B.B. King speelt met iedereen Muziek: Monsterconcert van Ed Spanjaard theater: Shakespeare met de botte bijl Exposities: Wie is er bang voor Herman Brood Film: Barbra Streisand in aangrijpend drama 'Rap is een prachtige uitlaatklep, alleen dat vloeken begrijp ik niet'. 'Les Misérables' in de praktijk UITGAVE LEIDSE COURANT, TELEFOON 071-122244 DONDERDAG 5 MAART 1992 door Hans Piët Oud ben je pas, als je zelf vindt datje op leeftijd bent. Op het moment dat ik begin te roe pen dat ik moe ben en geen zin meer heb, kan ik mijn gi taar Lucille ook aan de wilgen hangen, dan word ik echt niet meer gevraagd voor een ses sie. Dan zeggen ze: B.B., nee die is er mee opgehouden. Maar, daar moet ik niet aan denken, het is veel te leuk om met musici als U2 aan het werk te zijn", zegt blueskoning Riley 'Blues Boy' King. B.B. heeft in de Deense hoofdstad Kopenhagen net een zaal met opvallend veel jonge mensen in vuur en vlam gezet, Hoewel hij halverwege het concert een stoel kreeg aangereikt, ging er nietsr van zijn gracieuze wijze van musiceren verloren. Na elke solo van zijn uiterst soepel spelende mu sici is er dat bekende knikje met het hoofd. ,,Ik had er zoveel plezier in dat ik even was vergeten, dat ik een verrekte spier in mijn rug heb", zegt hij na het concert. „Volgens de dokter ben ik er een paar dagen zoet mee, maar met een warm bad en wat echte mannenbladen voel ik mij snel een stuk beter". Met 72 elpees op zijn naam en concertprestaties die zo'n beetje iedere andere muzikant overtref fen, lijkt de uitdaging voor B.B. King (66) ver dwenen. Niets is minder waar. „Er moet nog minstens een misverstand uit de weg worden ge ruimd, namelijk dat ik niet in één hokje ben te plaatsen. Ik ben B.B. King. Mijn streven is voor al mijzelf te zijn. Bij blues-puristen viel ik al vroeg uit de boot. 'Three o'clock blues' was in hun ogen namelijk niet puur genoeg. Nou ja, ik heb altijd slechts bluesy willen zijn. Het is niets voor mij om te worden vastgepind op slechts één muzieksoort. Voor ik bekend werd, werkte ik met bigbands en orkesten, later gaf ik mijn in terpretaties van jazz, soul, rock en rhythm and blues. Ik heb het idee dat de poort naar het mu- ziekparadijs eindelijk voor mij is opengegaan. Ik mag nu spelen waar ik zin in heb". HANDBOEIEN „Ik heb mij altijd laten leiden door het materiaal dat ik kreeg aangeboden. Waarom zou je jezelf onnodig handboeien aanmeten. Als een num mer om strijkers vraagt, gebruik die dan. Volg je hart. Datje daarbij misschien fouten maakt, is geen punt. Ik heb heel veel blunders op mijn naam staan, maar een fout is menselijk. Boven- dien ken ik mijn gebreken. Er is veel dat ik niet kan, maar er is minstens evenveel waar ik heel goed in ben. Daarom zal je tussen al die fouten ook een aantal parels vinden". „Dat ik al jaren met dezelfde groep op stap ga, maar in de studio steeds met andere musici werk, is vooral een idee van mijn platenmaat- schappij, die in zekere zin toch mijn broodheer is. Zijn wens is dat ik de eerste plaats van de hit lijsten bereik en dat is mij, sinds het begin van mijn carrière, eigenlijk niet meer gelukt. Je moet mij dus zien als een drenkeling die alles vastgrijpt om in die zee van muziek boven te blij ven. Ik wil net zo graag als de platenmaatschap pij, waarvoor ik al twintig jaar werk, die eerste P^aa^s bereiken, maar ik laat mij niet dwingen. yt iln de bijbel staat: één hint is voor een verstandig Caiman reeds voldoende. Dus ik luister en als het idee mij aanspreekt, ga ik ervoor. Ik heb veel uit- I geprobeerd in de studio en daar zijn soms mooie Luc Houtkamp speelt met saxofoon en computer in Son en Lumière. Ed Spanjaard:'Concert wordt een flinke kluif, ook voor het orkest'. VERDER OP DEZE PAGINA De agenda met demuziekevenementen in Den Haag en Leiden. Ook de popconcerten die worden verwacht. Ko van den Bosch in onbekende Shakespeare met mooie vondsten. VERDER OP DEZE PAGINA Kunst van Herman Brood met veel gevoel voor humor. Ook de theateragenda in Den Haag en Leiden. foto Rob Verhorst B.B. King: „Rap is de muziek van de jeugd, zoals ook mijn generatie zijn eigen uitlaatklep had. Jammer dat veel ouderen dat vergeten zijn". dingen uitgerold, maar de studio is iets anders dan het podium. Onder de schijnwerpers werk ik het liefst met mijn vaste ploeg. Sommige men sen ken ik al 14 jaar". De nieuwste uitdaging die B.B. King, na zijn sa menwerking met o.a. The Rolling Stones en U2, te wachten staat is een een-tweetje met Gary Moore. „Gary is een uiterst getalenteerde gita rist en ik denk dat wij samen tot uiterst verras sende composities kunnen komen. De bedoeling is dat wij beiden de vruchten plukken van die sa menwerking. In de Verenigde Staten ben ik een bekende persoonlijkheid, Gary in Europa. Mijn manager zegt altijd: het is nooit verkeerd om met muzikanten te werken die iets voor je kun nen betekenen. U2, die mij een heel nieuw pu bliek aanreikte, is een mooi voorbeeld. En ik krijg redelijk veel aanbiedingen van musici. Daar ben ik dus ontzettend blij mee, want ik vind het vreselijk leuk om met anderen, jonge mensen, te musiceren. Het houdt mij jeugdig. Ik raak namelijk niet, zoals veel van mijn oude vrienden, verstrikt in het keer op keer vertellen van oude belevenissen. Overigens laat ik de keu ze met wie ik speel aan mijn manager over. Als het aan mij ligt, speel ik met iedereen". „En ik schrik echt voor geen muzieksoort terug, ook voor rap of house niet. Net als bij de blues is ook daarin genoeg schoonheid te ontdekken. Dat wil echter niet zeggen dat ik alles mooi vind. Maar ook bij al die andere muzieksoorten zitten enorme blunders. Rap is de muziek van de jeugd, zoals ook mijn generatie zijn eigen uit laatklep had. Jammer dat veel ouderen dat vergeten zijn. Rap is een uitlaatklep voor de frustraties van de jeugd, alleen begrijp ik al dat vloeken niet. Als ik met een van mijn kleinzoons naar een concert ga, wil ik genie ten van de zang en het spel. Ik zou uiterst te- leurgsteld zijn over al die vier-letter- woorden. Ik snij nog een keer mijn eigen keel af door te zeggen dat als ik alleen maar num mer een kan worden als ik vloek, ik nooit die eerste plaats wil bereiken". Congresgebouw, Den Haag: B.B. King. Op 8 maart (20.15 uur). Ook Concertgebouw, Am sterdam. Op 10 maart (20.15 uur). foto Michael le Poer Trench 'Les Misérables': echt niet altijd uitverkocht. £elfs na drie maanden zijn er nog altijd mensen die niet weten dat de Nederlandse musical 'Les Misérables' om acht uur begint. Ook de gedach te dat deze produktie, die nog tot en met 24 mei in het Circustheater in Scheveningen staat, ge heel is uitverkocht, blijkt een verkeerde. Om die reden zetten we - met nog drie maanden speel tijd voor de boeg - een aantal praktische zaken op een rijtje. De voorstelling wordt elke avond (20 uur) en zondagmiddag 14 uur) gespeeld, met uitzonde ring van de maandag. Om acht uur gaan de deu ren dicht. Wie dan nog arriveert, moet een kwar tier wachten voor hij de zaal mag betreden. Bo vendien loopt degene die zijn kaartjes niet al op zak had, de kans helemaal geen toegang meer te krijgen. Gereserveerde plaatsen gaan om kwart voor acht in de vrije verkoop. Wie op een uitverkochte avond toch kans op een plekje wil maken, dient zich rond half acht te melden. De toegangsprijzen liggen overigens vast. Geen kortingen voor bejaarden of kinde ren. Deze laatste groep is wel van harte welkom, vanaf een jaar of zeven, acht. Voor hen is een speciaal gratis programmablad ver krijgbaar. De volwassenen hebben de keu ze tussen een uitvoerig en een beknopt programmaboek. Wat moet men allemaal tevoren regelen De kaartjes uiteraard. Vooral van dinsdag tot en met donderdag zijn er nog verschil lende plaatsen beschikbaar. De weekein den zijn nagenoeg allemaal uitverkocht. Voor doven is er een ringleiding met twee systemen, waarvan veel gebruik wordt ge maakt. Zoals altijd in het Circustheater kan men bovendien een theatertaxi bestel len en in de pauze een uitrijkaart voor de parkeergarage kopen. Daarnaast zijn er aandenkens aan de voorstelling verkrijg baar, van t-shirts tot de dubbel-cd. Voor groepen die 'Les Misérables' bezoe ken, zijn er geen extra faciliteiten. Wel kan gereserveerd worden voor een drankje achteraf. Dat geldt niet voor de overige be zoekers. Voor napraten moet men een ge legenheid in Scheveningen zelf zoeken. Kevin Costner gaat in 'JFK' op zoek naar een complot achter moord. VERDER OP DEZE PAGINA Het overzicht van de filmvoorstellingen in Leiden en Den Haag. Ook het overzicht van de exposities. A_

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 17