Barbican Centre jubileert met 'Van Gogh in Engeland' Zanger Steve Harley wordt gekweld door hevige twijfels Marcus Aurelius wordt nagemaakt De Tijd schildert prachtig portret: £etdae Souocmt KUNST/RTV Erotische muziek in VS alleen voor volwassenen Symfonieorkest Bellitoni begrijpt Sjostakovitsj DONDERDAG 5 MAART 1992 OLYMPIA - De Senaat van de Amerikaanse staat Was hington heeft een wet aangenomen die de verkoop van seksueel expliciete muziek aan minderjarigen ver biedt. Het wetsvoorstel, waar twee weken geleden bijna het hele Huis van Afgevaardigden van Washington voor stemde, werd dinsdag door de Senaat met 35 tegen 9 stemmen aangenomen. Het voorstel gaat nu terug naar het Huis van Afgevaardigden en moet, voor het in wet wordt omgezet, door de gouverneur van de staat worden getekend. Het voorstel werd ingediend door de democraat Dick King, nadat een vrouw de klacht had ingediend dat haar zoontje verkeerde woorden leerde van de rapgroep 2 Live Crew. De groep werd in 1990 in Florida vrijgesproken van aanklachten wegens obsce niteit. Momenteel is in Washington al de verkoop van erotische films en gedrukt materiaal aan minderjari gen verboden. Cameraman De Amerikaanse cameraman Nestor Almendros (foto) is deze week op 61-jarige leef tijd in New York overleden. Al mendros won in 1979 een Os car voor zijn werk aan 'Days o1 Heaven'. Andere films die zijn camera-werk toonden, zijn 'Places of the Heart', 'Kramer vs Kramer', 'Sophie's Choice' en 'Still in the night'. Tijdens zijn carrière werkte hij veel sa men met de Franse regis seurs Francios Truffaut en Eric Rohmer. De laatste rol prent waarbij hij achter de ca mera stond, was 'Billy Bath gate' FOTO: AP Kleine zendgemachtigden krijgen veel minder geld HILVERSUM - Het budget voor de kleine zend gemachtigden wordt met bijna 29 procent ver laagd. Dat heeft het Commissariaat voor de Me dia de omroepen laten weten. Kritiek van de betrokken instellingen op de af gelopen zomer al aangekondigde bezuiniging is, door het Commissariaat terzijde gelegd. De te ruggang wordt over een periode van drie jaar gespreid. De kleine kerkelijke zendgemachtig den zullen het uurbedrag voor televisie zien da len met zo'n 120.000 gulden. Het uurbedrag voor radio gaat 2000 gulden omlaag. Hetzelfde geldt voor de uurbedragen voor de radio-uitzen dingen van de educatieve omroepen. De kleine zendgemachtigden beraden zich nog of zij te gen de korting in beroep gaan bij de Raad van State. LONDEN - „Ik kijk erg uit naar Londen. Het zal fan tastisch zijn voor mijn En gels. Ik ben ook benieuwd de Engelse schilders te zien", schreef Vincent van Gogh aan zijn broer Theo. Op 19 mei 1873 b'egon hij als verkoper in de befaam de Goupil-kunstgalerij in Covent Garden. Drie jaar zo"u hij in Engeland blij ven. In het Londense kunstcen trum Barbican is onlangs weer een tentoonstelling geopend in het spoor van Vincent van Gogh. Je kunt je afvragen wel ke landen nog m.eer aanspraak op de schilder kunnen maken wanneer deze zijn reislust met een vliegtuig had kunnen be vredigen. Van Gogh had Kuifje' wellicht afgetroefd. Deze keer dus de wat minder bekende Engelse jaren. Een expositie waarmee de hele cyclus rond zijn honderdste sterfdag wel licht had kunnen beginnen, want volgens de samenstellers van 'Van Gogh in England, portrait of the artist as a young man' waren Vincents indruk- Rokend Londen De eerste schok die Vincent kreeg te verwerken, was de overgang van sluimerende Den Haag naar het rokende en stampende Londen, waar de industriële revolutie in volle gang was. Aan het einde van de vorige eeuw telde de stad al vier miljoen inwoners. Met zijn riante salaris van negentig pond per jaar had de enthou siaste jongeling niet de zorgen van het Londense grauw, zoals die werden vereeuwigd door realisten als Frank Holl, Hu- bert von Herkomer en vooral Luke Fildes. „Hij is aanvanke lijk heel conventioneel. Ook in het dagelijks leven. Hij ging met een hoge hoed naar zijn werk en wandelde graag in Hyde Park, zoals de Victori aanse bourgeoisie. Een heel contrast met de verscheurde fi guur zoals we hem later leren kennen", zegt Martin Bailey, samensteller van de expositie die centraal staat in de activi teiten rond het tienjarig be staan van Barbican. De niettemin gevoelige Vin cent kreeg tijdens zijn Engelse verblijf een enorme klap te verwerken. Zijn intense liefde voor Eugenie Loyer, de doch ter van zijn hospita in Brixton (het huis aan Hackford Road bestaat nog steeds) bleef onbe antwoord. In het geheim ver loofde ze zich met een andere huurder, ene Samuel Plow man, een zondagsschilder die zonder zijn huwelijk met Eu genie eeuwig anoniem zou zijn gebleven. Het blauwtje en de daaropvol gende depressie duidde op een keerpunt. Van Gogh landt in de realiteit van het bestaan en bewondert Gustav Dorés teke ningen van het grauwe Lon dense leven. „Prachtig en edel", schrijft hij erover in een brief aan Theo. Vincent gaat les geven in Ramsgate en Isle- worth en houdt zijn eerste preek in de methodistenkerk van Richmond. Vincent ge tuigt van de armoede van het Britse volk en doet dat onder meer aan de hand van be schrijvingen van schilderijen die hij in Londense musea heeft bestudeerd. De donkere en intrieste sfeer van Frank Holls 'Verlaten' lijkt een weer klank te krijgen in de beroem de 'Aardappeleters'. Een enor me reproduktie van het laatste werk is niet toevallig opgeno men in de tentoonstelling, die overigens maar elf originele - en zeer zwaar bewaakte - Van Goghs toont. De samenstellers hebben de werken vooral wil len confronteren met het Vic toriaanse Engeland zoals Van Gogh dat beleefde. Herinneringen Ondanks de tragische liefde servaring behield Vincent goe de herinneringen aan de Lon dense tijd. „Toen ik een foto zag van Londen wist ik hoe veel ik ervan hield", schreef hij later eens. „Ik wandelde elke dag over Westminster Bridge en weet hoe het eruit ziet als de zon ondergaat ach ter Westminster Abbey en het Parlement". Hij was een fervent museum bezoeker. Op 28 augustus 1874 wordt hij genoteerd als vierde bezoeker van de dag in het Bri tish Museum. De Engelse lite ratuur had zijn hart gestolen en dan vooral Dickens die „zijn gelijke niet heeft". Dic kens' illustrator Fildes was een andere favoriet. Die dramati sche tekening van Dickens' lege stoel nadat de schrijver was overleden inspireerde Van Gogh waarschijnlijk tot 'Stoel en pijp', de lege stoel van hem zelf en van zijn vriend Gau- gain. Voor 'Stoel en pijp' vond Van Gogh inspiratie bij zijn favoriete illustra tor Fildes. De expositie 'Van Gogh in England' is te zien tot 4 mei 1992 in het Barbican Centre in Londen; metro: Barbican; en tree: 4,50. Dagelijks geopend van 10.00 tot 18.45 uur, dinsdag tot 17.45 uur. Zondag van 12.00 tot 18.45 uur. Straks staat misschien Arthur Spronckens kopie van Marcus Aurelius ob de Capitolijnse heuvel in Rome. K FOTO: PR Idoor AART HEERING ROME - Het onlangs ge restaureerde bronzen rui terstandbeeld van Marcus Aurelius, die tussen 161 en 180 keizer was van het Romeinse Rijk, komt niet terug op de Capitolijnse heuvel in Rome. In plaats daarvan wordt op de door Michelangelo gehouwen sokkel een kopie geplaatst. En als het aan de Romeinse wet houder van Cultuur, Paolo Bat- tistuzzi, ligt mag de Limburgse kunstenaar Arthur Sproncken die kopie maken. Na de restau ratie wilde de gemeente Rome, die eigenaresse is van het beeld, aanvankelijk het origi neel weer buiten plaatsen. Dat plan stuitte op protest van het ministerie van Cultuur omdat zo de keizer door de luchtver ontreiniging binnen de kortste keren weer zou worden aange tast. Na een slepende discussie heeft Battistuzzi nu in een in terview met de Corriere della Sera aangekondigd dat ook de gemeente definitief voor een kopie heeft gekozen. Deze na maak zal worden vervaardigd volgens de zogeheten foto- grammetrische methode aan de hand van een groot aantal met behulp van een computer gemaakte detailopnamen die met de hand worden bijge werkt. Op de vraag aan wie de op dracht daarvoor zal worden ge gund, antwoordde Battistuzzi: „We zijn in contact met een Nederlands atelier dat al goede resultaten heeft bereikt". Daarmee wordt de Limburger Sproncken bedoeld die al jaren werkt aan een kopie van Mar cus Aurelius. Hoofd en hals zijn inmiddels gereed en die zijn de Romeinse autoriteiten klaarblijkelijk bevallen. Na de verkiezingen van 5 april, die op dit moment alle bestuurlij ke activiteiten verlammen, zal een commissie van Romeinse deskundigen en notabelen, naar Limburg trekken om een definitief oordeel te vellen. Se rieuze concurrenten heeft Sproncken niet meer. In het verleden zijn er van Duitse en Amerikaanse zijde alternatie ve voorstellen ingediend, maar volgens mevrouw Eliesja Schulte van de Stichting Mar cus Aurelius, die in Rome voor. Sproncken lobbyt, is daar al in geen jaren meer iets van ver nomen. Inmiddels kijkt Rome al elf jaar lang tegen een lege sokkel aan, maar Battistuzzi rekent erop dat het werk vol gend vooijaar eindelijk kan zijn voltooid. FRANKFURT - In de Frankfurter Music Hall' slepen camera-mensen van de ARD met zware ap paratuur en kabels door de gangen. De camera's moeten voor het program ma 'Ohne Filter' een con cert vastleggen van Steve Harley, Ziggy Marley en Peter Hammill. Marley loopt er in zijn kleedka mer bij als een opgetuigde kerstboom: de versierselen op zijn gifgroene ochtendjas glin steren in het lamplicht als en gelenhaar. Het is de bedoeling dat een televisiepresentator een praatje met Ziggy maakt terwijl het tweetal door de gang wandelt. Nerveuze regie assistenten houden op botte wijze het traject vrij, dat het duo moet afleggen. Een snor rende camera registreert on verbiddelijk elke stap. Een meisje dat flauw valt en daar om op horizontale wijze Mar- ley's pad kruist, wordt wegge sleept als een zak aardappelen. Want voor de Duitse camera's moet alles 'ordentlich' zijn. Nerveus In een andere kleedkamer wrijft de Engelse zanger Steve Harley zich nerveus in de han den. Er staat voor hem van avond veel op het spel. Harley heeft na zeven jaar weer een nieuwe ceedee afgeleverd en hij is van plan om voor deze 'Ohne Filter' registratie een flink aantal stukken van zijn plaat de revue te laten passe ren. Een medewerker van de ARD stapt met een stapel pa pier onder de arm de kleedka mer binnen, kijkt naar de over dadige rijstschotel die voor de musici staat opgesteld en maakt rechtsomkeert. Harley heeft het gevoel dat hij zich opnieuw moet bewijzen. Maar dat gevoel is niet nieuw voor de zanger die ooit een mil joenen verkocht van nummers zoals 'Sebastian' en 'Make me smile'. „Dat gaat nooit over, dat gevoel houd je zolang je ar tiest bent. Ik heb in zeven jaar geen platen meer gemaakt en ik heb er eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan dat het alweer zo lang geleden is. Daar schaam ik mij een beetje voor. Maar het publiek heeft mij in ieder geval niet gemist: ik heb het laatste jaar nog tweehon derdvijftig shows gedaan, op alle grote en kleine festivals van Europa. Aan de ene kant ben ik blij dat ik zo lang geen platen heb gemaakt, want daardoor heeft de Engelse mu- ziekpers ook geen reden gehad mij af te kraken". Beroerd „Je treft mij hier trouwens wel op een rot moment. Ik moet straks het podium op met mijn nieuwe repertoire en dan heb ik meteen een indruk hoe mijn nieuwe album wordt ontvan gen. Weet je hoe ik mij voel? Beroerd. Ik voel me op dit ogenblik verschrikkelijk een zaam. Die nieuwe plaat be schouw ik als een baby. Ik heb er vijf jaar aan gewerkt en nu sta ik op het punt de zaak uit handen te geven. Ik geef als het ware mijn kind aan adop- tie-ouders en ik moet maar af wachten hoe ze met hem om gaan". „Toen ik mijn eerste plaat uit bracht, voelde ik mij heel wat zelfverzekerder dan nu. Ik was nog vol ondernemingslust, had mijn neus nog niet gesto ten en dacht dat ik de hele we reld aankon. Maar ik heb er in middels wel het een en ander bijgeleerd. Nu ik eindelijk weer een nieuwe plaat uit heb, loop ik over de kleinste details te piekeren. Voor mij betekent het allemaal zoveel. Het is mijn leven. Ik ben heel diep af gedaald in mijn ziel om deze nieuwe liedjes te schrijven. Ik bedoel: ik geef mij heel erg bloot... misschien wel voor het eerst. Ik heb mij kapot ge werkt, want ik schrijf nu een maal niet zo gemakkelijk". „Gek, ik heb mij nooit eerder zo druk gemaakt. Maar dat komt ook omdat ik nooit eerder zoveel geluk uit muziek heb geput. Ik zit tegenwoordig constant te musiceren. Als ik niet op een podium sta, zit ik wel op mijn hotelkamer gitaar te spelen, want ik wil iets be wijzen. Ik heb nog steeds niet bereikt wat ik wilde. Ik heb in heel veel landen nummer een gestaan en ik heb grote hoog ten gekend, maar ik ben er nog steeds niet. Ik ben met dat ene liedje 'Sebastian' miljonair ge worden, maar ben al dat geld inmiddels alweer kwijt ge-' raakt". Kind „Waarom ik zo ambitieus ben? Als kind was ik verschrikke lijk bang. Ik was altijd het pis paaltje. Ik liet mij door ieder een op m'n kop zitten. Ik dacht dat ambities hebben een zonde was. Het was niet eervol. Op mijn grafsteen zou moeten staan: 'Hij was een eerlijk mens'. Ik barstte van de schuldgevoelens. Daarom heb ik ook jaren bij een psychiater gelopen. Diep in mijn binnen- Viktor Liberman (viool) en Symfonie orkest Bellitoni onder leiding van Alexandru Lascae: Peter Visser, 'Sin- fonietta Hasonica'; Jean Sibelius, Vi oolconcert in d kl.t.; Dmitri Sjostako vitsj, Negende symfonie. Gehoord in de Leidse Stadsgehoorzaal, woens dag 4/3. Nog te horen: 6/3 Sweelinck Conservatorium Amsterdam en 7/3 Koninklijk Conservatorium Den Haag. Het stemmen duurt wat langer dan bij de profi's, maar Bellito ni gaat steeds meer klinken als een volwassen symfonieor kest. Het programma is klas siek opgebouwd (met in plaats van de gangbare ouverture weer een onbekend Neder lands werk) en met Sibelius en Sjostakovitsj niet hemelbe stormend, maar echt makke lijk maken de amateurs en aankomende professionals het zichzelf ook weer niet. De 'Sin- fonietta Hasonica' uit 1988 van Peter Visser was in meer dan een opzicht een opwarmertje. Het klankbeeld past duidelijk in de twintigste-eeuwse symfo nische traditie waar Sjostako vitsj een yan de belangrijkste exponenten van is; en het or kest had bij dit eerste van drie concerten duidelijk even tijd nodig om erin te komen. In zijn toelichting noemt Visser zijn sinfonietta zelf al 'traditio neel', en inderdaad, het werk is feestelijk en leuk om te spelen, maar weinig verrassend. De overgang naar het intense vioolconcert van Sibelius was Steve Harley heeft het gevoel dat hij zich opnieuw moet bewijzen. Maar dat gevoel is niet nieuw voor de zanger die ooit een miljoenen verkocht van nummers zoals 'Sebastian' en 'Make me smile'. „Dat gaat nooit over, dat gevoel houd je zolang je artiest bent. Ik héb in zeven jaar geen platen meer gemaakt en ik heb er eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan dat het alweer zo lang geleden is. Daar schaam ik mij een beetje voor". FOTO: PR dan ook enigzins abrupt, achtergrond voor de openii solo werd door de strijkers Visser nog wat onvast, ecl meteen subtiel en zelfveiz kerd neergezet. Sibelius jie zijn vioolconcert de vorm iss een vriendschappelijk d>n waarin de violist zijn virtujr- teit als degen hanteert en'1 orkest spits en alert pard> Bellitoni was klaar vooral strijd, Liberman iets rninjl3 Hoewel Sibelius na de prer}10 re in 1903 de onspeelbaar® achte passages aanpaste, bP zijn vioolconcert een hek#r toer. Vooral in de twee hoelr len ging het Liberman een\Pr digweg wat te snel. Het d£ overigens weinig af aan de L te bezieling waarmee hij S(P speelde. In het tweede dL' Adagio di molto, was de f loog tussen orkest en s evenwichtig en pakkend. L Net als bij het concert van P litoni vorig jaar november^ het venijn, of liever de groor kwaliteit, weer in de staie Sjostakovitsj' Negende syrfn nie, direct na de Tweede I reldoorlog geschreven, is melange van vreugde, angsL verbittering - en Lascae en litoni hadden die mix bij^ der goed aangevoeld. De ir<^ klonk door in het koper,0 zelfs in de dansende Lan^ van het ensemble. Ademb^ mend was de fluitsolo in n tweede deel, sober on^ steunt door pizzicati. De v»- uitgang is duidelijk te hoi- Bellitoni onder Alexandru L. cae wordt ieder halfjaar betM De Tijd speelt Torquato Tasso van Goethe. Vertaling: P.C. Boutens. Re gie: Lucas Vandervost. Vormgeving: Erik Lagrain. Kostuums: An d'Huys. Gezien op 4 maart in de Koninklijke Schouwburg, Den Haag. Op 6 maart in de Leidse Schouwburg. De jonge dichter Torquato Tas so is aan het hof van Ferrara af hankelijk van de gunst van de hertog en zijn omgeving. Dat lijkt wel goed te zitten wan neer hij voor zijn pas voltooide gedicht de lauwerkrans van prinses Leonore krijgt. De di plomaat Antonio is jaloers en weet precies hoe hij de begaaf de puber op de kast moet krij gen. Tasso trapt in zijn welbe spraakte provocaties, wat zijn vertrek aan het hof inluidt. Hij moet definitief weg als hij de vorm uit het oog verliest en zijn liefdesverklaring aan de prinses te veel kracht bijzet. De Tijd uit Vlaanderen speelt Tasso niet in een moderne be werking, maar in de vertaling in verzen uit 1919 van P.C. Boutens. Dat soort lef valt te waarderen; een groep die dat aandurft moet sterk in de schoenen staan. Bij het weinig informatieve programma zit het dankwoord van Hugo Claus voor de Prijs der Neder landse Letteren uit 1986. Zijn ode aan de Nederlandse taal is op te vatten als de beginselver klaring van de groep, maar ze ker van deze voorstelling. Even klinken de zinnen weer barstig en ouderwets, maar de acteurs maken er met minima le middelen zoveel welluiden de en glasheldere muziek Jf dat het al snel een lust voor3£ oor is en de archaïsche p<ve! sche taal allerminst stoort, óf Voor de voorstelling is Tas>n onervarenheid met de hofc essentieel: die bepaalt nie^ leen het keerpunt, maar het ritme van de voorstelt 2 De aanloop suddert voor hoofse taal, maar zodra T?' kent, begint het te broei ei barst de bom snel. Hij weefj geveer hoe het hoort, maar geet door zijn drift de con'c ties. Mensen mogen elkaarDi het hof half uitkleden en D( kozen tijdens de convers-), als de vorm maar bewëi blijft. De geliefden Tasset Leonore zijn het slachtë9 omdat hun oprechtheid h^'j fectief spelen van het spels hoffelijke hypocrisie in deNi staat. Tl Bart Siegers treft TasRi hartstocht, onbeholpen^2 lichtgeraaktheid en k\f baarheid subliem in moto» en stemgebruik. Met zijrroi men nukkig over elkaar ii2* een smeulende vulkaan ,ac uitbarstingen waaraan hij,) tegen zijn zin, wel moet tot ven zijn daverend. Ook d#<« dere spelers beheersen ?c voor stuk het vak om met) nimale middelen op de vrjte lege vloer prachtige results te bereiken. En. zoals gez^ de tekstbehandeling is beeldig. Het is onbegrijp* en beschamend dat er hion Den Haag niet meer dan U derdvijftig mensen op men. ste heb ik altijd 'gewild' willen zijn. Ik wilde dat mensen mij nodig hadden, dat ik iets bete kende. Ik heb vier jaar met kinderverlamming in een zie kenhuis gelegen en iedere keer als mijn ouders na het be zoekuur weggingen, was ik wanhopig. Ik had geen thuis. Vier keer heb ik het in dat zie kenhuis winter zien worden en toen ik eindelijk thuiskwam, voelde ik mij met mijn manke poot een buitenstaander, een uitgestotene. Dat gevoel ben ik nooit kwijtgeraakt. Als ik nu na een tournee thuiskom, kost het mij drie dagen om mij in mijn eigen huis thuis te voe len. Ik heb het gevoel dat ik bij mijn vrouw op bezoek kom. Dat de spulletjes die ik aan raak, niet van ons beiden, maar van haar zijn. En dan word ik weer gekweld door dat gevoel dat ik nog niet genoeg heb gedaan om mezelf te be wijzen. Dan moet ik er weer op uit om nog iets groters te doen". Voor een afgeladen 'Music Hall' geeft Harley even later een show waar de vonken van af vliegen. Het laaiend enthou siaste publiek laat de man in zijn doorweekte overhemd niet zonder toegift gaan. Voor alle aanwezigen heeft Steve Harley bewezen een rasartiest te zijn. Behalve voor zichzelf. La Toya Jackson in Moulin Rouge La Toya Jackson, de jongere zus van de Amerikaanse mega-sfc chael, trad gisteren voor het eerst op in de Parijse Moulin RougëM ging om een repetitie, want de première is vanavond. La Toya, zekere zin de voetsporen van Josephine Baker treedt, is door heoi reldvermaarde theater aangetrokken als ster in de show 'FornEl ble'. De zangeres, die optreedt met de dansers en danseresseiNi de Moulin Rouge, heeft een contract tot het einde van het jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 14