Vluseum FC Barcelona wint tiet van Picasso en Miró De korte bloeiperiode van de Tsjechische avantgarde lembrandt-tentoonstelling rekt ruim 440.000 mensen KUNST/RTV Wiegel opent Huisman-museum - Tournee U2 start in de VS Nieuwe prijs voor cabaret van theater directeuren ,Ik moest vanjuf een gedicht maken 8 eülócSoivumt MSTERDAM - De tentoonstelling 'Rembrandt, de Mees- en zijn Werkplaats', die vanaf 4 december tot en met 1 aart in het Rijksmuseum in Amsterdam was te zien, heeft totaal 440.000 bezoekers getrokken. Dat heeft het mu- n bekend gemaakt. organisatoren hadden 400.000 belangstellenden ver acht. Meer dan de helft van de bezoekers was afkomstig uit ederland. In totaal waren 617.000 toegangskaarten be- hikbaar. Voor de tentoonstelling konden aanvankelijk ien kaartjes v/orden gekocht aan de ingang van het mu- ium. Eind decèmber wijzigde het museum dit entreebeleid, aarna ook op de dag van het bezoek aan de kassa een toe- ingsbewijs kon worden gekocht en het bezoekersaantal enam. De Rembrandt-tentoonstelling, die eerder in Berlijn as te zien, trok aldaar bijna 320.000 bezoekers. Vanaf 26 aart is de tentoonstelling te zien in de National Gallery in naden. MAANDAG 2 MAART 1992 Hans Wiegel en Jopie Huisman tijdens de opening. WORKUM - „Workum, Friesland, en misschien wel heel Nederland is een nieuwe cultuur-toeristi sche trekpleister rijker ge worden". Dit zei commissaris der konin gin Hans Wiegel zaterdag bij de opening van het nieuwe Jo pie Huisman-museum in het Elfstedenstadje Workum. Het museum, dat tot stand kwam zonder een cent overheidssub sidie, is onder andere mogelijk gemaakt door de steun van bij na 2500 'vrienden' en sponso ring. De gemeente Nijefurd, waaronder Workum ressor teert, heeft altijd financiële on dersteuning geweigerd. De bouw van een nieuw museum was nodig omdat het oude ze ventiende eeuwse patriciërs huis te klein werd voor het steeds groeiende oeuvre van de 74-jarige kunstenaar-vod- denboer. De smalle draaitrap maakte het voor oudere bezoe kers en invaliden onmogelijk om de grote schilderijen van Huisman op de eerste verdie ping te bezichtigen. Van 1986 tot en met 1991 trok het werk van de schilder meer dan 500.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. Het nieuwe mu seum van de autodidact-schil der herbergt een belangrijk deel van zijn werk van 1940 tot heden. Huisman schildert het onaanzienlijke, het weggewor- pene. „De dingen die ik schil der, hebben geen status. Dat ontroert mij. Mensen worden aangetrokken tot dat onaan zienlijke. Ze herkennen zich erin", vertelt Jopie Huisman. Hij doopte het oude museum 'Het museum van het mededo gen'. De opening trok zaterdag ruim achthonderd belangstel lenden. ARCELONA - Barcelo- b'eschikt over enkele msea die de stad een aardige plaats in de Eu- ipese cultuur bezorgen, ermanente tentoonstel- ngen in het Museo Picas- het museum Joan Miró de Fundacion Antoni apies, samen met Eduar- Chillida, de beroemd- e hedendaagse kunste aar van Spanje, zijn de ootste culturele trek- eisters van de Olympi- :he stad. aar geen van die wereldbe- emde artiesten trok vorig ar zo veel belangstellenden het meest bezochte mu- urri vap de stad, dat van de etbalclub FC Barcelona. Het useum van Pablo Picasso, in it oude hartje van de stad, is tot en met 1989 altijd kop per van de musea in Barcelo- Maar in 1990 kwam de ten- onstelling over de geschiede- en prestaties van FC Barce- na al op gelijke "hoogte, en rig jaar brak het museum in Bara alle records: 428.728 zoekers, gemiddeld zo'n K)0 nieuwsgierigen per dag. icasso bleef iets achter met igeveer 355.000 belangstel- oden. opmars van het voetbalmu- um, dat in 1984 werd geo- - nd en zich in twee verdie- ngen boven de hoofdingang n het imposante Nou Camp- adion (120.000 plaatsen) be- ndt, is voor een belangrijk ;el te danken aan de toeris- uit Nederland. Sinds Jo in Cruijff er in 1988 trainer ;rd, en Ronald Koeman een ar later voor twintig miljoen ïlden over kwam, is de room Nederlandse bezoekers in het blauw-paarse bede- lartsoord niet meer te stui- LAKELAND - De we reldtournee van U2 is zaterdag in Amerika van start gegaan. Het eerste optreden van de Ierse groep vond plaats in het Lakeland Civic Center. De Amerikaan se concertserie, de eer ste in vijf jaar, is een op warmertje voor de Euro pese tournee, die in mei en juni moet plaatsvin den. U2 heeft inmiddels laten weten (voorlopig) vier keer in Engeland te spelen (met o.a. twee op tredens in Londen). Ook Nederland komt aan de beurt. De vraag is alleen: wanneer? Van wege het (onvoorspelba re) weer en de aard van deze tournee wordt ge dacht aan een eenmalig optreden in de Rotter damse Ahoy'. DEN HAAG - De Vereniging van Schouwburg- en Concert gebouwdirecties in Nederland (VSCB) heeft een eigen caba retprijs in het leven geroepen. De prijs zal in september voor de eerste maal worden uitge reikt in De Kleine Komedie in Amsterdam. De jury bestaat uit 150 Nederlandse theaterdi recteuren. Volgens directeur Joost Nuissl van De Kleine Komedie werd het tijd dat er naast een prijs voor zang en dans ook een prijs voor het Nederlandse cabaret kwam. „Dit is een serieus te nemen prijs voor een serieus te nemen theatervorm. De bedoe ling is hiermee propaganda voor het cabaret te maken". De jury zal in mei de drie genomi neerden voor de hoofdprijs en de aanmoedigingsprijs bekend maken. De uitreiking vindt plaats aansluitend op de 'Caba- restafette' in De Kleine Kome die. Onbekend werk Hemingway ontdekt TORONTO Een onbekende serie van dertien reportages van Ernest Hemingway is ont dekt in de archieven van Sun day's Morning Star. De krant publiceert de verhalen zondag opnieuw in een speciale bijla ge. Hemingway werkte tussen 1920 en 1923 voor de Sunday's Morning Star. De serie bevat reportages over een klopjacht in een moeras op een gangster, over een kanotocht en over de zwaargewicht bokskampioen Jack Dempsey. 99 Ronald Koeman (r) en Andoni Goikoetxea met de beker voor landskampioenen 1991Foto en beker zijn te bezichtigen in het Museum van FC Barcelona. Tot voor kort werden de bad gasten in korte broeken, die met bussen uit dorpjes als Llo- ret de Mar en Salou voor een dagtrip naar Barcelona werden aangevoerd, in sneltreinvaart langs de kathedraal van de Sa- grada Familia gereden en ver volgens in het centrum van de stad gedropt om de Ramblas, de befaamde wandelpromena de naar de haven, een keer op en neer te lopen. Maar nu ver trekt geen dagtrip-bus meer uit Barcelona zonder een stop op het parkeerterrein vqn het Nou Camp te hebben gemaakt. Bekers Vorig jaar was ook een record jaar (150.000 bezoekers meer dan twee jaar tevoren) omdat het Barcelona zo goed ging. Voor het eerst sinds 1986 ver overden de Catalanen weer het landskampioenschap en dat wilden de eigen leden (106.000 socio's) en andere Barcelona- ,fans weten. Op de donderdag na het veiligstellen van de titel telde het museum liefst vier duizend gasten, meer dan ooit op één dag waren geteld. Foto's Tegen de betaling van twee honderd peseta's (nog geen vier gulden, en voor de socio's is het bezoek gratis) treden de nieuwsgierigen een heuse 'schatkamer binnen. In het mu seum staan vooral bekers, heel erg veel bekers. Daarnaast is er een overzicht van de ruim ne gentigjarige geschiedenis van de club, begin deze eeuw opge richt door de Zwiterse immi grant Joan Gamper. Maar de grote trekpleisters zijn enkele historische foto's en vooral de aardige relik wieën van de club. Zo staan er de schoenen waarmee een van de grote sterren uit de jaren vijftig, Ladislao Kubala,.zijn laatste wedstrijd speelde. Het stel is met een gouden verf- laagje overgoten. Even verder op hangt het shirt, nummer negen, waarin Johan Cruijff een van de meest vreugdevolle wedstrijden van Barcelona speelde. Het was de dag dat Barcelona met 5-0 in Madrid van aartsrivaal Real won. Èen wedstrijd, nu bijna twintig jaar geleden, die Johan Cruijff voor eeuwig onsterfelijk heeft ge maakt in de Catalaanse hoofd stad. Voor de tweede keer organiseerde de Stichting Werelddag voor Kinderen en Poëzie een internationale uitwisseling van gedich ten. Vorig jaar was het thema: goed nieuws, dit jaar was gekozen voor: dromen. Deze stichting, die samenwerkt met Unicef, zit in Drunen, vlakbij het Land van Ooit. In dit fantasiepark, dat de be kende zanger Herman van Veen heeft helpen oprichten, vindt 21 maart ook de landelijke manifestatie 'Kinderen en Poezie' plaats. Dan worden de honderdvijftig prijswinnaars uit het hele land in het zonnetje gezet. Want inmiddels zijn uit honderdduizend inge zonden gedichten, de besten geselecteerd. „Iedereen keek ervan op", ver telt Wilbert. Hij wist niet eens meer hoe zijn gedicht ging. Al leen dat het over dagdromen ging, dat het niet rijmde en dat hij het „van juf moest schrij ven". Zo simpel ligt dat. Al in de drukke december maand maakten alle leerlin gen van groep drie tot en met acht van de katholieke school in De Vecht een eigen gedicht over dromen. Juf Truus maak te van al die poëzie een boek werkje, stuurde dit in en dacht er verder ook niet meer aan. TERWOLDE - Het thema, dromen. Daar kun je nogal op los fantaseren. Zo niet Wilbert van de Beid üit Terwolde, elf jaar en leerling van groep 7 van de Antoniusschool in De Vecht, een kleine plaats onder de rook van Teuge. Hij is, tot zijn stomme verbazing, één van de gelukkigen die 21 maart in Drunen een oorkonde en een stapel boeken in ont vangst mag nemen. Totdat haar een paar weken geleden het bericht bereikte dat „ene Wilbert" door de kin derjury was uitgekozen. Het kwam voor hem echt uit de lucht vallen. En, zo bekende hij zijn juf, hij had liever een prijs gewonnen met voetbal len. Uitgerekend Wilbert, een nuchtere knul die lezen eigen lijk helemaal'niet leuk vindt, schudde „even gauw" een ge dicht uit zijn mouw dat in de prijzen viel. „Ik doe nooit mee aan zoiets en nu is het de eer ste keer meteen raak. ,Ik keek er echt van op", vertelt de prijswinnaar. Aan de ene kant vindt hij het leuk, aan de andere kant heeft hij een beetje moeite met de aandacht die hij nu krijgt. „Dat had voor mij niet gehoeven". Het officiële gedeelte van de dag in het Land van. Ooit slaat Wilbert, als het aan 'hem ligt, over. „Ik heb geen zin om mijn gedicht voor te dragen of zó. Ik heb er verder toch ook niks over te vertellen". Wat hij eigenlijk veel leuker vindt, is dat zijn moeder, zijn juf, twee broertjes en een vriendje meegaan. Met het winnende stukje poë zie was Wilbert snel klaar: „Het kwam er zo uit". Hier volgt zijn gedicht, dat simpel vertelt over wat er gebeurt als je (dag)droomt en hoe dat in zijn werk gaat: DAGDROMEN Je zit stil, je kijkt naar één ding je voelt niets, je bent afgesloten. Je hoort niks het lijkt net of je zweeft. Van alle winnende gedichten wordt een echte bundel sa mengesteld. De illustraties daarvoor worden gemaakt door Wim Hofman en Iet Faas- 'sen. Zij gaan daarbij uit van de oorspronkelijke kinderteke ningen. ADVERTENTIE Wee Picasso's eruggevonden JRICH - Twee schilderijen n Picasso die vorig jaar juni irden gestolen uit een gale- in Zürich in Zwitserland n teruggevonden. De politie eft acht personen gearres- erd die worden verdacht van trokkenheid bij de diefstal. gestolen werken waren ittende Vrouw' en 'Christus n Montmartre'. De eigenaar n de galerie, Max Bollag, iiatte de gezamenlijke waar van de schilderijen op 75 iljoen gulden. Picasso schil- rde 'Zittende Vrouw' in 03, in zijn blauwe periode, hristus in Montmartre', een [uarel, stamt uit zijn rose pe lde. ADVERTENTIE Rijksmuseum Meermanno-Westree- nianum, Prinsessegracht 23, Den Haag. Het nieuwe gezicht van de boekkunst. Expositie over de Tsje chische avantgarde 1922-1940. Geo pend van maandag tot en met zater dag van 13.00 uur tot 17.00 uur. Tot en met 25 april. Het ligt niet voor de hand dat je als Nederlandse toerist tij-, dens een bezoek aan Praag een boekhandel of een antiquari aat binnenstapt. Of je moet toevallig Tsjechisch studeren. Een Nederlander in een boek handel in Praag is dus een zeldzaamheid, maar een Praags antiquariaat in Neder land is nog curieuzer. Toch heeft rijksmuseum Meerman- no-Westreenianum (het mu seum van het boek) daar mo menteel erg veel van weg. Er liggen in overvolle vitrines ruim 300 Tsjechische boeken uitgestald, allemaal versche nen in de periode tussen de wereldoorlogen. De titels en andere opschriften zijn voor het grootste deel on leesbaar, maar toch is bijna al tijd wel te begrijpen waar de boeken over gaan. De typogra fie van het omslag geeft een sprekende reactie op de in houd van het boek. Die kwali teit is mede de reden voor de expositie 'Het nieuwe gezicht van de boekkunst'. De Tsjechi sche avantgarde 1922-1940. De expositie omvat voornamelijk boeken (in allerlei genres), maar ook een reeks omslagen voor kunsttijdschriften en zelfs een vrolijk ontwerp voor een alfabet, waarbij een vrou welijk model alle letters vormt. Het zijn produkten van de kunstenaarsbeweging Devet- sil, de Praagse voorhoede van de moderne kunst tijdens het interbellum. Het werk van ty pografen als Karei Teige en Jindrich Styrsky laat zich ver gelijken met wat in Nederland werd gedaan door Piet Zwart, Paul Schuitema en leden van Omslag van het tijdschrift De Bouw' uit 1931 De Stijl-groep zoals Theo van Doesburg. Het schrijnende verschil is echter dat de Tsje chische vernieuwers na 1938 helemaal in de vergetelheid raakten en uit de officiële ku nsthistorie werden verbannen, terwijl hun Hollandse collega's volop erkenning en navolging hebben gekregen. De studies over de avantgarde in Neder land vullen een halve biblio theek, terwijl de eerste publi caties over de Tsjechische be weging nu pas verschijnen. Dankzij de particuliere verza melaar Zdenek Primus bestaat er een bijna complete verza meling van originele uitgaven van de Devetsil-groep. .Deze privécollectie is nu te bezichti gen in museum Meermanno. Sinds de vreedzame omwente- I FOTO: STADT BOCHUM ling in Tsjechoslowakije neemt de belangstelling voor de vrije kunst van vóór het communisme sterk toe. Het land verkeert vandaag in een situatie die te vergelijken valt met de tijd vlak na de eerste wereldoorlog. Toen vierden de Tsjechen de bevrijding van het Oostenrijks-Hongaars keizer rijk en werd de droom van een vrije republiek realiteit. In 1989 ontdeden de Tsjechen zich van het Sovjet-communis- me en de nationale handlan gers. Hun eerste president in 1918 was de filosoof Masaryk; nu bekleedt een schrijver de hoogste post. De tijd is natuur lijk volkomen anders, maar toch maken de gebeurtenissen overeenkomstige emoties los. De typografische ontwerpen uit de jaren twintig reflecteren de gevoelens van bevrijding, optimisme en vernieuwing die in Praag moeten hebben ge leefd. Een groep jonge archi tecten en schilders brak radi caal met alle voorafgaande kunst en begon een nieuwe beeldtaal te ontwikkelen. Daarbij lieten ze zich inspire ren door kunststromingen in oost en west en maakten ge bruik van nieuwe technieken zoals de fotografie. Synthese De Tsjechische avantgarde had zich in de kunstenaars groep Devetsil verenigd. Deze beweging was weliswaar mar xistisch georiënteerd, maar ze ker niet dogmatisch. Ook stro mingen als dada en het surrea lisme werden bestudeerd en nagevolgd. De Tsjechische avantgarde lijkt dan ook een smeltkroes van Europese kunststromingen. De vrije wij ze waarop in Praag de stromin gen werden gecombineerd, verleent deze beweging haar bijzondere karakter. Er zit iets in van de strengheid van De Stijl, maar ook van het fantas tische van het surrealisme. De synthese is typisch Tsjechisch. Wat opvalt zijn de humor en de speelse, soms poëtische sfeer. Dit was avantgarde met een glimlach. Heel anders dan het bloedserieuze werk van De Stijl-kunstenaars of de Russi sche constructivisten. Voor de kijker van nu zijn de typografi sche ontwerpen van de groep Davetsil niet eens zo spectacu lair. Wij zijn inmiddels heel wat gewend, elke dag opnieuw worden we overspoeld door golven harde en schreeuwende beelden. Toen was er nog geen sprake van zo'n dominante beeldcultuur. Waar wij allang niet meer van opkijken, vond men toen een gewaagde stap zoals het gebruik van schreef- loze letters of boektitels schuin op een omslag plaatsen. Tus sen de degelijk traditionele ontwerpen viel zo'n boekom- Karel Teige ontwierp het boekomslag voor 'Pantserkruiser Potemkin' van schrijver F. Slang. FOTO: STADT BOCHUM slag onmiddellijk op. De burgerlijke kunst was er voor de elite geweest; de nieu we kunst behoorde toe aan het volk. Kunst moest reprodu ceerbaar zijn en voor iedereen toegankelijk. Daarom werd voor het medium boek geko zen. Een boek is relatief goed koop en leent zich ook voor een grote verspreiding. Zo dacht men aan de culturele verheffing van het volk bij te dragen, in afwachting van de nieuw tijd die zou aanbreken. De ontwerpen stralen een groot optimisme uit en geloof in de mogelijkheden van de techniek. Futuristische gebou wen, auto's en vliegtuigen la ten zien hoe het leven voor de nieuwe mens eruit zou gaan zien. Helaas was de periode van volledige artistieke vrij heid en grote toekomstver wachtingen maar een kort in termezzo in de geschiedenis van Tsjechoslowakije. In de ja ren dertig brak de economi sche crisis uit; daarna ruim vijf jaar de Duitse bezetting en ver volgens vanaf 1948 veertig jaar communisme. Pas vandaag kan de Tjechische kunst zich weer helemaal vrij ontplooien. De toenmalige avantgarde vormt voor de jongste genera tie weliswaar een inspiratie bron, maar de kunstenaars van nu hebben hun onschuld ver loren en zullen niet in de val trappen van het naïeve opti misme en het blinde geloof in de techniek. Daarvoor is er deze eeuw te veel gebeurd. Topprestatie Bartok Kwartet Het Bartok Kwartet speelt werken van Beethoven, Borodin en Debussy. Dili- gentia, zondagmiddag. Ondanks het mooie lenteweer en een Lange Voorhout vol bloeiende krokussen, zat Dili- gentia gistermiddag vol en mocht het publiek in de pauze zelfs niet naar buiten. Daar werden op dat moment filmop namen gemaakt. Het Bartok Kwartet speelde als steeds su perieur en deed met zijn war me en bewogen spel de buiten wereld snel vergeten. Het in 1952 in Boedapest opgerichte kwartet speelt nog steeds ge deeltelijk in de oude samen stelling en staat als zodanig di rect in verbinding met de grote middeleuropese kwartettradi tie. Het spel is sterk en kern achtig, de toon in aanleg rond en krachtig. Het vierde kwar tet opus 18 in c van Beethoven kreeg in zijn eerste twee delen een monumentaal dramati sche vertolking. In het andan- ta scherzoso werd die lijn ver zacht, waarna de resterende twee delen in een lichtere en speelse toon voor een positief einde zorgde. Op Beethoven volgden Borodin en Debussy, waardoor een chronologische opbouw ontstond van het ein de van de achttiende eeuw tot en met het begin van de twin tigste eeuw. Voor de uitvoering van het tweede kwartet in D en het kwartet in g opus 10 van respectievelijk Borodin en De bussy kunnen alleen maar su perlatieven- worden gebruikt. De donkere onderstroom in Borodin's kwartet met zijn kernachtige thema's vond een tegenhanger in de vrije zwe vende melodiek van Debussy. Etherisch werd die muziek van Debussy echter nergens, daar stond de sterke muzikaliteit van deze vier Hongaren en hun tot in de kleinste details perfecte samenspel borg voor. Met een spetterende finale uit een van de vele Haydn-kwar- tetten als toegift, werd deze adembenemende kwartetmid dag afgesloten. Volgende week zondagmiddag speelt in de zelfde serie in Diligentia het bekende Emerson-kwartet. ONGRESGEBOUW vanaf 13 maart Kassa 070-354 80 00 Bespreekbureau Haagsche Crt 070-365 68 06 VVV-Bespreekbureaus 'nd. Reserveerliin 070-361 77 10

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 9