelijken zeer bezorgd zijn over de „ongevoelige ma nier waarop christenen vaak met de verkondi ging van het evangelie omgaan." SCHOOL WIJZER Niet bij kennis alleen door KLAAS DE JONG Dezer dagen verscheen een interessant rapport over de toekomst van het Christelijk onderwijs in de Nederlandse samenleving. Het is geschreven in opdracht van de Besturenraad Protestants- Christelijk Onderwijs. Dooreen studiecommissie onder voorzitterschap van Prof. Dr. D. Th. Kuiper, die het als titel meegaf: „Niet bij kennis alleen. Hieronder volgen een paar reflecties naar aanleiding van dit boekje. Op 7 april 1904 vierde de „Unie een School met den Bijbel" (thans Unie School en Evangelie") haar 25-jarig bestaan met een bijeenkomst in de Oosterkerk in Utrecht. Aanwezig 2000(!) personen. Een van de sprekers was Dr. Abraham Kuyperdie toen minister-president was. Hij begon met een markante uitspraak: „Na de school-kwestie is nu de onderwijs-kwestie op de voorgrond getreden." Hij wilde daarmee zeggen: „De financiële gelijkstelling tussen openbaar en bijzonder onderwijs, die komt er wel. Nu gaan wij over het onderwijs zelf praten.En hij gaf meteen de toon aan door opnieuw te fulmineren tegen een te groot intellectualisme in dat onderwijs. Aan dit voorval moest ik denken na het lezen van „Niet bij kennis alleen". Nadenkend over de toekomst van het protestants-christelijk onderwijs schrijft de studie-commissie nauwelijks over de scholen, hoe zij de tijd van secularisatie en schaalvergroting zullen overleven. Nee, veel belangrijker vindt zij: hoe gaan wij in de toekomst christelijk onderwijs geven dat die naam verdient. Ik zou willen dat andere richtingen in het onderwijs dit voorbeeld zouden volgen: wat m inder praten over „het belang", de kwantiteit, wat meer over het onderwijs zelf. In dit rapport legt men een grote nadruk op het ontwikkelen van een visie voor het christelijk onderwijs op basis van een christelijke visie op mens en samenleving. Veel van wat men daarbij te berde brengt is eveneens van groot belang voor het katholiek onderwijs. Het christelijk onderwijs maakt deel uit van een veranderende samenleving, heeft te maken met onder andere de teloorgang van de verzorgings staat en de ontzuiling. Dat laatste verschijnsel vecht de commissie terecht nogal aan. Men schrijft weinig over de invloed van de secularisatie. Wel weer over de eenzijdige onderwijsopvattingen van de overheid „volgens een primair op economische principes gebaseerde visie op de inrichting van de Nederlandse samenleving." We lezen dan: „Wij richten ons tegen de eenzijdigheid van deze tendens, omdat we vinden dat allengs een klimaat kan ontstaan waarin een concept van christelijk onderwijs zoals ons dat voor ogen staat, niet kan gedijen. Een vorm van zelfbeheer, waarin kerndoelen en examenprogramma's ingebed kunnen worden in culturele en levensbeschouwelijke oriëntaties, blijft daartoe een onmisbare voorwaarde.Goed zo, denk je dan bij jezelf! In deze visie op christelijk onderwijs wordt sterk de nadruk gelegd op de school als pedagogisch instituut waarin een ander soort samenleving in het klein gestalte moet krijgen, waarin een scheiding tussen feiten en normen weer ongedaan wordt gemaakt. Oftewel: het christelijk onderwijs heeft in feite een andere samenleving op het oog dan de huidige, zo sterk bepaald door de moderne wetenschap en de moderne techniek. Het kan die pretentie ook alleen waarmaken zolang het zich beweegt „in de navolging van Jezus Christus. Een belangrijk onderdeel van het rapport maken ook uit karakteriseringen van de huidige samenleving. En uiteraard staat de onderwijsgevende inde belangstelling. „Hij brengt God ter sprake op een persoonlijke wijze, dat wil zeggen dat ook zijn of haar persoon daarbij nadrukkelijk in het geding is." Geen wonder dat dan grote nadruk wordt gelegd op het belang van de opleiding van die onderwijsgevenden. Een van de zaken die daarbij ook wordt geconstateerd is, dat er aan die opleiding nogal wat schort, onder andere waar het erom gaat de aanstaande onderwijsgevende een goed inzicht te geven in het feit hoe weinig neutraalveel leerstof vaak is. Maar ook hier gewaagt het rapport niet van de zorg die er toch moet zijn: komen er voldoende leraren om de visie hier ontwikkeld uit te dragen? Die leerstof krijgt verderde volle aandacht. Moet het christelijk onderwijs misschien eigen leerstof gaan ontwikkelenDe commissie wil initiatieven in die richting alle ruimte geven. Zij heeft veel kritiek op de invloed van de moderne wetenschap op de leerstof: „een overdreven aandacht voor alles wat op rationaliteit is gebaseerd. Alleen wat rationeel verklaarbaar is verdient het predicaat „waar" en is boven elke twijfel verheven". Met de commissie denk ik dat hier een sleutel ligt. Als haar onderwijsvisie echt in de praktijk gebracht zou gaan worden, dan kan het niet anders of dat zal ook van grote invloed zijn op de leerstof van het christelijk onderwijs, die op den duur wel eens „gans anders" zou moeten gaan worden. Dit rapport is vooral ook bedoeld als discussiestuk voor schoolbesturen en onderwijsgevenden. Prima. Maar er zal meer moeten gebeuren. Daartoe wijst de commissie op initiatieven als van de Unie „School en Evangelie" t.a.v. de Programschool, van de Stichting Identiteit Basisvorming Christelijk Onderwijs (SIBCO) en van de Stichting Leerstoel Christelijk Onderwijs. Maar zou het geheel niet moeten samenvloeien in wat ik zou willen noemen een Ontwikkelings plan voor het christelijk onderwijs"? Daar heeft dit rapport een goed fundament voorgelegd. Het is verkrijgbaar bij de Besturenraad, Postbus 907, 2270 AX, Voorburg. Tel. 070-3481148. LEIDSCHENDAM - De Nederlandse Hervormde Kerk moet de strijd tegen het racisme versterken. In de theologische opleiding van hervormde predikan ten moet meer aandacht komen voor de theologie en de geloofsbeleving van de zwarte gemeenschap pen. Kerkleden die het ra cisme proberen te over winnen, moeten meer steun krijgen en het per soneelsbeleid van de kerk moet worden gekenmerkt door raciale rechtvaardig heid bij aanstellingen. Dit zijn enkele aanbevelingen in het rapport 'Racisme is zon de', dat vrijdag 20 maart wordt besproken door de hervormde synode. Het rapport is opge steld door de Raad voor de za ken van Overheid en Samenle ving (ROS) en de Generale Di- akonale Raad (GDR) van de Hervormde Kerk. Het is de eerste keer dat de synode spreekt over maatregelen om het racisme binen en buiten de kerk te bestrijden. In 1962 aanvaardde de synode het rapport 'Het rassenvraag stuk' waarin afstand werd ge nomen van alle theorieën die mensen naar ras definiëren. In het rapport werd nauwelijks aandacht besteed aan het ra cisme in Nederland en aan de verbinding van vooroordeel en politieke en economische macht waardoor racisme wordt gekenmerkt. In de jaren daar na heeft de aandacht voor de strijd tegen het racisme zich Wie de bijbel leest kan daarom nog wel met discriminatie worden geconfronteerd. FOTO: ANP toegespitst op de apartheid in Zuid-Afrika. De opstellers van het rapport onderstrepen dat de kerk deel is van het racismeprobleem. Zij wordt erdoor verdeeld en verscheurd. Juist omdat racis me een anti-goddelijk en anti- menselijk gezichtsbedrog is en de eenheid van de kerk erdoor wordt bedreigd, is bestrijding van racisme een zaak van le vensbelang voor de kerk zelf. Erkenning De opstellers van het rapport erkennen dat de traditionele theologie allerlei elementen in zich had die het racisme bevor derden. De apartheid in Zuid- Afrika werd vaak op bijbelse gronden verdedigd. Het ver haal van de vervloeking van Cham, gezien als voorvader van de zwarte volkeren, door zijn vader Noach heeft in bre de kringen lang gefunctio neerd ter ondersteuning van een racistische ideologie en praktijk. Hoewel de zending de „heillo ze" vereenzelviging van kerk, volk, ras en westerse cultuur trachtte te doorbreken, heeft zij zich nooit geheel kunnen losmaken van het superiori teitsgevoel van het christelijke westen van de 19e eeuw, aldus het rapport. De schrijvers pleiten daarom voor theologische gesprekken van hervormden met christe nen uit zwarte gemeenschap pen. Dezen kunnen hun leren hoe gemakkelijk in de wester se bijbeluitleg bestaande voor oordelen en verschillen naar ras en klasse worden beves tigd. Zij bepleiten voorts een hand reiking voor de ambtsdragers over 'racisme in Nederland'. Deze handreiking zou het uit gangspunt kunnen zijn voor een jaarlijkse conferentie waarbij theologen uit de zwar te gemeenschap de ambtsdra gers over hun ideeën informe- UTRECHT - De voorzitter van de rooms-katholieke com missie 'Justitia et Pax', dr. H.A. van Munster, heeft geen goed woord over voor de brochure over oorlog en vrede die de Raad van Kerken onlangs naar aanleiding van de Golfoorlog heeft gepubliceerd. In de bro chure van de sectie Internatio nale Zaken wordt geen „mo reel eindoordeel" uitgespro ken over de Golfoorlog. „Aller eerst is het de vraag of zo'n oor deel wel mogelijk is. Daarnaast is het de vraag of het juist de christelijke kerken zouden moeten zijn, die dat oordeel uitspreken. De kerken past be scheidenheid in deze." Vooral deze passage is Van Munster in het verkeerde keel gat geschoten, zo blijkt uit '1-2- 1', het officieel orgaan van de RK Kerk. „Hoe is het mogelijk, dat in de twintigste eeuw na al les wat we hebben meege maakt door een Raad van Ker ken zelfs maar de vraag ge steld kan worden of christelij ke kerken zich moeten uit spreken over oorlog en vrede. Maar natuurlijk moeten zij dat!" „Positief, negatief of daartus sen in. Maar uitspreken zullen zij zich", roept Van Munster, die onder meer verwijst naar duidelijke uitspraken van het Tweede Vaticaans Concilie en enkele encyclieken. De kerken „hebben zeker in deze leiding te geven aan de gewetens van hen die verantwoord proberen te leven in deze tijd!" Van Munster, voorzitter van het bisschoppelijk adviesor gaan op het gebied van gerech tigheid en vrede, ergert zich ook aan het feit dat in de bro chure twee benaderingswijzen naast elkaar staan. Er wordt Dr. H.A. van Munster I FOTO: PERS UNIE geen enkele poging gedaan ze met elkaar te verenigen. „Dan pas had de brochure een aan zet tot een discussie in de ker ken geleverd." BUENOS AIRES - Paus Johannes Paulus II heeft de autoriteit en het recht om te interveniëren in Latijnsamerikaanse kwes ties, als hij meent dat dat de kerk ten goede komt. Dat meent de Dominicaanse aartsbisschop Nicolas López Rodriguez, voorzit ter van de Latijnsamerikaanse bisschoppenconferentie. De in terventie van de paus tijdens de conferentie van Latijnsameri kaanse Religieuzen (CLAR) vorig jaar was volgens López legi tiem omdat op die wijze een einde kon komen aan de onenigheid tussen katholieke autoriteiten in het continent en de religieu zen. Volgens de aartsbisschop was een klein groepje religieuzen dat het bestuur domineerde, verantwoordelijk voor het conflict met de Latijnsamerikaanse bisschoppen. „Zij vertegenwoordi gen niet de rest van de religieuzen in het continent, die over het algemeen prima relaties onderhouden met hun bisschoppen", aldus López. Het conflict draaide om inzichten omtrent de be- vrij dingstheologie Onderscheiding - De Inter nationale Raad van Christenen en Joden (ICCJ) heeft haar jaarlijkse prijs voor grote ver diensten op het gebied van de dialoog tussen joden en chris tenen dit jaar toegekend aan OJEC-voorzitter dr. S. Schoon. De prijs zal Schoon later dit jaar in Nederland worden uit gereikt. Schoon vertrekt in no vember uit het bestuur van het Overlegorgaan van Joden en Christenen in Nederland (OJEC), waarvan hij sinds de oprichting in 1981 voorzitter is geweest. Sinds september vo rig jaar werkt hij als predikant in Gouda. Hij is bestuurslid van de ICCJ. VATICAANSTAD - Bij het Vaticaan werken 3400 mensen, onder wie 1040 nonnen, pries ters en paters. Dat blijkt uit cij fers die de vakbond van leke- medewerkers bij het Vaticaan (ADL) gisteren heeft verstrekt aan het begin van haar eerste congres. Er werken 390 vrou wen bij het Vaticaan, van wie 130 lid zijn van een religieuze orde of congregatie. In de lei ding van de congregaties, ra den en commissies zijn slechts 15 leken te vinden naast 135 kardinalen, bisschoppen en priesters. De basissalarissen zijn niet erg hoog. In de laagste schaal ver dient men ruim 2300 gulden bruto. Dit bedrag wordt elke twee jaar met ongeveer 36 gul den verhoogd. Medewerkers in de hoogste salarisklasse kun nen elke maand rekenen op ongeveer 3500 gulden, een be drag dat jaarlijks met 60 gul den wordt verhoogd. Over de salarissen van de lei ding van de Vaticaanse depar tementen wordt geen informa tie verstrekt. Het is bekend dat de „prinsen van de kerk" een onkostenvergoeding hebben van ongeveer 1800 gulden per Overleven ElND januari dook de 87-jarige Deng Xiaoping ineens w( op in de openbaarheid, en nog wel in Shenzen, een door king ingestelde experimentele economische zone nabij 1 puur-kapitalistische Hongkong. In de sterk formalistische hiërarchische maatschappij als de Chinese gebeurt zo n niet zo maar. Dat bleek ook uit het pleidooi voor economise hervormingen dat Deng daar hield. HERVORMINGEN en grotere openheid zijn de enige i weg voor China. Geen hervormingen doorvoeren betekf een doodlopende weg. De communisten zullen de macht v liezen, als ze de markteconomie niet omarmen, zo wa schuwde Deng. En als om zijn reputatie van pragmatic het heeft geen belang welke kleur de pels van een 1 heeft, als ze maar muizen vangt kracht bij te zetten, voi de hij daar aan toe: 'Als het kapitalisme iets goeds heeft, d moet het socialisme het naar hier halen en het gebruiken'. DeNGS uitspraken werden eind januari slechts in lok partijkranten weergegeven. Vorige week, een maand lat pakte de Volkskrant, het officiële orgaan van de Commur tische Partij, er zelf mee uit. Het lijkt er dus op dat Deng de oude garde rondom hem die na de dood van Mao en uitschakeling van de 'Bende van Vier' de glasnost en de pe strojka in China invoerden, lang voor men in Moskou d; aan toe was andermaal het pleit gewonnen hebben. MAAR deze keer gaat men zelfs nog een stap verder. I communistische partijorgaan poneert de revolutionaire si ling dat China een kapitalistische economie moet ontwik] len. Dat is noodzakelijk om niet het lot van de voormalige cialistische landen in Europa te moeten ondergaan. Ovei ven is dus het wachtwoord. En overleven kan slechts als m het volk materiële welvaart bezorgt. Het socialisme is niet staat materiële welvaart voort te brengen, het kapitalisi wel. MAAR daar houden de hervormingen in China kennel op. Politieke hervormingen zijn ongewenst, ja zelfs geva lijk. Sinds de val van het communisme waarschuwt men cc stant voor de subversie van de westerse democratie. En om die waarschuwing kracht bij te zetten, werden vori week zeven militanten voor de democratie veroordeeld gevangenisstraffen wegens het 'verspreiden van contra-re1 lutionaire propaganda'. De democratiebeweging van '89 heeft de Chinese CP-1 ding het gevaar voor het eigen politieke bestaan duidelijk j maakt. Bovendien hebben de Chinese communisten 1 schrikwekkende voorbeeld van hun Midden- en Oosteuro] se kameraden voor ogen. Alle communistische dictators h< ben tegen het opstandige volk het onderspit moeten delvt Het lot van een Nicolae Ceausescu, van een Erich Honeck die in Moskou een toevlucht moest zoeken in de Chileer ambassade, wacht ook hen. Zelfs Gorbatsjov is uiteindel het slachtoffer geworden van de door hem gelanceerde gl nost. Overal in het voormalige communistische Euro met uitzondering van Roemenie zijn de communist van de kaart geveegd. Alle machtsposities hebben ze uit h« den moet geven. De Chinese communisten zijn er kennelijk van overtui dat kapitalisme best kan samengaan met politieke dictatui Wat generaal Pinochet in Chili gelukt is, namelijk een gen neerde economie weer gezond maken, moet Deng Xiaopi en zijn opvolgers ook wel lukken, schijnt de redenering zijn. Maar dan vergeet men wel dat Pinochet uiteindelijk o het veld heeft moeten ruimen, net zoals de Hongaarse Tsjechoslovaakse communisten die de volgzaamheid en n deplichtigheid van hun onderdanen aan hun regime trad ten af te kopen met meer consumptiegoederen. Ook de C nese mens leeft niet van rijst alleen. ADVERTENTIE Bouw winkelcentrum joodse begraafplaats Hamburg opgeschort HAMBURG - De bouw van een winkelcentrum op een vroegere joodse be graafplaats in Hamburg is gisteren voor onbepaalde tijd opgeschort, nadat or thodoxe joden hadden ge dreigd zichzelf voor de bulldozers te werpen. Acht orthodoxe joden uit de Verenigde Staten, Frankrijk en Groot-Brittannië knielden op het terrein om er te bidden en waarschuwden de bouwon derneming dat zij zich voor de voertuigen zouden werpen, als aan de werkzaamheden geen einde werd gemaakt. Rabbijn Abraham Goldman uit Londen kondigde aan dat hij op het terrein zal blijven, tot dat definitief van de bouw van het winkelcentrum is afgezien. „Graven kunnen door het op graven van de grond worden verwoest. Dat kunnen wij niet accepteren", zei hij. De Zwit serse advocaat Berysz Rosen berg heeft woensdag bij de Duitse justitie aangifte gedaan wegens „verstoring van de rust van de doden" op de vroe gere begraafplaats. De ongeveer 400 jaar oude be graafplaats werd in de jaren dertig door de nazi's verwoest, geasfalteerd en met bunkers bebouwd. Na de oorlog kreeg de joodse gemeente het terrein terug, maar het werd in 1950 met instemming van deze ge meente verkocht aan een ste delijke onderneming. Volgens de onderneming die het win kelcentrum bouwt, is het uit gesloten dat er nog stoffelijke resten op het terrein te vinden zijn. il geplaatst In diverse kranten is in de eerste week van februari 1992 onder de kop „Wereld Natuur Fonds moet niet veel hebben van de aktie Save the Rhino," waarin is gesteld dat het Wereld Natuur Fonds twijfelt aan de betrouw baarheid van stichting „Save the Rhino" en is ook overigens een aantal opmerkin gen opgenomen, mede toegeschreven aan een woordvoerder van het Wereld Na tuur Fonds, die de stichting „Save the-Rhino" in kwaad daglicht plaatsten and van de ten opzichte van de stichting 3 mededelingen Deze zijn niet in lijn met de ring die het Wereld Natuur Fonds heeft gehanteerd. Het Wereld Natuur Fonds heeft geen enkele aanleiding voor twijfel omtrent de integriteit van de Stich ting Save the Rhino. maand; de 'kardinaalsruifzo als deze vergoeding binnen het Vaticaan bekend staat. Hun salaris moge dan niet overdadig zijn, de Vaticaanse medewerkers genieten allerlei voordelen: zij betalen geen in komstenbelasting, kunnen goedkoop tanken en mogen winkelen in het belastingvrije warenhuis van het Vaticaan. Uitgave: Kantoor: Telefoon: Postadres Hoofdkantoor: Telefoon Postadres: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijtl Apothekersdijk 34. Leiden. 071 -122 244 071 -134 941 Postbus 112300 AA Leiden Kooprnansstraat 9. 2288 BC Rijswijk 070 - 3190 933. 070-3906 717 Postbus 9. 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. Leiden en omgeving (tel. 071 - 144 046/047/48/49) G - J Onvlee (chef-redacteur F Buurman, K. van Kesteren, R Kleijn. drs. R. Koldenhof. M Kroft, T Pieters en M Roso Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Holstein, E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K. Veraart. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H Pièt. Geestelijk leven (tel, 070 - 3190 835): L Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S. Evenhuis. Opmaak (tel: 070 - 3190 831)' Ch. Bels (chef), A. J. Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwmans, H. Sch Redactie-secretaresse (tel 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een I dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland I België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K. Swiers, M. van de Ven en P Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout, (chef), H Bijleveld, D. Hofland, P Koopman, D van Rietschoten en K. van Wed - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D J van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R Hasselerharm 1 (Johannesburg), drs A. Heering (Rome), B. van Huét (Londen), M de Koninck (Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel). W Voordo( (Londen), drs R. Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G. van Wijlarl (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal-1 publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertaalster di M deCocq ri 08 30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon 071 -122 248 op ma 15 00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand 118.00 tot 19.00 uur. op zi 27,00 79.80 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand 28,20 per kwartaal 82,80 per jaar 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2