Mode is emotie
TRENDS HETEN NU STEMMINGEN
MODE
loor RIA SCHUURHUIZEN
Er klinken sombere en pessi
mistische geluiden in het
modewereldje. Mode is
dood, mode is uit. Het gaat
slecht, mensen hebben hun kasten
vol, er is teveel van hetzelfde, kla
gen makers en verkopers van kle
ding. Hun enige troost is nog dat
mensen altijd wel kleren zullen blij
ven kopen.
Er is inderdaad veel veranderd de
laatste seizoenen. De swingende ja
ren zestig en iets minder muzikale
jaren zeventig, waarin de modewe
reld zichzelf bijna voorbij liep en het
allemaal niet vlug genoeg kon gaan.
Waarin de ene trend werd vervan
gen door de andere rage. Waarbij
kwantiteit belangrijker was dan
kwaliteit en wie niet meedeed maar
aen vreemde figuur was.
Daarna volgde nog eens de jaren
tachtig, de yup-jaren waarin uiter
lijk een cultus was. Zonder Rolex,
Hugo Boss of Armani uiteraard met
bijpassende BMW telde je niet mee,
niet als man en ook niet als .vrouw.
Maar daarna zette de bezinning in,
een verschijnsel dat zich al naar ge
lang een eeuw zich teneinde spoedt
ivel vaker voordoet. Terugkijken
naar wat geweest is, en vaak gaat
dat gepaard met heimwee naar
vroeger tijden, naar herinneringen
hoe het toen was, hoe het rook, hoe
het eruit zag.
Daarbij komt de angst voor de nieu
we eeuw. Die zich uit in een plotse
linge zorg voor het milieu, voor het
natuur en voor al het goede van die
natuur.
Het natuurlijke moet terugkomen,
ook in ons uiterlijk en in onze gedra
gingen. Jezelf zijn, je niet meer la
ten voortstuwen door succes of ja
loezie. Meer aandacht voor familie,
gezin en ook voor jezelf. Meer aan
dacht voor de mooie dingen van het
leven, voor de kwaliteit van het be
staan.
Afspiegeling
Heeft dit iets met mode te maken?
Ja alles, want de mode is altijd al een
afspiegeling geweest van de maat
schappij en mode is ook een van de
eerste zaken waaraan je verande
ringen die maatschappij kunt zien.
En wat zie je daar dan gebeuren
Dat er minder kleren worden ge
kocht, dat gekozen wordt voor ba
sis-kleren, dat gekozen wordt voor
kwaliteit, dat men let op mooie stof
fen, dat het de bedoeling is dat een
kledingstuk een paar jaar meegaat
en niet over drie maanden naar de
tweede handswinkel of naar het Le
ger des Heils.
Voor de consument een niet zo
moeilijke opgave. Als je ziet wat je
zoekt dan koopje het. En vind je het
niet, ook geen ramp, de kast hangt
nog vol en dat kun je voor dat geld
nog wat nieuws in huis kopen, of een
dagje naar een beauty farm. Óf mis
schien over een paar weken nog een
stedentripje met een paar vriendin
nen maken.
Heel wat moeilijker is het op dit mo
ment voor fabrikanten, detaillisten
en styling-bureaus. In de jaren ze
ventig en tachtig rezen deze progno
se-bureaus als paddestoelen uit de
grond. De marketing-,-reclame- en
modemensen wisten daarom al in
een vroeg stadium wat er over een
seizoen, twee of zelfs vier seizoenen
gedragen zou gaan worden en welke
stoffen, kleuren en modellen er zou
den komen. Ze zaten er wel eens
naast, maar met name fabrikanten
maakten dankbaar gebruik van de
diensten van deze bureaus.
Helaas, die tijd is voorbij. Jos Berry,
directrice van het styling-bureau
Concepts in Parijs zag het al een
poosje geleden aankomen en wissel
de op tijd van 'trends naar stemmin
gen'.
Trendbureaus
In haar prachtige begane grond-ap
partement in de oude wijk Marais
geeft ze samen met haar Engelse
man John concepten aan haar klan
ten. Geen kant en klare oplossingen
meer, maar plannen en stemmin
gen. Plaatjes en stofjes in bepaalde
kleuren tegen bepaalde achtergron
den, maar daarbij geen kant en kla
re modellen. Dié moeten de fabri
kanten (met hun stylistes) maar zelf
invullen.
„Het nadeel van al die trendbureaus
was dat ze ongeveer op dezelfde ma
nier werkten en dat iedereen precies
hetzelfde ging maken. Op een gege
ven ogenblik was er dus veel te veel
van hetzelfde. Bovendien verander
de de mensen. Lifestyle-types waren
niet meer als zodanig herkenbaar
en dus werd het moeilijk de doel
groep te traceren. Dus raakte men
hier en daar redelijk in paniek", al
dus Jos Berry.
Emotie
Mode is meer dan ooit emotie, een
kwestie van stemming, heel vaak
verbonden met herinneringen. Wie
de hele winter in een legging met
een wijde trui heeft gelopen heer
lijk comfortabel en helemaal pas
send in het modebeeld zal toch
als het eerste voorjaarszonnetje er
is, plotseling zin krijgen om dat kor
te rokje aan te trekken, misschien
met een paar schoenen met hakken.
En wat is er lekkerder om op zon
dagmiddag een wandeling te maken
met een paar stevige schoenen en
een houtjes-touwtjes jas. Misschien
herinnert het ook wel aan vroeger,
aan wandelingen met opa en oma.
Op die manier wordt op het ogenblik
kleding gekocht. Op grond van emo
tie, op grond van medeleven, solida
riteit. Indiaanse en Peruviaanse
motieven staan niet zomaar op t-
Deze afbeelding in de brochure van Leeser laat duidelijk zien dat kleding door stemmingen wordt bepaald. De ge
hele folder is gefotografeerd en gestyleerd in een bepaalde stemming. De lange rok past daar wonderwel in.
Foto Leeser.
shirts, een handgebreide trui uit de
Himalya wordt niet zomaar ge
kocht.
Het t-shirt is trouwens ook niet
meer zomaar een kledingstuk. De
modewereld ziet het nu duidelijk als
een basis-item dat wel goed moet
zijn. Net dat goede kraagje, net dat
goede materiaal en die bepaalde
kleur.
Dan is men ook bereid er veel geld
voor te betalen, maar als het nèt
niet goed zit en goedkoop is wordt
het niet verkocht. De grens tussen
wel en niet kopen is afhankelijk van
een soms heel klein detail.
De mens bepaalt op dit moment zelf
in welke kleding hij zich lekker
voelt. Want je lekker voelen in je ei
gen lijf is heel belangrijk.
Wat kleding betreft hoef je niet
meer te schitteren op school of op je
werk, want daar draagt dan ook ie
dereen hetzelfde soort kleding.
Waar je kunt 'opvallen' is de sport
school of de vrije tijd.
Het is niet meer de kleding die be
paalt hoe je eruit ziet, maar de per
soonlijkheid overvleugelt de kle
ding. Bepaalde zaken worden niet
gedragen om de kleren, maar als on
derdeel van de persoonlijkheid.
Samenstelling:
RiaSchuurhuizen.
Vormgeving: Peter Martens
Foto voorpagina:
De roze en groene kleuren wa
ren ook in de jaren zestig zeer
populair. Escada heeft ze dit
voorjaar volop in de collectie.
Foto Escada.