De laatste keer dat u wakker ligt van uw autokosten, is de nacht vóór u een Peugeot 309 koopt. „Verwoesting in naam van vooruitgang" FILM QeidóC Souomit AMSTERDAM - Een film- producer die de bizarre gewoonte heeft boeken te lezen, noemde een Ameri kaanse journalist hem. Onafhankelijk producent Saul Zaentz is een meer dere opzichten een bui tenbeentje. Hij maakt films die 't in Euro pa beter doen in dan in zijn thuisland, hij woont in San Francisco en niet tussen de 'movie moguls' van vandaag in Los Angeles. Maar op zijn bu reau staat wel een aardig stel Oscars. Want Zaentz produ ceerde 'One flew over the cuc koo's nest', 'Amadeus', 'The unbearable lightness of being'. Over zijn laatste film 'deed' hij vijfentwintig jaar: 'At play in the fields of the Lord'. „Ik las het boek van Peter Ma- thiessen meteen nadat het uit kwam in '65. Maar de rechten werden toen gekocht door MGM" vertelt Zaentz. Hij ziet er uit als een kruising tussen Hemingway en Paulus de Bos kabouter en blijkt een prater die geen moeite doet jóu bij het onderwerp (zijn laatste film) te houden, maar die door de in terviewer voortdurend van al lerlei interessante zijpaden te rug naar de hoofdstraat ge bracht moet worden. Zaentz heeft er dan ook een fascine rende carrière opzitten. „We've been lucky" zegt hij zelf. „We waren goed, maar we hebben ook geluk gehad". Hij doelt op de twintig jaar dat hij het pla- tenmerk Fantasy Records leid de. Hij kocht het in '67 als een klein 'label', ontdekte een rockgroep die 'The Gollywogs' heette, en die z'n naam daarna veranderde in Creedence Cle arwater Revival. Er zou voor honderd miljoen dollar aan platen van die groep alleen verkocht worden. De rechten berusten nog altijd bij Zaentz. Destijds reden voor een stevi ge ruzie tussen de leider van de band, John Fogerty, en Zaentz. Fogerty wijdde er een song aan: 'Zanz Kant Danz'. Achterover in z'n kamer in Ho tel de L'Europe zegt Zaentz: „Ik kreeg het gevoel dat we alsmaar hetzelfde deden. Wat wil je dan, vroegen ze me. Films maken. Maar welke? 'One flew over the cuckoo's nest' en 'At play in the fields of the Lord'. Er werd gelachen. Maar toen 'Cuckoo's nest' er was, waren we van de ene dag op de andere slimme jongens. Zo gaat dat in Hollywood. De ene dag ben je stom, de volgen de morgen slim. Ook alweet je nog net zoveel als de dag er voor. Wij golden een tijdlang als 'die zakkenwassers uit Ber keley' (voorstadje van San Francisco dat veel artiesten herbergt). De filmbusines lijkt erg veel op de muziek-busi- ness. Je hebt alleen met meer talent te maken. In de rockmu ziek mag je blij zijn als er één werkelijk talent rondloopt. Al leen bij jazz is 't anders. Daar speelt op een veel hoger ni veau". Zaentz kan het weten, want Fantasy Records is in middels het grootste jazzlabel in Amerika. Het kocht de rech ten op van beroemde 'jazzhui- zen' Milestone, Riverside, Prestige en Norman Granz' Pa- blo Records. Kippenboerderij „Je hebt wel vijf soorten film producers" zegt Zaentz nu. „De mannen die voor de stu dio's films maken, de mannen die investeerders gelukkig proberen te maken. Wij begon nen voor onszelf met een klei ne film ('Payday') en we hoef den ons geen zorgen te maken dat we niet tien films op stapel hadden staan. En niet in pa niek te raken omdat we niet meteen een 'hit' scoorden. Wanneer je als producent films moet maken omdat ze geld moeten opbrengen, is 't een vreselijke baan". Zaentz moest met 'One flew over the cuc koo's nest' leuren om de grote studio's geïnteresseerd te krij gen. Uiteindelijk zette hij een hypotheek op zijn kippenboer derij in als zekerheid bij de fi nanciering. Al zijn films maak te hij daarna met eigen finan cieringen via de vele onder- Saul Zaentz: maatschappijtjes van zijn op de Nederlandse Antillen ge vestigde firma Skylark. Pas voor 'At play in the fields of the Lord' kreeg hij de Bank of America zo ver dat die hem geld zonder dat hij zijn hoofd kwartier in Berkeley als onder pand hoefde te geven. De rest financierde hij uit de winst van zijn vorige films. „Terwijl Mi- los Forman bezig was aan 'Cuc koo's nest' vroeg hij me al: Heb je nog meer films voor me? Misschien, zei ik, maar dat ver tel ik je pas als je klaar bent met deze. Veel later, in het vliegtuig naar Australië, heb ik hem het boek van Peter Ma- thiessen gegeven. 'Not a silly book' zei Forman. Geen gek boekje. Zo'n 'understatement' vind ik prachtig". Ongehoord bedrag Zaentz kreeg de rechten voor het boek echter niet. Ze gingen voor 250.000 dollar, een toen ongehoord bedrag, naar MGM. In 1986 kocht Zaentz ze terug van MGM. Voor 1,39 miljoen dollar. MGM calculeerde er alle kosten in die de maat schappij sinds '67 had ge maakt voor z'n pogingen het boek te verfilmen. 'At play' gold in Hollywood jarenlang als 'de beroemdste fi(m die nooit gemaakt zou worden'. Een keur van regisseurs had den het project in handen. John Huston, Bob Rafelson, die er zelfs al voor naar Peru was geweest. Paul Newman had ooit interesse in de hoofd rol, daarna vielen de namen van Marlon Brando, Gregory Peck, Kirk Douglas, Richard Gere en zelfs Patrick Swayze. Alle 'deals' die MGM trachtte te maken, strandden op steeds andere hindernissen. Geld, het weer in Zuid-Amerika, sterren die iets anders wilden dan de producenten. Toen Zaentz de rechten eindelijk kon overne men, zette hij een paginagrote advertentie in de Hollywood Reporter: „Na tien jaar lang van afspraken, lunches en tele foontjes om de rechten te krij gen kan de Saul Zaentz Com pany eindelijk trots een nieu we belangrijke film aankondi gen: 'At play in the fields of the Lord'. Emotie eerst De eerste regisseur die Zaentz vroeg was wéér Milos Forman. „Maar Milos heeft een ver hoogde bloeddruk. Niets ergs, maar gezien de aard van de film die we helemaal op locatie in Brazilië wilden maken, haakte hij af. „Vijftien jaar ge leden had ik ja gezegd, zei hij". Zaentz koos daarna voor Hec tor Babenco, die ooit het geluid voor zijn film 'Kiss of the spi der woman' had 'gemixed' in de studio's van Zaentz in Ber keley. Beiden hadden een af keer van het gladde Holly wood, beiden stonden voor een andere denkwereld. Zelfs de mindere films uit de school van Zaentz ('The Mosquito Coast') staan ergens voor, heb ben iets te zeggen. „Dat bete kent niet dat we intellectuele films maken" vindt hij. „De emotie komt eerst. Daarna het verstand. Niet ver daarna, maar wel daarna. Wij staan nu bekend als de mannen die 'boeken doen'. Omdat we een serie literaire successen heb ben verfilmd. En ze vragen je: op welk soort boeken val je? Onzin. Ik zat 'ns in een forum met een man van uitgeverij Doubleday. Die had het perfec te antwoord op die vraag: „Dat weet ik pas als ik als ik ze lees". We maken geen gemak kelijke films. 'At play in the fields of the Lord' is in Ameri ka geflopt. Niet zo gek. Nie mand weet meer dat 'The un bearable lightness of being' het in Amerika óók niet ge daan heeft. Die film werd pas in Europa een hit. Ik denk dat Arrogantie „De film laat zien wat voor ver woestingen we aanrichten in de naam van de vooruitgang. We hebben eerst diverse India nen-stammen bezocht aan de rand van de Matto Grosso om ons te oriënteren. Dan zie je de tienduizenden branden die er in het regenwoud woedden. Verschrikkelijk. Je hoort zen delingen en missionarissen die nóg zeggen: „Die Indianen zijn lui. Ze willen alleen eten en slapen. We moeten duizen den jaren van kwade geesten uit deze mensen verdrijven. We moeten goede burgers van hun land van ze maken". Je wordt toch gek van die arro gantie! We kwamen in een In dianendorp waar een paar bull dozers en trucs stonden. Als speelplek voor kinderen. Ze waren overgebleven nadat een paar mannen daar illegaal kostbare bomen aan het kap pen en wegslepen waren. Eén zo'n boom kan duizenden dol lars opleveren, zeer lucratief. De Indianen hadden die blan ke Brazilianen gevangen geno men, en ze naakt voor zich la ten werken. Missionarissen hebben ze vrij kunnen krijgen. Daarna zijn ze gevlucht, met achterlating van hun werk tuig. De goudmijnen zijn een nieuw probleem dat we alleen maar aanstippen in de film. Het zijn geen problemen die de gemiddelde Amerikaan in teresseren. Ecologie? Dat is al leen een woord dat ze steeds tegenkomen. Ozonlaag? 'Who wants to know', waar is m'n koffie? Films geven geen op lossingen. Er zijn geen simpele oplossingen. Wat film wel kan is de ziektes in een maatschap pij signaleren". Liberaal „Misschien hebben de films die ik wil maken iets van doen met m'n opvoeding. Wij zijn in Amerika geboren als kinderen van Joodse immigranten uit de streek rond Bialystock, toen nog Polen. Mijn vader was ne gentien toen hij in Amerika kwam. Hij heeft hard gewerk en mijn moeder laten overko men. Ze hebben ons qua geloof en denkbeelden liberaal opge voed. Hollywood maakt me wel eens gek, met de manier waar op er met de werkelijkheid in films wordt omgesprongen. Zo van: we hebben met deze film het probleem van de daklozen opgelost, we gaan nu verder met de ecologie. Hollywood is goed in oplossingen op drie duizend mijl afstand. Een paar benefietgala's, een benefiet-di ner en het probleem is weg". Zaentz vertelt hoe hij zich nog kan laten verrassen door een ander soort werkelijkheid: „Ik loop 's morgens vroeg in Cen tral Park in New York. Er zit ten twee zwarte zwervers op een bankje. Een van dertig, de ander vijftig. De jongste vraagt me: „Hé 'my man', Ernest He mingway? Can you spare ten cents?" Ik zoek in m'n zak en vind twee kwartjes. Ik vraag: Vijftig cent, mag dat ook? Zegt de ander: „Any part of a dollar will do". Elk stukje van een dollar is goed. Van zo'n ant woord sla ik achterover. Daar moet je geest voor hebben. In die twee zwervers zit mis schien meer cultuur dan in heel Hollywood". □tegels □keukens SANITAIR O HAARDEN O MONTAGE Dorus Rijkersweg 15 Industrieterrein "De Waard" 2315 WC Leiden Telefoon 071 - 22 31 23 STAAN OP KWALITEIT De kwaliteit van vloertegels is zeker zo belangrijk als de schoonheid en vak manschap bij het aan brengen van de tegels. Vandaar dat een goed advies van belang is. De keuze in tegels is zo groot dat een bezoek aan onze showroom zeker de moeite waard is. Saul Zaentz: „Emoties komen voor mij op de eerste plaats. Het verstand daarna. Vlak daarna, Als u de, Consumentenbond mag geloven, dan is de Peugeot 309 de meest economische auto in z'n klasse. De 309 biedt dus kalmerende betrouwbaarheid en rustgevende degelijk heid. Laten we eens zien wat de vier modellen hierboven nog méér voor uw nachtrust kunnen doen. Zoals helemaal links: de 309 1.1. Met een uiterst krachtige 60 pk (44,1 Kw) mPEUGEOT K£l DYNAMISCH OP WEG benzine-injectiemotor en een geruststel lende prijs: vanaf f 25.305,-. Dan de 309 Select en de 309 Plus. Beide zijn verkrijgbaar in 3- en 5-deurs, in benzine en diesel. De 309 Select is er reeds vanaf f 27.480,-, inclusief f 2.205,- voordeel op een pakket extra's: een glazen schuifdak, een wis/was installatie achter en een schitterende vernis-metaallak. De 309 Plus. Vanaf f27.480,-, inclu sief f 1.800,- voordeel op 'n dozijn extra's als: ruitewissers met intervalschakelaar, in twee delen neerklapbare achterbank en elektronische toerenteller. De 309 XS tenslotte, is er vanaf f 29-425,- en biedt een nog langere opsomming aan uitrusting Van turbine wielplaten tot achterspoiler, van sport stuur tot getint glas rondom. 'U ziet het. De 309 is een auto die zuinig is. maar het is geenszins een auto waarop bezuinigd is. Dus wilt u ook geen moment meer wakker liggen van uw autokosten, kom dan even bij de Peugeot-dealer langs. De adressen vindt u in de Gouden Gids TE VOELT JE LEKKERDER IN EEN PEUGEOT 309. PRIJZEN INCLUSIEF BTW EXCLUSIEF KOSTEN RIJKLAAR MAKEN WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 16