„Jongeren knutselen aan levensbeschouwing" GEESTELIJK LEVEN OPINIE Ex-dominicaan Schaeffer wordt hervormd predikant Zelfportret Blanke NG-Kerk geeft nog geen stemadvies „Solidariteit is mijn laatste utopie" I Mgr. Hume verdedigt bezit kernwapens COMMENTAAR £gidóc6ou4a/nt CeidaeGou/umt ZATERDAG 29 FEBRUARI 1992 Beginnend predikant heeft haat-liefde-verhouding met kerk Idoor DIRK VISSER AMSTERDAM - Begin nende predikanten heb ben een haat-liefde-ver- houding met de kerk, de theologie en zichzelf. In de opleiding krijgt hij of zij een volledig nieuwe oriëntatie op geloof en gemeente. Dit ge beurt in een betrekkelijk korte tijd, waardoor de student maar in beperkte mate zijn kennis kan vermeerderen of zijn per soonlijkheid kan ontwikkelen. Zo'n haat-liefde-verhouding hoort erbij, aldus de scheidend coördinator van de gerefor meerde predikantenopleiding aan de VU, drs. J.J. van Nijen, op een symposium in Amster dam. Wat tijdens de studie niet mogelijk is, komt later wel. Predikant worden is een ingrij pende stap, waarvan wordt ge zegd dat „deze je veel geeft", maar die ook veel van je vraagt, aldus Van Nijen, die na zestien jaar aan de VU te heb ben gewerkt weer predikant wordt. Een predikant loopt het risico dat zijn persoonlijke levens sfeer door de werksfeer wordt overwoekerd. Vroeger mocht een predikant geen gewoon mens zijn, zoals Van Nijen zich een opmerking van een ouder ling uit zijn eerste gemeente herinnerde. Tegenwoordig is het algemeen aanvaard dat ook hij recht op een gewoon le ven heeft. Steeds meer predikanten heb ben moeite hun werk vol te houden. In toenemende mate hebben de voorgangers te ma ken met teleurstellingen, frus traties en conflicten, aldus Keizer. Zij werken gemiddeld zestig uur per week. Er zijn predikanten die zich netjes aan de veertig uur houden, ter wijl enkele collega's tachtig uur in de weer zijn. Een verge lijking met een onderzoek uit 1968 wees uit dat de gemiddel de werkweek iets korter is ge worden. Ais je je gehaast voelt, maak dan een omweg Japans gezegde NIJMEGEN - De vroegere prior van het dominicanenklooster Albertinum in Nijmegen, drs. H. J.D. Schaeffer, is door de Neder landse Hervormde Kerk beroepbaar gesteld als predikant. Schaeffer kwam in 1986 in het nieuws, toen kardinaal dr. A.J. Si- monis weigerde zijn aanstelling als docent dogmatiek aan de theologische faculteit van de Katholieke Universiteit te Nijme gen te verlengen, omdat hij als priester samenwoonde met zijn latere echtgenote. Schaeffer (52) was van 1959 tot 1987 lid van de orde der dominicanen. In 1974 werd hij tot prior van het Alberti num gekozen. Deze functie combineerde hij met die van weten schappelijk medewerker van prof.dr. E. Schillebeeckx. Van 1979 tot 1984 werkte Schaeffer bij het KRO-omroeppasto- raat. Nadat zijn aanstelling aan de theologische faculteit niet was verlengd, werd Schaeffer medewerker van het Dominicaans Stu diecentrum voor Theologie en Samenleving te Nijmegen. In ver band met zijn wens hervormd predikant te worden, legde Schaeffer deze functie vorig jaar neer. 'Warm, zelfportret'. Zo heet een van de tentoongestelde werken op de bijzondere expositie 'Zonder omweg' die te zien is in het Singer- museum te Laren (N.H.). Het is een tentoonstelling van schilderijen en keramische schalen die gemaakt zijn door 'verstandelijk gehandicapten'. Liever spreek ik over: 'mensen met een verstandelijke handicap'. De klemtoon ligt op het mens-zijn. Van mensen met een verstandelijke handicap kan heel veel warmte uitgaan en vaak doen ze ook zonder omweg een appèl op het geven van warmte. Het schilderij getiteld: 'warm zelfportret' ontroerde me direct bij het zien. De hoofdkleur is warm rood. Je ziet een warm-rood gezicht. Behalve rood is er groen. Het kwam bij mij over alsof het 'zelf in de hoopvolle kleur groen is uitgedrukt. Het schilderij nodigt uit tot een meditatie. Er waren ook andere zelfportretten, zoals een die veel verwarring en angst lijkt uit te drukken. Bertus Steenhagen die het 'warm zelfportret' maakte heeft een ervaring uitgedrukt in beeldtaal, die het verlangen van elke mens raakt. Zoveel mensen voelen zich innerlijk geblokkeerd om spontaan een warm zelfportret van zich zelf te tekenen. Het is alsof hun gezicht steeds verborgen is. Het valt me soms op hoe gezichten van passerende mensen er zo moe uit kunnen zien. Zonder kleur en zonder expressie. Het kan een feest zijn als iemand kwaad wordt, rood aanloopt of enthousiast wordt, vurig wordt. Dat zijn tekens van innerlijk leven. Weer andere gezichten vallen op omdat ze niet opvallen. De ogen, het gelaat wordt afgewend. Ze lijken de boodschap uit te zenden: „kijk maarniet naar mij". Toch is dit vaak taal in de derde persoon. Taal met een omweg. Soms praat een mens overeen derde, over een ander, maar het gaat over hemzelf. Achter de taal schuilt het verlangen om gezien te worden, van harte aanvaard te worden. Te mogen ervaren: „jij mag er zijn". Veel van de schilderijen op de tentoonstelling zijn ontroerend omdat ze 'zonder omweg' zijn. Je vraagt je af: wie er is gehandicapt? Ik moet denken aan de mensen die hun gevoelens niet kunnen uiten, die zo heel gesloten zijn, die niet kunnen praten over wat ze hebben meegemaakt. Mensen die 'meer werkers zijn dan praters'. Dit onvermogen, deze handicap in het omgaan met gevoelens, kan een mens koud en eenzaam maken. Ook de naaste omgeving die wel behoefte heeft aan kontakt, aan een gesprek kan er zich door geïsoleerd voelen. Ik zou een kaart van dit schilderij: 'warm zelfportret' willen zenden aan die mensen die zo moeilijk opengaan. Een van de schilderijen is een tekening van een paard in de nacht. Het paard staat er verkleumd en mager bij. De maan is groen. De nacht is blauwdonker. Het lijkt wel het verlangen van een mens in de eenzame koude nacht, die zoekt naar een warm gezicht, een warm gebaar. De tentoonstelling brengt je op een directe manier in kontakt met thema's uit ieder mensenleven: vreugde, verdriet, eenzaamheid, warmte, hoop. Tijdens het kijken, hoorde ik naast mij de een tegen de ander zeggen: „Ze hebben natuurlijk ook hun eerzucht". „Ja", zei de ander, „net zoals de dieren". Er ging even een koude rilling door me heen. De mens met een verstandelijke handicap is vaak meer mens en menselijker dan de mens met al zijn verstand. De tentoonstelling is nog tot 29 maart te zien. JOHANNESBURG - De Ne derduitse Gereformeerde Kerk (NGK), de grootste blan ke kerk in Zuid-Afrika, zal haar leden geen stemadvies geven voor het referendum van 17 maart. Wel zal zij de le den oproepen deel te nemen aan de raadpleging. Dit zegt prof. Johan Heyns, vice-voorzitter van de kerk die naast veel leden van de rege rende Nasionale Partij ook een substantieel aantal leden van de Conservatieve Partij (CP) in haar achterban telt. CP-voor- man Andries Treurnicht is lid van de NGK, lange tijd een be langrijke steunpilaar van het apartheidsbeleid. De NGK vindt dat de leden hun eigen geweten moeten la ten spreken bij beantwoording van de vraag die president De Klerk de blanke Zuidafrika nen voorlegt: „Steunt u de voortzetting van het hervor mingsproces dat de staatspre sident op 2 februari 1990 be gon, en dat tot doel heeft te ko men tot een nieuwe grondwet door middel van onderhande lingen?" Alleen als het antwoord 'ja' de enige manier zou zijn om vrede in Zuid-Afrika te berei ken, zou de kerk gerechtigd zijn haar leden op te roepen dit antwoord te geven, aldus Heyns. „Maar dit is niet de eni ge manier om Zuid-Afrika's problemen op te lossen. Er zijn andere manieren." De rooms-katholieke bis schoppen hebben de blanke gelovigen opgeroepen 'ja' te antwoorden. Op deze manier kunnen zij hun keuze voor moeilijke, maar vreedzame on derhandelingen over een nieu we grondwet voor Zuid-Afrika kenbaar maken, aldus de bis schoppen. De Zuidafrikaanse Raad van Kerken (SACC) onthoudt zich, althans voorlopig, van een stemadvies. Het bestuur is nog niet tot overeenstemming ge komen. De SACC is van me ning dat het referendum bij draagt tot de onveiligheid en instabiliteit in het land en zelfs de onderhandelingen in ge vaar kan brengen. SACC-secretaris Frank Chika- ne erkent dat De Klerk het recht heeft een referendum te houden onder de blanken. Maar hierdoor „zou niet de toe komst van de rest van het volk van Zuid-Afrika bepaald moeten worden." De blanken moeten weten dat zij niet ver der kunnen regeren zonder de zwarten. UTRECHT - Jongeren hebben een in elkaar ge knutselde levensbeschou wing. Het zijn eerder le vensbeschouwelijke knut selaars dan systeembou- Hun levensbeschouwing heeft veel weg van een mozaïek. In hun gereedschapskist zitten ideeën uit popsongs, televisie programma's, films, lectuur, eigen ervaringen, gesprekken. Voor sommigen komen daar nog bij: evangelische idealen, oosterse opvattingen, anthro- posofische elementen, ecologi sche overtuigingen en bewust zijnsverruimende theorieën. Maar meestal zijn jongeren zich volkomen onbewust wat er in hun kist zit. Zeg je bij voorbeeld dat ze anthroposoof zijn, dan haken ze af. Dat vindt dr. Tjeu van den Berk, docent katechetiek en godsdienstpsychologie aan de Katholieke Theologische Uni versiteit in Utrecht. Het heeft geen zin om de schuld van de onkerkelijkheid van jongeren te leggen bij de opvoeders, aldus Van den Berk. De vermeende ongods dienstigheid van jongeren wordt niet opgelost door de zwarte piet bij ouders of de godsdienstleraren op de scho len te leggen. Ook niet door te kiezen voor een nieuwe didak- tische of pastorale aanpak. „Daarvoor zit het probleem te diep in onze cultuur. Ook een parochievergadering is er niet door een jongerenpastor aan te trekken, die de nieuwe werk vormen kent om met jongeren om te gaan. Na een jaar zal die jongerenpastor als een os in de regen staan." Jongeren staan sceptisch te- Dr. Tjeu van den Berk genover rationele uitspraken over het bovennatuurlijke, zo betoogde hij. Allerlei gelovige antwoorden, die met een beroep op buitennatuurlijke of bovennatuurlijke instanties gegeven worden, worden door'"' hen 'neutraal' bekeken. Maar volgens de Utrechtse godsdienstpedagoog is het ook nooit de bedoeling om iets te geloven tegen je verstand in. Met geloven is het precies zo als met muziek en erotiek. Niet de mens maakt de mu ziek, maar de muziek maakt de mens. „Eros maakt ons éro- FOTO: PERS UNIE tisch en het is God, die ons ge lovig maakt. Bij waarden moet je leren voelen met de geest en denken met het hart." Geloven is niet zomaar te plan nen en rationeel over te dra gen, maar een kwestie van er varen. En dat zijn ervaringen, die dwars door door rationele codes, begrippen en dogma's heenbreken, zoals bij de mysti ci uit de christelijke traditie. „Als je het goddelijke door de week niet in de natuur om je heen ziet en je ziet het zondags wel in brood en wijn, dan zie je het ook zondags niet. Het moet wel ervaren worden in de din gen om ons heen." In oude kerkelijke uitspraak voor, dat de Heilige Geest in de gedaante van een Duif neder gedaald is op de Moeder Maria. „Een jongere zal het niet be grijpen. Voor hem is dat een sprookje. Maar wij volwassen begrijpen het ook niet, als ik zeg, dat er in dit lokaal een gro te rode draak rondvliegt. En dat is juist voor kinderen een sprookje. We zullen moeten le ren de diepere betekenis daar van te ontdekken." Madonna Bij geloofsoverdracht aan jon geren zullen derhalve andere dan verstandelijke bronnen moeten worden aangeboord in de menselijke psyche, zoals symbolen, mythen en sprook jes. Drie miljoen jongeren kij ken avond aan avond naar 'Goede Tijden, Slechte Tijden' van RTL4. „Net als bij Madon na laven ze daar hun ziel aan. Je vindt er allerlei types in. De slechterik Rien Hogendoorn in Goede Tijden, Slechte Tijden of de farizeër in de evar\gelie- verhalen, het gaat om dezelfde symbolen." Volgens de godsdienstpeda goog kan het er in de geloofs overdracht nooit om gaan om te 'beleren', maar juist om te 'leren' en zelf het goede voor beeld te geven. „Dat betekent 'open staan', zo met elkaar om gaan dat de spontaneïteit niet onderdrukt wordt en elkaar vrij laten en vrij maken. Dan kunnen we, wanneer het heili ge ons bereikt, geraakt wor den, zodat de vonk kan over slaan. Dat vraagt om personen die zich werkelijk bezorgd ma ken, dat en hoe een jongere zichzelf leert zien." Want het goede of slechte voorbeeld is honderdmaal sterker dan de meest overtuigende en intelli gente leerstof.... Leslek Kolakowski: AMSTERDAM - „Wij ge dragen ons als kleine kin deren. We willen vrijheid én zekerheid zonder te be seffen dat het een en het ander niet tegelijkertijd kan. In ieder geval besef ten de auteurs van het Oude Testament dat wel". Niet langer de totalitaire mensvernietigende aanspra ken van de communisten ston den centraal in de lezing die de Poolse filosoof Leszek Kola kowski deze week in Amster dam hield, dit maal overheer ste veeleer de teleurstelling over het gedebiliseerde, ver wende westen dat zijn verant woordelijkheid niet wil ne men. Een verantwoordelijk heid die de mensen zichzelf bewust laten ontnemen in hun begerigheid naar nog meer comfort en luxe doordat politi ci die hen nooit durven tegen te spreken hen naar de mond praten. „Regeringen moeten steeds voor de oplossingen zor gen, iedereen vindt dat hij vol maakt is, alleen de maatschap pij deugt niet". Dit alles draagt bij aan wat de Pool omschreef als onze gees telijke verwarring. Het lot van de democratieën is niet verze kerd, de totalitaire verleiding blijft bestaan. Overigens geloofde Kolakows ki niet dat dit gevaar nu op de eerste plaats de Oostbloklan den in het bijzondere bedreigt. Alleen wanneer daar grote eco nomische rampen uitbreken, kan er volgens hem een nieu we dictatuur ontstaan. Spre kend over zijn vaderland ont kende hij dat de katholieke kerk daar een totalitaire rol zou kunnen of willen vervul len. „Zij heeft geen totalitaire ambities. Haar invloed is ta nende, zij heeft net als elders te maken met de secularisa tie". Over het nationalisme in de Oosteuropese landen zouden we ons volgens Kolakowski evenmin veel zorgen moeten maken. „De communistische ideologie was al lang dood voordat het systeem als zoda nig ineenstortte. De commu- Leslek Kolakowski nistische leiders hebben in plaats daarvan allerlei nationa listische ideeën gepropageerd en toen het communisme ineengestort was, zagen zij zich als de woordvoerders van het nationale bewustzijn". Traditioneel punt van zorg was ook het christendom waarin Kolakowski die bekend staat als een bewonderaar van paus Woityla de voornaamste waar borg ziet tegen een nieuw tota litarisme. De behoefte aan to tale oplossingen die zowel in het Westen als in het Oosten steeds weer opsteekt moeten we volgens hem voortdurend indammen. „Ik geloof niet in utopieën, de enige utopie Studentenpastoraat in Delft op straat DELFT - Het Delftse studen tenpastoraat moet zijn onder komen aan de Oude Delft 18 op 30 maart vaarwel zeggen. De eigenares van het pand, de stu dentenvereniging Virgiel, wil de huur niet langer verlengen. Volgens een woordvoerder van het studentenpastoraat heeft Virgiel de huur opgezegd om dat de buurt heeft geklaagd over overlast vanwege het toe nemend aantal bezoekers door nieuwsoortige activiteiten. Het studentenpastoraat heeft ge probeerd de bezwaren van Vir giel weg te nemen door de ge luidsoverlast weg te nemen. Van de kant van Virgiel is daar volgens het studentenpasto raat afwijzend op gereageerd. LONDEN - Het hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk in Enge land, kardinaal Basil Hume, vindt het „voor de directe toe komst" moreel gerechtvaardigd, dat de Britse regering aan het bezit van kernwapens vasthoudt. Hij distantieert zich in een artikel in The Universe, het grootste katholieke weekblad in Engeland, van de oproep van honderd kerkelijke leiders, onder wie zes rooms-katholieke bisschoppen, om te stoppen met de ontwikkeling van Trident-2-rakketten. Hume meent dat de onzekerheid voor de directe toekomst zo groot is, dat het bezit van kernwapens moreel te rechtvaardigen is. Maar hij stelt twee voorwaarden. In de eerste plaats mag het aantal kernkoppen niet worden uitgebreid, zoals de Britse rege ring wel beoogt met de invoering van de Trident-raketten. In de tweede plaats moet de Britse regering in haar beleid min stens evenveel nadruk leggen op vertrouwenwekkende maatre gelen en het tegengaan van de verspreiding van kernwapens als op de modernisering van het Britse afschrikkingssysteem. „Wij moeten af van de idee dat wat de toekomst ook brengen moge Groot-Brittannië altijd kernwapens nodig heeft", meent Hume. KLM toont daadkracht BEGIN deze week was de voortgang in de samenwerk gesprekken tussen de KLM en British Airways niet dust" dat ze als werkelijk hopeloos kon worden bestempelt KLM-directie had toen nog steeds enige hoop dat de Bi, alsnog zouden bijdraaien in hun oordeel over de ecoi, sche waarde van de KLM. Pas toen president-directeu Pieter Bouw afgelopen woensdag uit Londen terugk waar hij met de leden van de Raad van Bestuur van B Airways om de tafel had gezeten, kwam men tot de defi ve conclusie dat de Britse vrienden onvermurwbaar v Enkele uren later was een besluit genomen: de onderh; lingen over een joint venture worden gestopt. HET toont de daadkracht van de KLM en tekent teven vertrouwen in eigen kunnen van onze nationale trot KLM kan de komende jaren min of meer probleemloos leven zonder een Europese partner aan haar zijde. EEN dergelijke constatering lijkt op het eerste gezicht arrogant, zeker als men de verliezen in ogenschouw n die de KLM de afgelopen jaren heeft geleden. Men evenwel te bedenken, dat diezelfde KLM ook een er daadkracht aan de dag heeft gelegd, waarbij die verlie2 korte tijd werden omgebogen tot een redelijke winst. MAAR er is nog een reden waarom de KLM niet al t zorgd is over haar directe toekomst. Het afgelopen jaar il duidelijk geworden dat de samenwerking met KLM's A kaanse partner Northwest Airlines aanzienlijk beter ven dan in het begin was verondersteld. Die samenwerking en zal nu verder worden geïntensiveerd. Indien daarlj mogelijkheden ten volle worden benut kan dit zelfs zo British Airways leiden tot een verbond dat de komendej elke vorm van concurrentie kan weerstaan. TOCH ontkomt de KLM er niet aan opnieuw op zoek te naar een Europese partner. Want in Europa zelf ligt (ni het zwakke punt van deze luchtvaartmaatschappij. Op c ropese markt heeft ze een aandeel van slechts 2,6 procei KLM stelt zich ten doel dat de komende tijd te vergroti rond 10 procent. Door een samenwerkingsverband me tish Airways was dat moeiteloos gelukt. Samen zoudi dan een marktaandeel hebben verkregen van 13,2 pr< Wat dat betreft is het mislukken van de gesprekken jam Tot slot nog een opmerkelijk detail in deze hele kwest bonden hebben opgelucht gereageerd. Zij meldden in dat er met het beëindigen van de gesprekken een einde komen aan de onzekerheid voor het personeel; van een aantal ontslagen - zoals als gevolg van een fusie wer wacht is nu geen sprake meer. Dat lijkt ons een wa naïeve veronderstelling. De KLM was èn is met haar j neel altijd sterk overbedeeld geweest. De bonden m zich dan ook geen enkele illusie maken, dat verdere o gen nu van de baan zijn. Integendeel. Wil de KLM de ee mende jaren een goed rendement kunnen behalen, aan verdere personeelsverminderingen zelfs niet te c men. Wat dat betreft is de toekomst van het KLM-pers er door het afketsen van een fusie alleen maar onzekere geworden. I r is niets te koop in de wereld, of't komt in de krant. FOTO: PR waartoe ik in staat ben is de so lidariteit". De geest van onze kerheid, onvoltooidheid, van de onvolkomen identiteit, deze westerse waarden die voor Ko lakowski het Westen superieur maken, zijn ook in het chris tendom te vinden. Of het chris tendom dat is aangetast door de secularisatie kan overleven is voor hem geen uitgemaakte zaak. Het is er volgens hem duidelijk nog niet in geslaagd een nieuwe taal te vinden. Als ze daar niet in Slaagt, gaat ze haar ondergang tegemoet. Maar dat de religie uit het Wes ten zal verdwijnen gelooft hij niet, daarvoor is het te zeer een element van de westerse cul tuur. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Kampen F. Verboom te Pesse; te 's-Grevelduin-Capelle P. Mo lenaar te Lekkerkerk). Toegelaten tot de evangeliebediening Mevr. J. E. Scheenstra, Schelpenkade T/O 35, 2313 ZS Leiden; Mevr. G. van der Vel de, Kerkstraat 5-09, 3961 AV Wijk bij Duurstede. Toegelaten tot de evange liebediening en beroepbaar Mevr. K. van den Broeke, Johan Wes- terweelstraat 8, 3132 BC Vlaardingen; W. P. Emaus, Grindweg 31, 4691 ES Tholen. Gereformeerde Kerken Beroepen te Westerlee(beiden part time) drs. W. Biesheuvel en mevr.drs. E.M Ezinga, beiden kandidaat aldaar die dit beroep hebben aangenomen; te Colmschate (SoW) (2e pred.pl) drs. J. Dorstte Neckartailfingen (Duitsland), verbonden aan de kerk van Duisburg- Ruhrort; Christelijke Gereformeerde Kerken Aangenomen naar Sliedrecht(Eben Haëzerkerk) R. Kok te Damwoude. Uitgave: Kantoor: Telefoon: Telefax: Postadres: Westerpers bv (maakt deel uit v Apothekersdijk 34, Leiden. 071 -122 244. 071 -134 941 Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Telefax 070-3906 717. Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L. van Koot. Leiden en omgeving (tel. 071 - 144 046/047/48/49): G.- J. Onvlee (chef-redacl F. Buurman, K. van Herpen, K. van Kesteren, R Kleijn, drs. R. Koldenhof, M I T Pieters en M. Roso, Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Holsteii E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K. Vera Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piet. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse. Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A. df J. Hofmeester, C. de Kier, H Nieuwmans, H. Schne Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in NederlE België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs. K. Sw M. van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't I- (chef), H. Bijleveld, D Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs. A. Heering (Rome), B. van Huët (Parijs), M. de Konini (Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs R. Vun (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G. van Wijland (Belgrado), F. Wijnanc (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vert publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalst* M. de Cocq. n 08.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op me 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar n 18.00 tot 19.00 u 27,00 79,80 312,65 28,20 82,80 318,65 t te worden voldaan. Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal per jaar Het abonnementsgeld dient voori Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050 door MARINUS V.D. BERG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2